Et spennende selskap

Slettet bruker
SCANA 28.01.2021 kl 13:14 12498

Hvor går veien videre for Scana? Med et kursintervall mellom 0.5-4.40 de siste 52 uker kan man saktens lure. Det skal sies at den fundamentale og økonomiske utviklingen har vært positiv gjennom 2019 og 2020 med et forbehold for Q4 rapporten fra 2020. Den vet vi fint lite om ennå, selv om mange tar det for gitt at den også forsterker den økonomiske og fundamentale trenden. Godt mulig de får rett i det. Selv avventer jeg rapporten før jeg konkluderer.

Siden all støyen rundt Camar A/S sitt nedsalg har det vært stille fra ledelsen av selskapet. Ingen plausibel forklaring er gitt til de andre aksjonærene på hvorfor Camar tok den beslutningen de gjorde. Bare en masse mer eller mindre gode teorier fra skribenter på diverse forum. Spekulasjonene får leve, og de gjør sitt til at beslutningen om man skal investere i selskapet eller ikke blir mer krevende enn den ellers hadde blitt. Jeg tolker dette som negativt.

Lenge er det også siden sist vi fikk oppdateringer om nye kontrakter. Vi må vel helt tilbake til begynnelsen av oktober for å finne noe. Det i seg selv trenger ikke å være negativt da mange av kontraktene til Scana er omfattende, og går over tid.

Selskapet er også tungt involvert i olje og gassindusrien selv om noen fremstiller Scana som et grønt selskap. Noe som gjør selskapet sensitivt i forhold til oljeprisen. Nå er det jo en endring på gang der, først og fremst gjennom Seasystems. Det ser jeg på som utelukkende positivt.

Ledelsen har annonsert en vekststrategi fremover. Samtidig er ny finansieringsmodell på plass. Skal bli spennende å se hva som kommer, og hvilke planer de har for Seasystems. Og ikke minst om det kommer emisjoner de neste årene.

For å bruke en velkjent klisje, så kan det godt hende at tausheten fra ledelsen av selskapet går under kategorien "stille før stormen". Hvem vet?
Slettet bruker
28.01.2021 kl 16:29 6868

Det store spennet i kursen ( 2.3 til 2.58) fra dagens handel forteller vel noe om skjørheten til aksjen for øyeblikket. Fundamentet har ikke den kvaliteten som kjennetegner en solid aksje. Det gjør at tilgangen på genuine kjøpere til tider nesten blir fraværende. Noe som gjør aksjen til et enkelt bytte for de som ønsker å leke seg. Et utslag av det er mellom annet den svake avslutningen aksjekursen tross alt fikk. Den eneste måten dette lar seg rette på er om kvartalsrapportene, samt andre nyheter fra selskapet fremover, tilfører aksjen den tyngden den trenger for å fremstå som et troverdig investeringsobjekt.
cirkus
28.01.2021 kl 19:30 6755

Så da mener du at alle aksjer på Børsen i dag som var ned mer enn 6% i dag har skjørhet i seg 🤣🤣..... ikke mye man kan investere i - Equinor kan du handle, den er stabil med lite utslag begge veier. Hvem som helst kunne kjøpt 1-en aksje på 2,58 i slutthandelen og løften scana kursen med ca 3%....hvorfor tror su ikke det skjedde og hvorfor var det høyt volum i dag - og poster som ble plukket på best ??? Her skal noen inn og de holder faktisk på å kjøpe....
Slettet bruker
28.01.2021 kl 19:42 6726

Hvem som helst kunne kjøpt 1-en aksje på 2,58 i slutthandelen og løften scana kursen med ca 3%....???

SISTE HANDLERVIS ALLE DAGENS HANDLER
Tid Pris Volum
16:18:30 2,50 15 000
16:14:20 2,52 807
16:14:20 2,52 9 000
16:03:31 2,52 193
16:01:41 2,54 1 500
cirkus
28.01.2021 kl 20:12 6663

Slutthandelen; stenger 16:25

kjøper på 2,50

Selger var på 2,58

Ingen oms i slutthandel mellom 16:20-16:25

Hadde du, jeg eller noen andre kjøpt en aksje på 2,58, så hadde det vært sluttkurs og ikke 2,50

Ergo, kunne det kostet meg/deg eller andre 2,58kr(1aksje) + gebyr..... å løftet verdien på scania-posten med drøye 3%
Redigert 28.01.2021 kl 20:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.01.2021 kl 20:39 6553

At spread er såpass stor i slutthandelen er vel heller ikke noe sunnhetstegn.
Slettet bruker
28.01.2021 kl 20:59 6514

"Her skal noen inn.............."
Blir ikke det vel klisjeaktig. Jeg kan selvsagt ikke motbevise det du påstår, og har heller intet ønske om det, men som en meget velbrukt påstand her på forumet så har den vel mistet noe av sin overbevisningskraft uten at du kan dokumentere den bedre. Noe som selvsagt kan være vanskelig.

Skal være enig med deg i at dagen i dag ikke var den beste til å fremheve skjørheten i Scana aksjen da det var mange aksjer som gjennomførte berg og dalbane grunnet børsens noe vinglete opptreden. Men ser man bakover vil man oppdage dette mønsteret nokså ofte hos Scana aksjen. Så jeg opprettholder min påstand.

Volumet var vel heller ikke noe unormalt høyt i dag slik jeg tyder det.
Ellers blir det vel en individuell vurdering om hvilken investeringsstrategi man benytter.
Muffe
28.01.2021 kl 21:11 6479

Dine poster begynner å bli god underholdning.. alt du klarer å påpeke/finne i denne aksjen som er tegn på svakheter er imponerende😂
Slettet bruker
28.01.2021 kl 21:17 6454

Det er lov til å være uenige på denne tråden. Samtidig håper/forventer jeg at vi diskuterer aksjen og ikke person. Saklighet er en selvfølge.
Redigert 28.01.2021 kl 21:26 Du må logge inn for å svare
cirkus
28.01.2021 kl 21:31 6400

Scana stod i 2,32 etter 3minutters handel..... og synes du det er bra eller dårlig at det er lavt volum på "røde børsdager" ?? Hvem tror du selger på vei nedover.... småsparere eller robotsalg som legger ut store salgsposter for å stjele penger fra småsparere? Hvor er aksjevolumet og snittkursen... jo mye høyere enn 2.3 og over 3. Husk det er så vidt over 100millioner aksjer i Scana.... Aksjonærlisten på topp 20 er ganske interressant. Hvorfor øker clarstream banking uten å ha solgt en aksje den siste tiden? Scana er verdsatt til drøye 250millioner - og med en egenkapital på ca 35mill NOK. og med årlig omsetning høyere enn selskapsverdien. På Oslo børs har det aldri blitt registrert flere selskaper enn hva som ble gjort i 2020 og trenden fortsetter i 2021. Scana har fått spalteplass fra admdir om resultat, endring i selskapet og fremtidsutsikter om oppkjøp og vokse til over 1mrd. Alle aksjekjøpere plasserer sine penger, basert på ett ønske om fremtidig inntjening. Tenk alle nye selskapene som går på børs, og har kjøpt analyser om potensielle dobling og tredobling av aksjemål. Så å si alle nye selskaper får daglig omtale på hegnar og alt er basert på fremtidig inntjening. HVILKEN kurs tror du Scana hadde hatt hvis de hadde vært fremme i media om det grønne skiftet, scana på oppkjøpsjakt, analyser som "forsvarer"! 10 kroner.... Kan ikke du BellyVelly bare la vær å kjøpe Scana og la de som har lyst og troen på selskapet kjøpe aksjene til 2,3kr, 5kr eller for den saks skyld - de som har vært med siden 1kr..... Og lurer man på om aksjen er overkjøpt/oversolgt, så er det jo bare å finne ut det selv. Regner med at aksjen er like har like mye volatilitet som andre aksjer - ihvertfall på røde dager og tror du ett slikt selskap er verdt mindre enn 250mill NOK og resten av markedet tror det - så kan du jo kjøpe selv hvis kursen går ned til 2kr. Alle andre "grønne" selskaper dekkes bak med fremtidig inntjening og at man ikke kan regne på pris/bok etc. Hadde man gjort det i dette selskapet, så kan gudene gjette hva kursen hadde vært. Ikke 2,5kr ihvertfall (men mye mye høyere) !!!!
Redigert 28.01.2021 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.01.2021 kl 22:57 6263

Pr. idag er aksjen priset til kroner 2.5 av de som kjøper og selger. Du kommer med en del argumenter på hvorfor aksjen skulle være priset høyere. Mange gode argument, men nå er det jo slik at markedet pr. idag ikke er enig i at den bør prises høyere. Da må man jo spørre seg om hvorfor? Det nytter ikke å påpeke hva kursen burde ha vært, og si at man ikke skjønner hvorfor den ikke er der. Det man ikke forstår bør man prøve å finne ut av. Det kan godt hende tidsperspektivet er en avgjørende faktor her. I så tilfelle er det jo bare til å vente.

Jeg er ikke uenig i at aksjen kan ha et stort potensiale. Mye godt arbeid har blitt lagt ned siden Bjørneborg havarerte, og mye spennende kan materialisere seg i tiden fremover. Men selv tenker jeg at man må få litt mere kunnskap før man investerer. Det er mitt valg.

Og jeg synes godt at du kan heve deg over å fortelle meg hva jeg skal gjøre eller ikke gjøre. Noen mening om hva andre skal betale for aksjen har jeg heller ikke. Jeg respekterer at du har en annen inngang til aksjen enn det jeg har. Det ene kan være like riktig som det andre.
Dr_Eval
28.01.2021 kl 23:15 6405

Aksjekursen er irrasjonell. Hvis du ikke forstår hvorfor den er så lav, kjøper du. Hvis den stiger veldig høyt uten at du forstår hvorfor, selger du. - Warren Buffet
Slettet bruker
28.01.2021 kl 23:30 6352

Ikke så dum den. 😊👍
Redcloud
29.01.2021 kl 00:04 6278

Scana sin "teknologi" er kjedelig og forhistorisk. De roter med selskapsstrukturen. Ledelsen har ikke tillit i markedet. Tidligere hadde de et stålverk i Kina som ødela for dem hvert eneste kvartal. Av alle ting. De leverer fragmenter av et komplett tilbud. Fatter ikke hvordan de kan være konkurransedyktige. Smådriftfordeler er vel ikke et viden kjent begrep? Tror de må bevise noe i form av svært solide resultater før man får en kursutvikling som er forståelig og kalkulerbar i denne aksjen.De som har fulgt med en stund har opplevd denne som en konstant skuffelse og selv om de prøver seg med nok en omstrukturering og skifter firmanavn på sine datterselskaper, skal det mye til å bli noe annet det de alltid har vært. Smedvig solgte seg ut for mange år siden og etter det har det hanglet videre på halv åtte. Kursoppgangen her har vært drevet av ferskinger uten historikk som ikke kjenner selskapets fortid og bare ser en billig aksje som koster 2 kr stk. Ikke er det en vekstaksje heller, ikke har de funnet opp noe nyskapende, de leverer ventiler, kjettinger etc alt for kjedelig selskap dette her. Scana opererer i fortiden, mens aksjemarkedet ser etter fremtidens vinnere. Det blir neppe Scana. Merkelig at de fortsatt eksisterer. Husk at dette selskapet er tuftet på et stålverk på Jørpeland. Det er ikke et teknologisselskap med vekstpotensiale på grunn av noe banebrytende fortrinn teknologisk. Dette er siste rest av norsk tradisojnell småindustri, et gufs fra fortiden som fortsatt eksisterer mot alle odds.
Muffe
29.01.2021 kl 06:31 6119

Jeg som trodde Scana var ett holding selskap...
Dr_Eval
29.01.2021 kl 06:46 6091

Det eneste som er igjen fra den tiden du beskriver, er navnet. Har du fulgt med?
Slettet bruker
29.01.2021 kl 08:18 5937

Redcloud
Her var det mye gruff. Som det heter på godt norsk. " Noen ser ikke skogen for bare trær"
murpy
29.01.2021 kl 09:09 5847

Her kommer det mer arbeid til Scana.

Magnora har inngått en avtale med et globalt offshore energiselskap innen teknologi og service for å etablere et felles flytende havvindselskap, som skal hete Magnora Floating Wind, fremgår det av en børsmelding fredag.
Samarbeidspartneren, som ikke er navngitt, har bred erfaring og flere tiår i bransjen, både innen prosjektledelse, konstruksjon og installasjon. Selskapet er også et av de mest erfarne innen hydrogen, E&P og det flytende havvindmarkedet.
«Samarbeidet vil gjøre det mulig for Magnora Floating Wind å bli en ledende spiller på det flytende havvindmarkedet. Vi tror også at samarbeidet vil få ned kostnaden og øke inntektspotensialet», uttaler styreleder i Magnora, Torstein Sanness, i børsmeldingen.
Det ferske selskapet er allerede ute av startgropen og begynt arbeidet med søknaden om ScotWind-runden i Skottland. I tillegg skal selskapet delta i den første søknadsrunden for havvind i Norge, som åpner i 2021. Det skal også vurdere nye markedet i de kommende månedene.
Muffe
29.01.2021 kl 09:13 5827

Hva tenker du om oppkjøpet til Endur, murpy?
Kan det ha noe med Scana å gjøre?
Muffe
29.01.2021 kl 09:22 5765

Les:https://scana.no/
#maritimutstyrsleverandør
Redigert 29.01.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.01.2021 kl 09:27 5781

Nesten befriende å lese et innlegg om Scana fritt for overdreven haussing, men jeg synes nå at du svartmaler situasjonen vel mye. Tenker de må få en sjanse til å levere på det de har forespeilet aksjonærene. Og lykkes de kan dette bli meget bra.

Trekker frem denne setningen fra det du skriver: " Tror de må bevise noe i form av svært solide resultater før man får en kursutvikling som er forståelig og kalkulerbar i denne aksjen." Er helt enig med deg her da dette understreker grunnlaget for at aksjekursen skal kunne fremvise en stabilitet som gjør Scana til et potensielt investeringsobjekt. Det nytter lite med fine visjoner uten at man klarer å underbygge dem. Og på det området har Scana fremdeles en vei å gå.

Så får vi se da hva som kommer. Regner med at vi snart hører noe fra selskapet. Forhåpentligvis med en oppklaring på Camar sitt nedsalg.
Rotary
29.01.2021 kl 09:53 5693

Tenker han ikke mener at Scana er samarbeidspartneren til MGN i det nye selskapet, men at Scana leverer utstyr og tjenester til havvind og dermed kan dette fint dryppe på Scana.

Dersom Endur hadde hatt planer om å kjøpa Scana bør vel vi snart få et bud på aksjene våre da?
Kan 99% sikkert si at det er ikke tilfellet, ellers burde aksjonærene fått vite dette for lenge siden.
mimer
29.01.2021 kl 10:29 5638

Jeg tviler, dette utsagnet stemmer vel ikke så bra på Scana...

- I tillegg har målselskapet levert sterke marginer kombinert med en stabil vekst over tid
Slettet bruker
29.01.2021 kl 10:31 5642

Ser at mange spekulerer i et oppkjøp av Scana fra Endur. Vil det være så positivt for aksjonærene i Scana da?

Kanskje som en liten engangseffekt, men aksjonærverdiene vil nok etter min mening ha et betydelig større potensiale med en videreutvikling av Scana. Jeg får det heller ikke til å rime med fremtidsvisjonene fra ledelsen i Scana, og som noen påpeker, ville ikke aksjonærene ha hørt noe fra ledelsen nå viss så var tilfelle? Nei, jeg tror ikke Endur kommer til å kjøpe Scana. Det har jeg da også gitt uttrykk for tidligere. Verdien for nåværende aksjonærene ligger i at Scana klarer å materialisere sine egne visjoner med en tydelig dreining mot et mer miljøvenlig konsept. Det er etter min mening den veien som kan skape de største aksjonærverdiene fremover.
Redigert 29.01.2021 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
murpy
29.01.2021 kl 10:45 5611

Helt enig med deg, Scana er i startgropen og har en god plan for fremtiden, de har nå både vist og, varslet gode marginer på inntjeningen.
>Tror vi er nært forestående en god melding angående Seasystems.

Seasystems
Selskapet leverer innovative systemløsninger innen offloading, forankring, turreter og swiveler til segment som olje-og gass, fiskeoppdrett og flytende vindkraft.
Lave driftskostnader og høy fleksibilitet er i høysetet hos Seasystems.
Effektiv organisasjon som leverer innovative systemløsninger innen offloading, forankring, turreter og swiveler til flytende produksjons- og lagringskip og havbruksenheter.
Muligheter i markedet:
Flytende vind og fiskeoppdrett.

Flytende vinn og fiskeoppdrett er jo det Endur også satser på, ikke helt umulig at det er Seasystem Endur nevner i dagens melding. Scana har jo også varslet at de vil se på eventuelle muligheter for Seasystems.

Jeg håper jo egentlig at om dette skulle være riktig at aksjonærene takker nei til Endur.
Redigert 29.01.2021 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.01.2021 kl 11:00 5564

I så tilfelle, hva sitter aksjonærene i Scana tilbake med? Et selskap mer eller mindre ribbet for datterselskaper som kan produsere verdier, og en ledelse med minimal troverdighet. Er nok tvilende til dette scenarioet også, med mindre ledelsen serverer en genial oppkjøpsplan til sine aksjonærer da. :-)
Redigert 29.01.2021 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2021 kl 08:45 5282

Da kan vi vel legge spekulasjonene om oppkjøp fra Endur til side en gang for alle.
murpy
02.02.2021 kl 08:54 5256

Det var jaggu godt,
Slettet bruker
02.02.2021 kl 08:57 5250

Enig.
Krakkelakken
02.02.2021 kl 09:13 5204

Hadde vel vært en vinn/vinn for deg det vel?
Slettet bruker
08.02.2021 kl 10:37 4776

Q4 nærmer seg. Kanskje vi da får noen svar/bekreftelser som gjør at aksjen bryter ut fra "ørkenvandringen". I alle fall er tørsten etter nyheter blitt mere påtrengende fra en del småaksjonærer på diverse forum.

Ledelsen bedriver det vi kan kalle stilleleken. Kortene holdes tett til brystet, og ingenting lekker ut. Vi får håpe det betyr at det jobbes godt i kulissene. Tror nok en del vil falle i fra om vi ikke snart får en oppdatering om dagens situasjon, og veien videre. Men som sagt Q4 er ikke langt unna.
omac
08.02.2021 kl 10:47 4731

Alternativt at de ikke har noe å melde
Slettet bruker
08.02.2021 kl 10:49 4726

Det kan jo selvfølgelig også være en mulighet.
Redigert 08.02.2021 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
Gozilla
08.02.2021 kl 11:02 4675

Er det noe vi aksjonærer kan gjøre for å kaste ledelsen?
Hva skal til for å få en EOG?
Er luta lei av den selvpålagte tausheten ledelsen viser. finnes ikke aksjonærvennlig.
Andre selskaper holder aksjonærene sine oppdatert om utvikling under veis, her er det full tystnad som gjelder!
Nsxnsx
08.02.2021 kl 11:04 4670

Nei dette må jo være en av de kjedeligste aksjene jeg har eid....like meg mye bedre i Rec og Vow om dagen :) vurderer å selge alt her og øke i de 2 andre jeg nevnte :)
Slettet bruker
08.02.2021 kl 11:05 4687

I teorien kan vel alle aksjonærer kreve EOG, men på dette grunnlaget tror jeg nok meget bestemt at det faller i gjennom. Du må nok bare fortsette med å være tålmodig. :-)
omac
08.02.2021 kl 11:05 4694

Enig, denne stillheten virker for meg som de sitter og spiser snitter dagen lang
stian_oslo
08.02.2021 kl 11:06 4685

Ikke i tråd med hva de skriver på hjemmesidene sine. Scana har som mål at alle til enhver tid har korrekt informasjon om gruppens aktiviteter og finansielle status, slik at de kan bidra til en så riktig prisfastsettelse som mulig.
Om det stemmer er det triste greier som pågår i selskapet.