Endur - Den beste kjøpsmuligheten er her!
Kjøp før nye kontrakter tikker inn!
"ARTEC AQUA-KONTRAKT MED AQUAGEN, VERDI 150M."
Her vil det gå meget raskt!
https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=ENDUR.OL
https://www.marketscreener.com/quote/stock/END-R-ASA-55178918/charts/
"ARTEC AQUA-KONTRAKT MED AQUAGEN, VERDI 150M."
Her vil det gå meget raskt!
https://www.marketscreener.com/quote/stock/END-R-ASA-55178918/charts/
Redigert 28.01.2021 kl 23:46
Du må logge inn for å svare
Ikke selg noe! Og ikke prøv å trade noe heller..
Da risken for å miste oppgangen er meget stor.
Har du mer midler eller ønsker å rebalansere portisen, så kjøp mer i endur.
Det er gode indikasjoner på at selskapet vil kunne levere opp til forventningen, og mulig mer.
Kr.2 vil komme meget raskt fremover.
https://www.marketscreener.com/quote/stock/END-R-ASA-55178918/charts/#
Da risken for å miste oppgangen er meget stor.
Har du mer midler eller ønsker å rebalansere portisen, så kjøp mer i endur.
Det er gode indikasjoner på at selskapet vil kunne levere opp til forventningen, og mulig mer.
Kr.2 vil komme meget raskt fremover.
https://www.marketscreener.com/quote/stock/END-R-ASA-55178918/charts/#
Redigert 05.02.2021 kl 09:35
Endúr ASA fokuserer på lønnsom vekst - avvikler tapsbringende ØPD AS
https://newsweb.oslobors.no/message/523905
https://newsweb.oslobors.no/message/523905
ezUnix
05.02.2021 kl 11:27
3792
50 mill spart på inntektstap og ytterligere 50 på å slippe å subsidiere et tapsprosjekt.
YNWA250505
05.02.2021 kl 11:43
3740
Så alt positivt med dette ezUnix? Ser du noe negativ med alle disse millionene i tapsavskrivninger? Regnskapene for Q4 og Q1 vil vel tynges kraftig av dette? Nei dette synes jeg for det første var svært trist for alle de 100 ansatte som blir berørte. På sikt så kan dette være positivt og mye av inntekten fra ØPD vil tilfalle Endur uansett da de kan ta over kundene og serve disse fra andre kanaler. Men trist for alle de 100 ansatte er det. Føler med dere og håper Endur finner plass til de fleste av dere i andre avdelinger i selskapet.
ezUnix
05.02.2021 kl 12:42
3636
Noen ganger må man skjære av en syk gren så treet kan vokse og blomstre. Dette er svært positivt for både våre investeringer og de ansatte i Endur.
Redigert 05.02.2021 kl 12:54
Se Ordreboka!
Noen kommer seg vist ikke inn igjen på under 1,3!
Noen kommer seg vist ikke inn igjen på under 1,3!
YNWA250505
05.02.2021 kl 13:44
3526
OK så alt er positvt i dine øyne. Og så mener du det er svært positivt for de 100 ansatte som mister jobben sin. hmmm. Var det en stor player som ville ut for 15 min siden. Føk ut 530k ??? Men samtidig så var det jo noen som kjøpte de. på 1,29 Selv kjøpte jeg akkurat 25k nye. Så nå får det være greit for i dag.
Knfo
05.02.2021 kl 14:17
3454
Nyheter på løpende bånd, men aksjekursen står på stedet hvil. Noe må være fundamentalt galt med Endúr. Begynner å tvile på om denne aksjen er noe å satse på.
general01
05.02.2021 kl 15:50
3324
Ja enig at det er trist for de 100 ansatte, men når de leverer bestandig minus resultater er vel dette veien som må gås. De ansatte kan i grunnen vare fornøyd at endur eier selskapet og de få mulighet i å beholde jobben og ikke bestiller time hos NAV. Videre forventer man som aksjoner slike tiltak av ledelsen for å sikre videre vekst og positiv kontantstrøm.
Knfo
05.02.2021 kl 16:26
3261
Basert på nyhetsstrømmen siden nyttår, burde kursen gått mye mer. Makan til seig sirup skal man lete lenge etter.
Knfo
05.02.2021 kl 16:28
3255
De færreste beholder nok jobbene sine, så sett fra de ansattes side er dette trist. Samtidig er det jo alltid slik at bedrifter må tjene penger for å ha livets rett.
veteran
05.02.2021 kl 16:43
3222
Du er alt for utålmodig, 7% på en uke må jo være helt topp. Om du har tid til å vente til desember har du doblet pengene dine.
ezUnix
05.02.2021 kl 16:59
3189
Enig. Husk at Endur er forholdsvis nytt i nåværende form og struktur og det er normalt med volatilitet. Folk trader også og tar rask gevinst. Alt i alt synes jeg aksjen ser veldig lovende ut både fundamentalt og teknisk.
karlingen
05.02.2021 kl 17:01
3183
Prater om dua, du trader jo denne hele tia og prøver å påvirke kursen her inne 😂
Competente
05.02.2021 kl 17:50
3111
Hango ja
Trader som bare det. Lett å forstå det. Kommer sikkert til stå i perrongen når toget går😂
Trader som bare det. Lett å forstå det. Kommer sikkert til stå i perrongen når toget går😂
Kallanavn
05.02.2021 kl 18:29
3040
Dette ble postet på Shareville forleden og kan kanskje være relevant for denne tråden også:
«Har prøvd meg på en litt forenklet og ukvalifisert analyse av Endur, og sett på hvorfor jeg mener Endur nå er en meget spennende aksje, samt hvorfor/hvordan jeg mener Endur nå er kraftig underpriset.
Kom gjerne med innspill og la oss gjerne diskutere litt – har ikke inkludert TA ettersom jeg ikke kan det og heller ikke baserer mine langsiktige kjøp på det, så suppler gjerne med det om du vil😉
Ettersom «nye Endur» fremdeles er noe tynt dokumentert og mangler konsoliderte konsernregnskap for kvartaler/år har jeg tatt utgangspunkt i den siste presentasjonen til selskapet datert 18.januar for guiding, tallgrunnlag og min videre subjektive synsing.
Som de fleste vel har fått med seg så har «nye Endur» en målsetning om 2-2.5 milliarder i omsetning, og en EBITDA på 170-300 mnok i 2022. I presentasjonen fra 18.januar sier de at det nedre sjiktet av disse målene er innen rekkevidde allerede nå i 2021, og det til og med FØR dagens bekreftede oppkjøp av Marcon Gruppen i Sverige – som i 2020 hadde en omsetning på 441 millioner svenske kroner og EBITA på 105 millioner svenske kroner(jfr dagens børsmelding).
I siste presentasjon oppgis det at det er 1.024.000.000 aksjer i selskapet. Inkluderer man dagens oppkjøp(jfr børsmelding) så tilkommer det i tillegg ca. 107.700.000 nye aksjer til en tegningskurs på vederlagsaksjene på 1.33 per aksje. Dermed prises Endur ved dagens sluttkurs på 1.29 per aksje til en markedsverdi på ca. 1.459.915.000.
Med utgangpunkt i de allerede nevnte tallene(jfr presentasjonen) og oppkjøpet av Marcon så kan man vel relativt realistisk estimere ca. 2.3 milliarder i omsetning og en EBITDA på minst 230 mnok(EBITDA-margin 10%) i 2021. Basert på dagens markedsverdi så prises dermed Endur til en P/EBITDA på ca. 6.3.
Til sammenligning så er AKVA Group priset til en P/EBITDA på ca. 8. Med tilsvarende multippel så ville Endur sin markedsverdi vært 1.840.000.000 og (delt på antall aksjer) hatt en kurs per aksje på 1.63(ca +26% opp fra dagens kurs).
Hva er det så som gjør Endur attraktivt utover dagens tilsynelatende underprising?
- de estimerer i den nevnte presentasjonen en overordnet årlig vekst i segmentene/vertikalene Aquaculture og Marine Infrastructure på 12%
- de nå har mulighet til å levere/vinne mye større kontrakter gjennom oppkjøpene og kan nå anses som en tilnærmet "totalleverandør"
- forbedret lønnsomhet gjennom tydeligere synergier, spisset strategi og økt fokus på lønnsomhet(f.eks. elimineringen av tapssluket Endur Industrier)
- samt «varslingen» om en ny havbruksstrategi som vil bety mer lukket oppdrett i Norge
- Marcon Wind Power AB posisjonert i et segment i sterk vekst
- emisjonsfrykten burde heller ikke lenger være hengende over selskapet/aksjekursen
Basert på alt dette mener jeg at det er realistisk og nøkternt å estimere en årlig omsetningsvekst fra 2021-nivå på ca. 10-15%, og en forbedret EBITDA-margin på 0.5% per år.
Dette vil isåfall bety et 2025-estimat på ca. 3.7 milliarder i omsetning og en EBITDA på ca. 450 mnok.
Med en tilsvarende multippel som Akva Group vil det da bety en markedsverdi for Endur på ca. 3.7 milliarder og en kurs på rundt 3.2 per aksje(ca. +148% fra i dag).
Aksjer prises som kjent på forventninger om fremtidig inntjening og så snart Endur begynner å bevise at de er på riktig vei, noe jeg mener de allerede begynner å vise klare tegn på, så mener jeg det bare er et spørsmål om tid før vi virkelig begynner reisen mot disse nivåene rundt 3 i aksjekursen.
På kort sikt mener jeg et kursmål på 2 burde være høyst realistisk(P/EBITDA 10), og at ferden bare burde fortsette oppover derfra etterhvert som nyheter/resultater fra selskapet blir publisert.»
«Har prøvd meg på en litt forenklet og ukvalifisert analyse av Endur, og sett på hvorfor jeg mener Endur nå er en meget spennende aksje, samt hvorfor/hvordan jeg mener Endur nå er kraftig underpriset.
Kom gjerne med innspill og la oss gjerne diskutere litt – har ikke inkludert TA ettersom jeg ikke kan det og heller ikke baserer mine langsiktige kjøp på det, så suppler gjerne med det om du vil😉
Ettersom «nye Endur» fremdeles er noe tynt dokumentert og mangler konsoliderte konsernregnskap for kvartaler/år har jeg tatt utgangspunkt i den siste presentasjonen til selskapet datert 18.januar for guiding, tallgrunnlag og min videre subjektive synsing.
Som de fleste vel har fått med seg så har «nye Endur» en målsetning om 2-2.5 milliarder i omsetning, og en EBITDA på 170-300 mnok i 2022. I presentasjonen fra 18.januar sier de at det nedre sjiktet av disse målene er innen rekkevidde allerede nå i 2021, og det til og med FØR dagens bekreftede oppkjøp av Marcon Gruppen i Sverige – som i 2020 hadde en omsetning på 441 millioner svenske kroner og EBITA på 105 millioner svenske kroner(jfr dagens børsmelding).
I siste presentasjon oppgis det at det er 1.024.000.000 aksjer i selskapet. Inkluderer man dagens oppkjøp(jfr børsmelding) så tilkommer det i tillegg ca. 107.700.000 nye aksjer til en tegningskurs på vederlagsaksjene på 1.33 per aksje. Dermed prises Endur ved dagens sluttkurs på 1.29 per aksje til en markedsverdi på ca. 1.459.915.000.
Med utgangpunkt i de allerede nevnte tallene(jfr presentasjonen) og oppkjøpet av Marcon så kan man vel relativt realistisk estimere ca. 2.3 milliarder i omsetning og en EBITDA på minst 230 mnok(EBITDA-margin 10%) i 2021. Basert på dagens markedsverdi så prises dermed Endur til en P/EBITDA på ca. 6.3.
Til sammenligning så er AKVA Group priset til en P/EBITDA på ca. 8. Med tilsvarende multippel så ville Endur sin markedsverdi vært 1.840.000.000 og (delt på antall aksjer) hatt en kurs per aksje på 1.63(ca +26% opp fra dagens kurs).
Hva er det så som gjør Endur attraktivt utover dagens tilsynelatende underprising?
- de estimerer i den nevnte presentasjonen en overordnet årlig vekst i segmentene/vertikalene Aquaculture og Marine Infrastructure på 12%
- de nå har mulighet til å levere/vinne mye større kontrakter gjennom oppkjøpene og kan nå anses som en tilnærmet "totalleverandør"
- forbedret lønnsomhet gjennom tydeligere synergier, spisset strategi og økt fokus på lønnsomhet(f.eks. elimineringen av tapssluket Endur Industrier)
- samt «varslingen» om en ny havbruksstrategi som vil bety mer lukket oppdrett i Norge
- Marcon Wind Power AB posisjonert i et segment i sterk vekst
- emisjonsfrykten burde heller ikke lenger være hengende over selskapet/aksjekursen
Basert på alt dette mener jeg at det er realistisk og nøkternt å estimere en årlig omsetningsvekst fra 2021-nivå på ca. 10-15%, og en forbedret EBITDA-margin på 0.5% per år.
Dette vil isåfall bety et 2025-estimat på ca. 3.7 milliarder i omsetning og en EBITDA på ca. 450 mnok.
Med en tilsvarende multippel som Akva Group vil det da bety en markedsverdi for Endur på ca. 3.7 milliarder og en kurs på rundt 3.2 per aksje(ca. +148% fra i dag).
Aksjer prises som kjent på forventninger om fremtidig inntjening og så snart Endur begynner å bevise at de er på riktig vei, noe jeg mener de allerede begynner å vise klare tegn på, så mener jeg det bare er et spørsmål om tid før vi virkelig begynner reisen mot disse nivåene rundt 3 i aksjekursen.
På kort sikt mener jeg et kursmål på 2 burde være høyst realistisk(P/EBITDA 10), og at ferden bare burde fortsette oppover derfra etterhvert som nyheter/resultater fra selskapet blir publisert.»
Competente
05.02.2021 kl 18:43
3015
Jeg tror på Nye Endur
Jeg har vært inn siden juni 2020, og har fulgt Endur ganske tett. Etter min mening er selskapet ganske underpriset men har ikke tro på at vi ser 3 kr før Q1. Jeg er også ikke så veldig glad for at ledelsen bare kjøper selskaper uten å vise at Endur tjener penger
Jeg har vært inn siden juni 2020, og har fulgt Endur ganske tett. Etter min mening er selskapet ganske underpriset men har ikke tro på at vi ser 3 kr før Q1. Jeg er også ikke så veldig glad for at ledelsen bare kjøper selskaper uten å vise at Endur tjener penger
Dr_Eval
05.02.2021 kl 19:55
2958
Med nyhetene som er kommet i det siste tror jeg ikke bare kursen kan dobles, men også triples i løpet av 3-12mnd.
Ikke regn med at Q4 blir noe bra. Den er blodrødt! Q1 vil også vise noe rødt!
Men for dem som klarer å se forbi dette, vil det være store muligheter i Endur!
Spørmsålet nå er om det er lurt å sitte gjennom Q4 eller om man bør redusere før, for så å laste opp igjen, etter?
Hva gjør folk?
"Konkursen vil medføre en reell goodwillnedskrivning på omtrent 160 millioner kroner som vil bli bokført i Endúrs resultat for fjerde kvartal 2020, sammen med et negativt resultatbidrag på cirka 10 millioner kroner fra ØPDs drift i november og desember 2020. Ettersom oppbudsbegjæringen skjer i første kvartal 2021 vil Endúr i dette kvartalet ta et regnskapsmessig tap på rundt 20 millioner kroner, i tillegg til de 15-25 millionene som belastes ovennevnte garantier."
Men for dem som klarer å se forbi dette, vil det være store muligheter i Endur!
Spørmsålet nå er om det er lurt å sitte gjennom Q4 eller om man bør redusere før, for så å laste opp igjen, etter?
Hva gjør folk?
"Konkursen vil medføre en reell goodwillnedskrivning på omtrent 160 millioner kroner som vil bli bokført i Endúrs resultat for fjerde kvartal 2020, sammen med et negativt resultatbidrag på cirka 10 millioner kroner fra ØPDs drift i november og desember 2020. Ettersom oppbudsbegjæringen skjer i første kvartal 2021 vil Endúr i dette kvartalet ta et regnskapsmessig tap på rundt 20 millioner kroner, i tillegg til de 15-25 millionene som belastes ovennevnte garantier."
Redigert 07.02.2021 kl 15:33
For dem som lurer, så vurderer jeg med å lempe ut deler av beholdningen min til uken, og starter med det til i morgen.
Ha ellers en god søndag videre..
https://www.youtube.com/watch?v=CAyWN9ba9J8
Ha ellers en god søndag videre..
https://www.youtube.com/watch?v=CAyWN9ba9J8
Redigert 07.02.2021 kl 16:43
Knfo
07.02.2021 kl 16:43
2520
Dobbelside skrev Story of this company - god melding ---> Aksjen ned !!!
Helt enig, og dette er veldig frustrerende. Tror nok markedet spesielt er skeptisk til at det fremover skal trykkes opp veldig mange nye aksjer for å finansiere oppkjøpene som er gjort. Ledelsen er flinke til å opplyse at oppkjøpene er innvannende, men de sier lite om at eksisterende aksjonærer vil bli veldig utvannet.
hva ville du gjort? Jeg foretrekker å sitte lenge.
Seriøs
07.02.2021 kl 17:06
2470
Jeg sitter long og over Q4. Ser ikke noen spøkelser der som ikke er i dagens kursbilde. Heller åpen for noe kursdrivende. Har jo gått fra 1.10 til 1.3 på kort tid og tror på videre oppgang fremover.
Dr_Eval
07.02.2021 kl 17:42
2408
Det har ingen påvirkning på ebitda, så det får ingen betydning. Jeg kjøper aksjene dine hvis du selger.
Vet ikke hvem som selger her, men jeg laster opp flere aksjer.
Tanken var å selge oppover, men når noen selger nedover, er det nok bare til å laste opp for oss som ser forbi Q4.
Tanken var å selge oppover, men når noen selger nedover, er det nok bare til å laste opp for oss som ser forbi Q4.
Redigert 08.02.2021 kl 09:38
Haha morsom du, for oss som ser forbi Q4. Du gutten min klarer ikke å se forby 1 uke om gangen. Du skulle liksom selge i dag, nå er du bull igjen. Det er ikke rart at mange av oss ikke gidder å kjøpe Endur, når du har aksjonærer som hango.
Ikke jeg som selger, men har kjøpt på 1,25
Jeg selger som regel på vei oppover, og kjøper, nedover.
Jeg selger som regel på vei oppover, og kjøper, nedover.
Redigert 08.02.2021 kl 09:56
Anyway..
Her virker det som at vi har fått vår siste dupp, og veien opp til kr.2 er snart i gang..
Her virker det som at vi har fått vår siste dupp, og veien opp til kr.2 er snart i gang..
Knfo
09.02.2021 kl 06:56
1551
Det ser ikke slik ut, og jeg blir ikke overrasket om vi dupper under 1.20 i dag. Det går nok tid før denne aksjen blir potent nok til å reise seg.