Azt vs kahoot!

JosefK
AZT 10.02.2021 kl 07:58 6232


Tallene fra kahoot! Kom i dag. Morsom lesning om russiske prosenter i vekst. Helt til jeg fester blikket på bånn...

De rapporterer 2,3 mUSD ebitda noe som tilsvarer 19,4 mnok for året

Til sammenligning rapporterte Azt 45,4 mnok (etter discontinued operations) 62 mnok (inklusive BBG)

Kahoot ble omsatt til 57 mrd i går, AZT til 3,1 mrd.

Hvorfor markedet priser Kahoot 18 ganger høyere enn Azt som banket inn mer enn det doble i resultat må nesten noen forklare. For jeg skjønner ikke bæret av det.






Grunnpilar
10.02.2021 kl 08:43 5267

Litt av forklaringen er nok at Kahoot har vel fått 10 ganger mer media eksponering enn AZT.

Og det er ingen (99%) av investorer som bruker AZT produkter, det at man kan bruke et produkt, gir en mer forståelse/trygghet på hva det er man har/vil investere i.

Dette vil jeg påstå er med å dra opp prisingen til Kahoot.

Men nå ser det ut til at alle disse mutasjonene til Covid19 vil gjøre at AZT vil få et positivt bidrag i sin topplinje og bunnlinje i lang tid fremover.
Redigert 10.02.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
rufus01
10.02.2021 kl 09:12 5173

Flere har jo omtalt omsettningen og resultatet for AZT som en pølsekiosk, og at mcap er for høyt i forhold resultat. De samme hausser gjerne andre firma som går med dundrende underskudd, og lever på emisjoner. Men når det gjelder kahoot så har dette blitt en "folkeaksje", der det er mange kjendisinvestorer som er med og drar opp interessen. Denne støtten savner AZT, sammen med total mangel av dekning i norske medier. Svært få vet fremdeles hva dette selskapet driver med, og enda færre er klar over det potensialet som ligger i selskapet. Når det gjelder kahoot, så ser jo faktisk aksjonærene ut til og være godt fornøyd med resultatet. Forstå det den som kan....
bj111
10.02.2021 kl 09:42 5101

Jeg har kommet borti kahoot flere ganger. Ungene kom med dette fra skolen og det er nå standard innslag med en kahoot på alle familietreff. Ungene eller skal vel si ungdommen lager og disse seg imellom i flateste for å spille Ludo. På jobb har jeg hatt mange kahooter, sosiale lag men og på kurs og konferanser. Så at det er er et kjent produkt er det ingen tvil om. Kunsten er å tjene penger på dette som er gratis å bruke men her har mange gått opp løypen før med sine gratis produkter på nett. Største er vel Facebook som jeg syntes var noe ordentlig tull da jeg stiftet bekjentskap med det for mange år siden.
Kjente produkter og selskap får en tidlig innfasing av forventede inntekter i fremtid og det har vel blitt veldig tydelig Ila 2020. Kahoot er kanskje på et vis Oslo børs sitt svar på Tesla.

AZT vil nok ikke oppnå en slik vanvittig pris i forhold til inntektene ganske enkelt fordi produktene er for spesielle og ukjente. Det er nok også vanskeligere å lage fengende artikler om AZT enn on Kahoot, Facebook, Twitter, Tesla osv, produkter folk ser og vet at de har.

I den grad man skal snakke om bobler på børs så er det ikke noen farma boble å finne på børsen. Teknologi og grønne aksjer er med et tradisjonelt syn på aksjer priset som noe som kan ligne bobler.
snuffe
10.02.2021 kl 09:56 5057

Mye er sannsynligvis også priset inn i forventningene til fremtidig resultat og vekst. Ledelsen i Kahoot er veldig dyktige til å markedsføre seg og hvilke ambisjoner de har. Så langt har de innfridd - og vel så det.
rufus01
10.02.2021 kl 14:44 5157

Ett litt dumt spørsmål kanskje, men ser at Adeno-Associated Virus (AAV) går igjen innenfor genterapi også på trådene til AZT. Er dette noe AZT er involvert i? Fant en interessant artikkel på Thermo Fisher sine sider som omhandler dette. Legger den ved her slik at andre som kan være interessert kan lese.

https://assets.thermofisher.com/TFS-Assets/BPD/Reference-Materials/aav-vector-process-development-article.pdf
JosefK
10.02.2021 kl 14:56 5121


SAN HQ er spesielt laget for AAV. Mens M-SAN retter seg mot lentivirus.
Slettet bruker
10.02.2021 kl 14:59 5096

Der er nok bare meget større forventninger til eksplosiv vækst i KAHOOT end i AZT.

Mange har generelt haft forventninger til AZT, som ikke er blevet indfriet. KAHOOT har endnu ikke vist, om forventningerne kan indfries, og derfor har folk heller ikke haft mulighed for at blive skuffet endnu.

Mange forventede, at AZT ville levere en EBITDA på 100 MNOK i 2020, da de ekstrapolerede ud fra Q2-resultatet. Vi landede på 45 MNOK. Mange forventede 15-30 MNOK EBITDA i Q4. Vi landede på 6,8 MNOK. Flotte resultater desuagtet - men ikke det, markedet havde forventet.

Hvis KAHOOT laver 500 MNOK i EBITDA om fem år og AZT laver 100 MNOK i EBITDA om fem år (tænkt eksempel), så skal de selvfølgelig også prissættes væsentligt forskelligt.

At KAHOOT er totalt over-prissat er heller ikke nødvendigvis et godt pejlemærke for, hvad andre virksomheder skal være værd.

Men ja - det er en meget stor og underlig forskel, og det siger lidt om nordmændenes investeringsperspektiver - eller mangel på samme: “Quiz-app? Yes, all in! Norsk enzymeventyr? Naaah vi vil hellere købe laks og emission.”
oppturen
10.02.2021 kl 15:01 5082

Rocket Pharmaceuticals to build AAV manufacturing facility in NJ

https://www.scienceboard.net/index.aspx?sec=sup&sub=bioproc&pag=dis&ItemID=1959


Adverum Biotechnologies Announces New GMP Gene Therapy Manufacturing Facility

https://investors.adverum.com/news-releases/news-release-details/adverum-biotechnologies-announces-new-gmp-gene-therapy 5

Det satses uten tvil stort på AAV produksjon.

Hvor mange av disse nye bruker SAN mon tro🤔
Redigert 10.02.2021 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
rufus01
10.02.2021 kl 15:04 5063

Takk JosefK! Likte denne artikkelen hvor noen sentrale personer innenfor genterapi uttaler seg. Var skrevet på en måte hvor man kunne forstå litt av det som rører seg i markedet, selv om man dessverre ikke besitter bakgrunnskunnskapen for og kunne se det hele bildet.
rischioso
10.02.2021 kl 19:35 4865

Det blir alltid feil å skulle sammenligne epler med bananer ...

Hele verden er i covid modus hvor AZT fikk en liten covid bonus, mens Kahoot der i mot ble over natten hele verdens virtuelle klasserom og bedriftenes virtuelle møterom - mao, det blir som å sammenligne AZT med Johnson & Johnson eller Smith & Nephew ...
JosefK
10.02.2021 kl 20:34 4762


Eh... nei. Jeg sammenligner ebitda mot ebitda.
Slettet bruker
10.02.2021 kl 22:42 4566

Men sammenligner du størrelsen af fremtidigt potentiale? Det har vel også lidt at sige for MCAP og P/E etc.
Redigert 10.02.2021 kl 22:43 Du må logge inn for å svare
bj111
10.02.2021 kl 22:56 4532

Det er forskjellige vurderinger av dette potensialet men tror at med et produkt som kahoot så har nok folk flest en formening om at der blir gigantisk. Det kommer ganske enkelt av at de har forsøkt tjenesten og likte den. Hvorvidt det blir stort når det kommer til inntekter, ja det gjenstår å se. Det er og lettere å forholde seg til en vaksine som er et kjent produkt enn enzymene som gikk med til å lage produktet. Så derfor er ikke AZT en folkeaksje selv om potensialet er enormt og sannsynligheten for at det blir store inntekter er høy. AZT sine produkter er for spesielt interesserte.
oppturen
11.02.2021 kl 09:32 4282

Svenskene er vel opptatt med Genovis i dag.
AZT knuser tallene på alle punkt. :-)

Ebit, salg, vekst og kontantbeholdning.

https://mb.cision.com/Main/1712/3284042/1370933.pdf
Redigert 11.02.2021 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
bj111
11.02.2021 kl 09:55 4222

Svenskene ja men de har farma og annen unorsk industri under huden, i Norge er farma utenlandsk. Vi har olje, fisk, våpen, dagligvarer og kahoot. Endelig et norsk selskap med en app som kanskje kan nå svenske spotify til knærne.
At norsk farma er ukjent er jo grunnen til at det er en god del eiere fra Sverige i AZT, en norsk gullkalv som nordmenn flest ikke vet om. Se hva Trygve Hegnar sier når det er noe norsk farma, jaja hva er det de driver med da? Jaja. Representativt for befolkningen tenker jeg. Er jo heller ikke uten grunn for det er så mange selskaper som har levd på emisjoner og misslykkes, Langt mellom de som gjør butikk slik AZT gjør.
oppturen
11.02.2021 kl 10:11 4177

Svensker som kjøper AZT i Norge må være minst like fornøyd som nordmenn som får kjøpt seg 1/2 litere i syden for 10 nok. :-)
rischioso
12.02.2021 kl 09:43 3811

Ja, da ble kursmålet mitt her (70) nådd med et avvik på 20 øre og ser meg fornøyd med det for denne gang så blir det å plukke videre i Kahoot ... ;)

God Helg!
oppturen
12.02.2021 kl 09:49 3786

Shorten er ikke dekket, kursen skal videre opp.
bj111
12.02.2021 kl 10:06 3736

På et tidspunkt skal de kjøpe tilbake de aksjene de har shortet og det kan bli en utfordring uten å legge betydelig press på kursen. Jeg tror ikke den datamaskinen er lur nok til å innse nederlaget enda så de blir trolig sittende en stund med den short posisjonen. Blir ikke overrasket om den kaster kortene et sted nærmere kr 80. Mener den var jo såpass feilprogramert at den satte en short på AZT nede i en kortsiktig dal.
rischioso
12.02.2021 kl 10:11 3715

Man skal ikke se bort i fra at shorten vil kunne økes på dette nivået ...
Redigert 12.02.2021 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
bj111
12.02.2021 kl 10:14 3691

Det er helt rett og kunne kanskje være smart om de tok en kort swing men grunnet historisk fortjeneste på dette selskapet med sine short tror jeg ikke de gjør det. Simpelthen ikke smarte nok til det. Lettere å legge press på kursen nedover jo høyere den går og følgelig lykkes med en short. Vi får se hva som skjer.

Du gjorde iallefall noen gode enkle penger på dette :-)

God helg :-)
oppturen
12.02.2021 kl 10:16 3680

Pisse i buksa heter det i så fall.

Og da blir stigningen enda brattere når det skal løses inn.
rischioso
12.02.2021 kl 10:31 3640

Ikke nødvendigvis, det kommer jo an på hvor mye de løser inn på veien ned igjen - vi kan jo ikke bare gå ut i fra at de er de eneste som selger på en nedtur ... ;)
Slettet bruker
12.02.2021 kl 10:37 3611

Ja så er du ude igen Risch, og er straks begyndt at tale om en nedtur - som vi kender dig og holder af dig :)

Jeg glæder mig, til du er på kommer ind igen, og indtil da håber jeg, at du får succes i KAHOOT.

God helg!
Grunnpilar
12.02.2021 kl 11:42 3472

Nå har jo ledelsen gått ut og sagt at de kommer til å forsøke å kjøpe et annet selskap ila dette året og utvide ensym portefølgen( ref Q4- Outlook ), og ser for meg at vi får et hopp på den nyheten. Q1 vil også kunne overraske positivt mhp nye samarbeidspartnere og evt Reithera bidrag til et resultathopp, samt nye produkter lanseres også. Det er rett og slett mer som taler for en økning i kurs enn en nedgang,så shorterene vil med høy sannsynlighet måtte betale dyrt for dette,men noe må man jo bruke pengene på :)
Redigert 12.02.2021 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
OlJaOs
12.02.2021 kl 11:49 3451

Hvor mange aksjer ble det solgt på 69,8 i dag ?
Redigert 12.02.2021 kl 11:50 Du må logge inn for å svare
Grunnpilar
12.02.2021 kl 11:55 3430

3677 stk foreløpig
Redigert 12.02.2021 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
oppturen
12.02.2021 kl 11:56 3427

Så langt...
rischioso
12.02.2021 kl 11:58 3419

Vel, de har vel ikke sagt at de skal for det er jo ikke meldt om noe spesifikt selskap, men at det er en del av strategien med forbehold om at man finner noe som vil kunne være kompatibelt. Vi bør heller ikke glemme at det var strategien også i fjor og som vi kjenner ti så ble det ikke noe oppkjøp ...

Også er det jo slik at det er nærmere 3 måneder til neste Q presentasjon noe som betyr at det er en liten ørkenvandring frem dit og i mellomtiden så vil det svinge på verdens børser og dette caset er jo ikke noe unntak.

Mao, det vil med største sannsynlighet bli nye og mer attraktive inngangsmuligheter enn dagens nivå hvor også shorterne får muligheten til å kunne dekke seg inn helt eller delvis på de samme svingningene så aldri lurt å skulle forskuttere shorternes tap for ingenting er sikkert verken den ene eller den andre veien ... ;)
Grunnpilar
12.02.2021 kl 12:08 3377

Nei de har ikke sagt spesifikt selskap, men det er strategien, og riktig at de ikke klarte dette 1 gang de prøvde. Men nå har situasjonen endret seg en del etter dette. De har fått mye mer penger i kassen og Corona har gjort en god del selskaper til et lettere bytte mhp kjøp.

Nja, selv om verdens børser svinger, så blir ikke AZT påvirket i samme grad, de tjener faktisk på denne situasjonen. Men for all del selskapet kan svinge frem mot Q1, men hvorfor skal det svinge ned ? hva skal til for at folk vil selge ? Tror det er positivt for AZT med litt ørkenvandring. Fordi selskapet har levert rekord resultater, og det ser meget bra ut på papiret. og rent teknisk så viser det det stigende trend på normalt/lavt volum etter fallet. Så ser ut til at den vil fortsette å stige frem mot Q1.

Men Markedet er umulig å forutse, derfor ser jeg som regel bortifra det. Jeg har en liten filosofi på dette mhp risk: Jeg kjører 100% markedsrisiko og 0% selskapsrisiko. Prøver ihvertfall :)
Redigert 12.02.2021 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
rischioso
12.02.2021 kl 12:21 3336

RE - Men for all del selskapet kan svinge frem mot Q1, men hvorfor skal det svinge ned ? hva skal til for at folk vil selge ?

* Svinge betyr jo opp og ned - det er jo ingenting som svinger kun ned eller kun opp og det er nettopp på svingningene at traderne kjøper og selger ... ;)
Redigert 12.02.2021 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Grunnpilar
12.02.2021 kl 12:25 3320

Du e go hehehh
Bare for å kverulere :)
Kommer helt an på hvordan man ser på det. Hvis den svinger med negativ trend, kan man ikke da si den svinger ned :)

Men ja skulle formulert med anderledes der, men hjort er hjort og elg er elg :) Go Helg
Redigert 12.02.2021 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
rufus01
12.02.2021 kl 13:16 3245

Snakket med Børge Sørvoll før jul og han var klar på at årsaken til at de ikke klarte lande ett kjøp iløpet av 2020, var pågrunn av corona og begrensinger i forhold til reisevirksomhet. Men den viktigste årsaken slik jeg forstod på han, var at salget av betaglucandelen hadde vært svært krevende for en liten organisasjon. Han var like klar på at nå som salget var unnagjort, så ville jobben med og finne ett firma som var aktuell for oppkjøp bli intensivert. Jeg forstod det slik at dette sto høyt på agendaen for 2021, og jeg tror dette vil kunne komme raskere enn mange forventer. Personlig tror jeg vi er blitt større før Q1 legges frem....:). Markedet tror jeg vil reagere svært positivt på ett oppkjøp, og jeg tror kursen raskt vil gå 10kr på en slik nyhet. Uansett vi som er inne har en spennende vår foran oss ;)
bj111
12.02.2021 kl 14:57 3116

For en som trader spiller det liten rolle om kursen går fra 60 til 70 eller fra 70 til 80. Spørsmålet som vurderes er sannsynligheten for hva som kommer.. Var en safe trade fra 60 til 70 som jeg vil si var bankers at ville inntreffe innen rimelig tid. Hva som skjer videre er ikke like sikkert men på lang sikt er aksjen opp mener jeg. Ser på kr 73 som et sted den relatvit sikkert vil gå til på kort sikt ettersom den var der flere ganger i perioden mellom 3 og 4 kvartalsrapport. Risch snakker om det korte bildet (litt over 2 mnd) og andre snakker om et lengre bilde. Oppkjøp ligger i denne sammenheng som et legre bilde da det er utsikkert når det vil skje. Det er ikke noe en tar en trade på men en langsiktig plassering for. Shorten er heller ikke mulig å si noe om når blir dekt inn men jeg tror ikke de vil tjene penger på de aksjen de så langt har shortet. Jeg er rimelig sikker på at dupper kursen ned til si 65 så er om ikke Risch, så andre tradere på plass igjen.
Slettet bruker
12.02.2021 kl 15:22 3066

Jeg tror shorten ble satt på en altfor lav kurs..
De fikk jo mer eller mindre solgt unna aksjene (340k eller deromkring) uten å kjøre kursen vesentlig ned. Så kjøpsviljen var tilstede på det nivået..

Jeg tror det blir vanskelig for dem å dekke inn shorten uten å måtte ta et tap.





Slettet bruker
12.02.2021 kl 15:22 3065

dbl post




Redigert 12.02.2021 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
bj111
12.02.2021 kl 15:43 3012

Det tror jeg og for den er satt i det terreng der tradere melder seg på om kursen i det hele tatt kommer ned til det nivået igjen.
oppturen
12.02.2021 kl 16:41 2933

Kjøperne tok fint imot «trader» aksjene som ofte gir en dup i kursen på en Fredag ettermiddag etter en fin uke.

Det må jo bare bety at det blir videre oppgang i neste uke. Tradere skal inn igjen og våre venner mangler 340.000 aksjer på konto.

Nå er ikke jeg så bevandret i short, men %’ers %’er gjør vel det betraktelig mer ubehagelig å sitt 10% minus på short enn 10% minus på long. :-)
Redigert 12.02.2021 kl 16:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.02.2021 kl 23:37 2697

Unpopular opinion: Der kommer intet opkøb i 2021. Fuld fokus på organisk vækst. Lad os se, om jeg har ret når vi rammer 1. januar 2022 ;)
rufus01
13.02.2021 kl 08:41 2500

Jeg vet ikke, bare gjenforteller det Børge sa. Og det var at det ville bli fullt fokus på og ekspandere gjennom oppkjøp fra nyttår av. Når de eventuellt vil lande ett kjøp vet ikke jeg. Men tror iallefall det vil skje iløpet av 2021. Av en eller annen grunn så har jeg mer tro på hva Børge sier i denne sammenheng :)