Norne øker kursmål og gjentar kjøpsanbefaling!

Bömbers
SBX 04.02.2021 kl 08:42 10703

Norne øker kursmålet fra NOK 13 til 15 og gjentar kjøpsanbefaling :)
Redigert 04.02.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Odi.1
05.02.2021 kl 10:25 5601

Ja, det er nok det som er gaidet også, dog kan vel Barens komme tidlig på propell da det er mindre som skulle gjøres med den før den var klar for oppdrag.
Fulmar blir det nok litt lenger jobb med , hva det innebærer av tid er ikke sagt noe om, men noen uker mulig måned går det nok ?
Finansieringen er hvert fall klar og i boks , slik at alt går snarest mulig fra dem trykker på den store BLÅ Dollar knappen :)
Frodon
05.02.2021 kl 10:56 5571

Her er mail fra SBX også, bare å dobbelt sjekke med dem selv 😉

«Viser til børsmeldinger 06.01.2021 (se link under) der vi informerte om at vi måtte utsette ex-dato som følge av at vi trenger en formell godkjennelse fra retten på Kypros før vi kan distribuere aksjer i Green Minerals AS. Som følge av lock-down på Kypros har denne godkjennelsen tatt lengre tid en forventet. Vi vil sende ut melding om ny ex-dato så snart godkjennelsen foreligger.

https://newsweb.oslobors.no/message/522139


Best Regards

Erik von Krogh
CFO

SeaBird Exploration
Mobile: +47 930 38 075
Email: erik.von.krogh@sbexp.com
Web: www.sbexp.com
Slettet bruker
05.02.2021 kl 11:40 5520

I guess that settles it
Start
05.02.2021 kl 20:09 5379

Tror vi får en veldig spennende neste uke.der alle datoene kommer.noen som har oversikt om topp 20 har økt noe denne uka.syns den har vært ganske stabil de siste dager.
Slettet bruker
05.02.2021 kl 21:58 5284

det kom topp 20 liste mandag og ny liste kommer sikkert neste mandag 15. januar.

Skulle gjærne sett at noen store investorer kjøpte seg skikkelig opp. Enten banker, fond, andre industri selskaper eller staten.
ORDINAT SHIPPING AS eide en gang i tiden 20% av aksjene i SBX. Det er slik eierpost vi skulle fått nå.

canarias
05.02.2021 kl 22:27 5245

Vi får håpe det kommer noe lignende snart KimLee, er ihvertfall bra STIG Myrseth er KJEMPEBULL på Seabird og Green Minerals, står en artikkel nå i lørdagens Finansavis.
solid1
05.02.2021 kl 22:53 5198

Ser poengene dine Frodon, men dette er vel også en sak som jeg mener bør vurderes.
Du skrev i går at: “Generalforsamlingen trenger ikke godkjenne det som står på innkallelsen til generalforsamling.“ men i børsnoterte selskap hvor aksjonærene sender fullmakter så må de nok det. De må enten godkjenne eller avvise det som står, og alt skjer etter fullmakt.

Mitt poeng er at de tross alt har børsmeldt at de som eide x-antall aksjer i SBX datoen 8. januar skulle tildeles aksjer i Green Mineral.

Man kan ikke "tilby salg" av en vare i 21 dager, (innkallingen) hvoretter man den 19 dagen (når mange har kjøpt seg inn) endrer forutsetningene for samme tildeling.
De kunne, avhengig av fullmakter stemt for eller mot tildelingen, men etter min oppfatning ikke endre dato.

Det er også min oppfatning at mange lover og forskrifter innen markedsføring og salg som eventuelt brytes da. Vet ikke hvilke godkjennelse de trenger fra registraren på Kypros, men det som SBX har børsmeldt er, - sitat:

" Stoppdatoen for distribusjonen vil være 8. januar 2021, dvs. beregning av antall aksjer i Green Mineral AS til aksjonærene i Seabird Exploration Plc vil bli gjort på grunnlag av registrerte aksjer på eiere per denne dato. Aksjer i Seabird Exploration Plc holdt etter denne datoen er ikke kvalifisert for aksjer i Green Minerals AS.

Alle uttalelser i denne pressemeldingen bortsett fra uttalelser om historisk faktum er fremtidsrettede utsagn og gjenstand for en rekke risikoer, " -sitat slutt.

Stoppdatoen for distribusjon den 8. januar er og blir et historisk faktum, og ikke gjenstand for risiko selv om Sbx må ha tillatelser fra myndighetene for at tildelingen skal bli legal. De måtte også ha, og fikk godkjennelse i generalforsamling.
Dette er naturligvis min oppfatning, så registrerer jeg at både du om mulig von Krogh og de fleste kan ha enn annen.

Ha en riktig trivelig kveld.
canarias
06.02.2021 kl 09:30 4995

Ny dato ex retter Green Minerals aksjer vil komme Solid1
canarias
06.02.2021 kl 09:33 4991

STIG MYRSETH er superbull på Seabird Explorations og Green Minerals. Eneste aksje i DOVREPORTEFØLJEN han selv innehar.
Se dagens finansavis.
Redigert 06.02.2021 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
canarias
06.02.2021 kl 10:03 4944

Solid1 her står alt angående ex.dato Green Minerals fra CFO i Seabird Explorations
Redigert 06.02.2021 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
solid1
06.02.2021 kl 10:25 4898


God morgen canarias.
Ink-dato er etter min mening satt til den 8 januar, og børsmeldt til denne dato.

Ex-dato vil (slik jeg oppfatter det) normalt være påfølgende dag. Ettersom de må vente på godkjenning fra registrstor, er dato for tildeling av aksene utsatt. Min oppfatning er altså at Ink-dato ble satt ved innkallingen, og har vel begrunnet dette flere ganger.

Registrerer imidlertid at absolutt ingen synes å støtte min vurdering.😊 (mulig utenom noen lovtekster)

Uansett ser Sbx og Green Mineral lovende ut fremover.
Odi.1
06.02.2021 kl 11:31 4818

Det var uansett en snodig vri på det hele,,
Helt enig at dem burde holdt seg til datoen, uansett, med forbehold av godkjenningen en nå venter på.
Det er dem aksjene vi stemte med i EGF også.

Ingen vet hvor Haren hopper,,,
Redigert 06.02.2021 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2021 kl 12:42 4722

Ja, det er vel ikke så populært å bare kopiere og lime inn her. Da kan det bli slettet.
Men hvis noen har abonnement så kan de skrive noen ord om hva som ble sagt om SBX og Green Minerals.
OnkelSkrue73
06.02.2021 kl 13:16 4683

Mega-trenden det snakkes om er betydelig økt-forbruk blant middelklassen som igjen generere stort behov for råvarer, type kobber og andre mineraler. Og hvor finner man råvarer om ikke på havbunnen utenfor Norge? Surprise! Surprise; SBX er naturligvis best posisjonert av samtlige aktører til å gjøre en kule på dette. Alle vet at Mr. Myrseth er tungt inne i SBX og det er ikke noe galt med det. Er selv inne med en betydelig (for meg) langsiktig post og tror definitivt at SBX har tatt et riktig og langsiktig strategivalg som kan vise seg å bli svært bra. På sikt. Når det er sagt fremstår artikkelen i FA mer som et hause-inlegg for egen investering enn dypt-gravende folke-opplysning. Det som er rart (men ikke uvanlig fra finans-journalistene i disse dager) er den totale mangelen på kritiske spørsmål. Finnes det ingen negative eller i det minste utfordrene sider ved denne fremtidige butikken? Hva med undersjøisk forrurensninng? Hvordan går det med de dyrebare fiske-resursene i havområdene mellom Norge og Grønnland når man skal begynne å bore/grave på havbunnen? Nevner bare Nordic Mining....blir ikke akkurat noe frodig akvarium uti fjorden der nei. Akkurat dette er også lite belyst fra SBX sin side i presentasjonen de har gjennomført og det burde de belyst i større grad. Spørsmålene kommer men det er nok litt for tidlig enda til at MDG har forstått hva som er i ferd med å skje.
Slettet bruker
06.02.2021 kl 13:20 4673

Et lite sitat er nok greit: https://finansavisen.no/lordag/2021/02/05/7620490/megatrenden-som-vil-herje-i-aksjemarkedet

"Men Norge brygger også på en stor mulighet: Utvinning av metaller under havet.
Og det er her Myrseth selv har posisjonert seg. Han har gått aktivt inn i Seabird Explorations som snart skal skille ut Green Minerals.
– Vi har alle tenkt at utvinning av metaller fra havbunnen umulig kan være lønnsomt. Men vi sa det samme om oljen. Jeg mener dette representerer en spennende mulighet for hele den norske offshorenæringen.

Lover superprofitt på havbunnsmineraler

– Den maritime klyngen i Norge er veldig sterk. Det ville være tragisk om Norge ikke klarte å posisjonere seg der. Norge har de største mineralressursene i verden, nest etter Fiji."

Det står også mye mer. Går på at de 98% fattigste i verden kommer til å få mer penger mellom hendene. Som vil gå til forbruk. Allerede containermangel i kina, og mineralmangel i nær fremtid. Så konklusjonen om hvordan best å utnytte dette for profitt. Anbefaler alle å kjøpe og lese akkurat denne.


Kan lett sprette godt på den hovedsaken mandag!
Redigert 06.02.2021 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2021 kl 13:26 4668

Når det gjelder miljø og forurensning kan man høre presentasjonen til Rodahl. Der forklarer har i detalj at dette er den mest miljøvenlige og kostnadseffektive måten å skaffe disse mineralene på.

Denne satsningen er veldig sikker fordi verden vil stå ovenfor et valg. Enten henter man opp disse mineralene eller så stopper vi elektrifiseringen.
Ingen mineraler så kan vi slutte å produsere el-biler og vindmøller etc.
Isåfall vil det komme en ny mega supersyklus for oljeleting og den vil vare helt til det ikke finnes mere olje.
OnkelSkrue73
06.02.2021 kl 13:46 4642

Har hørt den ja og det henvises kun til at det er mindre forruresning, barnearbeid etc. enn ved konvensjonell landbasert mining. Greit nok, men det er klart at det ikke er de samme konsekvensene under vann som over vann. Der er som kjent lite fisk på land og jeg hadde ikke regnet med at de skulle sende 10-åringer ned på havbunnen med hakke og spade! :-) Er helt enig med deg om at vi trenger mineraler og at dette er en stor mulighet både for meg som investor og landets industri forøvrig. Hadde bare vært fint om SBX la frem konsekvens-utredninger på hvilke negative konsekvenser de ser for seg og tar tyren ved hornene så tidlig som mulig. Slik det fremstår nå er dette lite fokusert på og det er det jeg savner.
canarias
06.02.2021 kl 15:34 4526

Det som er hovedsaken her er å være tungt inne fra planlegging, skal en vente til starten og alt er avklart vil det ikke bli noe billig inngang, heller tvert om.
Det er oss som ER TUNGT INNE NÅ SOM BLIR
MANGEMILLIONÆRER,
nølerne som vil ha avklaring på alt vil måtte nøye seg med smulene.
Dette er kalkulert ogveloverveid risiko fra min side.
STIG MYRSETH har vært fabelaktig å spå trender før med suksess og her satser han selv tungt.
Redigert 06.02.2021 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2021 kl 16:16 4467

Nølere vil måtte nøye seg med å betale en dyr inngang.
Vi skal ikke se bort i fra at Green Mineralas aksjen er over 100 kr i overskuelig fremtid.
Men det kan også SBX være for den saks skyld.
Green Minerals + en ny olje super syklus,
Klaffer dette så blir det mangedobling.
infrarød
06.02.2021 kl 16:18 4463

Skjønner. Men tusen takk til alle dere som deler den infoen som kan deles. Setter pris på det. Ser ut som all den ventingen vil/kan lønne seg allikevel. Har siitet fast i denne lenge nå. Solgte beholdningen min rett før på nyåret for å realisere tapet mitt og kjøpte meg inn igjen. Har lavere snitt nå og klar for reprisingen. Gir meg ikke før jeg har hentet igjen tapet mitt.
Start
06.02.2021 kl 16:38 4441

Mellom 15 og 20 en plass.
canarias
06.02.2021 kl 20:21 4288

Absolutt KimLee, dette kan bli mye større enn de fleste makter ta inn over seg , eller evner å forstå og fatte.
En må tenke ut av boksen.
Frodon
07.02.2021 kl 07:27 4080

Det er vell samme hva du mener, når ex dato er utsatt? Jeg mener at jeg burde få aksjer i SBX gratis, men det skjer jo ikke bare fordi jeg mener det? 😉

Ex dato kan være dagen etter, uken etter, måneden etter, om 3 mnd osv. Ex dato blir IKKE satt ved innkallelsen, det er et forslag som skal behandles i generalforsamlingen. Det er fortsatt vedtekter og Generalforsamlingen som bestemmer alt i et selskap. Det er loven og reglene styret kan handle etter, uansett om du skulle mene noe annet.

Det er ingen andre som støtter synet ditt, da det er feil. Nå har jeg til og med dokumentert det fra ledelsen i selskapet, i tillegg til dokumentert fra børsmeldingene, men det var ikke godt nok? Spørsmålet er da «hvorfor gjør ikke du det samme, hvis du faktisk er en investor?». Istedenfor å bruke fakta, prøver du å villede folk? Hva er din agenda her?
Frodon
07.02.2021 kl 07:33 4070

Etter å ha lest dette innlegget ditt, tenker jeg at du heller burde investere i fond istedenfor aksjer. Hvordan kan generalforsamlingen godkjenne noe som er ulovlig? Du tror fortsatt at forslag til GF er det som blir bestemt, da kommer du ikke til å gjøre det bra på børsen, når du ikke engang skjønner hvordan det grunnleggende rundt styrer av børsselskap fungerer. Da har jeg kastet bort nok tid på fakta med deg, da du helt sikkert kommer til å gå rundt å tro ting som ikke er sant, uansett hva andre dokumenterer til deg 😉 Tru gjør du i kirken...
Slettet bruker
07.02.2021 kl 10:33 3906

Hvorfor stresser noen så mye om den datoen. Vi vet at den kommer snart. Skulle bare gjærne hatt andre gode nyheter i mellomtiden, f.eks kontrakter.

Men man får smøre seg med tålmodighet. SBX har vært en lang tålmodighets test.
Om ikke lenge kan man kanskje le hele veien til banken.
Skal man tro på disse "ekspertene" så er det en skikkelig super syklus på vei. Ikke bare for olje men selvsagt også edle metaller og grønne mineraler:
https://investorplace.com/2021/01/a-bullish-supercycle/
solid1
07.02.2021 kl 11:04 3870


Har ingen annen agenda enn å forsøke å få frem mitt syn, og det er vel nettopp derfor man har et debattforum. Jeg har aksjer i Sbx, om enn ikke så mange som den 8/1, og jeg støtter både Sbx og ledelsen.
Du skriver at “Ex dato blir IKKE satt ved innkallelsen, det er et forslag som skal behandles i generalforsamlingen.“

Vi er jo enig her, men mitt poeng er jo at ink-dato den 8. januar var satt som et punkt på dagsordenen, og for å sitere børsmeldingen den 8. januar.
“Alle punkter på dagsordenen som foreslått av styret og angitt i innkallingen til møtet ble vedtatt.“

Jeg mener absolutt ikke at Sbx har brutt noen regler eller lover på det nåværende tidspunkt. Etter min oppfatning vil det kun være gjeldende dersom man endrer på Ink-datoen, - ikke på ex-dato. Så får vi heller ha en ulik oppfatning av dette.
canarias
07.02.2021 kl 11:17 3843

Investeringen her i SBX og Green Minerals er en veloverveid kalkulert risiko fra vår side , vi mener oppsiden i denne megatrend kan bli vanvittig mye større enn Ola Dunk makter ta inn over seg.
drillpro
07.02.2021 kl 12:11 3768

Jeg har 10000 aksjer i SBX.. Hva kan være lurest strategi, kjøpe mere i SBX derav flere Green Minerals aksjer eller vente til Green minerals kommer på børs? Regner vel med at SBX også vil stige når Green Minerals aksjene stiger siden SBX er stor eier i Green Minerals?
canarias
07.02.2021 kl 12:23 3745

Jeg hadde definitivt gått for mer i SBX.
Slettet bruker
07.02.2021 kl 12:26 3736

Og jo før jo bedre. Januarprisingen kommer ikke tilbake
RoLia
08.02.2021 kl 09:48 3500

Går 13% uten børsmelding. Kan bli riktig spennende om det kommer en nyhet👍🏻
Odi.1
08.02.2021 kl 10:54 3381

Nå en har muligheten, med dette volumet som går nå på denne kursen, så vil den snart gå meget langt oppover.
Kan forvente dobling med melding om EX dato her nå.
alex70
08.02.2021 kl 11:31 3300

Den vi doble løpet av denne uken. For lavt priset.
RoLia
08.02.2021 kl 16:47 3141

En veldig god dag å være SBX aksjonær. Nesten 17% opp og så vidt over 13 kr på det meste. Og det helt uten nyheter. 🧐
Start
08.02.2021 kl 21:49 2874

Melding like rundt hjørnet nå.med noen fornøyelige datoer.men tror det blir kontrakt før dato.eller omvendt.hva går dere andre for.
Slettet bruker
08.02.2021 kl 22:10 2810

Jeg håper mest på kontrakter. Ex dato kommer så den saken har jeg et avslappende forhold til.
Det som er noe mer frustrerende er at sist de meldte en kontrakt var 2. november i fjor. Det er mer enn 3 mnd siden.
Seabird har sagt at det tar lang tid fra de svarer på et anbud til de får kontrakt, Nå gikk oljen over 60 så kanskje det gjør oljeselskapene mer rause slik at denne ventetiden blir forkortet.
Start
08.02.2021 kl 22:41 2736

Så Ståle noe om kontrakter i intervjuet.ja veldig enig.bør komme noe kontrakter her.men for hver dag som går,er vi jo en dag nærmere ihvertfall.tror ihverfall det blir en god dag i morgen uansett.