Jeg har intervjuet Sila Nano

Slettet bruker
RECSI 04.02.2021 kl 20:11 35861

I forbindelse med en artikkel jeg jobber med har jeg stilt Sila noen spørsmål. For REC sin del er følgende interessant:

Jeg:
I suspect you need a great amount of silane to make your special nano silicon. Will this affect the choice of location? How far have you come in the process of deciding where to put your factory?

Craig Weich, VP Sila Nano:
"Sila Nano has started the site selection process within North America, with plans to announce a location by the end of the year."

Merk: Craig benekter ikke at de trenger masse silan, men omgår sen delen av spørsmålet. Jeg vil anta at dersom de ikke trenger silan, ville han i større grad avkreftet dette.

At han snakker om Nord-Amerika og ikke USA kan likevel indikere at de har øynene åpne for Canada(?). Jeg aner ikke om det er noe der oppe som kan brukes til dette, men jeg vil ikke stå hardnakket på at det MÅ være REC og Moses Lake som er svaret her. Det får andre som kan mer om det tekniske enn jeg selv gruble videre på. Men det vil ikke overraske meg, jeg er bare litt skuffet over at vi må vente til resten av året før det annonseres.

Jeg:
I read somewhere that you will start to build your factory in 2024. How long does it take to build such a high-tech facility, in other words: when do you see your factory up and running?

Craig:
"Sila Nano aims to start production at the new plant in 2024, and powering cars and hundreds of millions of consumer devices by 2025."

Jeg:
This time last year you believed that your first batteries would be in consumer electronics in the beginning of 2021, and in EVs in 2024/25. I suspect this has changed, what are your new estimations?

Craig:
"These estimates are still accurate."

Spennende! Det betyr at silisiumbatteriene deres er på vei inn i konsumentmarkedet nå!

Så noe kult, på spørsmål om faststoffbatterier:

Jeg:
If and when solid state batteries can be mass produced, do you see a future where the two live side by side – or will one technology outcompete the other?

Craig:
"My co-founder and I addressed this exact topic in our recent white paper. Li-ion won't be everything, but Li-ion will be everything that matters. Non Li-ion chemistries may find niche applications, but will remain small on a relative scale to Li-ion technology.

That said, for the sake of the EV revolution we would be glad to be wrong about solid state. The world needs better batteries and if enterprising scientists and engineers find ways to overcome these challenges, drive the price to $50/kWh, and transform the energy sector, we'd gladly cheer on their technical success while competing in the marketplace."

Craig sier videre at verden vil trenge 30.000 GWh batterikapasitet innen 2050.

Og dessuten:

"To reach this 30,000 GWh of capacity using today’s components, we can calculate the needs of each component by weight per year:

-With graphite anodes, we would need about 23 million tons of graphite annually to support this capacity

-With silicon anodes, however, you would need 5-10X less (2-4 million tons of silicon annually) due to the dramatically higher capacity per kilogram of silicon compared to graphite

-With NCA or NCM cathodes, assuming 90% nickel and 5% cobalt, the industry would require 1.2 million tons of cobalt and 22 million tons of nickel

-These numbers are very large and should cause us to commit to a path that can achieve this scale with the environment and sustainability in mind today, using re-use wherever we can and recycling where that’s not possible.
For reference we should also keep in mind that we extract roughly 12 million tons of oil, 21 million tons of coal, and 7 million tons of natural gas from the earth every single day while the battery materials numbers here are on an annual basis"

Meg:
Where do you see batteries in 5 years time? 10?

Craig
"The future of energy storage, advanced Li-ion batteries, and electric vehicles is incredibly bright.
There are tremendous opportunities for innovation in the chemistry and materials space to make
substantially better Li-ion components that can drop into existing factories and the many factories being built around the world in the next decade. The reality of a Li-ion battery capable of simultaneously delivering $50/kWh costs, fast charging, 10,000+ cycles, 1M+ miles, a 30 year calendar life, all while being made with abundant raw materials found all around the world and recycled is within reach in the next 10 years. The demand for such a battery would reach unprecedented levels, as high as 30,000 GWh annually by mid century, as the world transforms from a fossil fuel based economy to an entirely solar and wind powered one. "

Resten av spørsmålene og svarene holder jeg for meg selv til artikkelen kommer ut.
Slettet bruker
07.02.2021 kl 00:00 8737

Tja, er ikke triklorsilan en type klorsilan da?
Intravenøsiu
07.02.2021 kl 00:06 8843

+1 Chlorosilane er samlebetegnelsen

Hemlock lager mest trichlorosilane ettersom det er dette de bruker i siemens reaktorene for å lage silisium.

REC Silicon lager alt mellom himmel og jord av produkter i ette segmentet.
hopper
07.02.2021 kl 00:07 8854

Ser ut som Dow Corning eig Hemlock og ar dei hadde silankapasitet på 4000MT i 2011. Usikker på om dei har utvida kapasiteten etter det.

"Dow Corning has been producing electronic-grade silane since March 2011 in a newly constructed, state-of-the-art, fully vertically integrated plant in Thomas Township, Michigan, USA, adjacent to the polysilicon manufacturing plant of Hemlock Semiconductor Group, of which Dow Corning is majority shareholder. Dow Corning’s silane plant, recently ISO-9001:2000 certified with zero non-conformities and zero opportunities for improvement, has a world-leading capacity of 4,000 metric tons per year, producing silane at the same or even higher level of purity currently offered in the market."

https://www.businesswire.com/news/home/20111208006125/en/Dow-Corning-and-Air-Products-Enter-Long-Term-Silane-Supply-Agreement
Slettet bruker
07.02.2021 kl 00:09 8858

REC fremstiller polysilicon (polykrystalinsk silisium) fra silan (SiH4). Granulene du snakker om er en kvalitet av polykrystallinsk silisium som REC produserer.
Redigert 07.02.2021 kl 00:13 Du må logge inn for å svare
xray292
07.02.2021 kl 00:10 8920

Mulig jeg tar helt feil angående Hemlock og hva sila nano mener med Chlorosilane. Chlororsilane menes kanskje her ulike silantyper som inneholder klor i seg. I utgangspunktet blir det litt feil ettersom chlororsilane er en gass som består av SiH3Cl. Har derfor tittet på hemlock sin hjemmeside, og der står det følgende:

Semiconductor-grade chemicals meet the specialized needs of semiconductor fabrication

Ultra-high purity semiconductor-grade dichlorosilane (H2SiCl2) and trichlorosilane (HSiCl3) are produced in the polycrystalline silicon (polysilicon) manufacturing process. HSC has many years of expertise in manufacturing chlorosilanes. These materials are captured and separated, and then recycled back into the polysilicon manufacturing process to significantly reduce waste.

Silicon chemical products from Hemlock Semiconductor are critical in specialized semiconductor manufacturing processes.

Det nevnes altså dichlorosilane (H2SiCl2) og trichlorosilane (HSiCl3). Gode nyheten er at REC også produserer dichlorosilane. Litt forvirrende det her når vi ikke helt vet hva Sila nano legger i begrepet chlorosilane. Og nå er jeg litt på tynn hvilken betydning det har. Men slik jeg leser det, produsereres ikke Hemlock eller REC Chlorosilane, og dermed er det nok silan (SiH4) som blir brukt. Tror derfor REC er en klar vinner her..
xray292
07.02.2021 kl 00:12 9046

Det er silan batteriprodusenteme er ute etter her...ikke polysilicon. TT nevner dette selv.

"Let's say we have several companies coming to Moses Lake to discuss the availability of silane gas. It's mainly the silane gas, which seems to be of interest to them. "
Q2 -20
Redigert 07.02.2021 kl 00:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2021 kl 00:14 9189

Ja, det er jeg enig i :). Det man også får en forståelse av, etter å ha lest diverse forskningsartikler og patenter, er at det er et vell av ulike siilisiumholdige gasser som kan anvendes i batteriproduksjonen.

De feilaktige påstandene fra noen kilder om at REC skulle være enerådende på leveranse av silisiumholdig gass til batteriindustrien er vel nå definitivt tilbakevist. Og som flere har poengtert er dette kun positivt. At REC skal kobles direkte på Group 14 sitt anlegg med en rørledning for leveranse av silan kan bli en ren gullgruve.
Redigert 07.02.2021 kl 00:34 Du må logge inn for å svare
nemi's
07.02.2021 kl 00:31 9214

The SiNANOde® production process starts with the commercially available graphite powders already produced at large scale by leading suppliers to lithium-ion cell factories, and attaches nano-silicon directly onto the particles of graphite.

Using only silane (produced from metallurgical grade silicon and available from multiple suppliers), nitrogen and modest amounts of electricity, the proven production equipment achieves high yields and reduces the anode cost (in $ per kWh).

https://www.onedmaterial.com/manufacture
xray292
07.02.2021 kl 00:41 9368

Kjent stoff, og svært positivt for REC og andre vestlige polysilprodusenter. Kina vil få utfordringer med å selge særlig når ESG er satt i fokus.
Slettet bruker
07.02.2021 kl 00:49 9405

Torvund påstår på Pareto-konferansen at REC sin gass er renest og mest kostnadseffektiv.
Vet ikke om det stemmer, men bra å være offensiv : )
xray292
07.02.2021 kl 00:51 9479

Godt mulig at ulike silantyper menes her, men når det kommer til patenter, burde det etter min mening vært mer konkretisert. Men vi må ikke glemme at REC har en produksjonskapisitet på 29 000MT silan. Dersom Hemlock kun kan levere 4-5000MT sier det seg selv hvem som blir favorisert. Ingen bedrifter ønsker å utsette seg for mangel på råvarer som skaper forsinkelser i produksjonslinjen.
Redigert 07.02.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2021 kl 09:19 9038

Ja, jeg har også en forståelse av at silan gir produkter av høyere renhetsgrad. Mulig at dette også vil kunne gi høyere energitetthet i batteriene, men her tør jeg ikke påstå noe med sikkerhet.

Kostnadseffektiviteten kommer av samlokaliseringen, som TT var ivrig med å påpeke under Paretokonferansen.
Redigert 07.02.2021 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
DonJuan
07.02.2021 kl 09:23 9023

I linken vi har diskutert over estimeres kostnaden for silan til nesten 10x av det vi regner med er salgsprisen for REC. Så det er godt mulig at en evt kostnadsfordel for trichlorsilane blir spist opp av gevinsten med samlokalisering i Moses lake
Slettet bruker
07.02.2021 kl 09:29 9100

Dette er absolutt et poeng. REC står jo nå med masse ledig kapasitet. Om dette er tilfelle med de andre produsentene i USA har jeg ikke klart å finne ut noe om.

Det jeg vet er at Wacker produserer triklorsilan i Tennessee. Av dette lager de "pyrogenic silica". Om de har igjen noe klorsilan "til overs" er jo et spørsmål. Evt. om de kan øke produksjonen av klorsilan eller er på maks produksjon per i dag.
nemi's
07.02.2021 kl 09:53 9019

I årsrapportene til REC har det i flere år stått at REC ikke greit kan øke kapasiteten på silangass-produksjonen. Det er fordi kjøperne ønsker et diversifisert tilbud, og leverandørsikkerhet.

I årsrapporten for 2019:

Silicon gas volumes were 3.379MT, a 6.1 percent decrease compared to 2018. Prices continue to decline due to oversupply of silane gas in Chinese markets.
Slettet bruker
07.02.2021 kl 10:03 8968

Man kan vel anta at REC må binde seg til faste leveranser til VP av polysilisium, og at de derfor aldri kan selge hele sin produksjon av silangass til batteriprodusenter (siden silan brukes som råstoff til polysil).

Samtidig klinger jo "faste leveranser" og REC godt i mine ører.
Redigert 07.02.2021 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2021 kl 10:17 8898

Rent hypotetisk, om man fjerner all produksjon fra Kina grunnet menneskerettigheter og tvangsarbeid.
Vil ikke verden få en voldsom mangel på de forskjellige produktene? Rent av helt krise for mange av Kinas kunder pr i dag?
Og ved voldsom mangel, vil ikke prisene gå sky high?
xray292
07.02.2021 kl 10:40 8776

Nemis, det var før. Nå snakker vi om 2-3år frem i tid. Følg med nå!
Slettet bruker
07.02.2021 kl 10:43 8774

Årsrapporten for 2019? Lever du i steinalderen eller ?
xray292
07.02.2021 kl 10:51 8814

Jeg er sikker på de finner en løsning på dette. Det er nok nøye vurdert. Kanskje ML-fabrikken må utvides, eller så må nye fabrikker bygges.
xray292
07.02.2021 kl 11:35 8852

"We have already one company, a U.S. company working on site in Moses Lake using our lab. And according to several, we have had discussion with now, it is not that it is not working. It has been tested, it has everybody see that this is the way to go. It is about how can we be certain that you have a value chain which might support this huge volume we are talking about. And that’s why some of these company has come to us because silane, we have only in Moses Lake we have 30,000 metric tons of capacity of silane. And we had only one on a global basis which we already have this available." Q2-19 TT

Slettet bruker
07.02.2021 kl 12:43 8552

Det beviser i hvert fall én ting for meg: TT jobber som oversetter for Google Translate.
omac
07.02.2021 kl 13:14 8578

Han er troll, bare å blokkere
nemi's
07.02.2021 kl 13:22 8650

Rapporten er 10 måneder gammel. Om to måneder kommer årsrapporten for 2020.

Q3-2020, 29/10:
Silicon gas sales volumes 746MT (10.2% decrease vs. 831MT in Q2’20).

REC-ledelsen sa på investorkonferansen 29/10 "by 2023" om når noe muligens skal være startet opp i ML. Hvis du trenger også det på skriftlig form, finner du det på bernreuter.com.
Intravenøsiu
07.02.2021 kl 13:23 8637

Jeg har snakket med noen som har adskillig mer kunnskap enn meg, slik jeg har forstått det så er hovedgrunnen til at silangass foretrekkes er nok at det ikke inneholder klor, f.eks i Siemens prosessen må man først varme opp trichlorosilane til 1000 grader og tilføre hydrogen for å bryte den kjemiske forbindelsen til klor.

Dette vil og gjelde Sila Nano.
Slettet bruker
07.02.2021 kl 14:02 8501

Det hørtes veldig fordyrende ut, og energikrevende.
Slettet bruker
07.02.2021 kl 14:08 8479

Positive triggere for RECSI diskuteres her i aksjesladder fra
1:20:45

De angir at det er en aksje å følge med på som kan gå skyhight hvis ML åpner opp igjen noe som man regnet med og at flere kunder etablerer seg rundt fabrikken :

https://soundcloud.com/user-368296438/skipper-skutelos-og-rechyl


Direkte til avsnittet i Spotify :

https://open.spotify.com/episode/5rGvGddPKFaLNZXo6PSfhX?si=srQ1tJ-mSyyDQXK47W7HCQ&context=spotify%3Ashow%3A5qyR8EOnK2wvdMzoJWHyn5
Redigert 07.02.2021 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
xray292
07.02.2021 kl 15:14 8300

Reduksjon av silan gass skyldes utfordringer med Kina. Fremdeles er REC den største leverandøren av silangass i Kina. REC kommer til å bli mindre avhengig av Kina tiden fremover nå som vesten ønsker å sikre sin egen næringskjede.

https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20201029_4

Spol frem til minutt 16:50. Her beskriver REC sin posisjon i markedet som er svært oppløftende. REC er BULL!

Slettet bruker
05.06.2021 kl 14:37 6551

Her er artikkelen, med et utdrag fra intervjuet.
https://www.lydogbilde.no/nyheter/teknologi/elbilene-far-super-batterier/?usr=1
Redigert 05.06.2021 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2021 kl 20:59 5632

God, å interessant artikkel👍
Slettet bruker
06.06.2021 kl 21:55 5317

Takker! 😃
Holo
06.06.2021 kl 22:37 5055

Hei, finnes det noen mulighet for kjøp av enkeltartikkel? Jeg har lett litt rundt uten å finne.

64,- er helt innenfor om jeg gjør research i forbindelse med kjøp av hifi-utstyr, men for mye for enkeltartikkel.
Slettet bruker
07.06.2021 kl 08:38 4490

19,- for en uke fikk jeg akkurat høre
Holo
07.06.2021 kl 09:53 4210

19,- for en uke er vel og fint det, men jeg vil mye heller betale 20,- for en artikkel enn å starte et abbonnement som må avsluttes. Om mange nok er som meg så er det nok en god del mediebedrifter som kunne tjent på satse litt mer på mikrotransaksjoner.

Får heller se ved en senere anledning om jeg setter av litt mer tid og kjøper et ukespass – og tar med artikkelen din i lista over det jeg pløyer gjennom.
Slettet bruker
07.06.2021 kl 10:23 4117

Jaja/ det er jo også en diskusjon😂