XPLORA - Target 100 kroner! 🙏

Braastad
XPLRA 05.02.2021 kl 08:46 101623

Eller som Spb1 Market sier det i analysen;

Assuming mgmt. guidance, Xplora is worth north of NOK100 per share.

Slettet bruker
07.04.2021 kl 12:34 4319

Nye rekorder, tresifret vekst i det svakeste kvartalet, nye distubusjonsavtaler, retail og telekom avtaler. Nytt marked i Nederland, øker tilstedeværelse i UK, får mer online salg som bidrar til høyere marginer, samt ser for seg en boom når fysiske butikker åpner igjen post-covid, og de skal kjøpe inn til butikkene sine. En ting er at xplora forhåndssolgte 51k til mange av partnerne, men de leverte 9000 i tillegg til den store ordren på tvers av partnerne. De som var skeptiske til dette, var i såfall om xplora kom til å klare å levere det antallet som var bestilt pga chip-mangler osv. Det har de gjort, pluss 9000 enheter til.

Og igjen, i det svakeste kvartalet med stengte butikker og lockdown over hele europa så må online salget stå for en mye høyere andel. Ikke undervurder hvor vanskelig det faktisk er å gjennomføre det, og de volumene som kommer når butikkene skal fylle varehyllene etterhvert. Det er plattformen som xplora har bygget opp i og rundt klokken som er unik her, ikke en smartklokke til barn, det finnes det flere av. Og det vises i den ekstreme veksttakten.
Redigert 07.04.2021 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
Tradinator
07.04.2021 kl 13:14 4280

Hysj hysj, bare å kjøpe for harde livet. Det blir flere som kommer til å ta en titt på Xplora nå. Det stoppet vel på snaut 60 sist? Innsiden kjøpte vel rundt 50? Morsomt selskap. Treffer perfekt planken med sine produkter på pris/ytelse/nytte
Tradinator
07.04.2021 kl 15:54 4198

Selv Trygve Hegnar er positiv. Bruker å sage alle nye selskaper hardt, men denne hadde han troa på.
Slettet bruker
07.04.2021 kl 17:14 4118

Litt skuffende tall. Hadde håpet på rundt 100k. Spørs om guiding nås nå. Ellers er ikke produktet særlig bra etter min mening. Får bare håpe at konkurrerende produkter er dårligere.
Tradinator
07.04.2021 kl 18:04 4072

Begrunn skuffende: Tre ganger fjoråret i det dårligste kvartalet. Klokka er ikke spesielt bra: Hva forventer du for den prisen? Nye land klare for utrulling. Jeg tror de når den ekstremt offensive guidingen sin. I så tilfelle er deg meget imponerende.
Slettet bruker
07.04.2021 kl 18:56 4031

Haha det høres ut som om noen ikke skjønner seg på aksjer! Du mener det hadde vært realistisk med 400% økning Q-Q?

Fasiten er at markedet likte det så mye at det sendte kursen opp 7%. Og samtidig likte markedet det så godt at det sendte kursen opp 7% med en omsetning på 27 mill som mangla 1 mill for å være den høyeste omsettende dagen i 2021. Markedet likte det veldig godt
Slettet bruker
07.04.2021 kl 19:20 4012

Selv om det er det dårligste kvartalet så hadde jeg håpet på 100k for å få mer sikkerhet for at de skal nå guidingen.

Ellers er det vanskelig å tjene penger på aksjer om du alltid skal være enig med markedet :)
Slettet bruker
07.04.2021 kl 19:23 4013

Trenger jeg å begrunne skuffende når jeg hadde håpet på 100k? Holder ikke det?

Som jeg sa så har jeg ikke testet konkurrerende modeller, så kan godt være at den er en av de bedre. Funket ikke særlig bra når jeg skulle se hvor konen gikk hen etter leggetid.
Redigert 07.04.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2021 kl 21:18 3904

Ja det er hvertfall helt urealistisk, men det er lov å drømme. Men igjen, markedet var super fornøyd med tallene i dag så da ligger du langt, langt, langt over resten i forventningene og enda godt er det eller så hadde det vært blodbad!
WETrader
07.04.2021 kl 22:00 3899

"Our top pick of the best kids smartwatch comes in the form of the Xplora X5 Play (£150), which is ideal for older children and features GPS tracking, a step counter and it can send and receive calls and messages."
https://www.wired.co.uk/article/best-kids-smartwatches
Slettet bruker
08.04.2021 kl 09:39 3782

De sende melding før jul om at de hadde forhåndsbestilling på 51 000 klokker i Q1. Så endte salget på 60 000. Det betyr at de nesten ikke har solgt noe siden desember. Og nå vil de ikke lenger oppgi hva forhåndsbestillingene for Q2 er. Da ringer varselklokkene mine.

Silberman
Redigert 08.04.2021 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 10:24 3763

De sitter på tallene for forhåndssalget i Q2. I desember gjorde de et stort nummer ut av de hadde forhåndssolgt 51 000. Nå vil de ikke lenger oppgi hva tallet er for Q2.

I meldingen bereder de også grunnen for at de ikke klarer salgsmålet på 500 000 i år. Nå har de plutselig begynt å kalle dette "ambitious". De skylder også på at de ikke har retail-salg. Dette er jo ikke noe nytt.

Hva med å sende investor-relation ansvarlig en epost og spørre om hva som er forhåndssalget for Q2, og eventuelt hvorfor de ikke vil gå ut med det når de gikk ut med det for Q1?

Silberman
Redigert 08.04.2021 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Røsk
08.04.2021 kl 10:35 3807

Jeg tror Silberman maler bildet i litt feil farge her.. de rapporterte vel forhåndssalget da de la frem kvartalsrapporten. Det samme kommer de gjøre nå for Q2 er vel ganske sikkert. De skriver at de har solgt minst 60K klokker i Q1. Hadde nok håpet salget skulle vært 10K høyere, men som de fleste av iss vet så har det vært full nedstenging av de fleste butikker i Europa de siste månedene etter oppblussingen. Man har vel aldri visst hvir lenge nedstengingen skulle vare.. om Silberman går inn og sjekker de nye Europeiske kundene og ser på antall butikker de eier så ser man fort at det vil ligge en enorm distribusjon i pipe. UK har nå kommunisert åpning av butikker om en ukes tid og da vil varene gå ut og bli fakturert. Faktisk salg.. men sant sies at varene må deretter selges ut til konsument noe som virkelig er pulsen på hvor godt de gjør det. Logistikk utfordringer inkl. Komponentmangel blir intressant å høre mer om. Dette kan jeg lite om, retail i elektronikkverden kan jeg mer om..
Slettet bruker
08.04.2021 kl 10:45 3810

Nei det var i trading updaten for Q4 at de oppga at forhåndssalget for Q1 var 51 000.

Akkurat samme type melding som de nå har sendt for Q1.

Når selskaper plutselig lar være å oppgi tall de har gjort tidligere, er ikke det bare et dårlig tegn. Det svekker også tilliten til ledelsen. Jeg mener det hadde vært riktig av dem og gått ut med tallet for Q2, selv om det er dårlig.

Silberman
Redigert 08.04.2021 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 11:36 3781

Ganske sikker på at når de nå har fått etablert online salget i utlandet skikkelig, kan det bli hyggelige oppdateringer fremover!
Slettet bruker
08.04.2021 kl 12:28 3741

Kan bare avklare det der med en gang. Er tydelig at man ikke helt forstår hvordan ting skjer.

- xplora oppdaterte i midt januar om forhåndssolgte, ikke desember
- Alle her vet, som det er kjent etter rapporter, at telekom stod for nesten alt av salget i fjor og at online utgjøre en liten del.
-Hvordan forbereder telekom seg, som står for den desidert største andelen salg? Jo de kjøper på forhånd så de har på lageret sitt, de kjøper ikke underveis 100 stk etter hverandre ettersom nye salg dukker opp. Da skjønner man ikke hvordan disse blir distribuert, og i hvilken rekkefølge.
- når man kjøper på forhånd så tipper man på etterspørsel det kvartalet
- At xplora solgte 9000 i tillegg til alle forhåndskjøp betyr at etterspørselen har vært større enn deres største kunder trodde det ville være
- Et av de store spørsmålet til hele salget har vært om xplora har kunnet klare å levere så mange enheter pga chipmangler osv i bransjen, fasiten er at de hadde null problem, og om varelageret har fylt seg opp, det er nå motbevist.
- En ting er å forhåndsbestille en vare, en annen er å få solgt varen. En ordre er ikke det samme som at de igjen har klart å selge det videre, ordren på ytterligere 9000 viser at markedet har hatt enda høyere etterspørsel. Det er en betydelig forskjell
- hvorfor oppgir man ikke forhåndssolgte nå? Det er mer naturlig å avslutte et år, og fortelle om inngangen til det nye året, enn å fortelle om forhåndssolgte etter en periode hvor det er solgt over 100.000 enheter, etter en salgspeak, og jul. Det er nesten mer styrke i produktet av å selge 60.000 enheter første 3 mnd etter jul enn det var 100k+ enheter i Q4
Redigert 08.04.2021 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 12:43 3726

Takk for oppklarende svar. Hvor ender xplora 31.12.2021 tror dere?
Slettet bruker
08.04.2021 kl 12:58 3712

Dette er jo bare tull. Teleselskapene har jo kommet med nye forhåndsbestillinger for Q2. Disse vil selskapet altså ikke lenger oppgi. Blir som et industriselskap som plutselig lar være å oppgi ordrereserven.

Silberman
Redigert 08.04.2021 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
WETrader
08.04.2021 kl 18:16 3628

Jeg tror at kursen vil ligge nær 46 i en periode...selskapet har jo selv nylig gjort en verdi vurdering til 45,87...
"The initial consideration will be settled in a combination of cash (37 %) and Xplora shares (63 %), with the performance-based element in cash. On closing of the transaction, Xplora shall pay an amount of NOK 80,304,940 in cash and NOK 138,796,739 in Xplora shares at a subscription price of NOK 45.87."
https://newsweb.oslobors.no/message/528949
Gullit
08.04.2021 kl 20:55 3584

Er selv far med barn i den aldersgruppen. Det snakkes så sykt mye om disse klokketelefonene. Virker som nesten alle ønsker eller har kjøpt til sine barn. Dette tror eg tar av mer og mer, kjøpte selv første for 1 år siden. Har vert så fornøyd att eg nå har investert her..
Slettet bruker
09.04.2021 kl 10:04 3485

Jeg har prøvd å forklare, men jeg kan faktisk ikke hjelpe deg. Rett og slett tull det du sier, det er ikke en bransjenorm å levere forhåndssolgte inn i løpende kvartaler i trading updates, med mindre det kommer etter årsskifte, massivt utsalg eller er ekstraordinære tall.

WeTrader en emisjon generelt/ for å finansiere ett oppkjøp definerer ikke selskapets verdivurdering til selskapet, det er ikke helt sånn det funker, er ikke selskapet som verdivurderer.. Så og si alle selskaper emmiterer under kurs for å gi rabatterte inngangspremier. Det beregnes på snitt av x- antall dagers snitt tradet på børs siste 20 børsdager for eksempel. Gjerne med noen prosent rabatt. Ved ekstreme rabatter er selskapet gjerne ute å kjøre fordi det er vanskelig å få tak i finansiering pga risk, men her blir kurs satt tett opp mot trading fordi selskapet er attraktivt. Så predikering av fremtidig kurs basert på emisjonskurs er ikke noe hensiktsmessig, like lite hensiktsmessig som emisjonskursen ved noteringen ikke gir mening nå.

Gullit: Ja det er massiv etterspørsel nå, og jeg mener geniunt at det er en langvarig sterk trend der klokkene har kommet inn i samfunnet for å bli, og mange som kommer til å angre på at de ikke investerte i tidlig fase.
Redigert 09.04.2021 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
WETrader
09.04.2021 kl 17:48 3410

Er det slik at Xplora bare har vært tilgjengelig i UK siste halvdel av Mars i Q1?...
https://www.newsarchyuk.com/xplora-xgo2-childrens-smartwatch-is-now-available-in-the-uk/
Røsk
09.04.2021 kl 21:36 3354

Tror dette kun gjelder denne ene modellen. De andre har vært i salg en stund. Når vi er inne på UK så får de en listing i Dixon carphone som er UK sitt svar på Elkjøp. 900 butikker som skal ha 10-20 klokker av hver modell som en startordre tipper jeg. Butikkene åpner opp neste uke der borte. Blir nok et svært hyggelig Q2.
Slettet bruker
12.04.2021 kl 13:25 3183

Spetalen solgte indirekte 300k aksjer(13%) på onsdag til et fem- stjerners goldman sachs fond som investerer i internasjonale enkeltselskaper. Under kan dere lese om det fondet. De investerer kun i selskaper de ser på som av stor kvalitet, underpriset og med høyt vekstpotensiale. Det viser at PE bransjen allerede ser på selskapet. Dersom selskapet ikke øker i verdi de kommende månedene så kommer det til å komme PE-bud over natta til slutt.

“Goldman sachs international equity income fund”:
Access to a Diversified Portfolio of High Caliber Non-U.S. Ideas.

Ideas are assessed from the bottom-up, on a company-by company basis. A significant emphasis is put on stocks with high growth potential that are trading at attractive valuations and provide access to secular themes. This allows us to focus on the merits of each investment rather than country or sector allocation.
Our team harnesses ideas from an experienced broader team of 80+ investment professionals located in offices worldwide. The team seeks to gain insight into local companies and themes that may be overlooked by managers operating solely within their home countries.


Generalforsamling i morgen. Der vil oppkjøpet av XM bli godkjent. Årsrapporten kommer om 2 uker, den kommer til å inneholde mye mer dyptgående informasjon om selskapet enn vi har fått hittil.
Slettet bruker
12.04.2021 kl 14:02 3160

https://www.gsam.com/content/dam/gsam/pdfs/us/en/fund-resources/q1-fiscal-holdings-reports/Goldman_Sachs_Fundamental_Equity_International_Funds_Q1.pdf?sa=n&rd=n

Dersom dere går inn her, til side 15, så kan dere se investeringene fondet ser på som gode caser. Xplora er nå ett av dem, med 1,8% av total investeringsramme.
Slettet bruker
12.04.2021 kl 17:50 3083

Kursen ned 5 prosent i dag til 44.

Som jeg har skrevet er helvete løs dersom kursen etablerer seg under siste emisjon på 42.
Dere får håpe at det ikke skjer. Men nå kommer dårlige nyheter på løpende bånd,
Spetalen selger, dårlig salg i Q1 og selskapet unnlater å fortelle om forhåndssalget for Q2.

Silberman
Redigert 12.04.2021 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
Borgermester
12.04.2021 kl 20:06 3026

Nå må ikke du få hjerteinfarkt da, Silber. Hehe! Q1 bruker å være det tregeste kvartalet innenfor retail, det at Xplora klarte å selge *minst* 60k watches er helt rått. Det renner på med channel partners og utsalgssteder. Denne står i 100 før jul.
Slettet bruker
12.04.2021 kl 20:44 3023

Enig. Vil tro vi har en fin ferd foran oss!
Tradinator
13.04.2021 kl 10:32 2869

Gode reviews selger som regel bra.....
Borgermester
13.04.2021 kl 14:50 2821

Nå skal vi kvitte oss utålmodige investorer som kjøpte seg inn i intervallet 20 til 40 kroner. Kan ta ei uke eller to dette her:) Jeg kjøper litt hver dag. Snart 100k aksjer her:)
WETrader
13.04.2021 kl 18:22 2759

Da nærmer vi oss kursen (42) fra siste emisjon...kommer det en ny emisjon snart?...
Slettet bruker
13.04.2021 kl 21:57 2690

Samarbeid med verdens største organisasjon for barn. Xplora fortsetter å imponere.
JonnyMoney
13.04.2021 kl 23:03 2669

Jepp, men aksjekursen virker bestemt på å nå en eller annen bunn, uansett hvor gode nyheter som kommer.
Noen som har regnet seg frem til hvor vi kan anta å finne støtte?
WETrader
13.04.2021 kl 23:25 2648

Jeg tror det er en frykt blant en del tradere om en ny emisjon...den siste var på 42...
Slettet bruker
14.04.2021 kl 00:19 2643

Hvis man ikke kan se svingninger i et small cap tek selskap så må man revurdere sin kunnskap om industrier og aksjemarkedet

Og wet hvorfor driver du og gnager om emisjon? Svir i øya av å lese det der. De trengte ikke gjennomføre noen av emisjonene, men de foreslo det til investorer og gjennomførte fordi de ønsker å skalere en internasjonal lansering verden over i kommende tid, den neste var et strategisk oppkjøp av et mobilselskap. Er man en trader så bør en tenke seg om fire ganger hva en driver med, for da har man bomma på aksjen
WETrader
14.04.2021 kl 08:23 2521

Til nå har markedet konkludert med at oppkjøpet av Xplora Mobil ikke er en god nyhet...det kan bli krevende og ri to hester samtidig?...nå trenger selskapet penger til oppkjøpet og videre utvikling av både mobil abonnent og salg av smart klokker...begge disse områdene vil kreve kapital fra aksjonærene...
Når dette er sagt så tror jeg at markedet tar feil!?...men markedet har alltid rett i det korte bilde...på lengre sikt blir nok dette veldig bra, men jeg vil vente med kjøp av flere aksjer til jeg ser hvor mye kapital som trengs og hvor store emisjoner som kommer...