KRAKK -Traaden

Slettet bruker
KRAKK 03.02.2021 kl 15:17 67683

1. Amerikanerne begynner og forstaa at kun halvparten av pengene som er lovet vil komme, og at det ikke er nok. Det er hevnens time for republikanerne etter demokratenes hardkjoer og valgfusk i valgkampen,

2. De muterte virusene fra japan, Soer Afrika og Brasil, som dagens vaksiner ikke dekker saerlig godt, er i ferd med og innta verden. Disse vil ganske sikkert lede til ny lockdown verden rundt om en maaned eller to.

3. Aapner man sumfunnene igjen, gaar vi en ny smitte eksplosjon i moete. Med alle virusvariantene.

4. Vaksineringen tar mye lenger tid enn forventet.

5. Gjeldsboblene stiger til nye rekorder i hele verden, noe som kan utloese ett finanssjokk naar som helst.
Redigert 03.02.2021 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2021 kl 13:09 6899

Markedet blir bare dummere og dummere dag for dag. Noe, et eller annet, skal slå knyttneven sin knallhardt i mellomgulvet på hele dette sirkuset. Ingen vet når det vil skje, men det vil skje, og med langt større sannsynlighet enn på lenge. Jeg blir ikke dum i trynet når det skjer. Maks et par år til nå, så... Trolig mindre tid... Ønsker meg et huge major stock market crash til jul.
tuja
18.03.2021 kl 14:12 6838

https://www.wsj.com/articles/the-spending-bill-cometh-11615848560?mod=e2fb&fbclid=IwAR0pqBbxGsg68Ro_zABA3ehzCqIYMfkEK6YlFK5p2cuv99bmlHPfuq3XGkM


The Spending Bill Cometh
The free lunch is over as Treasury Secretary Yellen signals major tax increases ahead.
Scoopex
18.03.2021 kl 20:10 6777

Oljekrakk i morgen.
Slettet bruker
18.03.2021 kl 20:31 6718

Der fikk oljen et fullt ut forståelig slag. Hva blir det neste som bidrar til til å knekke ned børsen..? Bitcoin-krakk..? Videre vaksinekrøll..?
Redigert 18.03.2021 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
Spartan
18.03.2021 kl 23:02 6484

Sett et skrell i tech, grønt, og nå kommer olje (brått). Føler ting generelt er volatilt og usikkert nå, på en ATH ingen hadde forventet skulle komme.
Vi har gått for raskt opp siden mars. Alle ventet på «the double dip». Jeg tror vi får et lite krakk i 2021...det kan ikke være slik at pengetrykking og lave renter skal være løsningen for økonomien. Den sure svie må komme...
Slettet bruker
19.03.2021 kl 14:26 6179

Mørket vil tilbake, og det kommer...
Slettet bruker
23.03.2021 kl 16:10 5586

Veien er kort fra hero to zero. Når stater desperat prøver å berge økonomien og pizzabudet gir aksjetips, da er det greit å være observant.

EU og USA ser ut til å reise seg mer mot Kina, særlig med tanke på menneskerettighetsspørsmål, og det kan bli steile fronter som går hardt utover handel og samkvem ellers som inkluderer valutakrig. Dette er bare et av mange spøkelser. Den enorme gjelden og skyhøy prising av det aller meste kan ende i en skikkelig dommedag.

Stockageddon?!
Muggost
23.03.2021 kl 17:15 5503

Du traff jo ikke så verst med «Rockalls Krakk Profeti» da 😅 Lyst til å prøve på en ny?
omans
23.03.2021 kl 19:21 5424

Stop loss er fin regel. Om man klarer å overholde den.
Om det skal komme MeltDown innen 2 år, kanskje det ikke skal krakke akkurat de første ukene?
Da kan det fortsatt være penger å hente på børsen, å se etter muligheter for profitt, framfor å sette seg i en mørk krok å vente på at himmelen skal falle ned(?)
omans
23.03.2021 kl 19:28 5384

Ser Gartman kom med følgende melding februar 2018: Avoid Amazon stock.

Kurs da 13-1500, kurs nå 3175

https://www.foxbusiness.com/markets/avoid-amazon-dennis-gartman-says-while-admitting-a-wrong-call-on-stocks
I tillegg innrømmer han sine dårlig call, så det går i ball for den mannen.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 21:50 5205

Det traff på tid... 😅 Et eller annet slo inn, og det ble viruset. Alle oss oppegående visste at noe slikt før eller siden ville skje, med versus eller bakterie altså, men ikke når. Klart slikt er skummelt, særlig når verden er så tett sammenvevd og så mange bor tett i store byer.

Må nok avvente en ny en. Må samle mot til i sommer, så kommer det kanskje en grandios profeti igjen.

😂👍
retur
23.03.2021 kl 21:53 5203

Mer skatt for bedrifter. Vil vel føre til krakk
Slettet bruker
23.03.2021 kl 21:55 5178

Du har nok helt rett i det, men når det kommer melt down (for det gjør det nok), så blir man helt konge/dronning med mye cash. Jeg tror ikke på et krakk i vår, for mye går i rett retning eller ser ut til å gå i rett retning. Dette holder vel futt nok i børsene, selv om de har priset inn det meste av det positive og vel så det. Skal man først inn i noe, så kan kanskje bunnsolide aksjer på lav RSI være noe. Det blir stor forskjell på fallhøyde om «noe» skjer. Det så vi under koronakrakket også.
aksjejonas
23.03.2021 kl 22:52 5062

Pizzabudet..eller norske kvinner, som nå plutselig har fått øynene opp for aksjer. De tror at pengene vil vokse inn i himmelen, og har ikke opplevd solide nedturer, kun oppgang, oppgang og atter oppgang.
Å, gid...pengene doblet seg jo...bla...bla...så lett dette var da!
Lurer på hvordan pipen høres ut når, og ikke hvis, krakket snart kommer, og investeringen plutselig er verdt halvparten.
https://e24.no/boers-og-finans/i/jBmBoz/rekordmange-kvinner-ble-aksjeeiere-i-2020
aksjejonas
23.03.2021 kl 23:13 4989

Etter å ha tapt endel på derivater og aksjer de siste årene, tenkte jeg at pokker, nå kjøper jeg kjedelige, grønne fond, og lar de vokse seg store og fete i "det grønne skiftet". Men hva skjer da? Jo, nå advares det faktisk mot grønne aksjer og fond, og kaller de en ny boble ala dot.com!! På de par mnd jeg har hatt dem (i DNB) er status -1,31 på det ene og -0,04 på det andre.
Jeg tror jeg gir opp snart, og putter pengene i madrassen!
Slettet bruker
24.03.2021 kl 10:57 4705

"Historic debt, combined with a slower-than-expected snapback in the economy, could create an extremely bearish event for the market, he said.

"The combination of these should be a much bigger deal than what some realize," he said."

kilde:
https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/news-insights/latest-news-headlines/gray-swans-blinded-by-pandemic-investors-may-be-ignoring-these-risks-in-2021-61758493
investorK
24.03.2021 kl 19:38 4588

Alt har rast hele uken på børsene i USA. Er kollapsen i gang?
Slettet bruker
24.03.2021 kl 21:25 4473

Hvem veit? Har du solgt alt?🌞
Slettet bruker
24.03.2021 kl 22:27 4364

Ingen som vet, men det kan godt være slik at et bearmarket drar børsene ned f.eks. 20% over lengre tid, 6-10 måneder, før det virkelige krakket setter inn. Hvor er egentlig den videre oppsiden når «alle» har aksjer og fondsandeler, børsene ser ut til å være priset til en perfekt økonomisk utvikling og statene trykker penger..? Det er noe som skurrer...
Slettet bruker
25.03.2021 kl 06:01 4198

Pleier det ikke alltid skurre litt for krakknisser?
Slettet bruker
25.03.2021 kl 10:01 4029

Nei, ikke alltid for min del, men dette er uvanlige tider. Det er ikke sikkert det er krakknissene som står med lua i hånda når det krakker.

Det kommer trolig noen sunne korreksjoner innimellom før det smeltes ned, og våren her kan på greie muligheter. Men, jeg vil i så fall kun kjøpe på solide aksjer som har vekst og/eller utbytte, selskaper som har hatt inntekter i flere år og som har en viss historikk, og det kjøpes kun på lav RSI-verdi på sure børsdager der jeg ser muligheten for rask innhenting. Da står jeg sterkere tilbake dersom ulykken inntreffer mens jeg er inne, tenker jeg.

Her har vi nok et tegn i tida:
https://kapital.no/investor/investornytt/2021/03/22/7635895/i-london-nektes-mange-kunder-kreditthandel-nye-kredittsjokk-pa-vei

Dette forteller meg at aksjemarkedet er ganske spinnvilt med veldig mange ferskinger, men også at markedet er meget modent. De som låner ut penger til kunder som belåner aksjekjøp er selvfølgelig profesjonelle, og de må se en stor risiko for i siktet, hva..? Er de også krakknisser..?
Muggost
25.03.2021 kl 10:11 4040

Det er alltid krakknissene som ringer krakket inn vettu :-)

Det betyr ikke at det ikke kommer gode kjøpsmuligheter, men det er jo allerede varslet renteøkninger utover mot slutten av året, og hva tror du skjer når folk begynner å se at de investeringene som ble gjort på topp i januar/februar har halvert seg (Hexagon, Purus, AOW, ACC, Flyr, etc), og kanskje ikke vil gi inntjening før om mange mange år? Da blir det krakk eller korreksjon eller kall det hva du vil.
Slettet bruker
25.03.2021 kl 12:25 3983

Ja, pling-pling..:)-

Det blir verst for luftslotta, ja, det tror jeg. Andre har noe langt mer fundamentalt å falle tilbake på, selv om også de solide vil falle. Bare en gradvis nedgang over flere måneder, f.eks. 10-20% i snitt for luftslott- / kanskje-plussresultat-om-ti-år-dersom-mye-klaffer-aksjene, samtidig som renta går opp... Da blir det mindre kjærlighet for slikt, og oppstår det da en "hendelse", så blir det skrekk. Tenk bare på hvor fullinvestert børsene er, så mange som har aksjer eller fondsandeler, og hvor såre enkelt og raskt det er å trykke på salgsknappen. Reaksjonen ned kan bli voldsom, og over øker short-posisjonene. Det blir mange tvangssalg også.

Med litt tid til hjelp, så vil kruttet til sentralbankene være mer oppbrukt, og det kan hende de kapitulerer. Det kan bli en real nedsmelting, men derfra skal verden vende tilbake igjen. Det blir en ny start, og med helt enkel matte er det lett å forstå den enorme fordelen får ved å kjøpe verdipapirer etter et stort krakk, større enn koronakrakket. Om en ser på bullmarkedet etter finanskrisekrakket, så steg vel børsene riktig mye første året etterpå, og så fulgte mange år etterpå med en samlet stor oppgang. Man kan virkelig bygge på formuen om man er med penger like etter et krakk, og etter et første år med riktig stor oppgang, så har man en vesentlig større egenkapital som gjør at man får større muskler videre, og man kan lettere ta en grei kronesum inn i mer spekulative case som mest sannsynlig ikke vil bli knust av et krakk med det første (fordi det nettopp har vært der...).
Slettet bruker
25.03.2021 kl 13:20 3936

Toppen er naadd. Ikke mer og hente paa boersene.

Bank of America Expects The S&P To Return Just 0.2% Over The Next Decade!

https://www.zerohedge.com/markets/bank-america-expects-sp-return-just-02-over-next-decade

Redigert 25.03.2021 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
omans
25.03.2021 kl 13:34 3899

Ta en titt på FLEX Lng

Jeg ser den i 100 kroner ila noen uker.

Det er en oppside på over 30%
Slettet bruker
25.03.2021 kl 14:23 3793

Hvordan er bunnen nådd? Indeksen er jo skyhøg.....
Dr_Eval
25.03.2021 kl 14:56 3738

Indeksen går alltid lenger opp enn utgangspunktet før eller siden etter en korreksjon. Er glasset halvfullt eller halvtomt?
Redigert 25.03.2021 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2021 kl 17:26 3612

Følger bare grafen. Ikke mer ikke mindre.
Rundt 980 er også mulig ved korreksjon. Hvis bunnen idag ikke holder de neste dagene.
Redigert 25.03.2021 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2021 kl 10:20 3439

Sore skatteoekninger og renteoekning paa statsgjeld paa gang i USA. Noe som kommer til aa drepe markedet, og forkvakle den amerikanse regjeringens oekonomiske sprell. 30 trillioner dollars i gjeld, som tilsvarer ca. 250 billioner kr, taaler ingen renteoekning uten at det gaar galt.
Redigert 26.03.2021 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
trani
26.03.2021 kl 15:07 3371

Korreksjonen, er langt fra ferdig.
Konflikten mellom Kina og vesten har så vidt begynt, og inflasjonen begynner å bevege seg faretruende.
Mye peker på ytterligere korreksjon på 10-20% Neste uke er OSE stengt i 2 dager, for så å være stenget med en dag til uken etter.
Mye vil skje, og OSE vil få seg en grusomt overraskelse over påsken.
Vinduet for å redusere eller korrigere beholdningen vil bli kortvarig til uken.
Redigert 26.03.2021 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
omans
26.03.2021 kl 16:52 3303

VIX bryter nå ned av 20. Dvs at bull markedet vil ta neste fase, som er med høyere investor confidense.
Når Vix er i lende under 20 har en et mer forutsigbart bull-marked, og det er mulighetenes marked.
Da kan alt skje, f.eks. MAMU (Mother of All MeltUp) Market boom. https://www.investopedia.com/terms/b/boom.asp

Det vil komme en forståelse av at det vil bare gå opp, og at nedgang virker umulig, gitt alt det positive.
Men det er en illlusjon. Det vil ikke ende godt til slutt. Da kan en ta frem tråden, men først blir det vel partay noen uker/mndr evt lengre, jeg vet ikke...
Redigert 26.03.2021 kl 16:54 Du må logge inn for å svare
JonasKr
26.03.2021 kl 19:13 3187

Noe særlig høy inflasjon (slik som inflasjon regnes idag) kan jeg aldri tenke meg at det blir, Europa og USA er i tidenes likviditetsfelle. Ikke overraskende var tall for privat forbruk skuffende i USA. Så lenge alt fokus er på vaksinering, og sentralbanker og myndigheter kjører på, så tviler jeg på at vi får se noe krakk. Tesla & co vil etter alt å dømme fortsette nedturen, men aksjer med en rasjonell pris og kontantstrøm tror jeg vil fortsette å gjøre det bra. Jeg tror ikke på noe generelt krakk før Corona er lagt bak oss og markedene må ta inn over seg at vi alle er med i Luksusfellen.
Slettet bruker
26.03.2021 kl 19:32 3192

Jeg må innrømme at jeg ikke lenger forstår hvordan verden henger sammen? Vi er tilsynelatende i en ny tid og hvor trykking av penger (USD) faktisk ser ut til å fungere....en så lenge? Slik jeg forstår begynner noe inflasjon å gripe inn men i så liten grad at "ingen" enda forstår eller føler det. Ikke minst er det rart at det aldri har vært riktigere å være i aksjer, eiendom, råvarer eller lignende mens cash og inflasjon ikke uroer? Kan det rett og slett være slik at globaliseringen har ført til at vi kan trykke penger til månen? Hva blir i så fall konsekvensene. Må si at jeg sliter litt med å forstå dette.
Muggost
26.03.2021 kl 19:45 3167

Jeg har hvertfall hatt tidenes aksjefest siden i fjor sommer! Gjort noen gode avgjørelser og noen dårlige avgjørelser og hatt litt flaks innimellom slagene. For min del har jeg brent meg mer på FOMO enn å ta tidlig gevinst, så jeg har valgt å trappe ned til 75% cash nå. Om jeg går glipp av den siste dansen får det heller være - jeg har nemlig ikke lyst til å bli med ned til bunns med den gevinsten jeg har nå.
JonasKr
26.03.2021 kl 19:53 3182

Meningene er mange og jeg har min :-). Kvantitative lettelser er helt forferdelig, det er etter min mening svært lite inflasjonsskapende (pga likviditetsfellen), og fungerer først og fremst som et middel for å holde renten på statsgjeld nede. Det største problemet med kvantittive lettelser er at det skaper en helt ekstrem forskjell på de få prosent rikeste og vanlige lønnstagere. Vanlige folks lønn vannes ut når pengemengden øker, mens assets (som i stor grad eies av de rikeste) eksploderer i verdi. Som jeg pleier å si "selv John Fredriksen bruker kun en boksershorts om dagen". Med det mener jeg at du ikke øker kjøpekraften i samfunnet om John Fredriksen blir en milliard rikere, han kjøper bare flere assets. Dette er grunnen til at ultralave renter og QE ikke øker kjerneinflasjonen, og på sikt faktisk virker deflaterende, fordi vanlige folk faktisk får svekket kjøpekraft.

Post-covid blir en verden med lav inflasjon, lav økonomisk vekst, enorme forskjeller på de 1%-5% rikeste og resten, og en enorm statsgjeld, Mitt stalltips er at neste finanskrise utløses av en gjeldskrise i EU, sannsynligvis er det ikke så mange år til. Neste krise kan ikke løses ved å senke renter og trykke penger, den må løses sånn kriser skal løses, med trange tider og nedbetaling av gjeld. Verdens politikere og sentralbanker burde gå grunnkurset til Hallgeir i Luksusfellen:
1.Slutt å ta opp mer gjeld,
2.Sett næring etter tæring
3. Betal ned gjeld
Redigert 26.03.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.03.2021 kl 21:43 3068

JonasKr

Jeg er selvfølgelig helt enig og som du sikkert har forstått. Men hva nytter det så lenge gammel logikk ikke lenger gjelder? Klarer du å se enden på denne reisen og som alle jeg følger aldri forstår. Jeg følger flere såkalte "spesialister" på nettet og alle som en sitter sjakk matt?