Belships.En skjult juvel


Arctic hever kursmål og endrer til kjøp, Belships.

:) V
Redigert 01.02.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare

Belships-sjefen snakker om en cash yield neste år på over 50 prosent. Bare å glede seg!

Eagle Bulk +7,5% på Nasdaq børsen i går.

Supramax-ratene stiger 0,3 prosent til 36.838 dollar torsdag.


Supramax-ratene stiger 0,3 prosent til 36.948 dollar fredag.
Jørgen
24.09.2021 kl 21:05 4721

Investtech nå - Kort sikt
Belships har brutt den stigende trendkanalen på kort sikt, noe som i første omgang indikerer svakere stigningstakt. Aksjen beveger seg i en rektangelformasjon mellom støtte på 13.19 kroner og motstand på 14.91 kroner. Etablert brudd på et av disse nivåene vil signalisere videre retning. Aksjen tester støtten ved cirka 13.50 kroner. Dette kan gi en reaksjon opp, mens et brudd ned gjennom 13.50 kroner vil utløse et salgssignal. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Dette svekker trendbruddet. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på kort sikt.
Anbefaling en til seks ukers sikt: Kjøp (Score: 61)
Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt
Mulla3
24.09.2021 kl 22:01 4690

Stemmer det ingen har sett den.
Jørgen
25.09.2021 kl 17:33 4528

Jeg vet teknisk analyse har sine begrensninger, men kan være nyttig å bruke for og vurdere tilpasninger over tid. Hjelpe så man stiller spørsmål og foretar endring i porteføjen over tid. Misforstå ikke jeg er veldig positiv til tørrbulk nå og tror det kan blir noen gode år frem over nærmeste 2-5 år kanskje. Men allerede i dag kan vi si det er litt uklart på kort sikt. Dette mener markedet også bare se på fraktkvoteringene, så ser man at markedet er fortsatt i Backwardation, dvs at spotratene er ca 40 % høyere en forwardratene for 2022. Det må en forholde seg til.
Derfor er det ingen grunn til å betale mer for aksjene enn nødvendig. Hvilken av de 4 bulkaksjene på Oslo Børs er priset mest attraktivt nå ut fra fundamentale forhold ? Jeg har satt opp nedenfor noen tall basert på Investtechs og Nordnett sin oversikt. Antar dette er basert på regnskapsrapportene og ikke er justert for mer/mindreverdi eller analytikere.
P/B P/E
1. Jinhui Shipping 0,6 2-3
2. GOGL 1,1 9-10
3. Belship ca 2 12-17
4. 2020 Bulkers 2,3 11
Bench:
Eagle Bulk 1,24 18
Star Bulk 1,26 9,6

Jeg har rangert aksjene i rekkefølge fra lav til høy verdsettelse, slik jeg oppfatter basert på inntjening. Stusser litt på prisingen av både 2020B, Gogl og Belship ettersom man allerede nå betaler mye for aksjene basert på P/B. Definitivt mest for 2020 Bulkers og Belship. En slik høy prising impliserer da meget høy og høyere fraktrater over tid fremover, noe man ikke kan se i fraktmarkedet pr idag. Dvs at aksjonærene diskonterer enn bedre forventet utvikling enn fraktmarkedet selv.

I mitt enkle hode er min beste aksje i dette segmentet nå Jinhui Shipping, tallene over viser hvorfor !
oppturen
25.09.2021 kl 19:05 4490

Når det gjelder de tallene dine så viser de PE basert på regnskaper, vel og bra det om selskapene har «jevn» drift.
Belship har ekspansivt ekspandert og bruker du estimert PE for 2022 vil Belship ha PE under 2.
Så et fantastisk intervju nylig med flere CEO’er innen bulk, det spesielle med dages Bull marked er at veldig få bestiller nye skip. Dette skyldes flere ting, for det første så er mye av verft kapasiteten for neste 2 år bundet opp i bestillinger av container skip, dette medfører at nye ordre blir med levering om 3-4 år på grunn av uklare nye klima/miljø krav er det ingen som tør å bestille skip med så sen levering.
CEO i Belship sa forøvrig også at siste nybygg som de overtok nå i September gjekk rett inn på 6 mnd TC til over 40.000$ (det ligger over spot og cash break Even er på ca 10.500$) Belship venter levering på ytterligere 3 nybygg som kommer rett ut i brennhet marked.
Jørgen
25.09.2021 kl 19:31 4544

Hvis du ser av min oversikt oppgir jeg også P/E ca 2 på Belship, så der er vi ganske enig. Derimot overser markedet at Jinhui til sammenligning har en P/E rundt eller ca lave 1 basert på neste 12 mndr Earnings. Det betyr at Jinhui er priset på halvparten av Belship basert på P/E - dvs ventet inntjening.
Her og nå er Jinhui priset på 50% av Egenkapitalen. Belship er priset rundt 200 % av egenkapitalen. Hvorfor ? Du kan kjøpe både Star Bulk og Eagle på ca 120% av egenkapitalen. Dvs at Belship og 2020Bulkers er kraftig overpriset mener jeg.
Styremedlemmet i 2020 Bulkers har nok også kommet til samme konklusjoon.
Hvorfor Belship inngår forward kontrakter når markedet er i Backward er også rart. Hvis markedet er i Contango ville dette vært mer forstålig. Mulig lpngiverne forlanger dette ? Jinhui har ingen gjeld til sammenligning !
oppturen
25.09.2021 kl 19:48 4544

Er det ikke PB du oppgir til 2 og PE til 12-17 ?

Ser man til Norne intervjuet så var flere enige om at de ville kvitte seg med «gamle» utrangerte båter og satse på kjøp av nyere båter, men ikke kontrahere nybygg.

I bunn og grunn ville alle gjøre som Belship har gjordt :-)

Og ja, langtidskontrakter var skrevet for å sikre ekspansjon og nye båter.
Så isteden for å ha 1 båt på spot, så bindes denne på 2 år kontrakt med rater over 2 x break Even og en frigir rissiko til å kunne kjøpe ytterligere 1 båt å sette på spot, eller som siste nybygg 1/2 års TC over spot.

Jin sin flåte er alle over 10 år og flere over 15 år, skal ikke se bortifra at markedet deler seg slik at nyere båter får vesentlig høyere TC enn eldre båter. Tror nok det var det CEO’ene så i glasskulen :-)
Redigert 25.09.2021 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
Jørgen
25.09.2021 kl 20:14 4511

Ok du har rett i det, P/B lik 2 og P/E 12-17 alt sammen basert på historiske tall. For Jinhui er samme tall 0,6 og 2-3
Når det gjelder forventet inntjening har jeg mest oversikt på Jinhui som jeg tror vil tjene 15-20 kroner pr aksje neste 12 mndr. Derfor er P/E nå langt under 1 her. Du sier Belship har ca 2 altså. Dvs nær dobbelt av Jinhui :-)
Alt-i-alt er Jinhui priset særdeles lavt og klart mest attraktivt av alle bulk-aksjene på Oslo Børs.
Ingen analytikere skriver om selskapet, enda den har steget mest av sektoren så langt i 2021. Tipper den vil gjøre det best frem over også !
oppturen
25.09.2021 kl 21:13 4508

Etter mine beregninger hadde JIN en snitt TC på ca 16.900$ i Q2.
Belship hadde til sammenligning et snitt på TC 18.031$

Denne differansen tror jeg kan øke mye fremover ettersom Belship har flåte nyere enn 4 år og Jin har flåte som gjennomsnitt nermere 15 år.
Ser man til verdsetting av båter så vil det være båter nyere enn 5 år som vil stige mest i verdi.
Regnskap ser alltid bakover i tid, det gjelder å se fremover å posisjonere seg i forkant.;-)

Belship opererer med snitt cash break Even på ca 10.500$ pr skip inklusive kapitalkostnader.
JIN regner jeg meg frem til snitt break Even på ca 6.600$ ettersom de ikje har kapital kostnader vil jeg anta det stemmer bra.
Det interresante med dette er hvor stort blir gapet i TC mellom gamle og nye båter ? Og Belship har opsjoner for å kjøpe ut skip, hvor mye øker skipene i verdi ?
Belship har pr i dag 28 skip + 3 nybygg for overtagelse iløpet av neste 1-5 mnd.
JIN har ca 20 skip.
Redigert 25.09.2021 kl 21:36 Du må logge inn for å svare

Supramax-ratene stiger 0,1 prosent til 36.998 dollar mandag.

Redigert 27.09.2021 kl 14:13 Du må logge inn for å svare

Supramax-ratene stiger 0,3 prosent til 37.102 dollar tirsdag.
oppturen
30.09.2021 kl 22:58 3786

Tipper Belship får overskudd på ca 1 nok pr aksje i Q3, Q4 blir sikkert 2 nok pr aksje.
Holder ratene seg inn i 2022 så blir det resultat på over 8 nok i 2022
Håper vi får en liten oppdatering nå etter Q3.

BULL NEWS!!!

Belships ASA (OSE: BELCO) fleet expansion and time charter contract for newbuilding

Belships has entered into agreements for the acquisition of two bulk carriers of
about 58,000 dwt built in 2016 by a Japanese shipyard. Both vessels have passed
dry docking surveys during 2021. Delivery is expected within end of November
2021. The agreed purchase price is USD 28.0m for each vessel. The intention is
to utilise bank financing for up to 60 per cent of the purchase price. The
estimated cash breakeven for each vessel upon delivery is about USD 9,000 per
day including operational expenses. The agreement is conditional upon customary
closing steps to be completed by the parties involved.

BELMAR delivered from Imabari Shipbuilding in September and subsequently entered
into a time charter contract for about 5-7 months at a gross rate of USD 41,000
per day.

"The vessel acquisitions add to the company's increasingly compelling earnings
prospects and display Belships' ability to source accretive transactions with
short lead time and efficient use of capital," said Belships CEO, Lars Christian
Skarsgård.

Belships has a uniform and modern fleet of bulk carriers well positioned to
capitalise on a strong dry bulk market. Following completion of all announced
transactions, the Belships fleet will count 29 Supramax/Ultramax bulk carriers,
with an average age of 4 years and average cash breakeven of about USD 10 500.
Our strategy is to develop Belships as an owner and operator of geared bulk
carriers, through quality of operations and pursue accretive growth
opportunities for the purpose of maximising shareholder value. Based on current
market expectations, we expect to generate significant free cash flow and aim to
pay quarterly dividends as announced with our dividend policy.
oppturen
04.10.2021 kl 07:53 3478

Belmar kontrakten alene gir over $ 5 mill i fortjeneste på bare 6 mnd.
TC 41.000 - casbreak Even 11.000 = profit 30.000 * 180 dager (ca 6 mnd) = profit 6 mnd > 5 mill $

Belship har vel 7 skip på kontrakter fra 1-2 år på TC ca 23.000 pr dag. Resterende 21 skip kan vi trolig regne med får TC over 35.000 nå i Q4.

Er egentlig dette noe god strategi?
Å stadig kjøpe mer tonnasje og ekspandere i et ´dyrt´ marked, som akkurat nå er kjempe bull, men som jeg personlig forventer roer seg betraktelig ut på ny året en gang.
Er er usikker, det kan være rett, men det kan definitivt også være galt.
John Fredriksen bruker alltid motsatt strategi, kjøper når ting ligger nede, selger når ting er hot.
Det er en ´ grådighet kultur´ som nå driver bulk rederen, spørsmålet er hvor lenge det vedvarer før vi er over the top.
I mitt hode bør en vekte ned og ta gevinster f.eks på skip når markedet er så godt og dele ut til aksjonærene fortløpende, ikke misforstå, Belco er et bra selskap men denne strategien de nå benytter er jeg usikker på er klok.
Nybygg programmet de hadde for noen år tilbake er uansett en suksess.
Redigert 04.10.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
oppturen
04.10.2021 kl 08:08 3475

At ratene må gå noe ned fra over 35.000 det tror jeg også, men på grunn av lav ordrebok og stor vegring fra å kontrahere nytt så er vel sannsynligheten for langvarig høy TC ( over 20.000) veldig stor ?

Er prisen dyr da ?
Om en tenker ny pris 35mill $ og skrappris 5mill $ så vil et nytt skip med 20 år levetid koste lineært 1,5 mill $ pr år.
Belship sitt kjøp på 28 mill for 5 år gamnelt skip gir 1,53 mill pr år i resten av levetiden.
Ser en til salget i sommer på 17 mill for 13 år gammelt skip gir det 1,7 mill pr år i resten av levetiden.
Synest det ser ut som en god deal 😀
Redigert 04.10.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare

Belships-sjefen Lars Christian Skarsgård sier dette om transaksjonen:

– Det var en enkel prosess, hvor de tok kontakt med oss gjennom Lorentzen & Stemoco og vi bestemte oss raskt.

– Dette er gode skip; det er et skipsdesign vi kjenner godt. Dessuten er begge nydokket og klar for levering om kort tid i det som er et veldig sterkt marked.

Om beskjeftigelsen sier Skarsgård:

– Vi får avvente befraktningen for disse inntil de er levert. Vi tok levering av et nybygg for to uker siden og dette skipet går nå på en seks måneders kontrakt på 41.000 dollar pr. dag brutto.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/10/04/7747145/containergeddon-for-coca-cola-hyrer-inn-bulkskip

Containergeddon :)

Kan dette få noen følger for presset på ledige bulkskip i en eller flere størrelser?

Hva betyr dette "geared"?
Belships as an owner and operator of geared bulk
carriers, through quality of operations and pursue accretive growth
opportunities for the purpose of maximising shareholder value.

At de har egne monterte kraner ombord.

Supramax-ratene stiger 0,5 prosent til 37.445 dollar torsdag.

Redigert 07.10.2021 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
oppturen
07.10.2021 kl 15:31 2808

Belship vil få resultat på over NOK 2 pr aksje pr Q med disse ratene.
Det vil si ca 8,5 NOK i året og PE på godt under 2 på dagens kurs. (kurs 17 vil gi PE på 2)

Mulig å få enda høyere rater, da.. 😊

Belships tok levering av et nybygg for to uker siden og dette skipet går nå på en seks måneders kontrakt på 41.000 dollar pr. dag brutto.
oppturen
08.10.2021 kl 08:58 2637

Berclays capital fortsetter å kjøpe og kjøpe er nå 16. største aksjonær. De gutta kan å regne ;-)
Redigert 08.10.2021 kl 08:59 Du må logge inn for å svare

Songa og saxo bank fyller også på. Det må være positivt.

Supramax-ratene stiger 0,4 prosent til 37.744 dollar mandag.

Hold på aksjene Belship er en billig prisjuvel på børsen, med P/E 5,2
som gir et kurs potensiale etter Fair Value på 49 kr.
oppturen
12.10.2021 kl 10:05 2030

5,2 ? Hvilke rater legger du til grunn for slikt et høyt tall ? Etter mine beregning her er PE nermere 2,6.

Se på denne : ( forecast har i dag blitt endret til en langvarig supertrend, var tidligere en forbigående topp akkurat nå)
https://tradingeconomics.com/commodity/baltic
Redigert 12.10.2021 kl 10:07 Du må logge inn for å svare

oppturen
P/E er beregnet ut i fra dagens faktiske tall fra Q1 og Q2 -21
Hensynet til bedre tall fremover, vil da som du ser øke kurspotensialet.

Supra holder seg sterk.

Supramax-ratene stiger 0,9 prosent til 38.069 dollar tirsdag.

Sist Supramax ratene var over 38.000 dollar per dag, lå Belships kursen på 14,7 kroner.. (27.08)

Supramax-ratene stiger 1,2 prosent til 38.526 dollar onsdag.

BELSHIPS ASA: Fleet expansion and period charter contract

https://newsweb.oslobors.no/message/544310
oppturen
14.10.2021 kl 08:13 1418

En kontrakt på et skip på 26.250$ pr dag i 22-24 mnd.
Cash break Even er da10.500$
I løpet av 23 måneder vil denne ene kontrakten gi (26.250-10.500) *23*30,5 = 11.048.625 $ i overskudd !!
I nok med kurs litt over 8,5 blir det 94 millioner eller 37 øre pr aksje.
Kontrakter med slike priser betaler ned nye skip på 6 år ! Levetiden er ofte over 20 år.

Bull
Supramax-ratene stiger 1,1 prosent til 38.960 dollar torsdag.