Forventninger til Q4

Slettet bruker
PLT 07.02.2021 kl 20:08 1952

La oss for et øyeblikk se bort i fra potensialet som ligger i aksjen og i stedet se på tallene som kan komme i Q4-rapporten.
Det har ikke fremkommet noe nytt siden 28. oktober da de fikk en kjøpsordre på NOK 750.000.

Terskelen for å børsmelde kjøpsordre ligger altså på NOK 750.000 eller mindre, og vi har ikke hørt noe. Har poLight noen kontinuerlige inntekter?

Hvis det (mot formodning) ikke børsmeldes noe i mellom nå og Q4-presentasjonen, så er det vel dermed trygt å anta at Q4 blir vesentlig dårligere enn Q3?

Jeg er redd for at Q4-presentasjonen kun sier at "good progress is being made".

Hvis ovennevnte inntreffer, vil kursen ta nok et dypdykk før et evt. gjennombrudd? Jeg ser for meg et horror-show samtidig som FOMO-en river i meg.

Men kanskje det kommer en nyhet denne uken bank i bordet...
Redigert 07.02.2021 kl 21:40 Du må logge inn for å svare
2211
07.02.2021 kl 21:07 1831

Jeg tror ingen forventer gode tal på q4. Jeg tenker att når viking og alianse er ferdig med å selge så er det ikke noe serlig salgspress, å kursen kommer over 100. Att det kan bli volatilt før og etter q raport må vi regne med. Nyheter kan komme når som helst ( dw / bestilling Barcode ) dw underscreen ) dw medical ) ++ jeg kommer til å sitte stille å vente på neste bestilling / dw.
TerjeP
07.02.2021 kl 21:08 1826

Frykter at det første scenarioet vil slå til.
- Inntektene vil være praktisk talt ikke-eksisterende.
- Alt snakket om "big news early 2021" vil sannynligvis ikke slå til (med mindre de mente kinesisk nyttår)
- Kursen dipper ned mot 70
- Brukere på FA og Shareville leter febrilsk etter nye patenter/Tlens-referanser online
- Mange drømmer om alt som skal renne ut av "pipelinen" de neste årene
Slettet bruker
07.02.2021 kl 21:33 1752

Det er da vel ikke noe galt i å gjøre research på selskapet du planlegger å investere i (patenter osv). Så vidt meg bekjent er det heller ingen andre som kan levere et konkurrerende produkt til under-skjerm-kamera, som ser ut til å bli "greia" i 2021/22 hva gjelder mobiltelefoner. Kanskje vil noen av drømmene kunne vise seg å bli en realitet?
Redigert 07.02.2021 kl 21:52 Du må logge inn for å svare
SoriaMoria
07.02.2021 kl 21:38 1741

Erfaringen tilsier vel at det godt kan hende vi skal ned eller opp etter kvartalsrapporten.

Litt voldsomt å kalle det febrilsk leting etter patenter. Det er vel heller slik at det stadig er mer og mer tydelig at Tlens er et alternativ som svært mange nøkkelaktører i smartphonemarkedet og andre markeder vurderer. Det er fakta at PLT hevdet at det var 20 produkter som var ferdig med PoC og 20 som holdt på med PoC på forrige presentasjon. Det var også 3 produkter de leverte til og to som hadde gått over i prosjektfase. Det er også fakta at Polight ansetter flere medarbeidere.

Et eksempel på en Tlens-referanse som nylig ble gravd frem er selskapet J2C som har store ambisjoner innen Iris-scanning. Dette er ikke et selskap som "kanskje" kan ha noe med Polight å gjøre. Det kommer helt klart frem at Tlens er et nøkkelelement i teknologien deres. Det var ikke febrilsk leting, men dyktig graving som gjorde at vi ble oppmerksomme på dette.

Det er selvsagt en risiko for at Tlens aldri havner i noe mer enn to barneklokker og en barcodescanner. Hver og en får veie indisiene og vurdere hva man er villig til å satse, om noe, på at dette kan bli en suksess.

Elllers interessant artikkel om NOD i dag i i FA. NOD beviser at norsk teknologi har noe å gjøre i internasjonal sammenheng. https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/02/07/7620527/styreleder-birger-steen-om-nordic-semiconductors-suksess

Q4 er bare en av mange hendelser fremover som vil ha noe å si for kursen. Jeg for min del tror dette blir en suksess og har satset deretter :)

Redigert 07.02.2021 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
Kraamz
07.02.2021 kl 22:12 1671

Jeg tror følgende blir belyst:

1. Flere prosjekter i smartphone segmentet har bidratt til ansettelser for økt kapasitet i R&D avdelingen i tampere👍
2. Grunnet økt pågang innen prosjekter med potensielt høyt volum økes produksjonen hos partnere som derigjen krever flere i Taiwan for oppfølging av flere linjer
3.Mer info om prosjekter som har blitt nevnt med hint, eks J2C og evt medical.
4.kanskje enda en Barcode over i prosjekt🙂

(Jeg er kanskje litt optimist) 😬
happi67
07.02.2021 kl 22:44 1600

Tror det er mange her og sharewille som har sittet lenge i polight virkelig trenger noe nyheter nå.( jeg gjør det). Når vi ser at det er 50 stk som tester linsen i mange segmenter og siste melding var 28/10,2020 så begynner det å stresse litt i topplokket. Hvorfor er det ikke kommet noen oppfølgings ordre på barcode? Hvorfor er det nå ikke kommet noe navn på kunde? Vi ser at det "renner" inn med nye patenter. Vi venter på mobil markedet. I januar 2020 gikk kursen i 90 kr. Hadde en oppgang på 600000 på 3 dager . Trodde da at veien var oppover men ting tar mer TID en forventet.
Har fremdeles troen på at tolmodighet er nøkkelen til suksess her,men det er slitsomt i lengden. Håper at det virkelig skjer noe iløpet av våren nå.
LYKKE TIL ALLE SAMMEN.
Slettet bruker
07.02.2021 kl 23:13 1534

Enig i det meste her. Litt usikker på om vi har noen indikasjoner på 2.
Redigert 07.02.2021 kl 23:18 Du må logge inn for å svare
SoriaMoria
07.02.2021 kl 23:25 1503

Jeg har laget en liten oversikt over hva jeg mener har skjedd ved de siste 6 kvartalsrapportene. Før det sank aksjen jevnt og trutt i nesten et år fra introduksjonskurs 50 kr til under 8 kr. Jeg anser at det først er etter august 2019 at mange fikk opp øynene for denne aksjen, meg selv inkludert. Omsetningen fram til Q2-2019 var svært lav i forhold til omsetningen som har vært siden.

Q2 – 16.08.2019 Aksjen bunner ut under 8 kr pga. nedsalg fra fond og stiger deretter kraftig i løpet av de neste ukene pga. designwin på klokke og mobil (som senere blir avlyst, og gir en ny knekk i kursen).

Q3 – 18.10.2019 Aksjen faller fra 42+ til ca. 33 kr. Kvartalsrapporten levde ikke opp til forventningene?

Q4 – 13.02.2020 Aksjen stiger til All time High og topper ut over 90 kr. For så å stupdykke til 41 kr de neste ukene. Men dette sammenfaller med koronaepidemien og generell krisestemning på Oslo børs.

Q1 -14.05.2020 Aksjen surrer rundt 58 kr uten nevneverdige utslag den ene eller den andre veien.

Q2 – 20.08.2020 Aksjen har hentet seg inn igjen til rett over 80 kr. Faller til ca. 68 de neste dagene. Naturlig å anta at dette var en direkte konsekvens av at rapporten ikke levde opp til forventningene. Men frem til 18. september stiger den igjen til All time high rett over 100 kr. VV3 starter nedsalget og kursen starter sin ferd nedover mot Q3.

Q3 – 13.10.2020 Den er på vei ned med VV3s nedsalg og havner på 74,90 kr denne dagen. Nedturen fortsetter på tross av eller på grunn av kvartalsrapporten og kursen faller til ca. 57 kr på det laveste 29. oktober før den starter å stige igjen.

Q4 -19.02.2020? Hvem vet hva aksjen står i. Jeg gjetter på 101,4 kr den 18.02.2021. Hvis vi 19. februar stiger opp forbi 100 kr på stort volum er det etter min mening bare å laste opp! Se på grafen for det siste året. Hvis rapporten ikke holder til forventningene om god progresjon, kan vi fort se noen 10ere nedover.

Av de siste 6 kvartalene har altså aksjekursen de neste dagene falt 4 ganger, steget 1 gang og vært mer eller mindre upåvirket 1 gang. Av de 4 gangene den har falt kan muligens forklaringen 2 ganger legges til utenomaksjlige forhold som pandemien og nedsalget til VV3.

Med forbehold om feil, misoppfatninger og unøyaktigheter. All tolkning er min personlige oppfatning av situasjonene. Kom gjerne med innspill og korrigeringer.
Slettet bruker
07.02.2021 kl 23:35 1482

Tusen takk SoriaMoria! Dette var meget informativt.
provence
17.02.2021 kl 09:11 1023

Mange ser ut til å legge vekt på at aksjen er i ATH. Ja, det er riktig og i børssammenheng men når man ser på historien i dette selskapet, mange emisjoner, den siste før børsintro, den såkalte PRE IPO emisjonen med tanke på børsnotering. Denne fant sted i 2016 og selskapet hentet inn 160 mill. og selskapet ble verdsatt til 610 mill. Det var færre aksjer den gang og verdisettingen pr. aksje ble 112,5kr. link https://investinor.no/polight-henter-nye-160-mill-nok/ Hva kursen og emisjoner har vært forut for dette vet jeg ikke men sannsynligvis på høyere kurser. T.D.Veen som er ute nå kom inn i denne emisjonen 2015. Ja, for det var også en emisjon der og ny kapital 145 mill .. link https://www.polight.com/investors/news/press-release-details/2015/PoLight-raises-new-capital/default.aspx

I selve børsnoteringen ble aksjonærene lovet et kursintervall mellom 30 og 300 kr per aksje i den forestående børsnoteringen. Kursen ble satt til 50kr. som vi alle vet som må ha vært en skuffende opplevelse for aksjonærene. Mange av disse er nå ute av selskapet.

Det blir da spennende med hva som kommer frem i Q4 og fremtidsutsikter. Selve inntjening er noe man ikke skal legge vekt på for den tror jeg blir som ved tidligere kvartaller.
Redigert 17.02.2021 kl 11:33 Du må logge inn for å svare