CAMBI på børs 09/02

Kman
CAMBI 08.02.2021 kl 19:27 88904

Hva tror forumet om Cambi? Skal lage energi av kloakkavfall og er således en del av den "grønne bølgen". I motsetning til mange andre selskaper i dette segmentet ser det ut som disse faktisk tjener ganske bra med penger!
Et utrolig spennende case slik jeg ser det!
Strategi
12.02.2021 kl 18:01 4892

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Du får prate med de gutta her, de er erfarne.
Husk hva DNB OG HANDELSBANKEN UTTALTE.

– Har vanskelig for å finne en bedre ESG-aksje
Kloakkslamselskapet Cambi skal hente 415 millioner kroner, og går på Euronext Growth med pris på 2 milliarder kroner. DNB og Handelsbanken er nøkkelinvestorer.

Noen som tror at DNB OG HANDELSBANKEN IKKE HAR LEST REGNSKAPET.

KONKLUSJON : Har vanskelig for å finne en bedre ESG AKSJE.

Aksjemarkedet er definitivt ikke for alle.

Jeg har tatt ut et tilfeldig anlegg satt opp av Cambi i England,så kan du lese deg litt opp på dette.

OUR MISSION
Turning sludge into resources
Country: United Kingdom
Client: Thames Water
Solution: CambiTHP - B12
Crossness

Located on the south bank of the river Thames, the Crossness sewage treatment works (STW) was first connected to the London Sewer network in 1850. Today is serves a population of 2 million people and is one of the largest treatment works in the UK. Nearly opposite on the north bank Crossness STW serves 3.5 million people.

The chosen method is to pre-treat the secondary sludge with Cambi thermal hydrolysis and anaerobic digest it before making agricultural grade fertilizer. The upside of this process is that significant renewable energy can be made as well as a safe product for recycling. Initially Thames Water chose to divert some sludge from Beckton to its Riverside plant via an existing pipeline and use the Cambi Digestion process in digesters at that site- this project is complete.

As a further stage to providing sludge treatment capacity, Thames has awarded a project to Imtech Process for refurbishment of existing digesters at the Beckton Crossness sites to treat mainly secondary sludge so that the incinerators will use maily primary sludge that dewaters well and has high energy content. The works incorporates refurbishing 6 digesters at both sites, adding Cambi THP systems reactors and 4 MWs of combined heat and power that only provides some electricity for operations of the STW but also a large amount of the heat required to drive the thermal hydrolysis process.

https://www.cambi.com/
HobbyInvest1
12.02.2021 kl 18:08 4892

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Flott å se at du tar høyde for det fundamentale FØR du bestemmer deg for hvor sparepengene skal gå! I dagens marked er det fryktelig mange "bjellesauser", "facebook-eksperter" og forum-eksperter for øvrig som kommer med anbefalinger om luftige selskaper. Det som kan være lurt er å sammenligne mutipler hos lignende selskaper, det vil si selskaper som holder på med det samme eller noe av det samme. Cambi har jo åpenbart vært et godt kjøp hvis man tenker aksjekurs alene, det ser man jo på utviklingen siden notering. I et lengre perspektiv så må alle selskaper til slutt levere resultater som forsvarer prisingen, og da vil jo Cambi ha en betydelig større utfordring foran seg enn f.eks. Goodtech som driver med noe av det samme (i tillegg til mye annet). Lykke til!
Redigert 12.02.2021 kl 18:10 Du må logge inn for å svare
ruda
12.02.2021 kl 18:30 4847

Peftaus skrev Innlegget er slettet
CAMBI er et selskap som kommer til å operere over hele verden. Nye lover gjør at kommuner og Stater pålegges nye renseprosesser av avløp, og må investere i anlegge som combi har, eller tilsvarende. Dette er vellprøvd teknologi som mange kommuner i Norge allerede har tatt i bruk. Slik jeg vurderer det vil dette selskapet stå først i køen når slike anlegge skal kjøpes. Ta et lodd nå og vær med på oppturen som helt sikkert kommer
rolstad
12.02.2021 kl 18:46 4829

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Tror denne kommer til å gå fort oppover!
Sickip
12.02.2021 kl 19:49 4738

Nok en dag med bra trøkk. Kanskje vi bikker 30 neste uke. Har 60% av beholdning min her og vil vurdere å bygge på til neste uke.

Ha en strålende helg til alle eiere og interessenter!!
Slettet bruker
12.02.2021 kl 20:02 4723

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Bare for og sammenligne. ACC. (Aker Carbon Capture) Er jo verdsatt til nesten 12 milliarder på børsen og hadde bare 15 millioner i inntekter og et kraftig minus resultat. Saken er at på børsen er forventninger til selskapet i fremtiden som er priset inn. Noen kan slå til og andre kan være luftslott. I Cambi sitt tilfelle, er ikke det tilfeldige ideer dem har sopet i sammen på et par mnd og slengt på børsen. De har mange tiår med erfaring.
Slettet bruker
13.02.2021 kl 07:28 4462

Omdanne avfall til energi ? Eneste de gjør med avfall omtrent er et stort sorterings anlegg av søppel på skipene. Alt blir deretter levert i disse store sekkene sortert..
Antagelig har du mye aksjer i vow. I Gambi er det nå muligheter for dobling mens i vow i beste case 10% oppside. Det at du løper etter tidligere vow aksjonærer som ser mulighet i Cambi er bare patetisk..,
rolstad
13.02.2021 kl 09:42 4336

Det ligger store ressurser i å ta ut energi fra kloakk og avfall. Avfallsplasser slipper ut store mengder med gass, likeså bøndenes gjødselkummer, og kloakkanleggene fra vår egen husholdning. Ved å lagre denne gassen for å bruke den til drivstoff og oppvarming, får vi både en økonomisk og en miljømessig gevinst.
Cambi er posisjonert for et kjempemarked i vekst!
Bilbo
13.02.2021 kl 10:05 4302

Goodtech har ikke tekonologien som Cambi har. Den delen av avløpsrensingen som Goodtech leverer finnes det hundrevis av selskaper som kan gjøre, mens Cambi leverer et ekstra steg etter avløpsrensingen som gjør avfallstoffet fra avløpsrensingen om til mer biogas og gjødsel.
Bilbo
13.02.2021 kl 10:28 4260

Cambi har bygget anlegg over hele Europa, i USA/Canada, Kina, Sør-Amerika (Chile), Singapore og Kina! Kombiner erfaringen Cambi har ("raketten") med finansiell kraft fra investorer/børs ("drivstoff"). Timingen er perfekt også med det grønne skiftet og nedgang innen offshore investeringer der det er flere flinke folk som ser seg om etter gode alternativer.
Slettet bruker
13.02.2021 kl 10:52 4287

Ja det er ingen tvil hvorfor kjente investorer investerer i Cambi
Det kommer nye direktiver som startet.

Fase 1 i 2020
Fase 2 i 2022
Fase 3 i 2025

Så nå begynner det og haste for fase 2 skal implanteres. Staten må på banene for omlegging til ESG omlegging med Cambi.

Fant et gammel artikkel som beskriver antagelig forholdene i dag.

https://www.nrk.no/nordland/xl/norske-kommuner-bryter-rensekrav-for-kloakk-1.13471101
Strategi
13.02.2021 kl 11:00 4297

Cambi er i startgropen på børs og jeg har aldri sett et bedre utgangspunkt for å skape videre vekst med en fantastisk inntjening mot et nærmest umettelig marked hvor Cambi sine anlegg nærmest blir nasjonale krav fremover.
Viktig og sette seg grundig inn i selskapet selv og ta egne vurderinger.
Her kommer det til å bli skapt store aksjonær verdier fremover.
Det er også slik at det tar tid før nye noteringer i markedet blir oppdaget, men nye aksjonærer kommer inn.
Kanskje Tyskerne også oppdager denne perlen nå litt etter hvert.
Denne kommer til å flerdoble seg mange ganger nå når nye investorer har kommet inn som eiere og gir av sin erfaring for å skape verdier.
https://www.cambi.com/
Ref , Cambi sin Facebook side.
To all new and existing investors, we continue to be committed to turning Cambi’s tremendous growth potential into sustainable shareholder value.
https://www.facebook.com/CambiTHP/

https://www.youtube.com/watch?v=CRawbjS0TkM&feature=youtu.be

https://www.cambi.com/resources/references/

https://youtu.be/Rr2_jkvd8eE

Vedlagt ligger noen linker og disse er greie å ta en titt på før du tar ditt valg.

Som DNB og Handelsbanken sier , vanskelig og finne en bedre ESG Aksje.

Selskapet er nå tilført 415 millioner i kapital for og skape videre vekst.

Cambi søker nå etter flere folk, fortrinnsmessig i salg.


Redigert 13.02.2021 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
Strilen
13.02.2021 kl 11:04 4306

Helt enig Bilbo. Vi er inne i en grønn, miljøvennlig og fornybar revolusjon, og det betyr store endringer for operatører i alle sektorer. Omstilling er påkrevd, og det kan være tunge og kostbare omstillinger for dem som ikke har tatt fremtiden innover seg. Noen selskap har allerede posisjonert seg og satset på den nye fremtiden, og Cambi er en av disse (og det kan man også si om Volue, Kalera, Zaptec, Goodtec, Vow m.f.; uten at de to sistnevnte er i min portefølje). Cambi vokser, teknologien virker, det er etterspørsel på flere kontinent og det er i tillegg økonomisk bærekraftig for selskapet. Klarer ikke å se så stor nedside i Cambi.
Slettet bruker
13.02.2021 kl 11:50 4262

Tror ikke bare nasjonalt men et EU direktiv! USA har allerede slike regler og må derfor rense kloakken til store kostnader. Anlegg fra Cambi er bestilt og skal opp i år... så jeg regner med andre byer følger etter når de ser nytteverdien Cambi har med sine anlegg..
Fresh Prince
13.02.2021 kl 14:06 4135

Im out, lykke til alle andre:)
AB20
13.02.2021 kl 14:12 4133

All-in her, denne blir en pengemaskin fremover!
Slettet bruker
13.02.2021 kl 14:25 4110

https://www.cambi.com/resources/references/
Gode refferanser! De har vært travelt opptatt det er helt sikkert. Ganske så sikkert blir dette den ultimate løsningen for mennesker kloakk og forurenset vann.
Snasisneller
13.02.2021 kl 15:48 4022

Jeg kjøper mine første aksjer på mandag! Dette selskapet er bare vakkert mtp fremtiden. Denne skal hardt inn i longportisen min som jeg har lang tidshorisont på.
Slettet bruker
13.02.2021 kl 15:57 4012

Det er ikke sikkert det er så dumt med gevinstsikring her... det kan ta tid før det kommer noe nyhet!
Strategi
13.02.2021 kl 17:03 3923

Noen gevinstsikring andre investerer og blir formuende da de har en evne til å se potensielle vinnere i riktig segment, der er en fri verden og vi tar egne valg.
Når det gjelder Cambi så har de satt opp 2-3 anlegg i året siden de satset internationalt, dette betyr igjen at det blir en grei flyt av nyheter.
Neste signeringer nå denne som ligger i en fremskreden intensjonsavtale; Kansas City Water’s (KCMO) Blue River Biosolids Facility.
https://www.blueriverbiosolids.com/about-blue-river-biosolids/
Som nevnt tidligere har Cambi installert flere anlegg i Kina , har egen agent i India som er et megastort marked hvor Cambi sannsynligvis kommer til å få mange kontrakter.
Likeså er USA nå blitt et betydelig marked hvor Cambi sin teknologi er solid forankret og beskattet.
70 anlegg i 23 land fordelt på 5 kontinenter og verdensledende sier sitt.
Redigert 13.02.2021 kl 17:32 Du må logge inn for å svare
unikum
13.02.2021 kl 17:50 3851

likeså er USA nå blitt et betydelig marked hvor Cambi sin teknologi er solid forankret og beskattet.
70 anlegg i 23 land fordelt på 5 kontinenter og verdensledende sier sitt.
Må bare spørre pga uvitenhet: hvor store er disse anleggene, kundene og hvilke inntekter har de fra de anleggene? Det høres svært ut ?
tjeste
13.02.2021 kl 18:15 3803

I IT-verdenen er «software as a service» blitt en sterk trend de seneste årene. Cambis variant av dette er å forsøke å øke de attraktive repeterende inntektene. Services-segmentet er en viktig del av strategien vår for å sikre repeterende inntekter fra den store installerte basen på 70 anlegg. Segmentet hadde en sterk omsetningsvekst på 24 prosent i 2019 sammenlignet med året før, påpeker Fadnes.
Vi opplever solid utvikling i anbudsaktiviteten i første halvår, til tross for en del covid-relaterte utfordringer, som utsettelser av bystyremøter for godkjenning av nye prosjekter i mars og april. Frem til utgangen av juni hadde vi sikret fem større kontrakter med en total ordreverdi på i overkant av 300 millioner kroner
Ifølge Eirik Fadnes er imidlertid resultatene over på plussiden i år. Prognosen for 2020 lyder på rundt 370 millioner kroner i omsetning og et driftsresultat på rundt 15 millioner kroner.
https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/02/02/7618268/per-lillebo-og-eirik-fadnes-tar-kloakkselskapet-cambi-pa-bors.-dnb-og-handelsbanken-kommer-inn-pa-eiersiden
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2020/09/03/7558136/prisvinner-en-dag-underskudd-den-neste-eirik-fadnes-og-per-lillebo-i-cambi-leverer-rode-tall
Redigert 13.02.2021 kl 18:18 Du må logge inn for å svare
Strategi
13.02.2021 kl 18:19 3799

Hvilket selskap kan vi sammenligne Cambi med, min første tanke er Scatec ASA.
Scatec tror jeg gikk på børs februar 2016 uten inntekter ,uansett sto kursen denne dagen i 32.07 -8 januar 2021 var kursen 397.60
Siste kurs nå er 287.60.
Jeg mener basert på sammenligning av de 2 selskapene at Cambi kan gå til 300 +++med riktig management.
Cambi er ingen pop up, selskapet har lang historikk og blir nå strukturert videre som et ansvarlig børsnotert selskap for å skape verdier for aksjonærene.

En forskjell mellom de 2 selskapene er at Cambi er verdensledende i sitt segment og har allerede et meget sterkt omdømme.
Ved anlegget i warsingtom har de et ordtak om tiden før Cambi og etter.
Du finner ordtaket i en at av innleggene i sidene til Cambi.
Lykke til.
Redigert 13.02.2021 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Strilen
13.02.2021 kl 18:59 3734

Enig i din analyse, men ville heller ha sammenlignet Cambi med Kalera. Begge har løsninger og anlegg som gir svar på dagens og morgendagens utfordringer, behov og krav. Begge vokser og bygger stadig flere anlegg. Forskjellen er at Cambi allerede er kommet så langt at virksomheten nå gir pluss i regnskapet. Hvor mye slike selskap er verdt, vil jo basere seg på hvilken fremtid vi ser for oss angående vekst innen deres teknologi og løsninger.
(Og nei, selger ikke. Cambi blir en del av porteføljen fremover)
Redigert 13.02.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
HobbyInvest1
13.02.2021 kl 19:30 3673

Husk nå at det er mange nye og uerfarne som søker kunnskap på dette forumet. Slik hemningsløs hausing som dette, sammenligning med Scatec, "gå til 300 +++", osv. kan fort danne grunnlaget for kjøp hos enkelte uerfarne som skal plassere sine sparepenger. Jeg ser at du står for de aller fleste av innleggene her på tråden, og det er utelukkende vill hausing fra ende til annen.
Jeg tar meg friheten til å referere til et fornuftig, objektivt innlegg fra Shareville (11.02.21): "Targeting revenues between 600 to 850m NOK x 2022. På 22,40 prises selskapets egenkapital til 3.6 mrd. Si man bruker en margin på 15% og revenues på 750m (som er snitt av de selskapet sier) = 145mill så vil det ta 24.8 år og forsvare dagens pris ... De gikk på børs med 2.3 mrd (da hadde alle involvert allerede cashet inn noe in i granskauen)... full disclosure."

Siden dette innlegget ble delt så har kurset bare fortsatt å gå.. Finn frem kalkulatoren! På et eller annet tidspunkt så må man levere på alle lovnadene.

Strategi
13.02.2021 kl 20:25 3598

Hobbyinvest.

Dette innlegget ble laget for å provosere og få nåværende og fremtidige investorer å sette seg inn i selskapet.
Når det er sagt , har jeg mange innlegg i denne tråden.
Cambi er den beste ESG aksjen jeg har sett notert på Merkur, jeg mente dette før Handelsbanken og DnB uttalte det samme.
I mine mange innlegg her har jeg først å fremst forsøkt å få de som ønsker å investere til å sette seg grundig inn i selskapet å dra sine slutninger ut ifra egne vurderinger.
Jeg har ikke lagt ut noe som helst som jeg ikke kan stå for, derimot har jeg hentet frem mye fakta om selskapet slik at de som leser innleggene får tilført korrekt informasjon om selskapet.
Jeg tenker ikke kortsiktig, jeg tenker langsiktig.
Scatec brukte 5 år på å komme dit de er i dag.
Jeg har vært så lenge i markedet at jeg ikke blir overrasket over noe, satt selv i Blom som fersk investor og ble med på en reise fra 4 kr. til rundt 80.
Når det gjelder Cambi og notering på børs så settes det store krav til redelighet fremdriftsplaner , selskapet er tilført ny kapital , de må fokusere sterkere på management osv osv., de har et stort ansvar ovenfor gamle og nye investorer og vise versa.
Investorene vil sette krav til selskapet og også bidra med kompetanse.
Cambi kommer også til å bruke år på sin ferd oppover.
Den store fordelen med Cambi er 10 talls år med erfaring og at de har klart å bli markedsleder på sin teknologi i et nærmest utømmelig marked som akkurat nå er i kjempevekst på grunn av det grønne skifte.
Det er vel ikke å overdrive at dette markedet nå er mye større enn i de årene Cambi har brukt for å bygge seg opp.
Mer etterspørsel fremover = en helt annen kontrakts inngang = bedre marginer, enkel matte.
Her vil det komme korreksjoner og muligheter til å kjøpe på de, jeg har faktisk anbefalt andre og gjerne vente på dipper før de kjøper som vi har sett flere av.
At noen føler seg provosert er bra og det får kanskje andre til å stoppe opp og sette seg grundig inn i selskapet før de investerer, prat med deres megler eller andre rådgivere for å sparre med noen ( kanskje ikke DnB og Handelsbanken da.)
Før jeg investerer forsøker jeg på best mulig måte å innhente så mye fakta informasjon som mulig og tar beslutning basert på dette.
Det er noe alle bør gjøre.
Jeg kommer fortsatt til å dele informasjon om selskapet jeg ser som relevant på denne tråden.

Jeg spør igjen.
Ved anlegget i warsington USA har de et ordtak om tiden før Cambi og etter.
Du finner ordtaket i en at av innleggene i sidene til Cambi.
Lykke til.

Jeg sør om dette nettopp for å få de som lurer på om de skal investere og også de som har investert til å grave og lete gjennom selskapet (få innsikt) slik at de kan ta en kvalifisert beslutning på egne premisser.
Redigert 13.02.2021 kl 20:30 Du må logge inn for å svare
Bilbo
13.02.2021 kl 20:41 3569

Tror du overser endringen som er beskrevet i nyheter her "– En av grunnene til at vi henter frisk kapital, er at vi planlegger å ta en større rolle i driftsfasen, gjennom privatfinansierte prosjekter. Det er mer kapitalkrevende enn rene teknologisalg, sier Eirik Fadnes."
Det blir som å gå fra å kun selge biler til å lease ut biler med sjåfør, serviceavtale og drivstoff. Ikke bare får man kontinuerlige inntekter (kontra peaks ved kun salg av anlegg), men produktet blir også lettere å finansiere for kunden når man ikke må betale alt i forkant.Rett før børsnoteringen har Cambi gjort en emisjon som ga de 300 mill for å sette igang den nye fasen. "I forbindelse med transaksjonen henter selskapet 302 millioner kroner i ny kapital. "

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/02/02/7618268/per-lillebo-og-eirik-fadnes-tar-kloakkselskapet-cambi-pa-bors.-dnb-og-handelsbanken-kommer-inn-pa-eiersiden
Redigert 13.02.2021 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
Strilen
13.02.2021 kl 21:20 3513

Setter pris på at du deler av din kunnskap ang. Cambi. Godt du har trua, selv om jeg forstår at noen synes at du er i overkant optimistisk. Tror ikke at du lokker så mange ut i uføre. Alle som har lest på forumet i mer enn 4 dager forstår at alle selskap blir heftig framsnakket (💰🚀) av dem som har plassert penger der. Kritiske røster er likevel viktig og velkommen (og det bør det være i alle tråder). Ja, det er vanskelig å finne nye selskap som virkelig aktivt leverer på sitt område. Det finnes heldigvis noen; og Cambi er ett av dem. Hva det skal prises til, er det jo markedet som bestemmer. At Cambi på litt sikt blir priset likt Kalera (7,2mrd), vil ikke overraske meg. Enig med HobbyInvest at alle bør sette seg inn i det man investere i. For meg er det tryggest å investere i noe som «virker» og vokser. Så må enhver se inn i glasskula for å finne ut hvor man tror veksten vil komme. Har selv Magnora som største selskap i porteføljen. Mener selskapet er edruelig priset (1,3mrd), men min tro på selskapet forutsetter jo at de leverer på forventningene. Fremtiden vet jeg lite om, men vi ser endringer i tiden og omlegging til en ny kurs både fra regjeringer og folk flest. Så kan man gjerne ta frem en kalkulator og se på verdien på de mange og populære «Qanta-Carbon-Hydrogen-Fuel»-selskapene, og så sette dette opp mot hva de gjør, hvor mye de vokser og hva de leverer? Ville da heller satset på andre nye selskap som Cambi, Kalera og Volue (selv om fremtidig vekst også her blir priset inn i kursen). Korreksjon og røde børsdager med «dipper» får vi i alle selskap; også i Cambi.
Slettet bruker
13.02.2021 kl 22:18 3423

Enig, har lest mye i dag om Cambi og er veldig imponert,
Tok dette ut fra siden de har; oversatte på Google

Land: Storbritannia

Oppdragsgiver: Thames Water

Løsning: CambiTHP - B6

Basingstoke

Thames Water eier og driver Basingstoke Sewage Treatment Works, et av de mest innovative og bærekraftige verkene i Storbritannia. Basingstoke-avløpsstrømmen er dimensjonert for en populasjonsekvivalent på 135 000. Som et regionalt slambehandlingssenter er slamstrømmen og fordøyelsesanlegget dimensjonert for over 500 000 p.e, og behandler slam fra forskjellige steder importert enten som væske eller kake.

Basingstokes forrige konvensjonelle fordøyelsesbehandlingsprosess ble oppgradert i 2017/18 med en ny spesialbygd brunfeltslamstrøm, bygget rundt termisk hydrolyse (CambiTHP®) etterfulgt av mesofil anaerob fordøyelse og avvanning. Forbehandling av slam gir høyere biogassutbytte, gir økt belastning i fordøyerene og gir høy kvalitet og svært ettertraktede bioløsninger etter avvanning.

Avløpsvann kom til en toppmoderne Anammox-prosess, bestilt i 2018, og behandlet høyfast ammoniakkvæsker med smartere prosess og lavere energi før de behandlede brennevinene returneres til avløpsrenseanlegget.
Slettet bruker
13.02.2021 kl 22:56 3369

Regnskapet er 100 millioner forbedring på omsetningen 2019 til 20
De sier de har lokalisert 3000 byer som anleggene de har vil passet. De produseres i England og kan sendes på kort tid. Så et høyt volum av anlegg kan de produsere.

Jeg mener Cambi la inn et bud på over 300 millioner i denne sak; Like før jul skrev E24 at det offentlige eide Nedre Romerike Avløpsselskap (NRA) vil gi en kontrakt på 217 millioner kroner for å bygge et biogassanlegg til selskapet Efacec, som under store deler av anbudsprosessen var kontrollert av Isabel dos Santos.

Gjøre det enkles mulig med anlegg alla 300 millioner og de selger 2 stykk i måneden 24x 300= 7,2 milliarder i omsetning i året. 3000 anlegg x 300 millioner =900 milliarder Så inntekter vil det bli hvis de klarer å selge de.
Hammers
14.02.2021 kl 00:31 3271

Eventyrfortellinger i aksjemarkedet finnes det 100-vis av!
En av dem er den du NÅ presenterer; 2 anlegg pr mnd a la 300 mill - og årlig omsetning på 7 MRD.
Selvsagt FRI FANTASI fra en aksjonær.

I 2018: Omsetning på 351 mill. Overskudd på 8 mill (2 mill etter skatt).
I 2019: Omsetning på 280 mill. Underskudd på 5,7 mill (MINUS 13 mill etter skatt). Kraftige fall!

Så ille var det at selskapet måtte gå på børs for å be om nye penger når børsklimaet uansett var godt!
2020 har startet litt bedre - og etter Q3 går det mot et svakt overskudd.
Likevel et selskap som vipper rundt nullpunktet - over tid.

Hilsen Hammers
Redigert 14.02.2021 kl 00:34 Du må logge inn for å svare
Chirpieching
14.02.2021 kl 00:56 3246

Den kontrakten på Nedre Romerike som ble nevnt over blir lyst ut på nytt :-) Cambi ble innstilt som nr 2 forrige gang. Siden vinneren viste seg å ha en litt grumsete fortid som involverte Angola, korrupsjon og en presidentdatter ble det ikke inngått kontrakt. Nr 1 kan gå til rettslige skritt, men det vil trolig ikke forsinke prosessen med å få bygget anlegget. Hele anlegget er kostnadsberegnet til 750 mill, mens den delen som er aktuell for Cambi er vel på 300-400 mill utfra pristilbudene i forrige anbudsrunde. Alt dette er forøvrig offentlig info.

Her: https://e24.no/den-groenne-oekonomien/i/x3Q4OV/millionkontrakt-skulle-signeres-rett-over-nyttaar-naa-avlyses-konkurransen
Redigert 14.02.2021 kl 00:58 Du må logge inn for å svare
Chirpieching
14.02.2021 kl 01:10 3228

Det fremgår av artikkelen at Cambis anlegg var for dyrt i forrige anbudsrunde. Det er ikke jeg så bekymret for; at Cambi ikke selger seg billig for å få jobben viser bare at de har nok å gjøre. Og få konkurrenter; det var bare to tilbydere i konkurransen som ble avlyst.

Oppdragsgiver kunne ha valgt Cambi nå og spart tiden på ny anbudsrunde. Jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor de ikke gjorde det. Når det bare var to tilbydere i konkurransen som ble avlyst blir det vel ikke så særlig flere denne gangen. Kanskje bare Cambi?
Slettet bruker
14.02.2021 kl 08:04 3108

Ja det kom frem at kommunen synes det ver for dyrt, så de må nok legge seg på litt lavere pris.
La oss si de er break Even på 150 millioner og alt over blir fortjeneste. 50 millioner. Det klarer nok og kutte kostnader hvis de selger mange.
Litt omlegging av selve forretnings modellen skal de også gjøre. Slik at vært anlegg vil gi inntekter på sikt også. Drifting og Vedlikehold selges de med nå!

Hadde de stått på bar bakke uten noe som helst salg ville det sett litt mere risikabelt ut,

Cambi har gode referanser med 65 velfungerende anlegg rund i verden..

Kjangsen for å lykkes er derfor 50/50 kanskje høyere. Så er det volumet av anlegg som det er behov for 3000 har de lokalisert. Deler du det på 24 anlegg som jeg kalkulerte som mulighet. Så vil det ta 124 år og installere de. Så de har jobber på sikt. Selv om de bare får 25% så er det 36 år med produksjon av anlegg.

Utgangs punktet er som DNB sier veldig bra.