Elkem og REC Silicon - samanlikning = rar prising?

Kanin89
RECSI 03.02.2021 kl 16:07 17371

Poenget med tråden er verken å hausse eller slenge dritt, men å prøve å kartlegge og forstå dei underliggande verdiane.

REC Silicon: 6,9 MRD børsverdi
1,03 MRD gjeld (Q3 2020)
0,31 MRD cash on hand (Q3 2020)
1,28 MRD non-current assets (Q3 2020)

2 fabrikkar i USA, samla kapasitet:
- 32,000 tonn Silicon gas (Silane) // innsatsfaktor i produksjon av polysilicon
- 20,000 tonn polysilicon

(REC-SI fekk inn 1 MRD i emisjon etter Q3 for å finansiere gjenoppstart ved Moses Lake. Kapasiteten oppgitt her inkluderar denne.)

Elkem: 16,2 MRD børsverdi
9,6 MRD gjeld (Q3 2020)
3,2 MRD cash on hand (Q3 2020)
18,1 MRD non-current assets (Q3 2020)

31 fabrikkar, særlig Norge og Kina:
- 336,000 tonn siloxanes -> 500,000 tonn silicones products
- 240,000 tonn silicon
- 275,000 tonn ferrosilicon
- 289,000 tonn carbon products // produksjonen her tilsvarar ca 10% av salgsinntektene til ELK
+ fleire quartzgruver, Northern Recharge batterianodefabrikk

Oppgitte tall = ca. kapasitet.

Elkem og REC Silicon er pdd ikkje konkurrentar, men likevel bedrifter som det er rimelig å samanlikne. På alle mulige vis, så er Elkem minst eit 10x gongar større selskap, truleg meir. Elkem sin børsverdi på 2,4x REC Silicon framstår derfor enten som eit kupp for eit veldig, veldig mykje større selskap, eller så er REC Silicon overprisa.

Elkem demonstrerte styrke og marknadsmakt i 2020 ved å oppretthalde produksjon ved samtlige produksjonsenhetar trass lave prisar. Produksjonen er på ca 90% av kapasitet. (godt over industristandarden) Polysilicon-markedet til REC har vert dårlig pga overkapasitet og handelskrig, og REC har stengt ned hoveddelen av produksjonen av dette gjennom 2020.

Eg ser jo spekulasjon om at REC kan tjene veldig gode pengar på silangass til produksjon av silisiumanoder. Det er derimot ikkje industristandard å bruke silan til dette, og eg har ikkje sett dokumentasjon på at det resulterar i eit betre produkt enn microsilicia (Silgrain e-Sil) som Elkem leverar til batteriindustrien. Spørsmålet er om det er meir kostnadseffektivt, i såfall, kor mykje. Elkem har ein strategi med vertikal integrasjon (dette er i stor grad gjennomført i silicones-segmentet), der selskapet framover skal inn i direkte produksjon av silisiumanoder basert på eigenutvikla teknologi. Begge selskap kan utvilsomt vokse, dette er produktkategoriar med global etterspørselsvekst, men med dagens prising så framstår Elkem som eit langt meir attraktivt case.

Så spørsmålet er - kva er det eg ikkje ser i REC-SI? Og kva er det eventuelt som er til hinder for at Elkem står overfor ei stor reprising oppover?
mbcla
03.02.2021 kl 16:44 10317

Endelig et fornuftig innlegg, tror at REC er overpriset og hypet pga Aker , med dagens priser på Polycilicon er REC overpriset. Og jeg er enig i at Elkem er billig og burde bli priset endel høyere. Men REC er hauset av mange nye aksjonærer som ikke har analysert markedet. En må huske på at REC har gått fra kr 1,50 til ca 19 kr uten at det har skjedd noe i markedet. Fremdeles overproduksjon av Poli og priser på i overkant av 11USD/kg gir ikke store overskudd for ML ( Hvis det blir åpnet )
Og hele verden skal jo starte med batteri produksjon . Har jeg vært Røkke ville jeg ha solgt REC og tatt en eventyrlig aksjegevinst og ikke satse på Poli markedet hvor Kineserne har full kontroll og mange av de største produsentene kjører for halv maskin pga overkapasitet og lave priser.. REC har skrevet ned ML til nesten 0 i balansen for å slippe skatt og skal den inn i balansen igjen blir det en stor skattesmell. Og nå er REC aksjen i spill også så da trekker nok mange proffe investorer seg unna. REC sin inntjening er differansen mellom produksjonspris og markedspris som PT er ca 2USD/kg og max kapasitet på 20 000 tonn gir en fortjeneste på 40 USD. Så skal dagens pris i REC forsvares må de oppnå mye høyere pris på Polycilicon en dagen marked er villig å betale. Og modulprisene er også under press for at Sol skal bli konkuranse dyktig energikilde.
Slettet bruker
03.02.2021 kl 17:04 10114

Hvis man trekker inn NEL i denne sammenlikningen blir det interessant - med en prising på 45 milliarder:)

Jeg er enig i at Elkem er lavt priset. Men det er sannelig RECsi også.

Poenget med at Silan ikke er industristandard er vel store deler av poenget her... batteriene utvikler seg i et enormt tempo. Det er et kappkjør RECsi nyter godt av på alle mulige måter, ser det ut til - da de er enelevrandør utenfor Kina og har 70% av verdensmarkedet.

RECsi har framtidsrettet teknologien og know how, og fabrikker som beviser at de mestrer det.
Det gjør RECsi så mektige i det markedet utenfor Kina utvikler seg.

Redigert 03.02.2021 kl 17:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2021 kl 17:56 9825

Så bra, da er det bare å selge rec aksjene. Satser på at Kina styrte elkem overgår rec i høy gang, med gode arbeidsforhold for alle arbeiderne, grønn og bærekraftig strøm til fabrikker, teknologi som får Fbr til å minne om noe fra steinalderen. Grafitt batteriene fra kina Elkem kommer til å overgå alt som blir forsket frem i usa.
Slettet bruker
03.02.2021 kl 17:58 9788

😊
Warrent
03.02.2021 kl 18:00 9757

Tipper REC tar en akso og går på tryne.
Slettet bruker
03.02.2021 kl 18:28 9558

Uten at jeg er noen ekspert, så syns jeg ihvertfall spørsmålet er såpass godt at det fortjener et fornuftig svar fra de som sitter med kunnskap om temaet.
Intravenøsiu
03.02.2021 kl 18:30 9534

Begge er for lavt verdsatt.

Elkem produserer vel ikke høyren silisium?


Metallurgisk silisium som de produserer er langt lavere priset enn høyren silisium som REC produserer (1/8 av prisen?)

Det lages nå verdikjede for produksjon av ingots/wafer utenfor Kina.

Amprius, Group 14, One d Material, Leyden jar Sila nanotech++ anoder der det brukes silangass i tilvirkningen, Sila Nanotech hentet nylig 6 milliarder fra private investorer som skal brukes til bygging av fabrikk i USA og selskapet er verdsatt til mer enn 30 milliarder kroner.

REC produserer forøvrig og silisium for halvleder, blandt annet FZ silisium som det er mangel på i bilbransjen nå.


Slettet bruker
03.02.2021 kl 18:42 9355

Hvis Rec produserer noe det er mangel på PR dags dato hvorfor fyrer de ikke opp sjappa med en gang?
Slettet bruker
03.02.2021 kl 18:43 9307

Endelig en spennende tråd.
Intravenøsiu
03.02.2021 kl 18:47 9242

FZ Silisium produseres i Butte, sjappa er fyrt opp, det er planer om å utvide kapasiteten, det skal da brukes en liten andel av emisjonspengene til dette.
Redigert 03.02.2021 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2021 kl 18:49 9207

Og REC klarer å tjene penger kun på Butte! Tenk når Moses Lake er oppe å kjøre. For å sitere CEO selv: 'Det er i Moses Lake pengene ligger'!
Cepheus
03.02.2021 kl 18:58 9137

Elkem produserer ved eitt av sine verk, silisium med 99,99... % renhet. Nokså høgreint vil no eg seie.
milk
03.02.2021 kl 19:07 9057

Jeg sitter "greit" lastet i begge! REC har vert en ørkenvandring,liten bevegelse over tid. ELK har vist styrke fra dag en... Alle som kjenner mitt nick, vet at jeg sitter med masse egg i kurven som er relatert til Fiske og havbruk. Der har jeg truffet bra,for å si det mildt ;-) Men jeg har også holdt hardt på aksjene i REC . Nok en gang fikk jeg gevinst ved å sitte stille i båten :-D
Intravenøsiu
03.02.2021 kl 21:23 8690

Takk for info.

Dette tilsvarer vel 4N?

Det er vel monograde som er 9-11N i renhet,multi som er 6-8N, dvs at dette er godt nedenfor det som ligger i prisleie multigrade polysilicon.

Mesteparten av dagens solpaneler produseres med monograde polysilicon, 99,99999% silisium og renere, De ekstra desimalene har mye å si for prisleie.

Det er begrensninger i hvor rent silisium man kan produsere uten å gå veien via silangass, enten triklorosilangass, eller som i RECs tilfelle monosilangass.


Har du noen tall for antall tonn de produserer og en link?

Kanin89
03.02.2021 kl 22:15 8405

Joda, du kan få sagt det. Men har snakka med Elkem-ansatte som har holdt opplæring i Kina, det er den norske standarden på sikkerhet, bedriftskultur og rutiner som skal gjelde der og.
Cepheus
03.02.2021 kl 22:28 8283

Dette er område eg ikkje har lov til å uttale meg om då eg er tilsett hos Elkem. Men du har rett i at dette ikkje er polysilicon men metallurgisk silisium som er rafinert i ulike prosesser etter ovnstapping, og kan difor aldri bli 100 % reint. Einaste som kan uttale seg om dette er verksdirektøren på den aktuelle bedrifta, men noko seier meg at han muligens ikkje vil svare deg så detaljert som du kanskje kunne ønske.
Rubin
03.02.2021 kl 22:41 8193

Kjempebra at noen gidder å fremlegge fakta. Alt for mye løgner og misvisende informasjon på forumet servert av tradere.
Gleder meg til raketten som snart fyres av. 19.februar er en av mange miles stones fremover...
Intravenøsiu
03.02.2021 kl 22:43 8174

Ja det er naturlig at du ikke kan uttale deg i detalj som ansatt om informasjon slom ikke er fritt tilgjengelig i markedet, ha en fin kveld.
nemi's
03.02.2021 kl 22:49 8116

Sila har heller aldri sagt at de er kunde av REC, eller har tenkt å bli det.

Sila produserer allerede Si-anoder i California.

Sila sier de skal bygge en giga-fabrikk i enten Canada, Mexico eller USA.

The company has a factory in Alameda, California, producing battery materials that will be shipped in small consumer electronics devices, such as fitness trackers, wireless earbuds and smart trackers, sometime this year.

The factory, which will be somewhere in North America, will be a 100 gigawatt-hour plant (that's large) that will make its silicon materials for electric vehicle batteries, with the goal to start factory production in 2024.

https://www.greenbiz.com/article/these-entrepreneurs-are-staying-grounded-climate-tech-soars
Kjellefant
03.02.2021 kl 23:04 7995

Når ble Mexico nord Amerika 😂
Slettet bruker
03.02.2021 kl 23:06 8020

Noen som kan lime inn relevante deler av artikkelen i FA om Rec og Sila? Mitt abonnement gikk ut forrige uke
nemi's
03.02.2021 kl 23:09 7745

Du får google og se hva du finner ut. Hoppet du over barneskolen, forresten?
Kjellefant
03.02.2021 kl 23:13 7703

Du vet innerst inne hva jeg mente, barneskolen bestod jeg med glans. 😊
Kanin89
03.02.2021 kl 23:16 7726

Meg bekjent produserar ikkje Elkem polysilicon eller silisium med høgare reinheitsgrad enn 99,8%. (40.000 tonn > 99,5% ved verket i Bremanger) Dette brukast direkte i processorar, romfart og batterianodar, eller som innsatsfaktor i polysilicon. Det blir òg blanda ut med silisium av lavare reinheit til en del bruksområder der en mellomting er greitt nok.

Elkem produserte polysilicon før. (Elkem Solar) REC Solar blei i 2015 kjøpt av ChemChina/Bluestar, og lagt under Elkem sitt management som en del av Elkem Solar. I 2018 blei imidlertid Elkem Solar + REC Solar skilt ut frå Elkem under namnet REC Solar. Elkem kjem neppe til å gå inn i sektoren igjen, både på grunn av syltynne marginar og fordi majoritetseigar ChemChina ikkje vil konkurrere med seg sjølv. Så Elkem og REC Silicon er ikkje direkte konkurrentar, men REC Solar er direkte konkurrent med REC Silicon.
nemi's
03.02.2021 kl 23:17 7724

Intravenøsiu skrev Dette blir for dumt.
Nettopp. Det er så typisk dere i gjengen. Når dere ikke skjønner et kvekk om hvordan verden egentlig er, så plutselig blir alt så dumt.

TT sier silangass må fraktes i rørledninger fra ML til G14 anlegg. Det er for at G14 skal kunne begynne å produsere Si-anoder til mobiltelefoner i 2023.

Når Sila eller Enevate alllerede produserer til devices, og beviselig uten rørlendinger i ML - ja, da blir alt snudd på hodet , og veldig, veldig dumt.

Using only silane (produced from metallurgical grade silicon and available from multiple suppliers),....
https://www.onedmaterial.com/manufacture
Slettet bruker
03.02.2021 kl 23:23 7678

TT sa vel ikke "må" fraktes i rørledninger, men det gjorde det vesentlig billigere.
Kjellefant
03.02.2021 kl 23:32 7624

Hvorfor er du på dette forum bare for å spre møkk?
Hva er intensjonen din her ? De fleste er med i forum og klubber for å diskutere i begge retninger, men du er bare negativ. Forstår ikke hva du holder på med eller hva du ønsker å oppnå ?
nemi's
03.02.2021 kl 23:34 7742

Feil.

23/7-2020 sa TT:

We have offered these companies to utilize our facility. As you understand, let's say, silane is a relatively dangerous and difficult gas to handle. We have all the permits in our Moses Lake facility. So to do pilot test outside of such a facility is relatively costly and expensive and will take time because a lot of permits has to be granted.
nemi's
03.02.2021 kl 23:37 7704

Du skriver ingenting negativt. Du sier det selv, du sprer bare møkk, i kun en retning. Les selv hva du skriver. Admin skulle sperret deg ute. Du diskuterer slettes ikke.
orhaugen
03.02.2021 kl 23:39 7683

Feil.

23/7-2020 sa nemis:

Jeg er en patetisk tulling som har tapt masse penger på å ikke kjøpe aksjer i RECSI.
mbcla
03.02.2021 kl 23:42 7650

Det er en ting jeg stusser over og det er at TT sier at det er ML som er nøkkelen til suksess . ML produserer primært Polycilicon hvor marginene er syltynne og kommer til å bli tynne i fremtiden også. Enorm overkapasitet ,og i tillegg solgte REC FBR patentene sine Kineserne. Jeg savner relevant info slik Antonberg og tidligere Einstein kom med. På endel tråder om REC er det stort sett svada og ukritisk hausing uten at noen setter opp et regnestykke på hva prisene på Polycilicon må være for at REC skal forsvare dagens aksjekurs. REC er en råvare produsent som skal ut å konkurrere i et veldig tøft marked. Og de må også ansette mange hundre personer for å drifte ML. Som har stått nå i snart 3 år.
nemi's
03.02.2021 kl 23:45 7608

Du har heller aldri skrevet noe om RECSI. Jeg er den eneste som gjør det her inne. Og virkeligheten er hard - REC produserer null og niks i ML, men sa på investorkonferansen 29/10 "by 2023" om sine forhåpninger om restart i ML.

I kveld er du blitt mer opplyst på den fronten.

Der du tøffer deg i kjellerleiligheten.
orhaugen
03.02.2021 kl 23:46 7597

Prisene på poly stiger jo hver uke. Er det tegn på enorm overkapasitet? Uff!
orhaugen
03.02.2021 kl 23:51 7568

Stakkars den som har lest all den dritten du har skrevet, basert sine vurderinger på det og dermed gått glipp av mye fortjeneste. Siden kurs kr 2 har du kun skrevet negativt om selskapet og kursen.
Ufattelig patetisk!
nemi's
04.02.2021 kl 00:01 7517

Jeg elsker aksjen REC. Den er det ingenting i vei med.

Selskapet er et havari.

FBR-B flaggskipet i Yulin har aldri produsert på mer enn 25% kapasitet siden oppstart i 2017. De to JV-partnerne er feid av banen i hjemmemarkedet i Kina. Og alt er hysj, hysj.

Ser dere på s. 32 i Q3-presentasjonen ventes Butte kun å bidra med 13MUSD i cash inflow i perioden des20-jun22.

Da gjenstår bare å diskutere ML. Men det har jo jeg og du gjort før.

Du foran kasse-TV'en i kjellerleiligheten.
Slettet bruker
04.02.2021 kl 00:12 7464

Det vil variere med utnyttelsen. Ved 100% kapasitet kan ML produsere på rundt 8 dollar. Langt under markedspris.
Markedet må være der. Der ser ut som om markedet vil øke voldsomt fremover og politikere sier det skal satses lokalt. Vi får se. Jeg er optimist på at det går veien.
Slettet bruker
04.02.2021 kl 00:27 7392

Vedrørende Moses Lake. Fra investeror-presentasjonen til REC:

"Moses Lake and Butte are the only existing silane plants in the US and Europe. Total capacity of 32,000 MT silane which is enough silicon for
batteries for 2.5M EVs at current silane-based silicon anode performance. Reduces to ~1M EVs as silicon content increases in the battery"

https://www.recsilicon.com/media/newsroom/newshandler/?type=globenewswire&feed=%2fnews-release%2f2021%2f01%2f21%2f2162285%2f0%2fen%2fREC-Silicon-Presentation-at-the-Pareto-Securities-Power-and-Renewable-Energy-Conference-2021.html%3fprint%3d1

Mer å lese her: https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/01/27/7614795/rec-kan-fa-monsterkunde-i-usa

Peace out. HODL. Diamond Hands.
Redigert 04.02.2021 kl 00:29 Du må logge inn for å svare