NOM - uoppdaget ESG - tyskerne kommer

SirJohnny
NOM 10.02.2021 kl 09:47 11278

NOM er faktisk og utrolig nok en uoppdaget ESG aksje.

Verden skriker etter batterier og bransjen har gått av skafte i 2020 og 2021, men det er et stort problem, vi har ikke nok materialer til å produsere tilstrekkelig batterier og verden er ikke i nærheten av å dekke etterspørselen.

Her kommer NOM inn i bildet med lithium, titanium garnet, rutile osv. NOM kommer til å bli underleverandør til batteri industrien. Dette har ikke markedet fått med seg, men tyskerne har så smått begynt å våkne. Clearstream har i stillhet kommet på 5 plass på aksjonærlisten - her lukter det tysker-rally.

Oppdatert DFS kommer i Q1, dette er en kjempe trigger, utskilling av NORA en annen.

Her gjelder det å ta plass før markedet oppdager potensialet og markedet NOM har fremfor seg.
Slettet bruker
14.02.2021 kl 20:36 4585

Det blir nok ikke lettere med ny regjering, som det sannsynligvis blir. I verste fall en miljøminister fra SV, grøss og gru !
mimer
15.02.2021 kl 09:32 4135

Ikke sant...Noen som vet sist en ny gruve ble åpnet i Norge?
NoWorries
15.02.2021 kl 17:28 3874

Bluejay Mining har mottatt LoI for mulig $208M finansiering av ilmenitt prosjekt på Grønland. Estimert CapEx for prosjektet er $245M så det gir finansiering med 85 prosent gjeld. Trodde ikke det var normalt med mer en 60 prosent gjeld for junior mining prosjekt.

https://polaris.brighterir.com/public/bluejay_mining/news/rns_widget/story/xeql9zx

https://www.miningweekly.com/article/bluejay-receives-exim-loi-for-208m-to-build-greenland-mine-2021-02-15
Slettet bruker
15.02.2021 kl 18:38 3752

Nice, en ny konkurrent?
Kanin89
15.02.2021 kl 19:25 3657

Ser trådstarter tar opp potensialet til å levere til batteriindustrien.

I den sammenheng så var det Elon Musk som fikk Indonesia til å love å slutte å bruke sjødeponi for gruveavfall. Det er et stort og aukande fokus på bærekraft i en rekke sektorar, der dumping av gruveavfall i sjø blir stadig meir no-no både for kundar og potensielle investorar.

Heldigvis så har Lutelandet industripark utanfor Førdefjorden meldt si interesse til å motta alle overskuddsmassar frå Engebøfjellet til å gradvis utvide sitt område - det er veldig forskjellig å forsiktig fylle for å bygge opp eit område gradvis, enn å dumpe det i gytefelt i ein fiskerik fjord. Sammen med utskilling og varmebehandling av SIBX-massar for å uskadelegjere det, så vil dette vere ein potensiell vinn-vinn situasjon som gjer prosjektet miljømessig relativt akseptabelt. Men ballen ligger hos NOM og regjeringa.
Slettet bruker
15.02.2021 kl 19:39 3604

Gytefelt i en fiskerik fjord? Maken til løgn, finnes knapt liv der deponiet er planlagt. Å frakte store mengder gruveavfall på lektere til Lutelandet er jo bare en vits .
NoWorries
15.02.2021 kl 20:18 3512

Så du mener prosjektene du referere til i Indonesia er ok for miljøet så lenge de ikke bruker sjødeponi?
Kanin89
16.02.2021 kl 01:29 3269

Det einaste Musk sa om akkurat dette offentleg var "environmentally responsible way". Gjelder nikkelutvinning. Gudane veit kva akkurat han legger i begrepet - men det er verdt å legge merke til at policyen gjaldt alle nye gruver, ikkje berre planane til Elon Musk.

Det er vel generelt mange ting å utbetre med gruvedrift rundt om kring i verda. Det er er mest fokus på no er nei til sjødeponi og barnearbeid/Kongo-forhald.
Slettet bruker
16.02.2021 kl 07:12 3154

Noen ganger er sjødeponi den beste løsningen. Andre ganger ikke.

https://forskning.no/geofag-naturvern/naturvernere-lager-naturkatastrofe/1002602
Slettet bruker
16.02.2021 kl 13:11 2908

"Tyskerne kommer" ser ikke ut til å stemme.
Nordic Mining har publisert lister over nasjonalitet blant aksjonærer og tyskland er sammen med "others" på mindre enn 0.63% av aksjene.
https://www.nordicmining.com/investors/20-largest-shareholders/

Edit: jeg trekker denne påstanden. Det trenger ikke være korrekt og jeg kan både ha misforstått og tenkt feil. Og brukt informasjon jeg ikke vet om stemmer.
Beklager.

Country...............Shares................% of shares..........Shareholders.....% of shareholders
Norway................154,863,785.......78,42......................5,866..........95.79
Sweden................21,750,982........11,01......................44...............0.72
Finland..................5,035,215..........2,55.......................11...............0.18
Denmark...............5,005,141..........2,53.......................28...............0.46
Luxembourg..........4,162,845..........2,11........................3................0.05
Ireland....................2,964,863.........1,5..........................7................0.11
United Kingdom.....1,007,621..........0,51......................14...............0.23
Belgium..................752,525.............0,38.......................3................0.05
United States.........703,458.............0,36......................14...............0.23
Others...................1,245,337...........0,63.....................134..............2.19
.
Total.......................197,491,772......100......................6,124..........100.00
Redigert 16.02.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Rookie,
16.02.2021 kl 13:38 2837

ikke baisse bare for å baisse da , Clearstream er registrert i Luxenbourg, 3 pengesterke med stor tro på NOM altså.
Slettet bruker
16.02.2021 kl 13:50 2795

Jeg foretrekker "folkeopplysning". Det har jo vært sagt at tyskere er tungt inn i NOM på facebook, aksjepodder, shareville og her. Det har blitt sagt så mye at det har blitt en sannhet, og når vi faktist har reelle opplysinger så burde de definitivt serveres på bordet.

Folka som gjør det bra i aksjemarkedet er de som har griseflaks og de som vet mest om hva som foregår. Selv er jeg ingen naturlig lykkefugl, så jeg foretrekker research.
nival
16.02.2021 kl 13:51 2789

Pipegakk må jo bli kåret til månedens HO klovn. Sitter dagen lang å skriver negativt om nom. Men han er ikke negativ til nom, skal bare ha billig inngang igjen.
Slettet bruker
16.02.2021 kl 13:53 2777

🤡
krissov
16.02.2021 kl 15:08 2651

Nå har CLEARSTREAM BANKINNG ca 4 mill aksjer som er nesten 2%
Enig med deg nival
Redigert 16.02.2021 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
Mønny
16.02.2021 kl 16:02 2572

Ingen som engasjerer seg så mye uten å ha en interesse i aksjen så å kalle dette folkeopplysning er spesielt. Er vel mer som feilopplysning. Lett for deg å sjekke at Clearstream er registrert i Luxemburg.

Med ditt engasjement så gleder jeg meg virkelig til kursen kommer på nivået som skal til for at du kjøper deg inn igjen. Da blir det bull bull og kurshopp tenker jeg. Åpenbart at du har trua på selskapet, ellers hadde du brukt tiden din på noe annet.
Slettet bruker
16.02.2021 kl 16:49 2490

Både og.
Det handler litt om at det er vanskelig å slutte å følge med på nom. Det er den eneste aksjen jeg har vært dypt inne i siden 2014.
Med den ørkenvandringen jeg tror vi står foran nå, satser jeg på inngang et sted mellom 2,00 og 2,50.

Senest forrige uke var jeg i tvil om vi ville se to-tallet før DFS-Update ble presentert, men det er tydelig at markedet ikke liker at granatutsiktene ser så dystre ut. Alle skjønner jo hva det gjør med offtakeavtalen. Når de i tillegg trakk ut spenningsmomentet alle venter på i DFS-Update forsvinner mye av triggerpotensialet derfra også. De bør ha flere og bedre nyheter å presentere i midten av april.

Du trenger ikke glede deg til jeg skal inn igjen. Jeg har presentert balansert informasjon tidligere da jeg var all-in også, tilogmed negative aspekter.

Jeg mener at all den positive praten her trenger en negativ stemme som balanserer ut litt. Dere som er all-in all-bull synes sikkert ikke det, men det kjenner jeg at jeg gir litt faen i.
Mønny
16.02.2021 kl 20:45 2281

Troverdigheten din sank til null når du prøvde å si at "tyskerne" kun har 0.63%. Det vet du er feil og du gjør det for å forsøke å skremme vekk kjøpere. Ellers er jeg enig i at du til dels deler balansert informasjon.

SB1M sin analyse fra i dag:
NOM (Buy tp NOK5): Q4-first take - Capex reduction in the USD100m(!) range to transform the Engebø project. Capex reduction in the USD100m(!) range to transform the Engebø project
Conclusion
Nordic Mining just published Q4-20 figures in line with our estimate, which shows limited cash burn of only NOK7m in Q4-20. Hence, the company ended YE20 with a cash position of NOK42m, and remains fully funded into H2-21. Company states that it expects to reduce the Engebø capex by some USD100m (from USD311m). This implies more than NOK4/sh in saved capex, but also shows that the project is likely to be significantly changed from the previous DFS. There is no mention on how the other side of the economics (NPV/IRR) is expected to change in the update. We continue to view Engebø as an important mineral project in Norway, which will provide the market with high quality Rutile and become the only supplier of European Garnet, and 2021 seems highly likely to become a turning point. We note four important triggers ahead, which will determine the life of the project: 1) final decision around the AMR case, 2) update to the DFS, 3) firming of offtake agreements, and 4) development financing.

Nordic Mining published its Q4-20 results. A conference call is scheduled for today at 10.00am CET.

Nordic Mining delivered a Q4-20 in line with expectations. EBITDA came in at NOK-11.7m, in line with SB1Me of NOK-11.9m. This is naturally up from NOK-6m in Q3-20, driven by the work related to the update on the DFS. The company reported a cash position at YE20 of NOK42.2m, in line with SB1Me of NOK41.2m, representing a burn of NOK7m in the quarter. We expect the cost of the DFS update to total some NOK20m, and hence we view Nordic Mining to be fully funded through H1-21 and the DFS update.

Saving NOK100m in capex on the Engebø project. The company updates the market with initial indications from the DFS update, stating that the capex is expected to be reduced by some USD100m, from the previous USD311m. This is of course very positive, as this amounts to about NOK4.3/sh in saved capex (more than 50% more than the current MCAP). However, we would be careful to read too much into the capex reduction before we see how this impacts the rest of the economics. Presumably, if the project is scaled down by 1/3rd on the capex side, we will likely see a significant dent in the project NPV as well (anything else would be extremely surprising). Still, the reduction in capex is likely to ease the financing process, as raising USD200m should be way easier than to raise USD300m.

Market outlook strong despite 2020. In the market section, the company notes that the average rutile price in 2020 was estimated to USD1,220/t, which is actually above the USD1,070/t assumption used in the DFS in 2020. This is in our view likely to have a positive impact on the NPV estimate in the updated DFS. The company expects to finalize the Rutile offtake agreement with the “Japanese Trading House” in 2021, which would allow the company to proceed with project financing. Garnet prices are, according to the company, largely flat in 2020. Key to note is that main production of Garnet today are located in China, India, South Africa and Australia – no garnet is produced in Europe. NOM remains in dialogue regarding potential offtake partners for Garnet.

Review NORA strategy. Although we have put zero value on NORA in our analysis, we do acknowledge the recently improved sentiment for seabed minerals, and understand the company’s motivation to review its strategy on how to commercialize its knowledge and position within this potential industry.

Four major triggers in 2021. As a case refresher, we would like to highlight the trigger list in Nordic Mining. We acknowledge that the Engebø project has taken its time, but we believe that we are now getting close to starting the development. Before this can happen, we believe the following triggers will be due over the course of 2021: 1) Decision on AMR dispute, 2) Update to the DFS study (expected in early Q2), 3) Signing offtake partner agreement for Garnet and firming up the Rutile offtake, and 4) raise development financing (potentially including a divestment of Keliber). These four triggers should allow for de-risking abound.
Investment case summary: Nordic Mining owns the rutile and garnet project Engebø, located on the west coast of Norway, as well as a 16.3% stake in the Finnish lithium project Keliber. We believe both assets offer attractive exposure in light of the increased focus on sustainability and ESG. Engebø is (as per the FS) located in the far low end of the rutile cost curve, which offers great economics at a project EV/EBITDA 3.7x and less than 5y cash flow payback for a project with an estimated 42y life-time. We view near-term triggers to be: 1) final decision around the AMR case, 2) update to the DFS, 3) firming of offtake agreements, and 4) development financing. Risking the Engebø project with 50% probability, and valuing the Keliber stake as per the latest transaction (also book value in NOM’s balance sheet), we reach a risked SOTP of NOK5.7/sh for Nordic Mining, implying that the share is currently trading at a 50% discount. Assuming no risking, we estimate NOK14/sh in value. Note that these estimates are based on the previous DFS, and are subject to change in the upcoming update to the DFS, for which we expect the NPV to be scaled down following a capex reduction of some 1/3rd.
Slettet bruker
16.02.2021 kl 20:47 2280

Jasså?
Hvor mange prosent mener du tyskerne har?
Mønny
16.02.2021 kl 20:50 2271

Du behøver ikke å spille dum. Det står lengre opp.
Slettet bruker
16.02.2021 kl 20:55 2250

Vet du nasjonaliteten til clearbanks kunder?
Slettet bruker
16.02.2021 kl 20:58 2240

Men må skyte inn at det denne gangen er en handel som aldri før har vært i Nom med så mye omsetning dag etter dag og litt uvirkelig. Før så har den steget på høy omsetning og falt på lav omsetning. Nå falletr den også på høy omsetning. Spørsmålet er hvor langt aktørene som nå gjør alt de kan for å presse ned kursen klarer å holde på? Men imponerende hvor proffe de er og eneste grunnen er for å begynne å plukke igjen og da dundrer kursen opp igjen. derfor er jeg veldig usikker når bånn er pga denne store omsetningen. kanskje de begynner å plukke tilbake i morgen elle om en mnd? Uansett hva som skjer i det korte siktet så vil kursen ha mangedoblet seg når gruva er igang. Lykke til.
Mønny
16.02.2021 kl 21:03 2225

Det er en kjent sak for alle som leser norske medier at tyske småsparere kjøper seg opp i norske selskaper gjennom Clearstream banking. Clearstream er et datterselskap av Deutsche Börse og er notert i Luxemburg. Med det visste du fra før.

https://en.wikipedia.org/wiki/Clearstream
Slettet bruker
16.02.2021 kl 21:09 2196

Så de *tre* aksjonærene til clearstream er garantert tyske småsparere?

Ok. det kan være mulig. I så fall har de 2.11%
:)
Mønny
16.02.2021 kl 21:24 2149

Hvorfor det står bare tre vet jeg ikke, men enten er det tre tyske "storsparere"(haha), eller så skyldes det at aksjen handles gjennom tre andre børser i Tyskland. Typ Börse Frankfurt, Börse-Online. Garantert tyske fordi det er en forutsetning for å være kunde i Clearstream.

Den seneste tiden har Finansavisen skrevet en rekke artikler om hvordan tyske småsparere herjer på Oslo Børs, gjennom klientkontoen Clearstream Banking.
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/01/24/7613290/freyr-steg-48-prosent-etter-artikkel-om-tyske-smasparere
Redigert 16.02.2021 kl 21:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2021 kl 21:39 2096

Det er mulig du har rett. Jeg vet rett og slett ikke, og jeg tror vi kan enes om at ingen her inne kan si noe med sikkerhet.

Jeg vil dementere påstanden min om tyskere har <0.69%. For jeg *vet* ikke.
Slettet bruker
16.02.2021 kl 23:51 1942

Rookie og Mønni,

Jeg vil forklare hvorfor jeg postet at tyskerne hadde <0.69%.

NOMs Topp20-aksjonærliste viser nasjonalitet til investorer og nominee-kontoer som Clearstream.
Clearstream er fra Luxembourg med 2% av aksjene.

I en egen fane viser de antall aksjonærer fra hver nasjonalitet.
Der stod det: Fra Luxembourg: 3 stk med 2.11% av aksjene.

Jeg antok dette betød at aksjonærene bak clearstream var fra Luxembourg fordi jeg vet at Nordic Mining har rett på å få vite hvem som «gjemmer seg» bak nominee-kontoer.
Det jeg derimot *ikke* vet, er om NOM har innhentet denne informasjonen og om den er synlig i listen på hjemmesiden deres.

Jeg trodde det, og da så det ut som at ingen tyske aksjonærer var med i toppen, men ble samlet sammen med others i gruppen som har under 0.69%.

Beklager misforståelsen.
Rookie,
22.02.2021 kl 14:31 1446

hva skjer/skjedde med Nordic Quartz egentlig? ble dette prosjektet skrinlagt?
Silisium er i vinden og her var vel Kvinnherad kvartsen særdeles egnet?