Svend Egil og Lars i Aksjesladder har kjøpt Philly Shipyard


Rekyl til uken?

Se episoden «Skipper skuteløs og REChyl» fra 1 time 31 min og 40 sekunder

http://www.radio-norge.org/podcasts/aksjesladder
Frodon
28.02.2021 kl 15:52 3444

Dette er fra Q4/20 rapporten

Operational risks

"The Shipyard has fixed-price subcontracts in U.S. dollars for the detailed design and major equipment for the NSMV program. As is common in the shipbuilding industry, the Shipyard’s projects are typically performed on a fixed-price basis. Under fixed-price contracts, PSI receives the price fixed in the contract, subject to adjustment only for change-orders. In many cases, these vessels involve complex design and engineering, significant procurement of equipment and supplies and extensive construction management. Management uses its best efforts to properly estimate the costs to complete PSI’s project awards; however, PSI’s actual costs incurred to complete these projects could exceed its estimates. The NSMV contract is a fixed-price contract"

Financial risks

"The Company is exposed to changes in prices of steel and other materials and duties, tariffs and other taxes imposed on goods imported from foreign (non-U.S.) countries. The Company attempts to mitigate its exposure with respect to steel and other material price escalation and increased taxes on imported goods by attempting to pass these risks on to its end customers. The NSMV contract includes a steel cost adjustment clause for steel plates"

"The Company is subject to exchange rate risk for purchases made in currencies other than the U.S. dollar. The Shipyard has fixed-price subcontracts in U.S. dollars for the detailed design and major equipment for the NSMV program"

http://files.zetta.no/www-phillyshipyard-com/upload/phly_q4_2020_report.pdf
Redigert 28.02.2021 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
bravi
28.02.2021 kl 17:03 3385

Du skriver at verftet låste prisene sine på materialer og at de derfor kan selge det som blir for mye til andre med høy fortjeneste. Dette stemmer ikke helt, for f.eks stålplater passer neppe plateformatene med det andre ønsker å kjøpe. Tror ikke Philly kjøper materialer på spekulasjon for videresalg, de har nok med å fremskaffe materialer for sine egne prosjekter.
Hva tror du Tote sier hvis de oppdager at Philly kjøper mere materialer enn det som trenges og forlanger priskompensasjon for det?
Redigert 28.02.2021 kl 17:17 Du må logge inn for å svare
Gasman
28.02.2021 kl 17:31 3402

Se datoen i linken din. Den er over et år gammel...
Jeg la i et tidligere innlegg link til aktuelle priser.
Redigert 28.02.2021 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
bravi
28.02.2021 kl 17:45 3370

Vanskelig å finne oppdaterte priser på stål til skipsbygging. Undersøkte litt i Kina, det kan variere litt mot Usa men stålpris er litt som oljepris samme overalt og stort sett samme trender.
Pris pr. tonn Kina i Usd, korrigert for valuta 6,48 og Vat 13%.
16/10-20 $600
1/1-21 $726
25/1-21 $683
26/2-21 $717
Merk at Usa har lagt på 25% toll på import av stål.
Redigert 28.02.2021 kl 17:53 Du må logge inn for å svare
Gasman
28.02.2021 kl 17:53 3356

Jeg mener linken jeg la ut viser de riktige prisene, og de samsvarer med rapporten om stålpriser i USA som jeg la ut i samme innlegg. Det er priser på hot rolled coil steel, som er det man bruker i skipsbygging. Men alle stålprodukter er selvsagt kraftig opp. Hva mener du er feil med de linkene jeg la ut?
Redigert 28.02.2021 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Gasman
28.02.2021 kl 18:04 3336

Og som rapporten viser er US-priser i øyeblikket høyere enn resten av verden, pga. svært redusert produksjonskapasitet.
Frodon
28.02.2021 kl 18:25 3302

Hvor er det du leser at jeg skrev Philly Shipyard har låst sine priser på materialer?

«Du skriver at verftet låste prisene sine på materialer»
bravi
28.02.2021 kl 18:31 3291

Jeg leste innlegget ditt kl. 10.55
Philly sier selv at de for å ta ned risiko har låst stålprisen. Da blir kompensert hvis prisen øker/ må betale tilbake hvis prisen går ned.
Redigert 28.02.2021 kl 18:38 Du må logge inn for å svare
bravi
28.02.2021 kl 18:35 3282

Gasman, ikke helt riktig å se på hot rolled coil (det er tynn plate i rull), se på priser for hot rolled plates.

Leste et sted at priser fra amerikanske stålverk nå er ca. 25% dyrere enn importert stål. Med toll på 25% blir det da ganske likt for kjøper.
Redigert 28.02.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Gasman
28.02.2021 kl 18:55 3250

Jo da. Jeg la vel deler av samme tekst ut i går også. Men prisene på karbonstål(!) fra februar 2020 kan jeg ikke se se er relevant for det vi diskuterer. Det handler jo om hvorvidt de økte stålprisene påvirker marginene til Philly. Som det står i teksten du la ut, er økte stålpriser blandt faktorene de anser som risiko. De skriver at de «forsøker» å sikre seg mot dette, og at de har en klausul for å kompensere for prisøkninger på platestål for NSMV’ ene. Det vi altså vet, er at stålprisene er dramatisk opp, spesielt i USA og at dette er definert som risiko. Vi vet ikke hvor stor risikoen er, både fordi vi ikke vet hvordan og i hvilken grad dette er sikret i kontraktene.
Gasman
28.02.2021 kl 18:59 3239

Se grafer i rapporten jeg la ut. De viser at prisen i USA er høyere enn Kina og Europa, og har hatt en mer dramatisk utvikling den siste tida. Men de forklarer hvorfor de mener de vil falle i Q2. Du har sikkert rett i at plates er riktigere enn coils, men prisutviklingen er den samme.
Redigert 28.02.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.02.2021 kl 20:05 3161

Da er jo case closed, så er det opp til investorer å kjøpe aksjen hvis de tror Aker sine arbeidere har skrevet under en god kontrakt. Hvis ikke, er det bare å holde seg unna aksjen.
merida1
28.02.2021 kl 23:28 3003

Det er ganske vanlig ved verft å prøve å belaste kunden ved f.eks høyere stålpriser, og jeg vil tro at Philly har gått så lang de kunne på det området .
Helt til de forstod at de kunne risikere å miste kontraktene
Og Philly kan også ha liggende en god del stålplater og profiler beregnet for skip
merida1
02.03.2021 kl 09:45 2697

Merk dere at Ro har økt ganske mye . Han er veteran i selskapet
Garcia
02.03.2021 kl 10:28 2640

Bra, verdiene kommer nok frem før eller siden...
jokke
02.03.2021 kl 12:31 2509

Ja hvem er Lars Ro, han bor på Vestlandet er født i 1953 og har stor formue, eier 45000 aksjer i phly som 13. største eier.
Frodon
03.03.2021 kl 08:55 2328

Da har Svend Egil solgt igjen. Like raskt som forrige gang, loool

PHLY SELACO AS Ut av listen
Redigert 03.03.2021 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
jokke
03.03.2021 kl 09:03 2307

Han spådde krakk fra i går, derfor han solgte :-)
Frodon
03.03.2021 kl 09:19 2273

Hehe, stemmer det ;)
Redigert 03.03.2021 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
merida1
03.03.2021 kl 11:09 2192

Noen som vet hvordan det gikk til slutt da han var etterforsket at Marketwatch for en del år siden?
Frodon
10.03.2021 kl 08:49 1720

Da er Svend Egil tilbake på listen

PHLY SELACO AS Ny på listen 10.708
Redigert 10.03.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare

Svend er trader på sin hals. Lite vits å følge hans krumspring.
Garcia
10.03.2021 kl 10:43 1599

Det jeg synes er "rart " er at ledelsen ikke løfter en finger for å øke kursen, ikke kjøper de, ikke noen positive nyheter, ingenting...
5-10.000 aksjer i innsidekjøp hadde jo gjort underverker her...
merida1
10.03.2021 kl 10:57 1578

Kursen er blitt uvesentlig i Philly. Det er blitt en bank der det betales utbytte hvis de i det hele tatt tjener penger.
At ledelsen visstnok har sagt at det ikke er en bank faller på sin egen urimelighet
Kursen varierte da det gikk rykter om salg, men det har de trolig lagt på is i overskuelig framtid
Hvordan de skal klare å hanskes med Corona -situasjonen gjenstår å se. Der var vel 3000 nye tilfeller i PHIL bare i går
PHIL City har vel en befolkning tils. Norges. Og her var det til sammenligning knapt 900
Redigert 10.03.2021 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Garcia
10.03.2021 kl 13:10 1487

Mulig det skyldes corona , de har jo selv sagt at vi får utbytte senere..
Skulle de ha 5-10% marginer på disse kontraktene pluss inntekter på vedlikehold samt det de har i kontanter er det jo helt spinnvillt...
merida1
10.03.2021 kl 13:31 1464

Jeg tror det er av usikkerhet om de i det hele tatt vil få netto at de holder tilbake utbytte. Dette sa vel Nerbøvik også. En må dessverre ta høyde for at de vil gå i minus. I hvert fall til Coronaproblemene er under full kontroll
Garcia
10.03.2021 kl 13:45 1441

Ja, det forklarer vel det meste i phly nå....
Frodon
11.03.2021 kl 08:56 1296

Han fyller på med litt mer aksjer. Han er en dyktig investor. Hadde vi kjøpt samtidig som han og solgt samtidig, hadde sannsynligvis 99% av oss gjort det bedre på børsen, loool

PHLY SELACO AS 1.000 11.708
merida1
11.03.2021 kl 09:29 1264

Tror aksjen krakker på grunn av Corona-problem
Det er vanskelig nok i en bedrift der det er få arbeidere. På et nybygg på et verft er det flere hundre som vanligvis jobber tett på hverandre
Redigert 11.03.2021 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.03.2021 kl 08:44 1085

Kristian Falnes fortsetter å fylle opp med aksjer her, det lover godt. Synd han ikke kjøper hele posten til Apollo, loool

PHLY KRISTIAN FALNES AS 3.286 23.286 0,2
PHLY SELACO AS 100 11.808

https://e24.no/boers-og-finans/i/awaV3O/tidligere-stjerneforvalter-kristian-falnes-gikk-paa-boerssmell-tappet-egenkapitalen-for-22-mill-kroner-i-2018
merida1
12.03.2021 kl 10:53 1010

En kan vel haape at SE og K snubler i hverandre på vei ut

At Kristian Falnes kjøper seg opp her liker jeg veldig godt! Han har tjent 250 millioner på å slå børsen siden 2014. Det er bare å sitte stille å vente her folkens. Fin oppgang idag. God helg!
Redigert 12.03.2021 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
bravi
12.03.2021 kl 20:50 778

Dette har vært trege greier kan man si men nå virker det som kursen begynner å nærme seg 70, vi får se om det fortsetter i neste uke. Tror at kommer kursen først opp mot 80 på litt større omsetning vil markedet våkne og da kan den glatt fly over 100. Før eller senere vil ordre reserven vises på kursen.
Frodon
12.03.2021 kl 21:07 757

Kristian ble spurt hvorfor han kjøper aksjer i Philly Shipyard. Svaret var at selskapet er billig 😜 Det vet jeg jo, men hvorfor er det så billig? Hvor blir det av investorer som kan regne?
BoatUp
17.03.2021 kl 09:46 387

Der var SELACO ute igjen. Får se om ikke toget går fra han denne gangen