BITCOIN, systematisk svindel?

Else
BTC 06.02.2021 kl 13:52 6217

Jeg får stadig mails fra en ukjent kilde om at "min" bitcoin-konto nå står i store beløp, sist 94000 kr. Dette ser ut til å være systematisk svindel som slipper gjennom i spam-brannmuren. I mailen ber senderen om mitt navn og bankto for å sende med beløpet jeg har til gode. Dette ser ut til å være for godt til å være sant, og slik er det gjerne med slikt.
Selvsagt sletter jeg slike mail umiddelbart. Men hvordan blir man kvitt slike henvendelser?
Gode tips mottas med takk.

Redigert 06.02.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Murofen
24.02.2021 kl 07:48 3781

Bitcoin er i allefall som Fiat penger. Basert på tillit og 0 iboende verdi. Også ett sikkert parameter på at folks tillit til statene svekkes. Folk velger desentralisert valuta før sentralisert. så forsvinner skatteinntekter etc. Men til syvende og sist er det den som får omgjort bitcoin til sentralisert valuta som har vunnet. Tilliten forsvinner, vi vet bare ikke når. Da har mange tapt stort
Yngling ØH
23.02.2021 kl 23:44 3923

Yellen har sendt ut første advarsel. Det kommer kanskje en eller to til før hun kommer med beskjed om at bitcoin handel forbys.
Det er krig mellom Kina og USA. I tillegg kriger USA mot Nord Korea, Iran, Hviterussland, Venezuela og til dels Russland. Både land og enkeltpersoner som er ilagt reaksjoner/svarteliste fra USAs side er big on bitcoin. Om USA gruser bitcoin, så knuser de betydelig del av økonomien og verdiene til noen av deres bitreste fiender.
Jeg tviler ikke et sekund på at det nå legges planer i noen av NSAs avdelinger for å knekke bitcoin og kanskje noen av de andre kryptovalutaene.

USA er ikke tjent med at bitcoin blir en global valuta. Langt derifra.
USA i dag er ikke USA med Trump i sjefsstolen.
Vi er tilbake til pisk og gulrot - politikken USA har ført mot andre land, men Biden har en historikk fra Obama-tiden der han viste at han er en som tåler lite slinger i valsen.

Å sitte med bitcoin i dag, med den ledelsen USA har, der høres uvettig risky ut.
nucleus
20.02.2021 kl 10:02 4170

Pyramide spill er basert på tro og håp, når luftslott rammes, går det fort. Gjelder forøvrig allt, uten substans forankring til virkeligheten.
Jetset
20.02.2021 kl 02:04 4331

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Så det du sier er at når staten lanserer en SENTRALISERT kryptovaluta, som de kan gjøre akkurat som de selv vil med, så vil ingen kjøpe BTC som er DESENTRALISERT, fritt for korrupsjon fritt for sensur samt er transparent, demokratisk samt er beskyttet mot inflasjon pga. det aldri vil eksistere mere enn 21.000.000BTC. Lykke til med den. Det er forøvrig andre prosjekter som kommer til å overgå med desentraliserte finanstjenester, som derivattrading på desentraliserte tradingplattformer.

Det er ikke lenge til man kan flytte hele NASDAQ på en desentralisert exchange uten så mye som en ansatt. Du får kose deg med banken din du, så kan vi som vet bedre nyte godt av 15% rente på innskudd, og lån til 0.7% rente. (Sistnevnte uten at du faktisk trenger å vise fram en eneste lønnslipp.)
Yngling ØH
18.02.2021 kl 12:09 4586

Nouriel Roubini om Bitcoin: "Its like tulip mania" :-)

Tulipan-krakket er forøvrig en fascinerende historie. Hvordan kunne folk være så korka at de betalte enorme summer for tulipanløker. En løk gikk for 5-10 ganger årslønnen til en fagarbeider. I dag ville det kostet 3-6 millioner kroner. For en løk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tulip_mania

I dag kan du i stedet betale 50.000 dollar for en bitcoin. Eller en "røverpeng".
ShoeShineBoy
17.02.2021 kl 19:30 4708

Helt enig. Dette er iferd med å bli en alvorlig trussel mot myndighetenes monopolmakt. Strømforbruket er også helt avsindig høyt. God unnskyldning for offentlig inngrepen. Men jeg tror vi ennå ikke er der. Kan godt være at det må en større krise til før myndighetene tar affære.
Nanoq
17.02.2021 kl 17:05 4819

Det blir nok snart innført sterkere kontroll med Bitcoin-markedet inkl. en meget høy særskatt på Bitcoin-profitt på 70-90% i bl.a. EU og USA...

tviler sterkt på at nasjonalbankene og skattemyndighetene i mye lenger tid vil sitte rolig å se på at store pengebeløp kanaliseres ut i 100% spekulative Bitcoin-investeringer utenfor myndighetskontroll i stedenfor å bli investert i bl.a. aksjer og obligasjoner i den reelle økonomien.

Når et selskap som Tesla velger å investere et milliardbeløp i USD i Bitcoin i stedenfor å investere pengene i f. eks. nye fabrikker og arbeidsplasser, så er det et signal om at det snart må tas noen kraftige grep her fra myndighetenes side.
Yngling ØH
15.02.2021 kl 21:47 5061

Risikoekspert: – Bitcoin er en fiasko
«Black Swan»-forfatter Nassim Nicholas Taleb mener bitcoin er en fadese og har solgt alt han har.

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/02/15/7626313/risikoekspert-bitcoin-er-en-fiasko
Anatoly
10.02.2021 kl 10:48 5344

Usikker på om du forstod svaret mitt ovenfor, de fleste av disse sidene er laget for å se lik ut som etablerte norske nettaviser for å skape falsk troverdighet, men dersom du sjekker linken til nettsiden ser du at det er kun en kopi som ligner de har laget.

Kan du evt. komme med noen kilder for denne påstanden?
Else
09.02.2021 kl 22:54 5482

Det værste er vel at såkaltevelrenommerte nettsider videreformidler disse falske kjendishistoriene.
Anatoly
08.02.2021 kl 18:29 5671

Faktum er at de fleste av disse svindelmailene henviser folk til nettsider som ser ut som de "ekte" nyhetssider med falske artikler om hvordan kjendiser har blitt rike ved å investere i deres Bitcoin produkt for å skape troverdighet.. Alt er bullshit såklart og verken nyhetssidene eller kjendisene har noen tilknytning til svindelen.

Slettet bruker
08.02.2021 kl 14:27 5810

Tesla den første bilforretning med mulighet for og handle bil med BTC
Jeg har til bakskjermen skal vi spleise?
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/02/08/7621868/tesla-apner-for-bitcoin?mobile=1
Else
06.02.2021 kl 14:18 6182

For å fortsette innlegget kan jeg jo nevne at jeg stusser på om Finansavisen og Dagens Næringsliv opplever å være agenter for bitcoin-svindlerne? Det er stadig artikler i disse avisene om kjendiser som fremstår å være vellykkede bitcoin-investorer. Jeg spør med om journalistene og redaktørene virkelig sjekker sannhetsgehalten i disse historiene?