BREAKING ** Panoro kjøper 6 nye felt og øker på Dussafu.

Fluefiskeren
PEN 09.02.2021 kl 17:21 125205

Selskapet kjøper en produksjon på 6900 bopd i tillegg til eksisterene produksjon slik at totalen blir ca 9000 bopd. Det er litt av en økning. Prosentandel på Dussafu stiger fra 7,5% til 17,5 % . Dussafu ver vi hva står for.

Samlet sum 140 mill USD som finansieres ved emisjon og lån.

https://newsweb.oslobors.no/message/524192
batterivann
12.02.2021 kl 09:50 5046

Fantastisk å være tilbake på 16-tallet. Var noe ubekvemt med slike høye tall
cinet
12.02.2021 kl 09:55 5035

Håper kursen vil holde seg mellom 16,50-17,50 frem til EGF. Det er bare å finne frem midler tilrep-emisjons ! Husk at Tullow MÅ stemme ja til salget i EG. Tullow skal IKKE stemme for salget i Gabon, det er kun opp til PEN sin EGF
Fluefiskeren
12.02.2021 kl 10:32 4977

Jeg kan nok ikke skylle på kalkulatoren, men heller mine skriveegenskaper. Når det gjelde OPEX/fat oppgir de den til å være 19 for Dussafu for slutten på 2021. For Ekvatorial Guinea oppgir de < 15 og den er jo den som betyr mest for oss nå. I siste kvartalsrapport oppga de OPEX 17 for Tunisia og Dussafu samlet. Så når jeg oppgir samlet Opex på 16 USD pr. fat så er nok det ganske riktig. Sannsynligvis er den enda litt lavere. Jeg må jo forholde med til Ekvatorial Guinea og Tunisia også selv om du bare ser på Dussafu. Hvis kjøpet går igjennom vil største bidragsgiver være Ekvatorial Guinea en periode før Dussafu etterhvert forhåpentligvis vil nærme seg etter hvert.

Beklager feilen. Da blir markedsverdien omtrent som idag uten at de nye aksjene er regnet med.
Redigert 12.02.2021 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
12.02.2021 kl 10:41 4952

Ja, Sør-Afrika blir veldig spennende. Brønnen som skal bores er et godt stykke fra den som allerede er boret og må vel betegnes som en «wild cat» brønn. Det kan selvsagt bli helbom. Vi har ikke fått oppgitt noen COS, men Africa Energy betegner den som ganske høy.

Likevel er jeg veldig glad vi nå har en fin produksjon i bånn under forutsetning av godkjennelse. I det hele tatt venter vi nå på myndighetsgodkjennelser i samtlige 4 land vi er aktive i. Da har jeg tatt med Salloum Vest i Tunisia. Litt frustrerende hvor lang tid det tar, men vi har jo vært gjennom det før og vet hvor sakte myndighetenes kvern maler. Men den maler og maler.
Fluefiskeren
12.02.2021 kl 11:07 4915

Nei. Jeg skrev jo at jeg bare forholdt meg til inntekten fra olja og OPEX. Resten overlater jeg til deg. Vi vet vel ikke akkurat hva den er heller?
Fluefiskeren
12.02.2021 kl 11:09 4924

Jeg sier jo at den alltid vender tilbake til 16-tallet. 😉
batterivann
12.02.2021 kl 11:17 4915

Stemmer det :-) I utgangspunktet verdens enkleste aksje å trade. Kjøp på 15 og selg på 17 - så er det bare å repetere inn i evigheten :-)
gunnarius
12.02.2021 kl 11:21 4909

Det positive er uansett at med høyere prod., blir det lavere OPEX. Dvs. flere fat å belaste de faste kostnadene på. Tenker da spesielt på Dussafu og de to siste prod. brønnene online i Q3.

Du kan jo se på på følgende, litt tilbake i tid, men er realistisk nok: Se side 13 av 32.

https://www.panoroenergy.com/wp-content/uploads/2019/10/Corporate-Presentation-221019.pdf
Trond.heim
12.02.2021 kl 14:18 4808

Rek 2:

Tidligere har denne strategien vært fornuftig.

Jeg tror nivået blir flyttet opp.

Kjøp av nye lisenser og økt eierandel på Dussafu har økt potensialet betydelig.
Bare vent til nye kursmål kommer fra meglerhusene.
batterivann
12.02.2021 kl 14:52 4756

Det har vel aldri manglet på høye kursmål hos meglerhusene. Det kom et kursmål for kort tid siden på 27,- den gikk opp 1-døgns tid og ramlet forbi 16 og ned på på 13,50,- Personlig så ser jeg kun meglerhusene sine kursmål som gode salgsanledninger.
Redigert 12.02.2021 kl 14:53 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
12.02.2021 kl 15:16 4721

Moro å se hvordan den følger oljeprisen. Tror det kanskje er den som følger den tettest. Selvsagt er det dager som er unntak, men i det store og hele er det god korrelasjon.
JUICEitUP
12.02.2021 kl 15:32 4691

Synes PEN ser fryktelig sterk ut nå. Den bryter forsøket på å presse den ned til emisjonskurs. Som nevnt tidligere er det veldig sterkt. Hadde definitivt ikke lagt med på auto salg på 18 nå. Klarer den å motstå tyngdekraften fra emisjonskursen så kan vi kanskje snart nærme oss 20 kroner.
Fluefiskeren
12.02.2021 kl 15:43 4672

Men det er helt tydelig at oppgangen nå kom som et resultat av at oljeprisen gikk opp og i grønt.

Det gjelder også selskaper som BWE og DNO, men ikke i like stor grad. Jeg har ingen forklaring på det. PEN er jo den av de tre som har minst produksjon.
Redigert 12.02.2021 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
piff
12.02.2021 kl 15:49 4662

Litt spent på q4 både for Pen og Bwe. Ser at mange selskaper har skrevet ned verdiene , kan vel hende med begge to selskapene her. I første omgang slår slik negativ ut og gir en gyden kjøpsmulighet. Forventer ikke det store fra pen sin side hva gjelder tall. Rødt blir det på bunnlinjen , Spent på gaidingen.
Bwe kun gjerne ha gitt mer gass på leteborring i Dussafu og økt fra 2--6 brønner pr år. Noe som har gjort susen i økt produksjon.
uansett spennende for begge selskaper framover de neste år.
Fluefiskeren
12.02.2021 kl 15:57 4646

Den kan jeg ikke lese og det gjelder mange. De har blodpris på abonnementet. Jeg har sett hvordan PEN følger oljeprisen over lang tid og jeg er ganske overbevist om at det var at oljeprisen som gikk i grønt som var årsaken.
Slettet bruker
12.02.2021 kl 16:02 4636

Sammenfallende med klokkeslettet for publisering.

Litt usikker på hva som er tillatt å kopiere inn, men her er litt:


Lever i nuet
Som analytiker Teodor Sveen-Nilsen påpeker gjør kjøpet av Tullow-eiendelene i større grad til et “her og nå-selskap”.
De får en større andel av reservene sine nært frem i tid, snittproduksjonen kommer nærmere. Oppkjøpet virker strategisk fornuftig og det at de vokser seg større vil kunne føre til at selskapet appellerer til en større investorbase, sier han.

Et veddemål på Panoro blir et kontrært et, da de øker satsingen og investeringene på olje mens mye av bransjen skalerer ned.

Og man må være forberedt på at det kan svinge mye i Panoro-aksjen, både opp og ned. I løpet av noen uker i mars i fjor falt den rundt 75 prosent. Aksjen ser imidlertid mer attraktiv nå enn for et år siden da kursen var klart høyere. Har man tro på et bullmarked og is i magen så gir Panoro attraktiv eksponering mot det.
cinet
12.02.2021 kl 17:11 4533

BWE vil ikke forta nedskrivinger ved 4Q presentasjonen. Da hadde de meddelt markedet dette i januar, forut for emisjonen. (pliktig informasjon ved emisjoner m.m.)Selve 4Q blir ikke noe særlig/overrasende, det er fremtidsutsiktene som teller. BWO meldte nedskriving på 500M nok denne uken, uten synlig reaksjon ( mest skattetekniske disposisjoner) , og kommer med resultat samme dag ( uten sammenligning forørvrig)

Fluefiskeren
12.02.2021 kl 17:15 4531

Teodor skriver:

« Aksjen ser imidlertid mer attraktiv nå enn for et år siden da kursen var klart høyere«

Klart og klart fru Blom. For nøyaktig ett år siden var sluttkursen 18.28. I dag 17.38
Fluefiskeren
12.02.2021 kl 18:27 4463

Brent 62,62. Høyeste siste 12 måneder.
Jones9
12.02.2021 kl 22:26 4308

SB1 med kursmål 30 i kveld.
Fluefiskeren
12.02.2021 kl 22:39 4289

Det er jo veldig bra, men blir litt meningsløst for meg hvis vi ikke vet hvilken oljepris de har lagt til grunn og når dette kursmålet skal nås.
Jones9
13.02.2021 kl 07:43 4102

Oljepris flat på 60 dollar. Jeg mener dette kursmålet bør oppnås raskt. For det kommer til å bli oppjustert når Hibiscus forhåpentlig viser seg å være 150 millioner fat i stedet for 45 mill fat. Dette er 18 millioner fat netto til panoro og vil i dette tilfellet øke 2P-reservene med 50%. Mest sannsynlig kommer det en gradvis oppjustering (får ikke bekreftet hele potensialet med dem første brønnen), men base case er at vi skal dit etter hvert. Ps. SB1 er også mer konservativ med sin NAV enn andre meglerhus, særlig på de reservene/ressursene som ikke er betegnet som 2P, det er jo greit, men da får man ofte en høyere upward revision når man får bekreftet mer olje.
cinet
13.02.2021 kl 08:19 4068

I januar 2021 uttalte O.B. fra Carnegie følgende til Kapital. Anbefalte kjøp, kurs 29.1.21; 14nok, kursmål 17. Dette var FØR oppkjøps-planen;

"Begrunnelse: Vi har en kjøpsanbefaling på Panoro Energy med offisielt kursmål 17. I tillegg til å være et spill på oljeprisen har den også flere letetriggere, hvor vi venter spesielt på en ny brønn i Hibiscus-formasjonen i Dussafu-feltet i første halvår i år. Reprosessert seismikk tyder på at funnet kan være tre ganger så stort som de siste offisielle anslagene.

Dussafu produserer i dag fra fire brønner, og to til vil bli koblet til i løpet av 2021, noe som vil øke produksjonen betydelig også i det korte bildet. Panoro Energy er et lite oljeselskap som gjerne skulle vært større, og i dagens situasjon hvor de store oljeselskapene er fulle av “oljeskam”, er det kjøpers marked for oljeassets. Eiersiden er dominert av aktive investorer, noe vi også anser som positivt."
Oljeprisen tar av, vaksiner står i kø, la oss bare håpe Tullow-aksjonærende sier ja til EG også. ( de skal ikke stemme over Gabon, det er i realiteten i boks)
Jannern
13.02.2021 kl 09:09 4007

Sparebanken 1 Markets økte seint inngår kveld kursmål i Panoro til 30 kroner fra 17! Det er en økning på 75%!

SP1 har vært blant de mest forsiktige i å sette kursmål på Panoro tidligere. Dette lover veldig bra!

Oljen har stø kurs mot 70-75 USD.

Triggerne kommer som perler på en snor og tett som hagl fremover.....

Spenn fast setebeltene! Flipperne har allerede solgt etter emisjonen.

Nå dundrer Panoro videre! (Slik jeg spådde i august, 2020)

🚀🚀🚀

Redigert 13.02.2021 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
Mojito
13.02.2021 kl 09:24 3993

Bra du er på banen Jannern. Hva er dine tanker om potensialet ?
Jannern
13.02.2021 kl 10:31 3917

Potensialet er vanvittig høyt for Panoro aksjen!

Svært forenklet:

Panoro har med veldig konservative produksjonstall (12.000 fat per dag) (se presentasjon) en fri kontantstrøm fra drift på 75 millioner dollar i 2023 (med 55 dollar oljepris). Da kan de enkelt betale ut 50 millioner dollar i utbytte. Det skal minst innebære at de får en prising på 7% yield (med 13 års levetid 2P reserver). Da får man 60 kroner per aksje.

Da er det ikke hensyntatt at produksjonen kan stige kraftig i Equatorial Guinea frem til 2023, og at produksjonen kan bli betydelig høyere også i Gabon.

Hvis oppside potensialet i Gabon og Equatorial Guinea slår inn (dvs produksjonen i Gabon blir over 60.000 fat brutto (som skjer hvis Greater Hibiscus blir en suksess in April 2021, og i Equatorial Guinea blir 53.000 fat (slik Trident mener de kan få til) så blir Panoros produksjon 19.000 fat per dag i 2023 og ikke 12.000 fat per dag. Da øker fri kontantstrøm voldsomt og kan bli på 110-120 millioner dollar på 55 USD oljepris. Da kan utbytte bli 80-90 millioner dollar som ved 7% yield betyr 97-107 kroner per aksje.

Husk at dette er på 55 USD oljepris. Stiger oljeprisen til 75 USD også i denne perioden så øker kontantstrømmen kraftig, og kurspotensialet ytterligere! Kan komme tilbake til dette regnestykket senere.

I tillegg har man nye leteprospekter i Dussafu, Sør Afrika og Tunisia. Flere av disse har gigant-potensiale og ligger ved siden av eksisterende produksjons-infrastruktur.

Folkens, Panoro er drømme aksjen i oljesektoren. De ticker av alle bokser en investor bør være opptatt av.

Oppkjøpet av 10% i Dussafu var mulig fordi Tullow er nær å være konkurs. Dvs de må inn i Chapter 11 og dette var et tvunget salg som har vært krevd av kreditorene til Tullow. Chapter 11 i Tullow er bare er tidsspørsmål.

Panoro slo til sommeren 2020 når markedet ikke hadde tro på noe og i allefall ikke Panoro. Da bød de på 10% av Dussafu. Mens verden fortsatt klappet tenner i frykt.

Potensialet på kort og mellomlangsikt i Panoro er 30-50 kroner per aksje. I 2023 kan aksjen banke på 100 kroner per aksje forutsatt at oljeprisen holder seg og de har suksess med Greater Hibiscus og ytterligere vekst i Equatorial Guinea.

Panoro - er en ufattelig bra mulighet på 17 kroner.

Kjøp før det er for seint. De siste to dagene har tradere som flippet emisjonen solgt og skapt et veldig kortsiktig salgspress. Dette er ferdig nå hører jeg. Hører også fra proffene i Oslo at flere gigant fond deltok i emisjonen. Dvs noen av de største investorene i verden. Navnene på disse vil kanskje komme frem på aksjonærutskrifter og noen vil kanskje bli liggende bak nominee kontoer.

Oscar-statue for «Deal of the year» må gå til CEO John Hamilton, Styreleder Julien Balkany, vise-styreleder Torstein Sanness og resten av teamet!

🚀🚀🚀
Redigert 13.02.2021 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.02.2021 kl 10:31 3921

Jeg etterspurte her om noen hadde noen data om oljekvaliteten på feltene i Ekvatorial- Guinea uten noen reaksjon.

Der finnes på Tullow sin hjemmeside:

About Ceiba Blend

Intermediate, Paraffinic.
Low Sulphur, low metals, slightly acidic.

About Ceiba Blend

The Ceiba field is an offshore development, located 33kms off the coast of Equatorial Guinea.
Tullow is an equity partner with 15% working interest.
Production

Ceiba is currently producing around 50,000 bopd.
Quality

Intermediate, Paraffinic.
Low Sulphur, low metals, slightly acidic.
Cargo sizes

Standard cargo Size 1000 kbbls +/- 5%.
Option to offer cargo sizes from 400 up to 1000 +/- 5% with prior notice.
Logistics

Ceiba loads from a CALM Buoy connected to the Sendje Ceiba FPSO, a converted VLCC.
FPSO Storage capacity 2.0 Mbbls.
FPSO/CALM Buoy is located 26 kms offshore in 90m water depth.
CALM Buoy can accept vessel sizes, 150k to 350k DWT first or second port.
FPSO can also accept bow to bow mooring vessels 155k DWT Max.
Markets

Ceiba is well established, with regular customers in the Far East, Europe and the USA.
Ceiba properties

Whole Crude Property Units Ceiba Blend
FIRE FIRE 31.4
Sulphur WT% 0.39
Nitrogen Ppm 1,500
SO No. mgKOH/g 0.70
For Point OC -6
Vanadium Ppm 4.3
Nickel Ppm 9.0
Cut (deg C) Yield % Ceiba Blend
Gas-500/15 WT% 1.2
Day 15/175 WT% 16.1
Call 175/250 WT% 12.0
Dist 250/360 WT% 20.2
VGO 360/565 WT% 30.9
VRES 565/999 WT% 19.7

https://www.tullowoil.com/our-operations/africa/equatorial-guinea/ceiba-crude/

Mye jeg ikke kan uttale meg om her. Egentlig var jeg ute etter API, men finner ikke det. De har noe de kaller FIRE på 31,4. Hvis det er det samme som API er det omtrent som Torture. Den inneholder lite svovel og metaller og det er i hvert fall veldig bra. Stusser på lagringskapasitet til FPSOen

Forøvrig er jeg veldig fornøyd med økt eierandel på Dussafu. 7,5 % på denne fantastiske lisensen synes jeg har vært deprimerende lite. Nå får vi 17,5 % og det er jo noe helt annet. Vel og merke hvis godkjennelsene går igjennom. Selv om det er lite sannsynlig at det ikke skulle gjøre det så får vi jo ta forbeholdet.




Redigert 13.02.2021 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
Mojito
13.02.2021 kl 10:58 3885

Mange takk Jannern for dine vurderinger, setter stor pris på det. Når flere blir bevisst dette kan det bidra til pris opp og at flere blir langsiktige.
Jajaja
13.02.2021 kl 11:22 3851

De ekstraordinære generalforsamlingene.
PEN har den 3. mars. Når har Tullow?
Redigert 13.02.2021 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
Jannern
13.02.2021 kl 11:57 3812

👍🏻🚀
Transaksjonen med Tullow er voldsom for Panoro. Forandrer alt! Panoro er nå en av de største Afrika fokuserte oljeselskapene på børs i verden💪🏻👏🏻🙌🏻✌🏻🍾🏆🥇
Haussegutten
13.02.2021 kl 12:14 3761

Også får du nå verdens største Afrika fokuserte selskap til rett over milliarden. Snakk om kupp! Tror det er noen som sover i timen 😂. Er olje så usexy eller er det at Afrika anses som slum og prises deretter? Fremtiden vil vise hvem som får rett. SB1M har mye rett i at det er et arbitrært veddemål og jeg mener sannsynlighetene er høye for at det slår til så oddsen burde vært lavere (les kursen høyere). Men dem om det.
Fluefiskeren
13.02.2021 kl 14:22 3668

Panoro er nå ikke verdens største Afrika fokuserte selskap da. Tullow f. eks. har produksjon på 52 000 bopd bare fra to felt i Ghana (Jubilee og TEN).
gunnarius
13.02.2021 kl 14:26 3663

Finner det stimulerende at PEN nå endelig har kommet ut av dvalen og gjør alvor av å øke produksjon og kapital. Glimrende stykke arbeid.

Dette behøver ikke - via Dussafu og rent generelt - bety at PEN og BWE kommer til å oppleves som et konkurranseforhold i markedet, men snarere et symbioseforhold. Dvs. samlet sett kan symbiosen medføre større interesse for begge selskapene. Markedet kommer selv til å velge hvor penga skal plasseres og i hvilket asset – money talks.

Ojeprisen befinner seg i stigende trend. To forhold som medfører gode utsikter for høy oljepris kan synliggjøres ved backwardation og de store lagertrekkene globalt.

Tighter oil market encourages destocking, contract rollover

https://www.reuters.com/article/uk-global-oil-backwardation-graphic/tighter-oil-market-encourages-destocking-contract-rollover-idUKKBN2AC1UR?edition-redirect=uk

Hva dette trolig vil medføre er at både for H2 2021 og 2022 ligger det an til relativt høy oljepris. Ta også hensyn til lavere investeringer i oljesektoren og oil majors transformasjon til det grønne, kan olje som handelsvare se en lys fremtid i vente. I alle fall to-tre år fremover. Lenger perspektiv blir vanskeligere å predikere.

Hva dette koker ned til for BWE og PEN blir i hvilken grad produksjonen vil evne å gjøre nytte av inneværende år og 2022 i et inntektsperspektiv.

For PEN vil økningen i produksjon bli formidabel, så aksjen har uansett blitt et ubetinget valg innen olje.

Hva så med innbyrdes prod. forhold PEN vs. BWE for inneværende år og 2022. Tar utgangspunkt i Q3 2021.og frem til 2023. Husk, dette gjelder isolsert sett og kun for produksjon.

Jeg estimerer netto til PEN grovt sett rundt 10.000 fat Q3 2021 til 2023. Muligens noe mer om Salloum West kommer i prod. For EG er det er ikke angitt vesentlig endring for 2022.

For BWE vil produksjonen for Q3 og til 2023 kunne bli netto BWE 17.000 fat per dag. Frem til Q3, ca. 11.000 fat per dag.

For BWE og PEN blir trolig produksjonen fra Dussafu i 2022 kunne bli noe lavere pga. decline.

Poenget mitt er at forskjellen i antatt produksjon mellom BWE og PEN , med rundt 7.000 fat per dag vil for en periode, hvor oljeprisen ligger i stigende trend,bli en fordel BWE. Ikke bare hva gjelder 7.000 fat mer per dag, men spesielt timing og status quo, PEN og BWE, prod. i 2022, samt oljepris.

Etter 2023 med Hibiscus /Ruche Fase 1 ferdig estimert gross 40.000. Dvs. netto 7.000 fat per dag til PEN og 29.000 fat til BWE.

BWE og PEN, begge verdt et bet. Igjen, hva jeg nevner gjelder kun produksjon og fordelen av fortest mulig komme opp på høyest mulig prod. nivå.
Redigert 13.02.2021 kl 14:39 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.02.2021 kl 15:31 3583

OK. Luringen
Jannern
13.02.2021 kl 16:37 3501

Så ironisk du var! Jeg blir helt satt ut jeg...du er liksom så lur med kommentarene dine... 🤡

Panoro er nå en av de største rene Afrika fokuserte oljeselskap på verdens børser. Skrev jeg størst? Nei!!!

Det er flere rene Afrika fokuserte børsnoterte som har større produksjon. Tullow, Africa Oil, Maurel &Prom som er større. Tullow skal i Ch 11 og er totalt uinteressante å investere i.
(BWE er et 1 field company, men skal som kjent satse i Brasil med tungolje i Maromba feltet. Med FPSO folk i CEO og CFO roller. BWE sin eksistens er basert på å tjene Sohnen familiens interesser og lommeboka til Arnet. Rimelig uinteressante å investere i. Tåkefyrste skriveriet til BWE-elskeren er uinteressant)

Panoro er nå den store stjernen og vekstraketten i Afrika.
🚀
Redigert 13.02.2021 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.02.2021 kl 17:17 3472

Jeg tror det er i ferd med å gå seg til litt for Tullow. De har fått solgt mye. Bl.a. Uganda. Selskapets CEO virker sikker på at de vil kunne betale gjelden sin. Fra onsdag:

« Tullow Oil CEO: "We will be able to repay the debt"

https://www.oedigital.com/news/485200-tullow-oil-ceo-we-will-be-able-to-repay-the-debt

Denne er fra i går:

« The best oil stocks to buy right now

Tullow Oil is one of the firms on my list. This company is a very high-risk investment. It’s currently involved in renegotiating the terms of its debt with lenders. If management fails, the group could collapse. However, if the business succeeds, the share price could rally as Tullow gains breathing space.

At the end of November, the company projected it could generate as much as $7bn in cash from operations over the next decade. Its current market capitalisation is £431m. I think this shows just how much potential the business has. That’s why I’d buy it for my portfolio»

https://www.fool.co.uk/investing/2021/02/12/the-3-best-oil-stocks-to-buy-right-now/

Redigert 13.02.2021 kl 17:23 Du må logge inn for å svare