Kursen videre

Sadio
HUNT 02.02.2021 kl 08:09 40021

Handles fra i dag ex utbytte. Hva kan vi forvente videre, skal den videre ned og under kr. 2,50,- eller henter den seg inn 10-20% i løpet av 1-2 uker. Jeg tror denne skal videre ned og tror bunn er på kr. 2,10-2,20,-

Cutter
28.05.2021 kl 15:43 1913

Enig, Det som er viktig nå er å investere riktiig. Ved eventuelle salg må det betales utbytte. Videre satsinger må gjøres ved emier. Da får vi valget selv
Freecashflow
28.05.2021 kl 15:24 1948

Det var meget gode resultater. De tjener penger i tidenes svakeste tank marked, nesten 1 1/2 år i en pandemi som har stengt ned hel verden. I følge Hermansson er båtverdiene på vri oppover så det holder. Jeg tipper vi får godt over 100m pr båt når de selges etterhvert.
ks1977
27.05.2021 kl 11:49 2403

Nå er det vel ikke noe som indikerer at kostnadssiden skal opp etter det jeg kjenner til (skjønt CBE er høyere etter salget enn hva de guidet før, muligens dels pga corona), så det er nok hovedsakelig inntektssiden vi må fokusere på.

Der har de klart å få spotrater temmelig nært CBE selv i tidenes verste marked, så det er vanskelig å se for seg hvordan verden skal se ut for at HUNT skal tape store penger selv om alle fire hadde gått på spot. Fra og med Q3 (med unntak av noen få dager?) så er det p.t kun Frigg på TC (28,5k), så forutsetter vi CBE på 21,5k så betyr det at de tre andre må ta inn 19,2k i snitt for å gå i null (mulig at Frigg drar opp Q3, men på sikt så tror jeg ikke vi vil være særlig fornøyd med "usle" 28,5k gjennom hele neste høysesong...).

At Q1 og Q2 (og mest sannsynlig Q3) ikke blir bra er jo noe vi alle har visst, spørsmålet er når oppturen kommer (Q4???), hvor stor og hvor mange skip HUNT har igjen + hva det nye satsningsområdet blir (og om det fortsatt er på gang - det er ikke gitt at de forteller oss dersom det ikke blir noe av... Offisielt så har de vel heller ikke sagt at det blir noe nytt satsningsområde, det er vel bare noe Fredly har snakket om i media?)
Trigem
27.05.2021 kl 09:36 2561

At man er uenig det er greit.

Det hadde hjulpet på å få nyheter sammen med rapporten, det vi leser her er jo ting som vi allerede vet.

De er jo snart på "break even" på TC, det skal ikke mange lappene til i økte utgifter før de ikke tjener penger.
ks1977
27.05.2021 kl 09:21 2615

Synes dette var meget "bra" ja; Når 75% av Q1 sin spot var sluttet så hadde de 18,34k, noe som økte til 21k nå. Det må da kunne sies å være bra eller flaks (spesielt tatt i betraktning ratene som var i Q1). At Q2 blir "dårlig" er heller ikke noe nytt; de "offisielle" ratene gikk jo negativ i midten av Q1, hvilket betyr at det er Q2 som blir mest skadelidende av de. Så at HUNT klarer å grafse til seg spot på 18k (nær CBE på 21,5k) med tidenes dårligste spotrater (og nå også i lavsesong) er veldig oppløftende og viser at modellen med ECO scrubber funkerer utmerket.

At det ikke kom noe om det nye satsningsområdet var ikke overraskende, men likevel skuffende.

Det jeg ikke liker er at det virker som at de nå velger å være mindre transparente med oss - og da kanskje fordi de ønsker å skjule negative ting (alternativt så har de fortsatt ikke lært/skjønt hvor viktig det er med kommunikasjon);
Disen var på 5-7mnd TC (à 38k) fra tidlig november
Idun var på 4-6mnd TC (à 30k) fra desember
Frigg var på 6-8mnd TC (à 40k) og deretter 12-14mnd TC (à 28,5k).
Vi har ikke fått noen børsmelding om noen nye TCer.
Likevel så har de TC for Q2 26k - dvs de har et snitt som er lavere enn alle kjente TCer! (tipper det betyr at de har fått forlenget/reforhandlet TCene som gikk ut, men du kunne da kostet på seg en setning om det)
Trigem
27.05.2021 kl 08:46 2759

Auda. Dette var jo ikke bra resultater! Ser ut til at Q2 også blir tynn!

Bør komme noe om nytt satsningsområde ASAP og det må ikke være krypto eller grønt!
Redigert 27.05.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Spartan
25.05.2021 kl 14:22 3209

Ja, her ville selskapet forsøke å kjøpe tilbake aksjer til kr 3, men knapt noen ville selge.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/05/19/7675518/fa-ville-selge-hunter-aksjer

Skal nok videre opp mot 3,5; deretter er vel kursen avhengig av hva Fredly tenker å investerte videre i.
Redigert 25.05.2021 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
26.02.2021 kl 08:59 5133

LONDON (Reuters) - Global liquefied natural gas (LNG) demand is expected to almost double to 700 million tonnes by 2040, Royal Dutch Shell said in its annual LNG market outlook.
Kanskje her vi investerer nå!!
Freecashflow
26.02.2021 kl 08:50 5192

De kunne byttet navn til Hunter green eller Hunter nanovac uten annet innhold så hadde nok kursen steget 10 gangern. Hunter tjener penger i tillegg hvilket 99,9% av disse andre casino aksjene ikke gjør og aldri vil gjøre. Når alle net løkene løper samme vei og bytter ut oddsen med aksjer det vi hva som skjer
Slettet bruker
26.02.2021 kl 08:01 5362

Er det ikke opplagt? Opprinnelig var det et ganske spisset "play", men nå holder Fredly muligheten åpen for at cashen kan brukes til alt mulig rart. Egentlig burde rabatten bare øke etter disse uttalelsene. Men som vi alle vet, hverken markedet eller aktørene hver for seg er særlig rasjonelle for tiden.
canarias
26.02.2021 kl 06:24 5603

Fredly har vel en av verdens skarpeste hjerner innen investering og strategi så vi overlater til ham å ta de rette valgene for Hunter Group .
Redigert 26.02.2021 kl 06:24 Du må logge inn for å svare
Cutter
25.02.2021 kl 23:29 5993

Nei, bulk baljer blir det nok ikke. Men AF har lenge etterlyst skikkelig skips finansiering.. Kan det bli noe i den retning?
Slettet bruker
25.02.2021 kl 23:03 6124

Alle må da skjønne at en penny stock innen shipping ikke prises på verdier,det klinger ikke og er usexy, dette vet AF bedre en de fleste.
Prisingen på Hunt er het grei i et så elendig marked.
Og hva i huleste skal de gjøre innen shipping,, tank er jo det eneste markedet som fortsatt ligger nede, og hvor verdiene fortsatt er ´lave´ det andre er ikke ´billig´ lenger, skal de løpe etter å kjøpe opp bulk baljer nå som prisene har kommet 30% opp? og selv selge egen sektor på Atl.
Dette er bare vås for å få opp kursen, helt kokko
Redigert 25.02.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Grylls
25.02.2021 kl 23:01 6142

"– Det er jo dette som var kjernen i investeringscaset vårt, og det har vist seg få holde. Trygve må sette seg mer inn i sakene, sier Fredly med et smil."

Tror de liker å knive litt og begge tar det med godt humør. Kursen pleier ikke å respondere når Fredly er ute, men her skal det diversifiseres og satses på et annet segment innen shipping. Antar det kommer detaljer om satsingen snart. Mest trolig nye skip innenfor annen sektor, men kan jo finne på å satse på teknologi - virker som om en del av prosessesene rundt slutninger osv. er manuelle og lett kan digitaliseres videre. Tanker?
Furubonden
25.02.2021 kl 22:31 6291

Hva mener du med det? Fredly trenger ikke bevise noe. Tallenes tale er vel ganske tydelig.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 22:30 6304

 
Fredly: – Aksjen handles langt under slakteverdi
Arne Fredly omskapte Hunter Group til et tankrederi, men er oppgitt over den svake kursutviklingen.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/02/25/7632874/fredly-sier-hunter-aksjen-handles-langt-under-slakteverdi
(KREVER ABONNEMENT)

I artikkelen kommer Fredly med spark til både DN og Trygve Hegnar for manglende kunnskap om HUNT:
«DN skjønner ingenting, sier en oppgitt Fredly. Trygve må sette seg mer inn i sakene, sier Fredly.»
Kunne ikke sagt det bedre selv.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 22:11 6419

Og nettopp derfor er det riktig at Hunter prises med en solid rabatt, samme hva Fredly sier. Mistenker at han skjønner dette, men snakker mot bedre vitende.
EndreOlav
25.02.2021 kl 21:54 6512

Sitat kveldens artikkel i fa, spennende tider i møte.

– Det siste skipet har solgt fordi vi ønsker å ha godt med cash i forbindelse med etablering av et nytt forretningsområde som vi planlegger å gå inn i, sier tankgründeren.
Han opplyser at den nye satsingen vil skje i shipping, men vil ikke være mere konkret enn det.
Cutter
25.02.2021 kl 21:26 6661

Ja, men som han sier er det tungt å hente kapital med lave kurser. Faller vel imorgen da dette vel indikerer at det ikke utbetales cash etter salg. Håper jeg tar feil da. Blir med videre uansett.
canarias
25.02.2021 kl 21:16 6707

Vi har sagt tidligere at Fredly har en plan med Hunter og i Finansavisen nå lufter han litt hva det er , vi går spennende tider i møte.
HUSK HUNTER GROUP ER ETT INVESTERINGSSELSKAP.
ks1977
25.02.2021 kl 09:13 7066

Er forvirret selv jeg. Ser at de ikke nevnte noe om planene for provenyet i Q4-rapporten, men gutta boys holder jo kortene litt vel tett til brystet.
12-14mnd TC for Frigg rimer ikke med full avvikling av selskapet i 2021, og ordlyden i Q4-rapporten rimer ikke med salget av Atla.
Nå er gutta opportunistiske, så er jo ikke utenkelig at de ønsker å "bytte" Atla i et nybygg, men et annet alternativt er at de vil spre risikoen ved å selge et og et skip over tid (skjønt å gi signaler om at de tror at vi har nådd bunn, for så å selge på denne bunnen, er rimelig rart)
Cutter
25.02.2021 kl 09:11 7099

Tviler på det, men personlig mener jeg det hadde vært gull det du foreslår.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 08:45 7259

Litt overrasket over at de selger en båt når de forventer oppgang. Hva er planen? Kanskje bruke provenyet til å overta nybyggingskontrakter for 2-3 skip som er under bygging med levering sent 21 eller 22? Det kan bli en genistrek.
Slettet bruker
24.02.2021 kl 22:06 7609

Hunter leverer igjen. Ny 12 mmd TC for Hunter Frigg:

https://twitter.com/eivindend/status/1364608676175167493?s=21
danmark1
24.02.2021 kl 13:31 4559

Iflg. Shippingwatch har ledelsen udtalt, at man forventer 2. halvår til at blive godt, når verden er åbnet op.
eike
24.02.2021 kl 11:49 4748

Eg kjøpte for 460 000 , alså utbyttepengene på 2,54 , og kommer vel til å gjøre det samme med nytt utbytte! Noen formeninger om dette. Får jo fler og fler aksjer og Fredly sitter jo med sine og må prøve å finne gode løsninger i et vanskelig marked, som må bli bedre fremover pga vaksineringene!
Slettet bruker
24.02.2021 kl 11:42 4770

Pareto øker NAV med 35 øre etter salget (3.4)
ks1977
24.02.2021 kl 11:31 4800

Så kjøper du dine HUNT-aksjer i dag eller tenker du å vente til etter Q4-rapporten i morgen?
Stock-dumb
24.02.2021 kl 11:15 4852

Tror det blir noen hyggelige dager fremover, det er cup and handle formajson i chartet. Salg og grunnlag for utbytte på 0,5NOK kom i går, samt Q4 og årsrapport i morgen, vaksinering, ordrebok etc.
danmark1
24.02.2021 kl 11:10 4876

Jeg tror, det er tiden at gå ind. Man forbereder at stå stærkere, når tankmarkedet i 2. halvår bliver bedre (verden åbner op og olieefterspørgslen stiger). Jeg tror, den er faldet, det den skal.
JeanPaul
24.02.2021 kl 10:18 4981

Så hva kan bis-modell/strategien til HUNT være når de har kvittet seg med skip, noen tanker rundt dette?
Slettet bruker
24.02.2021 kl 09:43 5087

Nye baljer i et så elendig marked som nå er det værste du kan ha,du kjører i beste fall på break men skipene taper seg i verdi.
Jeg er enig med Reserve, det beste du kan ha i et elendig marked er gamle nedbetalte rusthauer, det er også ofte tonnasjen som trades og som går når markedet bedres litt fra bunnen.
Du så det inylig i container, så bulk, og du vil trolig også se det i tank når markedet bedrer seg litt.
Alt i alt er det helt rett av AF å selge skipene, å tro denne tonnasjen skal kraftig opp i pris er det samme som å tro på julenissen, meglere er som vanlig alt for god troene, selv i en nedgangs industri som tank.
Når Hunter nå selger skip tar det bort oppside, er en bull på tank er Hunter ikke det rette selskapet å possisjonere seg i,,snarere tverdt om.
Redigert 24.02.2021 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
ks1977
24.02.2021 kl 09:32 5122

Da fikk vi 8-9mnd ned til 8, men 8mnd er medio juni og da er VLCC fortsatt på 50k på lenken du delte...
Selv medio juli som er 7mnd så snakker vi 25k, så du må nok justere de 8-9mnd dine betraktelig.
Som du ser av grafen din så tok ratene en siste knekk først i år, så ting har gradvis blitt verre.

Forresten; når du sier under 22k så snakker vi om "offisielle" rater, dvs uten ECO og scrubber.
Frigg ble levert medio august, dvs for 6 måneder siden, og gikk rett på 40k. Grusomme greier?
https://newsweb.oslobors.no/message/511869

Er ikke enig i at det som lønner seg nå er å seile med gamle nedbetalte og gjeldfrie holker, de håver i beste fall inn 0 på ratene, gjerne negativt.
Samtidig så ser vi at ECO scrubbers har ligget mellom 15-20k ( nedre del av det sjiktet), så HUNT taper ikke mer på spot enn gamle, nedbetalte og gjeldfrie holker.

Bunkersprisene i seg selv har økt vesentlig og VLSFO har nå akkurat passert 500$/tonn i Singapore. Sier vi at ECO bruker 40 tonn mindre enn vintage (litt offensivt i dagens marked), så dekker differansen der HELE HUNT sin CBE...
https://shipandbunker.com/prices

HFO/VLSFO-spreaden økt betraktelig; passerte 100$ i Singapore tidlig januar og er nå på 125$. Tar vi utgangspunkt i et forbruk på 50 tonn /dag (det burde være defensivt) så snakker vi om drøye 6k, hvilket gjerne dekker hele OPEX for de gamle, nedbetalte og gjeldsfrie holkene.

Vi har da ikke vært innom at ECO går foran i køa og sånn sett grafser til seg en høyere utnyttelse enn de gamle, nedbetalte og gjeldsfrie holkene.

For bildet fremover så kommer dette mye an på oljeprisen (som enkelte spår vil passere 100$ ila året, men på kort sikt så kommer dette veldig an på hvor OPEC+ ønsker at den skal ligge) samt hvordan samfunnet åpner seg (HFO/VLSFO-spreaden har jo vært unormalt lav pga oljekuttene til Saudi samt nedstengningene med f.eks lav flytrafikk). Etterhvert som samfunnet åpner seg mer og mer opp, jo mer vil HFO/VLSFO-spreaden komme til et normalt nivå (skjønt det er ikke gitt at det er over 200$).

En annen ting er kvalitetsutfordringene for VLSFO. Det får ikke mye medieoppmerksomhet, men det er også en risikofaktor for holkene (og for såvidt alle andre non-scrubbere).

Nei, jeg tar til takke med ECO scrubber nær CBE i stedet for nedbetalte holker som ikke klarer å dekke OPEX.
Slettet bruker
23.02.2021 kl 23:27 5499

Siste 8 måneder, siden månedsskiftet jun/jul 2020, har VLCC spot ratene (hvit kurve) stort sett vært under $22.000/dag = HUNT CBE:
https://pbs.twimg.com/media/Eu7K-x5WQAA_1tx?format=jpg&name=large

Og med lav HSFO/LSFO spread gitr scrubber nær null fordel, særlig siden lav oljeetterspørsel gjør at at VLCCene kan seile langsomt.

Det som nå lønner seg best, er å seile med gamle nedbetalte og gjeldfrie holker.

Redigert 23.02.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
ks1977
23.02.2021 kl 23:19 5518

Litt hummer og kanari her.

Å si at ratene har vært dårlige sammenhengende siste 8-9 måneder er å ta munnen litt vel full. 9 måneder bringer oss tilbake til midten av mai. Hvis du synes at ratene var dårlige da så har du høye forventninger til ratene, spesielt når vi tenker på at det var lavsesong :p

Ratene har dog vært dårlige i mange måneder, og også elendige i mange uker. Skjønt med "offisielle" rater rundt 0, og oljepris på 60$ så er det på sin plass å spørre om de kan bli dårligere.

Jeg tror ikke at det er noe større problem å få en 12-24mnd TC på 20,5k for ECO scrubber når man ser at spotslutninger for disse skipene ikke ligger veldig langt unna.

Full recovery for oljeforbruket har vel ikke vært spådd, men vi har kommet et veldig langt stykke på vei (dog ikke så raskt som oljeprodusentene selv spådde).

Det har riktignok vært veldig lite skraping i 2020, men skraping i Q1-Q3 i 2020 sier det seg selv at det ikke ble noe av. Personlig så hadde jeg håpet og trodd at vi skulle se noe skraping mot slutten av året (på tross av høysesong) med de dårlige ratene vi hadde da, men vi har sett like mye skraping så langt i 2021 enn 2019 og 2020 tilsammen (dog ikke videre mye å skryte av (med mindre det vedvarer)).

Så en oversikt for ikke veldig lenge siden som viste at flytende lagring nå praktisk talt er tilbake på normalt nivå, så jeg vet ikke helt hvordan Clarkson klarer å få mange flere fra flytende lagring nå.

Ellers så er ikke HUNT så avhengig av mye skraping for å få gode rater (selv om det absolutt vil hjelpe) da IMO2020, oljeprisen, og ikke minst etterhvert EEXI.

Alt dette er dog kanskje fullstendig irrelevant; er vel ikke mye håp om at HUNT skal beholde de siste fire skipene gjennom hele 2021?
Slettet bruker
23.02.2021 kl 23:15 5533

Ja, det forundrer meg ikke
Smart av AF å komme seg ut, alt for mange skip i et nedadgående markeds segment.
Redigert 23.02.2021 kl 23:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2021 kl 23:13 5545

Og det skyldes lite annet enn at "alle" containere er på feil sted. De fleste drybulk seiler nå med flere tomme enn fulle containere. Når det er fikset, stuper nok drybulk ned igjen.
Redigert 23.02.2021 kl 23:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2021 kl 23:11 5552

I 10 sammenhengende år har de spådd at drybulk var på bunn i syklusen, først i år snudde det.