DNO, melding om økt produksjon og kapitalbeholdning

Slettet bruker
DNO 09.10.2018 kl 10:44 61827

Se dagens melding om at produksjonen på Pesckabir har nådd målet på 50k bopd og at pengebeholdingen nå svulmer over
"With USD 1 billion in financial assets, including more than USD 600 million in cash and the balance in marketable securities and treasury shares, we are well-positioned to grow our footprint in Kurdistan and Norway with the drill bit and the acquisition of producing assets," said Mr. Mossavar-Rahmani."
DNO er nå godt posisjonert for nye kursøkninger. Kursmål i oktober 20kr november 25kr og før nyttår???
Lykke til
K

PS: Kursmål 20kr for oktober ble ikke innfridd men i dag morges gikk kursen opp 4% til 16,44kr. Operating & Financial updates ble bedre enn ventet. Men oljeprisen har falt ned til 72$. Tror at når Iran -sanksjonene kommer 4 nov så ser 80$ igjen og da vil kanskje DNO-kursmålet på 20kr nås? Lykke til///K
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.10.2018 kl 20:28 5209

Venter også på oppdateringen imorgen. Tror inntektene og finansene er bra, men er mer spent de operasjonelle oppdateringene.
Forventer en oppdatering på peshkabir-6 angående produksjonsveksten i de forskjellige soner.
Kan få oppdatering på peshkabir 8 også angående testing.
På tawke forventer jeg oppdatering på tawke-49 samt oppdateringen av begge brønner som har workover.
Det er jo ikke lenge igjen av 2018 heller så når de nye prosessfasilitene på peshkabir er ferdig samt 10" rørlinje vil det blir mer stabil produksjon på feltet da man slipper logistikken på tankbiler
Slettet bruker
31.10.2018 kl 20:34 5189

Venter også på oppdateringen imorgen. Tror inntektene og finansene er bra, men er mer spent de operasjonelle oppdateringene.
Forventer en oppdatering på peshkabir-6 angående produksjonsveksten i de forskjellige soner.
Kan få oppdatering på peshkabir 8 også angående testing.
På tawke forventer jeg oppdatering på tawke-49 samt oppdateringen av begge brønner som har workover.
Det er jo ikke lenge igjen av 2018 heller så når de nye prosessfasilitene på peshkabir er ferdig samt 10" rørlinje vil det blir mer stabil produksjon på feltet da man slipper logistikken på tankbiler
erikblooks
31.10.2018 kl 20:50 5128

Blir nok mye bra/interessan lesning i morgen, men redd overskriftene hos Hegnar blir negativ. De vil nok fokusere på at resultatet er halvert fra 3Q-17, selv om det er aldri så mye annet positive man kunne skrevet om. Men sånn er det vel bare, dessverre !
Slettet bruker
31.10.2018 kl 21:38 4985

Blir nok en dårlig dag i morgen, olja stuper og Dno stiger som sagt ikke på gode nyheter...oto1, du vet jo hvordan det er med veddemål her, bare romme ord..jeg hadde et med lektor men det ble ikke holdt.
Slettet bruker
01.11.2018 kl 07:17 4623

Q3/18-rapporten bekrefter at alt går etter planene, ja faktisk bedre enn planene:
"Oslo, 1 November 2018 - DNO ASA, the Norwegian oil and gas operator, today announced a rise in third quarter 2018 net profit to USD 63 million from operating revenue of USD 171 million on the back of solid production, regular export payments and higher oil prices.
Operated production averaged 117,600 barrels of oil equivalent per day (boepd) during the quarter including 81,500 boepd on a company working interest basis. DNO received three monthly export payments totaling USD 164 million net to its 75 percent operated interest in the Tawke license in the Kurdistan region of Iraq. Realized export prices averaged USD 61 per barrel during the quarter.
Net profit for the three months ending September was ahead of the USD 93 million net loss in the same period last year, excluding the one-time recognition of its Kurdistan Settlement Agreement in August 2017, and above the USD 43 million in the second quarter this year. Operating revenue was up from USD 73 million in the third quarter a year earlier and USD 147 million in the preceding quarter in 2018.
Notwithstanding third quarter spend of USD 71 million, DNO maintained its strong financial position with free cash balances of USD 640 million. In addition, the Company held USD 335 million in marketable securities as at 30 September, including a 28.22 percent stake in London-listed Faroe Petroleum plc, a 5.64 percent stake in Oslo-listed Panoro Energy ASA, a 4.83 percent stake in Olso-listed RAK Petroleum plc and a 3.23 percent stake in DNO held through treasury shares."
Prewia
01.11.2018 kl 07:26 4558

Enligt plan för en gångs skull, spännande framtid, när iran restriktionerna sätter fart lär oljepriset stiga,
John8
01.11.2018 kl 07:32 4514

Hegnars overskrift kl 07.05:
"DNO innfrir spådommene
DNO mer enn doblet topplinjen i tredje kvartal"

Oppdateringen er vel en bekreftelse på det Oto har skrevet, om ikke et hakk bedre.

Den positive effekten av oppdateringen på børskursen idag kan motvirkes av at Brent pt er 74,56, ned fra 75,46 i previous close.
Redigert 01.11.2018 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
Overogut
01.11.2018 kl 07:36 4466

Hva var årsaken til den veldig høye fortjenesten i Q3 i 2017 ? (460 mill dollar). Solgte de ut noe?
Warom
01.11.2018 kl 07:51 4359

Årsaken til at regnskapet viser et resultatfall fra i fjor er at selskapet bokførte et forlik i Kurdistan på 556 millioner dollar i tredje kvartal i fjor. Holder man dette utenfor fikk selskapet et resultat etter skatt på -93 millioner dollar, mens man nå altså leverte et overskudd på 63 millioner.

https://e24.no/energi/dno/dno-ligger-foran-skjema-i-kurdistan-peshkabir-er-paa-steroider/24481940
oto1
01.11.2018 kl 08:43 4126

John8

Jeg hadde inntekter på usdm 171,76, mens fasit ble usdm 171,2, så vet ikke om det ble bedre enn det jeg trodde. Ganske nær vil jeg si.

Ellers MÅ dere huske at dette resultatet, selv om det kalles 3Q, er inntekter fra Kurdistan eksporten i perioden april-juni.

Eksporten i den perioden var ca 102k fat/d i snitt, og oljeprisen ca 72, 77 og 74 for hhv april, mai og juni.
Eksporten nå er over 130k fat/d, altså 30% høyere, og så får vi se hva oljeprisen blir fremover. per nå er den omtrent som i 2q, men oktober mener jeg kom inn over 80.

Så det er svært sannsynlig at tallene fremover blir vesentlig bedre enn det vi fikk i denne rapporten.
Sicho
01.11.2018 kl 09:14 7740

Nå har de 1/3 av selskapets verdi i cash, noen andre selskaper på OSEBX som er i samme posisjon?
Slettet bruker
01.11.2018 kl 09:28 7630

DNO slo våre forventninger (09:15)
Lavere kostnader enn ventet gjør at DNO i dag kan legge frem Q3-tall som viser en justert EBITDA på 140 mill mot vårt estimat på USD 130 mill og konsensus på USD 124 mill. Omsetningen i kvartalet kom inn på USD 171 mill og lå dermed 5-7% lavere enn vårt estimat og konsensus. Selskapet guider imidlertid samtidig for noe høyere produksjon i Kurdistan fremover enn det konsensus ligger inne med, og dette vil kunne støtte kursen ved åpning i dag. Før eventuelle justeringer ligger vårt EPS-estimat for 2019 rundt 24% over konsensus og vi har en kjøpsanbefaling med et kursmål på NOK 21 pr aksje. Kursen stengte i går på NOK 16.23 pr aksje.

Mvh
DNB Markets
Aksjehandel Online
Tlf: (+47) 915 08940
E-post: ah.markets@dnb.no
oto1
01.11.2018 kl 09:30 7595

Trekker vi fra gjelda så er net cash/ekvivalenter ca usd 400 mill, økende til ca usd 500 mill ved utgangen av året.
Det blir mer 1/4 enn 1/3.

Ved utløp av 2019 så vil imidlertid dette ha økt til ca 1 mrd usd, eller ca halvparten av dagens markedsverdi, om de da ikke bruker pengene på noe.
Noe de kommer til å gjøre.
Prewia
01.11.2018 kl 09:35 7544

Marknade fortsätter o vara njugg mot dno, trotts fantastsik fina siffror i dag, notera bolget i stockholm eller london så vi får slut på parodin på norka börsen
Frispark
01.11.2018 kl 09:41 7487

Det er veeeldig sjarmerende at du tar jobben med å out’e andres posisjoner, men jeg tviler på at du kan lese deg frem til dem på HO.

Jeg har eid DNO-aksjer, nærmest konstant i 15 år. De utgjør nå ca. 50% av porteføljen min. Jeg har ikke handlet DNO på godt over fem år, det tør jeg ikke og ikke har jeg tid heller.

Det jeg skriver på HO er min egen begeistring eller bekymring. Min erfaring tilsier at DNO kursen i lange perioder er fullstendig i hendene på svært kortsiktige tradere. De bestemmer kursen og de med litt lenger horisont limer seg på. Det fundamentale i DNO ser strålende ut, men kursen er ikke all verden. Vi har i årevis sett at DNO skuffer ved resultatframleggelser og kursen går ned. Nå har vi også opplevd at DNO knuser forventningene og kursen går ned.

Jeg hverken kjøper eller selger for tiden, men er jeg bitre litt bekymret over kursutviklingen. JA til det.

Du må gjerne være positiv til DNO, men du må også tåle at noen skriver om det helt åpenbare uten ar det er for egen vinnings skyld. Jeg tror det er svært få innlegg på HO som har påvirket kursen og i allefall ingen av mine, relativt enkle betraktninger.
Slettet bruker
01.11.2018 kl 10:09 7364

DN Investor i dag kl. 09:48:38

Pareto Securities kvitter seg med seks selskaper
Meglerhuset Pareto Securities bytter ut seks aksjer i månedsportefølje for november 2018, ifølge en oppdatering fra meglerhuset.
Aksjene som går ut av porteføljen er: Energiselskapet Equinor, tørrlastselskapet Golden Ocean, merkevareselskapet Orkla, riggselskapet Seadrill, solenergiselskapet Scatec Solar og undervannsentreprenøren Subsea 7.
Aksjene som går inn i porteføljen er: riggselskapet Borr Drilling, forsikringsselskapet Gjensidige Forsikring, laksekjempen Marine Harvest, riggselskapet Odfjell Drilling, banken Sparebank 1 Østlandet og gjødselgiganten Yara.
Aksjene som beholdes i porteføljen er: havbruksutstyrsleverandøren Akva Group, oljeselskapet DNO, gasstankrederiet Flex LNG og mediekonsernet Schibsteds b-aksje.
Oregon
01.11.2018 kl 10:13 7336

Jeg tror det er oljeprisfallet (oljeprisen) eller rettere sagt forventningene fremover ( pt. bearish) som holder igjen DNO nå. Worst case er jo at verdensøkonomien pga. handelsbarrierer og tollavgifter mm. går inn i resesjon, for oljeproduksjonen er nå såpass høy at svikter etterspørselen så kan vi fort se oljeprisen på 30- 40 tallet igjen? Jeg sier ikke at det blir slik, men det er faktisk en mulighet og Midt- Østen er vel ikke og har heller aldri vært stedet å være når vertslandenes inntekter svikter. Så DNO trenger et solid bein å stå på; kjøp opp Faroe eller et tilsvarende assets i f. eks. Nordsjøen og kombinert med den fantastiske cashflow de nå har fra risikoområder Kurdistan, Oman og mulig Jemen igjen så tror jeg nok vi når flere av meglerhusenes kursmål.
Slettet bruker
01.11.2018 kl 10:40 7217

Kursmål 30 - 50 over tid.. Snakkes.
Slettet bruker
01.11.2018 kl 11:36 7067

Det er bare trist å se at noen markedsaktører absolutt må presse kursen tilbake til 15-tallet igjen selv om alle reelle parametre og resultater skulle tilsi en aksjekurs over 20kr.
K
abroker
01.11.2018 kl 11:41 7041

Masse positive triggere å spore hos DNO nå.
For - som vi sier > DNO kommer når den kommer?
Bare vent å se!!!

basta
Redigert 01.11.2018 kl 11:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.11.2018 kl 11:42 7032

Jeg skulle ønske at DNO betaler store utbytter eller å kjøpe opp flere potente selskaper på NYSE eller LNX. Da tenker jeg aksjekursen til DNO vil kunne ta av igjen.
K
Redigert 02.11.2018 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Vikusen
01.11.2018 kl 11:47 7006

Hva skjer med kursen til Dno? Prøvd å kjøpe meg inn to ganger og heile kursen flytter på seg som domino brikker. Umulig å ta kalkulerte kjøp med denne aksjen. Avanserte algoritmer som herjer. Den burde jo gått avgårde i dag akkurat som den burde på Q2.
oto1
01.11.2018 kl 11:50 6983

DNO betaler jo utbytter?
Så skjønner ikke helt hva du snakker om der.

Når det gjelder oppkjøp av selskap så øker cashbeholdningen til DNO med ca 500 mill usd per år.
Dvs et Faroe i året.
Men cashbeholdning kom fra et lavt nivå så vi får ta en ting om gangen.
Kjøpes resterende aksjer i Faroe med cash, så er cashbeholdningen rimelig slunken igjen.

Legg ellers merke til at cashbeholdning etter 3q ikke inkluderer de usd 59 mill de fikk 4. oktober, så etter den og bruk av cash i oktober så antar jeg cashbeholdning nå er usdm 675 ca.
Frispark
01.11.2018 kl 13:33 6780

Artig. Nå får vi bare vente på kursen.
Slettet bruker
01.11.2018 kl 15:55 6611

Ja oto1, takk for merknaden om utbytter. Men med all cash flommende inn på konto kunne de gjerne betale ut stadig mye mer i utbytte.
Hva skal man ellers med den enorme kontantbeholdningen utover å kjøpe produserende aktiva?
K

Redigert 02.11.2018 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Salbei
01.11.2018 kl 15:58 6595

Anbefaler alle å komme seg ut av denne aksjen nå, og heller komme tilbake i januar når ting har roet seg ned litt. I mens kan dere komme inn i Funcom og bli med på releaserally fram til desember :)
kaedureddfor
01.11.2018 kl 16:29 6523

Fra superoptimist til superpesimist for noen dager. Hev ut aksjen. Usa gruser oljeprisen.
Slettet bruker
01.11.2018 kl 18:30 6292

Da gikk det ned som jeg sa) hausemeldinger om høye kursmål og anbefaling hjelper bare samme dagen.. Dno ned på melding er som det pleier å være og nå skjer det lite fremover bortsett fra lavere oljepris;) 20 i Dno vil vi ikke oppleve igjen...kursen var høyere i des 2005 enn den er nå, det sier vel det meste ;))
Slettet bruker
01.11.2018 kl 20:01 6163

Hadde trodd at embargoen mot Iran skulle holde olja over 75 i alle fall, men det er det visst ingen som tro på nå. Av mine 9 selskap i porteføljen var det i dag kun DNO(50%) & NEL(minipost) som hadde rød utvikling. Heldigvis. Godt mulig at vi dykker ned på min kostpris, eller lavere, før det snur opp. Men olja må nok opp en neve dollars før vi ser 20. Det er dog artig hvor fort ting kan snu. Markedet har jo som kjent veldig dårlig hukommelse :).
haraldaa
02.11.2018 kl 07:36 5827

Oljeprisen er på et helt ok nivå for oljeselskapene mtp den sterke dollaren. Blir ikke forbauset om DNO stiger i kurs i dag
Redigert 02.11.2018 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
haraldaa
02.11.2018 kl 07:45 5806

OPPSUMMERING: TGS KRAFTIG NED ETTER RAPPORT, DNO LITT TILBAKE

06:00
Oslo (TDN Direkt): Oslo Børs falt torsdag med fall i de fleste olje- og oljeserviceaksjer. TGS og DNO var blant selskapene som falt etter å ha rapportert kvartalstall.



DNO rapporterte kvartalsresultater som var bedre enn ventet, med en ebitda på 142 millioner dollar i tredje kvartal 2018 mot ventede 122 millioner dollar.



Den viktigste nyheten fra torsdagens rapport er at selskapet nå guider en bruttoproduksjon fra Kurdistan på minst 130.000 fat pr dag. Produksjonen fra landet var på 113.175 fat pr dag i tredje kvartal.



DNB Markets mener dagens rapport var positiv, og venter positive konsensusrevideringer blant annet som følge av den nye produksjonsguidingen.



Videre mener Pareto Securities at dagens tall som ventet er sterke, og mener dette bekrefter de positive utsiktene for selskapet. Meglerhuset viser til den nye produksjonsguidingen og mener dette, sammen med boreresultatene fra Baeshiqa som ventes innen utgangen av året, burde være positive kurstrigger i fremtiden.



DNO-aksjen falt 2,53 prosent i en ellers svak oljesektor så langt i dagens handel. RBC Capital Markets skriver i en oppdatering at de mener ethvert kursfall i aksjen er en kjøpsmulighet.



TGS-Nopec (TGS) hadde en ebitda på 120 millioner dollar i tredje kvartal, mot ventede 116 millioner dollar. Selskapet rapporterte om multiklientinvesteringer på 100 millioner dollar, med en forhåndsfinansieringsrate (pre-funding) på 33 prosent.



TGS nedjusterte i rapporten utsiktene for forhåndsfinansiering av nye multiklientinvesteringer til 40 prosent i 2018, fra tidligere guiding på 45-50 prosent.



Vi antar at ebitda-konsensus for helåret 2018 kan komme ned med 1 til 2 prosent som følge av at inntekter fra pre-funding følger endringen i pre-funding guidingen, skriver Handelsbanken Capital Markets.



TGS fremhevet i kvartalsrapporten at oljeselskapene fortsatt har vært forsiktig med letebudsjettene sine.



-Jeg er helt overbevist om at den kommer, det er mer et spørsmål om den kommer i 2019, 2020 eller i 2021, uttalte konsernsjef Kristian Johansen til TDN Direkt av etterkant av presentasjonen



Pareto Securities skriver i en oppdatering at kommentarene fra selskapet understreker deres tese om at oljeselskapene fortsatt er påvirket av en oljepris på 50 dollar pr fat i sine budsjetter.



Etter vårt syn har det blitt forventet for mye, for tidlig, av seismikkselskapene ettersom dette alltid har vært en 2019/2020-historie, skriver Pareto Securities, som understreker at de ligger under konsensus for fjerde kvartal.



TGS falt 9,83 prosent torsdag.



Hovedindeksen på Oslo Børs endte ned 0,53 prosent til 884,96 poeng, omsatt for 4.928 millioner kroner.

HH, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© TDN delayed
vulkan
02.11.2018 kl 07:47 5799

Noen som kan ta et lite referat fra dagens e24 "anabole steroider" artikkel?
elhumme
02.11.2018 kl 08:06 5738

Eneste man kan trekke ut fra den artikkelen er at E24 mener at kursen er som den er pga den politiske rabatten markedet priser inn, og de anser dette som "fair" mtp den historiske ustabiliteten i regionen.
Slettet bruker
02.11.2018 kl 10:55 5484

Vulkan, her er hele artikkelen:
Tror aksjemarkedet DNO-sjefens steroider er anabole?
Fra utsiden virker det som om alt går på skinner, og vel så det, for DNO. Men ser man på børskursen kan det nesten virke som om aksjemarkedet ikke tror helt på det.
Av: Johann D. Sundberg
Publisert: 01.11.2018 Oppdatert: 01.11.2018



Etter en forrykende kursoppgang frem til slutten av april har DNO-aksjen, med unntak av et forbigående sensommer-løft, holdt seg relativt uendret. Etter et tålelig godt resultat for tredje kvartal er aksjen ved 15-tiden torsdag ned nesten to prosent til 15.93 kroner.
Rett nok er oljeprisen noe lavere enn i slutten av april, men ikke med mye. Og i mellomtiden har strømmen av gode nyheter fra selskapet vært ganske betydelig. Produksjonen ved selskapets kurdiske oljefelt har steget raskere enn ventet, spesielt drevet av Peshkabir-feltet. Ikke minst har betalingene for oljen kommet jevnlig og gitt store finansielle ressurser.
Les også:
DNO ligger foran skjema i Kurdistan: – Peshkabir er på steroider
– Peshkabir-feltet er på steroider, var en av kommentarene til arbeidende styreleder Bijan Mossavar-Rahmani da regnskapet ble offentliggjort torsdag morgen.
Og skulle det finnes noen drivverdige olje- eller gassfunn i DNOs portefølje av lisensandeler på norsk sokkel, har vi rykket betydelig nærmere tidspunktet for en avklaring. I oktober startet leteboringen på Rungne-lisensen hvor DNO eier 10 prosent. I løpet av neste år blir DNO, ifølge planene, involvert i minst fem leteboringer. En er Korpfjell-funnet i Barentshavet, som det er knyttet en god del forventninger til. DNOs andel er 20 prosent.
Så i DNO har vi altså en aksje som handles til vel seks ganger forventet fortjeneste per aksje i 2019, ifølge Infront. I tillegg kan det altså vise seg at selskapet er deleier i et og annet drivverdig funn på norsk sokkel i løpet av det neste året. Og så har vi eierandelen på ikke langt under 30 prosent i Faroe Petroleum. Et selskap som allerede har norsk produksjon og norske drivverdige funn i sin portefølje.
Les også:
DNO med første utbytte på 13 år
Det er nesten som man mistenker at aksjemarkedet mener det er noe muffens med steroidene Mossavar-Rahmani snakker om. At de er kunstige, eller anabole. Bruk av anabole steroider styrker muskulaturen i kroppen og gjør en sterkere. Men bruken kan også føre til impotens, hjerteinfarkt og leverskader. Depresjoner og økt aggresjonsnivå. En ganske guffen cocktail, med andre ord.
Og med så godt som all sin produksjon i politisk ustabile Kurdistan, er det all mulig grunn til at aksjen skal prises lavere enn andre normale oljeselskapene. I alle fall inntil Faroe Petroleum eventuelt er slukt og det viser seg at selskapet har noen drivverdige funn i sin lisensportefølje.
Slettet bruker
05.11.2018 kl 08:03 5040

Lurer på vad som sker med dno hvis vi i uken går under 70 dollar?
Slettet bruker
05.11.2018 kl 08:08 5022

Trump er ikke så tøff alikevell, 8 land får lov å kjøpe olje av Iran...feige Trump. Da skal olja mye ned og det skal Dno også ))
Redigert 05.11.2018 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
ruda
05.11.2018 kl 08:44 4888

DNO tjener penger uansett.
Slettet bruker
05.11.2018 kl 09:00 4831

Oljeprisen faller ned til bunnen av 70-tallet fortsatt, rt 72,62$, selv om noen stadig stadig fantaserer om en oljepris på 95$. Men DNO-kursen ligger og vaker rundt 16kr , produksjonen og eksporten øker og penger fosser inn på DNO-kontoen. Vi får snart se hvilken effekt det har på aksjekursen fremover?
K