PHO - mot 150

'xu'
PHO 03.02.2021 kl 18:26 24424

..bare å følge med på vekstcaset PHO. Ikke upåvirket av Covid, men med mye spennende i emning. Det mest spennende samarbeidet nå med kinesiske ASIERIS.
Solen kommer til å stå opp i Øst for PHO.

Fra Investtech (oppdatert 9/3): "Photocure ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Stigende trender indikerer at bedriften er inne i en positiv utvikling og at kjøpsinteressen blant investorene er økende. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved cirka 120 kroner. Videre oppgang er dermed signalisert, og det er nå støtte ved 120 kroner ved reaksjoner tilbake. Volumbalansen er positiv og styrker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt." RSI-21:61.
Redigert 09.03.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
sokaratest
08.02.2021 kl 09:52 5744

Investtech før oppstart idag.

Photocure viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette signaliserer økende optimisme blant investorene og indikerer videre kursoppgang. Aksjen har brutt et motstandsnivå på kort sikt og gitt kjøpssignal fra kortsiktig trading range. Aksjen har støtte ved cirka 97.00 kroner og motstand ved cirka 119 kroner. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp
peaf
08.02.2021 kl 10:16 5726

Ja det er utmerket att kursen stiger, men de selger ikke mer hex/cys eller scope av den grunn. Skall de nå en milliard omsettning så er det der det må skje en økning, men det gjør det ikke.
sokaratest
08.02.2021 kl 12:12 5634

Hva er den logiske begrunnelse for den omfattende shortingen av PHO ? Shortingen skjer tiltross for gjentatte og tydelige anbefalinger om å kjøpe fra flere meglerhus. Aksjen har jo steget 20-30 % etter at shortingen startet. Hvem står egentlig bak og hvem tar tapet ?
Redigert 08.02.2021 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
Computum
08.02.2021 kl 12:25 5614

Det kan jo hende shortingen er veldig kortsiktig? Vi ser jo ofte store svingninger i kursen på PHO gjennom en børsdag. Robot short-trading?
Det er så mye rart som foregår nå. Alt legges til rette for de som vil melke småinvestorene.
Redigert 08.02.2021 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
peaf
08.02.2021 kl 12:41 5562

Shortingen er vel ikke så omfattende 1,22 %. Men shorting generelt er vel en aktuell sjanse. Da det lukter korreksjon fremover, og selskaper uten inntjening faller dobbelt så mye. men de bør løse inn den innen Cevira resultaten kommer. Men det er jo veldigt lenge til enligt Schneider og Turbo.
HrDuck
08.02.2021 kl 12:53 5543

Tror ikke vi skal bruke energi i å tenke på den shorten. Jeg er helt sikker på at den er basert på en modell som de føler skal være lønnsom over tid og har ikke noe med et syn på PHO eller andre aksjer de har posisjon i. Så langt har jo shorten vært komplett mislykket (som vi ser av kursen). Det eneste vi trenger å tenke på med denne posisjonen er at de en gang i fremtiden vil måtte kjøpe over en normal dagsomsetning i aksjen.
IvanBliminse
08.02.2021 kl 13:17 5508

Jeg tror shorten I stor grad er basert på pairs trading / statistical arbitrage blandt kvantitative hedge fund. Med andre ord ikke på fundamentalt grunnlag.
IvanBliminse
08.02.2021 kl 13:20 5510

Det betyr heller ikke at de nødvendigvis trenger å tape selvom PHO stiger. Om de er Long X og short PHO, og X stiger mer en PHO er traden netto profitabel. Det betyr heller ikke at short bare er negativt for PHO, da det tilfører likviditet og gir mulighet for price discovery.
peaf
08.02.2021 kl 13:44 5487

Ja eg vet ikke om eg skall le eller gråte, men ingen plasserer en short om de ikke tror de skall tjene på det.
IvanBliminse
08.02.2021 kl 13:54 5472

Nei, det er selvsagt, men det er flere grunner til å plassere en short enn å spekulere i at prisen skal ned. Om det er en pairs trade kan du dramatisk senke risikoen ved å shorts en aksje og gå long en annen ved korrelasjon mellom aksjene. Da kan du få mye høyere risikojustert avkastning. Bare se på Renaissance Technologies.
peaf
08.02.2021 kl 14:06 5505

Ja her må eg erkjenne eg går bet. att tape penger i en aksje betyr att du tjener mer i en annen. FANTASTISK vad en del kan.
sokaratest
08.02.2021 kl 14:52 5454


Telegram
Pressmeddelanden
Externa analyser
PHOTOCURE
KÖP FÖR DEN RISKVILLIGE - AFV (Direkt)
2021-02-08 07:19
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Hälsovårdsbolaget Photocure förbättrar diagnostik och uppföljning för urinblåsecancer, som är en av de mest kostsamma cancerformerna. Under 2020 köpte bolaget tillbaka de europeiska distributionsrättigheterna från Ipsen Pharma. Lyckas Photocure accelerera tillväxten finns lockande kurspotential.

Det skriver Affärsvärlden, AFV, i en analys publicerad på söndagen.

"Photocure värderas en bra bit lägre jämfört med andra snabbväxande nordiska hälsovårdsbolag. Bruttomarginalen är hög, precis som marginalpotentialen. De långsiktiga tillväxtmöjligheterna är lockande. För den lite mer riskvillige investeraren blir rådet köp", skriver AFV.

Kristine Trapp +46 8 5191 7927

Nyhetsbyrån Direkt
risksøker
08.02.2021 kl 14:59 5496

Ja det er svenskene som kjører showet nå.
Burobeng
08.02.2021 kl 20:21 5395

Hvordan går man fram for å finne en aksje som har korrelasjon med PHO?
Børsstudenten
09.02.2021 kl 00:22 5262

Regresjonsanalyse
peaf
10.02.2021 kl 05:57 5042

Ja Computum og Turbo bruker jo gi en kvalitetsstempel på en del investorer som betyr att de kan og vet mer en andre. Det mangler på svenskerne, så om de mangler noen kunnskaper om PHO vites ei. Men om man leser deres beskrivelse av selskapet og dess potensial. Så er det vel en blåkopi av presentasjonen til PHO og analyseselskapen. Man ser jo att de fleste mangler detaljkunnskap om markedet og hvordan salget til PHO føregår og kostnaden før vekst. BLC har vart på markedet i 15 år nu, og scopetilverkerne kan fortsatt ikke selge sine scope uten store tap. det beviser att det er ikke efterspørsel på BLC behandling per i dag. Nu skall Schneider og hans salgsteam prøve overtyge dem om noe som andre ikke lykkes med på 15 år. Men hittils har han økt kostnader mer en inntekter.

Om de finner en argumentasjon før BLC som holder før att scopetilverkerne og kan bruke den samme før att selge scopen. Uten att de skall lete i evigheter før att finne noen som er inntressert,, så er det en mulighet før suksess. Men att tru på noe sånt i en pandemi er vel direkte idiotiskt, og Q4 kommer vel att bekrefte. att scopesalget.er nesten obefintligt. I førholdande til vad som behøvs før att nå guiding..Så får vi håpe de klarer att opprettholde forventningerne ett tag til.
Tils resultaten bekrefter motsatsen, før det gjør dem snart.
peaf
12.02.2021 kl 12:24 4683

Ja nu er det bare 2 uker og 3 dag til vi får en bekreftelse om vad styret og schneider har prestert i Q4. Om det blir enda ett tapskvartal, trots en frisk satsning på 160 mil. Eller om de kan overraske med en omiddelbar lønnsom vekst, det er ikke en bra utgangspunkt om de starter med økt tap. Da det er en etablert virksomhet de kjøpt, som vid tap bare viser att det er kjøpt på feil tidpunkt. Og det er inntressant om de melder scopesalget internt i Ipsen området på lik linje som USA. Vilket eg trur de gjør om det er godt, viss ikke tvivler eg på att de melder det. Da det er flere aktuelle scope levrantører i Europa, som ikke har noen meldeplikt til PHO.

Det er vanskeligt att tolke den lange tiden til resultat fremleggelse som noe positivt, det er som regel ett eller annet problem som er årsaken. Men det er vel en korreksjon som bekymrer mest, det er mange overprisade selskaper på børser nu. Der ibland PHO om de ikke begynner tjene penger snart.
Computum
12.02.2021 kl 16:51 4583

Topp50 økte med 557.113 på dagens liste. Største kjøpere var: EUROCLEAR BANK S.A./N.V., DANSKE BANK AS MEGLERKONTO UTLAND og INTERACTIVE BROKERS LLC
peaf
15.02.2021 kl 09:33 4291

Ja vi ser jo att de utlandske innvestorerne øker kraftigt i PHO. Men det betyr samtidigt att de norske vinstsikrer og selger seg ut, så det ser ikke ut som de har store truen på noen milliard omsettning i snar fremtid. Og det er vel de norske som følgt selskapet, som bør ha best kunnskaper om selskapet. Jeg trur jo att de utlandske har stor tru på Ipsenkjøpet, men det er nok før att de ikke førstår att scopesalget og hvordan det føregår er nøkkelen til suksess.Eller hvor komplisert og enormt kostbart det vist seg vare. Men det kommer snart en presentasjon der Schneider legger ut om førventet vekst, men noen løsning hvordan han skall få til ett økt salg av scope uten det skall koste en formue har han ikke kommt med hittils.Og lær ikke gjøre det nå heller. Så får vi håpe utlenningerne trur på hans bortførklaringer og påstand om vekst neste kvartal. Så blir det som vanligt, store ord og lite resultater..
Computum
15.02.2021 kl 11:08 4199

Topp50 øker med 376.488 aksjer på dagens liste.
peaf
15.02.2021 kl 11:28 4168

Ja i TOP 20 er det 37 % norskeidt og 63 % utlandskt, det viser litt på hvem som trur på vad.
bravi
15.02.2021 kl 19:05 3986

Har i dag solgt mine aksjer i Pho, har sittet med papiret siden 2017. Sett i ettertid hadde det vært lønnsomt å selge for ett år siden og puttet de kr i noe annet, men slik skal man ikke tenke, dette caset har uansett vært helt kanon for meg. Følte det var uforsvarlig å ikke sikre gevinsten nå.

Det er flere årsaker til at jeg valgte å selge nå:
-Kursen var ganske høy, omsettningen ganske lav.
-Det nærmer seg Q presentasjon (det har ikke kommet mye positive nyheter i senere tid)
-Tidspunkt for Q4 er merkelig sent i forhold til snittet, vanligvis er ikke utsatte presentasjoner spesielt positivt.
-Tviler på at salget har tatt av i Q4, hverken i Us eller i Eu, hvis utgiftene er stabile eller økende og salget dårlig vil resultatet bli deretter. Selskapet er langt etter skjema mhp. guiding.
-Det er for tidlig å se noen resultater fra Asieris/ Hexvix avtalen.
-Tror også det er litt tidlig for Cevira nyheter til at det vil dra kursen i stor grad.
-Flere og flere minner om at det er dags for en større korreksjon på børsene, skjer det vet vi at Pho erfaringsmessig bruker å falle det dobbelte av indexen.

Mulig jeg tar feil, men er rimelig trygg på at det kan komme fine anledninger fremover å kjøpe seg inn igjen. Synes absolutt at Photocure er et meget spennende selskap som bør følges nøye i tiden fremover, ikke trygg på ledelsen med har stor tro på produktene.
Redigert 15.02.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
HrDuck
15.02.2021 kl 19:11 3973

ABG (Sundal) har kommet ut med en preview på Q4. Øker kursmålet til 149 (fra 140). Tror på solid vekst og en ebitda margin på 16% (har ikke bekreftet om dette er for Q4 eller forventning fremover). Har dette kun fra tredjepart så de som vil være sikre bør sjekke direkte med meglerhuset/ evt andre kilder.
Iflg ABG (fra samme kilde): Pho handler på 40-60% rabatt på EV/S ifht nordiske peers. Fremhever sterk start på året med 6 nye kunder siste måned i US (så langt første 6 uker tror jeg tallet for nye på cysview.com er 10 eller 11, sjekk selv). Det er en takt som vil tilsvare 40% y/y vekst i nye kunder om den fortsetter.
De som har satt seg inn i caset kjenner jo den enorme skaleringsmuligheten som ligger her (de kan øke inntekter kraftig med kun minimal kostnadsvekst). Lykkes de så tror jeg aksjen kan gå betydelig lenger enn det mange forestiller seg.
Redigert 15.02.2021 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.02.2021 kl 19:37 3921

HrDuck,
Flott tempo i oppføringer på Cysview hittil i 2021, det stemmer som du skriver, tallet er 10.
8 nye klinikker siste 17 dager.
Redigert 15.02.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
HrDuck
15.02.2021 kl 19:41 3908

Takk Turbo, jeg vet du har kontroll på dette. Har løsnet skikkelig der altså.
bravi
15.02.2021 kl 20:18 3863

Om kursmålet er 140, 149 eller 150 skal man ikke legge for stor vekt på. Husker når focuss ledet an i denne aksjen, da var kursmålet 1400 og Cysview på full fart mot SoC. Problemet med Cysview i Us er at de ikke tjener kr, det vil de heller ikke gjøre med noen flere skop gitt de høye utgiftene og den skuffende bruksfrekvensen. Dette caset tror jeg er Cevira, det er det som gjør det spennende Tror ikke det blir noe inntjening på Cysview så lenge DS får drive på med alle selgerne sine.
HrDuck
15.02.2021 kl 20:28 3839

Det interessante her er timingen. At de kommer med noe sånt før tallene er ofte et godt tegn. Det du skriver om cysview i USA er direkte feil. En feil som jeg gjentatte ganger har forsøkt å oppklare for deg, men du har manglet vilje/evne til å høre på meg og andre.
Slettet bruker
15.02.2021 kl 20:32 3829

Gratulerer med gevinstsikring.

Skal ikke forvare Focuss for det fortjener han ikke, men det er direkte feil det du skriver om at han opererte med kursmål 1400, det gjorde han ikke. Det var en kurs han regnet ut under gitte forutsetninger.
At kursen greit kan stå i 150 til sommeren og 250 neste sommer er slett ikke utenkelig, om den havner på 3-500 i løpet av 2023 vil heller ikke overraske meg.
Redigert 15.02.2021 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
bravi
15.02.2021 kl 21:00 3774

Det er riktig at focuss ikke gikk ut med 1400 (eller var det 1900) som kursmål men at det var en sannlynlig kurs med 20% markedsandel. Men dette tallet ble nevnt så ofte her på forumet at intetanende lesere oppfattet det som et kursmål.

Du får ha lykke til med dine investeringer, det er til HrDuck og dere andre også. Synes egentlig å selge seg ut var en tung beslutning.
Ebit
15.02.2021 kl 21:34 3704

La merke til Danske Bank, som tidligere ikke var inne blant de 20 største, er 7. største aksjonær
Computum
15.02.2021 kl 21:47 3671

"Synes egentlig å selge seg ut var en tung beslutning."

Vi andre oppfattet det mer som "en tung beslutning" for deg å sitte med aksjer i et selskap du hadde så mange betenkligheter med. Ja, noen tvilte på at du i det hele tatt hadde aksjer her.
Regner med ditt salg nå var taktisk og kortsiktig. For du legger ikke PHO bak deg nå når morroa endelig begynner? Å gamble på en skuffende presentasjon har mange ganger vært lønnsomt. Kanskje også denne gangen. Men slett ikke sikkert.
peaf
16.02.2021 kl 06:12 3502

Ja vi ser jo att utlenningerne kjøper og de norske selger i likhet med Bravi. Så han er defenitivt ikke alene med att gevinstsikre. Aksjen hadde ikke vart over hundre om ikke PHO hadde blitt haussets opp i utlandet. Men det kan godt fortsette da alle i verden skall på børs nu. Så var det de her med scope på C.C som kan tydes på mange måter. Er det bare scope solgt i år så ser vi det endelige resultatet 9/6 og det er jo en stund til. Men det er Q4 som gjeller nu, og eg har ikke sett noen liste på scope registrert i Q4. Og som regel er det dårligt når ingen gidder kommentere salget. Men C.C er jo en PHO side, så det kan og hende de gjort en dugnad før att få sykehusen att registrere seg. Men vi får vel svaret med tiden

Men jo større forventninger er til Q4 desstå mer skuffade blir investorerne om resultaterne ikke innfrir. Og forventninger ligger nok først og fremst på Ipsen investeringen, som eg ikke trur innfrir noe som helst i Corona tider.
Redigert 16.02.2021 kl 06:17 Du må logge inn for å svare
Fogge
16.02.2021 kl 23:12 3272

Har ikke fulgt med så lenge, men basert på informasjon lagt ut på cysview sine sider i Q1 2021, har jeg telt ti nye oppføringer. Spørsmålet er når salget faktisk ble gjennomført, men ingen tvil om at salget har tatt seg betraktelig opp, sett opp mot hva jeg har lest fra tidligere perioder.
Redigert 16.02.2021 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
'xu'
18.02.2021 kl 16:38 2996

En liten observasjon: ...av dagens lille omsetning på 109k aksjer ble 26k omsatt i etterhandelen.
clanz
18.02.2021 kl 19:39 2899

q4 er et koronakvartal som ikke er guidet spesielt bra. I tillegg overføres rettigheter fra Ipsen. Alt dette reduserer forventningene til kvartalet.
I tillegg guider PHO at de først i full year 2021 vil være EBITDA accretive på Ipsen rettighetskjøpet.

Sånn sett bør det holde med å få stabilt end-user salg i q4 i Europa.
USA bør derimot helst se en positiv økning tilsvarende som i q3 med minst 20%+ salgsøkning. Ikke usannsynlig at de klarer å levere her.
peaf
20.02.2021 kl 09:14 2678

I 2019 var den globale omsettningen av Hex/cys på 330 mil. men i 2020 har valutaen vart ca 10 % høyere. Så før att opprettholde antalet solgte doser bør omsettningen minst bli 360 mil totalt i 2020. Og det ser ikke ut som de kommer klare det, muligens nær 345 mil +/-...I USA blir det vel ca 110 mil som bare motsvarer ren valutavekst. Nu er jo kostnader og i vaulta så det påvirker ikke EBITDA resultatet, bare omsettning. Og valutan får antagligen en negativ påvirknad på omsettningen i år. Og att 2020 blir ett tapt år før Hex/cys er vel så godt som sikkert. Med Schneider og hans disposisjoner som sterkt bidragende årsak.

Ipsen bidrar med ca 30 mil ekstra i omsettning i Q4 minus 15 % på hele ipsen omsettningen ca 7,5 mil. det blir 22.5 mil. Og minus de ekstrakostnader de overtagit fra Ipsen og den satsningen som Schneider har startet efter overtakelsen. Trur ikke det er en pluss fremfor EBITDA denne gangen heller, og eg trur ikke det vart noe større salg av scope i Q4 heller. Og der må det skje noe snart,det er grunnen til hele veksten.
Nu har eg ventet i tre år på de resultaten som kan vise att det virkligen skjer noe reelt på vekst siden. Men i USA taper de fortsatt sansløst med penger, og som det ser ut er de på vei att minke overskuddet i Europa og. Mens Norden står i stedet vil.

Og de 5 mil aksjerne i emier er nu verdt 575 mil før att hemte 330 mil, så kostnaden per idag er 245 mil ekstra før Ipsen. Men fast selskapet ikke tjener penger virker det ikke som de spar på kostnader. Men så er det jo mange norske investorer som har mista trua nu og solgt seg ut.....
'xu'
24.02.2021 kl 21:29 2276

Da fikk vi svaret, Arrowstreet har økt shorten med vel 23k aksjer til 1,31%.
peaf
25.02.2021 kl 09:18 2117

Ja att shorten øker er vel ikke merkeligt når signalerne fra selskapet seier att de ikke venter snarlige inntekter. De hemte dobbelt så mye penger som de behøvde til investeringen. Og det finns det jo ingen andledning til om de regner med att tjene penger. Og det har jo og bevist seg att det har ikke lønt seg att sitte med 170 mil ekstra på bok. De hadde jo 170 mil fra før, så de må tru att kostnader kan rase ivei ukontrolert når de hemter så mye penger på feil tidpunkt og til den kostnaden før investorerne. Det er nesten ofattbart att vi har ett styre som er så komplett uduglige til att skape aksjonærverdier.

Og det er ikke mange skribenter her som erkjenner att fakta bekrefter det fullt ut. Så får vi vel en bekreftelse i Q4 om det var nødvendigt att hemte alle de der pengerne. Eller om det var bare noe som var kjekt att ha, trots att det var enormt dyre penger.