KRAKK -Traaden

Slettet bruker
KRAKK 03.02.2021 kl 15:17 67679

1. Amerikanerne begynner og forstaa at kun halvparten av pengene som er lovet vil komme, og at det ikke er nok. Det er hevnens time for republikanerne etter demokratenes hardkjoer og valgfusk i valgkampen,

2. De muterte virusene fra japan, Soer Afrika og Brasil, som dagens vaksiner ikke dekker saerlig godt, er i ferd med og innta verden. Disse vil ganske sikkert lede til ny lockdown verden rundt om en maaned eller to.

3. Aapner man sumfunnene igjen, gaar vi en ny smitte eksplosjon i moete. Med alle virusvariantene.

4. Vaksineringen tar mye lenger tid enn forventet.

5. Gjeldsboblene stiger til nye rekorder i hele verden, noe som kan utloese ett finanssjokk naar som helst.
Redigert 03.02.2021 kl 15:21 Du mÄ logge inn for Ä svare
omans
10.04.2021 kl 10:43 5685

Professoren ser ut Ă„ vĂŠre enig med meg.

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/04/08/7653643/professor-spar-boom-markedet-kan-stige-30-40-prosent

SÄ krakkprofeter kan holde trÄden varm under oppturen for min del, om de ikke har annet Ä ta seg til.
Skulle det korrigere tror man sikkert igjen at storkrakket er pÄ vei.
Jeg sa i januar sell in may and go away, men hvem vet om det er da korreksjonen kommer denne gang. NĂ„r noe har lĂžpt foran seg selv litt for lenge vil det korrigere.
Redigert 10.04.2021 kl 10:44 Du mÄ logge inn for Ä svare
tuja
10.04.2021 kl 11:10 5653

Korreksjoner kommer som regel som lyn fra klar himmel, og nÄr euforien er pÄ topp. Markedet er vel rimelig frontrunnet iht Þkonomisk gjeninnhenting i pandemien. BÞrser pÄ ATH, og helikopterpenger med dertil stigende gjeldsgrad i de fleste land. USA topper nok, uten sammenlikning, den listen. SÄ hvor mye er allerede priset inn? Det er det store spÞrsmÄlet. Og nÄr stiger rentene?
Dr_Eval
10.04.2021 kl 11:55 5654

Jeg er enig med professoren. Korreksjonen pÄ 20% kommer nok et sted mellom september og januar, men fÞrst skal markedet opp 40%.
Karybdis
10.04.2021 kl 12:00 5661

Ingen skal ta fra deg det, Omans, at du er notorisk optimist i alle sammenhenger. Fordelen du har med det, er at for det meste vil du ogsÄ ha rett. Jeg skal virkelig sperre Þynene opp den dagen, hvis den skulle komme, at du ikke vil vÊre aksje / trend positiv, men jeg tviler; ellers gode innspill.
Uansett, interessant trÄd Ä fÞlge. Min mening er vi ville hatt store krakk her allerede, men markedet er idag mye mer styrt / regulert enn tidligere gjennom sentralbankene. Sentralbankene stiller idag opp for kapitalistene og redder deres verdier og det medfÞrer at pengene idag er mer segregert og pÄ fÊrre hender enn noen sinne.
Ellers er det min mening at det kun er USA som kan holde holde pÄ Ä trykke penger litt ukritisk (EU gjÞr jo delvis dette; Tyskland kjenner historien) uten at det medfÞrer inflasjon; dette mÄ skyldes dollarens sentrale rolle som verdensvaluta. Det interessante er om / nÄr dette endres med Kina som verdens kommende ledende Þkonomi. SÄ langt synes det klart at kineserne er fornÞyd med Ä stÞttekjÞpe dollar; vil det vare??
I denne sammenheng neppe noe (stort) krakk med det fĂžrste....
tuja
10.04.2021 kl 12:13 5771

«Kanskje glir det over, men markedet er hÞyt priset og farene ligger foran oss. Det er pÄ tide Ä trÄ varsomt, spesielt nÄr det ligger an til hÞyere renter», uttaler Wien til CNBCs «Squawk on the Street».

Investoren mener at inflasjonen vil skyte fart raskere enn de fleste prognosene. Det vil medfÞre at Federal Reserve strammer inn pengepolitikken tidligere enn antatt. Et av faresignalene var fredagens Þkning i produsentprisene, som ifÞlge Wien er en urovekkende indikator pÄ stigende inflasjon. Raskt stigende inflasjon vil kunne utlÞse salg i markedet og fÞre til en korreksjon pÄ 10 prosent.

«Jeg tror vi vil kunne se det fallet, kanskje mer, men pÄ et grunnleggende nivÄ tror jeg markedet er veldig sterkt. Derfor vil bull-markedet igjen skyte fart, og jeg tror vi vil avslutte Äret pÄ et hÞyere nivÄ enn der vi er akkurat nÄ», sier Wien.

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/04/10/7654381/markedet-er-hoyt-priset-og-farene-ligger-foran-oss
JonasKr
10.04.2021 kl 12:21 5884

Hmm, inflasjon ja. Jeg er svÊrt usikker pÄ hvordan post-corona blir. Blir det en periode med hÞy inflasjon ala Tyskland etter ww1 og USA etter WW2, eller blir det mer som Japan pÄ 90-tallet og finanskrisen, med lav inflasjon?

Alt avhenger av i hvilken grad penger "vandrer" fra kapitalmarkedene/sparing og over i BNP-relatert inflasjon. Kvantitative lettelser fÞrer utelukkende kun til Þkte kapitalformuer hos de rikeste og skaper ikke inflasjon; altsÄ, Fredriksen kjÞper vel ikke sÄ mye mer klÊr om han blir 10mrd rikere? Fattigsjekkene til Biden erstatter for mange bare tapt inntekt og Þker ikke kjÞpekraft. Man risikerer ogsÄ (som i Japan og under finanskrisen) at personer/bedrifter betaler ned gjeld i stedet for Ä forbruke, som heller ikke skaper inflasjon.

Personlig tviler jeg sterkt pÄ noe langvarig hÞy inflasjon, i beste/verste fall 3% og kanskje 4% i en veldig kort periode. Skal du ha inflasjon og "ekte" vekst, mÄ du ta fra de rikeste og gi til de fattigste, ikke motsatt, som nÄ.
Redigert 10.04.2021 kl 12:29 Du mÄ logge inn for Ä svare
Jensenpirken
10.04.2021 kl 13:17 5826

Dyre markeder og krakk har mange ropt pÄ i flere mÄneder og argumentene er alltid de samme. Samtidig buller bÞrsene videre.

All denne baisingen og krakkepraten er bare tull og tÞysJeg har overhodet ikke tro pÄ det. Mange sÄkalla eksperter skreik om dette i hele fjor sommer, hÞst og vinter. Bare piss.

Jeg mener DOW kan fort bryte gjennom 40 000 poeng med dette tempoet. Lave renter er bra. Selv med tiltak som bremser Þkonomien sÄ vokser Þkonomien bra og nÄr alt er tilbake til normalt sÄ blir det knall.

DOW har i lÞpet av siste Äret reist seg fra 18000 poeng til like under 34000 poeng. Ingen grunn til at det skal stoppe opp nÄ. Dette er et bullmarked som fort kan vare i 10 Är.
Dr_Eval
10.04.2021 kl 14:04 5817

De som skreik om korreksjon i fjor sommer hadde rett. I oktober 2020 kom det en stor korreksjon. Jeg tror det er realistisk med 10-20% korreksjon neste hÞst ogsÄ hvis markedet stiger med 40%+ i lÞpet av sommeren, men det blir ikke noe krakk. Som professoren nevner, er det sannsynlig med betydelig hÞyere kurser ved utgangen av 2021 enn de vi har nÄ. Hvis markedet stiger 40% og korrigerer 10%, er nivÄet etter korreksjonen 30% hÞyere enn dagens.
JonasKr
10.04.2021 kl 19:08 5701

Tvilsomt med noe krÊkk sÄ lenge sentralbanker og myndigheter inflaterer bÞrsene. Tror det er null fare inntil Corona er under kontroll og man omsider mÄ stramme inn pÄ den ekstremt lÞse pengepolitikken.
Slettet bruker
10.04.2021 kl 21:55 5696

DnB-topp tror vi bare har kommet litt over halvveis i pandemien.

https://www.nettavisen.no/okonomi/dnb-topp-med-dyster-korona-melding/s/12-95-3424111642
Redigert 10.04.2021 kl 21:55 Du mÄ logge inn for Ä svare
omans
11.04.2021 kl 00:27 5709

Jeg leste de 2 fĂžrste setningene dine, etter det gadd jeg ikke mere, siden du ikke evner Ă„ skille barter og snĂžrr.
Les iallefall professorene betraktning.

Det handler ikke om Ä vÊre enspora tenkende optimist, heller ikke endpora permabear. Jeg var med pÄ finanskrisa, og siden det har det vÊrt flere kriser, ogsÄ dot.com var jeg litt med men da var jeg noksÄ nybegynner.

Om noen gang en boom skal komme ligger alt til rette nÄ, ikke gjÞr ting for innvikla.
Redigert 11.04.2021 kl 00:28 Du mÄ logge inn for Ä svare
breiflabb
11.04.2021 kl 08:35 5581

Alltfler tror att den ekonomiskt positiva utvecklingen fortsÀtter och kanske till och med tilltar.
Pandemin har skapat ett uppdÀmt konsumtionsbehov inom klÀder-, skor-, fritidsshopping. Turismen som varit lokal ser ut att sprida sig till medelhavet o Canarias dÄ resorna börjar ta slut. HushÄllen har laddat med pengar under pandemin.
Nordea och ECB ser ljust pÄ den kommande sommaren och hösten:

https://www.svd.se/spar-sommarboom-hushallen-ar-formogna

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/04/09/ecb-raknar-med-valdigt-snabb-tillvaxt-2h-lagarde.html
JonasKr
11.04.2021 kl 09:30 5577

Ja noe krakk blir det nok ikke med det fĂžrste, men jeg klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg tror med inflasjon.

Det er mange likheter mellom Covid og Tyskland etter ww1 og USA etter ww2. Det startet med lave renter og en voldsom Þkning i statsgjeld for Ä finansiere krigen (Covid). Samtidig foregikk det en enorm utvidelse av pengemengden ved at sentralbankene trykket opp penger og kjÞpte gjeldsbrevene. Samtidig Þkte asset-drevet gjeld i husholdningene samtidig som mulighetene for Ä bruke penger pÄ varer og tjenester var begrenset i krig/covid. Som du nevner, mange har mye oppsparte midler. Hvordan det gikk etter krigene er kjent, hva med post-covid?

Samtidig har man Japan pÄ 90-tallet og Finanskrisen, der det ikke ble hÞy inflasjon i ettertid. Covid minner dog mer om Tyskland ww1 og USA ww2. Til syvende og sist er det teoretisk sett kun 2 ting som teller; pengemengden og "velocity" innen BNP-relaterte varer og tjenester. Med andre ord, hvis den Þkte pengemengden forblir innen assets blir det ikke inflasjon, og hvis pengene brukes til sparing eller nedbetaling av gjeld blir det heller ikke inflasjon.

Jeg er usikker vedrÞrende inflasjon, i dass kommer det til Ä gÄ uansett. NÄ er renta null, man trykker penger, gjeldsberget vokser og staten redder alle. Det er som Ä forsÞke Ä fortsette en runde med spillet "MiliionÊr" til evig tid, jeg husker at da jeg var liten hendte det vi begynte med gjeldsbrev i MillionÊr da banken var tom for penger men vi ville fortsette Ä spille:-).
Redigert 11.04.2021 kl 09:51 Du mÄ logge inn for Ä svare
tuja
11.04.2021 kl 11:03 5514

https://finansavisen.no/nyheter/markedskommentarer/2021/04/11/7654455/the-new-new-deal

I henhold til Bidens plan er det tiltenkt at 621 milliarder dollar skal gÄ til transport og infrastruktur, 65o milliarder til boligutvikling, bygging og utbedring av offentlige bygning, utbedring av rÞrsystemer, og investeringer i bredbÄnd og fornybar energi. Biden Þnsker ogsÄ Ä bruke 400 milliarder pÄ Ä forbedre helsetilbudet for eldre og syke, og har satt av 300 millioner til industri, forskning- og utvikling.

Planen skal delvis finansieres gjennom Ăžkt selskapsbeskatning.

Isolert sett er Þkt beskatning av virksomheter negativt for aksjemarkedet. NÄr selskapenes kostnader Þker, reduseres ogsÄ den forventede lÞnnsomheten, og dermed ogsÄ prisingen av selskapet. Effekten med motsatt fortegn sÄ vi da aksjemarkedet i 2018 fikk et rally etter at Trump satt ned skattene.
JonasKr
11.04.2021 kl 11:33 5542

Økt selskapsskatt kan umulig vÊre en god lÞsning. Hele problemet nÄ er alt for hÞye verdsettelser av assets, altsÄ formueskapitalen i verden er alt for hÞy i forhold til BNP. Økt selskapsskatt vil kun vÊre en trussel mot et BNP som allerede er under press. Det er jo dette Þkonomiens lov desperat prÞver Ä rydde opp i pÄ egenhÄnd, men myndigheter/sentralbanker har klart Ä utsette det ekstremt lenge. Spiralen er nÄ nÊr endepunktet; renta er null, statsgjelden for hÞy, sentralbankene sitter pÄ sÄ mye gjeldsbrev at de snart sprekker. Ved neste veikryss tror jeg det er to muligheter; Japanification eller hÞy inflasjon med nedbetaling av statsgjeld.
Redigert 11.04.2021 kl 11:35 Du mÄ logge inn for Ä svare
tuja
11.04.2021 kl 21:28 5333

https://e24.no/boers-og-finans/i/1BJKkX/investorlegender-ser-episk-boble-vi-har-alle-karakteristikkene-i-norge-ogsaa?referer=https:%2F%2Fwww.vg.no

Investorlegender ser «episk boble»: – Vi har alle karakteristikkene i Norge ogsĂ„

De kjente amerikanske investorene Charlie Munger og Jeremy Grantham tror aksjemarkedet er i en boble, som kan sprekke allerede sent denne vÄren. Norske eksperter ser lignende tegn i Norge, men er usikre pÄ boble-teorien.

Han trekker frem fire egenskaper som han mener kjennetegner en boble i aksjemarkedet: Ekstrem verdsetting, eksplosiv prisĂžkning, mange bĂžrsnoteringer og utbredt spekulasjon fra investorer.

– Jeg tror dette vil gĂ„ inn i historiebĂžkene som en av de store boblene i finanshistorien, pĂ„ samme nivĂ„ som South Sea-boblen, 1929 og 2000.

Grantham mener boblen ikke vil vare lenger enn til sent pÄ vÄren eller tidlig pÄ sommeren i Är, fÞr den vil sprekke.

Flere spÄr ogsÄ en aksjenedtur i nÊr fremtid. Et ukjent antall investorer veddet torsdag pÄ at det relativt rolige aksjemarkedet vil gÄ over til en mye hÞyere volatilitet de neste tre mÄnedene.


SpÄr boble-sprekk

Investorlegenden Charlie Munger ser ogsÄ farer i aksjemarkedet. Den 97 Är gamle investoren er nok best kjent som Warren Buffetts nÊrmeste samarbeidspartner gjennom de siste 60 Ärene.

I en spÞrsmÄlsseanse i februar fikk Munger spÞrsmÄl om han var enig i at oppfÞrselen i markedet minnet om dotcom-boblen - og var nÞdt til Ä ende dÄrlig.

Spekulasjon, bÞrsnoteringer som gÄr til himmels pÄ dag én og de kontroversielle «SPAC»-noteringene, blir trukket frem som bobleindikatorer.


Norsk strateg ser likhetstrekk

Grantham og Munger omtaler hovedsaklig det amerikanske markedet, men flere av karakteristikkene gÄr igjen ogsÄ i det norske aksjemarkedet.

Prisingen i Norge er hÞy, det har vÊrt en enorm bÞrsnoteringsaktivitet og ogsÄ nordmenn har kastet seg over amerikanske investeringsfenomen som Tesla og Gamestop.

– Prisingen er pĂ„ et nivĂ„ man egentlig tidligere kun har sett i bobler. Det er mange mĂ„ter Ă„ mĂ„le priser eller verdsetting pĂ„, men det er rimelig Ă„ si at pĂ„ flere metoder kommer du nĂ„ pĂ„ et nivĂ„ der du bare har vĂŠrt i bobleterritorier fĂžr, sier aksjestrateg Paul Harper i DNB.
omans
11.04.2021 kl 23:39 5326

Tabloid pressen liker Ä trekke frem gallionsfigurene. Det finnes like mange "eksperter" pÄ dette som det finnes aksjer i Nel.
Det er ikke vÊrre enn Ä sstse pÄ det man tror pÄ selv.

Det har vĂŠrt boble i grĂžnn sektor, og den er avkjĂžlt. De andre aksjene er ikke noe spesielt hĂžyt i kurs.
Harper mente nok allerede fÞr nyttÄr at korreksjon var forestÄende. Om figurene gjentar sitt budskapet en gang pr mÄned fÄr de rett til slutt.
JonasKr
12.04.2021 kl 09:25 5217

MÄ heller ikke glemme at krakkis allerede har begynt i en del sektorer, det er jo ikke sÄnn at alt vil falle.

Aksjer som Scatec, AOW, Qfuel, Kahoot osv er jo kraftig ned fra toppen. Mange solide aksjer er jo strengt tatt ikke sÄ hÞyt priset, noen sektorer fortsatt lavt priset.
Redigert 12.04.2021 kl 09:26 Du mÄ logge inn for Ä svare
tuja
12.04.2021 kl 09:34 5180

https://e24.no/boers-og-finans/i/vA24yX/dette-skjer-denne-uken-alle-oeyne-paa-inflasjonen-i-usa

Konkurransen om arbeidskraft har fĂžrt til at flere bedrifter Ăžker lĂžnningene. Store kjeder som Costco, Walmart og Amazon er blant bedriftene som setter opp lĂžnna.

– Hvis det begynner Ă„ skje noe pĂ„ lĂžnnssiden blir sentralbanken satt sjakk matt. Da kan de ikke vente med renteĂžkning til 2024. Markedet har sett at rentene vil Ăžke tidligere, men nĂ„ kan det trekke mye nĂŠrmere enn man tidligere hadde trodd, sier sjefĂžkonomen i Sparebank 1 Markets.

Arbeidsledigheten i USA gikk i mars ned til seks prosent, ifĂžlge Det amerikanske arbeidsdepartementet.

– NĂ„r ledigheten har kommet under seks prosent tidligere, sĂ„ har det blitt vanskelig for bedriftene. Det er et nivĂ„ som alltid fĂžr har satt overskuddet i selskapene i press.

– Hvis vi fĂ„r at lĂžnn gĂ„r opp, mens Ăžkte renter fĂžrer til at inntjening gĂ„r ned, er vi ikke lenger i det beste av alle verdener, sier Andreassen.
JonasKr
12.04.2021 kl 10:02 5137

For en tosk (altsÄ Andreassen). Det er greit at de rikeste prosentene blir enormt mye rikere ved sentralbankenes hinsides pengetrykking, men krise om vanlige folk fÄr lÞnnsvekst? Hvis man skal lÊre noe av historien, sÄ er det at alle varsellamper bÞr lyse nÄr man over tid har stor pengemengdevekst, lav inflasjon, lav lÞnnsvekst, stor stigning i aksje/boligpriser og moderate bevegelser i BNP. Det har uten unntak medfÞrt kriser.

Det er jo nettopp det som skjer nÄ som skaper kriser. Kapitalformuer og gjeld blir alt for store i forhold til BNP. Det er matematisk umulig Ä skape reell vekst uten at vanlige folk gÄr opp i lÞnn. Hvem skal kjÞpe alle produktene som produseres uten lÞnnsvekst? Man Þker jo ikke kjÞpekraft ved at Fredriksen og Hagen blir 20mrd rikere, de har det de trenger og kjÞper bare mer assets.
Redigert 12.04.2021 kl 10:05 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
12.04.2021 kl 10:10 5168

Ser det positive i dette. Kan gi livets stÞrste sjanse til Ä sÄ de aller beste frÞa. Jeg har ingen problemer med Ä vente, og det er nettopp det jeg gjÞr.
omans
12.04.2021 kl 11:06 5126

For en gjeng.
Powell sa sĂžndag i 60 minutes at USA vil skape en million nye jobber pr uke, i ukene fremover.
PÄ spÞrsmÄl om renteheving sa han at dette ikke ville skje i Är, og de mÄ se en bÊrekraftig vekst og stabilitet i arbeidsmarkedet fÞr dette blir vurdert.

Det er jo fint om man har bÞrs som hobby, og tjener best pÄ vanlig jobb, sÄ kan man fÞlge med pÄ bÞrsen for moro skyld og vente pÄ den store nedturen, dag for dag, uke for uke, mÄneder...
Redigert 12.04.2021 kl 11:06 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
12.04.2021 kl 19:04 5161

Vi ser nedgang siden jeg sendte meldingen. Men jeg venter fortsatt pÄ salgs signalet. Vi er ikke der ennÄ. Men tror bears bÞr nÄ fÄ sin del av respekten.
Slettet bruker
13.04.2021 kl 09:16 5003

DN.Investor

Ny frykt for kinesisk obligasjonsgjeld

Det er ny bekymring for kinesisk obligasjonsgjeld. China Huarong Asset Management har ikke levert regnskap for 2020 innen fristen og har fÄtt en utsettelse frem til slutten av april. Selskapet og datterselskaper har utestÄende obligasjonsgjeld pÄ rundt 42 milliarder dollar.

– Dette overgĂ„r alt vi har sett i det asiatiske kredittmarkedet tidligere. Det er en kritisk hendelse for enkelte tradingdesker og mindre fond, sier Owen Gallimore, som leder handelsstrategi hos Australia & New Zealand Banking Group til Bloomberg.

Naar ryker gjeldsboblen? Thats the big question.
Redigert 13.04.2021 kl 09:19 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
13.04.2021 kl 09:34 5028

Vi har sett denne filmen fÞr... Hvor lenge holder korthuset..? Hvor lenge er det til keiserens nye klÊr blir avslÞrt for alle..? Det er kun et spÞrsmÄl om tid.
Slettet bruker
13.04.2021 kl 09:58 5008

Saa sant, det blir mye gjentakelser her, men nye situasjoner kommer opp, som kan tyde paa at det naermer seg.
JonasKr
13.04.2021 kl 10:12 4977

Glem Buffet-indikatorer og alt, det desidert sikreste tegnet pÄ at det bygger seg opp til krakk er et stort og langvarig disforhold mellom pengemengde-vekst og inflasjon. Det har skjedd fÞr absolutt alle store krakk.

https://www.longtermtrends.net/m2-money-supply-vs-inflation/

Legg merke til pengemengdevekst vs inflasjon sĂŠrlig 1962-1968, fĂžr den store inflasjonen. FĂžr krakket i 1987. FĂžr IT-bobla. FĂžr Finanskrisen. For de som lurer pĂ„ om 2021 er worst ever er svaret ja 😉

Det store quiz-spĂžrsmĂ„let er: Hvor blir alle pengene av? 😉

NĂ„r det kommer til utfall ser jeg kun to muligheter: SkyhĂžy inflasjon eller Japanification.
Redigert 13.04.2021 kl 10:22 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
13.04.2021 kl 10:45 4965

Meget interessant. Det var vel det neste "nerdete" temaet jeg skulle inn pÄ, for Ä fÄ en stÞrre forstÄelse for akkurat dette.

Jeg ser ikke pÄ en stÞrre nedsmelting med frykt nÄr det gjelder verdipapirer, men som en gedigen mulighet, en ny start i en ny syklus. Har ingen tvangstanke om at jeg mÄ eie verdipapirer fortlÞpende for Ä vÊre med, men tar egne grep som det passer meg, sÄ fÄr andre gjÞre sitt ut ifra sine valg. Tror vi nÊrmer oss noe i stÞrrelesorden "epic", og at det ikke er snakk om mer enn et Är fÞr det slÄr inn. Oppsidepotensialet i bÞrsene herfra og et Är fram i tid klarer jeg uansett ikke Ä se pÄ som noe fristende, slik jeg vurderer det. BÞrsene er ikke attraktive.
Redigert 13.04.2021 kl 10:47 Du mÄ logge inn for Ä svare
JonasKr
13.04.2021 kl 12:07 4933

Ja det er meget interessant. Ble inspirert av Burrys tweets om boka "dying of money" og sÄ har jeg lest mye om temaet.

Det som historisk viser seg er at du ikke kan ha en stor disconnect mellom pengemengdevekst og inflasjon over tid. NÄr du har det er det et bevis pÄ at for mye penger gÄr inn i realaktiva som aksjer, eiendom og nÄ til og med Crypto. Alle disse asset-verdiene er potensiell inflasjon. Dette skaper inbalanser som Þkonomiens lov retter opp i av seg selv. Det er altsÄ en grense for hvilke asset-verdier verdens BNP kan bÊre, men det kan pushes langt med nullrente og kvantitiative lettelser. Til syvende og sist mÄ enten gjeld og formuesverdier inflateres bort ved at priser og inntekt gÄr opp, det har skjedd mange ganger i historien. Alternativt mÄ verdien av realaktiva ned, men problemet nÄ er mange steder uansett statsgjelden. Japan har funnet en slags merkelig "lÞsning" der de har null Þkonomisk vekst, men klarer Ä holde renta pÄ 0 uten inflasjon, dog nÊrmer vel statsgjelden seg 300% av BNP, sÄ det er vel ikke bÊrekraftig det heller.

Problemet er nÄr sentralbanker og myndigheter tror de har verktÞyet til Ä ordne opp i det, noe historien har vist at de ikke kan. Man burde tatt resesjonen etter finanskrisen, istedet lagde man bare en ennÄ stÞrre boble.
Redigert 13.04.2021 kl 12:08 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
14.04.2021 kl 12:53 4729

Godt oppsummert, og konklusjon til ettertanke.

Ps.
Slo meg i dag at jeg ikke har hÞrt om VIX-indeksen pÄ laaaang tid. Alt er bare fryd i gammen, som de sier i Finnmark.

:)-
Redigert 14.04.2021 kl 13:31 Du mÄ logge inn for Ä svare
tuja
14.04.2021 kl 16:54 4640

https://e24.no/naeringsliv/i/zgK77b/nho-bekymret-for-vaksine-utsettelse-aatte-til-tolv-uker-er-kritisk

Tirsdag sa Folkehelseinstituttet at vaksineringen av nordmenn mot corona kan bli forsinket med Ă„tte til tolv uker hvis ikke vaksinene fra Johnson & Johnson og AstraZeneca tas i bruk.

Dét kan bli krevende for nÊringslivet, mener NHOs sjefÞkonom Øystein DÞrum.

Han frykter at bedrifter og kunder blir usikre pÄ om den tredje smittebÞlgen er den siste, slik mange hadde hÄpet.

– Det er helt Ă„penbart. Åtte til tolv uker er kritisk, for det betyr at vi ikke kan utelukke en fjerde smittebĂžlge, sier DĂžrum til E24.

Mange bedrifter sliter fortsatt

Ferske tall fra en NHO-undersĂžkelse onsdag viser at bedriftene fortsatt sliter.

Halvparten av de spurte NHO-medlemmene har lavere omsetning enn normalt, og 21 prosent har under halvparten av normal omsetning. Denne andelen har Ăžkt jevnt siden i fjor sommer, ifĂžlge NHO.

Konkursfaren er ogsÄ fortsatt en reell trussel for mange selskaper. 18 prosent av de spurte NHO-medlemmene har betalingsvansker, og 14 prosent frykter konkurs.

Det er imidlertid store forskjeller mellom bransjer. Mens olje og gass ser noe lysere utsikter de neste tre mÄnedene, er det fortsatt blytungt for bedrifter innen reiseliv, servering og overnatting. Her frykter 39 prosent av de spurte bedriftene at de risikerer konkurs.

– Situasjonen er forverret den siste mĂ„neden, ifĂžlge vĂ„r undersĂžkelse. Det er ikke sĂ„ rart, vi fikk de nasjonale tiltakene fĂžr pĂ„ske, sier DĂžrum.

– Den gjennomsnittlige bedriften sier at situasjonen er ok, men den er pĂ„ ingen mĂ„te god. Den er ogsĂ„ preget av ekstremt store forskjeller mellom nĂŠringer og bedrifter. I reiseliv er det 77 prosent av bedriftene som har mer enn halvert omsetningen, sier sjefĂžkonomen.

Regjeringens tre scenarioer

Regjeringen presenterte tidligere i Är tre scenarioer for norsk Þkonomi, alt etter hvor raskt det gÄr med vaksineringen (se faktaboks).

Finansminister Jan Tore Sanner (H) anslÄr veksten i 2021 til 0,5 prosent i et pessimistisk scenario, 3,7 prosent i et mellomscenario og 4,5 prosent i et optimistisk anslag.

– Vi har et vekstanslag pĂ„ 3,2 prosent for innevĂŠrende Ă„r. Det anslaget forutsetter et lĂžft i etterspĂžrselen i andre halvĂ„r, sier DĂžrum.

– FĂ„r vi nok et kvartal med nullvekst, sĂ„ monner det ikke sĂ„ mye. Men hvis vi fĂ„r en alvorlig fjerde smittebĂžlge, sĂ„ kan vi nĂŠrme oss det mest pessimistiske anslaget til regjeringen. Men det skal mye til at det blir sĂ„ dramatisk, sier han.
JonasKr
14.04.2021 kl 18:26 4592

Negative vaksinenyheter er ikke dÄrlige nyheter for aksjemarkedene. Det er flere tiÄr siden aksjemarkedene var knyttet til Þkonomien som helhet. Negative vaksinenyheter betyr mer statsgjeld kombinert med mer og mer langvarig ekspansiv pengepolitikk fra sentralbankene. Disse pengene havner i aksjemarkedene, ergo er dÄrlige nyheter bra. FÞrst nÄr Þkonomien begynner Ä bli bra er det fare pÄ fÊrde for aksjer, da vil nok inflasjonsmonsteret og hÞyere renter lure bak hjÞrnet
Redigert 14.04.2021 kl 18:29 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
16.04.2021 kl 13:00 4460

Insiders Are Sending A Pretty Clear Signal About The Stock Market (And The Economy)

No doubt about that the top executives (along with directors and 10% shareholders) have rarely been as aggressive in selling, or disinterested in buying, as they are today.

https://www.zerohedge.com/markets/insiders-are-sending-pretty-clear-signal-about-stock-market-and-economy
tuja
16.04.2021 kl 16:33 4396

https://www.marketwatch.com/story/the-dow-and-the-nasdaq-are-diverging-why-thats-honey-for-stock-market-bears-11618556362?mod=home-page

Regardless of the source of the DJIA-Nasdaq divergences, however, my data show that they carry far more bearish significance for the Nasdaq Composite than for the DJIA. So one possible response to the growing number of wide divergences would be to tilt your equity holdings towards the large-cap high-quality stocks that dominate the DJIA.

But the broader investment lesson is that a market top of some significance is not unlikely.
omans
17.04.2021 kl 09:38 4300

Som forventet gikk kursen, gjort gode penger nÄ.
Krakket gÄr feil vei.

Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.

Winston Churchill
JonasKr
17.04.2021 kl 20:04 4138

SÄ hva tror dere krakkisser? Jeg ser for meg ett av to scenarioer i lÞpet av noen Är. Enten skyter inflasjonen fart og da mÄ sentralbankene velge mellom pest og kolera. Alternativet er en Japanvariant, med lav Þkonomisk vekst, Þkende statsgjeld, og null inflasjon, der sentralbankene desperat prÞver Ä stimulere uten hell. I begge scenarioer vil aksjemarkedene fÄ seg en generalsmell. Jeg klarer ikke helt Ä bestemme meg for hva jeg tror pÄ.

PÄ kort sikt er jeg imidlertid Bull, tror markedene vil stige pga all stimuli frem mot gjenÄpning.

Hva tror dere og hvorfor?
Joppe84
17.04.2021 kl 22:02 4055

Personlig tror jeg du ser litt feil pÄ det. AltsÄ du har sikkert rett i hva du antar, men spÞrsmÄlet for meg handler egentlig ikke om nÄr jeg tror et krakk kommer. SpÞrsmÄlet er mer om jeg tror det vil lÞnne seg Ä gÄ inn i markedet med mer cash nÄ. Jeg tror oppsiden er relativt begrenset og nedsiden er enorm.

SĂ„ en ren risk reward for meg gjĂžr at jeg akkumelerer cash. Kommer kun til Ă„ ta posisjoner der jeg ser stor kortsiktig oppside.

Hypotetisk sett vi ser 3 Är frem i tid. Nytt presidentvalg i juniten og antar vi fÄr DOBBELT Ärlig gjennomsnittlig avkastning, dvs. 14% i Äret. 42% over de 3 neste Ärene pÄ midler du skyter inn nÄ. Tror du virkelig ikke at inflasjonen, og alt annet som kommer til Ä skje vil skape kaos i markedet fÞr den tid? FED selv har vel sagt at renten kun er beskyttet ut 2022.

Jeg er ingen krakknisse, men det er det Ä vÊre evig pessimist og kontrÊr, og det er det Ä vÊre smÄtt realistisk. Markedene er allerede ekstremt overpriset. Og hvis det er noen som er uenig i det, sÄ kan vi gÄtt bla litt i indeksene og se pÄ fremtidig inntjening. Helt banjo det du ser pÄ bÞrsene om dagen.
JonasKr
17.04.2021 kl 23:45 3985

Krakkisser, ikke krakknisser 😀.

Jeg tror definitivt vi fÄr en skikkelig nedtur fÞr det er gÄtt 3 Är ja. Jeg tror vi er trygge frem til full gjenÄpning. Corona er litt som krig og pengetrykking, det er ingen inflasjonsfare fÞr krigen er over. NÄr Corona er over kommer ogsÄ den hÄplÞse gjelden i EU og USA til Ä bli tema. Dessuten blir det ingen reell Þkonomisk vekst i verken USA eller europa. Det er klart man vil fÄ en form for vekst nÄr man sprÞyter milliarder av budsjettsunderskuddspenger inn i grÞnne prosjekter, men det er jo verken reellt eller bÊrekraftig.

Ellers enig i at markedet er hÞyt priset, men hva annet skal banker og investorer gjÞre med alle pengene de fÄr fra sentralbanken (QE) enn Ä kjÞpe flere assets? Dessuten er det sektorer som ennÄ ikke er overpriset.

MisforsÄ meg rett, jeg er en skikkelig krakknisse. Jeg tror vi gÄr mot fryktelige tider. Pengetrykking og Þkende statsgjeld har vel aldri endt godt?