Tesla boble🎈🎈🎈
Når går virkeligheten opp? Tesla er priset hinsides all fornuft! De har et sterkt merkenavn og en innovativ leder, men konkurransefortrinnet er borte! Alle de store bilprodusentene har kommet etter med stormskritt, og det er ingen grunn til å velge Tesla foran Porsche, Audi, Mercedes, eller tilomed Volvo(Polestar).
Tidenes boble??
Tidenes boble??
Redigert 10.02.2021 kl 21:21
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Sundancer
14.02.2021 kl 17:30
4520
Kursen stod stille i fem år fra 2014 til 2019. Samtidig bygget de ut ladenettverk over hele verden og gjorde mye verdiskapning som ikke ble reflektert i kursen. Folk var redde for at selskapet skulle gå konkurs. Når det ble klart etter Q3 i 2019 at de ikke bare ville overleve, men bli en dominerde aktør innen elbiler, så gikk kursen naturlig nok flere hundre prosent for å veie opp for alle årene den stod stille.
Sølvbuen
14.02.2021 kl 19:39
4461
Se Finansavisen nå og hva analytiker Stig Myrseth anbefaler. Vextvinner for 20 årene!
rolstad
14.02.2021 kl 19:54
4447
Tror han har rett ang elbiler! Men Tesla er ikke enerådende og er for høyt priset etter mitt skjønn!
Forøvrig så har ikke Myrseth alltid rett!
Forøvrig så har ikke Myrseth alltid rett!
JonasKr
14.02.2021 kl 20:26
4425
Jeg er så enig, så enig...
Etter Norge, med 50% nybilsalg, er Nederland nr 2 i verden, med 8%. De subsidierer også noe hinsides.
Folk kommer til å få tidenes sjokk når de skjønner hva en elbil EGENTLIG koster, og da snakker jeg ikke bare om moms og veiavgiftfritak. Jeg snakker om f.eks de indirekte tapene av 9.18kr i avgifter pr liter bensin med bensinpris på 14kr.
Statskassa kommer til og reduserer så kraftig at her blir man nødt til å enten sette opp skatter og avgifter betydelig, eller virkelig begynne å gå løs på Norges velferdsgoder.
Etter Norge, med 50% nybilsalg, er Nederland nr 2 i verden, med 8%. De subsidierer også noe hinsides.
Folk kommer til å få tidenes sjokk når de skjønner hva en elbil EGENTLIG koster, og da snakker jeg ikke bare om moms og veiavgiftfritak. Jeg snakker om f.eks de indirekte tapene av 9.18kr i avgifter pr liter bensin med bensinpris på 14kr.
Statskassa kommer til og reduserer så kraftig at her blir man nødt til å enten sette opp skatter og avgifter betydelig, eller virkelig begynne å gå løs på Norges velferdsgoder.
Bare å øke shorten, hehe. Blir trangt i døra når denne skal "normalprises: Økende konkurranse, økende problemer, fallende markedsandeler og reduksjoner i utsalgspriser... Klareste short kandidaten i moderne børstid...
https://e24.no/naeringsliv/i/39mEAL/tesla-tilbakekaller-biler-i-norge-bileier-gaar-til-soeksmaal
https://e24.no/naeringsliv/i/39mEAL/tesla-tilbakekaller-biler-i-norge-bileier-gaar-til-soeksmaal
rolstad
14.02.2021 kl 20:39
4389
Norge subsidierer elbiler for å tvinge frem en endring blandt forbrukeren, som igjen fører til forskning og prisreduksjon på elbiler.
Når forbrukermønsteret er endret tar staten igjen avgiftene på vegavgift, strømavg, etc.
Når forbrukermønsteret er endret tar staten igjen avgiftene på vegavgift, strømavg, etc.
JonasKr
14.02.2021 kl 22:51
4302
Nettopp. Og folk flest skjønner ikke hva dette kommer til å koste, det er en grunn til at Norge er det eneste land i verden som (foreløpig) har råd til å gi elbileierne slike fordeler. Som andre her har påpekt kjøper det store flertallet elbiler pga subsidier, ikke miljøengasjement. Som de nybakte elbileierne og miljøaktivistene Bård Hoksrud og Siv Jensen nylig sa "vi betaler da ikke mer avgifter til statskassa enn nødvendig". Norge har nådd 50% elbilsalg av 3 grunner; enorme statlige oljeinntekter, enorme subsidier til elbiler, og ekstrem beskatning av fossilbiler. Det er ikke bærekraftig. Sann mine ord; elbilsalget kommer til å møte veggen når alle med relativt høye inntekter og enebolig/rekkehus m/egen lademulighet har kjøpt, og man har nådd det punktet der fortsatte subsidier blir for dyrt.
Jeg vil gjerne se regnestykket som viser hvordan tapte fossilavgifter skal hentes inn. Som sagt er det ikke i nærheten av nok å gjeninnføre normale avgifter som moms, engangsavgift og vanlige bompenger, man må i tillegg finne måter å kompensere for de ekstreme kostnadene av tapte fossilavgifter. Litt morsomt det der, Norge har litt paradoksalt egentlig gjort seg avhengige av alle avgiftene fra sektoren de "hater" 😀
Jeg vil gjerne se regnestykket som viser hvordan tapte fossilavgifter skal hentes inn. Som sagt er det ikke i nærheten av nok å gjeninnføre normale avgifter som moms, engangsavgift og vanlige bompenger, man må i tillegg finne måter å kompensere for de ekstreme kostnadene av tapte fossilavgifter. Litt morsomt det der, Norge har litt paradoksalt egentlig gjort seg avhengige av alle avgiftene fra sektoren de "hater" 😀
Redigert 14.02.2021 kl 23:11
Du må logge inn for å svare
Sølvbuen
14.02.2021 kl 23:18
4281
Hallo da kjære dieselbil elskere/V8 ere eller hva dere er opptatt av. Vi vil ikke ha dette hvis vi kan finne annet som er bedre. EL bil gir ikke utslipp, bymiljø får renere luft og mindre giftige gasser osv Husker ike hva det heter som starter med N... Se i Oslo nå blir sikkert forbud med diesel/bensin innen for Ring " ila 1-2 år. Hvorfor ? Parisavtalen !
JonasKr
14.02.2021 kl 23:37
4258
Vel for det første er det også masse utslipp i forbindelse med en elbils produksjon og levetid (se Polestars forskning). Selv ved 100% vann/vindenergi må en elbil kjøre 50.000km før den har mindre utslipp enn fossilt (primært pga batteriprod). Med europeisk energimix er det 78.000km. Med kull er en elbil langt mer forurensende enn fossilt. Og da har man ikke tatt med de enorme utslippene ved f.eks produksjon av solcellepaneler for å lage strømmen.
For det andre viser faktisk forskning at klima kommer langt ned på lista til folk flest når det settes opp mot mye annet. Klimaengasjement er faktisk et luksusfenomen. Ville nordmenn f.eks være villige til å ofte velferdsgoder som kortere fødselspermisjon og redusert sykelønn for å finansiere klimasubsidiene? Pr nå finansieres elbilene av fossilavgifter. For hver elbil som blir solgt i stedet for en fossilbil så svir det voldsomt i statskassa.
Elbilsatsingen har en voldsom pris, det må selv Lahn innse på et tidspunkt. Pr nå later vi som om dette ikke et en problemstilling. Få land har Norges rikdom, og kan ikke subsidiere slik vi gjør. Derfor er Norge også helt alene om 50% nybilsalg av elbiler. Man gir inntrykk av at penger vokser på trær.
For det andre viser faktisk forskning at klima kommer langt ned på lista til folk flest når det settes opp mot mye annet. Klimaengasjement er faktisk et luksusfenomen. Ville nordmenn f.eks være villige til å ofte velferdsgoder som kortere fødselspermisjon og redusert sykelønn for å finansiere klimasubsidiene? Pr nå finansieres elbilene av fossilavgifter. For hver elbil som blir solgt i stedet for en fossilbil så svir det voldsomt i statskassa.
Elbilsatsingen har en voldsom pris, det må selv Lahn innse på et tidspunkt. Pr nå later vi som om dette ikke et en problemstilling. Få land har Norges rikdom, og kan ikke subsidiere slik vi gjør. Derfor er Norge også helt alene om 50% nybilsalg av elbiler. Man gir inntrykk av at penger vokser på trær.
Redigert 14.02.2021 kl 23:46
Du må logge inn for å svare
Spartan
15.02.2021 kl 00:55
4217
Skal kjøpe ny elbil selv. For 5 år siden måtte det vært Tesla. De var for langt fremme, milevis foran andre produsenter.
Nå er andre produsenter blitt så bra, at det er liten forskjell. Dessuten ønskes det litt bedre kvalitet på bilen, og en bedre pris. Designet er også spennende på andre nye, som Mach-E til Ford. Dermed kan det godt være at model Y reservasjonen utgår. Ikke minst vil man i Europa få bil tidligere enn om man velger Tesla.
Tenker om aksjekursen som dette: om andre sitter med samme inntrykk av elbilene nå, kommer Tesla til å miste mye i Europas marked. Det vil bli lagt merke til, og kursen vil falle.
Nå er andre produsenter blitt så bra, at det er liten forskjell. Dessuten ønskes det litt bedre kvalitet på bilen, og en bedre pris. Designet er også spennende på andre nye, som Mach-E til Ford. Dermed kan det godt være at model Y reservasjonen utgår. Ikke minst vil man i Europa få bil tidligere enn om man velger Tesla.
Tenker om aksjekursen som dette: om andre sitter med samme inntrykk av elbilene nå, kommer Tesla til å miste mye i Europas marked. Det vil bli lagt merke til, og kursen vil falle.
rolstad
15.02.2021 kl 21:17
4074
Skal jeg ha elbil blir det Porsche eller Audi! Tesla er gammeldags og stygg..
trek
17.02.2021 kl 08:18
3922
Det er mye som taler for at kursen på Tesla skal komme ned på litt mer edruelige nivåer den nærmeste tiden. Salget i Europa og Kina i januar var godt under nivåene fra ifjor. Marginene i Q4 var en skuffelse, og Gary Black, en av de største hausserne på twitter solgte seg ut pga resultatet, og reduserte forventninger det neste halvåret.
Vinterværet i Texas de siste dagene med påfølgende sammenbrudd i elnettet tror jeg også gjør amerikanerne mer skeptisk til å gjøre seg avhengig av elbiler. Hadde 50% av bilparken gått på strøm nå, så hadde det vært en katastrofe der.
Vinterværet i Texas de siste dagene med påfølgende sammenbrudd i elnettet tror jeg også gjør amerikanerne mer skeptisk til å gjøre seg avhengig av elbiler. Hadde 50% av bilparken gått på strøm nå, så hadde det vært en katastrofe der.
På min andre tråd som heter Bilaksjer, skulle jeg fullføre en kommentar med markedsverdier på
bilselskaper. Men jeg fikk ikke skrevet en bokstav. Noen låser skrivingen min på akkurat den
kommentaren. Det sier sitt. De er livredde for fokusering på andre bilselskapers markedsverdier.
Denne aksjen virker ikke å følge de vanlige aksjelovene. Her sitter noen å fueler den med likviditet.
Men et mulig globalt shortattack kan bli for mye for selv sånne aktører.
Kjøp og salg er nok bedre i denne aksjen, enn å begi seg inn på høyrisiko virksomhet med shorting her.
Da kreves ordentlig dybdeinfo, og da med alle relevante forhold.
bilselskaper. Men jeg fikk ikke skrevet en bokstav. Noen låser skrivingen min på akkurat den
kommentaren. Det sier sitt. De er livredde for fokusering på andre bilselskapers markedsverdier.
Denne aksjen virker ikke å følge de vanlige aksjelovene. Her sitter noen å fueler den med likviditet.
Men et mulig globalt shortattack kan bli for mye for selv sånne aktører.
Kjøp og salg er nok bedre i denne aksjen, enn å begi seg inn på høyrisiko virksomhet med shorting her.
Da kreves ordentlig dybdeinfo, og da med alle relevante forhold.
Redigert 17.02.2021 kl 20:24
Du må logge inn for å svare
yuppie
21.02.2021 kl 14:37
3575
Jeg noterer meg at per 31.12.20 har Goldman Sachs solgt ca. 73% av sin beholdning i TSLA (utgjør ca. 8.6 mill. aksjer). Noen tanker rundt dette ?
Goldman løftet vel kursmålet tidlig i desember :).
https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/tsla/institutional-holdings
Goldman løftet vel kursmålet tidlig i desember :).
https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/tsla/institutional-holdings
pengex
22.02.2021 kl 21:59
3289
pengex
22.02.2021 kl 22:00
3276
Er vel litt tidlig å dra den konklusjonen?
rolstad
05.03.2021 kl 19:55
2751
Fortsetter den ned i samme tempo er den halvert fra toppen neste uke..
danmark1
15.03.2021 kl 15:12
2432
Musk pisser på aktionærerne og finansverdenen. Manden er bindegal og aktien er løbet løbsk.
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/oA95lm/elon-musks-nye-tittel-technoking-of-tesla
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/oA95lm/elon-musks-nye-tittel-technoking-of-tesla
danmark1
29.03.2021 kl 13:38
2259
Når man ser en Tesla op mod en BMW eller Audi, ligner Teslaen noget fra før 2. verdenskrig, og Musk ser stadig Tesla, som verdens bedste og største. Hvornår går virkeligheden op for ham og de, der ejer Tesla aktier?
JonasKr
29.03.2021 kl 14:55
2207
Det et blitt en kult, selskapet prises jo idag ut fra at det skal ha 20% av verdens bilsalg om 20år. I hvilket år kan en tidligst tenke seg at dagens markedspris skal forsvare en fornuftig p/e? Toyota har f.eks en p/e på 15, hva må Teslas earnings være da for å forsvare dagens prising? Her stiller jeg fullt bak Burry, regner med aksjen skal ned mot 100$. Hører folk forsvare prisingen med at det er et teknologi- selskap, vel, det er vel alle bilprodusenter?
Med litt skribling på papir og mcap 593.887mill $, 2020-earnings på 721mill $. Med p/e på 15 må Tesla ha earnings på 39.592 mill $ for å forsvare dagens mcap.
Tesla må 55-doble 2020-earnings for å forsvare p/e på 15 med dagens mcap😅😅
Med litt skribling på papir og mcap 593.887mill $, 2020-earnings på 721mill $. Med p/e på 15 må Tesla ha earnings på 39.592 mill $ for å forsvare dagens mcap.
Tesla må 55-doble 2020-earnings for å forsvare p/e på 15 med dagens mcap😅😅
Redigert 29.03.2021 kl 15:33
Du må logge inn for å svare
trek
05.04.2021 kl 23:03
985
Tesla kom med tall for leverte biler i Q1 i påsken. Nesten 185 000 var bedre enn ventet, og mannge av hausserne begynner nå å snakke om 1 million biler i løpet av året. I så fall skal alt gå problemfritt med oppstarten av fabrikken i Tyskland i Q3. Så langt har de hatt problemer både med miljøvernere og fagforeninger.
Kursen løftet seg 4% på nyheten, men selskapet er nå såpass høyt priset at de også må levere på salgsmarginer. Der skuffet de sist. For tidlig å sette en ny short tror jeg, men skulle kursen nærme seg 800 igjen bør en short være et sikkert bet.
Teslas andel av elbilsalget i Norge var forøvrig litt over 12% i kvartalet, mot ca 11 % i 2020, men ned fra 16% i Q4. Volkswagen-konsernet (VW, Audi, Porsche etc) er fortsatt størst på elbiler i både Norge og Europa, og de spiser fortsatt av Teslas markedsandel.
Kursen løftet seg 4% på nyheten, men selskapet er nå såpass høyt priset at de også må levere på salgsmarginer. Der skuffet de sist. For tidlig å sette en ny short tror jeg, men skulle kursen nærme seg 800 igjen bør en short være et sikkert bet.
Teslas andel av elbilsalget i Norge var forøvrig litt over 12% i kvartalet, mot ca 11 % i 2020, men ned fra 16% i Q4. Volkswagen-konsernet (VW, Audi, Porsche etc) er fortsatt størst på elbiler i både Norge og Europa, og de spiser fortsatt av Teslas markedsandel.
Smarties
06.04.2021 kl 14:24
881
Sitter med kjøpsknappen og vurderer en short nå. Tror og håper timingen kan være perfekt for en dump ned igjen.
-
«
- 1
- 2 »