Strongpoint #2-21 Kanonresultat og sterkere rustet enn noe gang

HitIT
STRO 11.02.2021 kl 21:43 113248

Utdrag fra dagens børsmelding i forbindelse med q4 tall og strategioppdatering:

"...StrongPoint ASA (StrongPoint, OSE: STRO) oppnådde en omsetning på 394 MNOK for fjerde kvartal 2020, en økning fra 252 MNOK i samme kvartal 2019, og med en EBITDA på 81 MNOK. Selskapets mål er å være varehandelens teknologileverandør, både i butikk og for e-handel. StrongPoint fastholder ambisjonen om å nå 2,5 mrd. kroner i omsetning og en EBITDA margin på 13-15 % innen utløpet av strategiperioden i 2025.

“Samlede omsetning for kvartalet økte med 56 %. Denne er drevet av fortsatt sterk vekst innenfor Retail Technology med en økning på 34 % målt mot samme kvartal foregående år, hvorav Norge bidro sterkt med fantastiske 69 % vekst. Etterspørselen etter vår e-handelsløsning fortsetter å være sterk i samtlige av våre utvalgte geografiske markeder. Ved utgangen av 2020 står vi sterkere rustet enn noen gang. StrongPoint oppnår rekordresultater samtidig som vi fortsetter å investere i våre verdensledende løsninger, og vi har vært nødt til å intensivere rekrutteringen av spisskompetanse”, sier Jacob Tveraabak, CEO i StrongPoint..."
https://newsweb.oslobors.no/message/524406

Link til webcast: https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20210211_3

"..Konsernsjefen holder frem 2,5 milliarder i omsetning som en ambisjon innen rekkevidde innen 2025..."
https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/02/11/7621032/knallkvartal-attedoblet-bunnlinjen

Denne blir vel også å finne i morgendagens papirutgave av FA:
https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/02/11/7624179/strongpoint-fra-usexy-til-borsrakett

Strongpoint skiftet forøvrig ticker fra STRONG til STRO i forbindelse med nytt handelssystem på Oslo Børs for en tid tilbake.

Pr. dags dato er det vel SB1M og Norne som dekker selskapet, samt ABG (commissioned research)
ABG sin ligger oppdatert etter dagens tall her:
https://www.introduce.se/foretag/StrongPoint/Equity-research/2021/2/strongpoint---34-y-o-y-growth-in-retail-technology/

Vil tro det kommer noen oppdaterte analyser fra flere hold i dagene som kommer...
Redigert 12.02.2021 kl 18:07 Du må logge inn for å svare
HitIT
23.04.2021 kl 09:22 3852

Bra!
"..Befintliga ramavtal i Norge och Kanada har bidragit till den höga orderingången, men därutöver konstateras god tillväxt på flera
geografiska marknader..."
Joesa
23.04.2021 kl 09:55 3834

Ser på dagens aksjonærlister at PERSHING LLC er ute av listen, inn kommer disse:

ARMOR QUALIFIED LP
ARMOR CAPITAL OFFSHORE MASTER LTD
ARMOR CAPITAL PARTNERS LP

Totalt på de 3 er det ca samme antall som PERSHING LLC eide

Noen som har noen info eller historikk om Armor?
PSI- Investor
23.04.2021 kl 13:44 3693

Sidespor, men
Hvis dere ikke har sjekket skattemeldingen, ta en titt, den i fjor var fin, men den i år, jeg har funnet totalt seks feil i min
Traderèn
23.04.2021 kl 14:01 3680

Såpass!! Åhuff, jeg må søke om utsettelse i år som alle andre år:-)
swansea
23.04.2021 kl 14:11 3666

Positivt at det kommer inn utalandske investorer. Og spesielt interessant at disse er Amerikanske. Strong`s samarbeidspartner
i Amerika ble jo nettopp kjøpt opp, så ett eller annet er i gjære der borte. Walmark skal vel skifte ut pakke - hentestasjonene sine og.
Blir spennende fremover :)
JosMag
23.04.2021 kl 14:17 3658

Opp 3 kroner og nærmer seg 4 milliarder i verdi!
Ols123
23.04.2021 kl 16:08 3527

Pricers siffror väldigt likt Strongpoint men pricer värderas till 4 miljarder och Strongpoint till 1,5 miljarder ???

Nettoomsättningen uppgick till 392,9 MSEK (225,9), en ökning med 74 procent jämfört med samma period föregående år.

Rörelseresultatet uppgick till 17,3 MSEK (7,3), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,4 procent (3,3).

Orderingången var 443 MSEK (371), en ökning med 19 procent jämfört med samma period föregående år.
kössa
23.04.2021 kl 16:46 3479

Ja, Strongpoints breda produktportfölj med världsledande innovationer såsom click o collectskåp och onlineplocklösningen som de skrivit avtal med Glovo kring borde ju ha minst likartade förväntningar om sälj som pricers ESL-etiketter tycker jag. Mina förhoppningar är att Strongpoint och Pricer tar sig tillsammans in hos stora kedjor med dessa produkter
• ESL ettiketter från Pricer
• pick o collect mjukvaruplockprogram från Strongpoint
• Click o collectskåp från Strongpoint
Snacka om synergimöjligheter!!
Sylfest
23.04.2021 kl 22:00 3331

Jeg er i tenkeboksen for hva jeg skal mene ( stemme for) om opsjonene, de fleste som uttaler seg her er imot, men det er også erfarne og gode skribenter som argumenterer for. Muligens jeg ikke har gjort god nok sjekk, men synes det er vanskelig å finne god nok informasjon om hvordan aksjene skal anskaffes, utstedelse eller kjøp i markedet ?
Og kursen, blir den fastsatt for hvert år basert på et eller annet gjennomsnitt eller er den satt allerede og vil være gjeldende i all fremtid uansett hva børskursen vil være på ?

Sikkert noen som vil ta med seg en kald GT til tastaturet en ferdags kveld og svare meg mens jeg henter meg en ny....:-)
Just_Nilsen
23.04.2021 kl 22:59 3283

Sylfest, gode venn!
Ja, jeg har stemt. Det er tre alternativer. Men ikke noe felt for å si meninger..
Jeg har lagt inn en liten protest. Ikke galt med opsjoner, men begrensningen som går på antall aksjer i selskapet kjøper ikke jeg om det skulle komme en emisjon.
prosent av eksiterende aksjer. Jeg hater griskhet!! Der var JW en forgangsmann i akjsonærvennølighet!! Gøy han nå er multimillionær der i aksjeposten sin. Så utrolig fortjent..

Forøvrig er jeg superbull på selskapet og ledelsen- i dag. MacK. klanen der ute er vinnere ser det ut til..
Luftputa
23.04.2021 kl 23:02 3277

Her er det rødt i glasset så tar litt forbehold om innholdet her, kanskje du får et godt svar fra GT senere:)
Jeg er positiv til opsjonene, har vært gode innlegg imot her så har vært i tankeboksen selv. Ledelsen har "tjent" ca 20 mill på forrige runde med opsjoner på ca 17,5,- om alle innløses til denne kursen. Ja det er utrolig mye penger, men hadde ikke vi aksjonærene fått denne økningen i kursen så hadde heller ikke ledelsen tjent på opsjonene. Med alle forbehold da alt blir tatt på husken. De kan innløse 25% av opsjonene for 20 i år, da må det enten trykkes nye aksjer som ledelsen kjøper til 17,5 eller selskapet kjøper nye aksjer. Det som har provosert meg og som jeg ga min mening om til styret, det var å få selskapet til å kjøpe egne aksjer etter at opsjonene ble kjent. Da lå kursen rundt 19. Det vil da si at vi hadde sluppet å bli vannet ut og selskapet hadde fått et mindre tap når opsjonene innløses (i forhold til kjøpspris).
Jeg mener at opsjoner er riktig belønning, det gir ledelsen en belønning om visse krav nås, opsjonene har null verdi om ikke kursen øker. Altså vinn vinn.
Men det som foretrekkes fra min side er at selskapet kjøper egne aksjer for så å selge til ledelsen når de skal innfri opsjonene. Da blir vi ikke utvannet, det blir en liten kostnad som selskapet fint kan bære. (eventuell høyere kurs selskapet må betale for aksjene i forhold til opsjons kurs)
Disclaimer, har jobbet i det private i alle år, en bonus om jobben gjøres bra og til en kortere tid har alltid vært en motivasjon:)
Det jeg har vurdert er å kontakte Styreleder Morthen Johannesen ang egenkjøp for å dekke opp for opsjonene, om ikke dette blir gjort i denne runden vil jeg vurdere å stemme imot ved neste korsvei. Anbefaler alle å gjøre dette for å legge press på styret.
Redigert 23.04.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Just_Nilsen
23.04.2021 kl 23:26 3240

Enig i mye du skriver airbag, men liker altså ikke utvanning. Bonuser er bedre og som du skriver det å få. Jeg fikk en overrasket der for en mannsalder siden. Firmaet dro inn millioner på noe jeg gjorde o jeg fikk en bonus jeg ikke visste om. De gav meg en silkedress so m jeg fortsatt bruker i mørkt lys. Og ble jeg lojal! b
Nettopp, bonus ansatte og ikke bare de som bestemmer og tror de er alt. Dette var egentlig litt generelt. Føler meg nesten som litt rød nå. Eller kanskje der er det jeg alltid har vært? Nupp. Nå er det ikke politikk vi diskuterer her.
Jeg benker meg foran Skjermen på Q1!
Luftputa
23.04.2021 kl 23:48 3233

Ja det er noe med en belønning om man når mål eller gjør en god jobb, det motiverer. Kikket gjennom første melding angående opsjonene, disse kan også gis til flere en toppledelsen. Noen som er utrolig viktig. Oppfordrer til å gi en beskjed til styret. Om det blir la oss si 1 mill opsjoner på 35kr, så kan selskapet kjøpe disse fremover. La oss si snittet blir 38. Da koster det strongpoint 3 mill og vi slippe trykking av 1 mill aksjer som tilsvarer drøye 2% utvanning.
Oppfordrer til å sende en mail på investor@strongpoint.com
PSI- Investor
24.04.2021 kl 00:15 3204

Jeg har vært av den oppfatning at opsjonsaksjene blir nyutstedte aksjer.
Hadde selskapet kjøpt i markedet til tilnærmet samme kurs som opsjonen er på hadde det ikke kostet bedriften noe særlig som flere har skrevet, og vi hadde ikke blitt vannet ut.
Men det gjør de jo tydelig vis ikke. De kjøper ikke.
Jeg fatter ikke hvorfor de ikke kjøper aksjene. Bedriften har ikke brukt for emisjonspengene og eierne har ikke behov for å vannes ut.

Det andre er at jeg synes det er på trynet alt for mye med 3 og 5% av antall aksjer. Det er griskt, og ja Waaler var helt i den andre enden av skalaen og siden jeg er en nøktern kar selv liker jeg det bedre. Husk bedriften, ikke noen få enkeltpersoner, skal nå 2,5 milliard med 13-15% margin om få år og kursen skal langt over 100. Hva 5% + ytterligere 3 % vil utgjøre i gevinst for disse få personer orker jeg ikke regne ut nå men snakker vi 100 til 150 mill kanskje sånn grovt sett.

Det tredje er som tidligere nevnt det med ulikheter. Jeg har vært i flere styrer og er med og driver flere bedrifter. Jeg har sett gang på gang hva som skjer når noen får en fordel som andre i bedriften mener ikke er fortjent eller de selv føler seg forbigått.
En pussig ting er at hvis en person får mer enn fortjent ender han alltid opp som missfornøyd og vil ha enda mer. Det skjer alltid. Hver gang. Det er litt rart men sånn er det.
Og de øvrige blir demotivert.
En gang utnevnte jeg en kar til ansvarlig for en avdeling hvor det jobbet fire personer. Han ene hadde på eget initiativ tatt ansvar for logistikken og innput til innkjøpsavd om råvareinnkjøp og det var meget avlastende for meg så han fikk et par kr mer i timen.
Da ble det bråk. De andre krevde ikke å få like mye som han, nei det de krevde var at han ble fjernet eller i det minste mistet sin fordel. Jeg har mange flere eksempler. Også mer relevante mhp å få eierandeler. Til og med en som presterte å få sin sjef til å opprette en egen avdeling hvor to av de ansatte og lederen skulle eie en tredel hver i et da selvstendig AS Selv om alt egentlig var opprinnelig eiers. Opprinnelig eier endte med å bli kasta ut av styret i den nyopprettede bedriften og til slutt hadde de klart å overta hele dette nye AS. Fin takk for hjelpen det!

Da jeg jobbet i Orklasystemet fikk vi aksjer. Men da fikk alle. Man fikk i forhold til lønn, men det var helt greit. Alle ble fornøyde med det, jeg hørte ingen klager. Da følte vi oss verdsatte alle sammen.
Det er ingen som sier noe på at ledelsen tjener mest. Ikke før det blir urimelig.
Og ikke før enkeltpersoner som alle vet er avhengige av en rekke andre ansatte for å få det til plutselig skal få all belønning alene.

Så ja jeg er bare i mot dette her. Det kommer ikke til å gavne hverken bedriften eller eierne.
Redigert 24.04.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
Sylfest
24.04.2021 kl 00:23 3200

Takk for tiden deres en fredagskveld, samt for både hyggelige og interessante innspill.
Tror jeg må vente til i morgen med å ta en avgjørelse da jeg gjerne vil lese om igjen innleggene deres i "annen tilstand", men igjen takk for utrolige reflekterte innspill helt på tampen av uka.
Redigert 24.04.2021 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
24.04.2021 kl 07:26 3188

Jeg var visst trøtt i går.
Det er jo klart at hvis Strongpoint oppnår sine mål for 2025 og kursen går til et mer passende nivå som f eks 120 da har de første opsjonene gitt en gevinst på drøye 100 kr aksjen. Med 2,2 mill opsjonsaksjer blir jo da gevinsten formidable 220 mill kr. Og dette er bare første pakke!
De 9 som får alt dette får i snitt ca 240.000 aksjer og blir allerede etter første pakke blandt de 40 største eierne.
Easy come easy go, når alle disse aksjene skal selges vil heller ikke det gavne oss andre.
Og hva gjør en gjeng som sitter på 220 mill kr i tillegg til at det fremdeles i årevis vil renne inn ufortjente penger? De vil ha mer og de er nå i en ypperlig situasjon til å starte en konkurrent.
PSI- Investor
24.04.2021 kl 07:47 3217

Jeg fikk også lyst til å fortelle om noen flere saker hvor folk har fått mer enn fortjent.
Denne var jeg ansvarlig for selv. En kan som var daglig leder i noe som sikkert må kunne sies å være en litt større bedrift med mer enn 100 mill i omsetning fikk en for god lønnsavtale siden han var eneforsørger. Han hadde etterslep i økonomien så jeg lot ham få feriepenger etter nyttår.
Da ferien kom krevde han å få feriepenger på nytt. Han hadde lest seg til at det hadde han krav på, og han vant saken til slutt.
Da han selv skjønte at han hadde gjort en dårlig jobb sykmeldte han seg bare i stedet for å prøve å bidra.
Han krevde også lønn etterpå etter avsluttet arbeidsforhold fordi det ikke sto i avtalen at han kun skulle ha lønn når han jobba!

En kar bodde så klønete til så han fikk disponere en bil som kun skulle brukes i jobb. Nå er det jo krav om elektronisk kjørebok så det var lett å se at han selv etter en rekke samtaler gav blaffen i det og kjørte på langturer i helgene, til fjellet og til utlandet. Da måtte det jo hvertfall trekkes skatt for firmabil. Da begynte han å oppføre seg dårlig mot kundene og rett og slett gi blaffen i oppdragene. Da han til slutt fikk oppsigelse gikk han til sak og krevde en halv mill i erstatning.

Når en bedrift får slike saker taper den på en måte uansett siden det krever advokat og tid som man da ikke får brukt til å tjene penger, og det er fort billigere å betale ut 100.000,- til personen.

En annen bedrift jeg var engasjert av hadde gitt en ‘hyggelig kar’ en sjanse i arbeidslivet. Han drakk seg full på jobb, gikk rundt naken der, tok et kjøretøy og krasjet. To år etterpå kom det et krav for usakelig oppsigelse og manglende lønnsutbetaling.

Jeg har fremdeles mange flere eksempler på folk som har fått et ufortjent gode og som deretter kun har endt som missfornøyd og krevd mer.

En kar fikk en ansettelse et sted, ikke av meg, fordi han var en hyggelig kar som påsto at han straks hadde nødvendig autorisasjon for stillingen. Etter noen måneder skjønte lederen der at vedkommende ikke kom til å få de nødvendige papirene. Da hadde personen fått lønn for ingenting en god stund, han hadde ikke lov til å utføre jobben rett og slett. Da dette ble avslørt sluttet han å dukke opp, men han krevde likevel å få lønn
Redigert 24.04.2021 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
Traderèn
24.04.2021 kl 11:13 3098

Ser den, og er enig i mye av det du skriver, men ser vi på strongpoint så får ikke ledelsen noe ut av opsjonene uten at kursen stiger. Så langt jeg kan lese så må dem betale opsjonskursen ved å løse inn opsjonene. Dette tilfører selskaper kapital (nesten som en emisjon på 17kr) neste blir vel i området rundt 34/35.
Det var på Waaler sin vakt at vi fikk en kriseemisjom på ca 3kr, og det var Pinnås som klarte med hjelp av småaksjonærene å endre forslaget, slik at vi også fikk delta. Til og med drosjesjåførerene hadde fått med seg at PSI trengte emisjon. Det var helt uten mening å vente så lenge, og til slutt kalle det kriseemisjon. Ja det er styret og GF som bestemmer, men husk det var på waller sin vakt. Dagens ledelse får kun lønn om aksjekursen ikke stiger. Jeg blir svært glad om ledelsen får full uttelling for sine opsjoner..
Sylfest
24.04.2021 kl 12:06 3041

Interessant Tradern. Betyr det du sier at innløsningsprisen på opsjonene ikke vil være 17 ved neste korsvei, men følge kursutvikling, og gjenspeile en snitt av børskursen de x antall siste uker/dager Det høres jo umiddelbart mindre griskt ut, og er et av spørsmålene jeg stiller.
HitIT
24.04.2021 kl 12:13 3054

Opsjoner er ok det, men det er noe med str. på opsjonspakkene som ikke rimer. Blir rett og slett alt for stor utvanning.
minvest
24.04.2021 kl 12:19 3065

Våger meg på et lite innspill, pleier ikke skrive her, og sist gang opsjoner ble diskutert ble jeg feilaktig mistenkt for å være innsider i selskapet. Det er jeg ikke. Har brukt en del tid på analyse av børsnoterte selskap. Strongpoint er min hovedinvestering på basis av at to av flere hovedkriterier for investering er oppfylt, dyktig ledelse og dyktige aksjonærer som har satt inn rett mennesker i styret. Hovedaksjonær Strømstangen er eid av Kim Wahl. En erfaren og særdeles dyktig nestor fra PE- bransjen. Fra den bransjen er det ikke bare vanlig, men nærmest et must at ledelsen sitter med et betydelig eierskap, av mange årsaker. Strongpoint er avhengig av humankapital for å nå sine mål, det er ikke en gruve som henter verdier opp av bakken. De må holde på sine mest attraktive medarbeidere, og de må tiltrekke seg de beste fra bransjen. De må også tiltrekke seg de rette investorene. Noe av det første de større utenlandske aktørene vurderer, er ledelsens eierskap.
Enig med Traderen her, ledelsen må levere for å få noe ut av opsjonene. Da får vi investorer den reisen vi ønsker å bi med på. La oss i den sammenheng håpe og tro at ledelsen blir rik, da investerte vi rett, og bør absolutt unne dem som skapte oss gevinsten tilsvarende belønning.
Lykkes ledelsen med vekstambisjonene bør selskapet i løpet av få år prises til minst 3 ganger årlig salgsinntekt. Da ser vi kurser som gir mulighet for å benyttet aksjekursen som valuta til oppkjøp. Da tar de kanskje Pricer? 😊 Setter forøvrig stor pris på å lese innlegg her fra flere kunnskapsrike og engasjerte aksjonærer.
Traderèn
24.04.2021 kl 12:27 3054

Muligens jeg har feil på det punktet, men siden det skal opp til GF igjen så går jeg ut fra at det blir ny opsjonskurs. Er det noen som har info så hugg til😁
Enig med HitIT at det får være grenser, men er ledelsen like god til å forhandle nye kontrakter som dem fremforhandlet opsjonspakken så gir jeg grønt flagg
tiger
24.04.2021 kl 12:44 3099

Traderen, nå synes jeg du er er urettferdig overfor Waaler. Kriseemisjonen kom som en konsekvens av en vanskelig gjeldssituasjon etter sammenslåingen, og kraftig vekst i resultater i bakkant viste at man egentlig ville klart seg over bøygen uten emisjon. Det var flere innsidere, deriblant styreformannen som forsøkte å gribbe til seg kriseemisjonsaksjer, og Waaler var ikke en av dem. Han ble kun lovet en avtale der han skulle unngå å bli utvannet på aksjene han alt hadde. Han var og er en hedersmann.

Angående opsjoner så koker det vel ned til hvorvidt man mener at lederne, som allerede har flott lønn og bonuser, og allerede eier et stort antall aksjer, vil arbeide noe bedre eller ta bedre beslutninger ved å tilbys ytterligere en avsindig stor mengde billig-aksjer, på bekostning av aksjonærene. Jeg tror ikke noe på det, og tror til og med det kan få noen svært uheldige konsekvenser, som nevnt av andre ovenfor her.
Redigert 24.04.2021 kl 18:09 Du må logge inn for å svare
HrDuck
24.04.2021 kl 13:53 3097

Jeg tror det er et par ting vi skal huske. Flere bruker eksempelet om hvor mye ledelsen vil tjene om kursen blir feks 100 kroner. Ja, det stemmer jo at det blir en pen gevinst, men vi aksjonærer vil jo fortsatt sitte igjen med mesteparten. En liten del av min gevinst vil da havne hos ledelsen. Kall det belønning, motivasjon eller rettferdig fordeling, jeg lever godt med det. Diskusjone er grei, men jeg synes fokuset blir feil når man kun er opptatt av hvordan kaken skal deles og ikke hvordan man baker den størst mulig.
Luftputa
24.04.2021 kl 13:54 3127

Opsjonene gis på snitt siste 5 dager.
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/notice-to-general-assembly/
Strike price is equal to market price per share at the time of grant. It is calculated as the average market price per share over the last five days before grant (volume weighted average price)
tunktee
24.04.2021 kl 15:23 3048

Utrolig høy kvalitet på diskusjonen siste døgnet, med saklige synspunkt som ikke er skrevet i affekt.

Har selv ikke oppgjort et bastant synspunkt i saken med opsjoner, men ser et gyldig spørsmål fra noen av dere til størrelse på opsjonene.
Kan heller ikke påberope meg nok erfaring fra næringslivet og store aksjeselskap, til å synse bedre enn styremedlemer med lang fartstid.
Jeg kommer nok inntil videre å fortsette som før, og ha full tiltro til styre og ledelse.
Derfor vil jeg enten la være å stemme eller stemme for.

Fortsatt god helg!
Her var det en herlig kombinasjon av Cremant, øl, Bullmers og tre forskjellige typer rødvin til klokken fem i morges.
Unødvendig å beskrive formen i deg....

Edit; En var inne på det med opsjoner til alle de ansatte.
Jeg liker godt alle løsninger der de ansatte får eierskap i bedriften. Kan gi økt tilhørighet, uten at det trenger å være de helt store pakkene.
Så et slikt forslag fra styret ville jeg garantert stemt for!
Redigert 24.04.2021 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
bernes
24.04.2021 kl 15:38 3040

Personlig synes jeg det er ok med opsjoner, men kursen bør være noe å strekke seg etter og ikke snitt de siste 5 dager.
F.eks ved kurs 35 kunne opsjonen være 50.
Dvs. ingen premie før kursen passerer 50.
Foretrekker aksjer med 20% rabatt og tilbud til alle fast ansatte.
Traderèn
24.04.2021 kl 16:15 3081

tunktee. Du har hele søndagen til å puste frisk luft.
Jeg liker tanken at alle ansatte som ønsker kan få kjøpe rabatterte aksjer. Ref Ekornes, dem skåret høyest på skalaen fra de ansatte, hadde minst sykefravær i nesten hele industrien og betalte årlig gode utbytter som igjen motiverte..
Traderèn
24.04.2021 kl 16:22 3080

tiger. Ja jeg kaller en spade en spade. Waller gjorde en fantastisk jobb med å bygge videre en god bedriftskultur. Misforstå meg rett! Jeg har stor respekt for det han bygget, men står for det jeg skrev uten å gnage videre på det.
Rett sjef til rett tid er viktig og det var riktig at Jacob med hans team tok over for å bygge neste trinn på raketten..
tunktee
24.04.2021 kl 16:27 3098

Kom på,

På 2000-tallet når Skagenfondene hadde sine glansdager, delte de årlig ut bonuser til de alle de ansatte.
Jepp, ALLE!

Et år skapte det overskrifter når alle de ansatte fikk 1 million i bonus.
Den store nyheten var at det fikk også hun som vasket dassen på kontoret 😅
HitIT
24.04.2021 kl 18:19 3007

Drypper vel litt på Strong om Cennox får fart på salget.

https://www.cennox.com/news/cennox-will-be-exhibiting-at-the-plus-forum-payments-2021
Grantchester
24.04.2021 kl 23:47 2879

Takker for gode innlegg angående opsjoner og spesielt de som er basert på kunnskap og personlig erfaring med praktiske eksempler fra næringslivet og ikke på synsing og blind og ukritisk tillit til ledelsen/styret. Jeg deltok selv i et pionerende program allerede på 90-tallet som besto av følgende; 20% av bedriftens fortjeneste ble delt likt blant alle de ca. 80 ansatte og alle fikk anledning til å kjøpe aksjer til en rabattert pris. Ledelsen fikk betalt godt over gjennomsnittlige lønninger. Jeg tror ikke det er noen her som er i mot at ledelsen for en klekkelig kompensasjon for innsatsen men det er noe uforholdsmessig med denne opsjonspakken samt at den diskriminerer 98% av de ansatte. Den er lite kreativ i en verden hvor alle stakeholders må ha en reell deltagelse i bedriftsmodellen. Nyere forskning viser at bedrifter blir mer sårbare hvis det oppstår for store skjevheter.

Det snakkes mye om viktigheten av humankapital. På en annen side er heldigvis ingen uunnværlig in en organisasjon - ingen.

Avslutningsvis, så er det i tillegg til selskapets performance helt andre krefter som har drevet, og som kommer til å drive aksjekursene fremover, i hvert fall så langt øyet kan se, nemlig kunstig lave renter og den ekstreme pengetrykkingen som praktiseres og har vært utøvd av sentralbankene de siste 10-12 årene. Den dagen sentralbankene trekker ut "easy money" kontakten (og det vil skje) vil man bli konfrontert med en helt ny situasjon - i mellomtiden så vil det være klokt av ledelsen og styret å ha mest mulig fokus på operasjonelle parametere og faktorer som utbytte og vekst og litt mindre oppmerksomhet mot opsjoner og aksjekurser.

Redigert 24.04.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
25.04.2021 kl 00:31 2908

For meg er det ikke noe alternativ å stemme annet enn nei frem til de finner på noe bedre.
Jeg synes det er så grunnleggende feil med en så sinnsyk stor pakke til så få at det ødelegger gleden ved å være med å eie i større grad enn det bekymrer meg at jeg blir utvannet. Selv om jeg absolutt ikke liker det heller.
Hvorfor må det være så mye?
Og skal det være hvert år? Hvorfor det?
NEI!

Husk at den pakka fra i fjor den er allerede vedtatt. Det dere stemmer ja til nå er enda mer
Redigert 25.04.2021 kl 00:33 Du må logge inn for å svare
HrDuck
25.04.2021 kl 01:51 2860

Lave renter er nå en ting, men viktigere er den megatrenden vi ser der dagligvarehandel er nødt til å ta den samme omstillingen som andre bransjer står midt i. Så kan vi gjerne si at ledelsen er heldig som opplever å være plassert i en slik "sweetspot", men når jeg begynte å kjøpe aksjer var strong et helt annet selskap enn det vi er i dag. Hadde det i dag kun vært labels, pengekofferter og cashguard hadde det ikke vært så veldig sexy. Men det har vært en kontinuerlig innovasjon (som fortsetter også nå; se bare hva som fortsatt brukes på midler innen innovasjon og utvikling). Jeg som investor kan ikke ta æren for dette, det er ledelse, ansatte og (kanskje) styre som fortjener honnør for. Jeg tenker vi kan stole på styret i at opsjoner er en god løsning.
Og dagligvarehandel vel største av alle globale næringer så det er jo litt å gå på.
HrDuck
25.04.2021 kl 01:54 2872

Og bare for å føye til: Om man frykter utvanning ved at ledelse får kjøpe aksjer til 35 kroner så er det bare å kjøpe selv til samme kurs :-)
PSI- Investor
25.04.2021 kl 09:29 2731

Det er vel ikke dagens ledelse som satte igang hverken med utviklingen av henteskap eller med teknologien som CUB har utviklet vel? Overtagelse av CUB ble startet på Erik Pinnås tid.
Waaler hadde en god grunn til å uttale at det ikke skulle bli noe problem å doble dagens omsetning på noen års sikt.
Han ville fint klart det uten å skulle grabbe til seg ufortjent eventyrlig stor andel av avkastningen.
Men han kjøpte aksjer og sitter på de fleste fremdeles.

Selvsagt er kurs 35 billig når målet er nådd. Kjøper litt stadig vekk jeg, men ikke så mye for det gir ikke samme glede lenger.