Nikko's tradingstråd - April 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
20.04.2022 kl 20:38
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Vi starter med en ny tråd for februar 2021.
Tråden er lukket, men er i prinsippet åpen for alle. Det eneste kriteriet er at her tillates ingen trakassering eller latterliggjøring av andre debattanter. Da er det rett ut!
Du kan ellers skrive hva du vil.
Velkommen - hilsen fra Nikko ☺️
OBS! Deter noen nick jeg ikke klarte å overføre . Bare send melding så fikser jeg tilgang.
Tråden er lukket, men er i prinsippet åpen for alle. Det eneste kriteriet er at her tillates ingen trakassering eller latterliggjøring av andre debattanter. Da er det rett ut!
Du kan ellers skrive hva du vil.
Velkommen - hilsen fra Nikko ☺️
OBS! Deter noen nick jeg ikke klarte å overføre . Bare send melding så fikser jeg tilgang.
Redigert 01.04.2022 kl 12:25
Du må logge inn for å svare
Nikko
25.02.2022 kl 11:03
6313
Nå tror jeg at jeg ikke tørr å være ute før Q4. Nå kan meldingen om fullført salg og penger på konto og tilbakekjøp av aksjer skje når tid som helst.
cover
25.02.2022 kl 11:04
6360
Nikko skrev Da var jeg plutselig tilbake :-)
😁 Ingen vet hvor haren hopper.
Nikko
25.02.2022 kl 11:14
6367
Sakset fra E24:
Læreboken sier at aksjer verdsettes basert på forventninger til fremtiden. Det er sant. Men det viser seg ofte at forventningene til fremtiden kan bomme i forhold til hva selskapene viser i praksis. I noen selskaper er forventningene ufortjent høye, mens de er ufortjent lave for andre selskaper.
Det går an å mene at forventningene til bildelprodusenten Kongsberg Automotive har vært ufortjent lave i tiden etter krisen som oppsto da coronapandemien kom og kriseemisjonen i fjor vår. For ganske raskt gjennom sommeren viste det seg at utviklingen gikk til dels betydelig bedre etter den akutte krisen enn det ledelsen forutså. Dette bildet forsterket seg gjennom høsten og vinteren, men først opp mot jul ble det litt fart i aksjekursen.
I år har selskapet og aksjekursen vært rammet av forsyningsproblemene, og da særlig mangelen på halvledere, som har påvirket store deler av industrien. Men hensyntatt kostnadene denne situasjonen har medført, har Kongsberg Automotive oppnådd det som må sies å være akseptable resultater. Den siste prognosen fra ledelsen tilsier plussresultat for hele 2021, som altså har vært et utfordrende år.
Aksjen fikk imidlertid først løft på seg etter at Kongsberg Automotive i slutten av oktober varslet at det var inngått avtaler om salg av om en drøy tredjedel av virksomheten. Det er den tredjedelen med dårligst løpende inntjening. Prisen er basert på en selskapsverdi på de solgte virksomhetene på 212,7 millioner euro.
Dersom man overfører prisen på de solgte virksomhetene til de to tredjedelene som blir igjen, kan man lett regne seg frem til underliggende verdier på godt over fire kroner per aksje. Tross dette har aksjen etter et hopp blitt liggende rundt 2,90 kroner. Det er nesten som om aksjemarkedet venter på at noe skal skje.
Læreboken sier at aksjer verdsettes basert på forventninger til fremtiden. Det er sant. Men det viser seg ofte at forventningene til fremtiden kan bomme i forhold til hva selskapene viser i praksis. I noen selskaper er forventningene ufortjent høye, mens de er ufortjent lave for andre selskaper.
Det går an å mene at forventningene til bildelprodusenten Kongsberg Automotive har vært ufortjent lave i tiden etter krisen som oppsto da coronapandemien kom og kriseemisjonen i fjor vår. For ganske raskt gjennom sommeren viste det seg at utviklingen gikk til dels betydelig bedre etter den akutte krisen enn det ledelsen forutså. Dette bildet forsterket seg gjennom høsten og vinteren, men først opp mot jul ble det litt fart i aksjekursen.
I år har selskapet og aksjekursen vært rammet av forsyningsproblemene, og da særlig mangelen på halvledere, som har påvirket store deler av industrien. Men hensyntatt kostnadene denne situasjonen har medført, har Kongsberg Automotive oppnådd det som må sies å være akseptable resultater. Den siste prognosen fra ledelsen tilsier plussresultat for hele 2021, som altså har vært et utfordrende år.
Aksjen fikk imidlertid først løft på seg etter at Kongsberg Automotive i slutten av oktober varslet at det var inngått avtaler om salg av om en drøy tredjedel av virksomheten. Det er den tredjedelen med dårligst løpende inntjening. Prisen er basert på en selskapsverdi på de solgte virksomhetene på 212,7 millioner euro.
Dersom man overfører prisen på de solgte virksomhetene til de to tredjedelene som blir igjen, kan man lett regne seg frem til underliggende verdier på godt over fire kroner per aksje. Tross dette har aksjen etter et hopp blitt liggende rundt 2,90 kroner. Det er nesten som om aksjemarkedet venter på at noe skal skje.
Nikko
25.02.2022 kl 11:17
6384
Financial calendar
Financial calendar for Kongsberg Automotive ASA
FINANCIAL YEAR 2021
15.03.2022 - Annual Report
15.03.2022 - Quarterly Report - Q4
FINANCIAL YEAR 2022
09.08.2022 - Half-yearly Report
02.06.2022 - Annual General Meeting
13.05.2022 - Quarterly Report - Q1
08.11.2022 - Quarterly Report - Q3
Financial calendar for Kongsberg Automotive ASA
FINANCIAL YEAR 2021
15.03.2022 - Annual Report
15.03.2022 - Quarterly Report - Q4
FINANCIAL YEAR 2022
09.08.2022 - Half-yearly Report
02.06.2022 - Annual General Meeting
13.05.2022 - Quarterly Report - Q1
08.11.2022 - Quarterly Report - Q3
eriksj
25.02.2022 kl 12:40
6318
Zurich, 25 Februar, 2022: Den Europeiske Kommisjonen har i dag godkjent salget
av Kongsberg Automotive's Interior Comfort Systems (ICS) virksomhet til Lear
Corporation.
av Kongsberg Automotive's Interior Comfort Systems (ICS) virksomhet til Lear
Corporation.
bækørreden
25.02.2022 kl 12:41
6435
Eu kommissionen har netop godkendt købet… Nu skal vi hurtigt i kurs 4 nkr…. Tror jeg
Grimsmo
25.02.2022 kl 13:16
6403
Nikko skrev Dead Cat Bounce?
De blir en fin melding mandag når pengene er på konto🙂
Nikko
25.02.2022 kl 14:22
6314
På mandag er handelen gjennomført og pengene på konto. Da kan tilbakekjøpet av 100 millioner aksjer begynne. Den 15/3 er det presentasjon av Q4 med et solid overskudd. Gud bedre, dette blir bra!!!
cover
25.02.2022 kl 14:41
6237
Nikko skrev Der kom godkjenningen av salget 👍
Nydelig og en halv :)
Selv om vi runder 7% opp i dag bør jeg holde meg borte fra en trade.
Selv om vi runder 7% opp i dag bør jeg holde meg borte fra en trade.
Nikko
25.02.2022 kl 14:43
6327
Ja, det er fristende å selge, men på mandag er det skikkelig gang. Holder meg i skinnet!
eriksj
25.02.2022 kl 15:20
6265
Lurt!
Forresten takk til de som kastet sine aksjer til meg i går på 2.5-2.55.
Forresten takk til de som kastet sine aksjer til meg i går på 2.5-2.55.
Nikko
25.02.2022 kl 15:53
6269
Apropos tilbakekjøp....
Jeg tror at de går ut med et tilbud til aksjonærene om å selge til kr 3,-
Hva tror dere? Tror dere de vil kjøpe disse over ordinær børs?
Jeg tror at de går ut med et tilbud til aksjonærene om å selge til kr 3,-
Hva tror dere? Tror dere de vil kjøpe disse over ordinær børs?
Redigert 25.02.2022 kl 15:53
Du må logge inn for å svare
Grimsmo
25.02.2022 kl 15:58
6259
Tror de kjøper over børs faktisk for å få hevet kursjen. Som Høvdingen sa så skulle de kjøpe mere enn 10% vist de syntes kursjen var for lav.
Nikko
25.02.2022 kl 16:09
6288
Det vil uansett være mye penger å hente for oss aksjonærer, innen kort tid :-)
DrWhat1
25.02.2022 kl 21:15
6145
Mye aksjer som skal kjøpes tilbake,og nytt anlegg i Polen å øke omsetningen sin med. 🤔Tviler på at noen vil selge aksjer til 3,-
Skulle noen redusere beholdningen/eksponeringen, ville ikke det vært smartere å gjøre når anlegget i Polen har gjort sine fremskritt å kommet igang?
Skulle noen redusere beholdningen/eksponeringen, ville ikke det vært smartere å gjøre når anlegget i Polen har gjort sine fremskritt å kommet igang?
Bull00
27.02.2022 kl 17:19
5496
Tør vi håpe på melding allerede i morgen om gjennomført handel og penger på konto? Burde iallfall komme i løpet av få dagee
bækørreden
27.02.2022 kl 20:15
5377
I pressemeddelse fra i fredags står der at transaktionen forventes på plads den 28/2 2022, altså imorgen…. 👍
Redigert 27.02.2022 kl 20:15
Du må logge inn for å svare
Nikko
28.02.2022 kl 08:37
5063
Ja, og da kommer nok meldingen i løpet av dagen i dag :-)
Ser at det er noen som vil forsøke å skremme i dag. Salgspost på 2,56. Anbefaler kjøp nå da den muligens vil stige kraftig i dag når pengene er på konto og tilbakekjøpet kan begynne!
Ser at det er noen som vil forsøke å skremme i dag. Salgspost på 2,56. Anbefaler kjøp nå da den muligens vil stige kraftig i dag når pengene er på konto og tilbakekjøpet kan begynne!
bækørreden
28.02.2022 kl 08:45
5027
Jeg tror ikke det er en skræmmebiok. Det er den alt for lille til ;)
Jeg tror det er en privat der ikke ved hvad der foregår i Koa, der panikker og vil ud for enhver pris.
Jeg tror det er en privat der ikke ved hvad der foregår i Koa, der panikker og vil ud for enhver pris.
bækørreden
28.02.2022 kl 08:59
4956
Spørgsmålet er jo hvordan opkøbet vil foregå. Personligt vil jeg h’erne have Koa bare går i markedet og køber op. Jeg synes dog at det har større betydning at der bliver betalt gæld af for 750 mio. med et trylleslag.
Max-Investor
28.02.2022 kl 09:13
4889
Er det virkelig folk som selger seg ut nå? Det kan fort bli veldig surt for de.
Nikko
28.02.2022 kl 09:35
4911
Når KOA nå skal kjøpe over 100 millioner egne aksjer, så vil det medføre at kursen stiger kraftig. Så langt i dag er det kun kjøpt og solgt 1,1 millioner aksjer.
Bull00
28.02.2022 kl 09:44
4862
iamelg skrev Hvorfor faller kursen nå?
Fordi det er lavere etterspørsel enn tilbud. Noen som selger. Greit å få med seg volum, som er knappe 4 mill.
Nikko
28.02.2022 kl 14:10
4551
Det virker for meg ufattelig at noen selger på disse nivåene når vi vet hva som er i gjære...
Bull00
28.02.2022 kl 14:49
4447
Ja det er ganske ufattelig, men deres tap (forhåpentligvis). Mulig noen prøver seg på en "buy the rumor sell the news" variant, har jo skjedd at KOA stiger på forventingene om en hendelse for så å falle når det er et faktum. Tror dog ikke det vil skje her. 1.75 ish milliarder på vei i dag, hvor ~300 mill går til tilbakekjøp og 750 mill skal dekke gjeld. Det endrer bildet ganske betraktelig.
Redigert 28.02.2022 kl 14:50
Du må logge inn for å svare
Bull00
28.02.2022 kl 21:27
4095
Ingen melding i dag, men det var vel egentlig forventet. Burde komme i morgen
Nikko
28.02.2022 kl 22:51
3970
Grimsmo
28.02.2022 kl 23:09
3951
I morgen blir de Koa sin dag🍾📈 Endelig er de i boks.
Blir vanskelig å klare å holde den nede med Shorting nå.
Blir vanskelig å klare å holde den nede med Shorting nå.
Redigert 28.02.2022 kl 23:10
Du må logge inn for å svare
bækørreden
28.02.2022 kl 23:11
3955
Nikko skrev https://newsweb.oslobors.no/message/555231
Det så fedt.. Så har KOA fået tilført 1750 mio nkr. Så er det interessant om de starter køb af egne aktier allerede i denne uge, samt betaler 750 mio nkr af i gæld. Spændende om de meddeler ud om begge dele i løbet af ugen ;)
Iøvrigt er Tesla opp 7,5 % her til aften, og Nasdaq futures endte i plus.
Iøvrigt er Tesla opp 7,5 % her til aften, og Nasdaq futures endte i plus.
Bull00
01.03.2022 kl 07:55
3661
Se der ja 🙌🏼 Får håpe FA skriver om det, vi trenger publisitet
Redigert 01.03.2022 kl 07:59
Du må logge inn for å svare
Nikko
01.03.2022 kl 08:25
3574
Det er nesten for godt til å være sant at KOA har fått solgt den delen av virksomheten som trakk ned resultatet.
alph
01.03.2022 kl 08:30
6260
Salg offentliggjort, massiv oppgang på OSE..kan bare gå en vei! Ser vi 2,55?
bækørreden
01.03.2022 kl 09:05
6215
Hvis folk gider at lade være med at sælge deres aktier nu, så kan vi få massive stigninger i Koa fra idag og de kommende uger ;)
bækørreden
01.03.2022 kl 09:16
6145
I første omgang vil shorts prøve at bremse opgangen ved kurs 2,80. Det er bare at holde ud… Jeg regner med at beholde min stamposition 6 måneder endnu ;)
Bull00
01.03.2022 kl 11:46
6227
https://e24.no/boers-og-finans/i/34gp10/det-kan-vaere-lurt-aa-kjoepe-kongsberg-automotive-foer-tilbakekjoepene
Det kan være lurt å kjøpe Kongsberg Automotive før tilbakekjøpene Hvis Kongsberg Automotive gjør hva selskapet har lovet, kan det bli en hyggelig vår for aksjonærene. Aksjen i bildelprodusenten Kongsberg Automotive er en aksje som får merkelig lite oppmerksomhet. Det kan gjennomføringen av et varslet tilbakekjøpsprogram, hvor selskapet skal kjøpe 10 prosent av de utestående aksjene, gjøre noe med. Etter «gjenoppståelsen» etter coronakrisen i 2020, har Kongsberg Automotive-aksjen levd et sørgelig kjedelig liv på Oslo Børs. Aksjen handles i underkant av tre kroner, og selv et omfattende salg av to av virksomhetene i konsernet som ble annonsert i fjor høst, klarte ikke mer enn å gi et midlertidig løft for aksjen. Det til tross for at salgene for samlet vel 200 millioner euro implisitt verdsatte selskapet langt over børsverdi. Mandag kveld kom meldingen om at det største av salgene nå er gjennomført. Dermed blir Kongsberg Automotives finansielle posisjon vesentlig styrket. Og selskapet har allerede varslet hva den finansielle friheten skal brukes til. På en kapitalmarkedsdag før jul lovet nemlig selskapet i tillegg til å redusere gjeld, skal kjøpe tilbake 10 prosent av selskapets egne aksjer. Det er per i dag ikke avklart nøyaktig når tilbakekjøpene skal finne sted. Det er rimelig å anta at et så stort tilbakekjøpsprogram i seg selv vil være egnet til å løfte aksjekursen. Et tilbakekjøp av 10 prosent innebærer at det skal kjøpes 105,5 millioner aksjer. Til sammenligning handles det kun unntaksvis mer enn ti millioner aksjer i selskapet i løpet av en handelsdag på Oslo Børs. Det kan altså være all mulig grunn til å komme seg inn i aksjen før tilbakekjøpene annonseres og begynner. Det vil antageligvis skje en gang i løpet av andre kvartal. Altså om ikke så veldig lenge. Når vi i tillegg vet at selskapet klarte seg tålelig bra gjennom fjorårets utfordringer knyttet til deleleveranser og at lønnsomheten i de solgte virksomhetene i utgangspunktet var relativt svak, er det desto større grunn til å ha aksjen i porteføljen. Det vil være forunderlig om aksjen fortsatt er under tre kroner når sommeren er på hell.
Det kan være lurt å kjøpe Kongsberg Automotive før tilbakekjøpene Hvis Kongsberg Automotive gjør hva selskapet har lovet, kan det bli en hyggelig vår for aksjonærene. Aksjen i bildelprodusenten Kongsberg Automotive er en aksje som får merkelig lite oppmerksomhet. Det kan gjennomføringen av et varslet tilbakekjøpsprogram, hvor selskapet skal kjøpe 10 prosent av de utestående aksjene, gjøre noe med. Etter «gjenoppståelsen» etter coronakrisen i 2020, har Kongsberg Automotive-aksjen levd et sørgelig kjedelig liv på Oslo Børs. Aksjen handles i underkant av tre kroner, og selv et omfattende salg av to av virksomhetene i konsernet som ble annonsert i fjor høst, klarte ikke mer enn å gi et midlertidig løft for aksjen. Det til tross for at salgene for samlet vel 200 millioner euro implisitt verdsatte selskapet langt over børsverdi. Mandag kveld kom meldingen om at det største av salgene nå er gjennomført. Dermed blir Kongsberg Automotives finansielle posisjon vesentlig styrket. Og selskapet har allerede varslet hva den finansielle friheten skal brukes til. På en kapitalmarkedsdag før jul lovet nemlig selskapet i tillegg til å redusere gjeld, skal kjøpe tilbake 10 prosent av selskapets egne aksjer. Det er per i dag ikke avklart nøyaktig når tilbakekjøpene skal finne sted. Det er rimelig å anta at et så stort tilbakekjøpsprogram i seg selv vil være egnet til å løfte aksjekursen. Et tilbakekjøp av 10 prosent innebærer at det skal kjøpes 105,5 millioner aksjer. Til sammenligning handles det kun unntaksvis mer enn ti millioner aksjer i selskapet i løpet av en handelsdag på Oslo Børs. Det kan altså være all mulig grunn til å komme seg inn i aksjen før tilbakekjøpene annonseres og begynner. Det vil antageligvis skje en gang i løpet av andre kvartal. Altså om ikke så veldig lenge. Når vi i tillegg vet at selskapet klarte seg tålelig bra gjennom fjorårets utfordringer knyttet til deleleveranser og at lønnsomheten i de solgte virksomhetene i utgangspunktet var relativt svak, er det desto større grunn til å ha aksjen i porteføljen. Det vil være forunderlig om aksjen fortsatt er under tre kroner når sommeren er på hell.
Redigert 01.03.2022 kl 11:56
Du må logge inn for å svare