Kontrakter -> Kapasitet -> Emisjon
Jeg har selv solgt meg ut 40% i NEL for å sikre gevinst og pengene skal inn igjen på 3.70 Jeg tror ikke NEL kommer til å følge samme eksponetielle kurven som enkelte på forumet her predikerer. Grunnen til dette er at produkter NEL selger er teknologiprodukter som krever underleverandører og sammenstillingsmetoder som igjen stiller krav til produksjonsplattformer. Veksten i NEL er bundet til produksjonskapasitet og vil ikke øke i utakt med denne. Produksjonsplattformen på Notodden skal kunne levere 380MW/year og hovedsaklig til Nikola. Kapasiteten til andre store kontrakter finnes ikke. Emisjon er en løsning for å igjen øke kapasiteten.
Vi har sett det før at kursen synker i perioder med kontraktstørke. Skal NEL levere på flere kontrakter må de bruke betydelige midler på å øke produksjonskapasiteten. Løkke har tidligere nevnt at produksjonskapasitet kan bygges på mer strategisk plasser slik at leveranser blir geografisk kortere. Jeg ser for meg at planer om anlegg på amerikansk jord er et tema i NEL administrasjonen.
Jeg tror vi kan se langt etter større kontrakter fremover. Spørsmålet er om de må hente penger eller om de venter til de tjener penger med å bygge opp kapasitet. Begge deler vil ta tid. NEL kan ikke vokse fortere enn de klarer å produsere. De kan riktignok stige på Børsen, men dette er kun forventninger med forbundet med økt risiko. -og det er det den siste tidens kursutvikling bærer preg av. Etter den siste tidens utvikling kan det være greit å ta ut gevinst og se på andre selskaper å putte pengene i på børsen. Selv har jeg sett på GIG, BWO, AKSO og AFG som er eksempler på der volum og aktivitet øker samt spennende nyheter. -Jeg vanner det ut ved å nevne flere enn ett selskap. Det var ment som spennende tips og ikke reklame ;-).
Vi har sett det før at kursen synker i perioder med kontraktstørke. Skal NEL levere på flere kontrakter må de bruke betydelige midler på å øke produksjonskapasiteten. Løkke har tidligere nevnt at produksjonskapasitet kan bygges på mer strategisk plasser slik at leveranser blir geografisk kortere. Jeg ser for meg at planer om anlegg på amerikansk jord er et tema i NEL administrasjonen.
Jeg tror vi kan se langt etter større kontrakter fremover. Spørsmålet er om de må hente penger eller om de venter til de tjener penger med å bygge opp kapasitet. Begge deler vil ta tid. NEL kan ikke vokse fortere enn de klarer å produsere. De kan riktignok stige på Børsen, men dette er kun forventninger med forbundet med økt risiko. -og det er det den siste tidens kursutvikling bærer preg av. Etter den siste tidens utvikling kan det være greit å ta ut gevinst og se på andre selskaper å putte pengene i på børsen. Selv har jeg sett på GIG, BWO, AKSO og AFG som er eksempler på der volum og aktivitet øker samt spennende nyheter. -Jeg vanner det ut ved å nevne flere enn ett selskap. Det var ment som spennende tips og ikke reklame ;-).
Redigert 20.01.2021 kl 18:38
Du må logge inn for å svare
JosefK
08.10.2018 kl 03:11
7132
Jeg er langt på veg enig med deg. Helt til du motsier deg selv:
"Jeg tror vi kan se langt etter større kontrakter fremover."
Den observante skjønner at hvis det er tilfelle, så er jo kapasitetsproblemet løst. For ubyggingsplanene er enten gjennomført eller de er sanksjonert.
Så da er det jo ikke noe å snakke om.
Joda, det er det. Det kommer fler kontrakter. Forhåpentlig også de kontraktene som sprenger nåværende og sanksjonert kapasitet.
Det du glemmer i denne sammenhengen er at nisjeselskapet Nel er ikke lenger. Det opphørte med milliard kontrakten Nikola signerte. Nel trenger ikke å støtte seg på småaksjonærene for å finansiere nye store leveranser. Og ja, også emisjon. Selv om jeg tror lånefinansiert vekst også vil vise seg som løsning.
Så hva er da problemet med en innvannende emi? Ikke særlig mye tror jeg. Slik jeg har vært med på minst 4 emisjoner tidligere bare mens det het Nel.
Jeg ser for meg minst 4 prosjekter som hver av dem kan vise seg å legge beslag på ett Notodden anlegg hver i flere år.
Og for å være ærlig: jeg ser ikke noe problem i det. Snarere tvert om. Dette handler om economics of scale.
Krustjevskij
08.10.2018 kl 22:49
6578
I tillegg til det jeg har nevnt tidligere: Jeg har selv vært NEL aksjonær i lang tid og vært med på emisjoner. Emisjoner har en ekstrem følelsesladd psykologisk innvirkning på kursen. Nel må nå fremover vise at de virkelig kan levere på sine ambisiøse planer. NEL har også satset hovedsakelig på en hest (Nikola) som også må levere på sine svært ambisiøse planer. Jeg har senket risikoen betydelig ved å selge meg ut 40% og plassert dette i andre aksjer. Hvis kursen stiger ytterligere innenfor en mnd. tid vil jeg vurdere å selge meg ytterligere ut . Det er selvfølgelig en mulighet for at NEL stiger, men jeg tror ikke det. NEL har steget for mange milliarder på kort tide bare på forventninger. Jeg tror vi får en korreksjon og kursen vil synke rykkvis på høyt og lavt volum fremover ned til 3.70 (?). Deretter stiger den igjen hvis risiko mtp. leveringsfrister og kostnadsestimater ser ut til å bli overholdt både av Nikola og NEL. -samt at kassen til NEL ikke virker skremmende på aksjonærene. Dersom NEL får større kontrakter og deretter gjennomfører en emisjon vil det ikke uten vider fjerne risikoen NEL står ovenfor både ved å levere innenfor tidsfrister mtp. opprettelse av ny produksjonsplattform og at de klarer å etablere en bunnlinje aksjonærene kan være stolt av.
Jeg ser at noen hauser opp kursen her på forumet. Noen har fått fullstendig skylapper og ser NEL stige til ekstreme høyder som virker veldig fantasifulle. Jeg tror ikke vi kommer til å følge samme eksponetielle kurve som disse predikerer. Jeg tror den vil bli eksponentiell, men at det tar mye lengre tid. -når man landet på Månen var det ikke lenge til man skulle sette mennesker på Mars....eller? Samarbeidet mellom Nikola og NEL er jo absolutt ikke noe nytt som plutselig skjedde i sommer da den første leveransen ble undertegnet. NEL og Nikola har vært i et eksklusivt partnerskap siden slutten av 2017. Etter den historiske nyheten om samarbeid med Nikola sent i 2017 kunne man ikke skjønne her på forumet hvorfor ikke kursen tok helt av. Det var uforståelig for enkelte og jeg må si jeg ble litt forundret selv også. Hele veien har man her på forumet vært livredd for for å "treffe" en emisjon. Hele våren, tros det eksklusive partnerskapet med Nikola, snakket man om kassen til NEL og når neste emisjon kunne ventes å komme. Det er fortsatt slik at når NEL evnt. kommer under 150 millioner i kassen igjen så vil folk selge aksjene sine en liten periode i frykt for emisjon. Nel og Nikola er fortsatt i utviklingstadiet der tidsestimater muligens er for ambisiøse. Det planlegges å bygge en automatisk produksjonsplattform. kostnaden knyttet til produksjon skal ned 40%. Tidsfrister og produksjonseffektivitet er risikoelementer. Det er ikke noe ukjent eller uvanlig at kostnader til konsulenttjenester og tidsfrister pga. underleverandører som er knyttet til et prosjekt skaper utfordringer i form av økte kostnader og tids forsinkelser.
Løkke til!
Jeg ser at noen hauser opp kursen her på forumet. Noen har fått fullstendig skylapper og ser NEL stige til ekstreme høyder som virker veldig fantasifulle. Jeg tror ikke vi kommer til å følge samme eksponetielle kurve som disse predikerer. Jeg tror den vil bli eksponentiell, men at det tar mye lengre tid. -når man landet på Månen var det ikke lenge til man skulle sette mennesker på Mars....eller? Samarbeidet mellom Nikola og NEL er jo absolutt ikke noe nytt som plutselig skjedde i sommer da den første leveransen ble undertegnet. NEL og Nikola har vært i et eksklusivt partnerskap siden slutten av 2017. Etter den historiske nyheten om samarbeid med Nikola sent i 2017 kunne man ikke skjønne her på forumet hvorfor ikke kursen tok helt av. Det var uforståelig for enkelte og jeg må si jeg ble litt forundret selv også. Hele veien har man her på forumet vært livredd for for å "treffe" en emisjon. Hele våren, tros det eksklusive partnerskapet med Nikola, snakket man om kassen til NEL og når neste emisjon kunne ventes å komme. Det er fortsatt slik at når NEL evnt. kommer under 150 millioner i kassen igjen så vil folk selge aksjene sine en liten periode i frykt for emisjon. Nel og Nikola er fortsatt i utviklingstadiet der tidsestimater muligens er for ambisiøse. Det planlegges å bygge en automatisk produksjonsplattform. kostnaden knyttet til produksjon skal ned 40%. Tidsfrister og produksjonseffektivitet er risikoelementer. Det er ikke noe ukjent eller uvanlig at kostnader til konsulenttjenester og tidsfrister pga. underleverandører som er knyttet til et prosjekt skaper utfordringer i form av økte kostnader og tids forsinkelser.
Løkke til!
Redigert 08.10.2018 kl 22:51
Nanoq
08.10.2018 kl 23:10
6403
Tipper NEL kan vente med en evt. emisjon til kursen er minst 20 kr. Hvis de skal bruke 1 milliard kr. så betyr det en utvanning på langt under 10%, nærmere 5%. Bare positivt så lenge pengene investeres fornuftig i fortsatt vekst og utvikling.
JosefK
08.10.2018 kl 23:56
6147
Igjen motsier du deg selv med å påpeke avhengighet. Enhver som følger med vet at Nikla er vel så avhengig. Antakelig mer avhengig for å kunne begyne å levere den gigantiske ordreboken.
Krustjevskij
09.10.2018 kl 15:18
5560
Hvis neste emisjon er ved 20 kr så er jo det du sier riktig og en evnt. emisjon vil ha mindre frykt knyttet til seg. Så er spørsmålet om vi kommer opp på en kurs på 20kr med det første. Jeg ville ikke vært den som betalte 18-19-20 kroner for NEL aksjen på en god stund hvertfall. Jeg tror ikke vi er der før om en god stund og vi skal igjennom mange topper og bunner før det skjer. Da vil en emisjon virke skremmende på kursen. Jeg er enig i at en emisjon kan være mindre skremmende hvis det er for å imøtekomme leveranse på en kontrakt. På den andre siden er det alltid knyttet en risiko til levering og økonomi.
Krustjevskij
09.10.2018 kl 15:26
5471
Jeg må jo antakeligvis være dum da. Jeg er ingen hauser og heller ikke en baiser ,-jeg ønsker riktignok ikke "Funcom-tilstander" velkommen i NEL-aksjen. Jeg selger hvertfall 40% for å ta ned risiko fordi jeg ser at nedsiden er større enn oppsiden på kort sikt. Planen er å komme inn på 3.70. Antakeligvis litt over for å være sikker på en inngang.
Krustjevskij
17.10.2018 kl 00:46
5206
Det var jo en merkelig måte å få rett på. -rett ned til 3.75 og opp igjen. Det virker som NEL priset inn en kontrakt som ikke var landet i går. Syns det er tidvis merkelig at folk kaster seg inn i en aksje når den har steget 8% uten tegn til direkte nyheter. Vi som har vært med en tur vet at ledelsen i NEL er helt fullstendig forseglet i forkant av kontrakter. -de sier aldri noe og det finnes ikke lekkasjer. Dette er meget bra! -men det underbygger min teori om at aksjonærene er litt for håpefulle ved å sende kursen opp 8.18% i dag fordi de tror noe er i gjære. -Jeg hadde skjønt det hvis det hadde vært landet en kontrakt, men man priser den da ikke inn før den faktisk evnt. dukker opp?... Dessuten har folk glemt at det er mulighet for inside salg. Hadde det vært meg som satt med så store verdier i NEL og lockup perioden var over så hadde jeg aldri solgt den dagen perioden var over, men en stund etterpå når nyheten var glemt. -slik som nå.
Tror jeg gjør meg klar til neste tur ned. Har solgt 40% og selger mer i morgen på 4.70 hvis den kommer dit og gjør meg klar til et dypdykk på torsdag/fredag
Løkke til
Tror jeg gjør meg klar til neste tur ned. Har solgt 40% og selger mer i morgen på 4.70 hvis den kommer dit og gjør meg klar til et dypdykk på torsdag/fredag
Løkke til
Redigert 17.10.2018 kl 00:50
Bellman
17.10.2018 kl 01:12
5156
Må bare si at du resonnerer meget bra Krustjevskij. Det er ikke dermed sagt at du får rett, men det er et mulig scenario. Jeg tror det kommer både nivåer på 6 kr og nærmere 3 kr. Volatilt blir det garantert.
meocon
17.10.2018 kl 05:45
4997
Siden det gikk opp 8.18 %, så burde det være "noen som vet om noe".
Alle aksjemarkeder fungerer på samme måte: større risiko, større gevinst eller større tap. Framtiden er " random walkking".
Man spekulerer hva man tror (helst ønsker) å skje, men det er aldri en riktig fasit. 70% riktig er godt nok.
Mulighet for en kontrakt fra Beijing er fremdeles der.
Alle aksjemarkeder fungerer på samme måte: større risiko, større gevinst eller større tap. Framtiden er " random walkking".
Man spekulerer hva man tror (helst ønsker) å skje, men det er aldri en riktig fasit. 70% riktig er godt nok.
Mulighet for en kontrakt fra Beijing er fremdeles der.
Redigert 17.10.2018 kl 05:50
SHARE-IT
17.10.2018 kl 08:16
4616
NEL går da ikke bare i forhåpning om en kontrakt i dag eller i morgen. Den går hovedsakelig fordi det er en veldig boost rundt H og pga en etter hvert veldig og tiltakende tro på at H kan løse mange av utfordringene i dagens energiforsyninger. Dette koplet med at NEL (i alle fall for meg) synes å være blant dem som kan være i førersetet i denne utviklingen. Går det som mange tror/håper blir kursendringene nå som bagateller å regne. Med langsiktig tro på utviklingen spiller 20-30 øre på dagskursen liten rolle. Slike tanker tror jeg også kan ligge bak Cleanstreams stadig økende aksjeinnehav og som trekker stadig flere aksjer ut av markedet, så langt i alle fall.
Krustjevskij
17.10.2018 kl 15:19
4349
Forventninger til Kinabesøket er nok priset inn i papiret. Ser lite fortjeneste i å stadig klamre seg til nye håp om kontrakter. Noen mener det skulle komme i natt og serveres i nyhetstrømmen i morres. -videre forventes det nå at det kommer i morgen. Det er veldig mye optimisme i den kursoppgangen vi har sett. Risikoen enkelte er villig til å ta gjenspeiler gambling og ikke fundamental innsikt i hvorfor en bør øke eksponering. Jeg tror de fleste (ikke) forstår at Løkke ikke drar til Kina for å skrive under kontrakt ved første håndhilsen.
Redigert 17.10.2018 kl 15:21
BjorKris
17.10.2018 kl 15:29
4252
Vet vi at dette er første håndhilsen? Kan det tenkes at det har pågått en samtale her over lengre tid?
Tomorrow it might be late to Re-buy after the Pre-market ... We expect more news from Chine, normally after a business visit comeback with new contracts... Be aware if this can up quicker than many expect and lose your seat in this train.... ;) Good luck....
Sann
17.10.2018 kl 15:47
4098
Melding på vei etter børs slutt eller imorgen tidlig? Ikke usannsynlig etter alle avtaler som er inngått med andre selskaper disse dager.
really
17.10.2018 kl 15:52
4024
Et lite minikrakk i NEL i dag på en ellers flat dag. Optimismen tok nok litt overhånd i går og på morgenen i dag. Det er tross alt lenge til NEL kan levere volumer og få høye inntekter.
Sann
17.10.2018 kl 16:02
3909
Melding på vei etter børs slutt eller imorgen tidlig? Ikke usannsynlig etter alle avtaler som er inngått med andre selskaper disse dager.
Krustjevskij
17.10.2018 kl 16:10
3826
Jeg tror kanskje Kina utvikler og bygger nettverk selv. NEL har ikke produksjon i Kina og kapasiteten er liten i forhold til den kapasiteten Kina er i stand til å lage på kort tid.
NEL kan sette på flere skift som Løkke uttalte ved siste kvartalsrapport. null problen. sitter rolig i båten.
I believe many will maybe tomorrow with an open mouth due sell short :)
Redigert 17.10.2018 kl 16:18
A lot small Sardines sold today big whales swallowed thick....
Every up-trend need up and down shape ! Otherway it will looks weird ! Is it ?
The Pre-market Gap can be huge tomorrow morning ;)
Nel liknar mer og mer en aktie för spekulataner och pissluffare. Ibland i pluss, oftast i minus. Idag i minus förstås.
Oslo Indeksen was our worst enemy today otherwise we could be in 5 Kr today... We bee expecting 8 Kr when NEL was only a sigh but now is not the case this had and being growing worldwide with importants contracts secured in hand so I don't see why people are scary, if everybody focus to trading this ret up, I'm sure we reach 8 Kr making money during the way up and selling at that price if they like so....
har vi fått en engelsktalende forståsegpåer. Løkke til.
Redigert 17.10.2018 kl 16:52
Dette skrev Løkke når han landet i China for noen dager siden. Han skrev nok ikke dette for morroskyld:
Just landed in Beijing China, large Norwegian delegation that wants to do business on China and hydrogen is on the top of the agenda.
Just landed in Beijing China, large Norwegian delegation that wants to do business on China and hydrogen is on the top of the agenda.
ny fabrikk er klar 2020 -da har de 5skiftarbeid og kapasitet på 400MW/år. Nikolaordren er på 1 GW kapasitet starter i 2020 - kan bli utvidet. Det dreier seg om 60 stasjoner altså det antall som Nikola nylig twitret om som skal være på plass 2023 - da er det ikke mye kapasitet igjen til elektrolysørproduksjon
– Det er på mange måter et ønskescenario for oss. Vi engasjerer oss i markedet der vi må, og der vi er nødt til å drive frem markedsutviklingen. Men, i bunn og grunn, så er vi en teknologileverandør som ønsker å levere teknologi, service og vedlikehold, og være ledende på det. Vi hadde greid begge modeller, men dette er en enklere tilnærming for oss, forklarer Løkke.
+In addition to agent agreement in China, Nel has newly established a sales-office in Shanghai • Additionally,NelcontinuestoexplorefurthermarketpenetrationstrategiesinChina
Tror ikke de har pasitet til storordrer fra Kina - en et samarbeid etter Koreamodel??
– Det er på mange måter et ønskescenario for oss. Vi engasjerer oss i markedet der vi må, og der vi er nødt til å drive frem markedsutviklingen. Men, i bunn og grunn, så er vi en teknologileverandør som ønsker å levere teknologi, service og vedlikehold, og være ledende på det. Vi hadde greid begge modeller, men dette er en enklere tilnærming for oss, forklarer Løkke.
+In addition to agent agreement in China, Nel has newly established a sales-office in Shanghai • Additionally,NelcontinuestoexplorefurthermarketpenetrationstrategiesinChina
Tror ikke de har pasitet til storordrer fra Kina - en et samarbeid etter Koreamodel??
Redigert 17.10.2018 kl 17:58
abroker
17.10.2018 kl 18:15
3098
Kina kjøper ingenting fra utenverden om de kan unngå det?
Da tar de heller opp kampen mot NEL med sin enorme mulighet for produksjon og kapasitet.
Dessverre
Da tar de heller opp kampen mot NEL med sin enorme mulighet for produksjon og kapasitet.
Dessverre
Redigert 17.10.2018 kl 18:16
abroker
17.10.2018 kl 18:18
3092
oppvigår skrev Kan Ruperto være Mr James Bond? Beklager hvis jeg tar feil !
Eller eventuellt Mr.Jeims Bånn?
Det kan du si - så da er det bare å gi seg over ?