Bensin blir verdiløs
Dette rant inn på min epost :
Bensin blir verdiløs
Rick Newman
Rick Newman· Senior spaltist
Oppdatert Ons 3. februar 2021, 15:41
Du må fortsatt betale et par dollar for en liter bensin (mer i California, som alltid), men bilprodusenter oppdager at gassdrevne biler kan være en forpliktelse som forringer deres verdsettelser, i stedet for en eiendel som forbedrer verdiene.
Ny forskning fra Morgan Stanley hevder at tradisjonelle forbrenningsmotorer - bilens bærebjelke i mer enn et århundre - er bestemt til å bli penger-tapere allerede i 2030. ”Vi tror markedet kan tilskrive null (eller til og med negativ?) Verdi for ICE-avledede inntekter hos GM og Ford, ”skrev autoanalytiker Adam Jonas i en analyse fra 29. januar. Han lister opp en rekke faktorer som sannsynligvis vil "forvandle det som en gang var profittgenererende eiendeler til potensielt tapsbringende og kontantforbrenende virksomheter."
I slutten av januar sa General Motors ( GM ) at de planlegger å slutte å selge biler med utslipp av rørrør innen 2035 . Det betyr at GM ikke vil selge noen gass- eller dieseldrevne biler, biltypene som nå står for nesten alt GM-salg og fortjeneste. Det ville kreve en helelektrisk flåte, drevet av det elektriske nettet, som med de fleste strømforsyninger, eller kanskje gjennom brenselceller om bord drevet av hydrogen. Mens de fleste bilprodusenter utvikler elektriske biler, er GM den første store som forplikter seg til en full overgang.
Ford ( F ) har ikke gått så langt som GM, men også den planlegger en aggressiv utrulling av elbiler for å utfylle og erstatte dagens modeller. De fleste andre bilprodusenter gjør det samme. Dusinvis av elbiler vil oversvømme markedet de kommende årene, inkludert en Ford F-150 pickup, Ford Mustang Mach-E, GMC Hummer og Cadillac Lyriq.
Aksjene i GM og Ford har steget nylig, ettersom investorer ser ut til å tro at hver gammeldags bilprodusent for alvor utvikler seg mot elbiler. GM-aksjene har økt 51% de siste tre månedene, med Ford opp 41%. Ingen av dem kan berøre Tesla ( TSLA ), opp 126% i løpet av de siste tre månedene og fantastiske 575% det siste året. Men investorer gir nå Detroits store to mer kreditt for elektrifiseringsplaner de har vært skeptiske til, inntil nylig.
Markedsstøtte
Joe Bidens seier i presidentvalget i november er en del av EV-ligningen for GM og Ford. Biden støtter en aggressiv transformasjon mot grønn energi, med et mål om å oppnå karbonutslipp netto-null i den amerikanske økonomien innen 2050. Utslipp av rørledninger er en viktig kilde til karbonforurensning, med kraftige reduksjoner som er nødvendige for meningsfull fremgang i klimaendringene. President Trump satte spørsmålstegn ved vitenskapen om klimaendringer og innførte politikk som skulle favorisere karbonenergi, for eksempel å senke drivstofføkonomistandarder som forgjengeren, president Obama, reiste.
En del av Trumps pro-karbonpolitikk var en rettssak som skulle tvinge California og flere andre stater, som har gasskilometerstander høyere enn føderale nivåer, til å senke dem til nasjonal standard. GM sluttet seg til Trump-administrasjonens sak mot California. Men GM snudde seg etter at Trump tapte i november, og trakk seg fra dressen 23. november, da det var klart at Biden-administrasjonen uansett ville avslutte saken. Siden den gang har GM kunngjort en rekke elektrifiseringsplaner , med investorer som tilbyr aksjen høyere.
Markedsstøtte for grønn teknologi er avgjørende, fordi myndighetens politikk alene vil mislykkes hvis det øker kostnadene, opplever forbrukerne eller skaper ineffektivitet. Morgan Stanley-analysen antyder at markedskreftene nå kan drive et trekk fra karbondrevne biler til elektriske, minst like mye som myndighetens politikk.
På hetten på en elbil undertegner regjeringen i California, Gavin Newsom, en utøvende ordre som krever at alle nye personbiler solgt i staten skal være nullutslipp innen 2035 etter en pressekonferanse onsdag 23. september 2020 på Cal Expo i Sacramento. Det er et grep guvernøren sier vil oppnå en betydelig reduksjon i klimagassutslipp. California ville være den første staten med en slik regel, selv om Tyskland og Frankrike er blant 15 andre land som har et lignende krav. (Daniel Kim / The Sacramento Bee via AP, Pool)
På hetten på en elbil undertegner regjeringen i California, Gavin Newsom, en utøvende ordre som krever at alle nye personbiler solgt i staten skal være nullutslipp innen 2035 etter en pressekonferanse 23. september 2020 på Cal Expo i Sacramento. (Daniel Kim / The Sacramento Bee via AP, Pool)
Investeringsfirmaet undersøkte nylig institusjonelle investorer om verdien av forbrenningsteknologi hos GM og Ford. Sytten prosent sa at ICE-teknologi ikke hadde noen verdi eller negativ verdi i dag. Seksti prosent vurderte ICE-teknologi som litt positiv, mens 23% sa at det var en betydelig positiv verdi. Det er med elektrifiseringsteknologi fremdeles i de tidlige omgangene: Den totale markedsandelen for helelektriske biler er fortsatt under 3%.
Risiko for å tilpasse seg sakte
Men i all hovedsak vil all vekst i drivstoffadopsjonen de neste årene være elektrisk, mens det med sikkerhet vil gå ned av ICE-drivlinjer. Risikoen for bilprodusenter tilpasser seg ikke for raskt og kommer seg foran markedet. Det tilpasser seg sakte og blir altfor avhengig av døende teknologi som forbrukerne kanskje ikke lenger vil ha, ettersom det elektriske blir billigere og rekkevidden forbedres. Det strekker seg til fabrikkapasitet, med ICE-monteringslinjer som muligens blir strandede eiendeler uten markedsverdi. Det vil koste bilprodusentene penger å demontere eller konvertere dem til verdifull bruk, og dermed muligheten for negativ verdi.
En Tesla Model S, front og Model Y-ladning på et Tesla-overladningssted utenfor Colorado Mills outlet mall sent mandag 21. desember 2020 i Lakewood, Colo. (AP Photo / David Zalubowski)
En Tesla Model S, front og Model Y-ladning på et Tesla-overladningssted utenfor Colorado Mills outlet mall sent mandag 21. desember 2020 i Lakewood, Colo. (AP Photo / David Zalubowski)
"Vi faller inn i leiren og tror at ICE-teknologi er verdt nær null i dag, noe som potensielt kan krystallisere til et nettoansvar," skrev Jonas.
GM har bedre utsikter enn Ford for øyeblikket. Den har bygget elbiler siden Chevy Volt ble solgt i 2010, og Ultium-batteriteknologien kan bli en industristandard som brukes av andre bilprodusenter. Det eier også 70% av Cruise, den selvkjørende satsingen som eksperimenterer med nye typer transport. Sytten aksjeanalytikere undersøkt av S&P Capital IQ har et gjennomsnittlig 12-måneders kursmål for GM på $ 61, omtrent 16% over aksjens nåværende nivå.
Ford ser ikke ut til å være så langt på batteri- og selvkjøringsteknologi, og det kan være grunnen til at det ennå ikke har fastsatt en dato på planene om å gå helelektrisk. Sytten analytikere som ble undersøkt av S&P Capitalist IQ, har et gjennomsnittlig prismål på $ 10,34 for Ford, litt under den nåværende prisen på $ 10,90.
Investorer ser selvfølgelig lenger inn i fremtiden enn de fleste forbrukere er, og gjetter på endringer som ikke har skjedd ennå. De fleste som kjøper en bil i løpet av de neste fem årene, vil kjøpe et bensindrevet kjøretøy. Elektrisk utstyr har fortsatt premiumpriser og er upraktisk for lange turer, som må struktureres rundt lademuligheter. De er fremdeles ikke i nærheten av så praktiske som gassmodeller som kan få drivstoff ved nesten hver motorveiutgang på fem minutter.
General Motors styreleder og konsernsjef Mary Barra snakker ved siden av en autonom Chevrolet Bolt-elbil torsdag 15. desember 2016 i Detroit. General Motors har startet testing av helt autonome kjøretøyer på offentlige veier rundt sitt tekniske senter i forstaden Detroit. (AP Photo / Paul Sancya)
General Motors styreleder og konsernsjef Mary Barra snakker ved siden av en autonom Chevrolet Bolt-elbil 15. desember 2016 i Detroit. (AP Photo / Paul Sancya)
Men endringer på laboratorie- og fabrikknivå vil forutse endringer i showroomet. Med investorer som ser på forbrenningskraft som en døende teknologi, vil det sannsynligvis være lite nyinvestering, med forskningsdollar som i stedet strømmer til elektrifiseringsarbeidet investorer verdsetter. Det vil øke innovasjonen og redusere kostnadene. Ladestasjoner vil spre seg og bli raskere, noe som minimerer ulempene ved elektrisk utstyr. På et eller annet overkjøringspunkt vil bensinstasjoner begynne å forsvinne, og elektriske biler vil virke som det opplagte valget for omtrent alle. Når det skjer, vil det være feil tid å haiket V-6 og V-8 motorer.
_______________________________________________________________________________________________________________________
NB. Her er det vel tale om at det er BENSIN til biler som blir verdiløs.
NB II : I Norge må vi kjempe en kamp for at lading til biler skal bli billig eller gratis. Fordi NÅ ER DET VÅR TUR, OG DET ER VÅR STRØM.
Og vi trenger billig interntransport i konkurransen mot andre land.
Bensin blir verdiløs
Rick Newman
Rick Newman· Senior spaltist
Oppdatert Ons 3. februar 2021, 15:41
Du må fortsatt betale et par dollar for en liter bensin (mer i California, som alltid), men bilprodusenter oppdager at gassdrevne biler kan være en forpliktelse som forringer deres verdsettelser, i stedet for en eiendel som forbedrer verdiene.
Ny forskning fra Morgan Stanley hevder at tradisjonelle forbrenningsmotorer - bilens bærebjelke i mer enn et århundre - er bestemt til å bli penger-tapere allerede i 2030. ”Vi tror markedet kan tilskrive null (eller til og med negativ?) Verdi for ICE-avledede inntekter hos GM og Ford, ”skrev autoanalytiker Adam Jonas i en analyse fra 29. januar. Han lister opp en rekke faktorer som sannsynligvis vil "forvandle det som en gang var profittgenererende eiendeler til potensielt tapsbringende og kontantforbrenende virksomheter."
I slutten av januar sa General Motors ( GM ) at de planlegger å slutte å selge biler med utslipp av rørrør innen 2035 . Det betyr at GM ikke vil selge noen gass- eller dieseldrevne biler, biltypene som nå står for nesten alt GM-salg og fortjeneste. Det ville kreve en helelektrisk flåte, drevet av det elektriske nettet, som med de fleste strømforsyninger, eller kanskje gjennom brenselceller om bord drevet av hydrogen. Mens de fleste bilprodusenter utvikler elektriske biler, er GM den første store som forplikter seg til en full overgang.
Ford ( F ) har ikke gått så langt som GM, men også den planlegger en aggressiv utrulling av elbiler for å utfylle og erstatte dagens modeller. De fleste andre bilprodusenter gjør det samme. Dusinvis av elbiler vil oversvømme markedet de kommende årene, inkludert en Ford F-150 pickup, Ford Mustang Mach-E, GMC Hummer og Cadillac Lyriq.
Aksjene i GM og Ford har steget nylig, ettersom investorer ser ut til å tro at hver gammeldags bilprodusent for alvor utvikler seg mot elbiler. GM-aksjene har økt 51% de siste tre månedene, med Ford opp 41%. Ingen av dem kan berøre Tesla ( TSLA ), opp 126% i løpet av de siste tre månedene og fantastiske 575% det siste året. Men investorer gir nå Detroits store to mer kreditt for elektrifiseringsplaner de har vært skeptiske til, inntil nylig.
Markedsstøtte
Joe Bidens seier i presidentvalget i november er en del av EV-ligningen for GM og Ford. Biden støtter en aggressiv transformasjon mot grønn energi, med et mål om å oppnå karbonutslipp netto-null i den amerikanske økonomien innen 2050. Utslipp av rørledninger er en viktig kilde til karbonforurensning, med kraftige reduksjoner som er nødvendige for meningsfull fremgang i klimaendringene. President Trump satte spørsmålstegn ved vitenskapen om klimaendringer og innførte politikk som skulle favorisere karbonenergi, for eksempel å senke drivstofføkonomistandarder som forgjengeren, president Obama, reiste.
En del av Trumps pro-karbonpolitikk var en rettssak som skulle tvinge California og flere andre stater, som har gasskilometerstander høyere enn føderale nivåer, til å senke dem til nasjonal standard. GM sluttet seg til Trump-administrasjonens sak mot California. Men GM snudde seg etter at Trump tapte i november, og trakk seg fra dressen 23. november, da det var klart at Biden-administrasjonen uansett ville avslutte saken. Siden den gang har GM kunngjort en rekke elektrifiseringsplaner , med investorer som tilbyr aksjen høyere.
Markedsstøtte for grønn teknologi er avgjørende, fordi myndighetens politikk alene vil mislykkes hvis det øker kostnadene, opplever forbrukerne eller skaper ineffektivitet. Morgan Stanley-analysen antyder at markedskreftene nå kan drive et trekk fra karbondrevne biler til elektriske, minst like mye som myndighetens politikk.
På hetten på en elbil undertegner regjeringen i California, Gavin Newsom, en utøvende ordre som krever at alle nye personbiler solgt i staten skal være nullutslipp innen 2035 etter en pressekonferanse onsdag 23. september 2020 på Cal Expo i Sacramento. Det er et grep guvernøren sier vil oppnå en betydelig reduksjon i klimagassutslipp. California ville være den første staten med en slik regel, selv om Tyskland og Frankrike er blant 15 andre land som har et lignende krav. (Daniel Kim / The Sacramento Bee via AP, Pool)
På hetten på en elbil undertegner regjeringen i California, Gavin Newsom, en utøvende ordre som krever at alle nye personbiler solgt i staten skal være nullutslipp innen 2035 etter en pressekonferanse 23. september 2020 på Cal Expo i Sacramento. (Daniel Kim / The Sacramento Bee via AP, Pool)
Investeringsfirmaet undersøkte nylig institusjonelle investorer om verdien av forbrenningsteknologi hos GM og Ford. Sytten prosent sa at ICE-teknologi ikke hadde noen verdi eller negativ verdi i dag. Seksti prosent vurderte ICE-teknologi som litt positiv, mens 23% sa at det var en betydelig positiv verdi. Det er med elektrifiseringsteknologi fremdeles i de tidlige omgangene: Den totale markedsandelen for helelektriske biler er fortsatt under 3%.
Risiko for å tilpasse seg sakte
Men i all hovedsak vil all vekst i drivstoffadopsjonen de neste årene være elektrisk, mens det med sikkerhet vil gå ned av ICE-drivlinjer. Risikoen for bilprodusenter tilpasser seg ikke for raskt og kommer seg foran markedet. Det tilpasser seg sakte og blir altfor avhengig av døende teknologi som forbrukerne kanskje ikke lenger vil ha, ettersom det elektriske blir billigere og rekkevidden forbedres. Det strekker seg til fabrikkapasitet, med ICE-monteringslinjer som muligens blir strandede eiendeler uten markedsverdi. Det vil koste bilprodusentene penger å demontere eller konvertere dem til verdifull bruk, og dermed muligheten for negativ verdi.
En Tesla Model S, front og Model Y-ladning på et Tesla-overladningssted utenfor Colorado Mills outlet mall sent mandag 21. desember 2020 i Lakewood, Colo. (AP Photo / David Zalubowski)
En Tesla Model S, front og Model Y-ladning på et Tesla-overladningssted utenfor Colorado Mills outlet mall sent mandag 21. desember 2020 i Lakewood, Colo. (AP Photo / David Zalubowski)
"Vi faller inn i leiren og tror at ICE-teknologi er verdt nær null i dag, noe som potensielt kan krystallisere til et nettoansvar," skrev Jonas.
GM har bedre utsikter enn Ford for øyeblikket. Den har bygget elbiler siden Chevy Volt ble solgt i 2010, og Ultium-batteriteknologien kan bli en industristandard som brukes av andre bilprodusenter. Det eier også 70% av Cruise, den selvkjørende satsingen som eksperimenterer med nye typer transport. Sytten aksjeanalytikere undersøkt av S&P Capital IQ har et gjennomsnittlig 12-måneders kursmål for GM på $ 61, omtrent 16% over aksjens nåværende nivå.
Ford ser ikke ut til å være så langt på batteri- og selvkjøringsteknologi, og det kan være grunnen til at det ennå ikke har fastsatt en dato på planene om å gå helelektrisk. Sytten analytikere som ble undersøkt av S&P Capitalist IQ, har et gjennomsnittlig prismål på $ 10,34 for Ford, litt under den nåværende prisen på $ 10,90.
Investorer ser selvfølgelig lenger inn i fremtiden enn de fleste forbrukere er, og gjetter på endringer som ikke har skjedd ennå. De fleste som kjøper en bil i løpet av de neste fem årene, vil kjøpe et bensindrevet kjøretøy. Elektrisk utstyr har fortsatt premiumpriser og er upraktisk for lange turer, som må struktureres rundt lademuligheter. De er fremdeles ikke i nærheten av så praktiske som gassmodeller som kan få drivstoff ved nesten hver motorveiutgang på fem minutter.
General Motors styreleder og konsernsjef Mary Barra snakker ved siden av en autonom Chevrolet Bolt-elbil torsdag 15. desember 2016 i Detroit. General Motors har startet testing av helt autonome kjøretøyer på offentlige veier rundt sitt tekniske senter i forstaden Detroit. (AP Photo / Paul Sancya)
General Motors styreleder og konsernsjef Mary Barra snakker ved siden av en autonom Chevrolet Bolt-elbil 15. desember 2016 i Detroit. (AP Photo / Paul Sancya)
Men endringer på laboratorie- og fabrikknivå vil forutse endringer i showroomet. Med investorer som ser på forbrenningskraft som en døende teknologi, vil det sannsynligvis være lite nyinvestering, med forskningsdollar som i stedet strømmer til elektrifiseringsarbeidet investorer verdsetter. Det vil øke innovasjonen og redusere kostnadene. Ladestasjoner vil spre seg og bli raskere, noe som minimerer ulempene ved elektrisk utstyr. På et eller annet overkjøringspunkt vil bensinstasjoner begynne å forsvinne, og elektriske biler vil virke som det opplagte valget for omtrent alle. Når det skjer, vil det være feil tid å haiket V-6 og V-8 motorer.
_______________________________________________________________________________________________________________________
NB. Her er det vel tale om at det er BENSIN til biler som blir verdiløs.
NB II : I Norge må vi kjempe en kamp for at lading til biler skal bli billig eller gratis. Fordi NÅ ER DET VÅR TUR, OG DET ER VÅR STRØM.
Og vi trenger billig interntransport i konkurransen mot andre land.
Redigert 03.02.2021 kl 16:46
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Hva er tull ?
Åpningsinnlegget er bare en gjengivelse fra en amerikansk nettside. For å informere lesere her om denne ytringen.
Bensin er ett av mange raffinerte produkt fra olje. Jeg sier ikke at oljekonsumet går ned. Men kullkonsumet vil nok
gå ned. Olje brukes til mange ting.
Åpningsinnlegget er bare en gjengivelse fra en amerikansk nettside. For å informere lesere her om denne ytringen.
Bensin er ett av mange raffinerte produkt fra olje. Jeg sier ikke at oljekonsumet går ned. Men kullkonsumet vil nok
gå ned. Olje brukes til mange ting.
Redigert 03.02.2021 kl 16:53
Du må logge inn for å svare
Tigerberget
03.02.2021 kl 16:52
4231
Hva med fritidsbåtene da?
Det er jo en del utenbordsmotorer i verden...spesielt i USA
Det er jo en del utenbordsmotorer i verden...spesielt i USA
Kan du lese hva jeg skrev : BENSIN til biler
Artikkelen siktet til biler. Båter var ikke omtalt.
Artikkelen siktet til biler. Båter var ikke omtalt.
Redigert 03.02.2021 kl 16:55
Du må logge inn for å svare
Murofen
03.02.2021 kl 16:54
4213
Elbil er ikke framtiden. Ta Tesla som ett eksempel. de har aldri tjent en krone. De er avhengig av diesel og bensin for å leve, samt statssubsidier. Når vi bare sitter igjen med elbil, noe som ikke vil skje, og subsidiene slutter, vil knapt noen ha råd kjøpe seg ny bil. Litiumprisen er ute av kontroll, i tillegg brenner nyere fossilbiler så rent at de renser luften. Klimapolitikken er blitt en symbolpolitikk uten det fantastiske ordet bærekraft sin dekning. Dette vil kollapse. Og i tillegg vår egen økonomi. Skal du motta din framtidige pensjon av at elbilprodusenter får statssubsidier til å produsere nyte batterier, som i seg selv er risikoavfall??? Kun spørsmål om tid før denne boblen sprekker, og tesla blir den første som bukken under.
https://www.nettavisen.no/okonomi/tjener-ratt-pa-produksjonen-av-bensinbiler-teslas-skitne-lille-hemmelighet/s/12-95-3424082515
https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter/ny-rapport-elbilen-ikke-s%C3%A5-milj%C3%B8vennlig-som-mange-tror/ar-BB19ikz3
https://www.nettavisen.no/okonomi/stor-test-ga-sjokkresultat-nye-dieselbiler-kan-rengjore-luften/s/12-95-3423839527
På sikt kjører den største økonomiske taperen ELBIL!!! Du får ikke bærekraft av en idiotisk politikk som man må fysisk sponse med oljepenger, som i tillegg forurenser mer enn noe annet, og ender opp med hauger av risikoavfall som ingen aner hvordan håndtere til slutt.
https://www.nettavisen.no/okonomi/tjener-ratt-pa-produksjonen-av-bensinbiler-teslas-skitne-lille-hemmelighet/s/12-95-3424082515
https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter/ny-rapport-elbilen-ikke-s%C3%A5-milj%C3%B8vennlig-som-mange-tror/ar-BB19ikz3
https://www.nettavisen.no/okonomi/stor-test-ga-sjokkresultat-nye-dieselbiler-kan-rengjore-luften/s/12-95-3423839527
På sikt kjører den største økonomiske taperen ELBIL!!! Du får ikke bærekraft av en idiotisk politikk som man må fysisk sponse med oljepenger, som i tillegg forurenser mer enn noe annet, og ender opp med hauger av risikoavfall som ingen aner hvordan håndtere til slutt.
Redigert 03.02.2021 kl 17:03
Du må logge inn for å svare
La oss redde verden, hiv alt med bensinmotorer på dynga, lag nye fabrikker, gruver og fort dere og erstatte det med batteridrevne motorer. Da redder vi klima....da redder vi kloden. Da får vi en stor vakker isplanet uten co2
Og så kom solstormen og ødela all elektronikk verden over... Tenk dere panikken!
Jeg må gjenta at åpningsinnlegget var en innliming av en amerikansk artikkel oversatt til norsk.
Tanken var ikke å starte en omfattende debatt om hvorvidt ELbil er fremtiden for bilbransjen.
Det som dog er et faktum er at bilbransjen selv taler om ELbil. Ladbare batterier anno 2021 er
noe helt annet enn tidligere. Og dette utvikler seg bedre og bedre. Rekkevidden vil bli lengre,
produksjonsprisen lavere, vekten lavere og ladetiden lavere.
En ELbil er mye enklere enn en fossilbil. Den er billigere å bygge og billigere å vedlikeholde.
Men dette er en overgang som tar tid. Nå er vi i februar 2021.
Tanken var ikke å starte en omfattende debatt om hvorvidt ELbil er fremtiden for bilbransjen.
Det som dog er et faktum er at bilbransjen selv taler om ELbil. Ladbare batterier anno 2021 er
noe helt annet enn tidligere. Og dette utvikler seg bedre og bedre. Rekkevidden vil bli lengre,
produksjonsprisen lavere, vekten lavere og ladetiden lavere.
En ELbil er mye enklere enn en fossilbil. Den er billigere å bygge og billigere å vedlikeholde.
Men dette er en overgang som tar tid. Nå er vi i februar 2021.
Det globale oljekonsumet vil neppe gå ned med det første. Heller øke. Men kullkonsumet er på vei ned.
Det globale naturgasskonsumet vil trolig også øke.
Verdens energiforbruk vil fortsette å øke. (Vi får et lite hakk pga. coronaen).
Men GM som er verdens tredje største bilprodusent etter Toyota og VW, har altså nylig annonsert at de
vil kutte ut å produsere bensin- og dieselbiler om 14 år.
Andre bilprodusenter har avgitt ulike uttalelser i noenlunde samme retning tidligere. Enten de har brukt
2025, 2030 eller 2035 om ulike milepæl mål. Og ulike land har avgitt uttalelser om nybilsituasjon på det
og det årstallet for seg.
Det globale naturgasskonsumet vil trolig også øke.
Verdens energiforbruk vil fortsette å øke. (Vi får et lite hakk pga. coronaen).
Men GM som er verdens tredje største bilprodusent etter Toyota og VW, har altså nylig annonsert at de
vil kutte ut å produsere bensin- og dieselbiler om 14 år.
Andre bilprodusenter har avgitt ulike uttalelser i noenlunde samme retning tidligere. Enten de har brukt
2025, 2030 eller 2035 om ulike milepæl mål. Og ulike land har avgitt uttalelser om nybilsituasjon på det
og det årstallet for seg.
Redigert 03.02.2021 kl 17:18
Du må logge inn for å svare
Murofen
03.02.2021 kl 17:13
4123
Velferden din er bygget opp av oljenasjonen Norge, ikke at vi gir penger til tesla og co som ikke tjener en krone. Vi har heller ikke energi nok til at alle bilene skal gå på strøm. Er det ikke rart at Al Gore som er en av frontkjemperne for Elbil kjøpte seg nytt privatfly og superyaught? Elbil pengene er den største svindelen i moderne tid, som går i lommen på fiffen, og at akkurat slik som deg tror på dette de skriver.
https://www.youtube.com/watch?v=d_K9kvUrqa4
https://www.youtube.com/watch?v=d_K9kvUrqa4
Noen av oss har bidratt 4000 - 5000 mrd. i oljefondet + andre ting, og det har oppstått velferd i Norge utifra det.
Det stammer opprinnelig fra olje og gass i Norge, ja. En olje og gass som ble muliggjort fra norsk industri og skipsfart.
Norge har strøm i massevis til sine biler.
Det svindles med miljø og klimapenger ja. Kfr. Langskip på det utenlandskeide sementanlegget i Brevik (de blå taper valget på dette).
Vis meg Gores privatfly og superyacht er du snill.
Det stammer opprinnelig fra olje og gass i Norge, ja. En olje og gass som ble muliggjort fra norsk industri og skipsfart.
Norge har strøm i massevis til sine biler.
Det svindles med miljø og klimapenger ja. Kfr. Langskip på det utenlandskeide sementanlegget i Brevik (de blå taper valget på dette).
Vis meg Gores privatfly og superyacht er du snill.
https://www.greencarcongress.com/2019/05/20190513-daimler.html
Daimler (Mercedes Benz) skal ha karbonnøytral flåte i 2039. Dvs. inkl. busser og lastebiler.
I 2030 skal mer enn 50 % av bilproduksjonen være ELbiler.
VW, Toyota og andre har lignende statements.
Daimler (Mercedes Benz) skal ha karbonnøytral flåte i 2039. Dvs. inkl. busser og lastebiler.
I 2030 skal mer enn 50 % av bilproduksjonen være ELbiler.
VW, Toyota og andre har lignende statements.
Murofen
03.02.2021 kl 17:34
4328
Norge med en større statsgjeld enn Amerika, på over 550 milliarder, skal avvikle inntekten som garanterer for at vi i det heletatt skal klare betjene dette...hvem må lide ? det er ikke Erna og co? det er oss andre som ikke er en del av eliten.
Murofen
03.02.2021 kl 17:36
4316
Ja, enn så lenge er det politikk i henhold til pampenes pipe, men det er ikke lønnsomt. Og ikke klimavennlig. De må jobbe hele tiden for å dekke over denne politikkens mørke bakside. til slutt går det ikke lengre. Hva da?
Strømmen trenger vi til oppvarming og industri, og til det formålet bør den bli rimeligere. Snyltebilene bør beskattes så det svir.
Hilsen Målselv med -28 i dag tidlig.
Hilsen Målselv med -28 i dag tidlig.
Redigert 03.02.2021 kl 17:42
Du må logge inn for å svare
Sølvbuen
03.02.2021 kl 18:13
4259
Dette kommer ja. Bensin og dieselbil forbys. Åpner etbljempemarked for ledende EV merker fra US og Kina fremover. Mange av de europeiske merkene vi kjenner forsvinner gradvis ila 10år. Er akterutseilt og går KONK flere. Derfor er Tesla og nye Lucid Air en aksje og satse på. Tipper de når en Equity Value på 3-5 trill usd og blir det mest verdifulle på New York børsen. 3-5000usd per aksje. Så kommer kinesiske BYD, NIO og Xpeng og flere andre derfra. KIA og Hunday
Norwege
03.02.2021 kl 18:16
4245
Kan ikke si det høres gratis ut med servicer på venners elbiler...
Det høres ut til å være stort sett det samme, som vanlig.
Men jeg vil tro at budsjettet for snop og junkfood er noe høyere😄
Det høres ut til å være stort sett det samme, som vanlig.
Men jeg vil tro at budsjettet for snop og junkfood er noe høyere😄
«...betale et par dollar for en liter bensin...»
Hadde dette vært prisen for bensin i Amerika, ja da hadde det vært borgerkrig der borte. Lost in translation?
Hadde dette vært prisen for bensin i Amerika, ja da hadde det vært borgerkrig der borte. Lost in translation?
ja forby snart den dritten. og innfør straff for de som bøtelegger elbilistene. Vi redder verden !
Bullinvestor
03.02.2021 kl 18:49
4152
Veksten i fornybar med elbiler, hydrogen til vanns og til lands, vindmøller, solceller, karbonfangst... kommer til å bli enormt fremover! Hvorfor? Fordi verden roper etter det med vanvittig etterspørsel. Vi er bare så vidt begynt og her kommer den finansielle veksten🚀
Sølvbuen
03.02.2021 kl 19:17
4110
Murofen - vil bare korrigere noe av det du uttrykker som for det meste er faktafeil ;
Tesla drev i mange år med underskudd cashflowmessig 2013- 2018 tror jeg, det kan nok stemmesom du sier der underskudd. Slik er det å etablere ny business. Nye produkter/fabrikker/produksjonsutstyr/ladestasjoner/service nettverk/markedsføring osv. Store tall også. Nå i 2019 og 2020 var de CASH-POSITIVE med hhv free cash flohhv. w +1,1 mrd usd og +2,8 mrd usd, i sum nesten 4 mrd usd eller hva blir det NOK + 34 mrd. Ved årets slutt disse to årene satt de med CASH on hand (Penger i banken) 6,3 mrd usd og 19,3 mrd usd. Dvs nå har de ca 180 mrd NOK i banken ! 3 nye store GIGA Fabrikker snart ferdig som roboter bygger. Bilene blir stort sett bygget av roboter ! 0,5 mill biler solgt i fjort rundt 31 mrd usd/300 mrd NOK i omsetning. Dette kommer til å stige 10x over de neste 5-10 årene med ca 10 biler solgt rundt 2030. Pluss masse annet bl.a. Selvkjøringen som ingen andre kan matche pga. nå ca 1 mill biler som kjører rundt og mapper GPS data og fotos dagleig verden rundt ! Dette blir senere brukt i selvkjøringssystemene. Solceller /tak sol som kommer nå står på web og er landert i USA. PowerWalls har kommet. Ja masse mer som vil Booste aksjenkursen til 2-5000 usd tipper jeg. Gleder meg til hva som kommer :-)
Tesla drev i mange år med underskudd cashflowmessig 2013- 2018 tror jeg, det kan nok stemmesom du sier der underskudd. Slik er det å etablere ny business. Nye produkter/fabrikker/produksjonsutstyr/ladestasjoner/service nettverk/markedsføring osv. Store tall også. Nå i 2019 og 2020 var de CASH-POSITIVE med hhv free cash flohhv. w +1,1 mrd usd og +2,8 mrd usd, i sum nesten 4 mrd usd eller hva blir det NOK + 34 mrd. Ved årets slutt disse to årene satt de med CASH on hand (Penger i banken) 6,3 mrd usd og 19,3 mrd usd. Dvs nå har de ca 180 mrd NOK i banken ! 3 nye store GIGA Fabrikker snart ferdig som roboter bygger. Bilene blir stort sett bygget av roboter ! 0,5 mill biler solgt i fjort rundt 31 mrd usd/300 mrd NOK i omsetning. Dette kommer til å stige 10x over de neste 5-10 årene med ca 10 biler solgt rundt 2030. Pluss masse annet bl.a. Selvkjøringen som ingen andre kan matche pga. nå ca 1 mill biler som kjører rundt og mapper GPS data og fotos dagleig verden rundt ! Dette blir senere brukt i selvkjøringssystemene. Solceller /tak sol som kommer nå står på web og er landert i USA. PowerWalls har kommet. Ja masse mer som vil Booste aksjenkursen til 2-5000 usd tipper jeg. Gleder meg til hva som kommer :-)
Sølvbuen
03.02.2021 kl 19:25
4092
10-20 mill biler solgt pr år om 10 år er hva de bygger seg opp til med anleggene under bygging. Ingen andre kan da konkurere med Tesla på kostnader og dermed pris. Muligens noen av de kinesiske men ingen euopeiske vil jeg tro. De europeiske vil forsvinne slik engelsk og til dels italienskje bilproduksjon forsvant i Europa for 40 år siden. beklager men dette tror jeg ebstemt blir bilde fremover. Noen europeiske kan kanskje klare det BMW/Mercedes/WV og Toyota men neppe så mange flere. Kina har 80-100 nye bilmerker alle EV eller hybrid som kommer og de er fantastisk flotte/effektive. Konkurransedyktige på pris. Snipp Snapp Snute osv for resten.
Murofen
03.02.2021 kl 20:03
4056
Jeg må vel minne på at utviklingen av fossilmotorene har ikke stoppet opp. Produksjon av batteri og uthenting av litium er ikke grønn politikk. og setter store avtrykk i fattige land. Men det nevner ikke MDG og co. jeg tror nok batteribilen sin tid er omme før vi aner det. Først vil hydrogenbølgen komme, Da blir ladestasjoner ut. Så vil diesel og bensin gjøre comback...
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dlL3JB/erna-lover-fortsatt-elbilfordeler-men-vil-ikke-forby-fossile-nybiler?utm_source=vgfront&utm_content=row-2
VG og Erna slenger seg på debatten her.
Om vi har 550 i gjeld, kanskje på tide å fjerne den ?
Dyre ELbiler kan ha avgift. F.eks. over 600.000. Og at avgiften da øker og øker til 2 og 3 millioners bil.
Og at avgiften begynner på et visst nivå ved 600.000. Overdådig luksus og en jungel av ekstrautstyr
skal ikke premieres avgiftsmessig.
Det VIKTIGE I NORGE er at drivstoffet, dvs. strømmen og selve ladingen er BILLIG. Og at lademuligheter
er godt utbygd. Vi skal ha billig interntransport i Norge som et konkurransefortrinn.
Turister skal kunne leie EL minibusser billig av oss. Som et fortrinn i det norske turisttiltrekkings konseptet.
Vi tar betalt på andre ting på smart måte.
VG og Erna slenger seg på debatten her.
Om vi har 550 i gjeld, kanskje på tide å fjerne den ?
Dyre ELbiler kan ha avgift. F.eks. over 600.000. Og at avgiften da øker og øker til 2 og 3 millioners bil.
Og at avgiften begynner på et visst nivå ved 600.000. Overdådig luksus og en jungel av ekstrautstyr
skal ikke premieres avgiftsmessig.
Det VIKTIGE I NORGE er at drivstoffet, dvs. strømmen og selve ladingen er BILLIG. Og at lademuligheter
er godt utbygd. Vi skal ha billig interntransport i Norge som et konkurransefortrinn.
Turister skal kunne leie EL minibusser billig av oss. Som et fortrinn i det norske turisttiltrekkings konseptet.
Vi tar betalt på andre ting på smart måte.
CS_invest
03.02.2021 kl 20:42
4016
Er vel ikke SÅ enkelt. Jo - færre deler som kan "gå i stykker" i en el-bil. Samtidig fler problematiske områder - som kan betinge at miljøreknestykket blir væsentlig dårligere. Som f.eks. at små skader i batteripakken kan medføre (av sikkerhetsmessige årsaker at hele pakken må skiftes, og at fabrikant/merkevare-forhandler betimelig nok krever ny del...) at det blir uøkonomisk at reparere elbilen - selv om ganske ny. Det er ikke noen gunstig utvikling.
Et tankekors er at disse slike (kan fristes at kalle mafialiknende) utgifter - via forsikringsselskaper overføres også til vi med ikke elektrisk bil, hvor ikke noen komponent har en tilsvarende pris.
https://motor.no/bilhold-bilskader-forbrukerrettigheter/dette-hullet-i-bunnplaten-koster-356000-kr-a-reparere/190729
Et tankekors er at disse slike (kan fristes at kalle mafialiknende) utgifter - via forsikringsselskaper overføres også til vi med ikke elektrisk bil, hvor ikke noen komponent har en tilsvarende pris.
https://motor.no/bilhold-bilskader-forbrukerrettigheter/dette-hullet-i-bunnplaten-koster-356000-kr-a-reparere/190729
Ikke pakk dette sånn inn, forklar baksiden. Vi dreier nå våre inntekter fra fossil til fornybar.
Bilene bruker det lille bak komma på måleren din.
Mye verre å la EU rane strømmen vår. Bilene i Norge bruker en bagatell av norges strøm.
Mye verre å la EU rane strømmen vår. Bilene i Norge bruker en bagatell av norges strøm.
Sølvbuen
03.02.2021 kl 20:48
3984
Murofen. Ta en titt på Rec Silicon så ser du hvordan og hva nye batterier i fremtiden skal bygges. Basert på silikater eller silisium ikke karbon.
Murofen
03.02.2021 kl 20:49
3981
Strømmen i Norge har Erna for lengst solgt til Acer. Som selger den tilbake blandet med kull og alskens til markedspris. Norge har igjen ikke klart å leve av egen ren energi. Samme som i Odda smelteverk, som liger like ved elven, burde hatt masse fordeler av billig strøm til Norsk næringsliv. Men neida, vi legger den i kabel , selger den til kontinentet, så må de som ligger ved siden av kjøpe den dyrere tilbake, og legg på noen sinnsyke klimaavgifter, som går i lommen på tesla og co, så outsourcer vi enda flere norske arbeidsplasser.
Litt om elbilpolitikken:
https://www.dagbladet.no/nyheter/derfor-gar-fredsprisvinneren-i-strupen-pa-elbil-industrien---det-er-en-skam/70549987
https://www.nrk.no/urix/gronn-teknologi-fra-en-giftpol-1.12296571
Men sånt er ikke så nøye så lenge vi kan pakke det inn som grønt. Lage elendighet i fattige land. Stjel fra de fattige, gi til de rike, eldgammel politikk, bare det pakkes pent inn i rett politisk glanspapir. Sannheten er vi har for lengst gjort skam på grønnfargen. de er totalt fargeblinde hele gjengen. Elbil er så svart politikk det kan bli, både for økonomi og miljø
Litt om elbilpolitikken:
https://www.dagbladet.no/nyheter/derfor-gar-fredsprisvinneren-i-strupen-pa-elbil-industrien---det-er-en-skam/70549987
https://www.nrk.no/urix/gronn-teknologi-fra-en-giftpol-1.12296571
Men sånt er ikke så nøye så lenge vi kan pakke det inn som grønt. Lage elendighet i fattige land. Stjel fra de fattige, gi til de rike, eldgammel politikk, bare det pakkes pent inn i rett politisk glanspapir. Sannheten er vi har for lengst gjort skam på grønnfargen. de er totalt fargeblinde hele gjengen. Elbil er så svart politikk det kan bli, både for økonomi og miljø
Murofen
03.02.2021 kl 20:51
3972
Om du tar en titt på rec silikon, så ble vi lurt av kineserne. de dumpet sin egen vauta, underbød på anbud, overtok teknologien, og ødela for Norsk industri i USA. Rec Silicon er en ny gavepakke til Kineserne. Og igjen. Dette gir ikke hjelp til norsk olje og næringsliv. Du kjører fra din egen velferd i en elbil!!!
Sølvbuen
03.02.2021 kl 21:26
3896
Løsningen må bli slik Elon Musk har skjønt det - solceller på hustakene og Tesla Batteri /Powerpack i garasjen. Da har vi klimanøytralt energiproduksjon og bruk av EV'n. Gøm bensin og diesel de kan ikke brukes innen ring 2 i Oslo ganske snart. Med Biden i WH blir det nye miljøvennlige løsninger !
Aftenposten freaker ut på dette temaet :
Et etterlengtet slag i trynet
Christina Pletten
kommentator
4. feb. 2021 15:02
Sist oppdatert 51 minutter siden
USA har plutselig satt klampen i bånn når det gjelder klima. Nå gjelder det å henge med i svingene.
Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.
Superstjerne Will Ferrell hater Norge. Det sier han rett ut i en serie nye reklamer.
– Vi skal slå dere midt i trynet! Norge, vi skal ødelegge dere!
Filmsnuttene har dukket opp på TV og nett de siste dagene. De er oppvarming til søndagens superbowl.
Den store finalen i amerikansk fotball er årets TV-begivenhet. Det er også årets viktigste arena for reklame. Denne gangen satser General Motors stort med en av landets mest populære komistjerner. Og en solid dose norgeshets.
Det er imidlertid ingen grunn til å bli bekymret. Det hele er nemlig en spøkefull utfordring til amerikanerne om å bli best i verden i å kjøpe elbil.
Der troner Norge suverent på topp. Det vil General Motors ha en slutt på.
Full fart
USA prøver seg nå på en episk forbikjøring når det gjelder klima. Både nordmenn, kinesere og andre skal legges i bakspeilet.
President Joe Biden har overrasket med å rulle ut en svært ambisiøs plan. Den har vært langt mer omfattende enn forventet.
Samtidig har amerikansk næringsliv tatt en krapp sving mot en grønnere fremtid. GM lover å lansere 30 nye elbil-modeller på fem år. Selskapet sier dessuten at de ikke vil lage bensinbiler etter 2035.
Dette er et viktig signal. General Motors er USAs suverent største bilprodusent, med bilmerker som Cadillac og Chevrolet i porteføljen.
Wall Street er også i bevegelse. BlackRocks toppsjef Larry Fink spådde i fjor at klimarisiko ville føre til en «grunnleggende forflytting av kapital». Så kom koronaen.
«... i mars var oppfatningen at krisen ville avlede oppmerksomheten fra klima. Men det motsatte har skjedd. Flyttingen av kapital har aksellerert fortere enn jeg hadde trodd», skriver Fink i sitt årlige brev. BlackRock er verdens største investeringsfond.
Den amerikanske befolkningen følger på. Et stort flertall mener nå klimaendringer er en trussel. Demokratiske velgere har allerede temaet øverst på listen. Men også på høyresiden skjer det ting. Republikanere under 40 er nesten like opptatt av klima som sine mer liberale jevnaldrende.
Mye tyder altså på at USA nærmer seg et vippepunkt. Det har tatt lang tid å komme hit. Men nå kan ting gå fort. Mange krefter trekker i samme retning. I tillegg kommer det et formidabelt trøkk fra Washington.
Overraskende fra Biden
Joe Biden sa allerede i valgkampen at klima vil komme foran alt annet. Men løfter i debatter og taler er én ting. Handling er noe helt annet.
Barack Obama gikk også til valg med store grønne ambisjoner i 2008. Mye av det fislet vekk i politiske konflikter. Kanskje har Biden lært av Obamas feiltrinn. Kanskje bruker han også sin lange erfaring fra Kongressen til å forme en mer pragmatisk politikk.
Uansett har den nye presidenten begynt forbausende bra. Som forventet har han meldt USA inn igjen i Parisavtalen og fjernet mange av Donald Trumps presidentordrer.
Men Biden gjør mye mer enn å bare rydde opp etter sin forgjenger. Han har blant annet stanset prøveboring i Arktis. Han har blokkert en omstridt rørledning. Og han vil bygge en halv million nye ladestasjoner til elbiler.
Men den aller viktigste faktoren for potensiell suksess er trolig måten han gjør det på. Biden-regjeringen vever nå klima inn i alle deler av statens virksomhet. Alle innkjøp det offentlige gjør skal ha en klimaprofil, for eksempel. Selv forsvaret må skaffe seg elektriske tanks.
Arbeidsplasser står dessuten sentralt i Bidens budskap. Det er en smart strategi. USA trenger en real ansiktsløftning. Alt fra strømnett til broer og vannforsyning må oppgraderes. Biden mener det kan bygges opp igjen på en bærekraftig og fremtidsrettet måte. Det betyr grønne jobber og muligheter for lokalt næringsliv.
Biden vurderer også mer dramatiske grep. Et av dem er å erklære klima som nasjonal krise. Det gir presidenten mulighet til gå utenom Kongressen. Donald Trump gjorde dette for å skaffe penger til å bygge muren mot Mexico. Men å overkjøre de folkevalgte er risikabelt og dumt. Det vil føre til mer splid og motstand.
Ekstrem forvandling
USA er et land bygget på en ekstrem vilje til omstilling. Landets potensial for teknologisk utvikling er uovertruffen. Dette er lett å glemme når nyhetsbildet er så dominert av konflikter og kriser som det har vært de siste fire årene.
Dersom amerikanerne virkelig setter disse kreftene inn på å akselerere det grønne skiftet, kan det gå fortere enn noen kunne ha fantasert om. Da kan Will Ferrells advarsel fort bli en realitet. Det vil i så fall være et velkomment slag i trynet.
Et etterlengtet slag i trynet
Christina Pletten
kommentator
4. feb. 2021 15:02
Sist oppdatert 51 minutter siden
USA har plutselig satt klampen i bånn når det gjelder klima. Nå gjelder det å henge med i svingene.
Kommentar
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.
Superstjerne Will Ferrell hater Norge. Det sier han rett ut i en serie nye reklamer.
– Vi skal slå dere midt i trynet! Norge, vi skal ødelegge dere!
Filmsnuttene har dukket opp på TV og nett de siste dagene. De er oppvarming til søndagens superbowl.
Den store finalen i amerikansk fotball er årets TV-begivenhet. Det er også årets viktigste arena for reklame. Denne gangen satser General Motors stort med en av landets mest populære komistjerner. Og en solid dose norgeshets.
Det er imidlertid ingen grunn til å bli bekymret. Det hele er nemlig en spøkefull utfordring til amerikanerne om å bli best i verden i å kjøpe elbil.
Der troner Norge suverent på topp. Det vil General Motors ha en slutt på.
Full fart
USA prøver seg nå på en episk forbikjøring når det gjelder klima. Både nordmenn, kinesere og andre skal legges i bakspeilet.
President Joe Biden har overrasket med å rulle ut en svært ambisiøs plan. Den har vært langt mer omfattende enn forventet.
Samtidig har amerikansk næringsliv tatt en krapp sving mot en grønnere fremtid. GM lover å lansere 30 nye elbil-modeller på fem år. Selskapet sier dessuten at de ikke vil lage bensinbiler etter 2035.
Dette er et viktig signal. General Motors er USAs suverent største bilprodusent, med bilmerker som Cadillac og Chevrolet i porteføljen.
Wall Street er også i bevegelse. BlackRocks toppsjef Larry Fink spådde i fjor at klimarisiko ville føre til en «grunnleggende forflytting av kapital». Så kom koronaen.
«... i mars var oppfatningen at krisen ville avlede oppmerksomheten fra klima. Men det motsatte har skjedd. Flyttingen av kapital har aksellerert fortere enn jeg hadde trodd», skriver Fink i sitt årlige brev. BlackRock er verdens største investeringsfond.
Den amerikanske befolkningen følger på. Et stort flertall mener nå klimaendringer er en trussel. Demokratiske velgere har allerede temaet øverst på listen. Men også på høyresiden skjer det ting. Republikanere under 40 er nesten like opptatt av klima som sine mer liberale jevnaldrende.
Mye tyder altså på at USA nærmer seg et vippepunkt. Det har tatt lang tid å komme hit. Men nå kan ting gå fort. Mange krefter trekker i samme retning. I tillegg kommer det et formidabelt trøkk fra Washington.
Overraskende fra Biden
Joe Biden sa allerede i valgkampen at klima vil komme foran alt annet. Men løfter i debatter og taler er én ting. Handling er noe helt annet.
Barack Obama gikk også til valg med store grønne ambisjoner i 2008. Mye av det fislet vekk i politiske konflikter. Kanskje har Biden lært av Obamas feiltrinn. Kanskje bruker han også sin lange erfaring fra Kongressen til å forme en mer pragmatisk politikk.
Uansett har den nye presidenten begynt forbausende bra. Som forventet har han meldt USA inn igjen i Parisavtalen og fjernet mange av Donald Trumps presidentordrer.
Men Biden gjør mye mer enn å bare rydde opp etter sin forgjenger. Han har blant annet stanset prøveboring i Arktis. Han har blokkert en omstridt rørledning. Og han vil bygge en halv million nye ladestasjoner til elbiler.
Men den aller viktigste faktoren for potensiell suksess er trolig måten han gjør det på. Biden-regjeringen vever nå klima inn i alle deler av statens virksomhet. Alle innkjøp det offentlige gjør skal ha en klimaprofil, for eksempel. Selv forsvaret må skaffe seg elektriske tanks.
Arbeidsplasser står dessuten sentralt i Bidens budskap. Det er en smart strategi. USA trenger en real ansiktsløftning. Alt fra strømnett til broer og vannforsyning må oppgraderes. Biden mener det kan bygges opp igjen på en bærekraftig og fremtidsrettet måte. Det betyr grønne jobber og muligheter for lokalt næringsliv.
Biden vurderer også mer dramatiske grep. Et av dem er å erklære klima som nasjonal krise. Det gir presidenten mulighet til gå utenom Kongressen. Donald Trump gjorde dette for å skaffe penger til å bygge muren mot Mexico. Men å overkjøre de folkevalgte er risikabelt og dumt. Det vil føre til mer splid og motstand.
Ekstrem forvandling
USA er et land bygget på en ekstrem vilje til omstilling. Landets potensial for teknologisk utvikling er uovertruffen. Dette er lett å glemme når nyhetsbildet er så dominert av konflikter og kriser som det har vært de siste fire årene.
Dersom amerikanerne virkelig setter disse kreftene inn på å akselerere det grønne skiftet, kan det gå fortere enn noen kunne ha fantasert om. Da kan Will Ferrells advarsel fort bli en realitet. Det vil i så fall være et velkomment slag i trynet.
Redigert 04.02.2021 kl 16:13
Du må logge inn for å svare
Murofen
04.02.2021 kl 16:33
3699
Ønske om å få gjennomført er det ikke mangel på. I praksis blir dette en katastrofe får både miljøet og økonomien. Hva når batteriene skal kasseres? hvor mye av ett litium battteri kan gjenvinnes?
Dirac
04.02.2021 kl 16:58
3666
Med kort årlig kjørelengde så er elbil en miljøversting. Jeg kjører min XC90 bensinbil 4500 km i året og ingen elbil i tilsvarende klasse er mer miljøvennlig i bilens livsløp.
Sølvbuen
04.02.2021 kl 17:01
3662
Godt skrevet og oppsummert - det grønne skiftet kommer i USA. Vil du være med på dette er kjøp av TESLA skjer en ganske god måte tror jeg. Landet ved siden av USA og som har gått i forkant siste 10 år er Kina. Hr er det ca 80-100 EV produsenter som sammen med Regjeringen tar frem nye og effektive biler på strøm/solcelle basert kraftproduksjon. Så en portefølje av Tesla/NIO/XPENG/BYD aksjer og REC Silicon/Elkem (leverandører til bilindustrien/batterier) og NOD (Halvledere ) pluss noen amerikanske Biotechs aksjer, det er hva jeg tenker som "smart & profitable investements going forward" - dette er alle sammen en del av såkalt "disruptive innovations " . Undres om man pressen i Norge ser hva som skjer her nå, tror ikke det faktisk :-)
Murofen
04.02.2021 kl 17:15
3636
Men hva av dette skal betale din skatt og velferd? Det er en sammenheng mellom politikk og økonomi for at landet går rundt. I dette tilfellet er du avhengig av noe du skal avvikle? Hva når hydrogen kommer? Hvem gidder da stå å lade i 30 min?
i mellom og sørAmerika er el biler utelukket pga kapasiteten. der må det omgående innføres Hydrogen biler
JonasKr
04.02.2021 kl 17:30
3603
Ja om 15 år kjører nok hele Afrika rundt i Teslaer, bare å skrinlegge alle nye oljeprosjekter.
Murofen
04.02.2021 kl 17:35
3594
Har noen sett alle Teslaene som står på vrakplasser, for det lønner seg ikke sette de i stand igjen? Jeg ser bare ikke annet enn en hodeløs politikk i dette, som kommer bite seg selv i raua
-
«
- 1
- 2 »