Hydrogenbiler = neste bølgen av el.biler?

Slettet bruker
NEL 08.10.2018 kl 18:10 5613

Nel er det nye norske industriselskapet.
-------------------------------
En meget bra rapport fra tungvekteren Mc.Kinsey som roser den lysende fremtiden som kommer nå for Hydrogenbiler:

Hydrogen: Den neste bølgen for elektriske kjøretøyer?
Av Bernd Heid, Martin Linder,Anna Orthofer,og Markus Wilthaner
Hydrogen:Den neste bølgen for elektriske kjøretøyer?

Batteri elektriske kjøretøyer gjør overskrifter, men brenselceller får fart - med god grunn. Hydrogen kan spille en viktig rolle i det fornybare energisystemet og i fremtidig mobilitet.

På COP21-møtet i Paris i 2015 ble 195 land enige om å holde global oppvarming under 2 grader Celsius over pre-industrielle nivåer. For å nå dette målet, må verden kutte energirelatert karbondioksid (CO2) utslipp med 60 prosent innen 2050 - selv om befolkningen vokser med mer enn to milliarder mennesker. Dette krever dramatiske endringer i vårt energisystem: en sterk økning i energieffektivitet, overgang til fornybare energikilder og kullsyreholdige energibærere, og en økning i hastigheten som industrien fanger og lagrer eller gjenbruker CO2-utslippene opprettet av resterende fossile brensel i bruk.

To år etter Paris-avtalen, på COP23-møtet i Bonn, presenterte Hydrogen Council-et konsortium av 18 selskaper innen bilindustrien, olje og gass, industrigass og utstyrsindustrien sin visjon om hvordan hydrogen kan bidra til det ambisiøse klimaet mål. Det betrakter hydrogen som enabler for overgangen til et fornybart energisystem og en renergibærer for et bredt spekter av applikasjoner. Hvis det gjøres alvorlig innsats for å begrense global oppvarming til 2 grader, anslår rådet at hydrogen kan bidra med rundt en femtedel av det totale reduksjonsbehov innen 2050. Denne visjonen er ambisiøs, men gjennomførbar dersom beslutningstakere, industri og investorer øker innsatsen til akselerere distribusjonen av lavkulleteknologi.
Hydrogen kan spille sju hovedroller i energitransformasjonen.

Hydrogen er en allsidig energibærer og kan produseres med lavt CO2-trykk. Det kan spille sju hovedrolle i energitransformasjonen, som spenner fra ryggraden i energisystemet til dekarboniseringen av sluttbruksområder (utstilling 1):
Aktivering av fornybar-energisystemet (1-3). Ved å sørge for langsiktig energilagring, kan hydrogen muliggjøre en storskala integrering av fornybar elektrisitet i energisystemet. Det muliggjør fordeling av energi over regioner og årstider, og kan tjene som en buffer for å øke energisystemets motstandskraft.
Decarbonizing transport (4). Dagens transportsektor er nesten helt avhengig av fossile brensler og skaper mer enn 20 prosent av alle CO2-utslipp. Vanndrevne kjøretøyer, med høy ytelse og bekvemmelighet som tilbys av raske tanketider, kan utfylle batteridrevne kjøretøy for å oppnå en bred dekarbonisering av transportsegmenter.
Decarbonizing industriell energi bruk (5). I tung industri kan hydrogen hjelpe decarboniseringsprosesser som er vanskelige å elektrifisere, spesielt de som krever høyverdig varme. Hydrogen kan også brukes i kraftvarmeenheter for å generere varme og kraft til industriell bruk.
Dekarboniserende bygningsvarme og kraft (6). I regioner med eksisterende naturgassnettet kan hydrogen gi piggyback på eksisterende infrastruktur og gi et kostnadseffektivt middel for oppvarming av karbonisering.
Tilveiebringer rent råstoff til industrien (7). Nåværende bruksområder av hydrogen som industriråvara, som beløper seg til mer enn 55 millioner tonn per år, kunne være fullt avkullet. Hydrogen kan også brukes til å produsere renere kjemikalier og stål ved å bli brukt som et kjemisk råmateriale i kombinasjon med fanget karbon og ved å bli brukt som et reduksjonsmiddel for jernmalm.
Hydrogens rolle i transportsektoren er innebygd i den systemvise visjonen

Som beskrevet har hydrogen et bredt spekter av bruksområder i energisystemet (utstilling 2), med sin rolle for dekarbonisering av transportsektoren blant de mest fremtredende. I Hydrogenrådets visjon, hvor hydrogen utsettes aggressivt for å begrense global oppvarming til 2 grader, kan en tredjedel av den globale veksten i hydrogenforbruk komme fra transportsektoren. I 2050 tror medlemmer av rådet at hydrogendrevne brenselcellekjøretøy kan utgjøre opptil 20 prosent av den totale kjøretøyflåten, rundt 400 millioner biler, 15 millioner til 20 millioner lastebiler og rundt 5 millioner busser. I sitt scenario vil hydrogen spille en større rolle i tyngre og langdistanse segmenter og dermed bidra med rundt 30 prosent høyere enn andelene på grunn av lengre avstander drevet og lavere drivstoffeffektivitet i disse segmentene-til det totale utslippsreduktionsmålet for veitransportsektoren.

Hydrogen kan spille en kritisk rolle i teknologien til lavkulleteknologi
I rådets visjon kan hydrogendrevne lokomotiver også erstatte 20 prosent av diesellokomotiver, og hydrogenbasert syntetisk brensel kunne drive en andel av fly og fraktskip. Samlet sett kan transportsektoren forbruke 20 millioner færre fat olje per dag dersom hydrogen ble distribuert i den grad som er beskrevet.

Brenselceller kan komplementere batterier for å avkoble transport

Vann og batterier er ofte portrettert som konkurrerende teknologier, og batterier har fått stor oppmerksomhet de siste årene ("proton versus electron"). De relative styrkene og svakhetene til disse teknologiene antyder imidlertid at de skal spille komplementære roller. Batteridrevne kjøretøyer har høyere total brenseleffektivitet så lenge de ikke er for tunge på grunn av store batteristørrelser, noe som gjør dem ideell for kortdistanse og lette kjøretøy. Hydrogen kan lagre mer energi i mindre vekt, noe som gjør brenselceller egnet for kjøretøy med store nyttelast og lange områder. Hurtigere tanker fordeler også kommersielle flåter og andre kjøretøy i nær kontinuerlig bruk. Hvordan teknologiene relaterer, vil hovedsakelig avhenge av hvordan batteriteknologien vil utvikle seg og hvor raskt kostnadsreduksjonene fra skalering av brenselcelleproduksjon kan realiseres.

Les hele rapporten:
https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/hydrogen-the-next-wave-for-electric-vehicles
Redigert 20.01.2021 kl 01:17 Du må logge inn for å svare
kokkohill
08.10.2018 kl 20:09 5124

Nei det tror jeg ikke vil skje .....

Hovedgrunnen er at hydrogenbiler kort oppsummert bruker tre ganger mer energi enn en stor elbil på samme kjørte distanse (ved bruk av fornybar norsk vannkraft og elektrolyse). Dersom man skal bruke så mye mer energi, må man altså presentere en god forklaring. Ikke minst må man sørge for at mest mulig av energien er fornybar.

https://elbil.no/hvor-baerekraftig-er-hydrogen-som-drivstoff/
Slettet bruker
08.10.2018 kl 20:41 4906

Jeg antar at et av verdens største konsulent selskap Mc.Kinsey vet realtivt mye mere om de kraftig økte H2 trendene, fornybar energi bølgen og H2 bølgen enn kokkohill. :-) Fagfolk vet mest og best om H2.
Redigert 08.10.2018 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
kokkohill
08.10.2018 kl 20:52 4826

Les Artikkelen Bond
Jono
08.10.2018 kl 21:09 4717

Selv har jeg også tro på at NEL kommer til å produsere hydrogen til stadig lavere kost og som mange andre aksjonærer med meg. Leste kjapt gjennom følgende innlegg på NA i kveld, og som bør ha interesse i denne tråden.
https://www.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/elbiler-vil-tidligst-vre-klimavennlige-rundt-2050/3423544799.html
Slettet bruker
08.10.2018 kl 21:24 4644

Kokkohill hva du tror skjer betyr ingenting for meg eller Nel. Andelen H2 biler globalt er analysert til å være 30% av hele verdens bilpark innen år 2050. Nel vinner tunge kontrakter i helt andre segmenter enn fylleutstyr for H2 biler. Nel tar samtidig deler av det voksende H2 bil markedet. Nel vinner de tunge andre nyskapende H2 bransjene. Der hvor milliardkontraktene ligger.
Jono. Bra artikkel i NA om H2 bilens fordeler.
Redigert 08.10.2018 kl 21:40 Du må logge inn for å svare
kokkohill
08.10.2018 kl 21:42 4519

Så lite selger elbilene i resten av Europa

13.000 elbiler
De ferske registreringstallene for april viser at hybridbiler og elbiler fortsatt står for en svært liten del av totalsalget. Denne måneden ble det solgt 1,34 millioner nye personbiler i Europa. Bare 5,5 prosent av disse hadde en elektrisk drivlinje.
Bryter vi dette ned på de ulike løsningene, er det de tradisjonelle, ikke-ladbare hybridene som selger klart mest. 41.200 nye hybrider kom ut på veiene i april. Tallet for ladbare hybrider endte på 13.500. Totalt ble det solgt 13.000 elbiler i april.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/05/25/195399536/sa-lite-selger-elbilene-i-resten-av-europa
really
08.10.2018 kl 22:09 4391

Rapporten fra McKinsey bør leses på engelsk, den norske er nesten ikke forståelig.

Det de sier er at rundt 400 mill biler, 10 mill lastebiler og 5 mill busser vil gå på hydrogen innen 2050. Og det er de tyngste kjøretøyene som går lengst som vil gå på H2. Ingen bombe det. H2 er et supplement til batteribiler, ikke en erstatter pga lav energieffektivitet.

Skal dette kunne realiseres må det investeres i elektrisitetsproduksjon. Det er nok å ta av og ikke så veldig dyrt heller, men jeg har sett lite fokus på el produksjon så langt. Skal det være bærekraftig er det sol, vind og bølgersom gjelder. Det er ikke nok å basere seg på overskuddstrøm på solrike eller vindfulle dager, kapasiteten må også økes.
kokkohill
08.10.2018 kl 22:24 4282

1400 nye kullkraftverk på beddingen rundt i verden , slik står det til utenfor Norge.....
Slettet bruker
09.10.2018 kl 07:23 3823

kokkohill skrev Innlegget er slettet
Kullkraftverk blir meget sannsynlig konvertert til hydrogen drift. Nel leverer varene.
Slettet bruker
09.10.2018 kl 11:35 3421

Faren er over. Løp og kjøp Nel. Nå stiger den opp igjen.
Les om herlige MB sin nye GLC Fuel Cell:
Daimler AG@Daimler

Fuel cell technology has the potential to become a major solution for the future of mobility. With the GLC F-Cell, we even managed a roadtrip of 3.000 emission-free kilometres.
abroker
09.10.2018 kl 12:58 3289

Will not happen!
El-bilen drar stadig ifra nå og i vinterlandet Norge er H2 bare en vits.
Slettet bruker
09.10.2018 kl 14:03 3215

Det skal mye elkraft til for alle verdens biler. Det tror jeg er urealistisk, jeg tror at hydrogen vil erstatte el.kraft, så hvem vet.
Slettet bruker
09.10.2018 kl 14:25 3160

El bil er en vits i vinternorge. Det koster nå flesk å tanke opp hos Forum. Strømmen blir dyrere og H2 Busser, H2 trucks, H2 tog og H2 biler vinner dette nye fornybar energi segmentet med 0 utslipp.
Hydrogen er vinneren. Kjøp Nel så ser du det på din Ask konto om 12 mnd. Da kan innsatsen idag være fleredoblet.
Redigert 09.10.2018 kl 14:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2018 kl 14:45 3052

Er redd denne er ned i 3.70 igjen för dette snur. Her er det ikke lenger snakk om gevinstsikring lengre. Gigantposter som legges ut på lavere og lavere kurs!! Jeg satser på ny inngang godt under 4.
kokkohill
09.10.2018 kl 15:40 2972

Produsere Hydrogen drivstoff krever 3 ganger mer energi pr hjul km enn EL bil . Dette er hovedproblemet og dette bør dere skjønne før dere putter penger i dette.
Redigert 09.10.2018 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
aleksander1
09.10.2018 kl 19:38 2844

Til dagligdags kjøring lader du hjemme. En elbil med normal kjøring vil bruke ca. 2 kW/mil. 1 kW koster nå 1 kr. Vi snakker da 2 kr mila. Får man kjørt like billig med Hydrogen?
Framtia
10.10.2018 kl 08:00 2667

I motsetning tror jeg FCEV'er vil komme, men utvalget og prisene må ned! Jeg spår hybrider med 10-12 mil batterirekkevidde , samt en brenselcelle som rekkeviddeforlenger vil bli en fantastisk kombinasjon. Vi kan reise over store avstander uten å slippe ut klimagasser og kjøre på batteri i byområder, uten å bekymre oss for ladestopp...Batterier vil også være nødvendige for å regenerere energi ifm oppbremsing etc...
Nå fungerer min elbil best i nærområdet, der jeg får ladet hjemme og på jobb. Ellers ville det blitt dårlig med lademuligheter i regionen, da vi i dag KUN har 'en tilgjengelig offentlig lader på ca 25000 innbyggere!..
Slettet bruker
10.10.2018 kl 08:15 2590

Til dere som sier at Hydrogen ikke kommer fossende frem i bil industrien kommer til å feile. Grunnen er

Se på hva vi sa i 2004. El biler ? Nei det tror vi ikke noe på i vår bransje. At noen kommer til å ha en . Ja men ikke alle.... nå er El bil popp. Eu har akkurat endret mål med utslipp frie bilpark. El kommer for fullt i Europa også . Boom så er alt popp der også . Men

Man vil ha lengre kjørelengde alternativ drivstoff. Her kommer hydrogenen inn når prisen er biligere. Kina må ha hydrogen . Ikke alle kan kjøre El. Ikke nok ladestasjoner. Kina må ha renere luft

Uansett for Nel så er dette ikke et must da de har til båter. Tog. Lastebiler og til annet.
Redigert 10.10.2018 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
Framtia
10.10.2018 kl 08:32 2525

Det er nå ingen vei som bør være uprøvd! FCEV'er vil dekke opp, der batteribiler ikke strekker til...

https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/10/EU-gaar-inn-for-skjerpet-klimamaal-for-biler