NAS - Norwegian flyr fra British Airways i USA +

Slettet bruker
NAS 09.10.2018 kl 11:06 10521

Sjekk meldingen nå, Norwegian flyr fra British Airways i USA.
Dette er meget godt nytt for videre vekst og en faktor av betydning for beilere til NAS

Norwegian er nå det største ikke-amerikanske flyselskapet på transatlantiske ruter til og fra New York-området, viser ferske trafikktall.

:http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Norwegian-flyr-fra-British-Airways-i-USA

Glem heller ikke at IAG har en strategisk eierpost og at det for et par måneder siden var flere oppkjøpsrykter som sende NAS rett over kr 300. Siden den gangen har det vært mindre lekkasje til media vedr. oppkjøpsrykter og shortere har fått sent NAS ned igjen. Det er ikke mye som skal til før NAS igjen flyr oppover og kan dagens informasjon om at NAS nå det største ikke-amerikanske flyselskapet på transatlantiske ruter til og fra New York-området, være det første som sender NAS mot kr 220-250 igjen?

Er tiden inne for en ny profitabel inngang i NAS på dagens kurs?

Minner også om denne av Ingeniøren 7 fra en annen tråd.
Ingeniøren7
NAS 18.06.2018 kl 08:54 9791

Ved 500kr per aksje(44M aksjer) prises hele NAS sin EK til 22mrd NOK. (himmelhøyt over bokført EK ifølge Q1 rapporten)
IAG eier idag ca 2m NAS aksjer som man antar de har kjøpt til kostpris 177kr aksjen. (snittet uken før det ble kjent at de eier 4,61%)
Kontantutlegget til IAG blir dermed 22mrd – 655m = 21,333mrd NOK.
IAG har ikke bruk for bank Norwegian og dette er en asset som flere av de nordiske bankene sikler etter. Med ett bud på 500kr for NAS aksjen blir hele NAS/NOFI rabatten borte (usikkerheten som ligger i NOFI aksjen pga NAS sin finansielle situasjon) og man kan anta 110-130kr per NOFI aksje. IAG kan dermed enkelt selge sin nyervervede NOFI post på 20% til la oss si 110kr per aksje. Dette gjør at at IAG får inn 4,1mrd NOK ved NOFI salget.
Kontantutlegget til IAG er da nede på 21,333mrd – 4,1mrd = 17,23mrd NOK.
NAS har allerede kommunisert at de ønsker å bedre balansen ved å selge opptil 140 fly.
Her kommer jokeren i regnestykket, siden jeg ikke har peiling på prising av fly så setter vi konservativt 2mrd i gevinst på å rydde opp i balansen ved flysalg (14m NOK per fly) Kontantutlegget er da 17,23mrd – 2mrd = 15,23mrd eller med andre ord 346kr per aksje.
Ryktene i media tilsier 330kr per aksje, som selvfølgelig er etter man har ryddet opp i sirkus Kjos balansen.
Per Q1 2018 var netto rentebærende gjeld i NAS 24,7mrd NOK.
Gjeld 24,7 + EK 15,23 mrd gir EV på under 40mrd NOK og er således noe IAG har null problemer med å svelge.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2018 kl 11:34 8587

Er tiden kommet til at NAS igjen tar «take off»?
Synspunkter?
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2018 kl 11:48 8551

Eneste synspunktet er at selv om de klarer å spare de 12,5% på interne kostnader som de skulle i år så blekner det fortsatt ift økt pris på drivstoff. De er like langt, faktisk ennå dårligere stilt. Kjempebommert å ikke hedge mer og det kan vise seg katastrofalt. Vi så yield i september på 0,38. Det er mye tap per passasjer. De tar inn en del vi ekstra service så klart, men Norwegian må tjene penger ellers i året, de kan ikke bare gå i pluss i to måneder og tap i ti. De har drivstoffeffektive fly, men det er også bare en mitigerende faktor.

Jeg tror helt ærlig Norwegian må ha oljeprisen ned for å klare seg, denne økningen som følge av Iran-sanksjoner var de totalt uforberedt på. Når det gjelder bud så får man bare vente og se, vi vet ikke. Jeg skulle nok tro det kommer minimum ett til og at IAG var smarte som ventet gjennom en dyr sommerperiode og får lagt inn sitt neste tilbud mens Norwegian ligger nede. Mange som forventer bud i oktober virker det som, rykte startet av en som bare gjettet. Det er mange vintermåneder med lite trafikk og dårlig inntjening, kan godt være de venter til Norwegian har kniven på strupen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
TomW
09.10.2018 kl 12:28 8434

Hektar:

Drivstoffutgiftene utgjør 24,4 % av de totale driftkostnadene et flyselskap har (i følge IATA). Men enkel matematikk så utgjør 12,5 % av 75,4% mer enn en 20% økning på 24,4% så det er ikke ubetydelig hvis de klarer å senke interne kostnader. Alle kan nok være enige i at de burde ha hedget vesentlig mer enn hva de har gjort. Likevel så begynner de andre selskapenes hedging å gå ut. Ryanair har hedget 90% ut 2019 regnskapet, men som vi vet så startet de på 2019 regnskapet i sommer og dette går ut første halvdel 2019.

Hvor mye tap de hadde i september gjenstår å se, q3 vil avsløre hvordan det står til med enhetskosten om dagen.

Kortsiktig treffer økt drivstoff Nas hardere enn noen av de andre, men dette jevner seg ut ettersom hedgingene går ut. Etter dette har Nas et 30% fortrinn på eksempelvis LH,BA og SAS.

LH og BA har derimot en vesentlig større andel cash enn Nas og er ikke like sårbare som Nas
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2018 kl 12:30 8421

Tom,
12,5% besparelse er ikke totale kostnader på alt utenom drivstoff så vidt jeg har oppfattet det. Det er fortsatt en veldig stor del av kostnadene som kommer utenfor dette målet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
TomW
09.10.2018 kl 12:41 8317

Ble usikker, skal sjekke om jeg finner noe i rapporten. Uansett så har de kommunisert at de jobber med kostnadskutt gjennom hele bedriften, ikke bare den direkte flykosten. Dette er jo litt av tanken bak oppskaleringen slik at man får fordeler av store volum.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
TomW
09.10.2018 kl 12:48 8270

12 % reduksjon gjelder kun unit kosten. Hvor mye som inngår i unit kosten er jeg litt usikker på. Men som sagt så jobbes det ikke kun med å få ned den direkte fly kosten, men gjennom hele organisasjonen. Så gjenstår det å se om dette er godt nok eller ikke
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.10.2018 kl 12:57 8295

Sånn jeg forsto det er det snakk om kostnader relatert til drift som de har direkte kontroll over. Det vil da utelate en vesentlig del av kostnadsbildet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
TomW
09.10.2018 kl 13:10 8182

Ja det stemmer at 12% målet gjelder de direkte drift kostnadene. ( personnel cost, handling cost, leasing cost , airport/ATC cost, technical cost, depreciation +fuel cost) Fuel og depreciation kan de ikke styre så mye over.

Men selskapet har også andre store kostnader og det jobbes også med kostnadsreduksjoner her. Så får vi se hvordan det ligger an i Q3
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
D_invest
09.10.2018 kl 18:38 7893

Verdt å merke seg at Parvus dekket short igår, for første gang på 1.5 (!) år. Nesten 10% av posisjonen ble dekket inn, blir spennende å følge med på om det fortsetter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
disippelen
09.10.2018 kl 19:55 7747

Den derivathandelen kl 16:34 var voksen..
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Søndre
10.10.2018 kl 09:55 7226

Du forundrer meg at Folketrygdfondet, John H. Andresen (Herd), Egil Stenshagen og Kristoffer Stensrud (tidligere Skagenfondene)
alle har bommet med NAS.

Forøvrig, hvor ble det samarbeidet med Easy Jet ?

Jeg leste at Bjørn Kjos har foreslått en av sine døttere som sin etterfølger.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
TomW
10.10.2018 kl 10:44 7123

Det forundrer meg at selvutnevnte eksperter på hegnar forum tror at de vet bedre enn alle andre som har vesentlig bedre forutsetninger enn deg å vite noe som helst. Vil tro at de nevnte aktørene har noe lengre horisont enn småsparere på anonyme forum
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Søndre
10.10.2018 kl 10:52 7086

Jeg har vært aksjonær i 4 år med en mye større post en deg. Kjos og NAS har ikke levert, det har kun vært prat hele tiden.
Det blir vanskelig når du bommer på oljeprisen, og kun tjener penger et kvartal i året.

Når kommer neste emisjon ?

Aksjekursen avgjøres ikke på Hegnar forum. Markedet er ganske entydig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
TomW
10.10.2018 kl 12:42 6952

Ja du har sikkert mye større post enn meg :) Det er ganske tydelig at du ikke forstår så mye av Nas når du mener at de ikke har levert. Siden du ikke har forstått ennå at nas er et vekst case så burde du holde deg unna og bruke tiden din på noe annet
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2018 kl 12:47 6941

Om IAG tar over Norwegian vil deres tilstedeværelse over atlanterhavet sende noen sjokkbølger tror jeg. Det blir en massiv aktør, med massive stordriftsfordeler, effektive og nye fly, solid kundebase og en utrolig sterk posisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
undrende
10.10.2018 kl 12:53 7095

Det er vel flere storaktører (mulige budgivere på NAS) som må vurdere et slik scenario. Ikke gunstig for noen av disse om IAG tar over NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Søndre
11.10.2018 kl 10:28 6839

TomW ! En hver idiot er klar over NAS er et vekst cace. Det er et poeng at de begynner å tjene penger i mer et kvartal før de havner i
skifteretten. Regner med en emisjon i slutten av måneden, slik at de overlever vinteren. Oljeprisen er et par dollar ned.
Ved en rettet emisjon og en eventuell rep.emisjon blir det vel en ny utvanning som det ble i våres. Topp 20 som eier 66% fikk 87 %,
mens resten 13 % gikk til "røkkla".

Her er det bare å satse på et oppkjøp.

Sissner og Hegnar har heller ikke peiling.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
TomW
11.10.2018 kl 11:10 6774

Det er jo tydelig at du ikke har forstått dette når du mener at de ikke har levert. De har levert massivt på vekst og bunnlinjen vil levere når denne avtar. Sett deg litt inn i hvordan Easyjet veksten foregikk. Nå sier jeg ikke at det ikke finnes utfordringer i Nas, for det gjør det.

Ser at i samtlige av dine poster så maser du om denne emisjonen som bare må komme, basert på en god blanding av, for det meste, bullshit argumenter, men også noen få troverdige argumenter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
undrende
11.10.2018 kl 18:54 6514

Søndre skrev Innlegget er slettet
Regner med at flåten til disse småselskapene som har måttet legge inn årene er på nivå med de eldre flyene NAS selger, og selvfølgelig en konkurrent. Når det gjelder eventuelt videresalg av nye fly, så er NAS øverst på listen. Økte drivstoffpriser trigger naturligvis kjøpsinteressen her.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2018 kl 19:50 6452

DAL - Delta Airlines +5%

- Delta profit tops estimates as cost controls help offset fuel surge
- Delta profits soar as demand drives ticket prices higher

https://finance.yahoo.com/news/delta-3q-earnings-snapshot-111046217.html
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2018 kl 19:56 6440

TRUMP ELSKER SELVFØLGELIG NAS.
Det kan NAS ta for gitt.
Vi skal prøve å få til frigjøring av det russiske luftterritoriet for NAS.

Og NAS kan gjøre smart i å posisjonere seg hos polakkene. De skal bygge en ny og stor hovedflyplass vest for Warzawa. Norge leverer gass til Polen. Noe Trump trakk frem nylig. Denne nye Warzawa flyplassen kan bli viktig. Berlin har rotet seg bort. Amsterdam er veldig full. Heathrow har store utfordringer.
En riktigere plassert og moderne hovedflyplass i ganske folkerike Polen kan bli noe ganske annet enn i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
IshebaA
11.10.2018 kl 20:39 6371

Et regelrett oljekrakk de siste 2 dagene nå etter lengre tid med god oppgang. Vi får se hvor oljen bunner ut i første omgang, pr 48 timer godt over 4 dollar ned. Selvfølgelig uvesentlig for NAS om varigheten er kort, men nedgangen som kjent i kjølevannet av Iran sanksjonene. Så kan en tolke det slik en vil ifht. videre prisutvikling for oljen.

Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
disippelen
12.10.2018 kl 11:07 6125

Når skal sorgen ende for NAS?
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
disippelen
12.10.2018 kl 11:22 6084

At IAG kommer på banen er jo ingen krise. Satser på bud kr 350 ila vinteren.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
tickerlover
12.10.2018 kl 12:17 6022

IAG må håndtere noe konkurransemessig for å få godkjent evt kjøp av NAS.
Ikke uvanlig i store transaksjoner.
https://www.thetimes.co.uk/article/hopes-fading-for-ba-norwegian-deal-amid-transatlantic-inquiry-9cwblgct5
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2018 kl 15:32 5902

Parvus dekker 150k:
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.10.2018 kl 19:45 5775

Synd hvis NAS blir solgt til utlandet. Er det ingen Røkke som kan kjøpe NAS?
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Epona
16.10.2018 kl 12:53 5111

Søndre skrev Innlegget er slettet
Noen et flinke, noen dilter etter andre og mener selv de er flinke, mens de og kanskje noen andre har flaks og uflaks. Geflaxen geflügen, my friend ???
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Søndre
16.10.2018 kl 13:16 5054

I en periode hadde jeg tro på Kjos, mens Sissner og Hegnar har slik jeg har forstått det vært skeptiske hele veien. Haudemann Andersen og
Fredly, de kom seg fort ut. Hvis det har vært et bud fra IAG, burde NAS ha slått til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
disippelen
16.10.2018 kl 13:50 4985

Er vel en grunn til at bud på 330 blir avlyst. Kjosern har nok kontroll på dette. Vi ser 250 innen jul.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
skerptiker
16.10.2018 kl 14:05 4940

Jeg tror ikke Styret og Kjos er sitt ansvar bevisst. De synes ikke opptatt av å ivareta alle aksjonærenes interesse. Nå har kursen falt fra NOK 314 til NOK 192, og ledelsen er stum! Nå må markedet få nødvendig informasjon. Hvilke bud ble avslått, og med hvilken begrunnelse! Markedet trenger svar, men det ser ut som om styret og hovedeier/adm.dir. ikke tar hensyn til at dette er et børsnotert selskap. De øvrige aksjonærene er interessert i å selge og få en grei pris, og kvitte seg med sine aksjer. Utviklingen i aksjekursen har jo mildt sagt vært elendig!
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Søndre
16.10.2018 kl 14:21 4893

Skerptiker ! Jeg er helt enig.

Ifølge Danske Bank er NAS i brudd med sine låneforpliktelser våren 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
16.10.2018 kl 14:34 4854

Shorterne vil ha NAS ned mot 170 igjen, bare å vente å kose seg
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
nima
16.10.2018 kl 15:59 4740

Den Danske bank har vel nok med å hvit vaske penger for terrorister og korrupte ledere, burde være mer opptatt av å rydde i eget hus før de gir råd til andre.
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
ArneO1
16.10.2018 kl 17:26 4600

Tragisk utvikling! Hva faen gjør man?
Har tapt snart 700 000, og sitter fortsatt med kjøpet jeg gjorde på 310...
Burde ha visst bedre og solgt for lenge siden... Jævlig surt!
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare
Søndre
16.10.2018 kl 17:42 4566

RGTBjØRN ! Shorten er på 2,51 % pr.15.10. (Poster > 0,49 %)
Redigert 21.01.2021 kl 05:36 Du må logge inn for å svare