Green Minerals lanserer snart nye partnere?

canarias
09.02.2021 kl 23:38 9741

Det ligger i kortene at det vil komme Frodon, som jeg har sagt før dette kan bli mye større enn de fleste makter ta inn over seg.
Slettet bruker
09.02.2021 kl 23:41 9726

Ja, blir interssant å se hvem de skal samarbeide med både subsea og mining.

Blir også interssant å se hvem de nye aksjonærene er og om selskapet kanskje blir fusjonert med andre aktører.
Ikke umulig at vi får noen veldig store navn med som f.eks Aker.
Slettet bruker
10.02.2021 kl 00:17 9680

"We will need to design from scratch the production system, but the basic elements are there ... it will be a mixture of mining and petroleum technology," Seabird Executive Chairman Staale Rodahl told Reuters.
Nordic Mining also said it would seek exploration licences while Norway's largest energy firm Equinor and oil-focused investment group Aker have not yet decided whether they will get involved, they said.

"It sounds fantastic to go deep for minerals, but remember what the oil and gas industry has achieved over the last 50 years, and you can stand on the shoulders of it," said Walter Sognnes, chief executive of start-up LOKE Marine Minerals and a former co-founder of several oil firms.

LOKE og resten av de norske partnerne finnes kanskje på
https://marineminerals.no/partners/

JOGMEC for fasttrack
https://www.miningmagazine.com/exploration/news/1393673/japan-extracts-cobalt-nickel-from-seabed
Frodon
10.02.2021 kl 08:29 9435

Aker håper jeg på ;) Men det blir sikkert flere navn i samarbeidet 💪
canarias
10.02.2021 kl 08:49 9534

Har også Aker som førstevalg, deres kompetanse og handlekraft er unik.
Frodon
10.02.2021 kl 09:39 9448

Da skal kanskje Aker legge grønt markedet «havbunnsmineraler» satsingen under Aker Horizons?

«Ifølge en rapport fra Rystad Energy er Norge det landet i verden, etter Fiji, som har størst tilgang på havbunnsmineraler»

«Det er dog verdt å merke seg at Rystad-rapporten er utarbeidet på oppdrag fra blant andre Aker»

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2020/12/04/7593570/mener-havbunnsmineraler-er-en-bedre-investering-enn-havvind
Slettet bruker
10.02.2021 kl 09:47 9412

Det var det jeg håpet på. Å få se Aker Horizons på aksjonærlisten først i SBX deretter i Green Minerals.

De må gjærne kjøpe en stor SBX post tilsvarende det de har i AKER OFFSHORE WIND, over 50%.
Ser at Nærings og fiskeridepartementet og Folketrydefondet også er blandt de største eiere i disse nye Aker selskapene.
De er selvsagt også hjertelig velkommen som aksjonærer i SBX.
Frodon
10.02.2021 kl 09:56 9370

En fin tanke, men da tror jeg heller det er mer sannsynlig at Aker Horizons kommer rett inn i Green Minerals, gjerne via børsnoteringen ;) Det burde kjøres en kapitalinnhenting også rundt børsnoteringen, men mulig de har planlagt det på et seinere tidspunkt? Oljefondet skal inn med 100 milliarder i grønt det neste året, spennende å se hvor de satser mest ;)
Slettet bruker
10.02.2021 kl 10:07 9328

Hvis noen tar opp dekning på Green Minerals blir det nok kursmål på minst 50 og det tar nok ikke lang tid lå nå det. Deretter nytt kursmål på 100.
canarias
10.02.2021 kl 10:14 9353

Kursmål på 100 og over vil nok komme raskt KimLee, dette hvet også STIG MYRSETH, han er storaksjonær.
Slettet bruker
10.02.2021 kl 10:22 9360

Vi vet vel ikke hvem det var som allerede har kjøpt seg inn til 20 kr aksjen...
canarias
10.02.2021 kl 10:53 9273

STIG MYRSETH har aksjer både i Seabird og Green Minerals ifølge hans rapportering i DOVREPORTEFØLJEN så om han fikk kjøpt alle på 20, det er en annen sak.
Redigert 10.02.2021 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
canarias
10.02.2021 kl 11:03 9245

Som jeg har påpekt før dette kan bli mye større enn de fleste evner ta inn over seg.
Frodon
10.02.2021 kl 11:44 9146

Får håpe staten kommer med samme ordninger som olje næringen har, angående skattefordeler. Tilskudd for å få i gang næringen håper jeg kommer på plass raskest mulig også ;)
canarias
10.02.2021 kl 15:07 8938

Meget godt mulig det Froden, er også rimelig sikker på at mineralletingen og produksjon vil bli fremskyndet .
canarias
10.02.2021 kl 19:16 8791

Når det begynner å skrives og fokuseres om de store mulighetene her vil vi for alvor se kursen begynne å gå, seismikk markedet begynner også å se lovende ut.
noteringen av Green Minerals nærmer seg dessuten med stormskritt .
Slettet bruker
12.02.2021 kl 00:28 8522

Kanskje TGS er en av de som har kjøpt aksjer i Green Minerals?

Noen med abonnement som kan nevne noe om hva som står der?
TheSceptic
12.02.2021 kl 07:28 8315


Seismikkselskapet TGS har hatt fornybarsatsing på agendaen i mange måneder, og nå etablerer det et nytt forretningsområde som det kaller New Energy Solutions (NES).
Selskapet skal fortsette å levere seismiske data til olje- og gassindustrien, men ønsker med dette også å levere mer data til selskaper innen karbonfangst, mineralutvinning og fornybar energi som geotermisk-, vind- og solenergi.
– Vi er svært optimistiske til fremtiden for olje og gass fordi dette fortsatt vil utgjøre 50 prosent av energimiksen om 20 år. Men det vil være en betydelig vekst innen fornybar industri, og det ønsker vi å være en del av. De seneste årene har vi sett en økende interesse for dataene våre fra industrier utenfor olje og gass, sa konsernsjef Kristian Johansen på selskapets kapitalmarkedsdag torsdag.
Satsingen betyr ikke at TGS skal gjøre noe helt nytt. Selskapet skal tilby seismiske data også til de nye kundene, blant annet fra det eksisterende biblioteket.
Samtidig varsler Johansen at det vil skje en del i TGS innen dette segmentet fremover.
– De neste månedene vil det komme flere annonseringer om partnerskap, organisk vekstinitiativer og fusjoner og oppkøp, sier han.
Kan utgjøre 5-10 prosent
Jan Schoolmeesters, som får ansvar for denne delen av TGS, sier selskapet har mange partnerskapsdiskusjoner allerede og at det også er inngått noen partnerskap.
Når det gjelder eventuelle oppkjøp sier han dette kan dreie seg om både store og små selskaper. På listen har TGS 40 selskaper som det har identifisert.
– Vi ser både på private og børsnoterte selskaper.
Han venter likevel at investeringene vil ligge på 5-15 millioner dollar de første årene.
Når det gjelder inntektspotensialet for NES, kan det på sikt bli en stor del av TGS.
– Vi er fortsatt på et tidlig stadium, men er jeg er trygg på at vi kan nå et nivå som som vi har på brønndatavirksomheten vår, som er 5–10 prosent av omsetningen til selskapet. Dette er mulig å nå basert på organisk vekst og mindre oppkjøp, sier Schoolmeesters.
Ifølge konsernsjef Johansen er det ikke planer om å skille NES ut som eget selskap på siden av TGS.
– Det er ikke en del av planen. Vi ønsker at TGS skal eksistere om 50 år. Vi vil ikke bare dra fordeler av et sterkt marked.
Fortsetter å betale utbytter
Seismikkmarkedet fortsatte å være utfordrende for TGS i fjerde kvartal i fjor, etter at covid-19-pandemien og et kraftig fall i oljeprisen tidligere i 2020 bidro til at oljeselskapene reduserte sine investeringer i letaktivitet kraftig.
For 2020 som helhet måtte TGS bokføre et negativt resultat før skatt på nærmere 290 millioner dollar, tilsvarende 2,4 milliarder kroner, blant annet etter å ha skrevet ned det såkalte multiklientbilioteket med 120 millioner dollar i fjerde kvartal.
Til tross for dette, øker TGS utbyttet til aksjonærene. Med en kontantbeholdning på 196 millioner dollar, besluttet styret å jekke opp utbetalingen fra 0,125 dollar pr. aksje i fjerde kvartal til 0,14 dollar i første kvartal år. Målt i kroner er dette omtrent uendret på 1,18 kroner.
I tillegg er det besluttet å kjøpe tilbake egne aksjer for inntil 20 millioner dollar.
Ifølge Johansen har ikke selskapet planer om å kutte utbyttet selv om det nå skal satses mer på fornybar energi.
– Vi er veldig komfortable med utbyttenivået, og vi kan både betale utbytter og gjøre oppkjøp, sier han.
– Noen hadde kanskje ventet at vi ville betale ut mer, men noe av grunnen er at vi ønsker tørt krutt til den nye satsingen
Ifølge konsernsjefen har selskapet fortsatt mål om å være kontantstrømpositivt.
I fjerde kvartal var den frie kontantstrøm fra driften, etter investeringer i mulitiklientbiblioteket, på 28,4 millioner dollar
Slettet bruker
12.02.2021 kl 08:46 8173

Takk for den. TGS har 40 selskaper som de vurderer oppkjøp av. Tror da ikke SBX er blandt dem siden TGS gikk bort fra å eie egne vessels.


Slettet bruker
12.02.2021 kl 08:49 8165

Grønne mineraler... Hvor grønt er det å snu opp ned på havbunnen over større områder..? Skikkelig grønt... Vannet kan kanskje få en ekkel type grønnfarge, og det er vel det eneste...
RoLia
12.02.2021 kl 09:25 8095

Om du vil ha et grønt skifte så trengs det metaller. Det er umulig å få til ellers. Enorme dagbrudd på land med lave forekomster vil ikke kunne dekke etterspørselen. Dessuten er det i stor grad Kina som kontrollerer disse. Mineralene vil bli hentet på begrensede geografiske områder og på havdyp på rundt 3000meter.
Redigert 12.02.2021 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
canarias
12.02.2021 kl 09:36 8064

Det jobbes på høygir innen mineralsatsingen og Green Minerals er i førersetet.
De som kjøper nå i Seabird får en billig inngang i Green Minerals.
canarias
12.02.2021 kl 15:32 7881

Det blir nok avklart rimelig raskt hvem samarbeidspartner blir.
Vær trygg på at det jobbes hardt i kulissene.
Slettet bruker
12.02.2021 kl 16:29 7818

Kjøpte litt idag. Angrer som pokker på at jeg ikke kjøpte MYE mer da den var under 3.

Uansett så har vi mange kursdrivere i vente.
Kan bli ny dobling innen sommeren.
infrarød
12.02.2021 kl 16:35 7801

skulle selv ønske jeg hadde cash nok til å kjøpe mer når den lå på 3 tallet i laaangt tid. hadde jeg hatt cash den gangen så hadde jeg ikke nølt med å kjøpe. får vel nøye meg med det jeg har nå. går den til 60kr( 3kr gammel pris) så blir det ikke så gærnt allikevel med de 40k jeg har nå. fikk endelig litt cash når den var på 11 tallet og fylte på mer da. nå får vi vente på tilbakemelding fra ledelsen. spennende dager dette her fremover
RoLia
12.02.2021 kl 17:38 7700

Det er Veldig lett å se i etterkant når man burde handlet. 😅 Jeg Kjøpte meg kraftig inn litt tidlig, men fikk snittet meg godt ned når det var rundt 3. Jeg kjøpte for det jeg hadde tilgjengelig da, så har god avkastning nå. Har litt over 100K aksjer, men det kunne jo vært 300k med bedre timing🤨
Bolighaien91
23.03.2021 kl 08:54 6938

Har noen fåt GEM aksjene ennå? Har ikke fått de på Nordnet kontoen min hvertfall
canarias
23.03.2021 kl 08:56 6918

Der har vi den første intensjonsavtalen på plass allerede , flere jobbes med og vil komme. Gled dere.
Slettet bruker
23.03.2021 kl 09:11 6863

30kr opp 34% and rising! Rally mens vi venter på å få GEM på konto. SBX stiger da også nydelig

Rally i børsdebutant
https://finansavisen.no/nyheter/borsoppdatering/2021/03/23/7646298/oslo-bors-faller-i-apningen-rally-i-borsdebutant
kazynor
23.03.2021 kl 09:19 6797

En ting jeg stusset litt på her, er at mine GM-aksjer kom inn på ASK'en og ikke på den vanlige VPS-kontoen. Men er vel kanskje fortsatt sånn at det ikke er mulig å kjøpe flere via ASK, og at disse da må på vanlig konto?
OnkelSkrue73
23.03.2021 kl 09:34 6720

Hei. Nei jeg har heller ikke fått dem. De er ikke synlig på VPS, står bare nevnt under SBX at jeg har fått utbytte i annet selskap....dette er litt pussig?
Odi.1
27.03.2021 kl 11:02 6327

Green Minerals må få fingen ut med Topp 20 listen og status Børs og Kurs på Nettsiden der. Dette er viktig nå!
https://greenminerals.no/investors/ ( noen som kan tipse dem )

Bloomberg med artikkel om Green Minerals satsing :)) !
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-03-26/newest-battery-metal-ipo-taps-rising-interest-in-the-deep-sea


edit: ( lånte den inn på en Green tråd jeg Qester:) )


Redigert 27.03.2021 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
Questerre
27.03.2021 kl 11:52 6238

Aksjonærlisten som ble lagt ut på en annen tråd var "pro forma" fra 16. mars og gir vel en ganske god oversikt. Det har jo ikke vært handlet så mange aksjer de siste dagene.
Denne aksjonærlisten viser:
- Topp 20 har 81,9% av GEM
- Det finnes derfor nesten ikke aksjer tilgjengelig utenfor topp-20, bare 2,3 mill aksjer.
De 5 største var:
1) Seabird: 55,5%
2) Artel AS: 3,5%
3) Møsbu AS: 3,5%
4) Anderson Invest AS: 3,0%
5) IKM Industri-Invest: 2,1%
Hvis man for eksempel er et fond som ønsker å kjøpe en større post i GEM, nytter det ikke handle over børs. Det vil drive kursen opp med en gang, den har jo allerede vært over 40 kr. Tipper derfor at en del større poster vil handles utenfor børs. De største aksjonærene kan bare lene seg tilbake og vente på tilbud. Artel AS og Møsbu har nok gjort et kupp og det er vanskelig å komme utenom disse dersom man vil ha mange aksjer. Regner også med at Seabird vil kunne selge seg noe ned, men først når kursen på GEM er betydelig høyere.
Odi.1
27.03.2021 kl 12:05 6212

Om nå tradere og investorer fra utlandet nå begynner å finne interessen i GM så bør det oppdateres en liste som ligger på Siden under Investor.
Bør ikke være vanskelig å få til PROMTE!
Selvsagt kan en "ni" lese på prospekter å finne uke gammel liste som er før tildeling, veldig uinteressant for de fleste fremover det, egentlig.

Selskapet må være transpang og investor vennlig med ofte, og god informasjon helt fra start.
Linke inn børsoversikt med kurs etc burde også nå komme på plass, slikt har de hatt ett hav av tid med å klargjøre noe så enkelt.


edit: "Staten" sine miljøfond investeringer kommer nok snart på banen , og alles Pensjonskasser fra de større selskapene :)
Det er jo dem som også nesten på knærne har bet markedet i Norge med å få på plass MINERAL satsing til havs. En vet jo det ligger enorme verdier ned der.
Mulig det er dette som kommer noe om i MAI ? :)
Skal ikke ut med en aksje , blir heller å knabbe noen flere om den siger feil vei , vi er jo på Oslo Børs, så at det er en mulighet er det ingen tvil om.
Dog om vi siger nedover, er det en jobb for å fange flere, da er dette ett meget godt kjøpesignal.

Litt usikker på hva ett miljøfond eller pensjonskasse vil strekke seg etter i pris, ikke umulig med 80 - 100kr her nå om dem vil ha litt volum med videre?
Eller er jeg på "jorde" ...
Redigert 27.03.2021 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
Questerre
27.03.2021 kl 12:37 6178

"Mulig det er dette som kommer noe om i MAI ? :)"
Odi.1, allerede 23. april kommer Green Minerals med sin Q1. Det er vel naturlig at de guider litt da.
Den billigste måten å kjøpe GM på nå, er igjennom Seabird aksjen. Det er ca 0,26 GM aksjer bak hver aksje i SBX.
Odi.1
27.03.2021 kl 12:51 6167

Ja, q1 vil vi nok få noe muligens, men de har også sagt at det skulle bli "noe" som skulle komme i Mai.
Mystisk og meget spennende :)

Bolle viftet i uka med 980 000 000 som skulle ut innen miljøtiltak og omstilling , en av flere som kommer fremover sier dem.
Regner med GM er blant de første på listen til å få kapital for å nå målene staten har lagt til grunn.
Her må GM Sluke til seg alt av teknologi og kompetanse som er relevant fremover. Så Mony må til fra alle kanter.
Det må også planlegges infrastruktur og logistikk for det "utvinnede" produktet ett eller flere steder også.
Her er nok staten i full gang med planlegging for beste lokalitet, så disse som falt ut fra Batteri kampen ( kommunene) , har flere lodd i kurva de neste årene.
Også skipsbyggere og arkitekter, maskin entreprenører , subsea mm mm... osv..osv...
Vanvittig spennende alt dette her , det er bare for Investorer til å skjønne mulighetene her.

edit: ser MDG nå åpner for Atom energi :)
Her bør andre partier følge på, dog må dette inn i mindre skala, og i kontrollerte former, og til spesielle formål.

Dette åpner også for at utstyret som skal " operere" på havbunnen kan få energi fra atomdrift, UK er jo langt fremme med denne teknologien innen forsvar mm...
Redigert 27.03.2021 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
Questerre
27.03.2021 kl 13:15 6146

"A complete rebranding of the Group will be presented to the AGM in May"
Fra Q4-rapporten:
"To mark this comprehensive corporate restructuring, which has resulted in the abolishment of the «Legacy SeaBird» culture, we plan to undertake a complete rebranding of the Company to nbe presented at the AGM in May."
"Legacy Seabird culture" er nok "Klohs kulturen" som de vil bort fra....
Utskrift fra Q4 webcast:
https://finance.yahoo.com/news/edited-transcript-sbx-ol-earnings-070000267.html
rosgun
29.03.2021 kl 05:57 5814

Silvercoin klatrer på lista, noe som de også gjorde i Next Biometrics forut for 300% oppgang....de påfølgende uken(e). Kan virke som de har teft og kjøper seg inn rett før nyheter- regner derfor med kursdrivende nyheter her snart, noe som betyr en ting: "På med sikkerhetsbeltene"
Redigert 29.03.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
RoLia
29.03.2021 kl 06:32 5792

Hvor fant du lista?