Belships.En skjult juvel
Arctic hever kursmål og endrer til kjøp, Belships.
:) V
:) V
Redigert 01.02.2021 kl 16:13
Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
29.11.2021 kl 10:44
8169
Bull
Belships har inngått TC-kontrakter for tre av sine skip for en periode på 11–13 måneder til bruttorater på 22.500, 24.700 og 25.000 dollar pr. dag, fremgår det av en melding mandag.
https://newsweb.oslobors.no/message/548078
Belships har inngått TC-kontrakter for tre av sine skip for en periode på 11–13 måneder til bruttorater på 22.500, 24.700 og 25.000 dollar pr. dag, fremgår det av en melding mandag.
https://newsweb.oslobors.no/message/548078
Gull i pungen
29.11.2021 kl 11:46
8235
Kontraktsdekningen for 2022 står dermed på 42 prosent til en snittrate på 22.900 netto pr dag pr fartøy, som igjen betyr at cash-breakeven for gjenværende åpne dager er tett på null, ifølge selskapet. 💪💪
Torine
29.11.2021 kl 13:10
8230
Norne Sec analyse 18.11. Kjøpsanbefaling og kursmål kr 19.
Norne skriver bl.a.:
"The company communicated of a 77% of available ship days in 4Q to be booked at about USD 29,000 net per day (compared to USD 25,378 net per day during 3Q21). Around 42% of available ship days in the next four quarters are booked at about USD 25,500 net per day. Both these figures should be valued very positively, mostly meaning that the next year is deemed to be highly profitable even in the event of the rates not recovering to previous heights."
Norne skriver bl.a.:
"The company communicated of a 77% of available ship days in 4Q to be booked at about USD 29,000 net per day (compared to USD 25,378 net per day during 3Q21). Around 42% of available ship days in the next four quarters are booked at about USD 25,500 net per day. Both these figures should be valued very positively, mostly meaning that the next year is deemed to be highly profitable even in the event of the rates not recovering to previous heights."
oppturen
29.11.2021 kl 14:03
8082
Om Bel hadde sluttet samtlige skip på samme snitt rate vill overskuddet blitt på over 4 NOK pr aksje i året. !! ( i tillegg kommer verdiøkningen ved nedbetaling av finanskostnader) Selvfølgelig vanskelig å spå om fremtiden men det kommer ihvertfall veldig få nybyg i markedet i 2022 og 2023 så dette markede vil vare minst 2 år fremover.
Liten tvil om at Bel er totalt feil priset. Rissikoen er eliminert og kursen burde lett vært dobblet.
Liten tvil om at Bel er totalt feil priset. Rissikoen er eliminert og kursen burde lett vært dobblet.
The Godfather
30.11.2021 kl 14:33
8139
Supramax-ratene stiger 0,5 prosent til 25.736 dollar tirsdag..
The Godfather
01.12.2021 kl 07:24
8028
Gull i pungen
01.12.2021 kl 09:18
7922
PARETO TAR INN 3 AKSJER I DESEMBER-PORTEFØLJE, 3 GÅR UT
Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities erstatter BW Energy, Europris og Gjensidige med Bonheur, Komplett og Sparebank 1 SMN i sin anbefalte aksjeportefølje for desember.
Det fremkommer av en oppdatering fra meglerhuset onsdag.
Aksjene som beholdes i porteføljen er Aker, Austevoll Seafood, Belships, Cloudberry Clean Energy, Frontline, Norske Skog og Subsea 7.
Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities erstatter BW Energy, Europris og Gjensidige med Bonheur, Komplett og Sparebank 1 SMN i sin anbefalte aksjeportefølje for desember.
Det fremkommer av en oppdatering fra meglerhuset onsdag.
Aksjene som beholdes i porteføljen er Aker, Austevoll Seafood, Belships, Cloudberry Clean Energy, Frontline, Norske Skog og Subsea 7.
The Godfather
01.12.2021 kl 15:07
7832
Supramax-ratene stiger 1,47 prosent til 26.115 dollar onsdag.
oppturen
02.12.2021 kl 07:20
7699
Fantastisk, penger på gata !
Rekord Q4 er sikret, hele 2022 er allerede sikret overskudd og alt som 13 skip klarer å seile inn på spot går rett på bunnlinja. 0 rissiko slår alt av bank/obligasjons renter. 😎
Rekord Q4 er sikret, hele 2022 er allerede sikret overskudd og alt som 13 skip klarer å seile inn på spot går rett på bunnlinja. 0 rissiko slår alt av bank/obligasjons renter. 😎
The Godfather
02.12.2021 kl 07:43
7778
Belships har avtalt salg av to supramaxer med 5-6 millioner dollar i gevinst.
https://newsweb.oslobors.no/message/548333
https://newsweb.oslobors.no/message/548333
The Godfather
02.12.2021 kl 14:22
7629
Supramax-ratene stiger 1,18 prosent til 26.423 dollar torsdag.
oppturen
02.12.2021 kl 14:44
7682
Belco ligger på skjema til å seile inn over 4 nok i overskudd iløpet av 2022. I Q4 2021 vil det nok bli i området rundt 1,1 nok, samtidig så betaler de veldig mye ned på skipene.
Vi vet også at nybygging av bulk er lav i 2022, så skips prisene vil gå opp og når nye klima krav kommer i 2023 vil både rater og skips priser høyst sannsynlig gå i taket.
13 nok for en Belco aksje er røverkjøp !
Vi vet også at nybygging av bulk er lav i 2022, så skips prisene vil gå opp og når nye klima krav kommer i 2023 vil både rater og skips priser høyst sannsynlig gå i taket.
13 nok for en Belco aksje er røverkjøp !
The Godfather
03.12.2021 kl 14:19
7546
Supramax-ratene stiger 1,20 prosent til 26.741 dollar fredag.
Torine
05.12.2021 kl 23:29
7238
Børskommentar E24. 2.12. Skriver bl.a, « Belships utbyttepolitikk begrenser nedsiden i aksjen, uten å fjerne oppsiden. Tørrlastrederiet Belships har i takt med en solid opptur i markedets for rederiets skip også fått en eventyrlig opptur på Oslo Børs.
Selv om ratene i tørrlastmarkedet har kommet ned i forhold til de ekstreme toppene tidligere i år, synes Belships å være i en posisjon hvor de kan oppnå god lønnsomhet i mange kvartaler fremover. Det nyter aksjonærene godt av gjennom kvartalsvis utbytteutbetalinger. Rederiet har en utbyttepolitikk som tilsier at 50 prosent av nettoresultatet, justert for engangshendelser, skal deles ut til aksjonærene «.
Selv om ratene i tørrlastmarkedet har kommet ned i forhold til de ekstreme toppene tidligere i år, synes Belships å være i en posisjon hvor de kan oppnå god lønnsomhet i mange kvartaler fremover. Det nyter aksjonærene godt av gjennom kvartalsvis utbytteutbetalinger. Rederiet har en utbyttepolitikk som tilsier at 50 prosent av nettoresultatet, justert for engangshendelser, skal deles ut til aksjonærene «.
The Godfather
07.12.2021 kl 07:30
6988
Pen oppgang for tørrbulk-aksjene i Asia i dag.
Pacific Basin +5,5%
Pacific Basin +5,5%
The Godfather
08.12.2021 kl 14:13
6722
Supramax-ratene stiger 1,29 prosent til 27.721 dollar onsdag.
Torine
09.12.2021 kl 09:53
6663
Nytt innsidekjøp 8.12.
Kontrari AS and Kontrazi AS are closely associated with board member Frode Teigen. Kontrari AS has today acquired a total of 22 083 shares in Belships ASA
at a price of NOK 14.3823 per share
Kontrari AS and Kontrazi AS are closely associated with board member Frode Teigen. Kontrari AS has today acquired a total of 22 083 shares in Belships ASA
at a price of NOK 14.3823 per share
The Godfather
09.12.2021 kl 14:10
6589
Supramax-ratene stiger 0,8 prosent til 27.954 dollar torsdag.
.
.
Mulla3
09.12.2021 kl 14:24
6590
Hva er årsaken til at denne aksjen er så lavt priset... 18-22 hadde vert mer innafor.
Gull i pungen
09.12.2021 kl 15:00
6594
Belships er blant Investtechs nyttårsraketter! Ta plass.
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/12/09/7787098/dette-er-investtechs-nyttarsraketter
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/12/09/7787098/dette-er-investtechs-nyttarsraketter
Mulla3
09.12.2021 kl 21:17
6462
Dersom Investtechs er begynt å anbefale aksjen, da vet vi årsaken til kursnedgangen. Investtechs
Redigert 09.12.2021 kl 23:09
Du må logge inn for å svare
Dennis00
11.12.2021 kl 11:18
6192
Flott innlegg idag!
Ny opptur for børsvinner?
Tørrlastrederiet Belships har steget med over 120 prosent på børsen så langt i år. Analytikerne tror det er mye mer å hente.
Ukens selskap
Del
Bjørn Henning Grandal
Journalist
Publisert 11. des. 2021 kl. 10.05
ANNONSE
2021 har vært et eventyr i tørrlast. Etter flere magre år har både inntjening og børskurser gått rett til himmels. I capesizesegmentet ligger snittinntjeningen på 33.500 dollar dagen så langt i år og i oktober var ratene helt oppe i 83.000 dollar dagen. I ultramax- og supramax-segmentet rapporterer skipsmeglerhuset Clarksons Platou om snittrater i 2021 på 26.800 dollar dagen, med et toppnivå på 40.000 dollar dagen for to måneder siden.
Og det er i ultramax- og supramax-markedet Oslo Børs-noterte Belships virkelig tok sats for to år siden. I løpet av denne perioden har flåten i praksis doblet seg fra 15 til 30 skip, samtidig som selskapet har utvidet den kommersielle plattformen i operatørvirksomheten, Lighthouse Navigation. Lighthouse er selskapets kommersielle arm som håndterer befraktningen av Belships-flåten og driver operatørvirksomhet som omhandler trading av korte kontrakter for laster og skip. Dette selskapet ble stiftet i 2009 og har ikke tapt penger de siste ti årene.
Perfekt timing
Siden nyttår har rederiet kjøpt ni nybygg, og timingen på disse kjøpene må sies å ha vært eksepsjonelt god. Mesteparten av nybyggene er blitt levert allerede i år, slik at eksponeringen mot det knallsterke spotmarkedet har økt betydelig.
Det betyr imidlertid ikke at selskapets toppledelse har sittet stille i båten under rateboomen. I løpet av de siste månedene har selskapet sluttet en rekke skip på langsiktige kontrakter på veldig gode ratenivåer. Kontraktsdekningen for 2022 er nå kommet opp i 50 prosent, og etter at ytterligere fire skip ble sluttet på tolv månederskontrakter for en uke siden er alle selskapets kostnader allerede dekket inn for 2022. Ifølge selskapets adm. direktør, Lars Christian Skarsgård, vil Belships ikke si nei hvis det skulle dukke opp nye muligheter til å slutte enda flere skip langt på dagens ratenivåer.
– Ratene styres av markedet, og ettårs-kontrakter ligger nå tett på 24.000 dollar dagen for en ultramax. Selv for to år er det rundt 20.000 dollar. Dette kan sammenlignes med vår cash break-even på rundt 10.000 dollar pr. skip, så dette er svært lønnsomme rater for oss. Vi har ikke tenkt å dekke alt, men det er sannsynlig at vi inngår noen flere, sier Skarsgård.
BELSHIPSSUKSESS: Frode Teigens Belships-aksjer er nå verdsatt til 1,9 milliarder kroner. FOTO: AKVA GROUP
Kule for Teigen
I 2018 sikret Frode Teigen, rederen og investoren fra Egersund, seg kontrollen over Belships. Det gjorde han ved å kjøpe deler av den daværende hovedaksjonæren, skipsreder Sverre Jørgen Tidemands, aksjepost til en kurs som lå vesentlig høyere enn i markedet. Deretter fusjonerte han inn sine egne tørrlastaktiviteter i rederiet.
Analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities.
Teigen fikk imidlertid en trang start i Belships. I 2019 skrev investeringsselskapene hans Kontrari og Kontrazi ned aksjene til det som var børskursen ved årsskiftet 2019/2020, 6,30 kroner. 2020 ble heller ikke et spesielt godt år for Belships. Aksjen falt helt ned i 5,20 kroner i mars, og ved inngangen til 2021 lå aksjekursen på rett i overkant av seks kroner.
2021 har derimot blitt et eventyr for både Belships og Frode Teigen. Torsdag denne uken ble Belships handlet for 14 kroner på Oslo Børs, en oppgang på voldsomme 122 prosent siden årsskiftet, etter en eventyrlig rate og verdistigning i tørrlastmarkedet.
Med nærmere 135 millioner aksjer i børsvinneren gir det en verdioppgang for Frode Teigens Belshipsaksjer på 1,05 milliarder kroner så langt i 2021. Han kontrollerer 54,3 prosent i tørrlastrederiet som nå har en børsverdi på 3,5 milliarder kroner.
Mer å gå på
Til tross for den kraftige kursoppgangen mener analytikerne at Belships fortsatt har betydelig mer å gå på. Pareto-analytiker Eirik Haavaldsen har et kursmål på aksjen på 18 kroner, mens hans kollega i Arctic, Lars Bastian Østereng, opererer med et kursmål på 22 kroner. Belships-sjefen er, ikke spesielt overraskende kanskje, enig med analytikerne.
– Ser man historisk tilbake i shipping har man oftest investert i skipsverdier med en forventning om at markedet skal bedre seg i fremtiden og at inntjeningen skal komme senere. Nå er det snudd helt på hodet siden inntjeningen allerede er her, mens skipsverdier har hengt etter. Dette har vi investert i, først gjennom å doble flåten og nå med kontraktsdekning for å sikre at vi kan høste av dette fremover. Derfor fremstår aksjekurser som altfor lave når man ser på kontantstrømmen og en utbyttepolitikk som både betjener aksjonærene og styrker selskapets balanse, sier Skarsgård.
Lars Bastian Østereng analytiker Arctic Securities
Belships har betalt ut 27,4 millioner dollar i utbytte så langt i 2021 (0,95 kroner pr. aksje), og har vedtatt en utbyttepolitikk som tilsier at 50 prosent av overskuddet skal utbetales til rederiets aksjonærer.
– Etter sterke resultater de siste kvartalene har vi faktisk betalt ut mer enn halvparten, samtidig som vi fortsatt tar levering av nye skip og kontantbeholdningen øker. Med en solid balanse og kontraktsdekning for neste år mener jeg vi har sikret overskudd og fortsatt utbyttekapasitet. I tillegg sitter vi nå på verdens mest moderne flåte innenfor vårt segment. Dette viser at vi allerede har posisjonert oss foran forventende innstramminger i utslippskrav fra 2023.
Ny opptur for børsvinner?
Tørrlastrederiet Belships har steget med over 120 prosent på børsen så langt i år. Analytikerne tror det er mye mer å hente.
Ukens selskap
Del
Bjørn Henning Grandal
Journalist
Publisert 11. des. 2021 kl. 10.05
ANNONSE
2021 har vært et eventyr i tørrlast. Etter flere magre år har både inntjening og børskurser gått rett til himmels. I capesizesegmentet ligger snittinntjeningen på 33.500 dollar dagen så langt i år og i oktober var ratene helt oppe i 83.000 dollar dagen. I ultramax- og supramax-segmentet rapporterer skipsmeglerhuset Clarksons Platou om snittrater i 2021 på 26.800 dollar dagen, med et toppnivå på 40.000 dollar dagen for to måneder siden.
Og det er i ultramax- og supramax-markedet Oslo Børs-noterte Belships virkelig tok sats for to år siden. I løpet av denne perioden har flåten i praksis doblet seg fra 15 til 30 skip, samtidig som selskapet har utvidet den kommersielle plattformen i operatørvirksomheten, Lighthouse Navigation. Lighthouse er selskapets kommersielle arm som håndterer befraktningen av Belships-flåten og driver operatørvirksomhet som omhandler trading av korte kontrakter for laster og skip. Dette selskapet ble stiftet i 2009 og har ikke tapt penger de siste ti årene.
Perfekt timing
Siden nyttår har rederiet kjøpt ni nybygg, og timingen på disse kjøpene må sies å ha vært eksepsjonelt god. Mesteparten av nybyggene er blitt levert allerede i år, slik at eksponeringen mot det knallsterke spotmarkedet har økt betydelig.
Det betyr imidlertid ikke at selskapets toppledelse har sittet stille i båten under rateboomen. I løpet av de siste månedene har selskapet sluttet en rekke skip på langsiktige kontrakter på veldig gode ratenivåer. Kontraktsdekningen for 2022 er nå kommet opp i 50 prosent, og etter at ytterligere fire skip ble sluttet på tolv månederskontrakter for en uke siden er alle selskapets kostnader allerede dekket inn for 2022. Ifølge selskapets adm. direktør, Lars Christian Skarsgård, vil Belships ikke si nei hvis det skulle dukke opp nye muligheter til å slutte enda flere skip langt på dagens ratenivåer.
– Ratene styres av markedet, og ettårs-kontrakter ligger nå tett på 24.000 dollar dagen for en ultramax. Selv for to år er det rundt 20.000 dollar. Dette kan sammenlignes med vår cash break-even på rundt 10.000 dollar pr. skip, så dette er svært lønnsomme rater for oss. Vi har ikke tenkt å dekke alt, men det er sannsynlig at vi inngår noen flere, sier Skarsgård.
BELSHIPSSUKSESS: Frode Teigens Belships-aksjer er nå verdsatt til 1,9 milliarder kroner. FOTO: AKVA GROUP
Kule for Teigen
I 2018 sikret Frode Teigen, rederen og investoren fra Egersund, seg kontrollen over Belships. Det gjorde han ved å kjøpe deler av den daværende hovedaksjonæren, skipsreder Sverre Jørgen Tidemands, aksjepost til en kurs som lå vesentlig høyere enn i markedet. Deretter fusjonerte han inn sine egne tørrlastaktiviteter i rederiet.
Analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities.
Teigen fikk imidlertid en trang start i Belships. I 2019 skrev investeringsselskapene hans Kontrari og Kontrazi ned aksjene til det som var børskursen ved årsskiftet 2019/2020, 6,30 kroner. 2020 ble heller ikke et spesielt godt år for Belships. Aksjen falt helt ned i 5,20 kroner i mars, og ved inngangen til 2021 lå aksjekursen på rett i overkant av seks kroner.
2021 har derimot blitt et eventyr for både Belships og Frode Teigen. Torsdag denne uken ble Belships handlet for 14 kroner på Oslo Børs, en oppgang på voldsomme 122 prosent siden årsskiftet, etter en eventyrlig rate og verdistigning i tørrlastmarkedet.
Med nærmere 135 millioner aksjer i børsvinneren gir det en verdioppgang for Frode Teigens Belshipsaksjer på 1,05 milliarder kroner så langt i 2021. Han kontrollerer 54,3 prosent i tørrlastrederiet som nå har en børsverdi på 3,5 milliarder kroner.
Mer å gå på
Til tross for den kraftige kursoppgangen mener analytikerne at Belships fortsatt har betydelig mer å gå på. Pareto-analytiker Eirik Haavaldsen har et kursmål på aksjen på 18 kroner, mens hans kollega i Arctic, Lars Bastian Østereng, opererer med et kursmål på 22 kroner. Belships-sjefen er, ikke spesielt overraskende kanskje, enig med analytikerne.
– Ser man historisk tilbake i shipping har man oftest investert i skipsverdier med en forventning om at markedet skal bedre seg i fremtiden og at inntjeningen skal komme senere. Nå er det snudd helt på hodet siden inntjeningen allerede er her, mens skipsverdier har hengt etter. Dette har vi investert i, først gjennom å doble flåten og nå med kontraktsdekning for å sikre at vi kan høste av dette fremover. Derfor fremstår aksjekurser som altfor lave når man ser på kontantstrømmen og en utbyttepolitikk som både betjener aksjonærene og styrker selskapets balanse, sier Skarsgård.
Lars Bastian Østereng analytiker Arctic Securities
Belships har betalt ut 27,4 millioner dollar i utbytte så langt i 2021 (0,95 kroner pr. aksje), og har vedtatt en utbyttepolitikk som tilsier at 50 prosent av overskuddet skal utbetales til rederiets aksjonærer.
– Etter sterke resultater de siste kvartalene har vi faktisk betalt ut mer enn halvparten, samtidig som vi fortsatt tar levering av nye skip og kontantbeholdningen øker. Med en solid balanse og kontraktsdekning for neste år mener jeg vi har sikret overskudd og fortsatt utbyttekapasitet. I tillegg sitter vi nå på verdens mest moderne flåte innenfor vårt segment. Dette viser at vi allerede har posisjonert oss foran forventende innstramminger i utslippskrav fra 2023.
Vampyren
13.12.2021 kl 14:38
5813
Styremedlem lemper ut aksjer til langt under børskurs???? 😱
Sonata AS, nært relatert til styremedlem Sverre J. Tidemand, har i dag solgt 5 millioner aksjer i Belships for 13 kroner pr aksje.
Det fremgår av en melding mandag.
Sonata AS, nært relatert til styremedlem Sverre J. Tidemand, har i dag solgt 5 millioner aksjer i Belships for 13 kroner pr aksje.
Det fremgår av en melding mandag.
kodenavn
13.12.2021 kl 14:49
5786
Dette var rart.
Aksjen har i dag og i går vært omsatt mellom 14.- og 15,30.
Og bra omsetning, i dag 7,4 mill aksjer.
Så at han skal ha solgt på 13.- ?
Aksjen har i dag og i går vært omsatt mellom 14.- og 15,30.
Og bra omsetning, i dag 7,4 mill aksjer.
Så at han skal ha solgt på 13.- ?
kodenavn
13.12.2021 kl 14:58
5814
500.000 aksjer da, ikke 5 mill., så bare noe få prosent av dagens omsetning
oppturen
13.12.2021 kl 15:14
5798
Feil, 5 mill solgt
Men Kontrari har kjøpt 500.000 ( merkelig at de ikke kjøper mer ?)
Men Kontrari har kjøpt 500.000 ( merkelig at de ikke kjøper mer ?)
Vampyren
13.12.2021 kl 15:26
5779
Hvorfor selger primærinnsider når alle meglerhusene roper KJØØP???
Vet han noe de ikke vet??
Vet han noe de ikke vet??
oppturen
13.12.2021 kl 15:41
5825
Skatt på utbytte 2021 er 31,6%
Skatt på utbytte 2022 er på 35,2 % og økende..
Er vel kjent for de fleste at skatten stiger med 11,5% ved årsskifte og utsiktene fremover ytterligere økning.
Skatt på utbytte 2022 er på 35,2 % og økende..
Er vel kjent for de fleste at skatten stiger med 11,5% ved årsskifte og utsiktene fremover ytterligere økning.
desirata
13.12.2021 kl 15:48
5877
En slik skatteøkning på 11% utgjør kun en kurs stigning fra 13,0 til 14,40.
Han selger derfor kun for å sikre gevinst. Hadde han hatt tro på aksjen ville han sittet til 18kr og skatten ingen faktor.
Eller muleg han bare skal pusse opp kjøkkenet 🤓 eller ?
Han selger derfor kun for å sikre gevinst. Hadde han hatt tro på aksjen ville han sittet til 18kr og skatten ingen faktor.
Eller muleg han bare skal pusse opp kjøkkenet 🤓 eller ?
Startruck
13.12.2021 kl 16:41
5890
Primærinnsider våknet nok ikke opp i morges og fant ut at han skulle selge 5M aksjer til en kurs et par kroner under dagens dominerende kurs. Slikt sett hadde det passet bedre for et par uker siden da kursen faktisk stod rundt 13, dette er jo et forhåndsavtalt salg på avtalt kurs.
Mulla3
13.12.2021 kl 16:47
5899
Denne aksjen går ikke over kr 16. Da må markedet ta helt av. Enten må du være fornøyd med utbytte, vist ikke er det bare å selge. Problemet slik jeg ser det er at innsiderne / eierne sitte med for stor del av aksjen.
Vampyren
13.12.2021 kl 17:25
5976
LOL! Jeg tror Tidemand selger fordi han tror aksjen snarlig skal opp mot Arctic kursmål 22 kroner!! 😂
Not
Not
Startruck
13.12.2021 kl 17:53
5932
Kurs på 22 og gode utbytter er utopi. Kurs på dagens nivå (14-16) og utbytter som vi så i Q3 i 2022 er oppnåelig.