Kursen videre

Sadio
HUNT 02.02.2021 kl 08:09 37397

Handles fra i dag ex utbytte. Hva kan vi forvente videre, skal den videre ned og under kr. 2,50,- eller henter den seg inn 10-20% i løpet av 1-2 uker. Jeg tror denne skal videre ned og tror bunn er på kr. 2,10-2,20,-

Egard
12.02.2021 kl 10:41 6988

Da tikker ratene rette veien igjen, regner med fortjeneste i alle kvartal dette året om ikke så mye.

Kan ikke begripe at folk ser oppside her kortsiktig.
Selvfølgelig kan der være verdier om Hunt blir kjøp opp, men på ren drift er dette et sørgelig case minimum 1/2 år fremover.
Går tank er det Fro, Euron og Dht en skal eie, det er disse aksjene som stiger tidligst i syklusen, de små selskapene blir det ørken vandring og i alle fall når selskapet skal kjøpe egne aksjer.
Her er det bare å avvente minst 3 måneder, er ikke selskapet kjøpt opp i mellomtiden kan en trolig kjøpe aksjen på akkurat samme aksje kurs også noen kvartaler frem, om det da ikke skjer vesentlig endringer i tank markedet i mellomtiden, noe det neppe gjør.
Redigert 12.02.2021 kl 10:51 Du må logge inn for å svare
Egard
12.02.2021 kl 11:03 6943

Venter en får en ikke være med om selskapet blir kjøpt opp. Ville du kjøpt ett selskap når ratene var i bunn eller hadde du ventet til de var på god vei opp igjen?
600m59
12.02.2021 kl 11:20 6921

Om det kommer en melding om samtaler om salg så fyker kursen opp 1 kr. Det vil jeg heller være med på en å sitte i FRO som taper penger og vurderes til langt over NAV
ks1977
12.02.2021 kl 11:36 6879

Noen stor oppside er det neppe her på kort sikt, men dersom det blir sørgelig i HUNT de neste 6mnd så blir det vel bare enda verre i EURN, FRO og DHT?

HUNT sin guidede CBE for 2021 var 20,5k (før salget). Sammenligner med gamle notater nå, så sjekk gjerne opp, men;
EURN hadde 28,9k på sine "gamle" non-scrubber VLCC (gjennomsnittsflåte fra 2012?),
FRO hadde 22,3k på sine "gamle" halvveis-scrubbere VLCCer (gjennomsnittsflåte fra 2014?), og
DHT 31,8k (!) på sine "gamle" scrubbere VLCCer (gjennomsnittsflåte fra 2011?)

Samtidig så har prisen på VLSFO i Singapore nå tippet 500$/tonn, og VLSFO/HFO-spread på 120$/tonn. Dersom "offisielle" rater klatrer opp til 10k, hvilke rater vil HUNT få på sin pureplay ECO scrubber? Og hvilke rater vil EURN, FRO og DHT få med sine blandede ECO/non-ECO og halvveis scrubberplay? (unntatt EURN som kjører ren ikke-scrubber)? Hvilke rater vil HUNT og de andre få dersom de "offisielle" ratene forblir på dagens horrible nivå?

Det er ikke et utenkelig scenario at vi ser et Q2&Q3 hvor HUNT går i overskudd, samtidig som at EURN, FRO og DHT går i underskudd...

Om vi skal ut i ny ørkenvandring gjenstår å se. Jeg synes ikke at det gir veldig mye mening for HUNT å gjøre mer buybacks nå - dersom de tenker å selge flere skip (hvilket det virket å Fredly som at IKKE var videre interessant), men er HUNT mer langsiktig så gir det mening å kjøpe på bunn selv om P/NAV er "høy".

DNB har NAV på 3,5NOK etter tilbakebetalingen, men etter overskudd Q4&Q1 (og litt høyere skipsverdier enn det de "eldste" damene ble solgt for).
Dvs P/NAV på 0,71 (med kurs 2,5). Legger man til grunn en NAV på 3NOK så er P/NAV på 0,83. Vil tro at reell NAV akkurat nå er et sted i mellom, men vil ikke bli videre overrasket om det viser seg at DNB har vurdert korrekt (eller til og med undervurdert litt) når vi går inn i påska.

Ønsker man høy volatilitet og "høy" risk så er det åpenbart FRO, DHT og EURN som gjelder, men dersom man ønsker lav risk (og dertil kanskje lavere reward) så er det ingen tankselskap som slår HUNT. Personlig så har jeg HUNT og OET på crudesiden og koser meg med det (skjønt "irritert" over at OET steg så kraftig denne måneden slik at jeg ikke rakk å reinvestere mer av "utbyttet" fra HUNT der)

Veldig bra betraktninger ks
Dine estimater tviler jeg ikke på, du har bra kontroll på det.

Støtter meg likevel på historisk utvikling i tank aksjer når sykluser snur, likvide blue chip tank aksjer kontra ilikvide små selskaper.
Snur syklen posisjonerer tunge investorer seg i de store selskapene uansett, det sittes ikke å finregner slik du gjør.
Du ser tendensene allerede, de 3 nevnte har løftet seg noe allerede siste uker, Hunter er uendret og går i ørkenen.

Mitt poeng er , skal en ri tank aksjer og prøve time en bunn er det størrelsen som gjelder, personlig tror jeg ikke det snur nå, god tid i tank og jeg eier eller ingen tank aksjer, bortsett fra en fillepost i Hafnia.
Forøvrig er jeg helt enig med deg i at Hunt vil ´tape´ langt mindre en den store tre kløveret de neste måneder, likevel tipper jeg på større oppside i de likvide kontra f.eks Hunt og Oet når det snur, historien har en tendens til å gjenta seg.

Fasiten får vi se litt utpå vår parten/sommeren.
Forundre meg ikke en kalori om Hunt er uendret om 1/2 år og trekløveret er opp endel på tross av elendige kvart resultater.
Redigert 12.02.2021 kl 12:05 Du må logge inn for å svare

Historisk er det alltid fro som går først når markedet blir positiv. Selv om fro riktignok alltid er det selskapet som prises dyrest ut fra nav.
ks1977
12.02.2021 kl 12:13 6765

Er man kun ute etter å "ri bølgen" så gir det mer mening å hive seg på de mer volatile. Dog kan det i så fall være en fordel å gå på produkttank - det er de som ser (og har sett?) bedringen fra vaksiner først, og som sånn sett burde reagere først kursmessig?

Tenker man trygt så tror jeg at HUNT er et langt bedre valg, spesielt dersom man tenker langsiktig da Mr Market ikke synes å ha tatt inn over seg den grønne bølgen. Kun halvparten av FRO sine VLCCer er ECO og de vil være en hemsko i årene som kommer. Vi får vel en liten smakebit på det når Q1-rapportene kommer dersom VLSFO-prisen holder seg.

For øvrig artig (og frustrerende) å se at OET har steget 20% i februar mens FRO "kun" har steget 10%. Jeg tenkte å reinvestere "utbyttet" fra HUNT i OET, og hadde en mistanke om at en del HUNTere ville gjøre som meg, så jeg "forskutterte" 1/4 før utbyttet kom (var ikke likvid nok til mer). Liker ikke å springe etter aksjekurser, så etter et stort hjertesukk så splittet jeg resten mellom STNG, og (i dag) HUNT og Hafnia.
ks1977
12.02.2021 kl 19:51 6503

Long; Du hørte ikke tilfeldigvis på presentasjonen til OET i dag?
Bør jo ta slikt med en klype salt, men bet meg merke i at de ikke er interessert i flere TCer nå da de forventer en "helt annen" verden om 1-2 mnd (samt at de ser signalene ved at de store nå ønsker lengre reiser). Skal jo ikke så mye til, men de forventer høyere spotrater i Q2 enn hva vi ser nå.

De nevnte også at de tror at oljeprisen vil gå opp i 100 (men jeg fikk ikke med meg tidsperspektivet), noe som vil øke VLSFO/HFO spreaden betraktelig (vil tro at dette er litt mer på sikt)

Er spent på om HUNT sier noe i sin Q4-rapport ifht veien videre (les; utbytte og/eller tilbakekjøp). Hadde vært kanon om de eksplisitt innførte en utbyttepolitikk (da vil det bli slutt på ørkenvandringen), men er redd for at de er for opportunistiske til å ville forplikte seg (for mye)

Uendret kurs om 1/2 år, ,6nnd !. Det tenkte sikkert også buffet på når han kjøpte aksjer første gangen i 1946.... Eller når han kjøpte coca cola i 1980. Eller Røkke når han startet Aker -:)
Ja ja ikke rart selskap uten inntekt prises til 100 gang av ingen inntekt. En slik kortsiktig het passer vel best på casino

Nei, Fikk ikke med meg det, men takk for at du nevner det, det er selvsagt signaler en må ta alvorlig, mulig en snart må bite i sur eplet å bare hoppe i det å lukke øynene, kjøpe tank aksjer før de stikker.
Personlig mener jeg det er for tidlig men markedet er ikke enig med den vurderingen.

Når det gjelder olje i 100 er jeg helt enig, skrev på flere olje tråder i fjor høst at trolig går oljen til 80-90 dollar denne høsten når julene og flyene igjen er i full form.
Forventer faktisk peak oil 2022 med olje godt over 100 i perioder ( 120 dollar?) oljemarkedet er nå så under investert etter mangfoldige elendige år at oljeservice skal en eie nå,
Redigert 13.02.2021 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
canarias
13.02.2021 kl 16:58 6192

Her er det bare å kaste seg på LONG, bedre å komme inn billig nå i Hunter enn prøve time og sannsynligvis få en mye høyere inngangsverdi.

Satt og funderte på dette før helgen. Tankaksjer rykket kraftig på fredag i US, OET leverte gode tall OG gode prognoser. Vurdering av tank ligger på pent depressivt nivå, 60-80% rabatt på en EV som bør være ca 90 Usd for helt moderne VLCC. Til og med NAT våkna til liv i går med gigantomsetning og 15% kursstigning.
Men uken som kommer tegner lovende. Nye skip går fortsatt Atlanterhavet- Østen som gir 15-20 000 dagen med Eco og skrubber. De siste lagringsbåtene går ut nå i februar / mars. Som på capesize er spenningen stor på hva som skjer når kinamann kommer tilbake fra nyttårsferien. Ser ut som om driveren i resten av februar og mars blir atlantiske laster. Sålenge OPEC holder seg i skinnet ! Svært bullish med andre ord. Når vi i en skikkelig nedtur er tett på breakeven! Hunt og Oet ser i dette klima særs interessante ut. Mer usikker på Fro (dyr) og Euronav(noe uheldige på slutninger ser det ut som).

Men uansett lukter vi vel på nye båta Ser ut som om differansen begynner å bli stor mot gamle. Håper AF har mot til å sitte løpet ut. So far - So good

Liten feil her - rabatten er ikke 60% -80%. Men prisinga tilsvarer 20-40% rabatt. Nesten ingen på Fro. Liten premium på Nat. 25% på Euronav.
ks1977
13.02.2021 kl 18:49 6601

Olja i 80-100 hadde vært knall :o

Vel, jeg skal ikke forsøke å spå når Mr Market våkner til liv, men virket som at en del (herunder OET) har startet å gå allerede. Skjønt OET kan jo ha vært ifbm Q4-rapporten som ble lagt frem på fredag (og/eller reinvestering av "utbyttet" fra HUNT), og de andre kan jo ha vært en falsk start for alt jeg vet.

Spent på å se hva Mr Market vil fokusere på fremover; Ifht P/NAV så er jo HUNT "dyr" ifht konkurrentene (i hvert fall enkelte av de, er ikke mange jeg har sett på i det siste), men ser man på PE så blir bildet noe helt annet... Personlig så tror jeg at vi får en reprising av skipsverdier ila 2021 (men kanskje mest sannsynlig på andre siden av sommeren). Ikke bare ifht at skipsverdiene som snitt har nådd bunn, men jeg tenker spesielt på at gapet mellom ECO og non-ECO vil måtte øke pga forskjell i inntjening; setter vi brent i 100$/fat, og slenger på en premium på 10% så får vi (med 7,49fat pr tonn) en VLSFO-pris på 825$/tonn. Tar vi utgangspunkt i at non-ECO bruker 30 tonn mer pr dag enn ECO så snakker vi da om 25k i forskjell på bunkerskostnadene.

Så dersom vi ser på AV-delen av P/NAV om si 8mnd, så tror jeg at de vil ha forandret seg mye (og svært ulikt fra selskap til selskap...), slik at det vi i dag ser på som P/NAV mellom f.eks HUNT og FRO vil være noe helt annet om 8mnd selv om aksjekursene i begge selskap skulle være det samme som i dag (og selv om vi ser bort fra inntjening eller tap frem til da). Skjønt det er gitt at det ikke er noen lettlurte aktører som kjøper opp de skipene som EURN&co nå ser at de bør kvitte seg med.

Ja, det er størrelse som gjelder i shipping så man bør holde seg unna illikvide selskap, som f.eks. JIN :)

Kan noen forklare hvorfor FRO stiger kraftig mens HUNT synker? 29.jan Fro står i 49,5 idag står den i 60,2 + 21,6% 29 jan hunt står i 3,515 (2,515) i dag står den i 2,48 - 1,4 %

Kan noen forklare hvorfor FRO stiger kraftig mens HUNT synker? 29.jan Fro står i 49,5 idag står den i 60,2 + 21,6% 29 jan hunt står i 3,515 (2,515) i dag står den i 2,48 - 1,4 %

Er ikke noe nytt i det, store likvide selskaper som Fro, Euron og Dht vil alltid stige mest og først i en reward i en shipping syklus.
Slik har historien alltid vært og den gjentar seg ofte, de små ilikvide vil lagge og først stige lengre ut i syklen.

Har poengtert dette gang på gang på disse Hunt trådene, Hunt er rett å slett ikke beste stedet å ha pengene sine nå i denne fasen og om en er bull på tank, beviset ser en nå og en vil se det enda kraftigere fremover hvis investorene fortsatt tror at tank syklen snur nå.

Typisk også trading i moderat eldre tonnasje det første som stiger når ratene bedrer seg, stigningen i nyere tonnasje ala den Hunt besitter stiger senere i syklusen.
Et 3 poeng er å ha høy giring på asset, noe Hunt ikke har i denne settingen.
Redigert 15.02.2021 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
ks1977
15.02.2021 kl 12:14 5996

Du kan jo også se på det på en annen måte; Både HUNT (fra 5,74-1=4,74 til 2,50) og FRO (fra 114,5 til 60,5) ligger nå 47% fra topp...(skjønt jeg vil tro at FRO går mer enn HUNT fremover dersom ratene går opp, men er ikke så sikker på at det er bildet om 6mnd)

Jeg har ikke sammenlignet gearingen til selskapene nå, men FRO er mye mer sårbar for ratene enn HUNT er og da skal også FRO være mer volatil (med dagens rater så vil FRO tape mye penger, mens HUNT taper smuler)

Ellers så vil jeg påstå at FRO er lav/medium risk, mens HUNT er lav risk (pga forskjell i flåtesammensetning og CBE). Det burde også bety at FRO går mer på nedsiden enn HUNT.

Jeg skulle til å skrive at FRO er high reward mens HUNT er medium/high. Det ville normalt vært tilfelle, men det er det ikke lenger på lang sikt (1,5-2 år). Deler av FRO sin flåte blir nok rammet av EEXI, mens HUNT sin går klar - så da blir det heller motsatt (high reward på HUNT og medium/high på FRO).
Fredlyn
15.02.2021 kl 22:28 5616

Nordea med oppdatert analyse idag og gjentar kjøp. Kursmål 3,20,-.
JeanPaul
16.02.2021 kl 08:00 5353

Stemmer det at PE er på ca 2,1 og PrisBok på ca 0,53 ?

Cleaves oppgraderer fra Salg til Kjøp og øker kursmål fra 2 til 4,4. Oppside 78 %. Til sammenligning har FRO en oppside på 18% til kursmål.

https://5f38c3be-c80e-4113-8699-341bc56851e6.usrfiles.com/ugd/5f38c3_d94672444c774d218c5ebfdab70ea508.pdf
MrBurns
16.02.2021 kl 09:28 5230

Hannisdahl virker utrolig vinglete for tiden. Ang. HUNT, har han glemt at de betalte ut 1 kr. per aksje? Kanskje brukt feil versjon av regnearket sitt...?!

Det har han garantert ikke glemt. Han justerte ned kursmålet til 2 etter at de betalte utbytte. Han har oppjustert hele sektoren. Det har ligget i kortene hele tiden at han ville komme med en oppgradering i løpet av våren. Er enig i at det virker rart å ha salgsanbefaling med elendige kursmål helt fram til han snur og kommer med realistiske kursmål, men det er sånn de har pleid å holde på. Det som er interessant er det han skriver om at han har snudd og oppgradert sektoren tidligere enn han hadde tenkt fordi ting har bedret seg mye raskere enn forventet:

"Oil Tankers (upgrade to BUY) - Light at the End of the Tunnel
We have long argued that mid-2021E would mark the cyclical trough, but early signs of a massive capital injection into the segment leaves us to upgrade the segment a few months ahead of schedule. With an extraordinary low fleet growth expected against a potential post-COVID surge in demand, we see a very bright light at the end of the tunnel.


Market: Reminiscent of dry bulk equities which has risen 75% on average since November amidst a large influx of capital, we see early signs of a similar capital flow into the oil tanker segment. Similarities from a macro point of view are obvious between the two segments, with expected fleet growth close to zero and an expected surge in demand post-COVID. We keep our earnings forecast unchanged, but raise our asset and share price forecasts. Please see our Shipping Annually for a detailed walkthrough of the oil tanker market fundamentals.


Investments: As we have consistently highlighted for almost a year, we expected earnings, asset and share prices to trough in mid-2021E. While we still see earnings lackluster until 4Q21E, we think asset and share prices have bottomed out due to an increasing investor interest in the segment. We have long advised investors to use 1H21 to build positions, and believe the time is right to move away from trough pricing and back to our usual weighted valuation matrix of NAV and earnings multiples. Please note that we use the same valuation method for all our covered companies (adj. for liquidity, governance, etc) to enable investors to allocate capital efficiently. Thus, we upgrade the segment to BUY (from SELL) a few months earlier than expected, and raise our target prices by 99% on average. Our top picks are: 1] Teekay Tankers (priced like there is no tomorrow despite a strong balance sheet), 2] Okeanis (strong charter backlog & very cheap) and 3] Hunter (modern fleet at a massive discount)"
600m59
16.02.2021 kl 10:12 5154

Fordelen med HUNT kontra feks. FRO og TNK er: Handler du gjennom et AS så beskattes disse pga. at de opererer ut fra et lavskatteland. HUNT derimot beskattes som andre norske aksjer
Redigert 16.02.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare

Og HUNT er den eneste tankaksjen man kan handle gjennom en ASK-konto.
ks1977
16.02.2021 kl 11:23 5005

Nei (men litt ja) og nei.

HUNT tjente ca 1NOK/aksje i fjor, så med kurs på 2,5 så er PE for 2020 på 2,5.
HUNT vil (antageligvis) tjene mindre i 2021 (PE rundt 10???), men like mye (eller mer) som 2020) i 2022 (og enda mer i 2023).

PB tror jeg ligger rundt 0,7-0,8 (men jeg personlig tror at B-en i det regnestykket er vesentlig høyere om 6mnd enn i dag, selv om vi ser bort fra inntjening i mellomtiden)

Kan ikke du Longshit holde deg unna de neste 3 månedene. Alle på hele forumet er kvalme av måten du operere på. Du hausser som ei blind høne når du er inne og baisser som en trangsynt ku når du er ute. Ekleste typene som finnes er nettopp slike som deg. æsj æsj æsj. Du er blokkert og anbefaler alle andre om å gjøre det samme.

Selv likte jeg spesielt disse linjene: Thus, we upgrade the segment to BUY (from SELL) a few months earlier than expected, and raise our target prices by 99% on average. Our top picks are: 1] Teekay Tankers (priced like there is no tomorrow despite a strong balance sheet), 2] Okeanis (strong charter backlog & very cheap) and 3] Hunter (modern fleet at a massive discount)"

Tålte du ikke høre at Agas ratene er ned 100k siste 4 uker og fortsatt er fallende? og at selskapet nå taper 5-6k dagen på hvert nye skip de skal slutte.
At du tror aksjen skal opp fra 40 spiller ingen trille for min del, jeg har min klare formening om videre utvikling etter q4 og den er ikke opp.
Tåler du ikke lese forskjellige syn på aksjer har du ingenting på et aksjeforum å gjøre.

Lykke til videre.
ks1977
17.02.2021 kl 14:30 4357

Skjønner ikke hvorfor han har Teekay på første. Fullt mulig at han treffer (les; at Mr Market synes at det er en god ide), men da må man passe på å time; hva skjer dersom olja går i 100 og besparelsen på bunkers alene er større enn HUNT sin CBE? For ikke å snakke om når EEXI trår i kraft og Teekay plutselig sitter "nesten bare" ubrukelige skip? (nå har jeg ikke sjekket i det siste, men for et år siden så var 22% av flåten deres minst 15 år gammel, og gjennomsnittsalderen på flåten var 12 år)

OET og HUNT derimot er mine favoritter (men jeg har kanskje lengre tidshorisont enn Cleaves). To veldig gode selskap, men veldig ulik profil; OET lav/medium risk og høy reward, mens HUNT har lav risk og medium/høy reward. Størst vektet i HUNT, men skulle likt å ha litt jevnere vekting mellom de to (rakk dessverre ikke å plukke så mange aksjer i OET før toget startet å gå der)

Litt blodfattig. Men, men. HUNTER Frigg kom inn på slutningslista mi som 12 måneder fra nåværende T/C går ut i mars 21 og 12 måneder frem. B/E jeg har er 21 000 dag.
Raten er etter min foerståelse 28 500 USD /dag.
Spartan
17.02.2021 kl 15:37 4259

Glad jeg fikk handlet mer på 2,50. Kunne i grunn tenkt meg mer akkumulering, men dessverre tror jeg tank på billigsalg er over på en stund. Det jeg liker med selskapet er at de kan tjene penge selv i et dårlig marked, og at de er aksjonærvennlige med utbytte/filosofi. Rent psykologisk tror jeg også mange tenker at man kan kjøpe aksjer nå «billig» etter tilbabetaling av kapital. (Skjønt det selvsagt ikke er slik) Dermed tror jeg reisen kan bli kort opp til 3-tallet...
Trigem
17.02.2021 kl 18:43 4067

Høy omsetning i går! Noen som skulle ut?
Sadio
17.02.2021 kl 20:31 3881

Med oljepris på veg opp, ratene på riktig veg og kjøpsanbefalinger fra flere analytikere og meglerhus, hvor fort kan denne stige? var dagen i dag bare en korreksjon etter oppgang i går eller skal denne ned igjen på 2,4 tallet?
iveren
17.02.2021 kl 22:40 3651

Skjer mye spennende innen skipping. Blir ikke overrasket om det kommer bud på hele Hunter i år.
ks1977
18.02.2021 kl 09:34 3300

Alt for tidlig å vurdere salg nå etter min mening, og i intervjuet med Hegnar for knappe to måneder siden så virket det som at Fredly ikke var så veldig gira på å selge flere skip nå (og at han heller ikke ønsket å selge de to som var solgt), men man vet jo aldri.

Skal man tro denne artikkelen (jeg har kun sett de første linjene) så kan det jo være ting i gjære - rett før skipsverdiene på ECO klatrer bratt (?) opp :(
https://www.tradewindsnews.com/tankers/adnoc-l-s-prepares-to-beef-up-with-fresh-vlcc-and-lr2-tonnage/2-1-964140