Belships.En skjult juvel

Vargtas
BELCO 01.02.2021 kl 14:55 160824

Arctic hever kursmål og endrer til kjøp, Belships.

:) V
Redigert 01.02.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
The Godfather
27.07.2021 kl 14:26 5771

Supramax-ratene stiger 0,3 prosent til 31.821 dollar i dag.
The Godfather
28.07.2021 kl 14:26 5645

Supramax-ratene stiger 0,6 prosent til 32.026 dollar i dag.
Remington
28.07.2021 kl 15:18 5604

Hva med ultramax som de har mest av ?
Kristoffern
28.07.2021 kl 18:44 5787

Fin denne godfather! Interessant å se at spread mellom små (Belco) og store (Gogl, 2020) er så beskjeden. Også 12 måneder frem (C/P). Gir vel egentlig en bra bakgrunn for valuation, som vel fortsatt peker litt i Belco sin favør.

Store båter er store produkter som jernmalm. Ingen tvil om at august blir en slags make-or -brake på storbulk. I hovedsak på Kina - Aus/Brazil. Spennende sommer!
Mulla3
28.07.2021 kl 19:41 5757

Det er bare å innse at skal en være i aksjemarkedet må en vær ekstremt utholdende.
StevenG
29.07.2021 kl 13:04 5578

Flere som gleder seg ti Q" og halvårsrapport?:) For meg teknisk ser ut som den har funnet en støtte på 11 tallet og veien videre indikeres mtp på utbytte info og tallslipp. Påfyll ?
The Godfather
29.07.2021 kl 14:25 5565

Supramax-ratene stiger 0,6 prosent til 32.206 dollar i dag.
Slettet bruker
29.07.2021 kl 14:33 5673

Capesize 5,6%

I stedet får å kjøpe aksjer i et selskap der raten er på toppen av et isfjell, bør du eller vurdere å kjøpe aksjer i selskaper der raten er nede i en varm bølgedal.
Redigert 29.07.2021 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
The Godfather
29.07.2021 kl 15:04 5630

Belships har falt fra 15,2 kr til 11,7 kr. siste måned. -30%

God inngang nå.


Redigert 29.07.2021 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
The Godfather
29.07.2021 kl 22:54 5474

Eagle Bulk +5,33% i kveld. (peer company)
StevenG
30.07.2021 kl 10:34 5350

Eagle bulk har vel også størstedelen eller hele i midzise , panamax /ultramax .. og det er der ratene har vært stabile med økning..
Man ser hvor volatilt det er for selskapene som har størstedel av flåten i Capezize /handy.. Ratene på Cape svinger noe vanvittig, hvor Kina styrer mye.
Derfor ser jeg for meg en tryggere havn i Belco fremover med høyere rater, god inntjening og i starten av høysesong. Enig/uenig?
Hartepool
30.07.2021 kl 11:41 5319

Utbytte kommer nå.
Vil Teigen ta en Trøym med månedlige utbytter,eller blir det kvartalsvise ?
MorganKane
30.07.2021 kl 11:57 5287

Vel,

Jeg er nå tilbake i Belships. Som folk har vært inne på her. Belships har gått ned 30% fra toppen. Samtidig har ratene økt sakte men sikkert videre over rekordnivåene. 2 årige ko trakter blir satt rett under 30 000 usd/dag as we speak, mens skip på spot soper inn oppunder 40 000 usd/dag.

Alt tilsier at den varierte lasten som ultra frakter gir lavere volalitet enn Cape. For eksempel, Kina kommer garantert til å opprettholde en høy import av ulike typer korn. Samtidig er flåteveksten minimal. Dermed er også risikoen mindre. Når det er sagt er selvfølgelig oppsiden noe mindre sammenlignet med Cape, og har fortsatt endel i golden Ocean. Poenger mitt er at det er på tide å fordele pengene litt.
Torine
30.07.2021 kl 13:36 5203

Norne Sec er normalt nøkterne i sine kursmål og hever til kr 16 etter Q1.
08/07/2021
Anbefaling Kjøp Kursmål 16
Supramax rates stand out even from great Drybulk performance
Drybulk rates have been very solid YTD overall, but Supramax rates are extremely high, recently breaching the USD 30,000/d level. Belships should benefit from its Supramax/Ultramax fleet and distinctive cargo (grains, agricultural & minerals mostly), let alone the diverse shipping patterns, being not dependent on a single country like China. The rates are expected to stay in elevated levels at least for the remaining part of this year, while in the longer period, high rates are supported by the historically low orderbook for Supra/Ultramax segment, which is below 5%, the lowest growth in 30 years.
jess23
30.07.2021 kl 13:52 5184

Q2 blir vel antagelig ikke veldig bra i forhold til en del andre bulkselskaper. Dette pga at store deler av flåten var bundet til drøyt $16K hvis jeg ikke husker helt feil. Noe av dette fortsetter vel i ett år til også. Men de ligger an til en fin utvikling på lenger sikt hvis ratene holder seg. De er jo opptatt av å hedge/forutsigbarhet og dermed vil de alltid lagge mot andre når ratene stiger, men får det normalt igjen når markedet snur nedover igjen.
Patron72
30.07.2021 kl 14:22 5261

Stemmer dette. Ble guidet på q1 at 88% av skipsdagene i q2 var booket på 16.300 dollar
The Godfather
30.07.2021 kl 14:56 5236

Supramax-ratene stiger 0,6 prosent til 32.395 dollar i dag.
Slettet bruker
30.07.2021 kl 20:58 5165

Belco setter snart ferden mot 15 kr
MorganKane
30.07.2021 kl 22:03 5157

Nei, påstanden til jessi james stemmer ikke.

Dvs, det stemmer at 88% av q2 var sikret til drøyt 16000 usd/dag, men dette var jo i slutten av mai. Selvfølgelig var det meste av q2 da spikret. Det gjelder alle shippingselsksper. Hvis man ser på q1 presentasjonen så viser denne også at mye mindre var sikret i q3 og q4. Og da til og med til betydelig høyere priser (20-30% til ca 20 000 usd/dag), se Belships.com. Jeg tipper at q2 lander på ca 17500 usd/dag også guider de 88% på 24 000 i q3.

Med 17500 usd/dag blir q2 helt konge. Q3 og videre fremover blir helt sinnsykt.
MorganKane
30.07.2021 kl 23:42 5209

Sorry,

Jeg husket feil. Jessi har rett. Ser at i q3 er 28% allerede booket til drøyt 14 000 usd/dag. My bad.

Totalt så vil likevel q3 totalt bli guidet til over 20 000 usd/dag. Det er rått. Og q4 og videre blir som nevnt helt sinnsyke. Hele 2022 og 2023 faktisk. Det er dette som vil prises inn rimelig raskt.
jess23
30.07.2021 kl 23:43 5210

Vet ikke hva du mener med at min påstand ikke stemmer. Men du kan jo sjekke mot andre selskaper og sammenligne kommende Q2. Eksempelvis Eagle Bulk har vel forholdsvis lik flåtesammensetning, de kommer med Q2 til uka. De guidet vel over $20k på Q1 presentasjonen og tipper de slår det med grei margin.
Belships sa jo selv på Q1 at de lagger på inntjening når ratene stiger. Og ikke noe galt i det. Denne gangen bommet de med å inngå såpass mye faste kontrakter på drøyt $16k. Men selv om det henger igjen noen kontrakter på $16k det neste året vil jo hoveddelen av flåten i Q3 gjøre at kvartalet vi er inne i nå blir adskillig bedre.
MorganKane
30.07.2021 kl 23:54 5341

Sorry,

Jeg husket feil. Jessi har rett. Ser at i q3 er 28% allerede booket til drøyt 14 000 usd/dag. My bad.

Totalt så vil likevel q3 totalt bli guidet til over 20 000 usd/dag. Det er rått. Og q4 og videre blir som nevnt helt sinnsyke. Hele 2022 og 2023 faktisk. Det er dette som vil prises inn rimelig raskt.
Carrera
31.07.2021 kl 00:00 5510

Selv om ratene er høyere nå så har vel Belships en grei fortjeneste med de faste kontraktene på 16k,eller?
Slettet bruker
31.07.2021 kl 07:48 5470

Det oser vel kanskje ikke rekyl i et kvartal der de oppnår 16K/ halvpart index, kan da umulig bli rare dividendet av det?
At q3 blir bedre er en selvfølge, q3 vil bli veldig bra for alle drybulk selskaper, utover q4 og videre aner vel ingen hvordan markedene blir, selv om det på papiret ser bullish ut.

Holder nok en god knapp på Golden Ocean som nå går inn i malm sesong, H2 med full flåte levert kan bli ekstremt bra, gjør ting enkelt etter at bulk aksjene allerede har steget mye, der likviditet alltid er verdt noen kroner.

Belco er bra med flott flåte, men om oddsene for videre oppgang i Supra er større en i Cape har jeg mindre tro på, det er vel gjerne videre rate utvikling som bestemmer mye av aksje retning.
Belco trygg havn? finnes ikke trygge havner i shipping, det å låse for mye av flåte når det i ettertid ble rally viste seg å bli en mindre trygg havn.

Verdt å merke seg er også utvikling i priser, nyere Supramax tonnasje stiger ikke lenger, men har derimot begynt å falle, Cape holder stand.
Det kan kanskje være et første tegn på at enkelte tror at toppen er nær i Supra segmentet.
Redigert 31.07.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
MorganKane
31.07.2021 kl 10:01 5511

Vel,

Jeg tror resultatet iBelships kan bli opp mot 10 cent per aksje (inkl positivt bidrag fra light house navigation). I q3 snakker vi raskt 15 cent +, mens i q4 og fremover 20 cent. +. De har nå sikret flere lange kontrakter på 22-25 000 og jeg tror det blir flere. Da vil Belships være en trygg havn uansett hva som skjer fremover. Med den lille flåteveksten som er er det uansett ingenting som tilsier at ratene skal ned under 20 000 igjen. Heller motsatt, de vil holde seg pluss minus 30 000.

Uansett, Golden er priset til 8 x Belships. Det betyr at Golden må tjene 80 cent i q2 og 1, 2 usd i q3 og 1,6 usd i q4 og fremover. Det skjer ikke. Enkelt og greit. I mine øyne er derfor Belships urettmessig lavere verdsatt enn golden. For øyeblikket. Jeg mener en fair prising er 6 x Belships. Maks. Når det er sagt mener jeg ikke at Golden skal ned. Heller motsatt. Golden skal videre opp. Men poenget er at Belships skal ennå mer opp.
MorganKane
31.07.2021 kl 10:33 5494

Sorry (igjen),

Golden er prissatt til ca 7 x Belships. Men argumentasjonen er fortsatt riktig, men da er tilsvarende pluss per aksje for golden 0,7, 1,05, og 1,4 usd/aksje. Det skjer heller ikke.
Slettet bruker
31.07.2021 kl 23:32 5312

Gogl prises på 7x Belco, hva regner du ut i fra? Relle verdier, dividende kapasitet eller inntjening?
Gogl har jo expandert tonnasje noe kolossalt og asset er deep in the money, det blir jo helt totalt feil vektlegge inntjening størst, når det er stålet som verdsetter selskapene.
Mener du Belco skal prises med tilsvarende premium Nav som de store Blue chips innen bulk, det skjer ikke, det vet du.

Hvor høy dividende grad har Belco? I Gogl vil det trolig ligge på mot 90%, det får du vel ikke i Belco.
Mulig du har rett at Belco er billig og vil stige, men den vil nok uansett ikke stige om ikke Gogl stiger, dette er flokk dyr.
Jeg tipper fortsatt den største oppsiden befinner seg i Golden Ocean, og skulle bulk vise svakheter vil det være langt mer vrient å ta exit i Belco.

Noen kommentar på at Supramax ny tonnasje faller for 3 uken på rad? Eller er det et ikke tema når det er akkurat den fallende tonnasjen som Belco besitter.
Vi ser nok toppen i Supra nå, flater ut, det tipper jeg, ingen fare det, inntjening Supra er knallgod som den er, men er rimelig sikker på at vi enda ikke har sett noe topp i cape og at asset fortsatt har en hel del å gå på der.
Redigert 31.07.2021 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
MorganKane
01.08.2021 kl 14:02 5183

Aksjekurs,

87, 1 kr ~ 7 x 11,8 kr.

For enkelhetsskyld regnet jeg alt i verdi/aksje, eventuelt ernings/aksje.

Kan gjerne regne selskapsverdi også. Men da blir inntjening etc litt vanskeligere å sammenligne.

Jeg mener, til syvende å sist, spesielt i langsiktig perspektiv, at verdien bør ta utgangspunkt i inntjening. Stålet vil følge etter. Og det er ikke tvil om at inntjeningen per aksje, i prosent av aksjekursen, vil være betydelig høyere for Belships sammenlignet med goldem de neste par årene. Som jeg viste vil Belships tjene inn ca 60-70% av aksjekursen de neste 12 måneder. Golden vil sannsynligvis ligge rundt 30-40%. Unntaket er selvfølgelig hvis Cape går helt til himmels og blir der. Det kan skje, derfor har jeg også fortsatt en del i golden, men sannsynligvis holder Cape seg under 40 000 usd/dag.

Når det gjelder utbytte vil golden dele ut hele overskuddet i utbytte, mens Belships har sagt at de vil ligge på 50%. Men det er jo ikke slik at de resterende 50% blir borteån. De vil benyttes til å øke robustheten til selskapet, være med på å finansiere nye oppkjøp, sikre lav rente på nylån og dermed være med på å generere ny avkastning til oss aksjonærer.

Dessuten, Belships har en betydelig nyere flåte. Det sikrer skipsprisene også. Hvis man skulle få en generell nedgang i markedet om et år eller to.
kronerulling
01.08.2021 kl 14:19 5199

Noen med formening om utbytte i Q2?
Mulla3
01.08.2021 kl 14:23 5271

Ja denne aksjen har så skjule verdier at det ser ikke ut til at noen er interesserte i den
Slettet bruker
01.08.2021 kl 15:22 5226

Utbytte får nok fart på interessen ...
Sitter å spiller den forsvunne diamant med barnebarna dog med en liten vri.
For anledningen så har har spillet blitt gitt ett nytt navn ....
Det forsvunne stemplet ...
Gull i pungen
01.08.2021 kl 17:06 5141

Belships har fem nybygg som leveres i august og september som ikke har kontrakter ennå. Dermed har de mulighet til å vurdere noen flere certepartier underveis. Spotmarkedet er fortsatt brennhett.

Etter leveringene vil Belships-flåten bestå av 27 bulkskip, med en snittalder på fem år og en gjennomsnittlig breakeven-rate på cirka 10.500 dollar pr. dag for full dekning av kostnadene.
The Godfather
02.08.2021 kl 14:25 4897

Supramax-ratene stiger 0,5 prosent til 32.544 dollar i dag.
Gull i pungen
03.08.2021 kl 08:35 4753

Pareto jekker opp Belships til Kjøp i dag;

Up to BUY ahead of dividend declaration this monthBELCO has traded down ~20% since mid-June, under-performing peers over the past month. With mid-sized bulker rates remaining on fire and the positive fleet inefficiencies likely to linger on we see limited reason for this, expecting an initial ~NOK 0.2/share DPS at the Q2 release later this month. We believe BELCO’s earnings potential is overlooked at present; and recent TC-fixtures at levels well above our estimates which already imply EV/EBITDA ~4.5x on a modern fleet. Up to BUY (HOLD) again, with TP unchanged at NOK 14.3 (YE’21 NAV) as we see no reason for discounted pricing given the high-quality modern fleet, shareholder friendly attitude and now firmly stated dividend policy.

Slettet bruker
03.08.2021 kl 11:44 4653

Teknisk kjøpsignal utløst nå, 13 første stopp
The Godfather
03.08.2021 kl 14:11 4581

Supramax-ratene stiger 0,4 prosent til 32.659 dollar i dag.
Kristoffern
03.08.2021 kl 18:57 4468

Ser ut som om Pareto regner litt feil her. 2Q vil se en viss bedring men det store løftet kommer i 3 og 4 kvartal. Sa snakker vi 1-1,3 Kr pr aksje i kvartalet. De har ikke med Lighthouse Navigation med en bruttoeksponering 3x Belship selv.
Som tidligere nevnt er det stor usikkerhet om og når dette regnskapsmessig slår inn. For 2 kvartal ser ratene ut ril å bli 16k + pr dag. Fra 3Q vil dagens rater på 30K pr dag slå skikkelig inn.

Regn derfor inn 3-4 Kr aksjen neste 12 måneder fra 30.6. Og sannsynligvis 2-3 år frem. Dette er fortsatt en av de mest interessante aksjer på OB. Og seriøst undervurdert.

Kontraheringene er små, de har fortsatt 4 halvgamle supramax til salgs, siden emisjonen i mai/juni ikke gikk gjennom. Adder dette til verdiskapningen er vel 20-30 Kr realistisk neste 8 måneder. Så får vi se.

Underliggende substansgearing er enorm siden mye av flåten er sluttet inn på B/B eller lease.

Nybygninsdokkene er fullt belagt til sent 2023.

Ser bra ur. Lite attention. Definert utbyttepolitikk. Dokumentert track record via Teigen.
The Godfather
04.08.2021 kl 15:11 4258

Supramax-ratene stiger 0,5 prosent til 32.817 dollar onsdag
atdnshinc
04.08.2021 kl 21:34 4141

Interessant artikkel i Tradewinds i dag - Belship er bra posisjonert med sin flåte ::

Supramax bulker market hits highest level since 2008
It has been around 13 years since the last time freight for supramax and ultramax bulkers was this expensive
Opinion
28 July 2021 7:56 GMT
4 August 2021 18:44 GMT UPDATED 4 August 2021 18:44 GMT
By Holly Birkett
Now is a good time for owners of supramax bulk carriers, for which spot rates have reached some of the highest levels seen since 2008.
Day rates as high as $40,000 and even $60,000 are being heard in certain pockets of the market around the world.
Baltic Exchange panellists assessed the average supramax spot rate, which is weighted across 10 benchmark routes, $158 higher on Wednesday at $32,817 per day.
The assessment has never been this high using its current methodology, which was brought in six years ago.
Going back even further, this new level would appear to be highest assessment since mid-September 2008, based on the outdated methodology.
That said, it was a quiet day for reported fixtures on Wednesday and only two new spot deals for supramax and ultramax vessels came to light.
An unnamed charterer reportedly fixed Chelleram Shipping's 61,087-dwt ultramax Darya Mira (built 2021) for a trip from Jakarta to Singapore/Japan via South Africa from 11 August at a daily rate of $38,500.
Lack of tonnage and strong demand in the India to Middle East Gulf range has led to day rates of above $38,000 for vessels fixing for trips from southeast Asia via South Africa, according to a report on Wednesday by Fearnresearch, the research arm of Norwegian shipbroker Fearnleys.
Firm demand
Why have spot rates got to such high levels? Strong demand for the vessels across the board, according to Fearnresearch.
Grain cargoes from eastern Europe are still coming thick and fast, which is supporting vessel demand in the region and pushing rates to almost double Wednesday's Baltic assessment.
The Black Sea market is "still very active", Fearnresearch said.
Fronthaul trips from the region are currently paying anything from $55,000 to $60,000 per day, depending on the specific vessel's position and specification, the firm said in its report.
"The Continent and Mediterranean market are well supported with lots of resistance from owners to go to West Africa due to the recent pirate attacks," the report said.
Supramaxes heading to the Mediterranean can expect to earn around $35,000 per day and day rates in the high $40,000-per-day range for trips to the East, the firm added.
Activity is waking up in the US Gulf market and rates there are stable, according to the report.
Rates for transatlantic round voyages are fixing in the low $30,000-per-day range, while ultramaxes are being booked at north of this level.
Looking east
Supramax and ultramax bulkers are meanwhile achieving rates in the mid- to high $40,000-per-day range for trips to the East from the US Gulf.
The market for east coast South America has also been firming since the end of last week, although little new information has come to light, Fearnresearch said.
One ultramax was rumoured to have been fixed on subjects for a trip from the region to the Far East for $30,000 per day, plus a $1.6m gross ballast bonus, Fearnleys added.
Meanwhile, Fearnleys described the Pacific market as "stable", but a fixture on Wednesday was reported at a lower rate than previous deals.
Almi Marine Management of Greece was said to have fixed its 57,260-dwt supramax Kibali (built 2011) to an unnamed charterer for a prompt round-trip from China via Indonesia at $25,500 per day, according to fixtures reports on Wednesday.