NOFI, KOMP, MONO, INSTA: Forventninger til Q3 2018

Andtrisant
KOMP 09.10.2018 kl 08:33 10412

Hvilken av disse fire bankene tror dere vil overraske mest når Q3 rapporten legges frem? Og hvilke resultater kan vi forvente oss?
Redigert 21.01.2021 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.10.2018 kl 10:24 4517

MONO q3-rapport side 6: Based on uncertainties related to the regulatory framework for consumer lending and credit cards in Norway Monobank continues to evaluate timing for a listing at Oslo Stock Exchange’ main market until the Bank has more clarity on these topics. Accordingly, the bank wants to maintain full flexibility for the timing of accessing the capital markets to fund accretive growth.

Oversatt betyr det antagelig at de utsetter å sette en dato for overføring til hovedlisten og emisjon i påvente av forhåpentlig bedre kurser. Emisjon blir det dog.

*Accretive is the process of accretion, which is growth or increase by gradual addition, in finance and general nomenclature. An acquisition is considered accretive if it adds to the item's value or corporation’s earnings per share. In corporate finance, accretive acquisitions of assets or businesses add more value than the cost of the acquisition, either immediately or over time.
Redigert 21.01.2021 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Andtrisant
17.10.2018 kl 10:35 4488

Hadde håpet på litt bedre resultat for Q3, men det viser jo bare at de investerer veldig hardt på nye "fintech-produkter" som de kaller det. Det vil nok lønne seg over tid, men litt kjedelig er det at de ikke prioriterer å synliggjøre verdiene på en bedre måte. Det er nok derfor de har blitt tatt i mot med kalde hender av markedet i det siste.

Men veldig gøy at de tørr å si offentlig målet om 10 mrd utlån innen 3-4 år. Jeg tror nok ikke det stopper der heller. Jeg synes hele tilnærmingen fra MONO har endret seg ganske kraftig fra at "vi er en forbruksbank" til "vi skal bli et teknologiselskap i fintech industrien". Det viser alle midlene de bruker på utvikling av nye produkter. De har jo 7 ansatte utviklere som sitter å utvikler nye systemer/produkter hver dag.... Det er jo en spennende tilnærming, da teknologi aksjer ofte forsvarer lang høyere multipler enn tradisjonelle bankaksjer. MONO kan nå kjøpes til P/E 10, så verken den kommende veksten eller tilnærmingen mot å bli en teknologi aksje er på noen som helst måte priset inn. Men de kommende økningene av inntekter som den kommmende (og eksisterende) veksten vil gi, så må jo kvartalsresultatene neste år bikke 30 mill. Da er P/E på 5 for et slikt vekstselskap innen fintech. Det er usannsynlig. Kursen må opp folkens, tyngdekraften har ikke sluttet å virke.

Så jeg tror nok alle aksjonærer i MONO vil gjøre ei kule hvis det er villige til å sitte over lengre tid.
Redigert 21.01.2021 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Varsom
17.10.2018 kl 10:45 4461

Synes det er veldig lav omsetning i komp nå.
Blir det et godt resultat i morgen, kan denne gå høyt fremover vil jeg tro.
Redigert 21.01.2021 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Contrado
17.10.2018 kl 10:57 4436

KOMP og NOFI vil fortsette å imponere og har et stort potensiale på kursoppgang med lav PE. Begge er "proven" cases nå, og ROE er gode samt at de har så høye overskudd at de genererer nok kapital til å møte Tilsynets krav til kapitaldekning uten å være avhengig av å emittere. KOMP bør kunne gå til 25 innen nyttår og NOFI mot 110.
INSTA vil ikke gå kursmessig før man ser økninger på NOFI og KOMP. De sliter med en kostbar og forsåvidt ambisiøs forretningsmodell som går utover flere land, med potensiell lavere lønnsomhet og usikkert risikobilde. Tipper de vil klare maks 75 MNOK i bunnlinje i 2019, og da er dagens prising mer en tilstrekkelig, gitt at de eksisterende vil utvannes med emisjoner mot Sveås. MONO har tatt vann over hodet, og innrømmer nå at de ikke klarer å levere noe volum så langt på et svært kostbart Widerø produkt. Antall ansatte nærmest det dobbelte av alle sammenlignbare banker. 200 millioner i salgskostnader og immaterielle kostnader som er lagt i balansen. Alle forstår at dette går feil vei, derfor er også kursen vesentlig ned og det er ingen volum å snakke om. Vil tro at denne fort kan falle ned mot og under 2 kroner. Man skal ha svært lang horisont for å se at den skal gå opp fra dagens nivåer, kanskje 3-4 år.
EASY er en annen god case i denne bransjen, med gode nøkkeltall.
MYbank har ikke levert i det hele tatt og sliter med å skape overskudd. I tillegg er det noen andre nyere banker som opererer innen dette segmentet hvor interessen er lav.

Redigert 21.01.2021 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
easy_fin
17.10.2018 kl 12:29 4331

Sånn blir det når du sammenligner epler og bananer.

Jeg synes presentasjonen til Mono er veldig spennende. De har nå klarere visjoner om hvor de skal. De har ambisjoner om å levere spennende moderne produkter som går langt utenfor tradisjonen for forbrukslån eller tradisjonelle kredittkort. Satsningen på POS, Fintech og helt digitale kredittkort er veldig spennende og du ser jo at de fleste store også har sovet i timen der. DnB putter jo noe penger i området, men ellers er det vel mest startups i Norge på det området.
Redigert 21.01.2021 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Thomas15
17.10.2018 kl 20:09 4080

Litt usikker på retningsvalget til MONO ift fintech, men det skal sies at appen er tatt veldig godt imot. Spørsmålet er om folk er villig til å betale en fast pris i året for appen. Men det er uansett alt for tidlig å si at de ikke klarer å levere volum på Widerøekortet. Kortet hadde softlaunch i slutten av Q3 og det vil da naturligvis være få kunder på den korte tiden. MONO opplyste i Q2 at kostnadene for appen i 2018 er ca 13-14 mill etter skatt. Sammenlignet med KOMP sitt kredittkort så hadde de ca 30 000 kunder etter 1 år. Hvis MONO klarer det samme vil de ha en inntekt på ca 9 mill i året bare på årsavgiften. I Q417 hadde KOMP 43 000 kunder. Dette tilsvarer 12,8 mill i årsavgift. Jeg regner med at dette skal deles med Widerøe men det sier litt om potensialet for inntjening på appen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Røsk
17.10.2018 kl 22:29 3957

Her må vi nok smøre tjukt på med tålmodighet for tror neppe kursen kommer gå de neste månedene nå og til og med neste kvartalene. Eneste jeg fikk ut av dagens presentasjon er at dette kommer til å ta tid før det skjer noe.. positivt var at ledergruppen virket bedre forberedt denne gang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Røsk
17.10.2018 kl 22:31 3957

Forsto jeg det slik at Mono selger ALLE lån over 90 dager? Ble kommentert i Q&A sesjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Røsk
18.10.2018 kl 09:27 3731

Komp slaktet ved børsåpning. Spent på å høre hva de sier om en halvtimes tid. Frem med brannslukkingsapparatet..!
Redigert 21.01.2021 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2018 kl 09:57 3650

Ser ikke ut som denne type aksjer er i vinden eller populære for tiden
Har solgt meg ned i denne type aksjer og etter tallene slippes der selger jeg mere. Den nære fremtid er ikke i denne type papirer
Man kan ikke sitte å vente i flere år på at sektoren skal friskmeldes, både myndigheter, forbrukerråd og media er etter hele sektoren . Sektoren er dømt nord og ned. Får vi nå et regjeringsskifte, da er et nytt helvete løs for sektoren.
Det vil jo i så tilfelle bli slik som de som satset på supply og offshore og trodde det skulle snu.
Når oppgangen endelig kom var aksjene de satt i tatt av børs eller selskapet var konk, jeg tror ikke alle disse småbankene vil overleve
Komp og BN vil klare seg pga sin størrelse , noen av de andre vil enten gå konk, bli lagt ned eller forsvinne på annen måte
Dette er min mening, men den er jeg ikke alene om å ha
Redigert 21.01.2021 kl 08:00 Du må logge inn for å svare