DOF- Oppturen kan starte.

Jonny59
DOF 09.10.2018 kl 11:27 28053

Etter 5 år med nedgang og elendige rater ser en et sektorskifte i supply, og utsiktene for de kommende åra er bull. Med en stigende oljepris og mer aktivitet er sektoren klar for rekyl. Mange selskap vil mangedoble seg, og oppturen kan start når tid som helst.Det vil bli trangt i døra når husa stiller inn robotene på kjøpsmodus. Er det i dag rallyet starter?
Redigert 21.01.2021 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.10.2018 kl 15:35 5857

At de nå løser den stramme likviditetssituasjonen som de ville ha kommet opp i, er meget positivt. Nytt lån i stedet for ek-emisjon viser jo bare at ledelsen virkelig har tro på markedet. Tror dette vil være veldig godt for aksjekursen. Det er ikke de underliggende verdiene i selskapet som har presset kursen nedover, det er likviditeten. Uten å gjøre noe ville de ha vært minus cash i 2020
Kontur
19.10.2018 kl 15:46 5820

Tror ikke DOF vil være cash negative i 2020 med dagens rater, det stemmer ikke. Med de siste 3 skipene i full sving vil likviditeten bedres ikke forverres.
Er positiv til dette grepet da det på meg ser ut som selskapet nå forbereder seg på effekten av bedret handlingsrom. Noe som kan bety så mangt, alt fra ytterligere nedbetaling av gjeld til ytterligere oppkjøp av tonnasje.
Flott
Kontur
19.10.2018 kl 15:48 5807

Oljen rykker opp igjen i dag. Må si jeg ikke helt forsto dippen. Oljelageroppbyggingen var ikke så stor.
Spennende å se hvilke effekt Iran sanksjonene får om 2 uker
Slettet bruker
19.10.2018 kl 15:53 5790

Det kommer helt an på om oppgangen blir bedre enn det den har vært til nå. Hvis du modellerer selskapet per dags dato er det faktisk en sannsynlighet for cashen vil være negativ. Man må være litt nyansert på det. Greit nok at man får 3 nye skip i sving, men man har også noe for jævlig med gjeld. Jeg tror DOF klarer seg jeg og sitter med altfor stor del av porteføljen planta i denne aksjen. Synes dagens børsmelding var bra, og håper de får gjennomført det obl. lånet og at investorene har troen.
5198
19.10.2018 kl 16:02 5762

Dette er et bra grep fra DOF sin side, betale ned gjeld samtidig som de har litt spillerom cash messing er lurt. Om DOF følger det gjeldsprogramme de snakket om for 6 mnd siden vil dette selskapet ha betalt ned 5 milliarder i gjeld på 2,5 år i 2020. Er nok mange som ser på dette som et mye tryggere selskap om de kommer ned i en gjeldsgrad på 50% og der tror jeg de kommer i 2020, så ser på dette som positivt. Men har vært en veldig tørke i meldinger om kontrakter nå får bare håpe de har samlet nyheter til Q3, syns det er noe tull å samle opp meldinger men det er slik de pleier å gjøre det.

Hvor mange av de selskapene DOF sammenlignes med kunne klart å få et obligasjonslån til en fornuftig rente nå?

Om dette obligasjonslånet lykkes til en fornuftig rente kan det være noen investorer våkner og ser at dette markedet ikke er så galt som de trodde, tror ikke på de store forandringene men ser på dette som meget positivt. Egentlig burdet DOF hele tiden prøve å refinansiere lån slik at de ikke har noen store ballonger de nærmeste 3 årene, de bør selvfølgelig betale gjeld men dette vil gjøre at de mest sannsynlig vil klare neste krise bedre. De vil da også kunne benytte muligheter som dukker opp i markedet. Syns forøvrig at DOF burdet legge seg på en belåning på rundt 50%, kanskje også litt under dette når det har vært gode tider lenge.
Redigert 20.10.2018 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
Kontur
21.10.2018 kl 18:06 5235

Ikke lenge til Q3 nå, tror kursen vil stige frem imot tallslipp.
sokdotcom
21.10.2018 kl 18:42 5188

I am praying everyday for DOF to reach 10 kr
JALLA
22.10.2018 kl 13:50 4886

Er det noen som har regnet på de ulike scenario ved refinansiering.
Hva kan vi forvente av forbedring av betingelser gitt at DOF har den inntjening som blir diskutert på forumet her, samt lite båter i opplag?
Kan det forventes at renter belastningen blir bedre? hva er normal rentefastsettelse på obligasjons lån?
Hva mener dere som har peiling på denne typen av lån/obligasjon?
Kontur
22.10.2018 kl 16:03 4698

Viktigste effekt slik jeg ser det er at all usikkerhet rundt likviditet også etter 2020/21 skyves minst 1,5 til 2 år til.
Altså likviditet er da ingen issue.
I dag er det Soff som trekker oss ned
5198
22.10.2018 kl 16:27 4647

Tragisk dette SOFF og DOF er i helt motsatt posisjon, DOF kan om kort tid få i stand et obligasjonslån dvs at låne,arkader har åpnet seg igjen mens SOFF må ha en gigantisk emisjon der kursen vil bli satt lavt. I utganspunktet bør DOF stige på nyheten om obligasjonslånet mens SOFF bør bli straffet for emisjonen.
Slik det er ser ut nå vil DOF dette litt på dager SOFF detter mye og de kommer det til å bli mange av den nærmeste tiden.
JALLA
22.10.2018 kl 16:48 4604

Om vi forutsetter at renten er lik så vil det bli opp mot 300 mil i rentekostnader mens avdra vil bli vesentlig mindre om de forlenger avbetalingen. det burde jo gi mening. om vi ser i Q2 rapporten har de jo masse skip på 4-8 års kontrakter med tilsvarende oppsjoner. Subsea har en margin på rundt 30% og AHTS på 18/20%
PSV ligger på minus men det er jo også den minste delen og står for 170-200 mil i året. Dette er basert på Q2 og det vil bli enda bedre margin i Q3 med enda flere båter i oppdrag på gode rater.
Kontur
22.10.2018 kl 17:17 4552

Bare å laste opp om dere har mulighet. Irriterende med disse nedturene, men oppturen frem imot Q3 og etter resultat kommer til å bli desto brattere.
Jeg mistenker fortsatt DOF ledelsen for å diskutere mulige løsninger sammen med SOFF men det vil kun skje på DOF premisser
Sporen
22.10.2018 kl 17:35 4500

Er det vits i å laste?? E jo jojo hele aksjen. Kan jo ikke slappe av i denne aksjen. Lurer heller på å selge meg ut når eg kommer meg opp i snitt igjen og heller prøve noe annet... Men dumt og pga sittet i Ann lenge og har alltid hatt troen på folk ifra Austevoll.
5198
22.10.2018 kl 18:45 4392

Snur det på 6,4 kr eller skal vi helt ned mot 5,8-6kr? Venter et godt Q3 res så ser ikke helt hvordan denne skal bli helt grusa de neste månedene.
Kontur
22.10.2018 kl 18:57 4355

Soff kan komme i skvis likviditetsmessig det samme gjelder ettpar andre rederier også, det er jo viden kjent og godt beskrevet siste året minst.
Dof er ikke der og selv med dagens rater så har de kontroll på likviditeten til langt uti 2020 selv med dagens rater.
Poenget er bare det at ratene stiger sakte men sikkert og antal båter går ned. Skrotingen skulle gått forter, men det går rett vei
I tillegg er DOF hovedsakelig i et annet segment, dvs Subsea i en helt annen grad enn f.eks Soff
+ 3 nye svære båter til gode rater de neste 8 årene.
Når folk snart ser at dif skiller seg ut så kommer rett pris også
Slettet bruker
23.10.2018 kl 10:26 4044

Congratulation to the DOF Board that take decisions and inform always in the worst moments while the access " Vasels and employs " was doing great ! Now everybody will lose money include yourself ....
Kontur
23.10.2018 kl 11:19 3963

Hmm hvor er bunnen?
Håper som mange andre her at ledelsen snart kommer med en guiding. Dette er rett og slett ikke godt nok.
Jeg tror Q3 blir bra og det er lov på dette tidspunkt å komme med en oppdatering i forkant av fremleggelsen. At SOFF har problemer og DOF ikke har det burde egentlig styrke DOF, men markedet ser det ikke slik. Når et selskap går dårlig dras andre med ned. Sånn fungerer saueflokken
Kontur
23.10.2018 kl 13:28 3875

Snudde opp igjen etter fall på 20 % siste par uker. Og det etter at selskapet er i så sterk bedring i forhold til for bare 1 år siden.
Kan ikke kjøpe mer nå, men skulle egentlig pantsatt huset og kjøpt for rubb og stubb
5198
23.10.2018 kl 15:18 3798

Nå har det vært et så stort fall i DOF og det er så mye usikkerhet pga SOFF osv at ledelsen er pliktig til å komme med noen kommentarer. Får håpe de er smarte nok til å komme med noe i FA eller DN i morgen. Om de ikke gjør noe nå er det faktisk en god grunn til å forlate selskapet.

Kursmessig er DOF nå inne i en krise de ikke har sett maken til siden nedturen startet.
Redigert 23.10.2018 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.10.2018 kl 15:43 3753

Da er vi i samme båt Kontur. Det er sånne dager man skulle hatt "ubegrenset" med midler. Men men..
KETHEES
23.10.2018 kl 16:54 3621

Hver gang ledelse kommer med innspill da dof går ned minst 20%
really
23.10.2018 kl 17:05 3593

Alt som har med olje å gjøre faller 2-5% i dag, dette har ikke med DOF å gjøre.

Det som tilsier at DOF skal falle mer enn snittet i oljeservice er at DOF har svært mye gjeld, mye av det sannsynligvis i USD som er i ferd med å få høy rente.
Loddepuz
23.10.2018 kl 18:16 3506

Kor langt ner ska me her ? E det noe støte på 5,80 eller komme me te og rasa nedover? Ser mange rederier dette mer en Dof . Lurte på og kjøpa meg inn mer i Dof . Men merke ein stor usikkerhet i markede . Kan Detta vera siste krampe stikk før allt av oljerelaterte aksjer tar fullstendig av ??
Slettet bruker
23.10.2018 kl 18:25 3485

Noen av oss tror det.. Jeg er en av dem, he he
davan
23.10.2018 kl 18:27 3480

Olja ned 4,5%, ike så bra for morgendagen, kan bli en fin kjøpsdag!
5198
23.10.2018 kl 19:57 3370

Ledelsen må jo komme ut og snakke litt rundt dette med «runway» og at de stiller sterkt økonomisk, de kan ikke se på at aksjen blir grusa så til de grader.
Hjelpalaus
23.10.2018 kl 21:57 3246

Hvilken imteresse skulle ledelsen ha av at aksjekursen går opp? De vil vel holde den lavest mulig for å slippe unna litt formueskatt ved nyttår..
Loddepuz
23.10.2018 kl 22:20 3217

Snakka med ein kollega her om dagen i Subsea bransjen, han sa at Dof hadde fått veldig mye jobb fremover og ganske store tunge prosjekt som vill kreve stor tonnasje over lang tid . Så eg tror me kommme te og få utrolig mye info på Q3 . De har begynnt og ansette stort igjen inne subsea segmente . I mai 2019 e det ikkje ein ledige båt og oppdriva subsea .
Kontur
24.10.2018 kl 10:13 2840

Ja, vi går svært lyse tider i møte i Subsea. Når markedet nå snart klarer å skille de ulike rederiene og segmentene de er inne i vil alle se at DOF er on the top
Synd at analytikerene ikke er mer på hugget og gjør jobben med å gi markedet rett informasjon.
Dette er jo kompetanse de burde ha, men kanskje den mangler, virker slik.
Pareto og Artic burde iallfall skjerpe seg nå på oppdrag for DOF
Dof er i en helt annen liga hva likviditet angår. Soff går tom snart, det gjør ikke DoF, de kommer faktisk til å bedre likviditeten nå fremover tror jeg
Kjøp Dof på billigsalg nå