Grønn aksje m. inntjening

Slettet bruker
VOW 03.02.2021 kl 10:12 5159

Herlig med en grønn juvel som allerede tjener gode penger, nye kontrakter på vei og kursmål Hermansrud kr 60,-. Flere får nå øynene opp for VOW :-)
.........
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/02/03/7618518/sparebank-1-markets-anbefaler-kjop-av-vow
Redigert 03.02.2021 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2021 kl 10:22 5072

-Allerede tjener gode penger?
Når de har estimert P/E på rundt hundre så tjener de ikke penger. De går for tiden med underskudd
Nsxnsx
03.02.2021 kl 10:23 5063

Toget gikk ja :)
Slettet bruker
03.02.2021 kl 10:25 5033

Lyset har gått ja ;)
Record
03.02.2021 kl 10:31 4988

Mener å tror Badin engang sa , den som klarer å skape etterspørsel etter sine produkter blir en vinner, der er vi .
Mye sant i det ,kundene kommer jo til dem , gir land siden like grei uttelling som skips siden blir dette ett eventyr.
Stadig nye kontrakter til en sektor som har ligget brakk i ett år , det sier litt, så sier ordreboken resten .
Slettet bruker
03.02.2021 kl 10:35 4956

På denne kontrakten tjener de trolig 10 øre netto/aksje. Og Cruise har de tjent rimelig greit på. På det landbaserte har de ikke bevist noe som helt angående inntjening
Slettet bruker
03.02.2021 kl 10:37 4937

hm okei.. hvorfor er du er inne og interesserer deg for aksjen? Bruk tid på annet enn å spre møkk her inne da vel?
Slettet bruker
03.02.2021 kl 10:46 4871

Slettet bruker skrev Lyset har gått ja ;)
Kjære lysfontenen merida1, jeg sliter veldig med å forstå din motivasjon til å bruke tid på en aksje du ikke er investert i og som du tilsynelatende ikke liker. Vow har nå presentert 3 strålende gobiter på en ukes tid, P Hermansrud og markedet er mildt sagt begeistret. Hva i all verden er det du ikke forstår når det kommer til potensialet som ligger i dette selskapet? Nå er det vel slik at hver tråd på forumet har et par surmagede troll, så det får en vel bare leve med.
mrsunbeach
03.02.2021 kl 11:13 4761

Hvordan vet du at han ikke har investert?
Tipper han sitter med en solid short, heheh ;)
Kan ikke se noen annen grunn til at han konsekvent, nærmest av prinsipp, baisser en av de desidert beste aksjene på Oslo børs.

Jeg sitter så utrooolig godt i VOW, og unner alle å gjøre det samme. 80% avkastning på ALL IN føles bra.
Og dette er bare begynnelsen.
Kjempepotensiale i VOW fremover!
Lykke til! :)

Hammers
03.02.2021 kl 11:19 4727

Aksjemarkedet handler om å se FRAM i tid.
Med de fabrikkene som nå skal bygges - som VOW selv skal eie og drifte - kommer inntektene til å bli enorme ila få år.

En fabrikk på 30.000 masse genererer inntekter på 70-100 mill NOK.
En på 50.000 genererer 120 -170 mill NOK.
Cruise går med ca 28 % driftsmargin - og den landbaserte delen skal opp mot de samme nivåene.
Dette er mulig fordi kundene VET at de etter hvert går med overskudd på det matreriellet VOW leverer. Derfor betaler de godt.

Når man hører slike tall er det bare å måpe!
I hvert fall hvis man sammenligner med f.eks QFUEL som prises til ca det doble av VOW, men som kun har en defekt fabrikk å slå i bordet med.
Hvorfor ikke Merida ønsker å skrive om et slikt selskap kan man jo spørre ham om. Kanskje han er aksjonær der?

Har sagt det flere gangertidligere;
Er det EN aksje man skal eie for framtiden er det VOW.
Fullstendig underpriset i forhold til flere populære uten lønnsom drift.
Selskapet vil gå med STORE overskudd på driften etter hvert som oppstart på land kommer,
og man har en STOR portefølje med ulike forretningsområder under egne vinger.

Forretningsområder som lett hver for seg kan børsnoteres som egne selskaper for å få fram de store verdiene - hvis ledelsen ønsker dette.
Eks; Cambi skal straks på børs med MCAP 2 mrd. De skal gjøre kloakkavfall til energi.
Dette har VOW allerede holdt på med en tid og har et samarbeide med en stor japansk aktør på området.

Denne delen av VOW har - som den ligger i dag - minimal verdi slik den ligger.
Blir den etter hvert børsnotert snakker man plutselig om flere milliarder til eierne.......som er VOW-aksjonærene!

Hilsen Hammers........som gjentar at sistnevnte eksempel kun en ETT av FLERE tilsvarende innen VOW.
royroy
03.02.2021 kl 11:45 4645

@merida1 - skal (kan) vi inngå en avtale, hvor du tar pause fra VOW-trådene dager hvor kursen ligger i 50+?
Du har jo snakket den ned lenge og regner med at den skal holdes godt under 50?
Men hvis den går over 50 (som ikke skjer i følge deg) så tar du deg en velfortjent pause?

Så får du heller vende tilbake med en smell og si du hadde rett hvis den bikker 50-60-70 og deretter stuper igjen.

Deal? ;)) Tør du?
Silicon Valley
03.02.2021 kl 11:47 4637

Meirida, no offense, nen du virker ha problemer. Ikke bare skjønner du ikke at vow er en bra aksje. Men er greit, alle kan ikke synes likt. Men hvorfor i hell driver du og diskuterer om en aksje du ikke liker? Det er sykt. Tenk om vi alle skulle diskutere aksjer vi ikke liker? Det er ikke bare at du kommer med en kommentar her og der med du virker følge vow hele tiden. Det er ikke normalt mann. Men etter at ha vært på børs i 20 år vet jeg at det ikke har noe å si for børskursen å ha negative troll på forum. Så bare for din egen del, ta og se deg selv i speilet ordentlig. Sen, gå og gjør noe fornuftig i livet ditt, ikke kast bort tiden din.
Asko
03.02.2021 kl 12:18 4530

Nå er jo motstanden rundt 43 brutt - veien til 50 synes derfor noe llettere! At vi når kursmålet på 60, synes nå åpenbart. . Personlig vil jeg vente med å selge til alle fabrikkene er oppe og går!
Silicon Valley
03.02.2021 kl 13:04 4375

At vi skal opp til 60 er jo klart. Spørsmålet er vel hvor kjapt vi kommer opp i 100? 😀
YNWA250505
03.02.2021 kl 15:26 4106

Kursen har jo gått over 90% på 6 mnd så det er jo forståelig at noen tar gevinst. Det er euforiske tilstander på børsen nå så "alt" er jo i grønt. Når det snart snur til litt surere klima igjen vil de fleste dette ned igjen. Å kjøpe på dager hvor alt er grønt og svært positive analyser blir sluppet er sjelden en smart ting. Tror 30-tallet igjen blir synlig før den stikker nordover igjen. For det er uten tvil en aksje for fremtiden.
Slettet bruker
03.02.2021 kl 15:55 4000

Ikke sikker på at denne skal ned igjen på 30-tallet, kanskje med unntak av én dag, dvs. ved neste store korreksjon på verdens børser, som av noen erfarne meglere er spådd å finne sted om ikke så mange uker, jf. også investorlegenden, Jeremy Grantham, i FA i dag. Men om så, tror jeg at den raskt vil sveve nordover igjen, på vei mot 60 kroner utpå våren, og 100 kroner i slutten av året. Her er det null risk og plenty med oppside, så ingen grunn til å vente med å gå inn, i så fall må man bare betale mer for aksjen.
Redigert 03.02.2021 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2021 kl 15:56 4000

VOW!!!
Wuno
03.02.2021 kl 18:38 3770

Nå vil jeg gjerne melde meg på i det gode selskap av VOW aksjonærer. Jeg ble også oppmerksom på VOW etter å ha hørt Hermansrud i vår, og fikk en inngang på
18 tallet. Etter å ha fulgt med disse trådene jevnlig, har jeg satt trygt og godt i både mot og medvind siden. Inntil forleden dag da jeg åpnet Nordnet siden og børsen var så rød at man skulle tro dommedag åpnet seg. Med fullstendig hjernefrys og panikk solgte jeg mesteparten av mine aksjer og dermed også vow. Da dagen var omme tenkte jeg at hvor dum går det an å bli.? Du selger ikke VOW bare dager i forveien av den ventede meldingen i Januar. 2 dager etter var jeg inne igjen med en større pott enn i utgangspunktet. det kostet meg et par kr ekstra, men takket være Hammers og alle dere andre som har fulgt VOW, og som deler deres syn og analyser, har jeg nå funnet et nytt godt sete i VOW toget, og her blir jeg sittende LENGE. VOW er nå min største post:-)
Dere skal vite at jeg er dypt takknemmelig:-))))
Slettet bruker
04.02.2021 kl 10:57 3325

Med P/E over 500 og P/B på 20 er den ganske luftig
En inntekt på netto 400mill bør de ha for å forsvare dette. Dere får stålsette dere til neste Q ;)
Slettet bruker
04.02.2021 kl 11:15 3261

Du som er et så smart, istedenfor å preke p... Fra morgen til kveld vis oss hvor smart og overbevist du er og sett en short på Vow. Kan ikke se at noen smarties har ennå gjort det. Gjør det og vis oss at du er en ekte "investor". Pr nå er du kun et troll i mine øyne. Ingenting annet. Lykke til med underholdningen. Det trenger du tydeligvis.
Record
04.02.2021 kl 11:25 3194

Sikkert mye riktig i de tallene der .
Jeg kan lite regnskap og TA , legger bare sammen to og to samt litt god gammel fornuft i mine analyser .
Noterer meg at Hermanrud holder denne i sin februar portefølje , han var vel den som fikk min intresse for VoW , har ikke mye feil så langt .
Bubleslurp
04.02.2021 kl 11:53 3098

jeg for min del, begynner å bli overtroisk. Hver gang merida1 er på banen, går aksjen oppover i etterkant. Det slår aldri feil, så stå på merida1 :)

tut tut
Slettet bruker
04.02.2021 kl 12:05 3043

P/B

1 EVERFUEL 1250

2 AQUA BIO TECHNOLOGY 166

3 OCEAN SUN 154

4 VACCIBODY 104

5 KAHOOT 74

6 NORDIC AQUA PARTNERS A/S 67

7 ZAPTEC 62

8 CSAM HEALTH GROUP 57

9 XPLORA TECHNOLOGIES 49

10 HOFSETH BIOCARE 42

11 NORDIC UNMANNED AS 38

12 ARCTICZYMES TECHNOLOGIES 32

13 HOUSE OF CONTROL GROUP 31

14 HUDDLESTOCK FINTECH 27

15 5TH PLANET GAMES 24

16 IDEX BIOMETRICS 23

17 KMC PROPERTIES ASA 23

18 VOLUE 22

19 LIFECARE 21

20 INDUCT 20

21 GNP ENERGY 20

22 CYVIZ AS 20

23 CONTEXTVISION 19

24 ITERA 19

25 EXACT THERAPEUTICS 19

26 PETRONOR E&P LIMITED 18

27 VOW 18

28. Quantafuel 18,35

43 NEL 10,76

Høyre er P/B

Men hva betyr egentlig P/B?? Jo, det betyr at markedet priser inn forventede inntekter. VOW er posisjonert i den MEGATRENDEN verdenssamfunnet er midt opp i. Bare ett ord! TAKSONOMI. Dette ordet alene er verdt P/B 150 for vows del.

Merida får fare med løgn så lenge han orker. Kun hans egen underholdning. Markedet bryr seg ikke om trolling. Markedet lever sitt eget liv.

Redigert 04.02.2021 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
Record
04.02.2021 kl 12:13 2996

Så det er sånn det ligger an, viser at vi har litt å gå på , en plass mellom Kahoot og Everfuel må vel være rimelig ?
Tror ikke du og det ?


Vow ASA develops and delivers world leading technology and solutions that bring an end to waste , which are required in a truly sustainable circular economy. Vow solutions purify wastewater and convert waste into valuable resources and clean energy for customers in cruise, aquaculture and a wide range of land-based industries and utilities. Vow solutions are scalable, standardized, patented and its delivery model is well proven.
Redigert 04.02.2021 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
royroy
04.02.2021 kl 12:25 2930

Prøver igjen:

@merida1 - skal (kan) vi inngå en avtale, hvor du tar pause fra VOW-trådene dager hvor kursen ligger i 50+?
Du har jo snakket den ned lenge og regner med at den skal holdes godt under 50?
Men hvis den går over 50 (som ikke skjer i følge deg) så tar du deg en velfortjent pause?

Så får du heller vende tilbake med en smell og si du hadde rett hvis den bikker 50-60-70 og deretter stuper igjen.

Deal? ;)) Tør du?
Hammers
04.02.2021 kl 12:48 2858

Takk for et oppklarende innlegg ang P/B. Savner likevel slike som NEL og QFUEL på lista.
Kanskje fordi begge går med DUNDRENDE underskudd, men prises som solide pengemaskiner!

De øvrige selskapene kjenner jeg ikke detaljer rundt, men det gjør jeg i VOW.
Det vi VET er at inntektene VIRKELIG kommer til å skyte i været fra 2022 av - og børs ligger gjerne 6 mnd fram i tid.
Altså; det som nå reflekteres er hva markedet ser for seg fram mot august.

De tallene som "enkelte" viser til er i så fall meningsløse - for de viser ståa BAKOVER i tid.
Tall fra unntaksåret 2020 - da det nye VOW IND bare fantes på tegnebrettet.

Hilsen Hammers
Slettet bruker
04.02.2021 kl 13:18 2760

Oppdatert
Redigert 04.02.2021 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
Framtia
04.02.2021 kl 13:28 2723

I dag viser VOW styrke på en intetsigende børs...Har fremsnakket VOW og lurt på hvordan den har sluppet klar av radar'n. Nå virker det som om ting går rett vei og som du sier Hammers, så vil inntektene øke fremover. Er ikke bekymret for finansiering av satsingen i VOW industrier, da den virksomheten vil på lik linje med resten av VOW's virksomhet betale seg selv. Overskudd vil kommne på sikt, noe som er opplagt, gitt at VOW reinvestere sine inntekter i utvikling...Lykke til, så får vi se om omsetningen øker fremover, så det blir lettere å bryte opp gjennom det som kan virke som motstand...
Redigert 04.02.2021 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
royroy
04.02.2021 kl 13:29 2709

Fra Investtech


P/B - price/book

P/B står for Price/BookValue, altså pris i forhold til egenkapital. Nøkkeltallet brukes når man skal vurdere en aksjes pris i forhold til bokført egenkapital. Eksempel: Et P/B-tall på 1.8 betyr at aksjen koster 1.8 ganger selskapets egenkapital. P/B beregnes som Aksjekurs / Egenkapital per aksje.

Et lavt P/B-tall kan indikere at aksjen er undervurdert. Det kan imidlertid også bety at noe er fundamentalt galt med selskapet. Tallet varierer mye over sektorer, da det er stor forskjell i hvor kapitalintensive forskjellige sektorer er.

P/B-ratioen gir en indikasjon på hva man ville få dersom selskapet skulle realisere sine eierandeler, legge ned driften og utbetale kapitalen til aksjonærene.
eivstei
04.02.2021 kl 14:20 2576

Stigende pris for utslipp er godt nytt for VOW!
Fokuset på dette er verdensomspennende, og potensialet er enormt.

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/02/04/7619936/eu-karbonprisen-nar-all-time-high
Hammers
04.02.2021 kl 14:25 2552

Jeg er ikke spes regnskapskyndig og bryr meg ikke om slike tall.
Ble likevel forundret da både NEL og QFUEL hadde lavere P/B enn VOW.

Etter litt logisk tankegang + royroy's klipp og lim fra Investtech var det likevel ikke så vanskelig;
- QFUEL har nylig kjørt en STOR emisjon og hentet sin egenkapital derfra - for driften ligger fortsatt med brukket rygg.
- NEL kjørte jevnlige emisjoneer i 2020. Eneste mulighet for å skaffe peng' - for driften er nå en større tragedie enn noen gang tidligere.

VOW har ikke hatt noen emi'er siden jeg kom inn i april 2019, mener jeg å huske.
Ikke annet enn at ansatte har benyttet sine rettigheter til å kjøpe aksjer iht et oppsatt program.
VOW's penger har kommer fra en solid drift og har gitt utbytte - selv om det gikk ut noe i fjor pga engangskostnader vedrørende oppkjøpet av ETIA. Ut fra dette tyder det på at P/B ikke forteller noe som helst om hvor solid driften i selskapet er.

Hilsen Hammers........som fortsat uttaler seg som "ikke regnskapskyndig".
Record
04.02.2021 kl 14:27 2545

Legg spessielt merke til det avsnittet på slutten . Hvem vet noen som har teknologien :-)
Nytt dette ,derfor masse intensjonsavtaler , C02 prisen snakkes øket til 2000,- Nok pr tonn i EU .
Slettet bruker
04.02.2021 kl 14:30 2534

https://www.equitymaster.com/glossary/price-book-value-ratio/

Comparing Price - Book Value Ratio with Other Indicators
How does the PBV ratio compare to other indicators, such as price to earnings (PE) or price to cash flow (PCF)? When valuing a company, the PE ratio is most commonly used measure. This is because when we buy shares in a company, we are buying into their future earnings.

Most companies have a PBV greater than one. This means that its market value is higher than its book value. Why is this the case? There are two reasons:

First, investors will pay a premium above the book value if the company is expected to generate enough earnings in the future. These earnings justify a market value above the book value.

Second, the book value of the firm may not be up to date. For example, the value of an asset on a company's balance sheet often reflects what the firm paid for the asset. This is not necessarily what the asset is currently worth. The best example of this is property, which typically increases in value over time. In this case, the true book value is higher than what the financial statements imply.
Redigert 04.02.2021 kl 14:31 Du må logge inn for å svare
oivindl
04.02.2021 kl 15:34 2361

Tror jeg blandet litt begreper her.
Må tenke på nytt😊
Redigert 04.02.2021 kl 15:44 Du må logge inn for å svare