Kongsberg automotive ny riktkurs 0.45!

waterretaw
KOA 01.02.2021 kl 12:39 7801

Da har Mats Liss kommet med ny rikurs 0,45!!
https://www.swedbank-aktiellt.se/om/kongsbergautomotive
Redigert 01.02.2021 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
Sølvbuen
04.02.2021 kl 14:44 7322

KOA er lik 3 x U og et klart KJØP på NOK 3,50 !
Ser man utviklingen siste 12 mndr er bildet ganske bra. Kursfallet ifjor skyldtes i hovedsak lock-down Q22020 (som skyldtes Corona) og inntektsfallet selskapet opplevde og som tvang frem en emisjon til 10 øre /1 krone pr aksje. Kjedelig men gav også mange mulighet å komme inn på lavt nivå. Mange fikk da mulighet til å komme seg inn på hyggelige nivåer rundt 1-1,50. Reisen så langt etter dette har vært profitabel for aksjonærene. +200% på 9 mndr er bra. Aksen er opp 3x fra sommer 2020. Aksjen ligger i klar stigende trend tilbake mot nivåene 5 kroner og etterhvert er jeg overbevist ennå høyere, man vil se nivåene 5-10 kroner. Kanske til og med BULL case sier nok 15,- . Min erfaring sier meg at dette absolutt kan skje. Dette er basert på historisk verdi av egenkapitalverdien (EV) eller hva jeg vil kalle underliggende fair value (Iflg Warren Buffet såkalt intrisinic value/aksjens egenverdi eller matematisk verdi om du vil). Dette er verdier som baserer seg på en mer fundamental tilnærming dvs underliggende inntjening . Fortjeneste pr aksje P/E og nøkkeltall P/S og P/B. KOA har usedvanlig attraktive nøkkeltall her. Q4 tallene viser hva vi vil kunne se fremover ved å se hva tallene kan fremskrive. Jeg tipper Omsetning 12-14 mrd nok og EBIT-nivå 6-8 % indikerer EBIT rundt 700-1000 mrd kan slå til fremover neste par årene, når økonomien i USA og Europa kommer tilbake. Asia er på ful fart tilbake. Dette tilsvarer 0,75-1,00 nok pr aksje i fortjeneste og at aksjen nå handler på lave P/E 5 basert på hva jeg tenker 2021-2025. Hvis ledelsen kan vise en slik forventning er mulig så vil aksjen fortsette opp til 10-15 kroner etterhvert. P/E 10-15 indikerer dette. Få eller ingen sier noe om dette som viser at analytikerne med ett unntak ikke har selskapet på sin radar. Jeg mistenker at ledelse og største aksjonær ser dette kan komme. All støyen rundt daglig handel og shortkontrakter får ufortjent mye oppmerksomhet. Tenk over hvorfor det er slik ? Er det noen som ønsker et større kakestykke ?
I mitt hode oppfyller KOA kriteriene de gamle klassikerne innen "Stock-pick" kalte ; 3 X U
Selskapet må være Underanalysert - Undervurdert og Upopulær ! I min tenkning kan man ikke finne et bedre Case nå enn KOA ! Derfor er jeg LONG aksjen !
Murofen
04.02.2021 kl 15:33 7177

Totalt enig, og meget bra skrevet. takk!!
4300dk
04.02.2021 kl 15:51 7097

Kanon opsummering 👍😍 Jeg har tilladt mig at dele dit skriv på aktieporteføljen på Facebook 😊 Min lille familie sidder lang i Koa med 1.400.000 aktier.
Sølvbuen
04.02.2021 kl 19:28 6789

KOA i NOK 20 pr aksje ? Bare hyggelig at du sender det videre 4300dk. Jeg tenker at det blir spennende å høre hva ledelsen guider når de legger frem resultatet den 26.2.2021. Forhåpentlig har de noen ting å komme med som guider videre vei. Skaper litt optimisme rundt fremtiden, som jo trengs. Ifjor var det jo motsatt. Jeg har lagt inn EBIT% 6-8 % som jeg tror er svært realistisk/sansynlig nivå. På hjemmesiden står det at målsettingen er 2-sifret EBIT% dvs minimum 10 %. Oppnår selskapet dette kan EBIT meget vel nå NOK 1200-1400 mill etterhvert dvs NOK 1,25-1,50 pr aksje som betyr at selskapet pr nå prises kun 2-3 ganger fortjenesten. Da snakker vi NOK 20 pr aksje som mulig target. Spennende tider !
4300dk
04.02.2021 kl 19:41 6709

🤑 Wow 20 kr aktien ville jo være for meget at drømme om 😍 Vi har gak ( snit kurs ) på 1,27 kr 💪😊 Så vi vil være ydmyge lykkelige hvis vi kunne sælge omkring 10 kr. 🙏🏼😍 Det bliver vildt spændende at høre 4 kvartalsregnskab og guiding videre frem for året og evt. andre nyheder 😊 Lykke til
Slettet bruker
04.02.2021 kl 20:13 6587

20kr kan du bare drømme om ja, hvis den skulle gå til 5kr så burde dere være fornøyd.
Sølvbuen
04.02.2021 kl 20:38 6496

Til info øsnker jeg med mine enkle og raske tallberegninger vise hva det er selskapet selv skriver på sin WEB:

"Our long term goals Become a world class company:

1) Double digit EBIT margins
2) Net Income margins at around 2/3 of EBIT margins
3) Free Cash Flow similar to Net Income
4) Sustainable annual growth rates above the underlying market "

Nr 1 der må bety min. 10 % ettersom de uttaler 2-sifret EBIT margin. Omsetning NOK 12-14 mrd og 10 %. tilsvarer EBIT NOK 1200-1400 mill. Mao. dette er tall som kommer fra styret og ledelse, ikke tatt ut av luften. Eller drømmeri som en her skriver. ...
Resten gir seg selv - så her er siktemålet HØYT fra styret og ledelse - spm er ledelsens evne for execution/achievement ? Det vet jeg ikke sikkert, men det er interessant at ingen av innsiderne i ledelsen har solgt sine aksjer fra i fjor sommer. Det er et meget godt tegn. Ha en fin aften. Nå kommer jeg ikke til å skrive på noen dager, på reise.
Spennende er dette :-)
Analytic
05.02.2021 kl 16:54 5707

Hvis salgstrenden holder seg på nivå vil det legges et godt grunnlag for KOA og kanskje også utbytte etter 15 års tørke. Det vil ihvertafll skape mye mer langsiktig interesse rundt aksjen.
Det er mange årsaker til at bildet ser bedre ut og noen av disse er:
Punkt 1. Restrukturererings kostnadene ved flytting av HQ til Sveits, samt reduksjon av antall fabrikker er i det alt vesentligste ferdig.Tviler på om at "flyttingen" med planlagte kostnader ikke har kostet mer enn ventet totalt sett rapporingsformater. Vesentligheter som dette koster stort sett alltid mer enn det smaker, men heldigvis er etappen over hvis ikke noen har forsømt seg underveis.
Punkt 2.Gjennomført emisjon (ran som media fremstilte det) har tilført vel en 1 milliard i frisk kapital og som ss er langt mer enn det som er forbrukt til å holde skuta flytende. Som mange sikkert husker var emisjonen argumentert å sikre selskapet langt ut i 2021. Tidene endret seg i raskere tempe enn ventet hvilket Q4 og nåværende Q1 er et godt signal på. Kapital tilgjengelig til på gode investeringer i utsatte tider bør være god butikk.
Punkt 3. KOA (11800 ansatte) har sannsynlig erfart at det går an å spare på reiser. Best guess er 80 mill i året. Hvis 15% av de ansatte reiser tidvis og med en total kostnad hver på 40000 NOK/år så nærmer den seg 100 mill NOK. Med + 500 R&D'ere, 500 innkjøper og 400, minst 200 ledere er dette noe med substans. De har ss brukt tiden sin godt på teams istedenfor sittende i trange flyseter, køer inn og ut av det meste av verden. Dette har vært en besparelse i seg selv.Ny tid i møte for mange fremover?.
Punkt 4: Sannsynlighet for at Sveits kosollideringsmodellen begynner å virke nå etter noen års innkjøring.Antar den var vel gjennomtenkt.

Tenker at de langsiktige målene per dato burde være godt fundamentert. Ingenting tilsier per dato at indiviiduell transport blir mindre viktig i tiden som kommer. Det skjer mye og spennede dreiinger på bilfronten og ikke minst vil flere kinesere eie bil i tiden som kommer.
Slettet bruker
05.02.2021 kl 17:49 5533

Har sagt det hele tiden at her er det utbytte eller oppkjøp som er planen og heller på at det blir utbytte.
telefusken
05.02.2021 kl 18:01 5481

Enig i at utbytte ville vært positivt. Høsten 2019 ble mulighet for utbytte nevnt, men de sa da at de heller ville bruke de pengene på å kjøpe opp andre.Jeg har ikke sett noe nytt om dette, så da er vel utbytte fortsatt i det blå. Oppkjøp kan være bra, men finansakrobater har hatt en tendens til å kjøpe søppel av seg selv via mellomledd, og få det betalt ned andres penger.
Sølvbuen
07.02.2021 kl 16:21 4940

Les hva Christian Lie i Danske sier i sin søndagsartikkel idag;
https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/02/07/7621351/aksjemarkedet-en-lunefull-fremtidsinvestering

"Dersom investorene tror inntjeningen vil stige frem i tid, vil villigheten til å betale stadig mer for aksjene i dag løftes i påvente av fremtidig inntjeningsvekst. "

Dette passer veldig bra for KOA nå. Vi tror selskapet nå tjener mer og mer. Jeg tror kvartalsrapportene frem over viser at inntjeningen stiger mye mer enn hva kursen idag reflekterer . Kursen vil etterhvert stige mye. " Vekten " vil sørge for stigende kurs . Anbefaler nå at man tar en posisjon og venter. Ikke la den kortsiktige lille gevinsten friste. Du risikerer at 10 øringen byttes med kronestykker. Ikke spesielt smart spør du meg .
Tålmodighet nå er det som gjeder her, eller som man sier ; " The trend is your friend " :-)
Sølvbuen
07.02.2021 kl 21:31 4513

Ja, spennende nå. Hva ser vi neste uke - NOK 4 snart ? Her tror jeg det kun er snakk om kort tid så vil vi få en Ketchup-effekt og kursen går rett opp !
Jørgen
09.02.2021 kl 11:06 3958

KOA NÅ STERKT KJØPESIGNAL I DET TEKNISKE HOS TRAIDVIEW

https://www.tradingview.com/symbols/OSL-KOA/technicals/
Slettet bruker
09.02.2021 kl 11:25 3871

Ser ut som Aksjeanalyser bommet bra her, iallefall (4-8 uker)

Nå mandag 04. januar 2021 så handles KOA-aksje rundt NOK 0,36, og har dermed steget med solide rundt 150 prosent i løpet av bare tre måneder.

Aksjeanalyser.com har fortsatt veldig stor tro på Kongsberg Automotive (ticker på Oslo Børs: KOA), og ser nå et potensiale for aksjen opp mot NOK 0.60 på kort sikt (4-8 uker), og NOK 0.80 – 1.00 på 3-6 måneders sikt og kanskje opp mot NOK 1.50 på 12 måneders sikt.
Redigert 09.02.2021 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
Måsåbjønn
29.07.2021 kl 11:49 2456

Tidlig i feb hadde Liss/Swedbank riktkurs på 0.45. Gikk via 0.4 og nå for et par dager siden til 0.35. Tynn suppe av en analyse av bortimot de eneste som har en analyse ute av KOA. Tidspunktet kan ikke sies annet enn å være skandaløst useriøst et par dager før man får se de faktiske tallene. Alt annet enn gode Q-tall i morgen vil sjokkere.

Skjønt i morgen - snart så man kan begynne å lure... Selskapets egen aksjemelding var som følger... Kongsberg Automotive ASA will release its second quarter 2021 results on Friday, July 30, 2021, at 07:30 CET. The company will host an earnings conference call for investors, analysts, and media at 09:00 CET on Friday, July 30, which will include a review of the Q2 2021 presentation led by CEO Joerg Buchheim and CFO Frank Heffter.

Vet ikke som flere gikk 5 på i dag da fredag verken var 13. eller 30., men 29.? Ikkje braaa

Rundt de par siste kvartalls-tallene har KOA vært "uheldig" med halvleder-mangel(driver å løser seg), 10-årige renter som har senket markedene generelt(de er på vei ned nå) og ikke minst en short som har manipulert kursen ned(under 0.5% en måneds tid nå)

Hva man tror og hva man håper før morgendagen vil nok variere og det skal innrømmes at det hadde vært særdeles kjærkomment med en følelse av en mer "riktig" aksjekurs. 2.9 er vel mer eller mindre hva kursen var tilbake i des-20. To gode kvartal etterpå og trolig et veldig godt tredje som legges fram i morgen så MÅ? dette bære oppover vel?

3,7 i løpet av første uken i august? Måtte høsten og perioden fram til jul by på oppgang i 2021 noe ala 2020... Det fortjener vi etter frustrasjon, resignasjon, irritasjon og sinne over kursen første halvdel av 2020. Coronafritt, Halvlederfritt, Short-fritt og 10-årige-rentefritt for dårlige nyheter en periode så kanskje vi kan nærme oss 10 kr til jul?


Klausre
29.07.2021 kl 13:30 2246

« Vet ikke som flere gikk 5 på i dag da fredag verken var 13. eller 30., men 29.? Ikkje braaa»

Har dy glemt å stille klokken...? Hvilken dag og dato er det i morgen? :)
Måsåbjønn
29.07.2021 kl 14:02 2159

jeg legger meg flat og beklager... :) torsdag i dag - var innstilt på frædda jeg DA.... nyter vi en liten kurs-oppgang dagen før dagen og tror på skikkelige saker i morgen. Tvi tvi"

Kom en 8-9 dagers periode med fin oppgang i begynnelsen av juni da kreditt-vurderingen av selskapet ble mer positiv. Følelsen er at det skal virkelig lite til før vi bykser godt oppover. Vært en rekke gode Q-tall fra noen av våre beste kunder en stund. Overgår vi forventninger og prognoser som har vært moderate i morgen - og forhåpentligvis unngår en ny runde med shorting - tror iallfall jeg at 2-tallet er borte for godt og kursen forhåpentligvis fort også er nærmere 4 enn 3 på kort sikt. Er kanskje litt i overkant å håpe på slike Seadrill-byks med 30-40% pr dag, som det var for litt siden, men skal aldri si aldri.

P/E til KOA var skakk-kjørt på høyere kurs enn dette tidligere i år og det har vært kun positive nyheter over tid lenge nå. Alt tilsier at det blir opptur.

kapteinkjeks
29.07.2021 kl 14:22 2065

Volkswagen oppjusterer profittforventningene for andre gang på tre måneder
Den tyske bilprodusenten Volkswagen oppjusterer torsdag forventningene til profittmarginen for 2021. Dermed øker selskapet profittforventningene for andre gang på mindre enn tre måneder.

Det skriver Reuters torsdag.