FREYR - Hopp på!
Bli med på en historisk reise. Hopp på toget Freyr før avreise, blir en vakker vakker reise. Tro meg!
Et stikkord; vanvittig dyktig ledelse
Et stikkord; vanvittig dyktig ledelse
Redigert 05.02.2021 kl 17:59
Du må logge inn for å svare
Razbijac
15.04.2021 kl 22:34
7365
Hvorfor skulle den krakke? Er jo ingenting som er presis info her. Du vet ikke hvor mye Freyr skal selge til UK, du vet heller ikke hva avtalen med Storbritannia ender opp med å være. Vil heller legge vekt på mulighetene til salg til hele verden, uavhengig av tollsatsene mellom landene. Dette er en knøttliten sak for Freyr. Tenk heller på at Freyraksjonærer skal få 3,5 milliarder for sine aksjer av Alussa innen kort tid. Det er en betydelig oppside bare der for ikke å snakke om det som kommer. Alussa har reagert i dag? 0.4% ned vil jeg ikke kalle en reaksjon.
er en jusprofessor som mener næringsministeren sov i timen. utrolig.
Selv om man har en elendig næringsminister som ikke aner hva hun driver med, så har disse biltilverkerne alltid flere batterileverandører, så trenger i teorien ikke være noe big deal.
Ufattelig hvordan Næringsdepartementet må ha sovet i timen her.
Med en rødgrønn regjering blir det en katastrofe. Ap er helt daue
på sånt som dette.
Med en rødgrønn regjering blir det en katastrofe. Ap er helt daue
på sånt som dette.
Ja det er kjempefornufig å redde verden med batterier ved å lage vindmøller på ett helt fjell. Ferdsel forbudt, evige inngrep og korttenkte nordmenn.
Dette ser ikke helt bra ut, vi har statsminister og statsråder som gir bort vannenergi til EU, så får man dette tilbake, dette gjelder hele eu ikke bare uk. Regner med at det løses raskt, eller så får de stenge kablene til Tyskland, dk.
Redigert 16.04.2021 kl 16:54
Du må logge inn for å svare
Tjukkebrille
17.04.2021 kl 11:31
6969
Det gjelder kun batterier som settes i biler som fraktes fra EU til UK eller UK til EU. Batterier til biler som produseres for salg i EU er ikke rammet av dette. Regelen sier at kravet til tollfrie batterier i biler mellom UK og EU er at minimum 50% av batteriet skal være produsert i UK eller EU. Freyr skal produsere battericeller som utgjør ca 35% av verdien til et batteri. Altså er det teoretisk ingenting som tilsier at Freyr vil bli rammet av straffetoll selv mellom UK og EU.
https://www.google.no/amp/s/amp.theguardian.com/politics/2021/jan/03/uk-carmakers-have-three-years-to-source-local-electric-car-batteries
https://www.google.no/amp/s/amp.theguardian.com/politics/2021/jan/03/uk-carmakers-have-three-years-to-source-local-electric-car-batteries
fra 2027 må hele batteriet være laget i EU, da usa hadde sånne delvise tariffer så omgikk kina dem ved å lage celler til solpaneler i andre land, så eu har ikke tenkt å gjøre det samme. Norge blir litt ofret for å ta kina. Ingen ministre eller såkalte forhandlere i UD har åpenbart skjønt hvordan eu tenker, selv om dette har vært offentlig via lekkasjer siden oktober, total skandale av UD diplomatiet, miljødepartementet, næringsdep, og statsminister. Alt de klarer å gjrøe er å dele ut penger, kritisere "menneskerettigheter" og gi bort norsk vannkraft til EU.
Redigert 17.04.2021 kl 12:24
Du må logge inn for å svare
Tjukkebrille
17.04.2021 kl 13:27
6999
Hvor har du lest at 100% av batteriet må være laget i EU fra 2027?
arna
17.04.2021 kl 14:23
6956
MO i Rans og Freyr... Nyheter Nrk. 1 i går ... dårlige utsikter for batteriprosuksjon i Norge - lite aktuelt m/ batteriproduksjon i Norge ...10 mill aksjer invester av Rana kommune sannsynlig bortkastet..
OldNick
17.04.2021 kl 15:51
7049
Sakser:
>>Freyr skal produsere battericeller som utgjør ca 35% av verdien til et batteri.<<
Man kan jo håpe.
Men, jeg tror, som mange andre, at prisene på råvarer for battericeller vil stige fremover, og bli betydelig dyrere i 2'dre halvdel av 20-tallet.
Det er stor risiko for å at det blir underskudd i markedet av flere av disse, men primært Ni, Co og Li, som er påkrevd i batteriene med høyeste ytelse.
Da kan man alternativt gå ned til LFP-katode, men taper ca. 35% kapasitet per vektenhet. For bytrafikk helt OK, men ikke for alle.formål.
>>Freyr skal produsere battericeller som utgjør ca 35% av verdien til et batteri.<<
Man kan jo håpe.
Men, jeg tror, som mange andre, at prisene på råvarer for battericeller vil stige fremover, og bli betydelig dyrere i 2'dre halvdel av 20-tallet.
Det er stor risiko for å at det blir underskudd i markedet av flere av disse, men primært Ni, Co og Li, som er påkrevd i batteriene med høyeste ytelse.
Da kan man alternativt gå ned til LFP-katode, men taper ca. 35% kapasitet per vektenhet. For bytrafikk helt OK, men ikke for alle.formål.
Akutt Bistand
17.04.2021 kl 19:49
6982
Kjøp de aksjene dere skal og sjekk de om et par år.
Unngå å sjekke vekstaksjer altfor mye etter at dere først har investert i caset. Følg heller med på børsmeldinger fra selskapet, og ikke vær så altfor opptatt av dag-til-dag kurs.
Freyr kommer. Selvfølgelig er det risiko med aksjer fra OTC, men potensialet her er stort.
Hva gjelder EU-regler; vent heller til Freyr kommenterer selv enn å spekulere så mye.
Fortsatt god helg
Unngå å sjekke vekstaksjer altfor mye etter at dere først har investert i caset. Følg heller med på børsmeldinger fra selskapet, og ikke vær så altfor opptatt av dag-til-dag kurs.
Freyr kommer. Selvfølgelig er det risiko med aksjer fra OTC, men potensialet her er stort.
Hva gjelder EU-regler; vent heller til Freyr kommenterer selv enn å spekulere så mye.
Fortsatt god helg
"Han forhandlet brexitavtalen for EU: Har ingen tro på regjeringens redningsplan for bilbatteri-industrien"
Oidå. EU gidder ikke hjelpe land som ikke er medlemmer, selv om Erna signerer alt de spør om og gir bort elektrisiteten til Merkel. Åpenbart er målet til EU at alle batterier som skal selges i EU må være laget i EU, og Norge er ikke med i EU. Norge kan selvsagt presse dem med at vi er største netto el-eksporter til EU av alle 30 land der, men Erna og Søreide er ikke dyktige politikere, de bruker ikke det de har og kan bare stå og dele ut penger og signere eu-direktiv.
Man kan tenke seg en løsning der man sikrer at Norge får selge til andre land i EU enn UK, ikke bare inntil EU snart lukker den muligheten, en avtale som må være på plass i løpet av maks et par uker, men Søreide serverer bare floskler og er selvsagt ikke på den ballen heller selvsagt.
Oidå. EU gidder ikke hjelpe land som ikke er medlemmer, selv om Erna signerer alt de spør om og gir bort elektrisiteten til Merkel. Åpenbart er målet til EU at alle batterier som skal selges i EU må være laget i EU, og Norge er ikke med i EU. Norge kan selvsagt presse dem med at vi er største netto el-eksporter til EU av alle 30 land der, men Erna og Søreide er ikke dyktige politikere, de bruker ikke det de har og kan bare stå og dele ut penger og signere eu-direktiv.
Man kan tenke seg en løsning der man sikrer at Norge får selge til andre land i EU enn UK, ikke bare inntil EU snart lukker den muligheten, en avtale som må være på plass i løpet av maks et par uker, men Søreide serverer bare floskler og er selvsagt ikke på den ballen heller selvsagt.
Redigert 20.04.2021 kl 00:40
Du må logge inn for å svare
pengex
20.04.2021 kl 08:33
6504
Det vil ikke la seg gjøre når det meste av batterier og råstoffer til dette kommer fra Asia som heller ikke er med i EU. Når oppskaleringen av elbiler tar fullstendig av vil bilfabrikantene stå med åpne armer og ta det de får.
Av 90mill biler produsert i 2019 var 2 mill ev. 2020....tipper 5% extra osv......til 2030 da alt skal være ev.. ;-)
Her er en litt artig side som viser hvor biler blir produsert. Og det er kun ett fåtall i EU. https://www.worldometers.info/cars/
Av 90mill biler produsert i 2019 var 2 mill ev. 2020....tipper 5% extra osv......til 2030 da alt skal være ev.. ;-)
Her er en litt artig side som viser hvor biler blir produsert. Og det er kun ett fåtall i EU. https://www.worldometers.info/cars/
Redigert 20.04.2021 kl 08:43
Du må logge inn for å svare
Veksthuset
20.04.2021 kl 20:11
6410
Freyr til Teknisk Ukeblad angående den foreløpige tollsatsen på biler:
- Vi ser ikke at dette påvirker våre planer i Mo i Rana. Våre intensjonsavtaler for salg av battericeller handler om stasjonær lagring og marine applikasjoner, sier Hilde Rønningsen, kommunikasjonsdirektør i Freyr.
- Vi ser ikke at dette påvirker våre planer i Mo i Rana. Våre intensjonsavtaler for salg av battericeller handler om stasjonær lagring og marine applikasjoner, sier Hilde Rønningsen, kommunikasjonsdirektør i Freyr.
pengex
20.04.2021 kl 20:18
6525
Esg spac investorer rømmer skuta nå. Gik lightning motors er nede i 7,8 pre møte merge i morra. Thcb /microvast er nede i 11usd. Cciv lucid ev ned 6% .Alus under 10usd.
Synkende dollar og dårligere økonomi lover ikke bra for sammenslåingen
Synkende dollar og dårligere økonomi lover ikke bra for sammenslåingen
Redigert 20.04.2021 kl 20:21
Du må logge inn for å svare
Razbijac
27.04.2021 kl 11:52
5559
Jeg tror Bjørn Rune Gjelsten som eier 8% av Freyer og som ikke har rørt beholdningen siden han kjøpte seg inn er uenig med deg.
neztn
28.04.2021 kl 20:42
5236
Ikke lenge til vi får svarene om fusjon eller ei. Uavhengig av det skal pilotenfabrikken opp i løpet av kvartalet og produsere i løpet av året. Om Alussa skal trekke seg står nok nye friere klare for å investere.
Så ut til at sekkeposten på 11,- ble tatt ut i dag. Forhåpentligvis snur den opp igjen nå.
Så ut til at sekkeposten på 11,- ble tatt ut i dag. Forhåpentligvis snur den opp igjen nå.
Ser ikke ut som styreformannen i selskapet er veldig redd for at dette ikke går i orden
https://www.kbnn.no/artikkel/milliardsatsing-pa-batterifabrikk
https://www.kbnn.no/artikkel/milliardsatsing-pa-batterifabrikk
Razbijac
29.04.2021 kl 00:05
13208
Det er vel ingen grunn til at Alussa skal trekke seg. De har tydelig uttrykt at dette er det de vil satse på. Alt ser ut til å være klart, bare formaliteter som gjenstår, mem som tar tid å gjennomføre i USA. Om det trekker lenger ut i tid og dealen bryrer pga formaliteter så vil nok de samme folka investere på en annen måte.
pengex
29.04.2021 kl 08:50
13146
Nei men når sammenslåingen skjer spørs det om 10usd holder seg dersom det ikke kommer fantastiske nyheter.
Mange spac investorer er kortsiktige. Det synes på de fleste spac som kan gå pluss/minus 10-20% på dagen.
Mange spac investorer er kortsiktige. Det synes på de fleste spac som kan gå pluss/minus 10-20% på dagen.
neztn
29.04.2021 kl 09:33
13255
Ser ut som det løsner ordentlig i dag. Forhåpentligvis kommer det snart positive nyheter over dammen.
R1234
29.04.2021 kl 09:51
13257
Holde seg stabil litt til slik at jeg får lastet nok:) har klokketro på dette fremover:)
Filthy Shot
29.04.2021 kl 10:23
13325
Husk at alle som ikke er langsiktig i Alus kan selge seg ut på ca $10 nå, eller redeeme på ca $10 når det skal stemmes. Det er ca 98% institusjonelle eiere i Alus, med andre ord folk som kan dette gamet. HVORFOR i all verden skal de sitte til over merge, for deretter å selge under $10?? Gir ikke mening i det hele tatt.
Det du derimot kunne ha argumentert for at er at Freyr aksjonærer med stor gevinst kan selge seg ut på NYSE pga høyere volum enn på OTC, men disse vil uansett bli spist opp greit med volum som er i USA, og korrigere opp til $10 igjen.
Det du derimot kunne ha argumentert for at er at Freyr aksjonærer med stor gevinst kan selge seg ut på NYSE pga høyere volum enn på OTC, men disse vil uansett bli spist opp greit med volum som er i USA, og korrigere opp til $10 igjen.
Razbijac
29.04.2021 kl 10:53
13381
Det er greit, men det hadde kanskje vært litt dumt å selge seg ut til en verdi av hele selskapet som er mindre enn halvparten av det selskapet skal omsette for om et par år. NEL handler for ca 40 ganger framtidig omsetning. Freyr handler for 0.1 i dag.
Razbijac
29.04.2021 kl 10:59
13382
Hadde de tenkt slik hadde de aldri vært institusjonelle investorer. Jeg hadde tenkt på det fra en helt annen vinkel. De institusjonelle som ikke fikk aksjer under PIPE dealen vil nok veldig gjerne kjøpe seg inn ved neste anledning, som da blir børsnoteringen, da vil du få så stor etterspørsel etter aksjene at det mest sannsynlig flyr. DERFOR skal de sitte til over merge blant annet, for ikke å snakke om at de kanskje har et litt lenger perspektiv og ser at dette blir enormt, men det er kanskje for langt fram for mange daytradere her.
Redigert 29.04.2021 kl 10:59
Du må logge inn for å svare
traderNOR
29.04.2021 kl 11:26
13369
Alussa er selvsagt positiv til fusjonen. Det var jo de som initierte dette, men det er ikke ledelsen der som avgjør det, men eierne i Alussa. Det er dette som skal stemmes over på GF mot midten av mai. Når det er sagt tror jeg fusjonen kommer til å bli stemt gjennom da aksjonærsammensetningen er som den er. Alussa må ha 2/3 stemmer for at fusjonen skal kunne bli gjennomført. Jeg mener at rundt 90% av eierne i Alussa er institusjonelle investorer.
R1234
29.04.2021 kl 11:47
13386
Next AS has acquired 105,888 shares in Freyr AS (FREYR) from Teknovekst Ltd. Following the transaction, ATS Next and Teknovekst own 51,165,893 and 47,582,988 shares of FREYR, respectively.
ATS Next is a company controlled by FREYRs Executive Chairman and Founder Torstein Dale Sjøtveit. Teknovest is a company controlled by FREYRs Director and Founder Tor Ivar Slettemoen. The companies entered this transaction pursuant to a January 2021 agreement between Teknovekst and ATS Next related to the dissolution of selected historic joint ownership interests between the two companies.
ATS Next is a company controlled by FREYRs Executive Chairman and Founder Torstein Dale Sjøtveit. Teknovest is a company controlled by FREYRs Director and Founder Tor Ivar Slettemoen. The companies entered this transaction pursuant to a January 2021 agreement between Teknovekst and ATS Next related to the dissolution of selected historic joint ownership interests between the two companies.
pengex
29.04.2021 kl 13:01
14198
Børsnoteringen er spac omgjøringen. Om det blir en emisjon etter dette bør den gjøres over 10usd.
Husk at det følger også med en drøss tegningsretter som kan innløses på 11,5usd tror jeg det var.
Husk at det følger også med en drøss tegningsretter som kan innløses på 11,5usd tror jeg det var.
kamelen
29.04.2021 kl 13:21
14488
Alus er bokstavelig talt penger på gata om du har is i magen og ikke er en fjellape, best å vert stille om de og lastet og lastet men katta kommer snart ut av sekken. Alus kommer til å sørge for å løfte freyr til neste nivå, tenker ikke da bare på pengene de vil tilføre som vil gi freyr økonomiske muskler få og ingen andre har (sammen med sprengkåte politikere) lover dette usedvanlig bra men tenker minst like mye på hva personene i alussa vil kunne tilbringe, dette er om du leser om de utrolig kompetente mennesker og skikkelig tungvektere innenfor global energi virksomhet - globalt!! Man skal ikke glemme den effekten og viktigheten av dette spesielt i dette som er og vil bli endell upløyd mark i starten (ny industri) Dette matcher selvsagt meget bra sammen med freyr sitt sammen spikra all-star lag.
Dette er noe av det største som kommer til å skje dette tiåret og man har nå mulighet til å posisjonere seg helt i starten av dette eventyret.
Dette er noe av det største som kommer til å skje dette tiåret og man har nå mulighet til å posisjonere seg helt i starten av dette eventyret.
Redigert 29.04.2021 kl 13:31
Du må logge inn for å svare
kamelen
29.04.2021 kl 20:42
14360
Anbefaler folk å gjør litt research her. Se på teamet de har snekret sammen (dette snakker volum bare det alene), de tekniske, moaten de har vs andre land. Sjekk hvorfor og de fordelene nordland og posisjoneringen av gigafabrikkene vil gi dem akkurat der. Ingenting her er tilfeldig,Nordland har norges største strømoverskudd som tilsier freyr vil få tilgang til ekstreme mengder gratis energi sammenligner du med andre land men også i norge bare vil dette gi ekstre fordeler. Marginene vil bli elleville og når freyr er oppe og går, vil de trykke penger.
Og sjekk ut det som gjør det uungåelig, nemlig GWH etterspørselen i 2030 og framover og finn så ut hva vi har idag og den eksponensielle veksten vi står ovenfor. Tvitvi lykke til alle sammen.
Og sjekk ut det som gjør det uungåelig, nemlig GWH etterspørselen i 2030 og framover og finn så ut hva vi har idag og den eksponensielle veksten vi står ovenfor. Tvitvi lykke til alle sammen.
Redigert 30.04.2021 kl 21:12
Du må logge inn for å svare
Filthy Shot
30.04.2021 kl 10:16
14169
Alus har allerede nok stemmer til å sikre at dette blir stemt igjennom. Se på SEC sine sider og aksjonærlister. Encompass (som allerede har godtatt transaksjonen), sponsor og PIPE utgjør allerede over 67% av stemmene.
ser at det trender på twitter at norge har sagt nei til fiskeavtale med Uk, tipper det er tit-for-tat linka til batterier, kanskje man kommer til en løsning, oddsen er ikke altfor lav riktignok.
R1234
01.05.2021 kl 14:54
14026
Noen som har tenkt på forholdet mellom kr og antall aksjer mot lanseringen?
Razbijac
02.05.2021 kl 21:49
13746
Det står i børsmeldingen at eksisterende Freyr-aksjer skal det betales 418 millioner dollar for. Dvs 3.5 milliarder kroner etter dagens kurs. Dvs 25% oppside bare til transaksjonen, så kommer livet etter transaksjonen i tillegg.
Redigert 02.05.2021 kl 21:51
Du må logge inn for å svare
R1234
02.05.2021 kl 23:14
13699
Blir noen spennende år, mangler 12.000 aksjer før jeg ser meg som fulltegnet her.
Noen som vet hvilke planer de har for resirkulering av batteriene?
du får kjøpt de hos Nordnet men da må du ringe dem.
Pareto har de også
og denne aksjen i usa. Alussa Energy Acquisition Corp. Cl A
Pareto har de også
og denne aksjen i usa. Alussa Energy Acquisition Corp. Cl A
Razbijac
03.05.2021 kl 08:37
13742
Og hvilken som helst annen bank som har meglerbord eller aksjehandel. Dnb, Nordea, etc.
R1234
21.05.2021 kl 13:12
11633
Siste mnd i Q2 nærmer seg, når kan vi forvente merger tror dere?
Føler det drar ut
Føler det drar ut
rytter
22.05.2021 kl 16:27
11439
Mailet med IR i Alussa Energy for et par dager siden. Han skrev "we expect that the business combination will be completed in this quarter, Q2´21". Og "We have not yet announced the date if the Extraordinary General Meeting".
Basert på kurs, virker det jo som det er "penger på gaten" opp til 16-17 NOK for Freyr-aksjonærene..
Basert på kurs, virker det jo som det er "penger på gaten" opp til 16-17 NOK for Freyr-aksjonærene..
rytter
22.05.2021 kl 16:39
11440
Har vært stille fra Freyr en stund, men det ble jo nevnt at de har hatt masse kundeinteresse i tillegg til Siemens, Maersk etc.. Så vil tro de har en del news i pipen, som kanskje spares til etter sammenslåing... Best for alle parter å holde det man kan konfidensielt til prosessen er i mål.