Polarcus' flåte & muligheter

archipelago
PLCS 02.02.2021 kl 23:02 845

Først av alt, for ordens skyld, vil jeg nevne at jeg selv er småaksjonær i Polarcus.
Jeg har ingen annen tilknytning til selskapet, eller noen av långiverne.

Jeg har lagt merke til en detalj ved flåten til Polarcus som skiller den litt fra andre. Alle skipene har isklasse.
Hva dette betyr i evt. økt verdi, har jeg ikke nok kunnskap til å uttale meg om, men jeg vet at det i praksis blant annet betyr at i visse havner slipper du isbryter eskorte. Og jeg ville tro det har betydning for hvor på kloden du kan operere.

De to eldste skipene, NADIA og NAILA, har isklasse "ICE-C"
SELMA, samt ASIMA og ALIMA har den nest høyeste isklassen, "ICE-1A"
De to nyeste båtene, AMANI og ADIRA, har den høyeste isklassen, "ICE-1A* (super)"

https://www.kystverket.no/Maritime-tjenester/Meldings--og-informasjonstjenester/Istjenesten-i-Norge/Isklasse/

I august 2018 overrasket Viking Supply Ships markedet ved å selge tre eldre isklassede ankerhåndteringsfartøy med kjempe fortjeneste.
De tre skipene det gjaldt var TOR VIKING, BALDER VIKING, samt VIDAR VIKING.
Jeg tror salget ble rapportert fredag 10. august, og mandag 13. august steg Viking Supply Ships 500% på Stockholmsbørsen.
Grunnen til at jeg nevner dette eksempelet er at de fleste ankerhåndteringsskip, supplybåter, etc. har blitt solgt med store tap de senere årene,
og her tjener de plutselig 2.3 milliarder på disse tre skipene.

Etter de siste dagers hendelser i Polarcus, er det nærliggende å se for seg følgende mulige scenario framover.
Det kommer en aksjespleis, f.eks. 100:1, deretter følger en emisjon.
Gutteklubben grei kommer på banen og sikrer seg aksjer med kjemperabatt. Dagens aksjonærer blir nærmest utradert.
Restene av Polarcus lever videre i en eller annen form.

Men hvorfor må det ende sånn?

Er det mulig å redde selskapet på annen måte?

Gamestop saken i USA har vist oss at småaksjonærer er en kraft å regne med, om de står sammen, og drar i samme retning.

Jeg ser for meg to mulige alternativer:

1. Vi småaksjonærer går sammen og stifter et selskap, skyter inn kapital etter evne, og alle deltakere får eierskap i selskapet deretter.
Dernest gir vi Polarcus et lån til meget gunstige betingelser.
Vi ber om pant i AMANI og ADIRA. Dette må selvsagt forhandles med nåværende panthavere.

Vi må nok minst klare å skrape sammen NOK 250 mill. for at det skal monne. Til sammenligning var den siste innbetalingen de ikke maktet, på ca. NOK 215 mill.

Tanken er ikke å tjene penger på dette selskapet. Meningen er å redde Polarcus. Fortjenesten kommer i form av at aksjene våre består,
og forhåpentligvis også vil stige i verdi.

2. Vi stifter selskap tilsvarende over, men istedenfor kjøper 2 skip av långiverne. Jeg ser for meg AMANI og ADIRA.
Leier skipene til Polarcus, til gunstige betingelser.

Hvorfor skal man gjøre dette?
Mye tyder på at seismikk er i nærheten av bunnen, så akkurat nå er kanskje verst tenkelige tidspunkt å legge inn årene.

Er det noen som ville vært med på noe sånt?
Send meg gjerne en epost, gjerne helt anonymt, fra en anonym epost adresse.
Bruk et kallenavn, samt angi hvilket beløp du evt. kunne gått inn med.
Dette for å lodde stemningen. Skulle det bli aktuelt, samler vi inn kontakt info til alle interesserte, og tar et allmøte.

Jeg har opprettet en epost adresse til formålet: save.polarcus alfakrøll gmail...osv