ReiThera

oppturen
AZT 03.02.2021 kl 08:57 13762

Kom over denne:
https://www.genengnews.com/topics/bioprocessing/single-dose-adenovirus-based-covid-19-vaccine-planned/

Den viser seg i ettertid å være noe optimistisk, det som er interresant er at det later til at med småskala produksjonsutstyr så har ReiThera hatt kapasitet til å produsere ca 600.000-800.000 doser pr måned.

Siste melding nå i Januar antydet produksjonskapasitet på ca 100 millioner doser i året etter oppskalering.

Så da trekker jeg konklusjonen at produksjons volumet blir minst 10x

Etter som en tydelig har hatt et underkommunisert finansieringsproblem, antar jeg videre at produksjonen i Q4 har vært langt lavere enn full kapasitet.

Antar man produksjonssyklus på en uke vil 1 batch med småskala produsere ca 60.000 doser. Kan vi anta 3 batcher kjørt i Q4 ?

Da vil SAN forbruket bli ca x60 , ved full produksjon av 100mill doser i året.

AZT solgte i Q4 SAN for totalt 1,2 mill til covid vaksine, men her var flere kunder. ReiThera er kommet lengst skal vi anta at de kjøpte for 1 mill ?

Går alt som planlagt vil de da trolig kjøpe SAN for 60 mill pr Q ifra Q3 av og trolig med en god del i Q2 også. Mye usikkerhet her så kan gjerne legge til +/- 60%. Rangen blir da melllom 24-96 mill pr Q. ( forutsatt at de lykkes).
Kan vi regne med 10 mill i H1 til testkjøring av ny produksjons linje ?
Redigert 03.02.2021 kl 09:13 Du må logge inn for å svare
riskulf
03.02.2021 kl 09:59 7793

Dette var interessant.

Det jeg er usikker på er om de venter til vaksinen er godkjent før de starter fullskala produksjon. Jeg vil anta at produksjonskostnadene ikke er høye sammenlignet med utviklings kostnadene og selskapets data så langt viser at vaksinen er både trygg og effektiv, hvorfor da vente med å produsere? Behovet er stort og spesielt for vaksiner som kan oppbevares i kjøleskap. Det snakkes mye om hvordan man skal skaffe nok vaksiner og jeg tenker at oppmerksomheten rundt hvordan man skal kunne inkludere fattige land med dårlig infrastruktur i vaksinasjonsprogrammet vil øke.

Prisen på denne vaksinen er lav, den kan oppbevares i kjøleskap og bør derfor være blant de vaksinene som er attraktive for Europeiske land sine ulike hjelpe program. Dette har nok ReiThera med partnere god oversikt over og ser muligheten for å raskt sikre seg markedsandeler.

Å drive business handler om risk/reward og her har selskapene en gylden mulighet til å selge for milliarder så snart vaksinen er godkjent.

Hva tenker dere? Vil selskapet starte fullskala produksjon allerede i Q1 for å ha flest mulig vaksiner klare for distribusjon eller vil de vente til vaksinen er godkjent?
oppturen
03.02.2021 kl 10:20 7712

Utifra den informasjonen som var tilgjengelig før jul, så trodde jeg i min naivitet at de mest sannsynlig hadde startet full produksjon allerede i Desember. Men jeg er usikker.

Men med en oppskalering må en uansett kjøre prøve batcher.
Men jeg ser det absolutt som en mulighet at produksjonen starter i god tid før godkjenning.
Nå har en gått inn Italienske myndigheter på finansieringen, regner med de har stor interesse i å få flest mulig vaksinert før influensa sesong høsten 2021.

Hva tenker dere om tallene, er jeg helt på bærtur?
Volum messig gir det stor mening i at AZT ikke bare 10x produksjon men 100x ifra nivå på ca 45 mill i året.
Redigert 03.02.2021 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
rufus01
03.02.2021 kl 11:56 7590

Har ikke noen formening om de tallene du nevner, men gjerne for meg. Og det høres ikke helt urealistisk ut. Det jeg syns er litt merkelig utifra den viten vi idag besitter, er at de ikke spesifikt guider en oppside fremover. Rent bortsett fra at de sier vi må påregne fluktasjoner fra kvartal til kvartal. Husker før Q2 så var de mer proaktiv å sa at de så en oppside i forhold til corona, noe vi også fikk. Kanskje er dette pågrunn av at corona nå ses på som en fast inntektskilde i årene som kommer og ikke en kortsidig oppside, slik de sa tidligere?.

Ellers vil jeg tro at Reithera vil produsere opp ett bra volum i forkant av at vaksinen blir godkjent, sålenge resultatene er gode. De er nok ikke interessert i dårlig publisitet slik endel av de andre produsentene har opplevd som følge av at de ikke har klart og produsere i henhold til avtalene som var inngått. Før Q2 er historie vil vi nok se hva dette samarbeidet vil kunne bety for AZT i kroner og øre, eller her snakker vi vel millioner :)
oppturen
03.02.2021 kl 12:17 7531

Hører vi på Q&A sesjonen etter Q4 så forteller Holter at AZT har kalkyler som viser forventet salg til ReiThera , men disse er konfidensielle. Viss det er snakk om små beløp er det vel ikke så mye å modellere på.
Når det gjelder guiding tipper jeg AZT har vært forespeilet en raskere godkjenningsprosess og at finansiering var i boks, de er vel derfor noe tilbakeholdne til en ser at ting materialiserer seg.

Vi hører også at her er flere produsenter/utviklere som kjører tilsvarende løp.
Ser en fremover kan jo dette bli brukt i vanlig influensa vaksine også.

SAN vil selge enormt i fremtiden, spørsmålet er bare når det for alvor tar av. :-)
CPH11
03.02.2021 kl 13:37 7390

Jeg savner stadig svar på hvilken mængde enzymer en produktion kræver. Er det 1 vaccine -> 1 enzym? Eller er det nærmere 1 enzym per produktionsbatch?
Holter har for sagt at der typisk vil skabe 5 - 10 mio i salg når en vaccine bliver kommerciel. Hvis reithera max skaber var 10mio i salg er der langt til store salgstal på SAN.
Mon nogen kan opklare/uddybe?
JosefK
03.02.2021 kl 14:47 7282


Interessant. En del av spørsmålene rundt oppskalering blir behandlet i webcasten som kom online nå for replay nå:

https://vimeo.com/507487666

Hvis jeg skal være hyper konservativ vil SAN utgjøre det samme som fjorårets total omsetning. Dvs, ca 100 mnok. Slik 2020 omsetningen omtrent matcher 2019 total omsetning på 45 mnok.

Det stemmer ikke helt med historisk vekstkurve som ligger på ca 300+% for SAN.

Så jeg ser på et 2021 anslag som sier mellom 100 og 150 mnok for dette segmentet. Og jeg ser på det som konservativt.

Videre tror jeg vi vil se et step-change for SAN i Q2.

bj111
03.02.2021 kl 16:23 7136

For hvor lang periode anga Holte dette salget? Pr år, pr kvartal eller totalt, siste er vel umulig å si så mye om ettersom Covid-19 vaksine fort ka bli noe en må ta veldig mange ganger om det ikke bli bedre enn det oppkoket som er på markedet i dag.

Tror det er litt uklart for AZT hva dette kan bli til så derfor legger de seg som vanlig på en nøktern guiding som de vet at de vil innfri. I tillegg var guidingen ikke veldig konkret og det skyldes nok at det er usikkert på hvor stor veksten bli i dagens situsajon. Å guide enorme tall er ikke særlig smart og selskapet har helt sikkert fått med seg at mange syntes guidingen på 25% vekst ikke stp i stil til hva de faktisk har levert da den var alt for lav.
rufus01
03.02.2021 kl 17:07 7036

Mengden ensymer som kreves i forhold til de 30mill dosene med vaksine, som slik jeg forstår det er avtalen sålangt er det vel bare selskapet som vet. Eller som Jethro vel sa under presentasjon, de hadde estimater på hvor store leveransen kunne bli. Men alt som har med vaksineleveransen til Reithera virket og være konfidensielt.
oppturen
03.02.2021 kl 17:52 6957

De 30millioner dosene som Israel har bestilt er jo bare begynnelsen, er vaksinen effektiv og blir godkjent kan de garantert selge alt de makter kommende året.
bj111
03.02.2021 kl 21:39 6686

Hm stort avvik i forhold til de 100 mill JosefK snakker om på en annen tråd rett nok med lengre horisont men allikevel.......
EnAvSvenskarna
03.02.2021 kl 22:11 6584

Enligt Aktuellt på SVT igår håller EU på att förhandla/skriva avtal för 2022 med sex vaccinproducenter. Vet vi vilka de sex är? Är R en av dem?
oppturen
03.02.2021 kl 22:12 6578

Jeg tror svaret her ligger i teknikken.
Teknikken med å bruke AAV til vaksine har vært kostbar og vanskelig å masseprodusere. Derfor ville en nok før Covid 19 tenkt på denne typen vaksiner som «spesial» vaksiner og ikke vaksiner til massevaksinasjon.

Ser en til hva som nå foregår så er AAV i vinden som aldri før og det fører til utbygging av kapasitet til å kjøre stor skala produksjon.
Ser vi til ReiThera sitt anlegg i linken over så var det mulig å produsere ca 1 mill doser i måneden ved full kontinuerlig produksjon. Antakelig ville en normalt ikke bruke 100% kapasitet.
Nå økes produksjons volumet med 10x og en vil kjøre for fullt. Med andre ord hadde man tidligere den størrelsen på produksjonsutstyret og det ble utnyttet 25% av året og det utgjorde 5-10mill ja så kan en nå gange med 10 for volum og 4 for full utnyttelse. 200-400 mill i året 😀
EnAvSvenskarna
03.02.2021 kl 22:13 6564

Eh, det var ju inte så svårt att hitta info om min fråga, tex
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_20_2467
Fünke
03.02.2021 kl 22:21 6530

Her er spørsmålet og svaret CPH11 refererer til når han/hun/hen snakker om årlig salg. Det var slett ikke snakk om en vaccine-produsent, men et anslag på hva en blockbuster-genterapi ville kreve av SAN. I et umettelig covid-vaksinemarked vi ser i dag, så tror jeg ikke du skal henge deg for mye opp i anslaget på 5-10 mill NOK.

"But what a blockbuster gene therapy, for example, what would such drug require in terms of enzyme volumes? -------------------------------------------------------------------------------- Jethro Holter, ArcticZymes Technologies ASA - CEO [8] -------------------------------------------------------------------------------- You're looking at -- there's 2 things here. One is, today, we're not there. I think when you look at somebody going in the therapeutic -- let's say somebody who reaches that nobody has yet. So this is still theoretical for us. You'd probably be looking between NOK 5 million to NOK 10 million, and that's fairly my neck-up because we're not actually locked down. Nobody is at that stage yet. That's the kind of what we're looking at as a kind of annual sales. But again, it depends what the therapeutic regime is. And because, of course, each disease you're targeting is different, it will require a different type of virus and different things need to be taken into account here. But that's the kind of volumes that we see. And I think what we've seen in the industry, and this is something which is very well published out there, it is difficult to achieve the scale that is needed for the therapeutic demand in the future. So this is why companies are very much looking at that scaleup -- to get the scalability they need for the treatments down the line. So -- and of course, and this is why we're really prepared for the -- we're preparing with scaling up the SAN products, so we have that commercial scale needed as our customers move towards commercialization. "
Redigert 03.02.2021 kl 22:22 Du må logge inn for å svare
JosefK
03.02.2021 kl 23:55 6356


Bortsett fra at det er en generell kommentar om viral vector drugs, ikke spesifikt om vaksine. Vaksiner produseres i 100vis av millioner mens typiske genterapier sikter seg inn på nedarvede sykdommer og kreft. Gjerne sjeldne kreftformer uten god behandling.

Jeg vet ikke svaret, men om 100 millioner vaksinedoser gir mindre enn 20-50 millioner revenues for AZ, så er jeg skuffet.

For å understøtte mitt resonement, vil jeg henvise til at flere av SAN-kontoene har nådd 5 mill. En av dem må være ReiThera siden de er desidert nærmest et ferdig produkt. Problemet er at man ikke vet antallet.
Ben1234
04.02.2021 kl 00:14 6323

Husk at mye av grunnen for 100x upscale av SAN er for å produsere sjeldnere for å legge mer på lager. Før oppskalering måtte denne linja kjøres kontinuerlig. Allikevel har de klart å møte etterspørselen. Det er selvfølgelig økt etterspørsel, men nå vil man kjøre færre og større batcher.
bj111
04.02.2021 kl 01:08 6282

Riktig men og for å på enkelt vis kunne møte økt etterspørsel.
Fünke
04.02.2021 kl 08:28 6115

Husk, JosefK, i rapporten nevner de at MNOK 1,2 innen det terapeutiske salget gjaldt covid-19. Så jeg tror ikke det er Rei. I tillegg tror jeg ikke de har produsert store batcher enda, ref. den videre finansieringen som ble tatt opp her på forumet. Den er i boks nå, men den var ikke det i Q4. Allikevel er jeg enig med deg om at en vaksine som skal produseres 100milioner av i året bør gi et godt bidrag til AZT.
issis
04.02.2021 kl 09:26 6007

etter at den italienske stat gikk inn og fikk finansielle interesser i selskapet RTh, vil de nok "sørge for sine egne" før det inngås avtaler med EU, evt. selv forhandle avtaler utenfor Italia. Lite trolig at de vil la EU ta hånd om denne prosessen, erfaringene med tidligere produksjons/leveranse problemer tatt i betraktning
oppturen
04.02.2021 kl 09:35 5984

Vedrørende kunder som kjøper over 5 mill så er jeg helt sikker på at ReiThera ikke er en av dem.
Ved Q3 fikk Holter spørsmål om hvor mye som var solgt til ReiThera og svaret var at det var lite ettersom en var i tidlig fase. Nå ved Q4 oppgir en samlet salg til covid vaksiner til 1,2 millioner.
Tipper absolutt maks så kan ReiThera ha kjøpt for 1,5 mill i 2020, trolig enda mindre.
JosefK
04.02.2021 kl 09:56 5937


De 1,2 er intra kvartal. >5 mill er pro anno.

Jeg tror heller ikke de har produsert mer enn det de trenger.
Fünke
04.02.2021 kl 10:04 5910

Det stemmer. Jeg sammenliknet litt epler og pærer ser jeg. Mulig det er ReiThera som står for de 5 mill.
Slettet bruker
05.02.2021 kl 04:54 5618

https://www.youtube.com/watch?v=cHmiJvQ-DaA&ab_channel=TEDxTalks

Slik fremstilles Grad-Cov2 vaksinen til Reithera.
oppturen
05.02.2021 kl 08:19 5456

Det later til at prosessutstyret for fullskala produksjon er på plass.
Det store spørsmålet i det korte bilde blir da «når vil de starte full produksjon?»

Finansieringen later nå til å være i boks. Fase 2/3 er enda ikke registrert, men den må være rett rundt hjørnet. Vil en starte produksjonen slik at en har tilgjengelig store mengder vaksiner så snart godkjenning foreligger ?

Med mindre det er usikkerhet vedrørende holdbarheten ville jeg tro svaret skulle være opplagt.
Samsung11
05.02.2021 kl 08:53 5310

Nå er ikke italiensk mitt første språk, men etter det jeg skjønner sier han som snakker mellom 00:33-00:47 at de skal produsere 100 mill doser per år, det er ikke ukjent fra før av. Hver produksjonsrunde er på 2 mill doser og de kan produsere 4 til 5 runder per måned. Ta det med en klype salt, da jeg er litt usikker på min oversettelse.
Redigert 05.02.2021 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
oppturen
05.02.2021 kl 09:27 5232

Ser i artikkelen at den nye produksjonslinjen kan produsere fra 2-2000 liter pr batch.
Vedrørende regnestykket mitt i begynnelsen av tråden så treffer jeg bra på prodksjonssyklus. (Jeg antok ca 1 uke)
Jeg tror nå at det er kjørt minst 1 batch i ny produksjonslinje.

Hva ville være normalt å kjøre som testrunde 10% eller 100% eller et sted imellom ? Noen som vet ?
rischioso
05.02.2021 kl 11:22 5107

Ikke overraskende så kryper aksjekursen sakte men sikkert opp og tilbake mot 70 tallet - det er nok flere som har funnet ut at det kan lønne seg å være posisjonert helt eller delvis i en mer eller mindre sikker havn i disse usikre tider ... ;)
Redigert 05.02.2021 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
05.02.2021 kl 11:29 5084

Jeg vil da tro at dersom man skal teste at produksjonslinjen kan produsere det volum som er bestilt, så vil man nok teste linjens maks kapasitet. Hvis ikke vil man ikke noen garanti for at produktet kan levere i henhold til spesifikasjonen, når det er nødvendig.
oppturen
05.02.2021 kl 11:35 5062

Italia har ca 60 millioner innbygger, vaksinering er igang.
En Jobber mot start av vaksinasjon med ReiThera vaksinen i September.
Skal en ha klar 50 millioner vaksiner og en klarer å produsere 2 mill pr uke må en starte full produksjon senest 25 uker før. Det vil si i uke 10, altså tidlig Mars.

Med utstyret på plass og finansiering på plass kan jeg ikke begripe annet enn at produksjonen må starte for fult i disse dager.
Slettet bruker
05.02.2021 kl 11:37 5060

Lad os se, hvor sikker havnen er, når det store krak, som halvdelen af guruerne forudsiger, kommer :)
oppturen
05.02.2021 kl 11:43 5049

I såfall kan de ha kjøpt SAN til 1 batch for 1 mill. Da blir SAN forbruket 50 øre pr vaksine. Endel lavere enn hva jeg tidligere har antatt, men jeg er åpen for den muligheten.
Selv med de prognosene vil ReiThera alene kjøpe mer SAN i 2021 enn hele salget av all SAN i 2020.
Redigert 05.02.2021 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
Grunnpilar
05.02.2021 kl 12:03 4989

Hvis det stemmer at de må starte i uke 10, vil tilsvarende hele 2020 SAN salget komme på Q1, det kan bli intressangt mhp kursen etter dette.
Redigert 05.02.2021 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
05.02.2021 kl 13:54 5006

Nå kan det nok være enkelte som angrer på at de ikke gikk ut før Q4 og inn igjen til en svært rabattert pris i etterkant. Jeg vil ikke utelukke at en del av disse allerede har bestemt seg for å sette seg på sidelinjen før Q1 presenteres, i et lønnlig håp om å kunne gjøre det samme som enkelte gjorde rundt Q4. Vel, skulle store deler av SAN salget til RaiThera skje i Q1, så kan det stuntet bli en skikkelig blåmandag.
oppturen
05.02.2021 kl 14:13 4974

Jeg tror salget blir langt høyere i Q2, men at det viser igjen på Q1 tallene, ja det tror jeg.
Skal ikke se bortifra at vi har fått produktlanseringer før Q1 legges frem også. ;-)
rischioso
05.02.2021 kl 15:16 4884

Nja, jeg tror nå ikke vi vil se det før tidligst i andre halvdel av dette året - om det kommer i det hele tatt. Det kan jo ende opp med å bli mange mindre tidvise korreksjoner ... ;)
Redigert 05.02.2021 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
bj111
05.02.2021 kl 15:51 4832

De øker sin short så en selger er iallefall kjent.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010014632

Ser frem til de skal få tak i disse aksjene igjen. Det kan bli interessant.
Dr_Eval
05.02.2021 kl 20:27 4626

Krakk får vi nok ikke før om 8-12år. Det er bare 1 krakk hvert 10.år, men en liten korreksjon til høsten er sannsynlig etter en voldsom oppgang på sommeren som kommer først.
Slettet bruker
05.02.2021 kl 21:33 4550

Jeg kan ikke forstå, hvilken teknisk analyse, som de sidder med, der får dem til at tænke, at de skal shorte endnu mere. Men ok - hvis de ikke kan lide penge, så er det da fint :)