Jeg har intervjuet Sila Nano

Slettet bruker
RECSI 04.02.2021 kl 20:11 35933

I forbindelse med en artikkel jeg jobber med har jeg stilt Sila noen spørsmål. For REC sin del er følgende interessant:

Jeg:
I suspect you need a great amount of silane to make your special nano silicon. Will this affect the choice of location? How far have you come in the process of deciding where to put your factory?

Craig Weich, VP Sila Nano:
"Sila Nano has started the site selection process within North America, with plans to announce a location by the end of the year."

Merk: Craig benekter ikke at de trenger masse silan, men omgår sen delen av spørsmålet. Jeg vil anta at dersom de ikke trenger silan, ville han i større grad avkreftet dette.

At han snakker om Nord-Amerika og ikke USA kan likevel indikere at de har øynene åpne for Canada(?). Jeg aner ikke om det er noe der oppe som kan brukes til dette, men jeg vil ikke stå hardnakket på at det MÅ være REC og Moses Lake som er svaret her. Det får andre som kan mer om det tekniske enn jeg selv gruble videre på. Men det vil ikke overraske meg, jeg er bare litt skuffet over at vi må vente til resten av året før det annonseres.

Jeg:
I read somewhere that you will start to build your factory in 2024. How long does it take to build such a high-tech facility, in other words: when do you see your factory up and running?

Craig:
"Sila Nano aims to start production at the new plant in 2024, and powering cars and hundreds of millions of consumer devices by 2025."

Jeg:
This time last year you believed that your first batteries would be in consumer electronics in the beginning of 2021, and in EVs in 2024/25. I suspect this has changed, what are your new estimations?

Craig:
"These estimates are still accurate."

Spennende! Det betyr at silisiumbatteriene deres er på vei inn i konsumentmarkedet nå!

Så noe kult, på spørsmål om faststoffbatterier:

Jeg:
If and when solid state batteries can be mass produced, do you see a future where the two live side by side – or will one technology outcompete the other?

Craig:
"My co-founder and I addressed this exact topic in our recent white paper. Li-ion won't be everything, but Li-ion will be everything that matters. Non Li-ion chemistries may find niche applications, but will remain small on a relative scale to Li-ion technology.

That said, for the sake of the EV revolution we would be glad to be wrong about solid state. The world needs better batteries and if enterprising scientists and engineers find ways to overcome these challenges, drive the price to $50/kWh, and transform the energy sector, we'd gladly cheer on their technical success while competing in the marketplace."

Craig sier videre at verden vil trenge 30.000 GWh batterikapasitet innen 2050.

Og dessuten:

"To reach this 30,000 GWh of capacity using today’s components, we can calculate the needs of each component by weight per year:

-With graphite anodes, we would need about 23 million tons of graphite annually to support this capacity

-With silicon anodes, however, you would need 5-10X less (2-4 million tons of silicon annually) due to the dramatically higher capacity per kilogram of silicon compared to graphite

-With NCA or NCM cathodes, assuming 90% nickel and 5% cobalt, the industry would require 1.2 million tons of cobalt and 22 million tons of nickel

-These numbers are very large and should cause us to commit to a path that can achieve this scale with the environment and sustainability in mind today, using re-use wherever we can and recycling where that’s not possible.
For reference we should also keep in mind that we extract roughly 12 million tons of oil, 21 million tons of coal, and 7 million tons of natural gas from the earth every single day while the battery materials numbers here are on an annual basis"

Meg:
Where do you see batteries in 5 years time? 10?

Craig
"The future of energy storage, advanced Li-ion batteries, and electric vehicles is incredibly bright.
There are tremendous opportunities for innovation in the chemistry and materials space to make
substantially better Li-ion components that can drop into existing factories and the many factories being built around the world in the next decade. The reality of a Li-ion battery capable of simultaneously delivering $50/kWh costs, fast charging, 10,000+ cycles, 1M+ miles, a 30 year calendar life, all while being made with abundant raw materials found all around the world and recycled is within reach in the next 10 years. The demand for such a battery would reach unprecedented levels, as high as 30,000 GWh annually by mid century, as the world transforms from a fossil fuel based economy to an entirely solar and wind powered one. "

Resten av spørsmålene og svarene holder jeg for meg selv til artikkelen kommer ut.
Slettet bruker
05.02.2021 kl 14:23 7401

I en patentsøknad fra Sila nanotech. finner jeg også at silan og triklorsilan kan brukes om hverandre i produksjonen av silisiumanoder. https://patents.google.com/patent/US8889295B2/en
Slettet bruker
05.02.2021 kl 14:40 7302

Ja, mente å huske det var tilsvarende i Sila nanotech sin patent.

I forretningsperspektiv er dette bra tror jeg, for dersom det kun var silan, så ville man fått en flaskehals globalt som kunne hindre dette fra å bli framtidens batteriteknologi ved at skaleringen som nå kreves fra bilindustrien ikke ville kunne bli møtt på noen som helst måte og man kunne nok fort lagt seg på en annen type teknologi av typen silisumgranul/grafitt- blanding som tesla med flere allerede bruker i dag og fokusert mer på fysiske løsninger som "tabless"- elektroder etc. for å øke energitetthet/vekt.

I USA har de nok uansett en flaskehals selv om triklorsilan kan benyttes, så der vil man vel kunne forvente at det må bygges ut kapasitet enten av den ene eller andre i nær framtid.. spennende! :)
Slettet bruker
05.02.2021 kl 14:43 7253

Group 14 er nok ikke fullfinansiert her nei, men har mottatt noe støtte fra teknologipartnere: http://insights.group14.technology/ . Hvor mye det vil koste å bygge en slik fabrikk vet ikke jeg, men er vel sannsynligvis i milliardklassen? Er vel sannsynlig at de vil få finansiering her, men enig i at ingenting er sikkert før spaden er satt i jorda. Hva angår Violet Power så er det snakk om langt lavere kostnader til byggingen, og her er det jo annonsert at byggestart er rett rundt hjørnet.
Slettet bruker
05.02.2021 kl 14:46 7225

iflg med epost fra VP sist søndag skulle de komme med info til markedet innen denne uken evt innen 10 dager. Vi er nå på dag 5. Mulig det kan komme i helgen evt tidlig neste uke. Ikke mange dager til!!
Pippen
05.02.2021 kl 20:11 6877

Jeg er helt enig piha. Akkurat nå bør vi faktisk ønske oss flere konkurrenter til REC. Hvis denne batteritypen er den nye fremtiden og REC skal ha monopol, men kun skal stå for 1/50-del av verdens behov, da sier det seg selv at det er dømt til å mislykkes. Da vil bilindustrien ganske raskt finne andre løsninger tror jeg.
Her må REC bare fokusere på det de er gode på og tåle konkurranse. Produkt med god kvalitet, produsert med ren kraft og ordnede arbeidsforhold. Kort og godt ESG.

REC kommer til å bli et industrieventyr og jeg har ingen aksjer til salgs (jeg brukte riktig nok 2020 til å trimme snittet litt, men det er det slutt på nå).
hopper
06.02.2021 kl 00:31 6649

Godt nytt at ulike silan-typar, frå ulike produsentar, kan nyttast til produksjon av kvalitetsannodar med høg energitettheit. Det eg har frykta litt er at silan frå REC er såpass stor mangelvare i marknaden at marginalt mindre energitette men billegare si-annodar basert på anna teknologi tek hovudmarknaden, medan silangassbaserte annodar vert eit nisjeprodukt eller utkonkurrert fullstendig (ein hyggeleg trøstepremie (/førstepremie?) kan jo vere dersom nisjemarknaden er meir enn stor nok, men med betydeleg betre pris)

Men då gjenstår spørsmålet - kva er forskjell i produksjonspris, produksjonsprosess og transportvennlegheit mellom triklorsilan, cyclohexasilane og REC sin silan? Og er det slik som du nemi's nemner, at silan også kan lagast i reaktorar basert på for eksempel cuttings frå waferproduksjon (også silgrain frå elkem?, eller siemens chunks?) - kva kostnad er det evt på dette, og er det andre ulemper relativt til rec sin prosess? (Batch vs kontinuerleg?)

Er silangass-annodar så mykje betre enn alternative si-annodar? Blanding av si og grafitt, elkem sine silgrain-greier, cenate sin nano-pulver.. skulle gjerne hatt ein oversikt over dei ulike teknologiane som konkurrerer - det fins jo sikkert i den 16-siders tråden frå grabein (fantastisk jobba), men er de nokon som har ovesikt over kva som ligg lengst framme og knivar?

JBG, grabein, Questi , eller andre - har dykk innspel på dette?
Slettet bruker
06.02.2021 kl 08:09 6352

Silanen brukes til å fremstille det ultrafine silisiumpulveret som skal inn i anoden (såvidt jeg har forstått). Jeg aner ikke hvorvidt de ulike silangassene gir silisium av veldig ulik karakter, eller om renheten er ulik. Eller om de ulike selskapene har hver sine trylleformler som krever silan av ulik karakter, mens resultatet i andre enden blir så å si lik.

Her har debattanter som Questi og JBG mye mer kunnskap enn meg.

Det jeg bidrar med er først og fremst nyheter og pressemeldinger.

De som er lengst foran virker å være Sila, Enevate, kanskje MGX og etterhvert - får vi håpe - G14.

Det jeg gjerne skulle visst er hvem som produserer grafénbatteriet i denne smartmobilen:
https://technosports.co.in/2021/01/09/appear-inc-launches-worlds-first-graphene-battery-powered-smartphone/

Men etter hva Sila har sagt, om at de er i rute med sine batterier i forbrukerteknologi i starten av 2021, gir jo et kraftig hint.
Slettet bruker
06.02.2021 kl 08:31 6289

Group14 søker stadig etter mer folk

PROCESS OPERATOR
Group14 Technologies - Moses Lake, WA
_The Future is Silicon - Group14 Technologies has applied deep materials research experience to develop a new low-cost approach to nano-scale silicon production…
Easily apply
Feb 5
Slettet bruker
06.02.2021 kl 08:56 6176

Les denne publikasjon :

Critical barriers to the large scale commercialization of silicon-containing batteries



The cost and quality of silicon powders are major issues that deserves further investigation (see Fig. 9 and 10), with this application space being very sensitive to size distribution effects. More efforts need to be devoted towards developing a nanoparticle production system that can achieve both a tight size distribution and is compatible with tons per year processing scale.

https://pubs.rsc.org/en/content/articlehtml/2020/na/d0na00589d
DonJuan
06.02.2021 kl 09:21 6078

Skriver ikke Sila kun chlorsilane? De spesifiserer ikke om det er tri- de- monosilane. Trichlorsilane er vel en mye vanligere gas. Slik jeg har forstått det er trichlorsilane også utgangspunktet til REC for produksjonen av deres gasser

«Our silicon gases products can be classified as follows:
Silane (SiH4)
Dichlorosilane (SiCl2H2)
Monochlorosilane (SiH3Cl)
Disilane (Si2H6)»

Noen som vet hvilke gasser som REC har 70% markedsandel på? Og evt hvile fordeler REC sine gasser har over den vanligere og sikkert billigere trichlorsilane?
Slettet bruker
06.02.2021 kl 09:58 5935

Jeg hadde bare tid til å lese konklusjonen. Enig i alt som står der, men det later også til at disse løsningene nå er her. Spesielt det med size/distribution, altså transportere silan i rør fra fabrikk til fabrikk.
Redigert 06.02.2021 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2021 kl 10:03 5901

https://www.google.com/amp/s/www.optresume.com/amp/process-operator-job-in-moses-lake-wa-view-cc8226b9070b9820

2 stillinger utlyst hos G14 i moses lake siste 2 dager... prosess operatører. Mange ansettelser siste tiden...
Redigert 06.02.2021 kl 10:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2021 kl 10:35 5886

Mye som tyder på at man da skal lage noe snart :) Man trenger vel ikke prosess operatører før man er i produksjon?
True
06.02.2021 kl 11:15 5723

Takk for bidraget. Understøtter bare en investering jeg allerede hadde god tro på fra før av.
Slettet bruker
06.02.2021 kl 11:18 5715

G14 har hatt mange ansettelser bare siden nyttår... regner med de oppdaterer oss på q4
Slettet bruker
06.02.2021 kl 11:23 5717

The facility underlines Group14 and REC Silicon’s collaboration in relation to ongoing pilot plant production and testing at REC Silicon’s FBR polysilicon and silane gas plant in Moses Lake, WA. The large-scale commercial facility will be the first and largest silicon-carbon anode material plant globally that will enable lithium-silicon batteries and accelerate the electrification of everything. The full-scale facility is expected to break ground in 2021, with the capacity to bring 12,000 tons/year of advanced silicon battery materials to the global Li-ion market by 2023

Fra i høst og litt om opplegget med G14.
Virker som om de er on track... pga av alle ansettelsene..

Break ground i 2021. Altså her må vi få mer info i q4 ;)
Slettet bruker
06.02.2021 kl 11:57 5582

As of 2018, products by startups Sila Nanotechnologies, Global Graphene Group, Enovix, Enevate, Group14 Technologies and others were undergoing tests by the battery manufacturers, car companies, and consumer-electronics companies. Sila clients include BMW and Amperex Technology, battery supplier to companies including Apple and Samsung. BMW plans to incorporate Sila technology by 2023 and increase battery-pack capacity by 10-15%. [12][13] [14]

Group14 Technologies has patented a silicon-carbon composite SCC55™, which enables 50% more in fully lithiated volumetric energy density than graphite used in conventional lithium-ion battery anodes. Group14 is backed by Amperex Technology Limited, Showa Denko and SK materials. [15] [16]


On September 22, 2020, Tesla revealed its plans for gradually increasing the amounts of silicon in its future batteries, focusing on the anodes. Tesla's approach is to encapsulate the silicon particles with an elastic, ion-permeable coating. In this way, the silicon-swelling concern is accommodated, thereby enabling the desired increase in battery capacity to be achieved. Overall battery life expectancy is expected to remain unimpacted by this change. The reason for the gradual (instead of sudden) increases in silicon usage is to enable testing and confirmation of the stepwise changes

Er så enormt dette her... noen som tror moses lake ikke kommer til 0 åpne haha blir nye standarden i batterier ... Rec kommer til å levere i bøtter og spann fra 2022 og utover... fra de starter gjennåpningen tar det 9 mnd før full drift. Vi burde virkelig få en melding om gjennåpning starter på q4!! Pengene ble hentet i høst i emisjonen.
Kan ikke bli mere spennende måneder fremover enn det er nå :))
Bullinvestor
06.02.2021 kl 12:28 5443

Røkke med oppkjøp av Rec kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt. Med alle di kloke hodene i Aker systemet og veldig stor tilgang på kapital kommer dette til å bli gull fremover. Er det noen som kan bygge industri så er det Røkke og co. Er selvsagt lastet i AKH, har i tillegg nylig lastet opp i Rec👍
God helg folkens!
Slettet bruker
06.02.2021 kl 12:47 5379

Håper aker H bruker noe av de milliardene de har hentert til å øke eierandelen sin i Rec noe som er naturlig. Rec i akh med kun 24% eierandel er ikke logisk, her må de få mer kontroll... høyst sannynlig de ønsker økt eierandel og bruker budplikten. Så er det spørsmål NÅR... skal de vente til etter q4 for å risikere det kommer ML guiding om start av åpning eller FØR... hvilken kurs vil de gå ut med for å få økt det de ønsker? 25 kr minst . Tror ingen ønsker selge en eneste aksje under. 30 kr , så tror jeg mange selger hvis det kommer før q4. Dette vil ikke koste dem all verden med tanke på gevinsten de allerede har på rec. Da får de økt til over 30 % hvertfall.

Yulin vet vi ikke hva rec planlegger enda. Tror aker foretar seg noe innen q4. Røkke jr sa at de skulle komme i feb med hva de ønsket med rec videre. Under 2 uker til q4..

Februar blir vanvittig spennende.

Noen som ser andre realistiske scenarier?
Husk rec har allerede 1 milliard på bok...

Akh har nylig hentet mange milliarder som skal investeres i under selskapene , deriblant Rec...

Slettet bruker
06.02.2021 kl 13:33 5219

Håper da inderlig ikke at Aker kommer med et tilbud etter å ha kjøpt seg opp til 34%, og at det da blir aksept f.eks. på kr 33,-. Dette har jo flere nevnt før, fordi det selvsagt er nærliggende. Har opplevd dette med Røkke. Husker ikke helt nå, men var det ikke Seafood !.
Slettet bruker
06.02.2021 kl 14:12 5115

Man har faktisk mulighet for å nekte å selge selv ved tvangsutløsing. Da går saken til retten. Jeg mistenker at det blir mange småaksjonærer som går sammen til retten hvis et dårlig tilbud får aksept. Dette har Røkke vært med på før, og den gang sa han "aldri igjen".
Redigert 06.02.2021 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
DonJuan
06.02.2021 kl 14:46 5031

The gas-phase synthesis is the predominant approach for the production of silicon nanoparticles. This class of processes is very diverse. Most of the technique use silane (SiH4) as precursor, but there are several options with respect of how to activate the molecule and drive the formation of nanoparticles
Slettet bruker
06.02.2021 kl 17:55 4620

"Most of the technique" is good enough for me. Equals plenty of future customers.
Slettet bruker
06.02.2021 kl 19:04 4471

Kan i utgangspunktet ML allerede ha startet smått opp uten at det er meldpliktig? ellers så har muligens Butte mer produksjonskapasitet frem til restart av ML
Slettet bruker
06.02.2021 kl 19:21 4409

Er det ikke en eller annen her som kjenner noen som bor borti høgget der da,som kan sjekke om det ryker av pipene,å om parkeringen er full av biler😜
Slettet bruker
06.02.2021 kl 19:40 4321

Eller rett og slett ansette en som følger med på alt av aktiviteter der borte en periode :P
Marketwatch
06.02.2021 kl 20:20 4180

Kjøpes det inn kaffetrakter til kontoret, så er REC over 30,- tvert (he,he)
Slettet bruker
06.02.2021 kl 20:35 4143

https://m.youtube.com/watch?v=0stgFICERBs

Tatt for en uke siden.. en som tydeligvis har begynt å jobbe der :p sa i videon at der er hans nye jobb :)

Utrolig hva man finner :p
Slettet bruker
06.02.2021 kl 20:56 4135

Fra patenten til Sila: « Once the dendritic particle including the annealed carbon black nanoparticles has been formed, silicon nanoparticles are grown on the surface using chemical vapor deposition (CVD). Specificaly, a silane or a chlorosilane precursor composition is decomposed so as to deposit silicon on the surface of the carbon black dendritic particle»

Silangass eller klorsilan bringes altså i kontakt med et porøst karbongitter hvor gassen «kondenserer» til nanopartikler av silisium inni og rundt dette gitteret.

Som du er inne på er chlorsilan utgangspunkt for produksjonen av silan hos Rec. Det er også denne gassen Rec har en høy markedsandel på. Silan er videre innsatsfaktor i polysilisiumet Rec produserer.

Fra RECs hjemmeside: «
The patented, closed-loop silane manufacturing process used by REC Silicon produces consistent, ultra pure silane by conversion of metallurgical grade silicon into trichlorosilane and redistribution/ distillation to silane. The continuous-flow process recycles all hydrogen and chloride materials back to the initial reactors, while continuous distillation steps purify the gas. The entire process is a low waste, low impact and environmentally friendly procedure.»

Ellers takk til alle som har gravd frem svært interessante og informative artikler i denne tråden.
Redigert 06.02.2021 kl 21:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2021 kl 21:15 4089

Da har vi vår ansatt på plass allerede 😊😂
Han har postet 5-6 videoer i løpet av denne uken 😂😜
manman01
06.02.2021 kl 21:44 4227

https://www.youtube.com/watch?v=3yzD-HztE8A

Denne blev lagt op for 2 dage siden.. Kan være han er i gang med at skabe en youtube karriere på siden haha
Redigert 06.02.2021 kl 21:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2021 kl 21:45 4296

Ut fra videoene han har postet tidligere er han en merkelig skrue så man skal ta dette med en klype salt. Men i 2021 er det ingenting som slutter å overraske meg. Han har en video kalt " Tesla type giga factory site in Grant County Washington" hvor han sier det skal settes opp en solcellepark med solcellepaneler fra REC Silicon. 🤔
Redigert 06.02.2021 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2021 kl 22:34 4108

Dette er jo sjukt, men måten han sier "you heard it here first" etc peker litt i retning dommedagsprofet.
Slettet bruker
06.02.2021 kl 22:39 4170

Mye rart på den YT-profilen hans så tror nok dette bare er en lokal helt. Men som sagt så er det ingenting som slutter å overraske meg. Plutselig er det denne karen som sitter med all infoen.
xray292
06.02.2021 kl 23:30 4120

Må korrigere deg litt her. Rec tar utgangspunkt i triklorsilane, og er anerledes fremstilt til sammenlikning med klorsilan. Jeg vet ikke hvilken betydning det har for Sila sine batterier. Men verdt å understreke at hemlock i Michigan produserer klorsilan. Det er derfor ikke utenkelig at Hemlock blir en potensiell kunde hos Sila Nano. Har ikke funnet ut størrelsen på produksjonskapasiteten til Hemlock enda. Men er den langt mindre enn REC sin, vil Sila sannsynligvis forholde seg til REC.
Slettet bruker
06.02.2021 kl 23:38 4143

Its current facilities produce some 36,500 tons of polysilicon, ranking it among the top five producers worldwide.
xray292
06.02.2021 kl 23:44 4141

Polysiliconer noe helt annet, og kan ikke sammenliknes med REC sine granuler som er helt unikt. Viktig vi skiller mellom silicon og silane.