MSEIS - En vinner i oil service fremover

focuss
MSEIS 07.02.2021 kl 12:56 82383

Magseis er inne i en periode med sterk kursutvikling og det er ikke uten grunn. Ikke bare fordi de har kuttet 60-70% av kostnadene og er noe så sjeldent som et oilservice selskap som tjener penger, men mest fordi de tilbyr en teknologi som er veldig tidsriktig.

Magseis er et oil service selskap som tilbyr havbunnseismikk til oljeselskapene. Denne type seismikk er særlig utviklet for å gi oljeselskapene et verktøy for å optimalisere produksjonen fra oljefelt som er i drift og gjerne har vært det noen år. Oljeselskapene har gjerne investert mange 10 talls milliarder for å installere en produksjonsplattform som skal produsere olje fra et reservoar som har mange kvadratkilometer i utstrekning. Alle oljefelt vil komme i en fase hvor produksjonen fra plattformen faller slik at kapasiteten på plattformen ikke utnyttes. Vannproduksjonen fra brønnene vil derimot øke og også hindre god utnyttelse av plattformen. Magseis sin teknologi vil fortelle oljeselskapene hvor de bør plassere nye produksjon og injeksjon brønner for å optimalisere det økonomiske resultatet av sine investeringer.

Magseis Fairfield er et ledende selskap i denne bransjen. Det er usikre tider for oljeselskapene og kanskje vanskeligere enn noen gang å forutse fremtidige oljepriser. Dette ikke mins grunnet OPEC sin reservekapasitet, stort trykk for å produsere grønn energi og amerikansk skiferolje som kan tilby stor uforutsigbar produksjon.Av disse grunner er det naturlig at oljeselskapene holder tilbake tradisjonell leting som er veldig dyrt, har stor risiko og i beste fall vil gi payback om 10-15 år. For oljeselskapene blir det da langt mer attraktivt å satse på å øke produksjonen fra reservoar som allerede er utbygget da det krever minimale investeringer, alt er relativt, og kort «pay back time»

Nå er det ikke bare denne type jobber Magseis Fairfield kan tilby. Før jul ble en stor havbunnseismikk jobb over et stort modent men komplisert område i UK ferdigstilt. Ett område oljeselskapene har store forventninger til da det ligger i et modent område med lett tilgang til infrastruktur som gjør at selv små funn vil bli attraktive. Her har Magseis Fairfield fått en del forhåndsbetaling fra oljeselskap som er interessert. Dette er en såkalt Multiclient ( MC) seismikk som flere oljeselskap vil kjøpe sine biter av fra Magseis. Tror Magseis vil levere kanonvekst i årene fremover.

Redigert 07.02.2021 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
Nidaros-andy
12.02.2021 kl 23:14 5755

Vi lever jo i en verden der grønn stripe under logoen kan bety mer på børsen enn en grønne tall i regnskapet. SBX gikk jo fra 4 til 15 kroner på en grønn setning😁(beklager flåsete, men grønt selger) God helg.
Apache_Kafka
12.02.2021 kl 23:19 5732

Sbx har 1/10 av aksjene til msesis
Slettet bruker
12.02.2021 kl 23:27 5717

Hehe..
Er det slik du regner på caset og handler aksjer?

SBX har 0,1% av cashbeholdningen til Mseis, 10000% mer gjeld, ordreboken til Mseis er noen 1000% større og det er noen 1000% forskjell på driftsresultatet også, alt dette i Mseis sin favør.
Men bare kjøp SBX du, MSEIS trenger aksjonærer som kan lese regnskap og skjønne faste verdier.
Aksjeamatøren
12.02.2021 kl 23:49 5645

Mye hyggelig lesning her etter kveldsvakt. Ser også oljeprisen er hoppet opp nesten 3% til RT 62,64.

Er enig med at mange kan ha lavt snitt og noen føle på høydeskrekk og noen ferske som kjøper og selger for noen øre opp. Mitt håp er at Mseis endelig får litt mediedekning og omtale etter enda et flott resultat i en ellers rød sektor. Litt reklame hadde ikke skadet og få noen nye aksjonærer i aksjen. Mange her inne anser seg selv som ferdigkjøpt siden vi kom inn på 1-2kr og driver kun med støttekjøp, men ikke noe som beveger kursen.

Kan si mitt mål før noe salg blir vurdert er 12,90kr da vil jeg ha 1000% økning som jeg aldri har klart før. Kan bare anbefale å legge aksjene i skuffen og kikke litt på dem av og til om kvartalene fortsetter som nå. Finnes mange andre aksjer å trade, men slike case som Mseis er best å la ligge og tjene langsiktig på.
Nidaros-andy
13.02.2021 kl 06:58 5424

Unødvendig av meg å dra seabird inn i dette. Jeg har ingenting hverken for eller i mot dem. Poenget mitt var at jeg mener vi har vært i en generell "grønn luftslott" periode der håp og tro har hatt mer å si for kursen enn cash, gjeld og inntjening. Og at klassiske olje eller oljeservice selskaper som har gjort en liten grønn rebranding har skutt fart. Så det har kjentes ut som om det har vært viktigere å få noe grønt inn på hjemmesiden eller lage et grønt datterselskap enn å levere overskudd.
Osloeke78
13.02.2021 kl 08:34 5312

Kjøpte Magseis for lenge siden på 4.9 og da skulle den være billig den gang. Vært med hele veien ned og endelig i lyseblått igjen👌
Odi.1
13.02.2021 kl 08:41 5312

Ny Lyout på Nettsiden til MseisFa… Nice https://magseisfairfield.com/
"andletskrubb"
Slettet bruker
13.02.2021 kl 08:48 5304

Tipper du må selge på 14.19 for å få 1000 % 😉
Slettet bruker
13.02.2021 kl 10:12 5161

Har selv en liten post her. Angrer som pokker på at jeg ikke kjøpte mer i fjor da den var komisk billig.

Seabird og Magseis blir vinnere i seismikk. PGS kan også bli bra på et senere tidspunkt.
Redigert 13.02.2021 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
kroif
13.02.2021 kl 10:26 5192

Helt klart at vi går en veldig spennende uke imøte.
Som noen skriver her kan man allerede lett regne seg frem til kurs 10kr med det vi allerede vet., Q4 kan bedre det regnestykket.
Da er det ikke tatt høyde for reprising av seismikkbransjen og fremtidsprising.
Så finnes det andre jokere også, erstatning fra rettsaken, konsolidering i bransjen.

Eller så kan det jo tenkes at noen større aktører ønsker en stor aksjepost, eller eksisterende ønsker og snitte ned når de ser at marginene er snudd for godt på tirsdag.
Uansett, så klarer jeg ikke helt å se hva som skal få aksjekursen til å falle særlig herfra, anyone?
Så til uken ser jeg for meg alt fra status Q til dobbling av aksjekurs.

God helg!
Odi.1
13.02.2021 kl 11:08 5161

Helt sikkert helt motsatt etter at hele verden har stått i stampe, flyene kommer snart til å surre som fluer rundt ett kadaver i ørkenen.
Verden står kritisk i energimangel på grunn av helt total skivebom med solparker og vifter som leverer 10% kapasitet , en så nesten en stor katastrofe i Europa for noen uker siden. Samtidig stenger Biden og co ned energi produksjon for fote, dette må erstattes av verdensledende olje og gass teknologi.
Bull så det holder i åres vis for selskap som Magseis Fairfield.
Slettet bruker
13.02.2021 kl 11:13 5146

Å gå tilbake til det fundamentale for å sette riktig pris på en aksje kan nok gjerne føre til at en hel haug med oppblåste grønne selskaper, evigvarende Biotek caser og PE monster som Tesla, Kahoot, Norwegian, Seadrill m.m. faller merkbar i et sånn scenario. Men hva skjer da med de penger som tas ut av den type aksjer tro? Jeg tror de fort vil finne veien til aksjer som forsvarer en betydelig kursoppgang akkurat med det fundamentale. Det er her Mseis kan/burde komme i bildet. Men dette er min mening....
Odi.1
13.02.2021 kl 11:19 5113

A1 = Tjene penger , kroner eller dollar spiller ingen rolle. Dette er det fundamentale for alle konturerende selskap rundt i hele verden.
focuss
13.02.2021 kl 11:45 5028

Produksjonsprofilet fra en tradisjonell produksjonsplattform er beskrevet av en rask produksjonsøkning til såkalt platå hvor plattformens kapasitet utnyttes 100%. Platåfasen kan typisk holdes en periode på 2-10 år. Da starter en decline som går over i en lang haleproduksjon. Decline og haleproduksjonsfasen kan typisk være 30-40 år og plattformene designes for å ha strukturell styrke/levetid minst så lenge. I hele denne lange perioden på 30-40 år vil det være aktuelt å skyte ny havbunnseismikk. Når man kommer til haleproduksjonen så blir produksjonen etter hvert så lav at produksjonen ikke lenger blir lønnsom. Selv i den perioden blir havbunnseismikk viktig da det blir en kamp for å øke produksjonen for derved å utsette fjerning av installasjoner i flere år. Kostnader for fjerning er betydelige og det ligger mye nåverdi i å utsette den. Så havbunns seismikk er aktuelt i store deler av en produksjonsplattforms levetid.
Hardly
13.02.2021 kl 11:47 5074

Små selskaper vil alltid falle mest på kort sikt under en større korreksjon uansett om det fundamentale er i på stell eller ikke.
Ser på en slik korreksjon som en glimrende kjøpsmulighet så da gjelder det a ha litt cash i banken.
Innen mai er jeg ganske sikker på at vi vil få en korreksjon.
focuss
13.02.2021 kl 11:54 5048

Meldingen under er fra i fjor sommer. Vellykket avslutting ble meldt før jul. Inntekter kommer i tiden fremover.

Magseis Fairfield secures additional pre-funding for ongoing multi-client project
(Oslo, 29 July 2020) Magseis Fairfield has together with our partner, CGG, secured pre-funding from another oil major for the extension of the OBN Cornerstone multi-client survey in the North Sea. This both confirms the industry interest in the area and reduces Magseis Fairfield’s relative exposure in the project.

“Together with CGG we are bringing together leading nodal acquisition and data processing technologies to re-image this mature basin with superior imaging quality. The project was developed in close collaboration with the industry, and we are confident that higher quality data will generate value creation opportunities for our clients,” says CEO Carel Hooijkaas in Magseis Fairfield. The Oil and Gas Authority’s 32nd offshore license round includes a significant number of blocks in the project area and is expected to generate further interest in the Cornerstone multi-client data.

The project had already been granted partial pre-funding from another oil major when it was announced in November 2019. The survey commenced in March 2020 and will with this extension run to the end of 2020 North Sea season. Planning for next year’s program is well underway, as not all prefunded commitment areas will be covered during this season.

“For us this is further supports our multi-client strategy and provides a significant further de-risking of this project. As earlier communicated, we have taken decisive action to preserve our financial flexibility and ensure a good entry into 2021, and this supports those efforts,” says Hooijkaas.


For further information, please contact:


Carel Hooijkaas, CEO
Tel: +47 480 49 277
Email: carel.hooijkaas@magseisfairfield.com

Mark Ivin, CFO
Tel: +47 94 88 86 06
Email: mark.ivin@magseisfairfield.com

---

Magseis Fairfield is the global leading provider of ocean bottom seismic (OBS) technology and data acquisition projects. The company has a flexible business model with full scale node operations, as well as lease and sale models. The Marine Autonomous Seismic System "MASS" nodes and the range of Z-nodes combined with handling systems and source technology enables market leading deployment speed and highly cost-efficient acquisition of data with exceptional quality.

The Company is headquartered in Oslo, Norway and has offices in US, Sweden, UK, Brazil and Singapore. This information is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
focuss
13.02.2021 kl 12:00 5028

UTSATT FRA 21 TIL 22


OBS. Kontrakten inngått allerede juni i fjor sommer men starter nå i mai og repetisjons ordrer ser sannsynlig ut.

Magseis Fairfield secures OBN program in the North Sea for 2021
(Oslo, 30 June 2020) Magseis Fairfield is pleased to announce the award of a 4D OBN monitor survey in the North Sea 2021 summer season, with potential follow-on work in subsequent years.

“In the current market, clients are sharpening their focus on the value creation on existing fields, and our Ocean Bottom Node services offer a powerful tool to this end,” says Carel Hooijkaas, CEO in Magseis Fairfield.

“We have taken decisive action to align costs and capex in a challenging market, to protect our operational and financial flexibility and ensure a good entry into 2021. This program is a confirmation of our leading market position, and we are glad to see that we are now beginning to expand our backlog further into next year”, says Hooijkaas.

The program will start in May 2021, and potential work in subsequent years will be of a similar scope.

For further information, please contact:
Redigert 13.02.2021 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
focuss
13.02.2021 kl 12:07 5005

Her er eksempel på en kunde som like godt kjøper noder av MF. De ønsker vel hyppige repetetive undersøkelser eller kontinuerlig overvåkning av reservoaret.

Magseis Fairfield signs system sales contract for Z100 nodes
(Oslo, 17 February 2020) Magseis Fairfield has signed a system sales contract for delivery of Z100-nodes to an existing client in Asia. The delivery complements the client’s existing Z100 system and enhances their ability to execute large scale transition zone and shallow water Ocean Bottom Node surveys.

“While our current operations are focused on deep-water surveys, this award goes to show that we also offer competitive node systems for shallow-water surveys through our technology sales and lease business”, says Magseis Fairfield CEO Carel Hooijkaas.

The contract will be filled with an immediate shipment of the first half of the total volume of nodes from inventory, and through delivery of the second half of total volume from new-built nodes in the second quarter 2020.

“This is a profitable addition to our near-term backlog. It remains a top priority for us to continue to rebuild the backlog with healthy projects in all four of our business lines; Data Acquisition, Reservoir Monitoring/Source, Technology sales and lease, and Multi-Client services”, adds Hooijkaas.

For further information, please contact:

Carel Hooijkaas, CEO
Tel: +47 480 49 277
Email: carel.hooijkaas@magseisfairfield.com
Redigert 13.02.2021 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
focuss
13.02.2021 kl 13:12 4823

Ikke som jeg er kjent med. Ser ikke noe om det på newsweb.
oddivar
13.02.2021 kl 13:18 4805

https://d2x61jqll3l24.cloudfront.net/files/MSFF-Results-Q3-2020-report.pdf?mtime=20201118084739&focal=none
Side 4, 2 kolonne, 4 avsnitt:
"One client has requested to delay the execution of an OBN program in the North Sea from 2021 to
2022, and we are currently working with the customer to formalize this. While this does not
impact our overall backlog, it obviously affects the 2021 backlog and serves as a further sign that our
clients continue to adjust and adapt to the ongoing market dynamics. So must we."

Til tross for dette og med de siste kontraktene som har kommet inn, begynner ordrebøkene for Q1 og spesielt Q2 likevel å fylles veldig bra opp.
focuss
13.02.2021 kl 13:35 4767

Oddivar
OK. Takk for hjelp. Da sletter jeg det innlegget, eller bare skriver utsatt ett år.
regnskap1
13.02.2021 kl 13:37 4772

Ja, både Q1 og Q2 må jo nesten være fullbooket. Jeg er også spent på om de kommer med noe rundt evt del 2 av cornerstoneprosjektet i den engelske delen av Nordsjøen sammen med CGG.
Maritim_PhDc
13.02.2021 kl 14:38 4664

Leser stadig disse virkelighetsfjerne tullebetraktninger her i "olje og gass" aksjetråder.. Frykter virkelig for deres fremtidige avkastning i markedet når man så fundamentalt ikke henger med i hvordan verden går fremover. De nye turbinene til Vesta og GE er på 15 MW, vi snakker fort 50-60% prosent kapasitetsfaktor til havs, en turbin produserer strøm nok til 200.000 husstander, sol er allerede og blir viktig og bra, det er billig og krever kun capex, så det er jo en no-brainer i nullrente-klimaet vi har i dag.

Som eier av diverse fornuftige olje- og shipping relaterte aksjer og lastet til randen med Magseis må det faen meg må være mulig å ha to tanker i hodet samtidig.. Og for Magseis i særdeleshet vil jo det grønne skifte sannsynligvis gi MER jobb da de er verdensledende i å få ut mer av eksisterende felt. Reservoarovervåkning er også et felt man kan tenke seg det blir nyttig med Magseis-teknologi jf. prosjekter som Northern Lights.

Poenget mitt er at de som ikke henger med i virkeligheten kommer til å tape eller rettere sagt gå glipp av store muligheter og gode case i "det gamle" og det nye, for det gjelder faktisk, akkurat som i de "nye", å velge og forstå de som er posisjonert i en verden i endring. Det er en verden hvor fornybar energi blir dominerende. Denne fantasien om energimangel og at vi ikke greier å tilpasse oss vil gjøre at mange som tror på eventyr kommer til å tape mye penger fremover. Ja takk begge deler, så åpne horisonten, ikke se så svart på fremtiden, Magseis blir veldig bra, og det blir 15 MW+ vindturbiner til havs også (PS: Sol og vind konkurrerer heller ikke med olje, da oljen primært brukes i transport og petrokjemi, ikke i kraftproduksjon).
focuss
13.02.2021 kl 15:18 4610

Å mene noe om oljeprisen fremover synes jeg er vanskeligere enn noen gang. Hvor stor reservekapasitet har OPEC nå? Hva vil skje med skiferproduksjonen i USA? Hvor sterk og raskt kommer innfasing av sol og vind? Hvordan blir veksten post Covid? Hvor sterk blir kapasitet redusert av decline fra eksisterende felt og hvor mye blir kapasitets fallet grunnet redusert leting? Flere ukjente i ligningen nå enn den gangen vi gikk mot peak oil men hvor USA skifer kom og forstyrret og trakk proppen ut av alle analyser. Forbruket i verden er enormt og tilsvarer ett dags forbruk på et middels stort nordsjøfelt per dag. Skal litt til å erstatte det med ny olje og vanvittig mye sol og vind til fremover for å erstatte det.
danmark1
13.02.2021 kl 16:15 4509

På den korte bane (de næste 5-10 år) vil efterspørgslen på olie gå op, på grund af udbygningen af havvind og andre grønne projekter. Hvor meget og hvor længe, efterspørgslen vil stige på grund af, at en større del af verdens befolkning vil have biler og andre samfundsgoder er et andet spørgsmål, men ser man på Kina og Indien, er der ingen tvivl om, at efterspørgslen vil være stor og stigende i mange år endnu.
Albatross
14.02.2021 kl 11:15 4067

Tirsdag er d Q4 fremleggelse - hva tenker man om resultat og veien videre?

Jeg så for meg at vi skulle passere 5-6 på tirsdag, men er usikker på om vi snart bør lengre opp? Kontraktene ramler inn, og så har man fremdeles rettssaken som kan gi ytterligere løft.

Slettet bruker
14.02.2021 kl 12:09 3938

Det har vært ropt 10,- her lenge allerede. Ha nå litt tålmodighet, denne kommer sakte men sikkert. Mye bra i vente. Small steps folkens, small steps.
Nidaros-andy
14.02.2021 kl 12:40 3856

Mange hvis og om og når når det gjelder kurs. Det viktigste for meg denne uka er å få en bekreftelse på at ordreboken stiger og at resultatet viser at kontraktene fortsatt er lønnsomme. Gjerne sammen med noen synspunkter på hvor mye det evt kan skaleres opp om etterspørsel tilsier det. Kommer dette på tirsdag er jeg godt fornøyd, uavhengig om kursen står i 4 eller 10 på fredag. Går selskapet bra kommer kursen etterhvert, og jeg har det ikke travelt.
Londonmannen
14.02.2021 kl 15:18 3663

Jeg tror vi på tirsdag får en bekreftelse på at Q3 ikke var noe blaff, men at kostnadene er under kontroll, at selskapet øker inntjeningen og at selskapet har en solid backlog og en ledelse med sterk tro på at Magseis vil fortsette å vinne solide kontrakter utover i 2021/22. Såvidt jeg husker uttalte CEO i desember at det hadde skjedd mye positivt innen OBN segmentet siden Q3 ble lagt frem. Vil ikke bli overrasket om den positive utviklingen og optimismen har vedvart inn i 2021. I så tilfelle kan kommende uke, for ikke å si år, bli særdeles hyggelig.
Lykke til!
Redigert 14.02.2021 kl 17:20 Du må logge inn for å svare
Christkr
14.02.2021 kl 20:12 3278

Har på følelsen at det ligger noe mer i luften. Kanskje får vi presentert en ny og grønnere profil?
Longline
14.02.2021 kl 20:44 3275

Brukte hele utbytte fra Hunt å kjøpe mer Mseis,160k..snittet meg opp til 2,50,fra tidligere,så mine gode 100k aksjer her skal iallefall få stå en god stund😀Gleder meg til Q4 og veien videre fremover..,,lykke til alle Som har troa på dette..Sikker på vi får noen flotte mnd fremover..
Guuz
14.02.2021 kl 22:51 3069

Fortsatt ikke noe å lure på her. Sitt å nyt i månedene som kommer. Snakker om snuoperasjon altså! :D
solid1
14.02.2021 kl 23:22 3083


Og, Magseis reiste seg på freddan🥂

Nå er det vel mest interessant å se om den blir større og større etter hvert som dagene går.😊

(Aksjekursen naturligvis😯)
Christkr
14.02.2021 kl 23:49 2998

Vokser helt naturlig uten noen form for kunstig stimuli.
Londonmannen
15.02.2021 kl 07:46 2694

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Ser at det meldes at Stordalen har solgt Magseis aksjer på fredag. Hva vil det ha å si, bortsett fra at det nok har holdt kursen på fredag noe tilbake?
solid1
15.02.2021 kl 07:51 2697


Den umiddelbare oppfatningen er nok at Stordalen har behov for å frigjøre kapital.