Svend Egil og Lars i Aksjesladder har kjøpt Philly Shipyard


Rekyl til uken?

Se episoden «Skipper skuteløs og REChyl» fra 1 time 31 min og 40 sekunder

http://www.radio-norge.org/podcasts/aksjesladder
Gasman
07.02.2021 kl 09:56 8188

De bekrefter en ting jeg har antatt. At Apollo ikke selger lenger. Min antagelse har vært ganske banalt at de fleste salgene er i bolker med "runde tall", altså 2000, 1500, 3000 etc. aksjer. Vanlige folk som handler, kjøper og selger gjerne et rundt antall. Roboter "tenker" ikke sånn.
Så hva kan vi dra av slutning av det? Jeg tenker at de som selger ikke bryr seg om selskapets verdi, -om aksjen er verdt 50 eller 200. De har ikke nådd et kursmål, eller endret syn på det fundamentale. De kaster kortene fordi aksjen har surnet og det er bare ekstremt kjipt å sitte i en aksje hvor det ikke er tegn til oppgang mens champagnen renner i resten av markedet. Og hvis det ikke er verken fundamental analyse eller en stor eier som dumper som kjører kursen nedover, må det snu. Hvis Apollo ikke lenger selger, er det to muligheter:
1. De synes kursen er for lav.
2. De prøver å selge til en større aktør.

Om det skjer, ville det selvsagt vært tidenes kjøpssignal.


Gasman
07.02.2021 kl 10:00 8171

Sven Egil Larsen:
"...eg har kjøpt litt i eeeh Pilly...E det Philly Shipyard det hette?..."
Håper dette bare er stilen i podcasten, og at det ikke reflekterer interessen investoren har i selskapet han har kjøpt aksjer i...
Redigert 07.02.2021 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
raven12
07.02.2021 kl 13:17 7963

Flink han så tipper 66, 67 kr er kanonbra.
ruda
07.02.2021 kl 14:31 7901

Har ståltro på at dette selskapet kommer til å tjene masse penger fremover
jokke
07.02.2021 kl 15:20 7801

Det stemmer nok det, aksjen har ikke stor omsetning og da skal det ikke mye til før den siger nedover når roboten stadig står på selg. Det at der ikke er signalert hvor mye kontrakten kan utgjøre på bunnlinjen gjør at der er flere spørsmål enn svar. Om en liten uke så er det 4Q og får vi noen svar som peker på oppgang så tror jeg det skal lite til før den passerer 100 igjen. Spent på om de nevner noe angående grøne kontrakter ( vindmøller etc som skal utbygges over der). Vel jeg tror det kan komme noe som snur salgsviljen og velger å sitte. Podcasten var fin, mye humor og alle de tre er dyktige bjellesauer på Xi som det kan være lurt å lytte til. Mener og tror alle tre sitter med phly.......
Frodon
07.02.2021 kl 15:31 7766

Jeg håper det kommer noe info om kapasiteten til verftet, om de holder på å utvide verftet, guiding på marginer på kontraktene de allerede har fått og hva de tenker rundt utbytter. De har veldig mye cash og får forhåndsbetalt bygging av nye skip
jokke
07.02.2021 kl 17:07 7669

Ja, vi kan jo ikke forvente overskudd før 2H-21 når de har full drift. Fra 3Q fikk vi følgende:

Philly Shipyard forventer at de vil fortsette å pådra seg driftstap i 2020 og inn i 2021 på grunn av at verftet opererer med mindre enn full kapasitet under produksjonen for NSMV-programmet. Det forventes at sysselsettingen ved Philly Shipyard vil nå full kapasitet i andre halvdel av 2021.

Det som er positivt med den uttalelsen er at de bekrefter positive bunnlinje fra sommeren og at de kommer til å tjene penger på kontraktene :-) så de som er tolmodige får i pose og sekk når der er full kapasitet og da blir jeg forundret om ikke aksjen er i hundre pluss når våren kommer.

d12m
08.02.2021 kl 07:20 7354

I en as-podd ifjor sommer sa SvendE noe ala "har eg tro på at Trump lleker julenisse og gir Phly gullkantet kontrakt med masse inntjening? Nei!"

Tenker han annerledes nå?
Veim
08.02.2021 kl 08:13 7223

Må ta det meste de sier med en klype salt. Han ene spådde jo ragbarok, ikke bare en, men flere ganger. Først corona, så var det vel Trump og borgerkrig osv osv. Deres utvalgte nyttårsrakketer var vel også lite futt i. Et program for massen, litt som Senkveld på tv2. Ikke det mest opplysende.
d12m
08.02.2021 kl 08:28 7175

Dommedagskongen, ja. Han traff godt på pandemispådommen i januar ifjor, men etter det har det vært så som så.

Jeg hører heller på Invest like the best enn Aksjesladder. Sammenligningen din med Senkveld er ganske god.
Frodon
10.02.2021 kl 09:02 6739

Da er Svend Egil Larsen på topp listen

PHLY SELACO AS Ny på listen 10.000 0,1
7218
10.02.2021 kl 09:07 6716

Hvor finner du den listen? På PHLY sin hjemmeside vises kun topp 20, og der må man ha minst 23000 aksjer.
Joystick
10.02.2021 kl 09:21 6678

Var en børsmelding på endringer
Frodon
10.02.2021 kl 09:43 6631

Nå sa han det selv på Aksjesladder forrige helg, så det kom jo ikke som noe sjokk ;) Men da kom antall aksjer frem, spent på om han fyller på mer etterhvert

Oslo (TDN Direkt): Aksjonærendringer blant utvalgte investorer på Oslo Børs.
Endringene i aksjonærlistene med data hentet fra Infront og Euronext VPS vises i hovedsak to dager etter at hendelsen har oppstått, såkalt T+2 dager. Endringene kan stamme fra ordinært kjøp eller salg, men også fra andre typer transaksjoner eller hendelser.
Listen viser investorer som er blant de 50 største aksjonærene i selskapene.

PHLY SELACO AS Ny på listen 10.000 0,1
Joystick
10.02.2021 kl 10:25 6555

Artic Securities, var det de som hadde den interne analysen for en stund tilbake?
Burde vel komme med den etterhvert, oppdatert.....
Frodon
12.02.2021 kl 08:32 6329

Svend Egil Larsen i Aksjesladder har kjøpt mer aksjer her

PHLY SELACO AS 852 10.852 0,1
Frodon
19.02.2021 kl 23:57 5781

Svend Egil solgte aksjene her, men har kjøpt tilbake igjen. Lars har også fylt opp med mer aksjer i åpningen idag

Hør fra 1 time og 13 min fra dagens aksjesladder

https://m.soundcloud.com/user-368296438/emisjonsflom-kotrading-og-aksjesnork
merida1
24.02.2021 kl 16:39 5122

Ser ut som Apollo har avsluttet salget, og noe annet ville være veldig rart.
Det ble mye oppstyr og uro rundt dette
Og mye rykter om at de vil ut osv. Tror det var et forsøk på manipulasjon av diverse suspekte typer rundt på diverse fora. Som trader i noe større stil. Herunder en av sladdergutta. Som er veldig ivrig etter å presisere at dette ikke er ulovlig. Og på OSE er ingen ting ulovlig ,så da er det fritt fram for slike typer
Hvis det er slik at Apollo virkelig vil ut, å tenker jeg at det ikke burde være noe problem å få solgt aksjen til over 70.- med de utsikter som er nå
Og da mener jeg utenom børs slik at det ikke legger så stort press på kursen
Redigert 24.02.2021 kl 16:41 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.02.2021 kl 08:59 4852

Apollo kjøpte faktisk aksjer den ene dagen ;)

Svend Egil Larsen tilbake på topp listen
PHLY SELACO AS 10.500
merida1
25.02.2021 kl 15:09 4746

Ja, at de prøver å snitte seg ned kan jeg meget godt tenke meg. Hvis det er slik at Apollo har et ganske høyt snitt
At de vil ut med dagens utsikter anser jeg som rykter og fanteri. Helt til en har noe mer konkret å forholde seg til
Gasman
25.02.2021 kl 23:02 4586

Det er jo ikke "rykter og fanteri". Leser du ikke børsmeldinger? hva er det du vil ha som er mer konkret enn det?
Og de snitter seg selvsagt ikke ned.
Med de mengdene aksjer de besitter og den svake likviditeten som er i PHLY er jo det helt umulig.
Greit at du ikke synes det er smart å selge til dagens kurser, men man bør forholde seg til realiteter.
Redigert 25.02.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
merida1
26.02.2021 kl 09:59 4362

Kan ikke se at du har dokumentert at de skal helt ut uansett , og at de ikke snitter seg ned
Jeg mener å huske at du for en tid tilbake skrev at Apollo sikkert skal ut , men at du like etterpå skrev at de sikkert ikke skal ut
Du vet hva en Værhane er for noe?
Redigert 26.02.2021 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
bravi
26.02.2021 kl 16:43 4247

Realitetene er at kursen ligger i en nedadgående trend med liten omsetning. Caset skuffer kursmessig, nå er kursen snart der den var før de meldte skip 3 og 4 og denne reparasjonsjobben. Har ikke markedet noen tro på at de vil tjene kr på disse kontraktene?
bvo1
26.02.2021 kl 21:49 4042

Dvs. at med dagens kurs prises verftet omtrent likt cashbeholdning, og at kontrakter på 10-12 mrd. +eiendeler prises til ca null. Er vel ikke annet å si enn at dette er billig. :)
Gasman
26.02.2021 kl 23:14 3994

Værhane har jeg aldri vært.
Jeg er ganske sikker på at de skal ut, siden de har benyttet anledningen når det har vært gode nyheter og høyt volum til å selge. Dette har de meldt, så det er ikke noe å diskutere. Det stemmer at jeg ikke trodde det var de som kjørte kursen ned på vanlige dager med lavt volum, og at jeg oppfattet dette som vanlige tradere som kaster kortene. Mest ut i fra at handelen var mer preget av vanlige poster som det er rasjonelt for oss som betaler kurtasje å selge, og at det var mye runde tall. Jeg tror ikke Apollo vil ut for enhver pris heller. Men det var andre som sa de hadde fulgt aksjonærlisten fra dag til dag og kunne bekrefte at Apollo solgte daglig. Jeg har ikke sett de listene selv, men det var visst noe på XtraInvesor. Jeg aner ikke hva slags bunnkurs Apollo har, men det burde hele tiden være en mulighet for noen med kapital å ta en telefon å kjøpe dem ut. Men det har ikke skjedd, så det virker ikke som det står investorer i kø og vil ha Philly billig. Jeg har ikke noen stor post i Philly, men nok til at det gjør litt vondt å se kursen falle dag ut og dag inn. Så hvis du tror jeg er ute etter å snakke ned aksjen, er det ikke i min interesse. Jeg er bare litt lei av ubegrunnede konspirasjonsteorier og realitetsfornektelse, som man finner på ALLE diskusjonstråder på FA- forum.
Redigert 26.02.2021 kl 23:17 Du må logge inn for å svare
Frodon
27.02.2021 kl 08:44 3845

Aker selskapet prises UNDER cash beholdning, har kr 0 i gjeld og ordre på ca kr 13 milliarder allerede

Brukt usd 8,67 i regnestykket
Antall aksjer i Philly Shipyard: 12.574.525

Markedsverdi på selskapet ved kurs kr 66,0 kr 830 mill

Totalt cash pr 31.12.2020 kr 844 mill. (Fra Q4 rapporten 11.2.2021, Total cash and cash equivalents of USD 97.4 million at 31 December 2020, excluding USD 26.4 million of restricted cash)

Gjeld kr 0 (Fra Q4 rapporten 11.2.2021, Total interest-bearing debt was USD 0 at 31 December 2020 compared to USD 59.9 million at 31 December 2019. The Welcome Fund loan of USD 60.0 million was fully repaid at maturity in March 2020)

Kr 10,4 milliarder i ordre, ventet å øke til kr 13,05 milliarder. Med 6% margin utgjør dette et overskudd på kr 606 (ca kr 48 pr aksje) til 761 mill (ca kr 60 pr aksje) Med 10% margin, utgjør dette et overskudd på kr 1 milliard (ca kr 80 pr aksje) til 1,2 milliarder (ca kr 95 pr aksje). (Fra Q4 rapporten 11.2.2021, To date, TOTE Services has ordered the first four ships in the NSMV program, with a total order intake in excess of USD 1.2 billion. If all five NSMVs are ordered, then the contract value would total approximately USD 1.5 billion with the final delivery in 2025.

Eierandeler totalt på kr 2,08 milliarder (Fra Q4 rapporten 11.2.2021, Total assets were USD 240.3 million at 31 December 2020 compared to USD 161.8 million at 31 December 2019, with the increase resulting mainly from (a) an increase in cash and cash equivalents (unrestricted) of USD 46.7 million, (b) a net decrease in restricted cash of USD 40.1 million, (c) an increase in other current assets of USD 42.0 million, including USD 39.6 million due to prepayments to suppliers for the NSMV program, (d) an increase in income tax receivable (long-term and short-term) of USD 22.3 million due to the CARES Act and (e) an increase in deferred tax assets (long-term) of USD 8.5 million. The key factors contributing to the changes in cash and cash equivalents (unrestricted) and restricted cash are described below)

Link til Q4 rapporten 11.2.2021

http://files.zetta.no/www-phillyshipyard-com/upload/phly_q4_2020_report.pdf

https://investor.dn.no/#!/Aksje/S102/PHLY/PHILLYSHIPYARD

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/02/12/7621252/philly-shipyard-i-pluss-pa-skattefordel
merida1
27.02.2021 kl 15:39 3677

Helt umulig å diskutere med slike værhaner : - De skal ut...eh de skal ikke ut for enhver pris. - Andre som sier dette... - de har meldt det...osv (Dokumentasjon?)
.....-De snitter seg ikke ned , skriver du ........ . Det vet du veldig lite om . Andre melder at de har kjøpt aksjer

Helt uten dokumentasjon i dine skriverier. Er det noen som konspirerer så er det deg selv
Jeg orker ikke å diskutere med deg, så da er det enklere å bruke blokkeringsmuligheten. Og jeg oppfordrer deg til å gjøre det samme. Så slipper vi å bruke tid på dette tullet
Redigert 27.02.2021 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
Gasman
27.02.2021 kl 17:21 3590

For dokumentasjon: Gå på meldinger fra selskapet og les. Kjære vene, det kan da ikke være sånn at jeg må legge ut dokumentasjonen som ligger på selskapssiden!
Gasman
27.02.2021 kl 17:23 3586

Stålprisene har jo gått i været den siste tiden og er forventet å stige videre. Noen som vet hva dette får av konsekvenser for Phly? Dette gjør vel byggingen vesentlig dyrere? Takknemlig for svar.
Gasman
27.02.2021 kl 19:09 3509

Jeg svarer meg selv her😀. Fra Q4:
The Company is exposed to changes in prices of steel and other materials and duties, tariffs and other taxes imposed on goods imported from foreign (non-U.S.) countries. The Company attempts to mitigate its exposure with respect to steel and other material price escalation and increased taxes on imported goods by attempting to pass these risks on to its end customers. The NSMV contract includes a steel cost adjustment clause for steel plates.
Gasman
27.02.2021 kl 20:01 3437

Leste i en rapport om bulk (datert februar 2021) at stålkostnader sto for ca 30% av totalkostnaden for nye skip. Det er nok ikke helt overførbart til marinefartøy, som jeg antar er mer sofistikerte fartøy, men det sier jo en del om hvor mye dette betyr for totalkostnaden. Godt de har en klausul som begrenser impacten på NSMV’ ene.
bravi
27.02.2021 kl 21:02 3350

Ikke helt samnenlignbart med en bulkbåt som er bygget f.eks i østen. Skal de bygge skroget i Us blir skroget relativt dyrere pga. labour cost. Husker for noen år siden da de bygget supplybåter i Norge var skrog inkl. maling under 30% av total kost, men da ble skrogene bygget i Romania, Tyrkia, Polen og slike steder. Det er ikke uten grunn at de tviholder på Jones Act
jokke
27.02.2021 kl 21:13 3329

Ja slike klausuler er helt avgjørende for økonomien i prosjektet da materialkostnader, utstyrspakker avgifter etc levert fra 3 part kan utgjøre en stor risiko og skal leverandør ta høyder for slikt så måtte prisingen også vært mye høyere. Dette kjenner mottaker til og de tar derfor noe av risikoen i slike prosjekter på seg sjøl.
Mener jeg har lest at Congressen bevilget 90mUSD pr skip (fra 300 til 390 mUSD) mer til skip 3 og 4. Phily mottar jo også var 10% ved kontraktsinngåelse så de har nok kjøpt inn stål til alle fire skipene for å eliminere risiko.
Redigert 27.02.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
bravi
27.02.2021 kl 21:30 3316

Ikke sikkert de har køpt inn stål til alle 4 skipene allerede,, stålprisen kan godt gå nedover igjen innen de må bestille til skip 3 og 4. Leste at Us har innført 25% toll på stål og 10% på Aluminium, men at det allikevel importeres stål. Da har amerikanske stålverk også justert sin pris slik at den blir samme som for import stål.
Frodon
27.02.2021 kl 22:26 3256

Det som er viktig, er detaljene i kontraktene og de er ikke kjente. Hvis de betaler mer for stålet nå, kommer det an på hvilken valuta de kjøper det med og fra hvilket land. Dollar har gått opp siste tiden
Gasman
28.02.2021 kl 01:02 3143

Da kontrakten for første to skip ble inngått i april 2020 var prisen for et tonn stål USD 468. Februar 2021 står i 1268, så dette er dramatisk.

https://m.investing.com/commodities/us-steel-coil-futures-historical-data

Det er litt uklart etter det som står i Q4 i hvor stor grad Philly har sikret seg mot dette. Bekoster oppdragsgiver merkostnadene fullt og helt? Og det er bare platestålet som er nevnt. Det er jo det viktigste, men det er mye annet som også skal med. Jeg kan ikke mye om skipsbygging, men dette ville jeg tro var veldig viktig.
Det er antatt i følge denne analysen at prisene på stål vil falle fra Q2: https://ihsmarkit.com/solutions/steel-forecast.html
Det blir hevdet at problemet for industrien i øyeblikket ikke først og fremst er de ekstreme prisene, men rett og slett tilgangen til stål!
bravi
28.02.2021 kl 09:48 2969

Økningen i stålprisen fra 468 til 1268 Usd/ ton (dette var vel for steel coils) er veldig stor og unormalt mye. Klart det vil ha konsekvenser, men hvis Philly har sikret seg når det gjelder plater vil ikke dette gjøre så stort utslag men noe økning i innkjøpskostnader vil det bli uansett. Man kan anta at skroget er 75% plater og 25% profiler (begge hot rolled). I tillegg vil det bli økte kostnader på innkjøp av rør osv. og på utstyr, utstyrsleverandører er raske til å justere priser når material kost øker.
Frodon
28.02.2021 kl 10:55 2898

Da verftet regnet på kontraktene og da kontraktene ble signert, er 2 forskjellige tidspunkt. Siden dette er det amerikanske forsvaret, kan det raskt ha gått 4-6 måneder fra anbudet ble gitt til det ble signert. Jeg har vært innkjøpsansvarlig før (ikke på verft), og når vi fikk inn signerte kontrakter, bestilte vi varene fra leverandøren med levering frem i tid. Dvs da er risikoen tatt ned på produkt prisen. Så du kan snu dette andre veien, hvis verftet låste inn prisene den gangen og de har mye stål til overs, kan de kanskje selge det de har for mye til andre med høy fortjeneste ;) Aker konsernet er ikke en gjeng med amatører. Hvis du tror det, brde du ikke kjøpe aksjer i selskapet ;)
bravi
28.02.2021 kl 12:44 2784

Når ble stålet bestilt? Neppe samtidig med at kontrakt ble inngått. Før et skipsverft bestiller skrogmaterialer vil de ha skrogtegningene godkjent fra et klasseselskap (ABS), de tegningen blir normalt ikke sendt til godkjenning før verftet har en kontrakt og det vil ta noen måneder før de blir godkjent. Forstår at Philly er designer her, da kan de ha fått betalt fra Tote for design og klassegodkjenning på forhånd, vet vi noe om det? I så fall kunne de ha bestilt materialene for skip 1 og 2 når den kontrakten ble signert. Når det bestilles stål fra et stålverk må første del betales samtidig med bestillingen for å få din plass i køen. Philly har ihvertfall ikke bestilt noe for skip 3 og 4 før den kontrakten var på plass.

Ser vi på tidslinjen her virker det ikke som første del av stålet til skip 1 ble bestilt før langt ut på høsten 2020. De fikk kontrakt i April 2020, hadde steel cutting først i Desember 2020, det er lang tid. Regner med at detaljert design for skrog ble utarbeidet sommer/høst 2020 og ingenting ble sendt til godkjenning før sent 2020. Har enda ikke hørt at de har foretatt Keel-Laying, kanskje de enda driver med skrog design?
Redigert 28.02.2021 kl 13:05 Du må logge inn for å svare