Innløse fond og satse på aksjer? Risky business?

Bjellesauen
04.02.2021 kl 16:03 1176

Mulig dette innlegget kommer på feil sted, men jeg prøver lell. La oss si man har 500.000,- tilgjengelig på fond, type kjedelig Eika Norden. Ville dere da :
1.byttet fond, til hva?
2. tatt ut skattfritt beløp og satset på aksjer
3. tatt ut alt og satset på aksjer med en mix at trauste aksjer og noen risky, ala Recsi o.l?

Eller bør en fersking stole på fondene og la de være?
Slettet bruker
04.02.2021 kl 16:06 1164

Flytte eventuelt til : Storebrand Fornybar energi. Handelsbanken Bærekraftig Energi. Best =DNB Miljøinvest.
Bjellesauen
05.02.2021 kl 17:04 1046

Ja jeg er usikker på hvor mye av fondene som skal tas ut for å investeres i enkeltaksjer eller andre fond. Skal sjekke ut de du tipser om:-)
Borgermester
05.02.2021 kl 17:08 1039

RECSI er vel det eneste grønne selskapet på Oslo Børs som er underpriset, i motsetning til alle disse andre luftslottene som har verdsettelser basert på inntjening i år 2045. God helg!
Norwege
05.02.2021 kl 17:53 979

Det som vel er sikkert, er at du risikerer bare sorgen...
Børsen på all time high, og du spør her etter tips.
Før du tar ut fondene, så lek deg litt med liksom investeringer.
Har drevet med aksjer i flere tiår og driter meg fortsatt ut med jevne mellomrom.
Annerkjente analytikere er ikke et hakk bedre de heller. Går på smeller både longere og shortere.
Og hva er vitsen med å ta ut fra et fond med bredde for å gå inn bredt selv. Fordi man føler at dette kan jeg bedre enn forvalterne?
Helt ok å ta ut noe og satse på et eller to selskap man plutselig finner troen på, men det er ikke lett dette markedet nå om dagen.

Lykke til
Mvh N
Slettet bruker
05.02.2021 kl 18:08 953

Jeg har feks plassert følgende som sikrer noe hvis det skal bli fall

25% vekting i mer sikre rente og index fond
Eika obligasjon
Eika egenkapitalbevis
Klp norden index-
Klp fremvoksende markeder index
Klp global index

2 stk aktiv forvaltede fond, storebrand fornybar og handelsbanken sitt. 25% står i disse fornybar fondene da jeg har stor tro på disse aktiv forvaltede fondene vil gjøre det best.

De resterende 50% er plassert i RECSI . Les postene på forumet for mer innblikk.

Denne strategien har vel og merke høy risiko, men veldig høy oppside.
Bjellesauen
05.02.2021 kl 20:57 874

Ja du har nok rett. Det jeg har tenkt er å la feks 60% stå i utvalgte fond, også plassere ca. 20% på trauste aksjer, og de resterende på litt mer risky business med stor oppside, som feks Recsi. Jeg slår selvsagt ikke forvalterne.:-) Takk for svar.
Bjellesauen
05.02.2021 kl 21:02 860

Takk for svar Sirbalo, har allerede noe i Recsi, oppdaget at jeg hadde 10000 aksjer der som har stått der siden de kostet 3,-. Jeg har ikke vært logga inn på aksjehandel på lang tid og har ikke fulgt med, om du tror det eller ikke så har jeg glemt de, samt noen aksjer jeg hadde i Telenor. Som å vinne en liten lottogevinst.
Jeg har hatt fondene mine nå i Eika Norden, også har jeg satt nylig noe inn på BlackRock Global Teknologi.
Jeg har lest mye av det du har skreetr om Recsi, så jeg vet du er gira der.