NODL - Er det nå Fredriksen overtar noe fra Seadrill?


Kan det tenkes at Fredriksen tar i bruk Northern Drilling for å overta noe verdifullt fra Seadrill?
NODL ser jo ut til å ligge på vent til noe større skal skje.
Noen som har noen tanker om muligheter som kan ligge her?
Kunder, kontrakter, rigger?
Bare lurer ettersom jeg har satset en del kroner her også.
HAS
13.02.2021 kl 16:43 2558

NODL er et selvstendig selskap som har kontrakt på 2 boreskip. Selskapet er uten gjeld og har allerede innbetalt 180musd til verftet. Det tilsvarer mer enn 100kr pr aksje som du får for kr. 6. Om de får kontrakter på skipene til brukbare rater er oppsiden enorm. Dersom de ikke lykkes med dette er det vel usikkert hva som vil skje med innbetalt beløp og resten av egenkapitalen. Det er få aksjer i omløp, og jeg velger som du å sitte på mine til det foreligger en avklaring. CEO MC Reaken sitter i en gunstig posisjon som sekretær i International Association of Drilling Contactors. Spørsmålet er om han vil lykkes med å få kontrakter. Etter planen skal skipene leveres dette halvåret. Håper på positive nyheter 26. februar.

Kan det tenkes at Fredriksen tar i bruk Northern Drilling for å overta noe verdifullt fra Seadrill?

Svar. Nei

HAS: takk for svar, dette visste jeg ikke.
Longsitting: takk selv om det var et litt kort svar :-)
HAS
14.02.2021 kl 11:45 2291

Sjøl takk for at du holder liv i tråden😀Mange vil nok mene det er overdrevent optimistisk å tro på kontrakter for 2 boreskip i en verden full av boreskip i opplag. På den andre siden har boreaktiviteten globalt vært halvert siste året, og mye tyder på at vi er på vei inn i en ny positiv syklus. Det er også grunn til å forvente at markedet vil stille store krav til oppgraderte skip. I et slikt lys må selskapet ha bransjens desidert største oppside. Med såpass få aksjer i omløp velger jeg å holde godt fast i mine.

Det Has skriver er forsåvidt helt korrekt, selskapet er gjelds fritt men har eller ingen cash eller inntekter, kun store forpliktelser.
Så at deler av Sdrl havner her kan en nok bare glemme.
Skal selskapet kjøpe ut de to boreskipene må det hentes ekstremt mye penger, jeg tror ikke det skjer, Fredriksen er møkk lei rigg og han spytter trolig ikke inn mer frisk cash her for å hente ut 2 splitter nye boreskip
Skal man eie denne aksjen må en satse på at riggene/ kontraktene blir solgt videre på ett eller annet tidspunkt, det kan jo teoretisk skje en god stund etter at Sdrl blir friskmeldt.
Slike boreskip er neppe det hotteste og få eller ingen går for nye slike asset nå.

Gjør ting enkelt, kjøp Nol fremfor å gamble med kapitalen her.
Redigert 14.02.2021 kl 12:06 Du må logge inn for å svare
HAS
14.02.2021 kl 12:18 2253

Bare så det ikke er tvil; jeg har tyngden i NOL, men jeg trigges litt når jeg ser dynamikken i NODL straks det blir litt volum på omsetninga. Båtene ble som riggene i NOL handlet til halv pris på bunnen av syklusen. Greit med en litt dyp fisk i porteføljen.
Redigert 14.02.2021 kl 12:22 Du må logge inn for å svare

Oi, opp 4.84% idag til 6,50!!!
Ikke lenge til vi er på over 7 kroner!
14 millioner aksjer totalt i selskapet, ikke rart det er få aksjer i omløp :—)
Her kan det bli en dobling på kort tid.
HAS
15.02.2021 kl 17:56 2057

De fleste aksjonærer har betalt nesten 10 ganger dagens kurs. Vi får håpe på positiv oppdatering når resultater for Q4 legges fram 26. februar. Oljemarkedet et i rask endring, og dersom det gis inntrykk av brukbare muligheter for kontrakter evt. andre planer for selskapet tror jeg kurven blir bratt...
Redigert 15.02.2021 kl 17:58 Du må logge inn for å svare
HAS
16.02.2021 kl 10:27 1921

Vi trenger en tydeligere bekreftelse på nedgang i oljelagrene før boreaktiviteten tar seg skikkelig opp, og det tror jeg kommer overraskende fort. Potensialet i aksjen er enormt, men usikkerheten mht kontrakter holder den nede. Enn så lenge...
danmark1
16.02.2021 kl 10:33 1912

NODL har stadig tid til at vente på en løsning. De penge, der er indbetalt er vel 20x nuværende kursværdi, så der er plads en betydelig stigning.
HAS
16.02.2021 kl 10:48 1894

Foreløpig er den anonym og usynlig i markedet. Blir spennende å se om det kommer noe omtale og analyser i forbindelse med Q4 neste uke. Det vil i så fall vise en pris/bok det ikke finnes maken til på børsen.
Redigert 16.02.2021 kl 10:50 Du må logge inn for å svare

Jøss, ser at den faktisk har vært innom 7 kroner idag og på et ganske greit volum!!
Blir en rakett dette her, det er jeg sikker på.
HAS
16.02.2021 kl 17:36 1813

Ser at den tvinges ned, så det blir litt jojo. Nå har jeg handlet ferdig og sitter i ro som tilskuer. Forhåpentligvis våkner vi opp en morgen til pansermelding fra selskapet.
HAS
18.02.2021 kl 10:56 1686

Her er det bare å holde på aksjene. Det er et tidsspørsmål før det blir gjort synlig at global oljeproduksjon er kraftig på hæla, og at Opec+ vil ha problemer med å balansere markedet sjøl om de beordrer å åpne kranene. I løpet av året vil markedet for boreskip være et helt annet, og kontrakter kan komme raskere enn tidligere forventet.
Redigert 18.02.2021 kl 10:58 Du må logge inn for å svare
danmark1
18.02.2021 kl 11:12 1661

Når verden åbner op, og folk begynder at komme tilbage til hverdagen og rejseaktiviteten øger, vil efterspørgslen blive voldsom.

Tror med sikkerhet du like gjerne kan fjerne alle pengesekk tegn fra innlegget først som sist.

Heheh, neida de får stå der.
Det blir jo selvsagt røde tall.
Det jeg ser frem til er noe mer informasjon om hva de ser for seg fremover.
HAS
21.02.2021 kl 16:43 1381

Neida, pessimisten, riggmarkedet kommer til å endre seg dramatisk i løpet av året. Der er så få aksjer i omløp i NODL, at du må handle før resten av verden våkner😀
HAS
21.02.2021 kl 17:13 1340

Er fullastet forlengst. Du ser det skal lite volum til i handelen før kursen løfter seg. Boreaktiviteten globalt var omtrent halvert i fjor, og skifer kommer nepe tilbake for fullt. Sjølsagt fortsatt litt sjansespill, men ser du på pris/bok er oppsiden enorm.
Redigert 21.02.2021 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
HAS
21.02.2021 kl 18:57 1216

Ser helst at NOL kan skaffe kontrakter når boreaktiviteten tar seg opp. Sitter mye solid kompetanse i ledelsen for det selskapet. Kan se ut til at aktørene blir presset ut på dypere vann etterhvert.
Redigert 21.02.2021 kl 19:00 Du må logge inn for å svare

Nodl har ingen rigger, de har et lodd de kan løse inn, men da må du spytte inn veldig mye penger.
Uansett om riggmarkedet blir bra eller dårlig, olje stiger til 100 osv osv må du betale hvis disse riggene skal drille, har du så mye penger? og gidder virkelig store tunge investorer satse på boreskip? jeg tror ikke det.

Dolphin går ikke for boreskip, de ønsker tonnasje som Nol besitter.
Hvem eier Dolphin, er Bonheur aksjonærer? Bonheur som også er aksje eiere i Nol.
Redigert 21.02.2021 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
HAS
21.02.2021 kl 20:08 1135

Skipene ble handlet for under halv pris, dvs i underkant av 300 musd pr rigg. Ca 1/3 er allerede betalt, resten må finansieres. Dette er et meget gunstig utgangspunkt for et selskap uten gjeld og som ikke har måttet foreta store nedskrivninger og skrote gammelt materiell slik som mange selskaper elles i bransjen. Konkurransesituasjonen er derfor meget god. Forutsetningen er sjølsagt at det oppnås
kontakter med akseptable rater. At mange oljeselskaper dessuten foretrekker enheter med topp teknologi bidrar også positivt. Det er ingen tvil om at hele bransjen er inne i store endringer, og hvordan kartet til slutt blir seende ut er neimen ikke godt å spå om.
Redigert 21.02.2021 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
R19
21.02.2021 kl 20:27 1096

Nei er ikke det i 2018 gjorde selskapet en elendig avgjørelse og kjøpte disse skipene til en altfor høy pris. Markedet er i 2021 mye dårligere enn selskapet trodde da de kjøpte disse drillshipene. Det gjenstår 200 mill usd + reaktivering og mobilisering per drillship og det er altfor mye penger i forhold til hvordan markedet er og kommer til å bli de neste årene.
R19
21.02.2021 kl 20:31 1085

Dolphin skal ha rustne semier fra Seadrill. Får ikke håpe det finnes for mange selskaper som Dolphin drilling for da kommer aldri riggmarkedet i balanse. Satser på Seadrill heller skrapet riggene slik Transocean gjør.
Redigert 21.02.2021 kl 20:31 Du må logge inn for å svare
HAS
21.02.2021 kl 20:33 1077

Seadrill bestilte skipene till 600 musd pr stk, så da skulle man tro det skulle gå an å få lønnsomhet med halve prisen dersom markedet utvikler seg noenlunde. Det gjenstår å se :)
R19
21.02.2021 kl 20:37 1064

Det spiller ingen rolle hva de er bestilt for og det er historie. Uansett blir ikke drillshipene levert til den prisen. Det er rett og slett ikke bærekraftig og det vet Fredriksen også.

Ja, vanlige leksa det R19, det er ALLTID folk som vil snappe opp stål, det er det som også har drept shipping de siste 10 årene.
Skulle disse enhetene egentlig skrapes?
Nå har vel ikke bankene så stor myndighet i Drillen lengre kanskje, hvis hedgefondene vil være eiere i Drillen så ender det med skra? Men hedgefondene vil vel ikke være eiere i Drillen? helt umulig å få oversikt over den smørja, men vi får bare håpe det går til skrap.
Blir spennede å se utfallet, kanskje Fredriksen lar hele skiten ryke å reise? selv om jeg innerst inne ikke tror det.
Redigert 21.02.2021 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
R19
21.02.2021 kl 20:47 1038

Jeg har ikke lest den artikkelen men jeg regner med dolphin ønsker de riggene som seadrill har i cold stack og mesteparten av det er semier. Seadrill har tidligere meldt om at de kan komme til å selge/skrape opp mot 10 rigger. De fleste semiene i kaldt opplag har vært kalde i 5 år.
Redigert 21.02.2021 kl 20:48 Du må logge inn for å svare
Bolster
22.02.2021 kl 08:17 794

Eieren til dolphin eier deler av fasiliteten i NADL og AOD.
Er disse riggene dolphin er ute etter. Under NADL ligger så og si hele den norske avdelingen til sdrl. Når eieren til dolphin har kontroll på en god del gjeld i de respektive selskapene så er dette en reel mulighet.
R19
22.02.2021 kl 12:34 698

SVP global eier Dolphin og de eier også mye i andre selskap feks pacific pluss mye gjeld i chapter 11 rigg selskap. Jeg tviler på Svp global eier mer enn 5 prosent der så de har nok ikke altfor mye makt. Rigger som er i drift får de aldri så de kan se langt etter West phoenix og West Elara. Da er det igjen de flotte rustne riggene West Alpha, West Venture og West Navigator. Det er vel rigger som er attraktive for et selskap som Dolphin. SVP global som eier mye gjeld i rigg burde vel være mer opptatt av å skape rigger.
Redigert 22.02.2021 kl 12:42 Du må logge inn for å svare
HAS
22.02.2021 kl 13:00 676

Tror du det kan være aktuelt å overta West Libra og West Aquila?
R19
22.02.2021 kl 13:05 657

Seadrill 3.0 tar over nodl hvis riggene blir levert, men tviler på nodl tar levering av west libra og west aqualia på nåværende avtaler. Her må det forhandles om pris og selvfølgelig utsatt levering og eventuelt kansellering.
Redigert 22.02.2021 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
HAS
22.02.2021 kl 13:12 635

Med andre ord; her handler det om tålmodighet:)
Bolster
22.02.2021 kl 13:13 629

SVP eier 13% av NADL fasiliteten. Flere påstår at SVP har kontroll på over 50% i gjelden i NADL.
Redigert 22.02.2021 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
R19
22.02.2021 kl 13:15 625

Langt fra 1/3 så de kan blokere en avtale, men farlig med interessenter med en agenda utenom gjeldskonvertering.
Redigert 22.02.2021 kl 13:17 Du må logge inn for å svare

Fin dag, NODL opp 1,52% og Longsittinbulks favoritt(som han alltid blander inn i NODL tråder) er ned -4,89%.
Ja, her er det forferdelig få aksjer i omsetning og potensialet opp er stort.
Fredriksen er ikke hovedeier uten grunn. Han har en plan, men hva er den egentlig....?
Redigert 23.02.2021 kl 19:10 Du må logge inn for å svare