Spent på Q4-tallene til NEL neste uke

riksdaler
NEL 13.02.2021 kl 00:42 2800

På torsdag neste uke kommer NEL med Q4-tallene. Jeg har lest Q2 og Q3 rapportene grundig, og de rapportene signaliserer langt mindre aktivitet og salg enn det som har vært forventet. Omsetningsvekst og tilstrømming av nye prosjekter og ordre er rett og slett stusselig. NEL oppgir COVID som en årsak til dette, og kanskje får man et fint oppsving i nye prosjekter og ordre når virus-situasjonen normaliserer seg. Allikevel, jeg er redd Q4-tallene som kommer på torsdag blir som i Q2 og Q3.

Jeg vet at NEL har lengre historikk, men for meg virker de som en startup med noen tidligfase forskningsprosjekter og fine powerpoint-foiler enn en overbevisende unicorn. Det er mulig de blir en vinner lagt der fremme i 2050, men jeg klarer ikke rett og slett ikke å regne hjem at de skal verdsettes til 40-50 milliarder kr.

NEL ruster opp organisasjonen nå med flere ansatte og forsker frem mer effektive produkter og produksjonslinjer. Dette kan gå bra hvis de lager de beste og mest konkurransedyktige produktene, men det er et gamble hvor ting også gå på trynet hvis de ikke blir nummer en.

Jeg vet mange forsvarer prisingen av selskapet opp mot at hydrogen er en del av det grønne skiftet og at det vil investeres tungt innen dette i mange år fremover. Allikevel, -selv om hydrogen blir en viktig del av energiløsningene i fremtiden betyr ikke det at NEL er en av vinnerne. Har andre her gjort regneøvelser som kan forsvare prisingen av selskapet? For min del går ikke regnestykket opp. #sværtskeptisk



Framtia
13.02.2021 kl 08:59 2679

Tror du blir skuffet..Jeg satt med 140k aksjer, men solgte meg ut for tidlig, da jeg mente Nel var hinsides priset, men markedet ville doble kursen nok en gang viser historien...🤔
Hemsen
13.02.2021 kl 09:59 2629

Denne prisingen lar seg nok vanskelig regnes hjem. Løkke har som kjent sagt at underskuddene blir store fremover. Spenningen ligger i fremtidige guidingen, samarbeidspartnere inn i det grønne skiftet og fremdriften av fabrikken. Så får vi se om det blir nok til å holde prisingen oppe. Skulle vært veldig artig om et norsk selskap tok plass i tetsjiktet.
hillclimber
13.02.2021 kl 14:05 2495

Blir den samme gamle leksa, Finansavisen, E24 har en agenda mot NEL, journalistene der har tatt feil mange ganger.

Overskriftene blir; BLODRØDT FOR NEL, PENGENE RENNER UT AV KASSA, KONTRAKTSTØRKE FOR NEL, NÅR KOMMER NESTE EMISJON?

Så dukker dommedagsprofetene som InvestorXYZ med flere og gir sine "dype" betraktninger.

Kursen dipper ned, er volatil og så ender på 40-45 i slutten av Mars.

PrivatInvestor
13.02.2021 kl 14:08 2485

Blir nok flere emisjoner om underskuddene fortsetter.
Fabrikken på Herøya må utvides mer og konkurransen hardner til.
Dette kan bli som REC.
Selg.
Sørøya
15.02.2021 kl 19:30 2031

Analytikeren med laveste kursmål i Nel blir byttet ut
Ole-Andreas Krohn i DNB Markets var analytikeren som satt edru i et hjørne på den store ESG-festen.

Kommentarer overflødige!
Slettet bruker
16.02.2021 kl 06:00 1854

Jeg er mest spent på info om Rotolyzer. I siste rapport gav de opp med den. Statolyzern har vi bara hört om en gång, det er unikt!

En kontainisert version kanske ? Nel kontaineriserar det mesta nå om dagen ”markedet har bett om det”. Trots det fortsatt underskudd
hillclimber
16.02.2021 kl 10:47 1612

Svenskbladet har identifierat arketypen för denna typ av bittra person, även kallad "Jag-har-aldrig-gjort-något-fel-i-hela-mitt-liv" - karaktären. Det är oftast en man i åldern 40-70, ofta 40-talister, nästan alltid ensamstående och en gemensam faktor oavsett kön och ålder är att personen ifråga inte haft sex på minst tio år. De kan kännas igen på sin nitiska energi att klaga över saker och tillrättavisa folk, om det så är att påpeka att metallocket på syltburkar ska tas av burken innan den kastas i glasåtervinningen, eller att muttra över att grannens rostiga bil "får hela grannskapet att se för jävligt ut", ett annat tecken de kan identfieras på är att de enligt sig själva aldrig "har gjort något fel i hela sitt liv".
riksdaler
16.02.2021 kl 17:03 1496

I dag fikk NEL en bot på 25 MNOK: https://newsweb.oslobors.no/message/525048

Dette er sure penger, men samtidig ikke all verdens. En slik bot skal normalt ikke påvirke vekstutsikter eller aksjekurs stort. Jeg tror noe av det mest kjedelige ved boten er at det er en skramme i merkevaren til NEL, og episoden må nevnes igjen i økonomiske rapporter fra selskapet. Hva tror dere? :)
Atomvinter
06.10.2021 kl 12:41 887

Jeg tror 25 MNOK er småpenger for NEL. 25 MNOK er noe de normalt kun bruker ca. 5 dager på å søle vekk. De henter milliarder i hver eneste emisjon, og så lenge blåøyde investorer blar opp, spiller slike småbeløp liten rolle.