Kursen videre
Handles fra i dag ex utbytte. Hva kan vi forvente videre, skal den videre ned og under kr. 2,50,- eller henter den seg inn 10-20% i løpet av 1-2 uker. Jeg tror denne skal videre ned og tror bunn er på kr. 2,10-2,20,-
ks1977
15.02.2021 kl 12:14
6593
Du kan jo også se på det på en annen måte; Både HUNT (fra 5,74-1=4,74 til 2,50) og FRO (fra 114,5 til 60,5) ligger nå 47% fra topp...(skjønt jeg vil tro at FRO går mer enn HUNT fremover dersom ratene går opp, men er ikke så sikker på at det er bildet om 6mnd)
Jeg har ikke sammenlignet gearingen til selskapene nå, men FRO er mye mer sårbar for ratene enn HUNT er og da skal også FRO være mer volatil (med dagens rater så vil FRO tape mye penger, mens HUNT taper smuler)
Ellers så vil jeg påstå at FRO er lav/medium risk, mens HUNT er lav risk (pga forskjell i flåtesammensetning og CBE). Det burde også bety at FRO går mer på nedsiden enn HUNT.
Jeg skulle til å skrive at FRO er high reward mens HUNT er medium/high. Det ville normalt vært tilfelle, men det er det ikke lenger på lang sikt (1,5-2 år). Deler av FRO sin flåte blir nok rammet av EEXI, mens HUNT sin går klar - så da blir det heller motsatt (high reward på HUNT og medium/high på FRO).
Jeg har ikke sammenlignet gearingen til selskapene nå, men FRO er mye mer sårbar for ratene enn HUNT er og da skal også FRO være mer volatil (med dagens rater så vil FRO tape mye penger, mens HUNT taper smuler)
Ellers så vil jeg påstå at FRO er lav/medium risk, mens HUNT er lav risk (pga forskjell i flåtesammensetning og CBE). Det burde også bety at FRO går mer på nedsiden enn HUNT.
Jeg skulle til å skrive at FRO er high reward mens HUNT er medium/high. Det ville normalt vært tilfelle, men det er det ikke lenger på lang sikt (1,5-2 år). Deler av FRO sin flåte blir nok rammet av EEXI, mens HUNT sin går klar - så da blir det heller motsatt (high reward på HUNT og medium/high på FRO).
fattigstakkar
16.02.2021 kl 09:12
5868
Cleaves oppgraderer fra Salg til Kjøp og øker kursmål fra 2 til 4,4. Oppside 78 %. Til sammenligning har FRO en oppside på 18% til kursmål.
https://5f38c3be-c80e-4113-8699-341bc56851e6.usrfiles.com/ugd/5f38c3_d94672444c774d218c5ebfdab70ea508.pdf
https://5f38c3be-c80e-4113-8699-341bc56851e6.usrfiles.com/ugd/5f38c3_d94672444c774d218c5ebfdab70ea508.pdf
Hannisdahl virker utrolig vinglete for tiden. Ang. HUNT, har han glemt at de betalte ut 1 kr. per aksje? Kanskje brukt feil versjon av regnearket sitt...?!
fattigstakkar
16.02.2021 kl 10:05
5753
Det har han garantert ikke glemt. Han justerte ned kursmålet til 2 etter at de betalte utbytte. Han har oppjustert hele sektoren. Det har ligget i kortene hele tiden at han ville komme med en oppgradering i løpet av våren. Er enig i at det virker rart å ha salgsanbefaling med elendige kursmål helt fram til han snur og kommer med realistiske kursmål, men det er sånn de har pleid å holde på. Det som er interessant er det han skriver om at han har snudd og oppgradert sektoren tidligere enn han hadde tenkt fordi ting har bedret seg mye raskere enn forventet:
"Oil Tankers (upgrade to BUY) - Light at the End of the Tunnel
We have long argued that mid-2021E would mark the cyclical trough, but early signs of a massive capital injection into the segment leaves us to upgrade the segment a few months ahead of schedule. With an extraordinary low fleet growth expected against a potential post-COVID surge in demand, we see a very bright light at the end of the tunnel.
Market: Reminiscent of dry bulk equities which has risen 75% on average since November amidst a large influx of capital, we see early signs of a similar capital flow into the oil tanker segment. Similarities from a macro point of view are obvious between the two segments, with expected fleet growth close to zero and an expected surge in demand post-COVID. We keep our earnings forecast unchanged, but raise our asset and share price forecasts. Please see our Shipping Annually for a detailed walkthrough of the oil tanker market fundamentals.
Investments: As we have consistently highlighted for almost a year, we expected earnings, asset and share prices to trough in mid-2021E. While we still see earnings lackluster until 4Q21E, we think asset and share prices have bottomed out due to an increasing investor interest in the segment. We have long advised investors to use 1H21 to build positions, and believe the time is right to move away from trough pricing and back to our usual weighted valuation matrix of NAV and earnings multiples. Please note that we use the same valuation method for all our covered companies (adj. for liquidity, governance, etc) to enable investors to allocate capital efficiently. Thus, we upgrade the segment to BUY (from SELL) a few months earlier than expected, and raise our target prices by 99% on average. Our top picks are: 1] Teekay Tankers (priced like there is no tomorrow despite a strong balance sheet), 2] Okeanis (strong charter backlog & very cheap) and 3] Hunter (modern fleet at a massive discount)"
"Oil Tankers (upgrade to BUY) - Light at the End of the Tunnel
We have long argued that mid-2021E would mark the cyclical trough, but early signs of a massive capital injection into the segment leaves us to upgrade the segment a few months ahead of schedule. With an extraordinary low fleet growth expected against a potential post-COVID surge in demand, we see a very bright light at the end of the tunnel.
Market: Reminiscent of dry bulk equities which has risen 75% on average since November amidst a large influx of capital, we see early signs of a similar capital flow into the oil tanker segment. Similarities from a macro point of view are obvious between the two segments, with expected fleet growth close to zero and an expected surge in demand post-COVID. We keep our earnings forecast unchanged, but raise our asset and share price forecasts. Please see our Shipping Annually for a detailed walkthrough of the oil tanker market fundamentals.
Investments: As we have consistently highlighted for almost a year, we expected earnings, asset and share prices to trough in mid-2021E. While we still see earnings lackluster until 4Q21E, we think asset and share prices have bottomed out due to an increasing investor interest in the segment. We have long advised investors to use 1H21 to build positions, and believe the time is right to move away from trough pricing and back to our usual weighted valuation matrix of NAV and earnings multiples. Please note that we use the same valuation method for all our covered companies (adj. for liquidity, governance, etc) to enable investors to allocate capital efficiently. Thus, we upgrade the segment to BUY (from SELL) a few months earlier than expected, and raise our target prices by 99% on average. Our top picks are: 1] Teekay Tankers (priced like there is no tomorrow despite a strong balance sheet), 2] Okeanis (strong charter backlog & very cheap) and 3] Hunter (modern fleet at a massive discount)"
Fordelen med HUNT kontra feks. FRO og TNK er: Handler du gjennom et AS så beskattes disse pga. at de opererer ut fra et lavskatteland. HUNT derimot beskattes som andre norske aksjer
Redigert 16.02.2021 kl 10:38
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.02.2021 kl 10:16
5763
Og HUNT er den eneste tankaksjen man kan handle gjennom en ASK-konto.
ks1977
16.02.2021 kl 11:23
5636
JeanPaul skrev Stemmer det at PE er på ca 2,1 og PrisBok på ca 0,53 ?
Nei (men litt ja) og nei.
HUNT tjente ca 1NOK/aksje i fjor, så med kurs på 2,5 så er PE for 2020 på 2,5.
HUNT vil (antageligvis) tjene mindre i 2021 (PE rundt 10???), men like mye (eller mer) som 2020) i 2022 (og enda mer i 2023).
PB tror jeg ligger rundt 0,7-0,8 (men jeg personlig tror at B-en i det regnestykket er vesentlig høyere om 6mnd enn i dag, selv om vi ser bort fra inntjening i mellomtiden)
HUNT tjente ca 1NOK/aksje i fjor, så med kurs på 2,5 så er PE for 2020 på 2,5.
HUNT vil (antageligvis) tjene mindre i 2021 (PE rundt 10???), men like mye (eller mer) som 2020) i 2022 (og enda mer i 2023).
PB tror jeg ligger rundt 0,7-0,8 (men jeg personlig tror at B-en i det regnestykket er vesentlig høyere om 6mnd enn i dag, selv om vi ser bort fra inntjening i mellomtiden)
YNWA250505
17.02.2021 kl 12:17
5083
Kan ikke du Longshit holde deg unna de neste 3 månedene. Alle på hele forumet er kvalme av måten du operere på. Du hausser som ei blind høne når du er inne og baisser som en trangsynt ku når du er ute. Ekleste typene som finnes er nettopp slike som deg. æsj æsj æsj. Du er blokkert og anbefaler alle andre om å gjøre det samme.
YNWA250505
17.02.2021 kl 12:38
5114
Selv likte jeg spesielt disse linjene: Thus, we upgrade the segment to BUY (from SELL) a few months earlier than expected, and raise our target prices by 99% on average. Our top picks are: 1] Teekay Tankers (priced like there is no tomorrow despite a strong balance sheet), 2] Okeanis (strong charter backlog & very cheap) and 3] Hunter (modern fleet at a massive discount)"
Tålte du ikke høre at Agas ratene er ned 100k siste 4 uker og fortsatt er fallende? og at selskapet nå taper 5-6k dagen på hvert nye skip de skal slutte.
At du tror aksjen skal opp fra 40 spiller ingen trille for min del, jeg har min klare formening om videre utvikling etter q4 og den er ikke opp.
Tåler du ikke lese forskjellige syn på aksjer har du ingenting på et aksjeforum å gjøre.
Lykke til videre.
At du tror aksjen skal opp fra 40 spiller ingen trille for min del, jeg har min klare formening om videre utvikling etter q4 og den er ikke opp.
Tåler du ikke lese forskjellige syn på aksjer har du ingenting på et aksjeforum å gjøre.
Lykke til videre.
ks1977
17.02.2021 kl 14:30
4988
Skjønner ikke hvorfor han har Teekay på første. Fullt mulig at han treffer (les; at Mr Market synes at det er en god ide), men da må man passe på å time; hva skjer dersom olja går i 100 og besparelsen på bunkers alene er større enn HUNT sin CBE? For ikke å snakke om når EEXI trår i kraft og Teekay plutselig sitter "nesten bare" ubrukelige skip? (nå har jeg ikke sjekket i det siste, men for et år siden så var 22% av flåten deres minst 15 år gammel, og gjennomsnittsalderen på flåten var 12 år)
OET og HUNT derimot er mine favoritter (men jeg har kanskje lengre tidshorisont enn Cleaves). To veldig gode selskap, men veldig ulik profil; OET lav/medium risk og høy reward, mens HUNT har lav risk og medium/høy reward. Størst vektet i HUNT, men skulle likt å ha litt jevnere vekting mellom de to (rakk dessverre ikke å plukke så mange aksjer i OET før toget startet å gå der)
OET og HUNT derimot er mine favoritter (men jeg har kanskje lengre tidshorisont enn Cleaves). To veldig gode selskap, men veldig ulik profil; OET lav/medium risk og høy reward, mens HUNT har lav risk og medium/høy reward. Størst vektet i HUNT, men skulle likt å ha litt jevnere vekting mellom de to (rakk dessverre ikke å plukke så mange aksjer i OET før toget startet å gå der)
Kristoffern
17.02.2021 kl 15:30
4907
Litt blodfattig. Men, men. HUNTER Frigg kom inn på slutningslista mi som 12 måneder fra nåværende T/C går ut i mars 21 og 12 måneder frem. B/E jeg har er 21 000 dag.
Raten er etter min foerståelse 28 500 USD /dag.
Raten er etter min foerståelse 28 500 USD /dag.
Spartan
17.02.2021 kl 15:37
4890
Glad jeg fikk handlet mer på 2,50. Kunne i grunn tenkt meg mer akkumulering, men dessverre tror jeg tank på billigsalg er over på en stund. Det jeg liker med selskapet er at de kan tjene penge selv i et dårlig marked, og at de er aksjonærvennlige med utbytte/filosofi. Rent psykologisk tror jeg også mange tenker at man kan kjøpe aksjer nå «billig» etter tilbabetaling av kapital. (Skjønt det selvsagt ikke er slik) Dermed tror jeg reisen kan bli kort opp til 3-tallet...
Sadio
17.02.2021 kl 20:31
4512
Med oljepris på veg opp, ratene på riktig veg og kjøpsanbefalinger fra flere analytikere og meglerhus, hvor fort kan denne stige? var dagen i dag bare en korreksjon etter oppgang i går eller skal denne ned igjen på 2,4 tallet?
iveren
17.02.2021 kl 22:40
4282
Skjer mye spennende innen skipping. Blir ikke overrasket om det kommer bud på hele Hunter i år.
ks1977
18.02.2021 kl 09:34
3931
Alt for tidlig å vurdere salg nå etter min mening, og i intervjuet med Hegnar for knappe to måneder siden så virket det som at Fredly ikke var så veldig gira på å selge flere skip nå (og at han heller ikke ønsket å selge de to som var solgt), men man vet jo aldri.
Skal man tro denne artikkelen (jeg har kun sett de første linjene) så kan det jo være ting i gjære - rett før skipsverdiene på ECO klatrer bratt (?) opp :(
https://www.tradewindsnews.com/tankers/adnoc-l-s-prepares-to-beef-up-with-fresh-vlcc-and-lr2-tonnage/2-1-964140
Skal man tro denne artikkelen (jeg har kun sett de første linjene) så kan det jo være ting i gjære - rett før skipsverdiene på ECO klatrer bratt (?) opp :(
https://www.tradewindsnews.com/tankers/adnoc-l-s-prepares-to-beef-up-with-fresh-vlcc-and-lr2-tonnage/2-1-964140
Sensitivelover
18.02.2021 kl 10:54
8721
Skal behandles på neste styremøte hos Adnoc. Det spekuleres i om skipet er for dyrt for dem, de vil kjøpe for 84m. Hunter har også sluttet Frigg for 28 250 pr dag i 11-14 pr mnd
Hva mener du med .... i 11-14 pr mnd ?
Er det TC rate i 11-14 mnd ?
Er det TC rate i 11-14 mnd ?
Redigert 18.02.2021 kl 11:22
Du må logge inn for å svare
Sensitivelover skrev Hunter Freya er tilbudt Adnoc for 87-88m i følge artikkelen
Vi kan vel regne med nytt utbytte på 60-80 øre om salget går gjennom
ks1977
18.02.2021 kl 12:26
8618
Sensitivelover skrev Hunter Freya er tilbudt Adnoc for 87-88m i følge artikkelen
huff Det er jo 3-4M mer enn de forrige skipene, men jeg synes ikke noe om det :(
P/NAV er jo relativt "høy", så det er ikke mye å hente dersom HUNT avvikles nå (vent 6-12 mnd i det minste).
HUNT skiller seg jo ut fra konkurrentene med latterlig lav CBE og nyest flåte. Så hadde håpet å bli sittende i 2-3 år før avvikling
P/NAV er jo relativt "høy", så det er ikke mye å hente dersom HUNT avvikles nå (vent 6-12 mnd i det minste).
HUNT skiller seg jo ut fra konkurrentene med latterlig lav CBE og nyest flåte. Så hadde håpet å bli sittende i 2-3 år før avvikling
ks1977
18.02.2021 kl 12:31
8651
Så rykter om TCen en annen plass. Er det offisielt? Og er det fra dags dato? Forrige TC var fra 6-8mn medio august, så går ut i disse dager (evt frem mot/over påske).
Er redd for at HUNT er litt vel konservative nå; Selv med dagens spotrater så skal vel ECO scrubbers lett grafse til seg 15k (kanskje opp mot 20k), men selvfølgelig avhengig av hvor de er. Å inngå ett års TC på 28 250 høres for meg ut til å være alt for lite, så er ikke mye neste høysesong sine rater skal være for at det hadde vært bedre å kjørt spot hele veien... Vel, bedre å være for konservative enn for offensive (og kanskje de ville låse inn denne på "ren" slik at de har større frimodighet når de andre skipene går ut av sine TCer?)
Er redd for at HUNT er litt vel konservative nå; Selv med dagens spotrater så skal vel ECO scrubbers lett grafse til seg 15k (kanskje opp mot 20k), men selvfølgelig avhengig av hvor de er. Å inngå ett års TC på 28 250 høres for meg ut til å være alt for lite, så er ikke mye neste høysesong sine rater skal være for at det hadde vært bedre å kjørt spot hele veien... Vel, bedre å være for konservative enn for offensive (og kanskje de ville låse inn denne på "ren" slik at de har større frimodighet når de andre skipene går ut av sine TCer?)
Det ser mer ut som de er i ferd med å avvikle hele selskapet. Da vil jeg ha med meg 3.5 kr pr aksje og kan lett plassere fri kapital i andre tank selskaper.
Om de velger å avvikle så får vi håpe det skjer fort
Om de velger å avvikle så får vi håpe det skjer fort
Hva syns du om resultatet i Fro KS?
Var dårlige greier, men er overasket over at de klarer 22.600 dollar pr dag kontrahert for 78 prosent
Da blir ikke tapene så store alikevel
Var dårlige greier, men er overasket over at de klarer 22.600 dollar pr dag kontrahert for 78 prosent
Da blir ikke tapene så store alikevel
ks1977
19.02.2021 kl 12:33
7983
For Q1? Jo, var "bra" det, spesielt siden de har en så "gammel" flåte, men FRO regner ikke discharge-to-discharge...
FRO regner load-to-discharge, så reelt er det en god del lavere enn 22,6k - skjønt HVOR mye lavere vet jeg ikke...
(EURN hadde 16.4k tror jeg, for en litt eldre flåte og ingen scrubbers, så det reelle for FRO bør være høyere enn det)
FRO regner load-to-discharge, så reelt er det en god del lavere enn 22,6k - skjønt HVOR mye lavere vet jeg ikke...
(EURN hadde 16.4k tror jeg, for en litt eldre flåte og ingen scrubbers, så det reelle for FRO bør være høyere enn det)
Det blir neppe salg av skipene før de har inngått lange TC, kanskje på 10 år. Med 10 års certeparti med overskudd på kanskje 30.000USD pr dag vil salgssummen bli neddiskontert verdi av en solid kontantstrøm pluss estimert skipsverdi etter 10 år, Da kan verdien av selskapet fort bli 5-6 mrd, eller over 10 kroner pr aksje. Dersom Kinas oljetørst fortsetter å øke, kan det det bli en kraftig rateøkning i høst og vi kan få en repetisjon av høsten 2019. Optimismen er på vei tilbake, ref Frontlines uttalelser i dag. Cleaves har også observert høy kapitalinngang til bransjen. Blir spennende dag den 26 med tall og kanskje noen uttalelser om fremtidsplaner. De har ikke for vane å gi info om planer annet enn å si at de er opportunistiske og vil utnytte alle muligheter.
Longline
20.02.2021 kl 10:56
7525
Kjøpte 50k nye Hunt til 2,58,,Snitte meg ned til 3,11 totalt,,Trekker vi fra utbyttet på 1kr på de 160k jeg hadde fra før er jeg ned ii snitt 2,34på 210k aksjer.Tror dette blir en fin gevinst når den tid kommer😀Noen flere som kjøpte flere Hunt aksjer for utbyttet de fikk?
Redigert 20.02.2021 kl 12:14
Du må logge inn for å svare
Cutter
23.02.2021 kl 08:00
6471
Noen som fremdeles tviler på at alle skip er solgt før St. Hans? De komme sikkert til å betale utbytte fra driften i 2020 og nå. Ingen grunn til å sitte med krigskasse lenger.
TankerBull
23.02.2021 kl 08:02
6528
Ja, men hvorfor selge alle damene i bunn av sykelen?
OET virker som en mye bedre case om du tror på olje tank.
OET virker som en mye bedre case om du tror på olje tank.
canarias
23.02.2021 kl 08:07
6491
Kjøpte 150k til så har nå 500k .
Husk Hunter Group er ett investering selskap og Fredly har en plan.
Husk Hunter Group er ett investering selskap og Fredly har en plan.
TankerBull
23.02.2021 kl 08:08
6481
Fredly sa i intervju med Hegnar i romjulen at han ikke ville selge noen skip, så ser ikke ut som han følger planen..
Longline
23.02.2021 kl 09:13
6411
Økte enda litt mer i går her,230k.Tror vi går en spennende tid i møte,,Har Stor tro på Fredly har en Go plan for Hunter Group.
ks1977
23.02.2021 kl 09:30
6470
Håper han holder seg til planen, men han er jo opportunistisk så hvem vet.
Ole86
23.02.2021 kl 10:03
6385
Jeg er litt usikker på hvordan han skal gjøre god butikk ut av Hunter ved å selge skip i bunnen av en syklus til dårlige priser. Synes grepene som har vært gjort i 2021 har vært skuffende.
Hvordan vet du at vi nå er i bunnen av en syklus?
Så langt har "ekspertene" tatt skammelig feil, også angående skraping.
Har ingen tall for hånden, men er både spot og TC (selv 12-24 mnd TC) så dårlige at HUNT vil seile med tap, er det vel bedre å selge skip enn å seile med tap?
Så langt har "ekspertene" tatt skammelig feil, også angående skraping.
Har ingen tall for hånden, men er både spot og TC (selv 12-24 mnd TC) så dårlige at HUNT vil seile med tap, er det vel bedre å selge skip enn å seile med tap?
Ole86
23.02.2021 kl 21:47
5866
Man kan umulig være langt fra bunnen når ratene er nesten på null. Begrenset hvor mye lavere de kan gå. I tillegg vil verden sakte men sikkert nærme seg normalen og oljeforbruket vil øke.
Jeg hører gjerne argumenter for hvorfor vi IKKE skulle være i nærheten av bunnen.
Jeg hører gjerne argumenter for hvorfor vi IKKE skulle være i nærheten av bunnen.
Redigert 23.02.2021 kl 21:48
Du må logge inn for å svare
Siste 8-9 måneder har ratene sammenhengende vært dårlige, og hele tiden har "ekspertene" hevdet at vi er på bunnen, uten at den prognostiserte oppturen har inntruffet: https://pbs.twimg.com/media/Eu7K-x5WQAA_1tx?format=jpg&name=large
Til tross for at "ekspertene" siste 8 måneder har sett bunnen og ny opptur, har ratene konsekvent bare blitt enda dårligere.
Hadde HUNT klart å få korte eller lange TC som gir fortjeneste, hadde de neppe solgt enda et skip. Det tilsier at alle dagens TC, selv 12-24 mnd TC, gir tap.
Også alle som har spådd at korona snart er forbi med full recovery for oljeforbruket, har så langt tatt skammelig feil.
I følge artikkelen https://gcaptain.com/asian-shipbreakers-await-unemployed-vlccs-amid-attractive-scrap-values ble det i 2020 skrapet 2 VLCC og 4 i 2019. Langt mindre enn det HUNT, FRO, EURN, OET og alle andre rederier så for seg i presentasjonene sine: https://www.huntergroup.no/investor-relations/company-presentations
I artikkelen forventer Clarkson Research at 2% av VLCC flåten (≈ 16 VLCC) blir scrappet i 2021. Det er next to nothing.
I artikkelen står det også at skip som har lagret råolje siden midten av 2020, nå tømmes og kommer tilbake i markedet for nye oppdrag.
På side 13 i siste HUNT presentasjonen fra september 2020 snakker HUNT om opptil 78 scrap kandidater i 2020 og 39 i 2021:
https://uploads-ssl.webflow.com/5b06a89af9e39366b4c3e118/5f635151be4fa470836ee987_2020-09-09%20Company%20Presentation.pdf
Fasit for 2020 er at 2 VLCC ble skrapet, 2,6% av det HUNT så for seg.
I en artikkel på side 17 i FA 24.02 (som jeg ikke finner en online versjon av) sier HUNT CEO Frydendal:
«Vi kommer tilbake med ytterligere kommentarer rundt salget torsdag morgen når vi legger frem tallene for fjerde kvartal.»
Til tross for at "ekspertene" siste 8 måneder har sett bunnen og ny opptur, har ratene konsekvent bare blitt enda dårligere.
Hadde HUNT klart å få korte eller lange TC som gir fortjeneste, hadde de neppe solgt enda et skip. Det tilsier at alle dagens TC, selv 12-24 mnd TC, gir tap.
Også alle som har spådd at korona snart er forbi med full recovery for oljeforbruket, har så langt tatt skammelig feil.
I følge artikkelen https://gcaptain.com/asian-shipbreakers-await-unemployed-vlccs-amid-attractive-scrap-values ble det i 2020 skrapet 2 VLCC og 4 i 2019. Langt mindre enn det HUNT, FRO, EURN, OET og alle andre rederier så for seg i presentasjonene sine: https://www.huntergroup.no/investor-relations/company-presentations
I artikkelen forventer Clarkson Research at 2% av VLCC flåten (≈ 16 VLCC) blir scrappet i 2021. Det er next to nothing.
I artikkelen står det også at skip som har lagret råolje siden midten av 2020, nå tømmes og kommer tilbake i markedet for nye oppdrag.
På side 13 i siste HUNT presentasjonen fra september 2020 snakker HUNT om opptil 78 scrap kandidater i 2020 og 39 i 2021:
https://uploads-ssl.webflow.com/5b06a89af9e39366b4c3e118/5f635151be4fa470836ee987_2020-09-09%20Company%20Presentation.pdf
Fasit for 2020 er at 2 VLCC ble skrapet, 2,6% av det HUNT så for seg.
I en artikkel på side 17 i FA 24.02 (som jeg ikke finner en online versjon av) sier HUNT CEO Frydendal:
«Vi kommer tilbake med ytterligere kommentarer rundt salget torsdag morgen når vi legger frem tallene for fjerde kvartal.»
Redigert 23.02.2021 kl 23:18
Du må logge inn for å svare
I 10 sammenhengende år har de spådd at drybulk var på bunn i syklusen, først i år snudde det.
Og det skyldes lite annet enn at "alle" containere er på feil sted. De fleste drybulk seiler nå med flere tomme enn fulle containere. Når det er fikset, stuper nok drybulk ned igjen.
Redigert 23.02.2021 kl 23:16
Du må logge inn for å svare
Ja, det forundrer meg ikke
Smart av AF å komme seg ut, alt for mange skip i et nedadgående markeds segment.
Smart av AF å komme seg ut, alt for mange skip i et nedadgående markeds segment.
Redigert 23.02.2021 kl 23:17
Du må logge inn for å svare
ks1977
23.02.2021 kl 23:19
5781
Litt hummer og kanari her.
Å si at ratene har vært dårlige sammenhengende siste 8-9 måneder er å ta munnen litt vel full. 9 måneder bringer oss tilbake til midten av mai. Hvis du synes at ratene var dårlige da så har du høye forventninger til ratene, spesielt når vi tenker på at det var lavsesong :p
Ratene har dog vært dårlige i mange måneder, og også elendige i mange uker. Skjønt med "offisielle" rater rundt 0, og oljepris på 60$ så er det på sin plass å spørre om de kan bli dårligere.
Jeg tror ikke at det er noe større problem å få en 12-24mnd TC på 20,5k for ECO scrubber når man ser at spotslutninger for disse skipene ikke ligger veldig langt unna.
Full recovery for oljeforbruket har vel ikke vært spådd, men vi har kommet et veldig langt stykke på vei (dog ikke så raskt som oljeprodusentene selv spådde).
Det har riktignok vært veldig lite skraping i 2020, men skraping i Q1-Q3 i 2020 sier det seg selv at det ikke ble noe av. Personlig så hadde jeg håpet og trodd at vi skulle se noe skraping mot slutten av året (på tross av høysesong) med de dårlige ratene vi hadde da, men vi har sett like mye skraping så langt i 2021 enn 2019 og 2020 tilsammen (dog ikke videre mye å skryte av (med mindre det vedvarer)).
Så en oversikt for ikke veldig lenge siden som viste at flytende lagring nå praktisk talt er tilbake på normalt nivå, så jeg vet ikke helt hvordan Clarkson klarer å få mange flere fra flytende lagring nå.
Ellers så er ikke HUNT så avhengig av mye skraping for å få gode rater (selv om det absolutt vil hjelpe) da IMO2020, oljeprisen, og ikke minst etterhvert EEXI.
Alt dette er dog kanskje fullstendig irrelevant; er vel ikke mye håp om at HUNT skal beholde de siste fire skipene gjennom hele 2021?
Å si at ratene har vært dårlige sammenhengende siste 8-9 måneder er å ta munnen litt vel full. 9 måneder bringer oss tilbake til midten av mai. Hvis du synes at ratene var dårlige da så har du høye forventninger til ratene, spesielt når vi tenker på at det var lavsesong :p
Ratene har dog vært dårlige i mange måneder, og også elendige i mange uker. Skjønt med "offisielle" rater rundt 0, og oljepris på 60$ så er det på sin plass å spørre om de kan bli dårligere.
Jeg tror ikke at det er noe større problem å få en 12-24mnd TC på 20,5k for ECO scrubber når man ser at spotslutninger for disse skipene ikke ligger veldig langt unna.
Full recovery for oljeforbruket har vel ikke vært spådd, men vi har kommet et veldig langt stykke på vei (dog ikke så raskt som oljeprodusentene selv spådde).
Det har riktignok vært veldig lite skraping i 2020, men skraping i Q1-Q3 i 2020 sier det seg selv at det ikke ble noe av. Personlig så hadde jeg håpet og trodd at vi skulle se noe skraping mot slutten av året (på tross av høysesong) med de dårlige ratene vi hadde da, men vi har sett like mye skraping så langt i 2021 enn 2019 og 2020 tilsammen (dog ikke videre mye å skryte av (med mindre det vedvarer)).
Så en oversikt for ikke veldig lenge siden som viste at flytende lagring nå praktisk talt er tilbake på normalt nivå, så jeg vet ikke helt hvordan Clarkson klarer å få mange flere fra flytende lagring nå.
Ellers så er ikke HUNT så avhengig av mye skraping for å få gode rater (selv om det absolutt vil hjelpe) da IMO2020, oljeprisen, og ikke minst etterhvert EEXI.
Alt dette er dog kanskje fullstendig irrelevant; er vel ikke mye håp om at HUNT skal beholde de siste fire skipene gjennom hele 2021?