TEL er et MUST i porteføljen.
Caset er steinbra med ent utbytte eller kall den gjerne renter når driften er så stabil.....over 6%(DPS). Banken betaler 0,3%?
Tror faktisk de fleste fond skal få det tøft med å konkurrere med den avkastningen. Vi vet også at roaming og Asia kommer og driften generelt blir bedre etter vaksinen.
Nedsiderisikoen er nesten som å regne "tatt bort" - og om den skulle falle pga av korreksjoner, så øker man utbyttet i %. Det kommer til å betale stabile 8-10 kr i mange år fremover.
Løp og kjøp......bedre enn mange fond!
Tror faktisk de fleste fond skal få det tøft med å konkurrere med den avkastningen. Vi vet også at roaming og Asia kommer og driften generelt blir bedre etter vaksinen.
Nedsiderisikoen er nesten som å regne "tatt bort" - og om den skulle falle pga av korreksjoner, så øker man utbyttet i %. Det kommer til å betale stabile 8-10 kr i mange år fremover.
Løp og kjøp......bedre enn mange fond!
Redigert 04.02.2021 kl 11:13
Du må logge inn for å svare
china
22.10.2021 kl 09:56
2394
For mye støy og negativitet har også gjort at Telenor ikke har hengt med på kursen. Men den har ingenting på disse nivåer å gjøre! Når olje hypen er over skal du se Telenor i 160+ igjen.
Jeg er enig i at det kan fremstå som motstridende, men 4,8% er moderat eksponering. Helst ville jeg sett at den var noe lavere. Ser vi på DNB Teknologi er andelen telecom veldig stor (ca 20%, TEL utgjør 1,04%). Fondsfinans Utbytte har en eksponering på 5-6% mot denne sektoren.
trodlet
22.10.2021 kl 08:36
2481
Fondsfinans skriver at de i Fondsfinans Utbytte " vil fortrinnsvis investere i kvalitetsselskaper med høy kapitalavkastning, solid balanse og langsiktig potensial til å betale utbytte (etter forvalterens vurdering)". I deres portefølje er utgjør Telenor 4,8 %, som du sier. Det er kun 4 selskaper som har større andel av fondet. Det blir da litt vanskelig å forstå dine tanker om Telenor og Fondsfinans Utbytte, da vurderingene dine nærmest fremstår som motstridende.
Likevel må jeg si det er besynderlig at et selskap som er så gjennomanalysert skal kunne falle 15% i løpet av 2 mnd i et ellers positivt marked. Så vil fremtiden vise om vi skal spørre oss selv hvorfor TEL ble omsatt for 160,- eller om vi skal spørre om hvorfor TEL falt til 137,-
Ha en fin og innbringende dag.
Likevel må jeg si det er besynderlig at et selskap som er så gjennomanalysert skal kunne falle 15% i løpet av 2 mnd i et ellers positivt marked. Så vil fremtiden vise om vi skal spørre oss selv hvorfor TEL ble omsatt for 160,- eller om vi skal spørre om hvorfor TEL falt til 137,-
Ha en fin og innbringende dag.
Å kjøpe TEL som grunnstein i en portefølje er ingen god idé. Telecom generelt og TEL spesielt har levert elendig avkastning i lang tid og vil fortsette med det i overskuelig fremtid. TEL har vært mye dårligere enn OBX og OSEBX de siste 5 årene. Vodafone og DT likeså. Fond med disse aksjene ligger langt etter markedet.
Det er bedre å kjøpe et bunnsolid fond med en god diversifisert eksponering. DNB Teknologi har tapt på ha Vodafone og DT i porteføljen og DNB har for sikkerhets skyld et eget fond som heter DNB Telecom som har vært veldig svak det siste året.
Finnes bedre "grunnsteiner" der ute. Fondsfinans Utbytte gir en meget god eksponering mot solide selskaper med stabil inntjening. TEL utgjør 4,8% av dette fondet.
Det er bedre å kjøpe et bunnsolid fond med en god diversifisert eksponering. DNB Teknologi har tapt på ha Vodafone og DT i porteføljen og DNB har for sikkerhets skyld et eget fond som heter DNB Telecom som har vært veldig svak det siste året.
Finnes bedre "grunnsteiner" der ute. Fondsfinans Utbytte gir en meget god eksponering mot solide selskaper med stabil inntjening. TEL utgjør 4,8% av dette fondet.
omans
22.10.2021 kl 06:09
2610
Markeder er ofte irrasjonelle. Det kan medføre til feilprising. Aksjen er ikke selskapet direkte, derfor det svinger og man får litt mer håndfast ved kvartalsrapporteringer, så hang in mot 28. oktober.
Mikkol
22.10.2021 kl 00:24
2690
Ja okei! Takk for svar. Men er ikke Myanmar en svært liten del av inntektskilden til selskapet da?
omans
22.10.2021 kl 00:12
2707
Er vel usikkerhet/uavklart knyttet til Myanmar, utbyttet er ute, svakt sentiment for perioden.
5g kommer og fremtiden er stabil. Om 1 uke kommer q3 rapporten og guiding. Da får nok markedet en etterlengtet oppdatering.
5g kommer og fremtiden er stabil. Om 1 uke kommer q3 rapporten og guiding. Da får nok markedet en etterlengtet oppdatering.
Mikkol
21.10.2021 kl 23:50
2744
Vurderer å kjøpe inn Telenor som en av grunnsteinene i porteføljen. Fremstår da ganske billig ut ifra historien. Noen som har noen tanker om hvorfor kursen har falt så mye i det siste og hvordan fremtiden ser ut?
Akmg
21.10.2021 kl 09:13
2994
Da var som ventet. Og mye er allerede bakt inn i kursen. Det viktigste er resulatet fra Norden segmentet for Telenor. Jeg tror de vil legge fram bra resultat fra Norden.
trodlet
21.10.2021 kl 08:44
3047
Bank-id stengt noen timer i dag. Dette er planlagt nedstenging. For meg er denne tjenesten så viktig at jeg burde blitt skikkelig informert i god tid. Hmmm.
https://www.bankid.no/status
https://www.bankid.no/status
trodlet
21.10.2021 kl 08:34
3079
Ingen jubel i Malaysia, vil jeg tro. Men så spørs det hva som var ventet. Vi går noen interessante dager i møte.
https://newsweb.oslobors.no/message/544727
https://newsweb.oslobors.no/message/544727
ErikAndtrader
21.10.2021 kl 07:38
3154
Her er det mye resultater i telecom denne uka. Mulig noen ikke ønsker å sitte.
Kan snu i neste uke. Utbytte utbetalt i dag. Verizon med resultat i usa opp 2.4%
Telia og At&T resultat i dag.
Kan snu i neste uke. Utbytte utbetalt i dag. Verizon med resultat i usa opp 2.4%
Telia og At&T resultat i dag.
Redigert 21.10.2021 kl 07:59
Hogwild
20.10.2021 kl 23:15
3317
Hvis noen pumper ut på kurs 137 og nedover, vet de noe som ikke den vanlige mann i gata vet om TEL.
china
20.10.2021 kl 22:35
3379
Noen som kan forklare volumet og klokkeslettet på handelen som har skjedd noen dager på rad?
16:51:51 137,29 244 222
16:51:51 137,29 244 222
ctrlaltdel
20.10.2021 kl 14:47
3628
Ser at analytikerne forventer EBITDA for Q3 på 13185 mill. Kan umulig være forventningene til Q3 som presser nedover.
Redigert 20.10.2021 kl 14:55
china
20.10.2021 kl 14:41
3641
Da var utbytte på konto! Da er det bare å laste opp på svært billige nivåer.
Rumleskaft
20.10.2021 kl 11:50
3771
Er egentlig på vei ned igjennom støtte. Neste støttenivå 130 ish. Merkelig.
Redigert 20.10.2021 kl 11:51
Akmg
20.10.2021 kl 11:13
3831
china skrev I dag utbytte blir utbetalt?
Ja, sjekke kontoen i ettermiddag. Da skal utbytte være kommet inn.
omans
20.10.2021 kl 06:41
4061
En kan ikke forholde seg til nuet så mye vedr investeringer, en må klare å se litt frem. Ser man på analyser på tele selskaper fremstår de fleste som kjøp fra hus.
Jensenpirken
20.10.2021 kl 01:26
4127
Markedene innenfor telekom er altfor lite rasjonelle og for mye reguleringer fra det offentlige og særlig her i Europa. Så forresten at både Tele2 og Ericson ble dumpa skikkelig i Sverige i dag.
Akmg
19.10.2021 kl 21:13
4312
Det skal svært mye til for at Tel går veldig mye under 137. Der ser den ut til å ha veldig god støtte. Kurs fra Dnb 182, JP Morgan 152. Jeg tror denne trenden vil fortsette til man ser 3Q tallene. Da vil vi se en reprising av aksjen. Utelukker ikke at den går opp 5-10 kroner på ett par dager. Da kan det bli trangt. Med dagens kurs er Telenor no brainer for en langsiktig investor.
Redigert 19.10.2021 kl 21:14
omans
19.10.2021 kl 12:58
4498
Kahoot tok et dykk i starten av juli fra 60 og bunnet på 35-40 kroner, etter ca 6 uker ble det en reversering av dårlig segment og rally opp til 75, så var noen uker i hengemyra. Tel kan gjøre noe liknende, men tidsperiode kan være kortere, evt lengre, får bare se. Nå har det vært dobbel test av 137 tallet, oppgang herfra kunne bekreftet dobbel bunn, og senere opp til 145-150.
Redigert 19.10.2021 kl 12:58
china skrev Poenget er?
Respons på påstandene til Fox. Han skal lete godt for å finne indeksfond med så dårlig avkastning i samme tidsrom.
"Tror faktisk de fleste fond skal få det tøft med å konkurrere med den avkastningen"
"Løp og kjøp......bedre enn mange fond!"
"Tror faktisk de fleste fond skal få det tøft med å konkurrere med den avkastningen"
"Løp og kjøp......bedre enn mange fond!"
TEL har steget 1,25% siden trådstart og det utbetalt 9 kroner i utbytte.
Fondsfinans Utbytte har steget ca 30% i samme tidsrom. Do the math.
Fondsfinans Utbytte har steget ca 30% i samme tidsrom. Do the math.
Hogwild
19.10.2021 kl 10:36
3006
china skrev Hvorfor 120 tallet?
I aksjer er ingenting sikkert
Kan like godt gå ned 118 som til 178 feks 🤷🏼♂️
Ingen vet, og det er det som er det fascinerende med å spille på børs
Kan like godt gå ned 118 som til 178 feks 🤷🏼♂️
Ingen vet, og det er det som er det fascinerende med å spille på børs
edvin5
19.10.2021 kl 09:51
3080
Virker veldig svak om dagen. Hvor langt ned skal vi før det snur, kanskje ser vi 120 -tallet før den vender oppover?
Hogwild
19.10.2021 kl 09:45
3106
Hvorfor får ikke dette konsekvenser?
Hvorfor får ledelsen og Brekke i TEL fortsette?
Hvorfor tas det ikke grep?
Nei, dette er tragisk
Hvorfor får ledelsen og Brekke i TEL fortsette?
Hvorfor tas det ikke grep?
Nei, dette er tragisk
omans
18.10.2021 kl 17:55
3384
Hengemyr, grunnen for nedfallet er ikke reversert.
Blir nok å smøre seg med tålmod i denne.
Blir nok å smøre seg med tålmod i denne.
Redigert 18.10.2021 kl 17:56
china
18.10.2021 kl 17:27
3437
Stygg dag på en ellers fin dag!! Rømmer alle for å ta del i oljefesten?
Klausre
17.10.2021 kl 20:44
3756
Godt analysert. Jeg er enig. Har en god del TEL, med 149 i snitt. Vurderer å ta inn mer, men ønsker å føle på om den nå er på vei oppover, eller om vi går litt mer opp og ned.
Atomvinter
17.10.2021 kl 14:22
3981
Et stort spørsmålstegn her er hva ny regjering vil gjøre med utbyttebeskatningen. Dersom de velger å gå bort fra fritaksmodellen, så vil det være veldig ugunstig for langsiktige investorer som eier aksjen i eget selskap. Det kan tenkes at de BÅDE går bort fra fritaksmetoden OG øker skattene. Selv med 7% direkteavkastning så vil man fort sitte igjen med smuler. I tillegg er rentene på vei opp. Mitt tips er at dette kan føre til at folk selger seg ned i såkalte utbytteselskaper, og at kursen vil gå ned.
trodlet
17.10.2021 kl 12:05
4063
china skrev Viser styrke i dag!!
TEL har en målsetting om årlig vekst i ordinært utbytte per aksje. For ethvert seriøst selskap så vil det være viktig å ha realistiske mål, og utbyttemålet til TEL må sies å være oppnådd så langt, og målet står fortsatt ved lag.
Sett i lys av målsetting og tidligere utbytter, så vil årlig utbytte ligge på 9,30 NOK for året 2021 (utbetalt 2022).
Kursen ligger like under 140, hvilket vil bety en direkte avkastnig på ca 7% årlig. Det er fristene å slå til på.
TEL har hatt et bratt fall på ca 12% siste 2 månedene. Dette mens børsene har steget til ATH, og mange sitter nok med fingen på salgsknappen nettopp fordi vi har hatt en eventyrlig oppgang og høydeskrekken melder seg.
Når TEL faller i et stigende marked, kan da TEL stige i et fallende marked? Jeg vil svare ja. En grunn er at det har vært et fall i hele sektoren, mens andre sektorer har tiltrukket seg kapital. I et fallende marked kan interessen vende tilbake til sektoren og vi får nok en sektorrotasjon, akkurat som den som traff energi.
En annen grunn til at TEL kan stige i et fallende marked er forventningen om stabile utbytter. Er det egentlig noe særlig nedside fra 140,- når vi har ca 7% direkte avkastning? La oss ta et regnestykke for de neste 3 årene. Hvis TEL når sin målsetting, så vil de tre neste årene ha gitt ca 28,- i utbytte. Enkelt regnet så kan jeg da selge mine aksjer for ca 112,- uten å ha tapt noe (jeg ser vekk i fra mulige renter og skatt o.l.). Men er det i det hele tatt mulig at vi har et selskap som gir ca 10,- i utbytte og at aksjeprisen er 112,-? Det vil gi en direkteavkastning på 9 %. Jeg tror ikke det er mulig. Aksjeprisen vil nødvendigvis justere seg etter utbytte når utbytte blir forutsigbart og stabilt, og jeg mener, og tror vi vil se en kurs nærmere 200,- , som vil gi hyggelige 5% direkteavkastning om 3 år. Jeg er virkelig fristet til å gå inn med en betydelig andel av det jeg skal investere i TEL nå.
Sett i lys av målsetting og tidligere utbytter, så vil årlig utbytte ligge på 9,30 NOK for året 2021 (utbetalt 2022).
Kursen ligger like under 140, hvilket vil bety en direkte avkastnig på ca 7% årlig. Det er fristene å slå til på.
TEL har hatt et bratt fall på ca 12% siste 2 månedene. Dette mens børsene har steget til ATH, og mange sitter nok med fingen på salgsknappen nettopp fordi vi har hatt en eventyrlig oppgang og høydeskrekken melder seg.
Når TEL faller i et stigende marked, kan da TEL stige i et fallende marked? Jeg vil svare ja. En grunn er at det har vært et fall i hele sektoren, mens andre sektorer har tiltrukket seg kapital. I et fallende marked kan interessen vende tilbake til sektoren og vi får nok en sektorrotasjon, akkurat som den som traff energi.
En annen grunn til at TEL kan stige i et fallende marked er forventningen om stabile utbytter. Er det egentlig noe særlig nedside fra 140,- når vi har ca 7% direkte avkastning? La oss ta et regnestykke for de neste 3 årene. Hvis TEL når sin målsetting, så vil de tre neste årene ha gitt ca 28,- i utbytte. Enkelt regnet så kan jeg da selge mine aksjer for ca 112,- uten å ha tapt noe (jeg ser vekk i fra mulige renter og skatt o.l.). Men er det i det hele tatt mulig at vi har et selskap som gir ca 10,- i utbytte og at aksjeprisen er 112,-? Det vil gi en direkteavkastning på 9 %. Jeg tror ikke det er mulig. Aksjeprisen vil nødvendigvis justere seg etter utbytte når utbytte blir forutsigbart og stabilt, og jeg mener, og tror vi vil se en kurs nærmere 200,- , som vil gi hyggelige 5% direkteavkastning om 3 år. Jeg er virkelig fristet til å gå inn med en betydelig andel av det jeg skal investere i TEL nå.
Redigert 17.10.2021 kl 12:10
china
15.10.2021 kl 09:56
4644
Telenor er det tredje største selskapet på Oslo Børs, målt i markedsverdi, etter Equinor og DNB. Kursen ligger i en svakt stigende trendkanal og en videre oppgang indikeres. Ved reaksjoner tilbake har Telenor nå støtte ved 137 kroner, mens det er motstand ved 146 kroner. Telenor er blant aksjene på Oslo Børs med lavest risiko. Kursen har historisk svingt bare syv prosent på månedsbasis, og likviditeten i aksjen er meget god, med nesten 200 millioner kroner i daglig gjennomsnittsomsetning.
trodlet
15.10.2021 kl 09:25
4139
Kursutviklingen og kurs i forhold til planlagt utbytte gjør at jeg har kjøpt en liten prøvepost mens jeg vurderer å kjøpe mer i Telenor. Det er kjekkere å følge aksjen når man har en liten post i selskapet. Kursutviklingen de siste dagene, mens jeg leser meg opp, virker ikke akkurat betryggende. Børsene ATH og TEL laveste på flere år. Kan det være en mulighet for at store aktører mener forespeilet og historisk utbytte ikke er bærekraftig, og at TEL må justere ned utbyttene? Hadde jeg vørt trygg på ca 8 NOK i årlig utbytte, så er det en fantastisk inngang på dagens kurs.
china
14.10.2021 kl 22:05
4398
Nytt kursmål fra Dnb (13/10/2021):
Target price NOK182, BUY reiterated. We have lowered the valuation of Norway following Altibox’s aggressive acquisition of 5G spectrum, partly offset by a revaluation of Infra. At a c7% dividend yield and multiple potential structural catalysts, we continue to see Telenor as an attractive investment opportunity for long-term holders, given the recent share-price weakness.
Target price NOK182, BUY reiterated. We have lowered the valuation of Norway following Altibox’s aggressive acquisition of 5G spectrum, partly offset by a revaluation of Infra. At a c7% dividend yield and multiple potential structural catalysts, we continue to see Telenor as an attractive investment opportunity for long-term holders, given the recent share-price weakness.
omans
13.10.2021 kl 23:59
4691
Ble oppgang idag etter 3dager med morgenstjerne liknende handledager/candle. Satser på at alle gode ting er 3. ;)
Akmg
13.10.2021 kl 20:24
4839
@Rockall enig. I tillegg må man ikke glemme muligheter innen nettopp 5G. Telenor har tross alt fått Telenor 2 x 40 MHz (FDD) 120 MHz frekvensen. Størst av alle aktører i Norge. Men helt enig Telenor er mye mer enn bare i Norge. Og jeg er helt overbevist om at vi skal besøke 150+ tallet inne utgangen av året. Dette til tross for noen på diverse forum prøve å baisse denne aksjen. Mest sannsynlig har en del av disse bjørnene shortet Telenor. Det er nok på tide å dekke shorten for de vil bli brent når 3q 2021 tallene kommer om ikke så lenge.
Redigert 13.10.2021 kl 20:32
Ser det skrives, trolig litt for simpelt, om den nye situasjonen i Norge for TEL. Ja, det er økt konkurranse, men flere av de små tilbyderne tilbyr ikke akkurat det samme som TEL gjør, og det er ikke sikkert at de vil overleve særlig lenge. Flere kunder som som TEL har mistet kan komme tilbake etter å ha fått erfaringer de ikke vil ha hos andre. Inntrykket er at TEL er den sterke tilbyderen for de som vil ha solid og stabil kvalitet over lengre tid, men Norge er jo bare nettopp Norge. TEL har potensial world wide, og ikke bare innen telekom. TEL kan bli mye større og bredere enn hva de er i dag, og det skal lite fantasi til for å se for seg nettopp det, men kanskje må det en ny ledelse til, en vitaminsprøyte. At noen skriver i øst og vest på Shareville eller andre plasser om at Telenor har mistet noen kunder (uten å nevne at nye kommer til) og at en har hatt en uheldig brukeropplevelse med Telenor... Nei, altså... TEL er et stort selskap med store volum, og slikt blir egentlig ganske så smått å nevne opp mot aksjen.
Jeg skjønner ikke problemet. TEL er kontrollerbar og det er bare å selge seg ut om den ikke går opp nok etter dato ditt eller datt. Vokter den hver dag nå, men tror den skal opp på 140-tallet igjen nokså raskt om ikke børsen blir direkte ond med det første. Såpass lave verdier på RSI og MCAD kan ikke vare særlig lenge.
china
12.10.2021 kl 21:48
5382
Greide nesten pluss i dag:) Satse på et byks når alle skal snitte ned med utbytte!
Akmg
12.10.2021 kl 15:23
5546
Disse analytiker kommer også med luftige kursmål for fornybar bobler som NEL og Quantafuel. Tror man ikke skal legge så mye vekt på slike spådommer.