MSEIS - En vinner i oil service fremover
Magseis er inne i en periode med sterk kursutvikling og det er ikke uten grunn. Ikke bare fordi de har kuttet 60-70% av kostnadene og er noe så sjeldent som et oilservice selskap som tjener penger, men mest fordi de tilbyr en teknologi som er veldig tidsriktig.
Magseis er et oil service selskap som tilbyr havbunnseismikk til oljeselskapene. Denne type seismikk er særlig utviklet for å gi oljeselskapene et verktøy for å optimalisere produksjonen fra oljefelt som er i drift og gjerne har vært det noen år. Oljeselskapene har gjerne investert mange 10 talls milliarder for å installere en produksjonsplattform som skal produsere olje fra et reservoar som har mange kvadratkilometer i utstrekning. Alle oljefelt vil komme i en fase hvor produksjonen fra plattformen faller slik at kapasiteten på plattformen ikke utnyttes. Vannproduksjonen fra brønnene vil derimot øke og også hindre god utnyttelse av plattformen. Magseis sin teknologi vil fortelle oljeselskapene hvor de bør plassere nye produksjon og injeksjon brønner for å optimalisere det økonomiske resultatet av sine investeringer.
Magseis Fairfield er et ledende selskap i denne bransjen. Det er usikre tider for oljeselskapene og kanskje vanskeligere enn noen gang å forutse fremtidige oljepriser. Dette ikke mins grunnet OPEC sin reservekapasitet, stort trykk for å produsere grønn energi og amerikansk skiferolje som kan tilby stor uforutsigbar produksjon.Av disse grunner er det naturlig at oljeselskapene holder tilbake tradisjonell leting som er veldig dyrt, har stor risiko og i beste fall vil gi payback om 10-15 år. For oljeselskapene blir det da langt mer attraktivt å satse på å øke produksjonen fra reservoar som allerede er utbygget da det krever minimale investeringer, alt er relativt, og kort «pay back time»
Nå er det ikke bare denne type jobber Magseis Fairfield kan tilby. Før jul ble en stor havbunnseismikk jobb over et stort modent men komplisert område i UK ferdigstilt. Ett område oljeselskapene har store forventninger til da det ligger i et modent område med lett tilgang til infrastruktur som gjør at selv små funn vil bli attraktive. Her har Magseis Fairfield fått en del forhåndsbetaling fra oljeselskap som er interessert. Dette er en såkalt Multiclient ( MC) seismikk som flere oljeselskap vil kjøpe sine biter av fra Magseis. Tror Magseis vil levere kanonvekst i årene fremover.
Magseis er et oil service selskap som tilbyr havbunnseismikk til oljeselskapene. Denne type seismikk er særlig utviklet for å gi oljeselskapene et verktøy for å optimalisere produksjonen fra oljefelt som er i drift og gjerne har vært det noen år. Oljeselskapene har gjerne investert mange 10 talls milliarder for å installere en produksjonsplattform som skal produsere olje fra et reservoar som har mange kvadratkilometer i utstrekning. Alle oljefelt vil komme i en fase hvor produksjonen fra plattformen faller slik at kapasiteten på plattformen ikke utnyttes. Vannproduksjonen fra brønnene vil derimot øke og også hindre god utnyttelse av plattformen. Magseis sin teknologi vil fortelle oljeselskapene hvor de bør plassere nye produksjon og injeksjon brønner for å optimalisere det økonomiske resultatet av sine investeringer.
Magseis Fairfield er et ledende selskap i denne bransjen. Det er usikre tider for oljeselskapene og kanskje vanskeligere enn noen gang å forutse fremtidige oljepriser. Dette ikke mins grunnet OPEC sin reservekapasitet, stort trykk for å produsere grønn energi og amerikansk skiferolje som kan tilby stor uforutsigbar produksjon.Av disse grunner er det naturlig at oljeselskapene holder tilbake tradisjonell leting som er veldig dyrt, har stor risiko og i beste fall vil gi payback om 10-15 år. For oljeselskapene blir det da langt mer attraktivt å satse på å øke produksjonen fra reservoar som allerede er utbygget da det krever minimale investeringer, alt er relativt, og kort «pay back time»
Nå er det ikke bare denne type jobber Magseis Fairfield kan tilby. Før jul ble en stor havbunnseismikk jobb over et stort modent men komplisert område i UK ferdigstilt. Ett område oljeselskapene har store forventninger til da det ligger i et modent område med lett tilgang til infrastruktur som gjør at selv små funn vil bli attraktive. Her har Magseis Fairfield fått en del forhåndsbetaling fra oljeselskap som er interessert. Dette er en såkalt Multiclient ( MC) seismikk som flere oljeselskap vil kjøpe sine biter av fra Magseis. Tror Magseis vil levere kanonvekst i årene fremover.
Redigert 07.02.2021 kl 13:00
Du må logge inn for å svare
Hardly
15.02.2021 kl 14:01
4449
Makrobaronen skrev Stordalen som stopper oppgangen idag, rimelig sikker på at han skal helt ut.
At Stordalen begynner å selge seg ut bare et par dager før Q4 kan bety 2 ting: (dette er bare spekulasjoner fra min side)
1. Han gambler på at Q4 sender aksjen ned.
2. Noen har visket han i øret at Q4 blir dårlig nytt som vil sende aksjen sør over.
Kan ikke se noen andre grunner til at de plutselig får det så travelt med å dumpe aksjer rett før Q4.
Selv har jeg gardert meg. Solgte halvparten i dag. Går kursen ned etter Q4 kjøper jeg meg inn igjen på dippen.
1. Han gambler på at Q4 sender aksjen ned.
2. Noen har visket han i øret at Q4 blir dårlig nytt som vil sende aksjen sør over.
Kan ikke se noen andre grunner til at de plutselig får det så travelt med å dumpe aksjer rett før Q4.
Selv har jeg gardert meg. Solgte halvparten i dag. Går kursen ned etter Q4 kjøper jeg meg inn igjen på dippen.
Redigert 15.02.2021 kl 14:31
Rek2
15.02.2021 kl 13:58
4476
Makrobaronen skrev Stordalen som stopper oppgangen idag, rimelig sikker på at han skal helt ut.
Hadde vært deilig om han hadde dumpet,,,,så jeg kunne få kjøpt mer,men trolig er han ute allerede...
Makrobaronen
15.02.2021 kl 13:39
4548
Stordalen som stopper oppgangen idag, rimelig sikker på at han skal helt ut.
GulbranGråstein
15.02.2021 kl 12:05
4757
Ser ut som vi er på samme bølgelengde her Aksjeamatør hehe.
Scenarie for morgendagen og utover i uken tror jeg blir at vi ser kurser på mellom 5,5-6,5. Og videre oppgang indikeres, target kr XX,-
At kursen står i to sifret ved påske uken er ikke å utelukke i det hele tatt (så lenge det ikke blir totalt bummert i morgen, vel å merke).
At resultatet i morgen kan slå begge veier er selvfølgelig en sansynlighet, men overtid blir dette en sikker vinner.
Gg.
Scenarie for morgendagen og utover i uken tror jeg blir at vi ser kurser på mellom 5,5-6,5. Og videre oppgang indikeres, target kr XX,-
At kursen står i to sifret ved påske uken er ikke å utelukke i det hele tatt (så lenge det ikke blir totalt bummert i morgen, vel å merke).
At resultatet i morgen kan slå begge veier er selvfølgelig en sansynlighet, men overtid blir dette en sikker vinner.
Gg.
Aksjeamatøren
15.02.2021 kl 11:51
4817
For meg ble snuopprasjonen allerede bekreftet fra Q2 til Q3, men mulig en Q4 må til for å overbevis husa og massene?
Dette går veien, ser fortsatt ut som om noen dumper ned litt og selger, kanskje Stordalen ikke er helt ferdig enda?
Dette går veien, ser fortsatt ut som om noen dumper ned litt og selger, kanskje Stordalen ikke er helt ferdig enda?
Aksjeamatøren
15.02.2021 kl 11:50
4807
For meg ble snuopprasjonen allerede bekreftet fra Q2 til Q3, men mulig en Q4 må til for å overbevis husa og massene?
GulbranGråstein
15.02.2021 kl 11:49
4772
For min del har jeg allerede fått bekreftelsen mtp kontrakter på løpebånd og godt styre.
Underpriset til de grader.
Hva som legges frem i morgen er selvfølgelig veldig spennende da det er en indikasjon på status.
Utover i 2021 vil det bli fart i sakene uansett.
Gg
Underpriset til de grader.
Hva som legges frem i morgen er selvfølgelig veldig spennende da det er en indikasjon på status.
Utover i 2021 vil det bli fart i sakene uansett.
Gg
Rek2
15.02.2021 kl 09:59
5036
Får vi det vi forventer oss?
Ja imorgen kommer resultatet ifra Q4,,det er da vi får bekreftet snuoprasjonen ifra Q3
Ja imorgen kommer resultatet ifra Q4,,det er da vi får bekreftet snuoprasjonen ifra Q3
Tradinator
15.02.2021 kl 09:55
5047
Man må selge de bæra man har.... Akkuart nå tror jeg han har litt behov for å cashe ut både her og der. Sikkert ikke noe han hadde gjort i en normal situasjon.
Odi.1
15.02.2021 kl 08:27
5348
Samtidig øker enkelte på topp 20 , totalen ligger meget stabil . Ser sauekongen er ute av listen, var innom der på en meget hyggelig visitt :) Sterkt!
Jordbær er også det selskapet som har vert inn og ut med noen hundre tusen aksjer fra "nedskrivningen" , så dem henter ut midler med fortjeneste nå, er fortjent.
Topp 20 har øket med over 4 mil aksjer ca fra November , trenden er soleklar mens vi venter på q4 som kommer i morgen?
Jordbær er også det selskapet som har vert inn og ut med noen hundre tusen aksjer fra "nedskrivningen" , så dem henter ut midler med fortjeneste nå, er fortjent.
Topp 20 har øket med over 4 mil aksjer ca fra November , trenden er soleklar mens vi venter på q4 som kommer i morgen?
Redigert 15.02.2021 kl 08:48
Odi.1
15.02.2021 kl 08:20
5412
Ikke rart han må selge noe, han er snart bankerott , ene tomme hotellet etter det andre, ett gikk konkurs også.
Hadde vært over for lenge siden om ikke Erna & CO hadde fylt dem opp med olje og gass millioner
Hadde vært over for lenge siden om ikke Erna & CO hadde fylt dem opp med olje og gass millioner
Da vet vi i det minste hvem som har solgt, uansett er ordreboken veldig interessant, det er kun 4 ordre nå, det vil si at det er ikke mange som ligger over flere dager, alle salgsordre bortsett fra 100k opp til 7,1 må legges inn i dag, stort kjøpepress kan da dra denne 50% lett.
Londonmannen
15.02.2021 kl 08:09
5447
Følgende står å lese under DN Direkte, lagt ut kl 07:40:
«Petter Stordalen har solgt aksjer i Magseis Fairfield
Fredag ble det gjennom en flaggemelding meldt at Petter Stordalens investeringsselskap Strawberry Capital hadde solgt drøyt 2,2 millioner aksjer i børsterminalselskapet Infront for 77 millioner kroner.
Mandag viser ferske aksjonærlister at Stordalens Strawberry Capital også har solgt aksjer i seismikkselskapet Magseis Fairfield.
Der fremgår det at hotellinvestorens selskap har solgt over to millioner aksjer i selskapet. Basert på forrige ukes sluttkurser kan salget utgjøre rundt ti millioner kroner.
Selskapet står fremdeles oppført med rundt 4,6 millioner aksjer i
Heller ikke jeg set Stordalen som en bjellesau innen seismikk, men hans salg på 2 mill aksjer på fredag har nok bidratt til å holde kursen lavere enn det den ellers ville blitt.
«Petter Stordalen har solgt aksjer i Magseis Fairfield
Fredag ble det gjennom en flaggemelding meldt at Petter Stordalens investeringsselskap Strawberry Capital hadde solgt drøyt 2,2 millioner aksjer i børsterminalselskapet Infront for 77 millioner kroner.
Mandag viser ferske aksjonærlister at Stordalens Strawberry Capital også har solgt aksjer i seismikkselskapet Magseis Fairfield.
Der fremgår det at hotellinvestorens selskap har solgt over to millioner aksjer i selskapet. Basert på forrige ukes sluttkurser kan salget utgjøre rundt ti millioner kroner.
Selskapet står fremdeles oppført med rundt 4,6 millioner aksjer i
Heller ikke jeg set Stordalen som en bjellesau innen seismikk, men hans salg på 2 mill aksjer på fredag har nok bidratt til å holde kursen lavere enn det den ellers ville blitt.
Redigert 15.02.2021 kl 08:10
Hardly
15.02.2021 kl 08:06
5486
Ulltveit Moe solgte alle sine aksjer i REC til kurs 1,32. Resten er historie.
lolle02
15.02.2021 kl 07:59
5485
Stordalen solgte alt i Infront, og 2 millioner i Mseis, han sitter fortsatt med mye aksjer
Redigert 15.02.2021 kl 08:08
Hvor meldes dette?
Ser ikke noen slike meldinger jeg.
Ser ikke noen slike meldinger jeg.
Ondi05
15.02.2021 kl 07:53
5519
Det betyr null og niks. Å ha Stordalen som bjellesau er like relevant som å ha Idar Vollvik til å fronte et selskap. Dandyer og jålebukker, hører hjemme i klesbransjen.
solid1
15.02.2021 kl 07:51
2906
Den umiddelbare oppfatningen er nok at Stordalen har behov for å frigjøre kapital.
Londonmannen
15.02.2021 kl 07:46
2903
Slettet brukerskrevInnlegget er slettet
Ser at det meldes at Stordalen har solgt Magseis aksjer på fredag. Hva vil det ha å si, bortsett fra at det nok har holdt kursen på fredag noe tilbake?
solid1
14.02.2021 kl 23:22
3292
Og, Magseis reiste seg på freddan🥂
Nå er det vel mest interessant å se om den blir større og større etter hvert som dagene går.😊
(Aksjekursen naturligvis😯)
Guuz
14.02.2021 kl 22:51
3278
Fortsatt ikke noe å lure på her. Sitt å nyt i månedene som kommer. Snakker om snuoperasjon altså! :D
Longline
14.02.2021 kl 20:44
3484
Brukte hele utbytte fra Hunt å kjøpe mer Mseis,160k..snittet meg opp til 2,50,fra tidligere,så mine gode 100k aksjer her skal iallefall få stå en god stund😀Gleder meg til Q4 og veien videre fremover..,,lykke til alle Som har troa på dette..Sikker på vi får noen flotte mnd fremover..
Christkr
14.02.2021 kl 20:12
3487
Har på følelsen at det ligger noe mer i luften. Kanskje får vi presentert en ny og grønnere profil?
Londonmannen
14.02.2021 kl 15:18
3872
Jeg tror vi på tirsdag får en bekreftelse på at Q3 ikke var noe blaff, men at kostnadene er under kontroll, at selskapet øker inntjeningen og at selskapet har en solid backlog og en ledelse med sterk tro på at Magseis vil fortsette å vinne solide kontrakter utover i 2021/22. Såvidt jeg husker uttalte CEO i desember at det hadde skjedd mye positivt innen OBN segmentet siden Q3 ble lagt frem. Vil ikke bli overrasket om den positive utviklingen og optimismen har vedvart inn i 2021. I så tilfelle kan kommende uke, for ikke å si år, bli særdeles hyggelig.
Lykke til!
Lykke til!
Redigert 14.02.2021 kl 17:20
Nidaros-andy
14.02.2021 kl 12:40
4065
Mange hvis og om og når når det gjelder kurs. Det viktigste for meg denne uka er å få en bekreftelse på at ordreboken stiger og at resultatet viser at kontraktene fortsatt er lønnsomme. Gjerne sammen med noen synspunkter på hvor mye det evt kan skaleres opp om etterspørsel tilsier det. Kommer dette på tirsdag er jeg godt fornøyd, uavhengig om kursen står i 4 eller 10 på fredag. Går selskapet bra kommer kursen etterhvert, og jeg har det ikke travelt.
Det har vært ropt 10,- her lenge allerede. Ha nå litt tålmodighet, denne kommer sakte men sikkert. Mye bra i vente. Small steps folkens, small steps.
Albatross
14.02.2021 kl 11:15
4276
Tirsdag er d Q4 fremleggelse - hva tenker man om resultat og veien videre?
Jeg så for meg at vi skulle passere 5-6 på tirsdag, men er usikker på om vi snart bør lengre opp? Kontraktene ramler inn, og så har man fremdeles rettssaken som kan gi ytterligere løft.
Jeg så for meg at vi skulle passere 5-6 på tirsdag, men er usikker på om vi snart bør lengre opp? Kontraktene ramler inn, og så har man fremdeles rettssaken som kan gi ytterligere løft.
danmark1
13.02.2021 kl 16:15
4718
På den korte bane (de næste 5-10 år) vil efterspørgslen på olie gå op, på grund af udbygningen af havvind og andre grønne projekter. Hvor meget og hvor længe, efterspørgslen vil stige på grund af, at en større del af verdens befolkning vil have biler og andre samfundsgoder er et andet spørgsmål, men ser man på Kina og Indien, er der ingen tvivl om, at efterspørgslen vil være stor og stigende i mange år endnu.
focuss
13.02.2021 kl 15:18
4819
Å mene noe om oljeprisen fremover synes jeg er vanskeligere enn noen gang. Hvor stor reservekapasitet har OPEC nå? Hva vil skje med skiferproduksjonen i USA? Hvor sterk og raskt kommer innfasing av sol og vind? Hvordan blir veksten post Covid? Hvor sterk blir kapasitet redusert av decline fra eksisterende felt og hvor mye blir kapasitets fallet grunnet redusert leting? Flere ukjente i ligningen nå enn den gangen vi gikk mot peak oil men hvor USA skifer kom og forstyrret og trakk proppen ut av alle analyser. Forbruket i verden er enormt og tilsvarer ett dags forbruk på et middels stort nordsjøfelt per dag. Skal litt til å erstatte det med ny olje og vanvittig mye sol og vind til fremover for å erstatte det.
Maritim_PhDc
13.02.2021 kl 14:38
4873
Leser stadig disse virkelighetsfjerne tullebetraktninger her i "olje og gass" aksjetråder.. Frykter virkelig for deres fremtidige avkastning i markedet når man så fundamentalt ikke henger med i hvordan verden går fremover. De nye turbinene til Vesta og GE er på 15 MW, vi snakker fort 50-60% prosent kapasitetsfaktor til havs, en turbin produserer strøm nok til 200.000 husstander, sol er allerede og blir viktig og bra, det er billig og krever kun capex, så det er jo en no-brainer i nullrente-klimaet vi har i dag.
Som eier av diverse fornuftige olje- og shipping relaterte aksjer og lastet til randen med Magseis må det faen meg må være mulig å ha to tanker i hodet samtidig.. Og for Magseis i særdeleshet vil jo det grønne skifte sannsynligvis gi MER jobb da de er verdensledende i å få ut mer av eksisterende felt. Reservoarovervåkning er også et felt man kan tenke seg det blir nyttig med Magseis-teknologi jf. prosjekter som Northern Lights.
Poenget mitt er at de som ikke henger med i virkeligheten kommer til å tape eller rettere sagt gå glipp av store muligheter og gode case i "det gamle" og det nye, for det gjelder faktisk, akkurat som i de "nye", å velge og forstå de som er posisjonert i en verden i endring. Det er en verden hvor fornybar energi blir dominerende. Denne fantasien om energimangel og at vi ikke greier å tilpasse oss vil gjøre at mange som tror på eventyr kommer til å tape mye penger fremover. Ja takk begge deler, så åpne horisonten, ikke se så svart på fremtiden, Magseis blir veldig bra, og det blir 15 MW+ vindturbiner til havs også (PS: Sol og vind konkurrerer heller ikke med olje, da oljen primært brukes i transport og petrokjemi, ikke i kraftproduksjon).
Som eier av diverse fornuftige olje- og shipping relaterte aksjer og lastet til randen med Magseis må det faen meg må være mulig å ha to tanker i hodet samtidig.. Og for Magseis i særdeleshet vil jo det grønne skifte sannsynligvis gi MER jobb da de er verdensledende i å få ut mer av eksisterende felt. Reservoarovervåkning er også et felt man kan tenke seg det blir nyttig med Magseis-teknologi jf. prosjekter som Northern Lights.
Poenget mitt er at de som ikke henger med i virkeligheten kommer til å tape eller rettere sagt gå glipp av store muligheter og gode case i "det gamle" og det nye, for det gjelder faktisk, akkurat som i de "nye", å velge og forstå de som er posisjonert i en verden i endring. Det er en verden hvor fornybar energi blir dominerende. Denne fantasien om energimangel og at vi ikke greier å tilpasse oss vil gjøre at mange som tror på eventyr kommer til å tape mye penger fremover. Ja takk begge deler, så åpne horisonten, ikke se så svart på fremtiden, Magseis blir veldig bra, og det blir 15 MW+ vindturbiner til havs også (PS: Sol og vind konkurrerer heller ikke med olje, da oljen primært brukes i transport og petrokjemi, ikke i kraftproduksjon).
regnskap1
13.02.2021 kl 13:37
4981
Ja, både Q1 og Q2 må jo nesten være fullbooket. Jeg er også spent på om de kommer med noe rundt evt del 2 av cornerstoneprosjektet i den engelske delen av Nordsjøen sammen med CGG.
focuss
13.02.2021 kl 13:35
4976
Oddivar
OK. Takk for hjelp. Da sletter jeg det innlegget, eller bare skriver utsatt ett år.
OK. Takk for hjelp. Da sletter jeg det innlegget, eller bare skriver utsatt ett år.
oddivar
13.02.2021 kl 13:18
5014
https://d2x61jqll3l24.cloudfront.net/files/MSFF-Results-Q3-2020-report.pdf?mtime=20201118084739&focal=none
Side 4, 2 kolonne, 4 avsnitt:
"One client has requested to delay the execution of an OBN program in the North Sea from 2021 to
2022, and we are currently working with the customer to formalize this. While this does not
impact our overall backlog, it obviously affects the 2021 backlog and serves as a further sign that our
clients continue to adjust and adapt to the ongoing market dynamics. So must we."
Til tross for dette og med de siste kontraktene som har kommet inn, begynner ordrebøkene for Q1 og spesielt Q2 likevel å fylles veldig bra opp.
Side 4, 2 kolonne, 4 avsnitt:
"One client has requested to delay the execution of an OBN program in the North Sea from 2021 to
2022, and we are currently working with the customer to formalize this. While this does not
impact our overall backlog, it obviously affects the 2021 backlog and serves as a further sign that our
clients continue to adjust and adapt to the ongoing market dynamics. So must we."
Til tross for dette og med de siste kontraktene som har kommet inn, begynner ordrebøkene for Q1 og spesielt Q2 likevel å fylles veldig bra opp.
focuss
13.02.2021 kl 13:12
5032
oddivar skrev Det var den kontrakten som ble utsatt til 2022 eller?
Ikke som jeg er kjent med. Ser ikke noe om det på newsweb.