Jin når vil investorene forstå tegningen??
mithra
03.02.2021 kl 11:18
8550
Q1 - 21 ligger foreløpig an til å bli det beste kvartalet for Jinhui på mange år, markedsbalansen for supramaxskip i 2021-2022 ser svært lovende ut , aksjemarkedene i HongKong og Shanghai er i bedring og eiendomsmarkedene i de samme to byene likeså. Prisen på gamle supramaxer stiger og bokførte verdier på selskapets flåte er etterhvert ganske godt dokumentert i markedet,
-- men P/e for Jin ligger på 0,24. og aksjekursen er lavere enn den var på samme tid i fjor, etter at covid var veletablert i kina.
Jeg husker godt da Stensrud og Falnes i Skagen fondene snakket begeistret om selskaper som var underordnet de tre U-ene.: Upopulær, underanalysert og undervurdert .
Jinhui ser ut til å passe glimrende i den kategorien.
-- men P/e for Jin ligger på 0,24. og aksjekursen er lavere enn den var på samme tid i fjor, etter at covid var veletablert i kina.
Jeg husker godt da Stensrud og Falnes i Skagen fondene snakket begeistret om selskaper som var underordnet de tre U-ene.: Upopulær, underanalysert og undervurdert .
Jinhui ser ut til å passe glimrende i den kategorien.
-
«
- 1
- 2 »
mithra
10.02.2021 kl 16:47
6621
Idag var det i det minste en investor som så ut til å ha skjønt det : tok ca 100.000 aksjer den siste halvtimen.
Et tilleggspoeng, er at det er liten andel frie aksjer. Morselskapet eier over 60% av de 109 mill aksjene i selskapet.
Som altså fortsatt bare prises til 0,24 av bokført egenkapital.
Verdien på verdipapirporteføljen stiger, verdien av eiendomsinvesteringene stiger, verdien på egne skip stiger og oppnådde rater på skipene ligger mer enn 100% over driftskostnadene på skipene.
Det kan sikkert finnes en forklaring på hvorfor selskapets aksjer er så lavt prises, -- men er forklaringen god i dagens marked ??
Et tilleggspoeng, er at det er liten andel frie aksjer. Morselskapet eier over 60% av de 109 mill aksjene i selskapet.
Som altså fortsatt bare prises til 0,24 av bokført egenkapital.
Verdien på verdipapirporteføljen stiger, verdien av eiendomsinvesteringene stiger, verdien på egne skip stiger og oppnådde rater på skipene ligger mer enn 100% over driftskostnadene på skipene.
Det kan sikkert finnes en forklaring på hvorfor selskapets aksjer er så lavt prises, -- men er forklaringen god i dagens marked ??
mithra
22.02.2021 kl 15:45
6494
De har ikke helt skjønt det ennå.
Smax ratene for 22.02 ligger over 17.500. Selv i Asia betyr dette rater over 15.000 pr dag. Asset value er nå over bokførte verdier. Det betyr at P/B tallet er relevant og det er på 0,36.
Ledelsen i Jin skal være ganske umusikalske om de ikke evner å gjøre svært gode penger ut av dette.l
Smax ratene for 22.02 ligger over 17.500. Selv i Asia betyr dette rater over 15.000 pr dag. Asset value er nå over bokførte verdier. Det betyr at P/B tallet er relevant og det er på 0,36.
Ledelsen i Jin skal være ganske umusikalske om de ikke evner å gjøre svært gode penger ut av dette.l
Lim Gordon
22.02.2021 kl 18:57
6406
Jeg tipper hvordan brødrene Ng har laget regnskapet, vil få stor betydning for den fremtidige kurs.
mithra
22.02.2021 kl 19:09
6379
Jeg har ikke de helt store forventninger til Q4 -20 regnskapet. Det blir et relativt beskjedent overskudd.
Det viktige blir hva de sier om Q1-21 og forventingene fremover. Samt det de sier, eller ikke sier om planene fremover.
Vil de fornye /utvide flåten ?
Vil de utvide eller begrense sine eiendomsengasjementer ?
Hvordan vil de isåfall finansiere dette . Og hva tenker de om utbyttepolitikken.
Det viktige blir hva de sier om Q1-21 og forventingene fremover. Samt det de sier, eller ikke sier om planene fremover.
Vil de fornye /utvide flåten ?
Vil de utvide eller begrense sine eiendomsengasjementer ?
Hvordan vil de isåfall finansiere dette . Og hva tenker de om utbyttepolitikken.
Lim Gordon
22.02.2021 kl 20:10
6326
Nettopp, jeg har tillatt meg å sende dem noen ord i den retning, det blir spennende å se om de reagerer.
Sognoksen1
22.02.2021 kl 20:24
6285
Pengene blir som regel i familien og ingen ting til aksje eierne ,viss de ikke har kastet de bort på annet tull ,det er ofte et stort problem
Med jin ,kan jo håpe de har vert heldig denne gangen 👍😅
Med jin ,kan jo håpe de har vert heldig denne gangen 👍😅
Sølvbuen
22.02.2021 kl 20:31
6273
Slutt med denne sutringen. Hold deg borte fra aksjen hvis du ikke har bedre å komme med i disse KREM-tider ! Nå trengs litt Konstruktivitet og Optimisme kjære venn !!
Hehehe, et under om du får svar, har sendt dem mange spørsmål opp i gjennom tidene, aldri et pip.
Disse folkene bryr seg ikke om hva som foregår her oppe i Nord.
Disse folkene bryr seg ikke om hva som foregår her oppe i Nord.
Redigert 22.02.2021 kl 20:58
Du må logge inn for å svare
mithra
22.02.2021 kl 21:06
6203
Det er ikke min erfaring long. De har alltid svart , selv om det til tider tar litt tid.
Kanskje de sjekker aksjeregisteret for å se om du er aksjonær ?
Det erimidlertid ikke alle spørsmål de er villig til å svare på. Med henvisning til at det ikke er informasjon som de har gitt detaljer om i sine regnskaper.
Og det er jo forsåvidt greit nok, selv om jeg personlig skulle ønske at de var mere transparente med hensyn til en del av forretningsførselen.
Kanskje de sjekker aksjeregisteret for å se om du er aksjonær ?
Det erimidlertid ikke alle spørsmål de er villig til å svare på. Med henvisning til at det ikke er informasjon som de har gitt detaljer om i sine regnskaper.
Og det er jo forsåvidt greit nok, selv om jeg personlig skulle ønske at de var mere transparente med hensyn til en del av forretningsførselen.
Sognoksen1
22.02.2021 kl 21:06
6202
Tror jeg venter til fredag før jeg eventuelt kjøper noen aksjer ⛄️😀
mithra
25.02.2021 kl 14:49
6050
Mitt kvalifierte gjett, er at de nå er i sluttforhandlinger om kjøp av flere supramaxere.
.Noe må de gjøre med sin tilgjengelige likviditet og supersterke balanse. Når det ikke er å betale utbytte og de har dårlige erfaringer med eiendom, har jeg vanskelig for å se for meg andre løsninger på dette luksusproblemet.
Jeg gjetter videre at de vil være mellom 5 og 10 år gamle. Differensen til nybygg er supergunstig selv omn de må investere i ballast renseanlegg.
.Noe må de gjøre med sin tilgjengelige likviditet og supersterke balanse. Når det ikke er å betale utbytte og de har dårlige erfaringer med eiendom, har jeg vanskelig for å se for meg andre løsninger på dette luksusproblemet.
Jeg gjetter videre at de vil være mellom 5 og 10 år gamle. Differensen til nybygg er supergunstig selv omn de må investere i ballast renseanlegg.
Lim Gordon
25.02.2021 kl 15:24
6009
De opererer med noen vanvittige marginer, jeg har aldri sett maken!
skvisen
25.02.2021 kl 16:02
5965
Jepp, ny ATH for Supramax rater i dag + 2,4%
Bare å lene seg tilbake, snart vil flere forstå potensialet
Bare å lene seg tilbake, snart vil flere forstå potensialet
mithra
02.03.2021 kl 11:42
5738
Der kom den første avtalen. De ser ut til å være veldig forsiktig med pengene sine.
De velger å kjøpe et 17 år gammelt skip . Det er sikkert godt vedlikeholdt og i god stand. Det at skipet ikke har stort mer enn 10 års gjenværende levetid , viser at de er veldig optimistiske på ratene de kommende tre årene.
Det mest positive er at prisen bekrefter at bokført verdi av Jin sin flåte ikke er overvurdert. Og at prisen ikke ligger stort høyere enn selskapets kontantinntjenig fra dagens flåte, fra i dag og frem til oppgjør. De har altså en veldig robust likviditet og balanse. Her kommer ikke utdannende emosjoner med det første.
Jeg regner allikevel med at de er i forhandlinger om flere skipskjøp.
De velger å kjøpe et 17 år gammelt skip . Det er sikkert godt vedlikeholdt og i god stand. Det at skipet ikke har stort mer enn 10 års gjenværende levetid , viser at de er veldig optimistiske på ratene de kommende tre årene.
Det mest positive er at prisen bekrefter at bokført verdi av Jin sin flåte ikke er overvurdert. Og at prisen ikke ligger stort høyere enn selskapets kontantinntjenig fra dagens flåte, fra i dag og frem til oppgjør. De har altså en veldig robust likviditet og balanse. Her kommer ikke utdannende emosjoner med det første.
Jeg regner allikevel med at de er i forhandlinger om flere skipskjøp.
mithra
03.03.2021 kl 15:07
5608
Supramax ratene for jan og feb snitter litt over 14.000.
Mars så langt, godt over 20.000.
Vanskelig å se for seg at snittet for Q1 kan bli noe særlig under 15.000.
Det betyr i såfall at Jin netter over 10 mill dollar bare på skipene. Eventuelle gevinster på verdipapir kommer i tillegg.
Og vi snakker Q1. Kvartalet som alltid er det dårligste kvartalet.
Hvor skal dette ende ?
Mars så langt, godt over 20.000.
Vanskelig å se for seg at snittet for Q1 kan bli noe særlig under 15.000.
Det betyr i såfall at Jin netter over 10 mill dollar bare på skipene. Eventuelle gevinster på verdipapir kommer i tillegg.
Og vi snakker Q1. Kvartalet som alltid er det dårligste kvartalet.
Hvor skal dette ende ?
mithra
10.03.2021 kl 18:06
5466
Jin skipene startet Q1 - 2021 med ca 11,000 dollar pr dag - og slutter med omlag 22.000.
Snittet for kvartalet blir antakeligvis ca 15.000.
I 2019 ( siste år uten corona ) var tilsvarende snitt ca 7.800 og nettoresultatet for kvartalet var pluss 1,9 mill dollar.
Net profit for Q1 2021 bør dermed ligge ca 10 - 11 mill dollar høyere - altså rundt 10-12 mill dollar.
I Q2 vil flåten starte med et snitt omkring +- 20.000 dollar pr dag, Hva snittet for Q2 blir, er selvsagt alt for tidlig å si noe sikkert om , men det er vel ikke urimelig å anta at det blir MINST 15,000.
Net Profit for H1 2021 blir da i størrelsesorden ca 20-22 mill dollar.
Da har vi isåfall, allerede etter H1, tatt igjen hele tapet fra Corona året 2020 , pluss 5-7 mill .
Corona , samt stor usikkerhet med hensyn til utvikling av verdenshandel gjorde at ratenivået i H1 2020 lå veldig lavt..
Skipsverdiene (Asset Value) ble derfor av investorene ansett som å ligge tildels betydelig under bokførte veridier.
Gjennom hele 1.halvår i 2020 var investorene også veldig bekymret for verdiutviklingen av eiendomsinvesteringene.
Det så en tid ut som om selskapet ville tape minst 7 mill dollar bare på investeringene i Shang Hai, Tower A.
På toppen av alt dette var det stor usikkerhet knyttet til verdien av verdipapirporteføljen.
Hvis selskapet ikke hadde vært populært blant investorene før 2020, var de det definitivt ikke utover i 2020.
Resultatet var, ikke overraskende, at aksjene ble priset kraftig ned.
I en lang periode lå P/B på nærmere 0,2
Utviklingen på slutten av 2020 og sålangt i 2021, skulle tilsi at disse bekymringene nå bør være kraftig redusert.
Skipsverdiene er økt i takt med kraftig økte priser på gammel supramax tonnasje.
Eiendomsmarkedet i ShangHai er vesentlig styrket og aksjebørsene ligger høyere enn på samme tid i fjor.
Covid vaksiner rulles ut over hele verden og, kraftige stimuleringspakker settes inn av myndighetene både i Kina , men særlig i USA.
Flåtebalansen tilsier at etterspørselen etter skipsfrakt vil overstige tilbudet. Dette er allerede synlig i de ekstremt høye supramax ratene vi har hatt så langt i år.
Fokus bør derfor nå flyttes over til mulighetene for høye rater og høy inntjening frem til 2023.
Aksjekursen på Jinhui bør speile dette.
I første omgang bør vi veldig raskt komme tilbake til kursen fra 2019 ( omkring kr 8 ).
Deretter vil den videre stigningen avhenge av videre rateutvikling og ikke minst, hva brødrene Ng forteller om sine planer, når de sent i mai legger fram Q1 resultatene.
Snittet for kvartalet blir antakeligvis ca 15.000.
I 2019 ( siste år uten corona ) var tilsvarende snitt ca 7.800 og nettoresultatet for kvartalet var pluss 1,9 mill dollar.
Net profit for Q1 2021 bør dermed ligge ca 10 - 11 mill dollar høyere - altså rundt 10-12 mill dollar.
I Q2 vil flåten starte med et snitt omkring +- 20.000 dollar pr dag, Hva snittet for Q2 blir, er selvsagt alt for tidlig å si noe sikkert om , men det er vel ikke urimelig å anta at det blir MINST 15,000.
Net Profit for H1 2021 blir da i størrelsesorden ca 20-22 mill dollar.
Da har vi isåfall, allerede etter H1, tatt igjen hele tapet fra Corona året 2020 , pluss 5-7 mill .
Corona , samt stor usikkerhet med hensyn til utvikling av verdenshandel gjorde at ratenivået i H1 2020 lå veldig lavt..
Skipsverdiene (Asset Value) ble derfor av investorene ansett som å ligge tildels betydelig under bokførte veridier.
Gjennom hele 1.halvår i 2020 var investorene også veldig bekymret for verdiutviklingen av eiendomsinvesteringene.
Det så en tid ut som om selskapet ville tape minst 7 mill dollar bare på investeringene i Shang Hai, Tower A.
På toppen av alt dette var det stor usikkerhet knyttet til verdien av verdipapirporteføljen.
Hvis selskapet ikke hadde vært populært blant investorene før 2020, var de det definitivt ikke utover i 2020.
Resultatet var, ikke overraskende, at aksjene ble priset kraftig ned.
I en lang periode lå P/B på nærmere 0,2
Utviklingen på slutten av 2020 og sålangt i 2021, skulle tilsi at disse bekymringene nå bør være kraftig redusert.
Skipsverdiene er økt i takt med kraftig økte priser på gammel supramax tonnasje.
Eiendomsmarkedet i ShangHai er vesentlig styrket og aksjebørsene ligger høyere enn på samme tid i fjor.
Covid vaksiner rulles ut over hele verden og, kraftige stimuleringspakker settes inn av myndighetene både i Kina , men særlig i USA.
Flåtebalansen tilsier at etterspørselen etter skipsfrakt vil overstige tilbudet. Dette er allerede synlig i de ekstremt høye supramax ratene vi har hatt så langt i år.
Fokus bør derfor nå flyttes over til mulighetene for høye rater og høy inntjening frem til 2023.
Aksjekursen på Jinhui bør speile dette.
I første omgang bør vi veldig raskt komme tilbake til kursen fra 2019 ( omkring kr 8 ).
Deretter vil den videre stigningen avhenge av videre rateutvikling og ikke minst, hva brødrene Ng forteller om sine planer, når de sent i mai legger fram Q1 resultatene.
Natt1369
10.03.2021 kl 21:46
5388
Flott innlegg!
Teknisk ligger alt til rette for å stige til neste nivå, tipper 8-9 kr.
Teknisk ligger alt til rette for å stige til neste nivå, tipper 8-9 kr.
Ramleren
11.03.2021 kl 11:04
5260
Veldig informativt og bra innlegg mithra.
Iflg shipping news 10.3 er ratene for supramax med binding 6 mnd usd/d 20.000, ett år 16.700, to år 15.200. Dagens rater betydelig høyere .Med disse rater er Jin nære en inntjening fremover på P/E 1.
Tydelig at styreleder Ng Siu Fai med fler ikke er populære på Oslo Børs. Dette kommer særlig frem med at Jin prises til pris/bok på ca 0,36 (egenkapital 31.12.20 ca 2 milliarder og børs verdi pr dato ca 710 millioner, egenkapital ift totalkapital er solide 65 % pr 31.12.20). Med økte stålpriser for nye båter, stigende frakter øker prisene på båtene betydelig pr dato. Sammenlignbare selskaper prises til P/B over 1. Hvis Jin prises til P/B 1, gir dette en aksjekurs på over 18 kr. Noen vil se dette, men mest tro at det er gutta med kontor i Hong Kong som ser det først.
Iflg shipping news 10.3 er ratene for supramax med binding 6 mnd usd/d 20.000, ett år 16.700, to år 15.200. Dagens rater betydelig høyere .Med disse rater er Jin nære en inntjening fremover på P/E 1.
Tydelig at styreleder Ng Siu Fai med fler ikke er populære på Oslo Børs. Dette kommer særlig frem med at Jin prises til pris/bok på ca 0,36 (egenkapital 31.12.20 ca 2 milliarder og børs verdi pr dato ca 710 millioner, egenkapital ift totalkapital er solide 65 % pr 31.12.20). Med økte stålpriser for nye båter, stigende frakter øker prisene på båtene betydelig pr dato. Sammenlignbare selskaper prises til P/B over 1. Hvis Jin prises til P/B 1, gir dette en aksjekurs på over 18 kr. Noen vil se dette, men mest tro at det er gutta med kontor i Hong Kong som ser det først.
Redigert 11.03.2021 kl 11:14
Du må logge inn for å svare
mithra
14.04.2021 kl 14:14
4973
Kan se ut som om ratefallet i supramax i Asia har stoppet opp. Og det på smått utrolige 19.500 dollar pr dag - for en supramax på vel 55.000 ton.
Skulle dette vise seg å være tilfellet vil prisen på gamle supramaxer stige. videre. Vi får fortsatt aksjen for P/B 0,40 basert på bokførte verdier.
Inntjeningen er lavere enn den burde være pga to panamaxer som ligger til gammel rate fra høsten 2020.
Aprilratene for de skipene som seiler i spotmarkedet, bør ligge rundt 20.000 . De realiserte ratene for mai kan godt komme til å ligge over 19.000.
Vi får håpe at lastene for pmaxene snart kan losses og at vi får seile med 19 skip til gjeldene rater.
Men selv uten disse to skipene , ligger Q2 an til å bli et meget sterkt kvartal.
Selv om det er lovlig tidlig å spå om Q2, vil jeg ikke bli overrasket hvis det blir liggende rundt 15 mill dollar
Skulle dette vise seg å være tilfellet vil prisen på gamle supramaxer stige. videre. Vi får fortsatt aksjen for P/B 0,40 basert på bokførte verdier.
Inntjeningen er lavere enn den burde være pga to panamaxer som ligger til gammel rate fra høsten 2020.
Aprilratene for de skipene som seiler i spotmarkedet, bør ligge rundt 20.000 . De realiserte ratene for mai kan godt komme til å ligge over 19.000.
Vi får håpe at lastene for pmaxene snart kan losses og at vi får seile med 19 skip til gjeldene rater.
Men selv uten disse to skipene , ligger Q2 an til å bli et meget sterkt kvartal.
Selv om det er lovlig tidlig å spå om Q2, vil jeg ikke bli overrasket hvis det blir liggende rundt 15 mill dollar
skvisen
14.04.2021 kl 14:37
4939
👍Ja kan se ut som ratene er på veg nordover igjen, la oss håpe kursen følger med. Store kontraster til supramax ratene 14 apr 2020 på 4724 og dagens 19615. Med break even på 6600 så sier det seg selv att pengene renner inn.
Ser det spekuleres i nye rense krav om noen tid som negativt. For 10 år tilbake hadde det kanskje hatt litt å si, men nå er alt så kortsiktig att tror det har minimal innvirkning. Q2 resultatet vil knuse all tvil 💰💰
Ser det spekuleres i nye rense krav om noen tid som negativt. For 10 år tilbake hadde det kanskje hatt litt å si, men nå er alt så kortsiktig att tror det har minimal innvirkning. Q2 resultatet vil knuse all tvil 💰💰
tobbelobb
22.04.2021 kl 12:01
4669
Ja jeg også observerte dette, det er OSE nissebørs om ikke følger med her :-) surre med priser under 15,- er jo bare tull. Plutselig er det en som ser dette (etter at han har fylt opp portissen) og kommer med en anbefaling tenker jeg :-)
In Supra we trust!
In Supra we trust!
Sonatrach
22.04.2021 kl 13:22
4590
All økt inntjening i dette selskapet pløyes tilbake som lønn, bonuser og management fees til familien..... Ingen som skjønner tegningen enda? Dere blir utsatt for ren svindel! Samme historien som i greske rederier!
Redigert 22.04.2021 kl 13:22
Du må logge inn for å svare
bulkinvest
22.04.2021 kl 15:10
4488
Selvfølgelig skjønner vi tegninga, bare du som ikke skjønner tegninga, har vært m i 15 år og dette er det beste bulkselskap etter mitt skjønn!
Sonatrach
22.04.2021 kl 16:35
4434
Lol, personlig tror jeg 2020 Bulkers går skoa av samtlige om man regner fra i fjor sommer :)
Sonatrach
22.04.2021 kl 16:36
4431
mithra skrev Så du tror ikke på utbytte i år?
Om det blir utbytte tror jeg utbyttet kun blir en fraction av hva det kunne blitt om rederiet var veldrevet og velorganisert.
bulkinvest
22.04.2021 kl 16:58
4406
Mest veldrevne bulkselskap på børsen, bare se på hva du sitter igjen med av verdier over tid, vet ikke om noen slår Jin da.
mithra
31.05.2021 kl 13:09
3971
Vi er tilbake på kursen fra 2019.
Rateutviklingen etter Q1 har vært positiv.
Selskapet valgte å kjøpe ytterligere to gamle supramaxer før regnskapet ble lagt fram. Betalingen skal finansieres av den løpende drift.
Alt lå egentlig til rette for en positiv kursutvikling.
Men når regnskapet kom viste det seg at TCE for perioden lå langt lavere enn selv de mest pessimistiske av oss hadde regnet med.
Dessuten valgte brødrene å ikke dele ut utbytte . Antakelig ble beslutningen gjort for å samle kontanter til å betale skipskjøpene raskest mulig.
Men de sa heller ingenting om sin utbyttepolicy for 2021.
Det er vel ikke usannsynlig at en del investorer også reagerer på at ledelsen øker gjennomsnittsalderen på flåten gjennom de siste skipskjøpene.
Sluttsummen ble uansett at markedet ble skuffet og sendte kursen ned.
Skipsverdiene har fortsatt å stige .
Ifølge Clackson/Platou ligger verdien av en 15 år gammel supramax nå på ca 10-11 mill usd Dette betyr i såfall at Jin sin flåte er mer verdt en bokført verdi.
I bøkene er snittverdi pr skip er på ca usd 10,1 mill . Flåten er ca 13,2 år og det inngår to Post Panamaxer, hver på over 90.000 ton.
Supramaxratene ser ut til å holde seg høye . Dette borger for et vesentlig sterkere resultat i Q2 enn vi fikk i Q1.
P/B ligger idag på 0,44 Til sammenligning ligger P/B for GOGL, BEL og Bulk 2020 på henholdsvis 1,14 , 1,62 og 1,91.
P/E tallene vil jeg ikke legge samme vekt på pga de raske rateøkningene , men de peker i samme retning.
JIN ser altså billig ut.
Men- og det er et stort men - hvis ledelsen ikke er villig til å betale utbytte og bare fortsetter å øke flåtens gjennomnittsalder, er det ikke sikkert at markedet er villig til å prise aksjene opp mot P/B lik > 1 , hvor de vitterlig hører hjemme.
Rateutviklingen etter Q1 har vært positiv.
Selskapet valgte å kjøpe ytterligere to gamle supramaxer før regnskapet ble lagt fram. Betalingen skal finansieres av den løpende drift.
Alt lå egentlig til rette for en positiv kursutvikling.
Men når regnskapet kom viste det seg at TCE for perioden lå langt lavere enn selv de mest pessimistiske av oss hadde regnet med.
Dessuten valgte brødrene å ikke dele ut utbytte . Antakelig ble beslutningen gjort for å samle kontanter til å betale skipskjøpene raskest mulig.
Men de sa heller ingenting om sin utbyttepolicy for 2021.
Det er vel ikke usannsynlig at en del investorer også reagerer på at ledelsen øker gjennomsnittsalderen på flåten gjennom de siste skipskjøpene.
Sluttsummen ble uansett at markedet ble skuffet og sendte kursen ned.
Skipsverdiene har fortsatt å stige .
Ifølge Clackson/Platou ligger verdien av en 15 år gammel supramax nå på ca 10-11 mill usd Dette betyr i såfall at Jin sin flåte er mer verdt en bokført verdi.
I bøkene er snittverdi pr skip er på ca usd 10,1 mill . Flåten er ca 13,2 år og det inngår to Post Panamaxer, hver på over 90.000 ton.
Supramaxratene ser ut til å holde seg høye . Dette borger for et vesentlig sterkere resultat i Q2 enn vi fikk i Q1.
P/B ligger idag på 0,44 Til sammenligning ligger P/B for GOGL, BEL og Bulk 2020 på henholdsvis 1,14 , 1,62 og 1,91.
P/E tallene vil jeg ikke legge samme vekt på pga de raske rateøkningene , men de peker i samme retning.
JIN ser altså billig ut.
Men- og det er et stort men - hvis ledelsen ikke er villig til å betale utbytte og bare fortsetter å øke flåtens gjennomnittsalder, er det ikke sikkert at markedet er villig til å prise aksjene opp mot P/B lik > 1 , hvor de vitterlig hører hjemme.
tobbelobb
31.05.2021 kl 14:48
3859
Må nok opp med litt lommebok etter Q2 tipper jeg :-)
31.05.2021:
South China / Indonesia Round Voyage 57000DWT Supramax $/day: 25689
Singapore via Indonesia to southern China 57000DWT Supramax $/day:28113
Bohai Bay(China)-Southeast Asia 57000DWT Supramax $/day:23375
31.05.2021:
South China / Indonesia Round Voyage 57000DWT Supramax $/day: 25689
Singapore via Indonesia to southern China 57000DWT Supramax $/day:28113
Bohai Bay(China)-Southeast Asia 57000DWT Supramax $/day:23375
Kalle Kurtasje
31.05.2021 kl 15:26
3824
Valgte å selge meg ned i JIN samme dagen de la fram Q1.
Har fortsatt en liten post, men hvorfor eie JIN som ikke gir utbytte,
når utbyttene vil strømme inn fra 2020Bulkers og GOGL?
Har lang erfaring med JIN, og brødrene i HongKong har alltid noen overraskelser på lur,
enten dette er tap på eiendommer, valutatap eller annet surr,
selv de årene hvor shippingen i seg selv har vært lukrativ.
Har fortsatt en liten post, men hvorfor eie JIN som ikke gir utbytte,
når utbyttene vil strømme inn fra 2020Bulkers og GOGL?
Har lang erfaring med JIN, og brødrene i HongKong har alltid noen overraskelser på lur,
enten dette er tap på eiendommer, valutatap eller annet surr,
selv de årene hvor shippingen i seg selv har vært lukrativ.
Natt1369
31.05.2021 kl 18:55
3743
Ingen som seriøst trodde på utbytte allerede nå. Les historikken angående utbytter i selskapet, og ser du på utviklingen for 2007-2008, så steg den med 70 kr. ifra midten av juli og et år fram. Nå har vi like mange skip som den gang, og mindre gjeld. You do the math! 😎
Ser en på ratene og nickel-trafikken, så ligger det an til at q2 kommer inn på rundt 150 mill. i overskudd, 3 gang så mye som q1. Historisk sett har de feteste utbyttene kommet til høsten, så liten grunn til å være utålmodig, da går en glipp av hele oppturen. 🤘🎉
Ser en på ratene og nickel-trafikken, så ligger det an til at q2 kommer inn på rundt 150 mill. i overskudd, 3 gang så mye som q1. Historisk sett har de feteste utbyttene kommet til høsten, så liten grunn til å være utålmodig, da går en glipp av hele oppturen. 🤘🎉
mithra
06.06.2021 kl 23:05
3403
Enig med dine vurderinger. Q3 og Q4 ligger dessuten foreløpig an til å bli like gode eller bedre enn Q2.
Jeg liker egentlig ikke å si det, men dette ligner veldig på penger som ligger i gaten for å bli plukket opp.
Jeg liker egentlig ikke å si det, men dette ligner veldig på penger som ligger i gaten for å bli plukket opp.
mithra
22.06.2021 kl 18:36
3067
Nå har P/B for bel steget til 2,19 altså vel 35%
For Jin er P/B uendret på 0,44.
I denne perioden har ratene for supramax steget med vel 15%.
En skal virkelig mistro Ng brødrene for å ikke finne Jin mer og mer attraktiv.
For Jin er P/B uendret på 0,44.
I denne perioden har ratene for supramax steget med vel 15%.
En skal virkelig mistro Ng brødrene for å ikke finne Jin mer og mer attraktiv.
Lim Gordon
22.06.2021 kl 20:39
2996
Din logikk, for meg, er fullstendig uforståelig. Hvorfor bekymre deg for mangel på 5-10% utbytte, når du kan forvente kursgevinst på flere hundre prosent.
mithra
22.07.2021 kl 13:48
2751
Snitt TCE for Q1 lå på skuffende usd 10.000 pr dag. For Q2 er mitt anslag på omlag 19.000 pr dag. Forklaringen er ensiffrede mars rater for seks supraer, låst fram til mid september, og to panamaxer som fortsatt er låst inn i kinesiske havner.
Selv om ratene godt kunne vært høyere , betyr det allikevel nesten usd 9000 mer pr skip pr dag, for hele kvartalet. Det skulle gjøre at resultatet for Q2 bør bli minst usd 15 mill, selv om vi tar høyde for tap i aksjemarkedet i kvartalet.
For Q3 blir TCE enda høyere , selv om de seks supraene bare får vel 14 dager med nye rater. Mitt foreløpige anslag er på ca usd 22500 og estimatet for Q3 er på ca usd 20 mill. For Q4 skal alle skip gå i spotmarkedet. Vi vet ikke om panamaxene blir satt i trafikk, men 20 supraer vil allikevel være tilstrekkelig for en kraftig forbedring i resultatet . hvis vi velger å legge FFA-ene til grunn. Men det kan absolutt diskuteres om det er fornuftig allerede nå.
NAV for skipene ligger nå omtrent 50% over bokførte verdier.
Kursutviklingen avhenger av mange ting, bl.a hva ledelsen sier om utbyttepoilitikk i forbindelse med Q2 presentasjonen i august.
Jeg tror på utbytte i 2021 og regner med utdeling på minst 20% av samlet 2021 nettoresultat ( etter bonuser)
Selv er jeg ingen tilhenger av interrimsdividender, men ser at de utbetalte interim i 2018. Det året lå snitt-TCE på vel usd 9.900.
I februar mente jeg Jin var ekstremt billig da den lå på ca nok 3,50. Ratene dengang lå på ca usd 12.000 for supramaxer. Idag ligger de på vel usd 30.000 og er svakt stigende. Nettobidraget pr skip pr dag ligger dermed nesten ni ganger høyere nå enn de gjorde i februar i år.
Dette, samt den kraftige økningen i NAV på skipene gjør at jeg fortsatt vurderer Jin som veldig billig.
Selv om ratene godt kunne vært høyere , betyr det allikevel nesten usd 9000 mer pr skip pr dag, for hele kvartalet. Det skulle gjøre at resultatet for Q2 bør bli minst usd 15 mill, selv om vi tar høyde for tap i aksjemarkedet i kvartalet.
For Q3 blir TCE enda høyere , selv om de seks supraene bare får vel 14 dager med nye rater. Mitt foreløpige anslag er på ca usd 22500 og estimatet for Q3 er på ca usd 20 mill. For Q4 skal alle skip gå i spotmarkedet. Vi vet ikke om panamaxene blir satt i trafikk, men 20 supraer vil allikevel være tilstrekkelig for en kraftig forbedring i resultatet . hvis vi velger å legge FFA-ene til grunn. Men det kan absolutt diskuteres om det er fornuftig allerede nå.
NAV for skipene ligger nå omtrent 50% over bokførte verdier.
Kursutviklingen avhenger av mange ting, bl.a hva ledelsen sier om utbyttepoilitikk i forbindelse med Q2 presentasjonen i august.
Jeg tror på utbytte i 2021 og regner med utdeling på minst 20% av samlet 2021 nettoresultat ( etter bonuser)
Selv er jeg ingen tilhenger av interrimsdividender, men ser at de utbetalte interim i 2018. Det året lå snitt-TCE på vel usd 9.900.
I februar mente jeg Jin var ekstremt billig da den lå på ca nok 3,50. Ratene dengang lå på ca usd 12.000 for supramaxer. Idag ligger de på vel usd 30.000 og er svakt stigende. Nettobidraget pr skip pr dag ligger dermed nesten ni ganger høyere nå enn de gjorde i februar i år.
Dette, samt den kraftige økningen i NAV på skipene gjør at jeg fortsatt vurderer Jin som veldig billig.
tobbelobb
27.07.2021 kl 11:56
2177
Asia går enda greit og anslagene dine kan nok treffe +/- , selv sa jeg vel 15.000 i snitt på Q2 og mulig jeg var litt forsiktig. Q3 blir over 20k vet jeg :-)
Dagens Asia tall er da i positivt farvann og de som følger Europa har jo ikke peil iht Supramax :-) Men grei indikasjon da :-)
Supramax TCT Index Point 3388.84 + 9.47
South China / Indonesia Round Voyage 57000DWT Supramax $/day 27067 +113
Singapore via Indonesia to southern China 57000DWT Supramax $/day 29714 +73
Bohai Bay(China)-Southeast Asia 57000DWT Supramax $/day 24081 +44
Dagens Asia tall er da i positivt farvann og de som følger Europa har jo ikke peil iht Supramax :-) Men grei indikasjon da :-)
Supramax TCT Index Point 3388.84 + 9.47
South China / Indonesia Round Voyage 57000DWT Supramax $/day 27067 +113
Singapore via Indonesia to southern China 57000DWT Supramax $/day 29714 +73
Bohai Bay(China)-Southeast Asia 57000DWT Supramax $/day 24081 +44
Hvordan tror du markedet vil ta i mot et Jin resultat hvis selskapet oppnår en snitt rate rundt 15K ?
Mye løk ser seg blind på FFA og tror nok Jin vil oppnå noe slik som over 20k for kvartalet, historisk skuffer jo alltid Jin,
Jin sine holker oppnår aldri i snitt det røkla klarer, slik har historien alltid vært, et resultat snitt 15k og ikke dividende, tror du den skal langt opp?
Forøvrig fortsetter bulk aksjer ned med store prosenter i Usa, FFA faller relativt kraftig og siste oppdatering asset viser at prisene på skip nå ikke stiger men faller, klarte Jin å treffe toppen med sitt siste kjøp? Bra for Belco i så måte.
I værste fall med litt uheldig rate utvikling fremover, klarer faktisk Jin å rote bort store deler av hele Supra rallyet med sine fastlåste skip, det er ingen garanti for at q4 blir vesentlig bedre en q2 for Jin og bikker nå Supra ned til litt mer historisk rate sett opp mot de større skip bør ingen bli sjokket om vis ser nivåer godt under 20 k i vinter.
Da er det ikke like gøy å sitte med Jin handlet på dagens nivåer.
Bare pass på at dere ikke blir sittende støkk i denne smørja hvis markedet vender ned, det kan bli en meget lang og tung afære.
Uansett lykke til
Mye løk ser seg blind på FFA og tror nok Jin vil oppnå noe slik som over 20k for kvartalet, historisk skuffer jo alltid Jin,
Jin sine holker oppnår aldri i snitt det røkla klarer, slik har historien alltid vært, et resultat snitt 15k og ikke dividende, tror du den skal langt opp?
Forøvrig fortsetter bulk aksjer ned med store prosenter i Usa, FFA faller relativt kraftig og siste oppdatering asset viser at prisene på skip nå ikke stiger men faller, klarte Jin å treffe toppen med sitt siste kjøp? Bra for Belco i så måte.
I værste fall med litt uheldig rate utvikling fremover, klarer faktisk Jin å rote bort store deler av hele Supra rallyet med sine fastlåste skip, det er ingen garanti for at q4 blir vesentlig bedre en q2 for Jin og bikker nå Supra ned til litt mer historisk rate sett opp mot de større skip bør ingen bli sjokket om vis ser nivåer godt under 20 k i vinter.
Da er det ikke like gøy å sitte med Jin handlet på dagens nivåer.
Bare pass på at dere ikke blir sittende støkk i denne smørja hvis markedet vender ned, det kan bli en meget lang og tung afære.
Uansett lykke til
Redigert 27.07.2021 kl 20:12
Du må logge inn for å svare
Natt1369
27.07.2021 kl 19:43
2087
For en rørende omtanke av en med null peiling på selskapet! 🤡
Både Jin Mei og Jin Lang er klar for nye oppdrag i august, de resterende skipene har oppnådd rater rundt 20 000 $ på nickelfrakt fra Surigao.
Sist det ble betalt utbytte, lå ratene rundt 12-14 000 $, så absolutt INGEN grunn til bekymring. Om ratene holder seg på dette nivået, og høsten ikke skulle stå til forventningene, så er inntjeningen såpass pervers, at ingen hadde turt å drømme om noe i nærheten forut covid-19!
Både Jin Mei og Jin Lang er klar for nye oppdrag i august, de resterende skipene har oppnådd rater rundt 20 000 $ på nickelfrakt fra Surigao.
Sist det ble betalt utbytte, lå ratene rundt 12-14 000 $, så absolutt INGEN grunn til bekymring. Om ratene holder seg på dette nivået, og høsten ikke skulle stå til forventningene, så er inntjeningen såpass pervers, at ingen hadde turt å drømme om noe i nærheten forut covid-19!
Redigert 27.07.2021 kl 22:09
Du må logge inn for å svare
Lommene til Siu Fai og Kam Wah er også klare for oppdrag, jeg hadde vært SVÆR bekymret.
Syns jeg hørte tilsvarende fra deg også med aksje over 11 kroner.
Før og etter Covvid er to vidt forskjellige ting, den gang kostet aksjen også 2,5kr og nå nylig 10, dessuten Covid er ikke forbi, den frykten brer seg på børsene nå.
Bli bare ikke sittende fast i smørja.
Lykke til
Syns jeg hørte tilsvarende fra deg også med aksje over 11 kroner.
Før og etter Covvid er to vidt forskjellige ting, den gang kostet aksjen også 2,5kr og nå nylig 10, dessuten Covid er ikke forbi, den frykten brer seg på børsene nå.
Bli bare ikke sittende fast i smørja.
Lykke til
Redigert 27.07.2021 kl 19:55
Du må logge inn for å svare
Natt1369
27.07.2021 kl 20:31
2033
3 Sorte svaner har medført at strikken er strukket til det ytterste. Det bygges ikke nye skip, like lite som det leveres nye skip i årene fremover.
En behøver ikke være Nostradamus for å forstå hvilken vei tørrbulk, og spesielt supramax-segmentet beveger seg framover. Aksjen er nå priset til pre-covid nivåer, med rater mellom 9-12 000 $, så når ratene holder seg over 20 000 $ i lengre tid, rettferdiggjør det nødvendigvis en høyere prising.
Hva covid-19 angår, så vil en vedvarende smitte kun forlenge den oppadgående syklusen, og økonomiske insentiver fra myndighetene i verden.
Å være eksponert innen tørrbulk er en no-brainer i mange, mange år fremover. Tech, og vekstaksjer vil nok falle betydelig når gjenåpningen tiltar. 😎
En behøver ikke være Nostradamus for å forstå hvilken vei tørrbulk, og spesielt supramax-segmentet beveger seg framover. Aksjen er nå priset til pre-covid nivåer, med rater mellom 9-12 000 $, så når ratene holder seg over 20 000 $ i lengre tid, rettferdiggjør det nødvendigvis en høyere prising.
Hva covid-19 angår, så vil en vedvarende smitte kun forlenge den oppadgående syklusen, og økonomiske insentiver fra myndighetene i verden.
Å være eksponert innen tørrbulk er en no-brainer i mange, mange år fremover. Tech, og vekstaksjer vil nok falle betydelig når gjenåpningen tiltar. 😎
Ikke for å helle malurt i begret men havnekapasitet samt bytte av manskap for båtene kan lage trøbbel ..
Natt1369
27.07.2021 kl 21:00
2004
Forøvrig var aksjen nede på 2,80 UNDER pandemien, og har ikke vært priset til 2,50 siden 2003. 🤡
Like før pandemien brøt ut, var den priset rundt 8 kr.
Da utbytte ble annonsert i august 2018, gikk aksjen fra 8,09 til 14,18 på en måned.
Det er bare å se på historikken, så velger en selv om en vil være med, eller ikke. 😎
Den gang var ikke ratene engang i nærheten av de nivåene som nå oppleves.
Once-in-a-lifetime-opportunity!! 🤘🎉
Like før pandemien brøt ut, var den priset rundt 8 kr.
Da utbytte ble annonsert i august 2018, gikk aksjen fra 8,09 til 14,18 på en måned.
Det er bare å se på historikken, så velger en selv om en vil være med, eller ikke. 😎
Den gang var ikke ratene engang i nærheten av de nivåene som nå oppleves.
Once-in-a-lifetime-opportunity!! 🤘🎉
Natt1369
27.07.2021 kl 21:39
1969
Og hvilken vei tror du ratene går, om færre skip er tilgjengelig?? 🤡
Utifra hva jeg observerer på marine traffic, så går skipene våre i skytteltrafikk mellom Surigao-Rizao, noe som har pågått siden januar! Ledelsen er svært erfaren, og har nok opparbeidet noen solide kontakter opp igjennom årene.
Når Jin Mei, og Jin Lang, pluss Tai Hawk og Belfri i tillegg kommer i optimal drift, sier det seg selv at reprisingen av selskapet ikke har begynt engang! 😎
Utifra hva jeg observerer på marine traffic, så går skipene våre i skytteltrafikk mellom Surigao-Rizao, noe som har pågått siden januar! Ledelsen er svært erfaren, og har nok opparbeidet noen solide kontakter opp igjennom årene.
Når Jin Mei, og Jin Lang, pluss Tai Hawk og Belfri i tillegg kommer i optimal drift, sier det seg selv at reprisingen av selskapet ikke har begynt engang! 😎
Redigert 27.07.2021 kl 21:40
Du må logge inn for å svare
bulkinvest
27.07.2021 kl 22:14
1931
Regne med at long sitter i golden er litt redd for at den skal ned ( ble ikke noe av de 110k rater han ventet)
Les første innlegg i Gogl tråd, fra 4 mars, i stedet for å spre nye løgner.
Hadde du lyttet til det jeg skrev den gang hadde du doblet pengene dine i Gogl fra 50 kroner + dividende, i stedet for å satse på Jin som har steget 50% siden den gang.
Har helt fra trådens start skrevet at jeg ikke tror på 100 k rater, derimot 50 k
Jeg skrev tidlig i mars, går Cape raten i 50k går Gogl aksjen til 100kr, raten gikk til 45k og aksjen til 98 kr så fulltreffer der.
det er Petter Haugen som tror på 100k, de ekspert analytikerene har ikke peiling
Hadde du lyttet til det jeg skrev den gang hadde du doblet pengene dine i Gogl fra 50 kroner + dividende, i stedet for å satse på Jin som har steget 50% siden den gang.
Har helt fra trådens start skrevet at jeg ikke tror på 100 k rater, derimot 50 k
Jeg skrev tidlig i mars, går Cape raten i 50k går Gogl aksjen til 100kr, raten gikk til 45k og aksjen til 98 kr så fulltreffer der.
det er Petter Haugen som tror på 100k, de ekspert analytikerene har ikke peiling
Redigert 27.07.2021 kl 22:43
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »