VOW: Scanship til vanns - VOW INDUSTRIES til lands!

Hammers
VOW 07.02.2021 kl 15:31 2872

Vi har alle hørt om de imponerende søppelhåndteringssystemene VOW's datterselskap, Scanship, leverer til verdens cruiseflåte.
Systemer som går fra nest øverste til nest nederste dekk - og der ALT søppel ivaretas og omgjøres til ren energi.

Systemene inntjener seg selv ila en drøy 10-års periode, og de gir deretter overskudd for rederne.

Levereransene går KUN til de aller største cruiseskipene - inkl verdens største; Symphony of the Seas.
Vi snakker om inntil 6800 passasjerer på denne - og disse utøver et "trykk" som en småby på rundt 20-30.000 innbyggere.

Her et innslag på YouTube - der det er nettopp VOW's utstyr til verdens størst passasjerskip som spiller "hovedrollen";
https://www.marineinsight.com/videos/watch-how-the-worlds-largest-cruise-ships-handle-all-the-waste/
Scroll til like under midten - og start.

Du tenker kanskje; Men, skipene ligger da i opplag, kan man da tjene på dette?
Selvsagt, for rederne tenker langsiktig, og ordrene strømmer på som aldri tidligere.
VOW hadde et EBITDA-overskudd på ca 28% i Q3/20 på leveransene i denne delen av selskapet.

Dette er skip som skal være i drift i kanskje 25-30 år, og en relativt kortvarig stans pga Covid hindrer ikke langsiktig tenking.
Bare siden mars i fjor - da frykten for cruise var som størst - har VOW mottatt 6 nye kontrakter innen dette feltet.
Den siste - den på 120 mill (inkl options) kom så sent som for 4 dager siden.
___________________________

Videre bør man merke seg at cruiseleveransene fra VOW ila 3-4 års tid trolig vil utgjøre noe slikt som KUN 25-30% av totalen.
Dette har alltid vært selskapets "flaggskip", men etter hvert vil landbiten overta showet.

De 2 første fabrikkene vil etter planene stå klare neste høst - og deretter kommer det trolig nye i rask rekkefølge.
Her er det akkurat som innen cruise; KUN de største aktørene innen sine respektive områder er interessante.

Apropos landbiten og søppelhåndtering.
Et felt man hittil ikke har hørt mye snakk om er søppelhåndtering for byer.
Når man lett kan betjene en by om bord kan man selvsagt også gjøre det samme til lands.

30.000 er ingen maks grense - for systemene er fleksible og utvides med enkle grep. Akkurat slik planene er for Follum.
Der starter man med 10.000 tonn - og det planlegges etter hvert med betydelig høyere kapasitet.

Hilsen Hammers.
Redigert 07.02.2021 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
Record
09.02.2021 kl 12:31 1395

Elverhøi16 skrev Like før noe stort..
Er vel stort allerede ,daglige oppdateringer .
Det kan være Norges neste industrielle eventyr, sier Turner Holm til Finansavisen.
Nye Statoil , når de oppdager gjødsel delen blir det vel Yara og :-)
Elverhøi16
09.02.2021 kl 12:19 1465

Like før noe stort..
Slettet bruker
08.02.2021 kl 22:20 2050

For noe tull du kommer med, omgjøres til energi?
Alt sorteres og leveres på land? Bedre den en og betale store bøter for og forurense vannet.

Utslipp av kloakk går gjennom et komplisert rense system som krever mye vedlikehold.
Aluminum; resirkuleres
Glass; resirkuleres
Plast ; resirkuleres
Samles i store sekker på skipet inntil de kommer til land.

Hammers
08.02.2021 kl 22:12 2123

Bare hyggelig.......og jeg gjør så godt jeg kan...🤭!

Når det gjelder VOW er det uante og uendelige muligheter.
Ref alle de prosessene selskapet behersker - og hva det trolig jobbes med i det skjulte.

Hilsen Hammers
Redigert 08.02.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
nolast
08.02.2021 kl 22:00 2197

Fantastisk deilig dag, takk til Hammers for all informasjon og motivasjon. Spurte Badin for et år siden om boligblokker og små byer. Han sa at de jobbet
med sakene og at mulighetene var uante. Her er det bare å roe ned og tenke langsiktig. vow wow
PrivatInvestor
07.02.2021 kl 17:12 2658

Interessant.
Kan man lage små MAP anlegg til å håndtere søppel og kloakk fra en boligblokk/borettslag og omdanne dette til strøm og fjernvarme?
Evt. som erstatning for flisfyr på bondegård?