NODL - Er det nå Fredriksen overtar noe fra Seadrill?

McCartney
NODL 13.02.2021 kl 16:23 12544

Kan det tenkes at Fredriksen tar i bruk Northern Drilling for å overta noe verdifullt fra Seadrill?
NODL ser jo ut til å ligge på vent til noe større skal skje.
Noen som har noen tanker om muligheter som kan ligge her?
Kunder, kontrakter, rigger?
Bare lurer ettersom jeg har satset en del kroner her også.
HAS
20.03.2021 kl 13:47 1002

Hadde ikke Seadrill også en samarbeidsavtale med det statlige Angolske selskapet Sonagol der de etter planen skulle stille med 2 drillship? Dette ble vel satt på vent ved Covid-utbruddet? Noen som vet noe mer om status her?
Almirante
20.03.2021 kl 13:18 1017

NODL har vel et fortrinn med at både West Aquila og West Libra er 7. generasjon drillskip med DP3 og mulighet til å borre ned til 3.5KM(12000ft). Et «draw back» er at de ikke er klargjort for arbeid i ekstrem kulde og Artisk. Men man kan vil ikke få i både på «pose og sekk».

Petrobras annonserte nylig om ny anbudsrunde på 5 dypvannsenheter. (https://www.upstreamonline.com/rigs-and-vessels/petrobras-launches-fresh-brazil-deep-water-drilling-tender-heres-how-many-rigs-it-is-chasing/2-1-968570).

Her er det forventet at både Seadrill og NODL er med i tillegg til Odfjell som allerede har 4 drillingskip(Deepsea Metro II, SIRI, Guarapari og Itaoca) kontrahert til Petrobras.

I og med at Seadrill har søkt om konkursbeskyttelse og det er foventet en god del «kronerulling» så kan et «joint venture» mellom Odfjell, Seadrill og NODL være et alternativt.

Venter spent på 1Q21.

HAS
20.03.2021 kl 11:50 1048

Den globale boreaktiviteten var omtrent halvert i fjor, det samme har det vært innen skifer. Det har vært noe reaktivering av rigger til de beste skifer feltene, men på ingen måte nok til å opprettholde produksjonen når tidligere borede brønner etterhvert tømmes. På siste riggtelling var det på nytt nedgang i aktive rigger i USA og Canada. Episoder med fall i oljeprisen minner nok investorene innen skifer på faren for å svi fingrene på nytt.
hypotetic
20.03.2021 kl 11:29 1067

Ja her må man være inne hele tiden for plutselig løfter denne seg mye. Den kraftige korreksjonen i oljen som vi fikk nå er jo bare positiv for offshore og gjør at investorer holder seg borte fra skiferinvesteringer. Stor sannsynlighet for at begge disse skipene får lange kontrakter snart og da vil kreditter ikke være noe problem for dette selskapet med nytt og forutsigbart utstyr i denne bransjen som ser ut til å gå fra 7 dårlige til 7 gode år. og der det ikke er bestilt nye boreskip de siste årene. Med nye boreskip får man da et slags monopol med kostpris på utstyr til under halvparten av nypris noe som vel alltid har vist seg å gi god avkastning....
HAS
20.03.2021 kl 00:15 1168

Handlet mine aksjer for flere måneder siden. Kjøper ikke mer nå, men ser at det skal lite handel til nå før kursen stiger betraktelig. Innrømmer at dette er en som krever tålmodighet, men oljemarkedet har utviklet seg raskere enn jeg drømte om. Jeg tror derfor riggmarkedet også vil ta seg kraftig opp når skiferoljen tørker inn etterhvert. I stedet for å ta regnskapskurs velger jeg å gamble:)
sober-minded
19.03.2021 kl 23:59 1187

..." du kan tydeligvis ikke regnskap."
Blir litt provosert av lite tilslørte "hersketeknikker"...
NODL har beveget seg opp over 20% siste mnd. ...Du har tydeligvis litt å lære av HAS vedr markedsforståelse ! ;-)
R19
19.03.2021 kl 23:15 1428

Det eneste som har verdi på balansen til nodl er det de har i cash ellers kan de skrive resten av verdiene til 0. Har ingenting å si om selskapet har gjeld eller ikke du kan tydeligvis ikke regnskap.
HAS
19.03.2021 kl 23:10 1438

NODL er i motsetning til Seadrill et selskap uten gjeld. Egenkapitalen består av aksjekapital og innbetalinger. Tiden vil vise hvilke muligheter som ligger i et stadig sterkere oljemarked.
Redigert 19.03.2021 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
R19
19.03.2021 kl 22:59 1447

Egenkapitalen burde bli skrevet ned til 0 fordi drillshipene er bokført til mye høyere enn markedsverdien. Burde følge Seadrill sitt eksempel.
Redigert 19.03.2021 kl 23:00 Du må logge inn for å svare
HAS
19.03.2021 kl 22:55 1453

Egenkapitalen i selskapet er 251 musd, og Hemen har 40%. Dessuten liker han nok å gjøre et godt håndverk og få til ei god løsning.
R19
19.03.2021 kl 22:52 1456

Nei han eier for ca 50 mill i nodl og det er småpenger for han.
HAS
19.03.2021 kl 22:46 1461

Mulig at 1 milliard er småpenger for Fredriksen, men han vet å ta vare på dem.
R19
19.03.2021 kl 22:45 1464

Mest sannsynlig blir skipene kansellert til prisen selskapet har avtalt ellers blir de nok tatt over av Seadrill hvis det blir lønnsomt å ta levering av skipene. Markedet kan selvfølgelig være bedre i 2022/2023, men det som gjenstår av betaling på riggene virker altfor høyt. West Cobalt ble kanselert i 2019 og da var markedet mye bedre enn idag.
Jabbefly
19.03.2021 kl 22:37 1482

Jeg tipper de aldri tar levering av skipene uten kontrakt. Alternativet er å selge kontrakten og da får de langt mer enn 8kr.
Selskapet ( kontrakten) blir kjøpt opp for 20kr av nye Seadrill eller noe mer av eksternt selskap.
HAS
19.03.2021 kl 22:25 1491

Jeg føler meg ikke kompetent til å vurdere hvilke muligheter som ligger i NODL, men ser at prisen på aksjen ikke på noen måte står i forhold til verdiene. Jeg vet at Fredriksen sitter på 40% av egenkapitalen, og samme hva som blir løsningen gir han den neppe bort....:)
R19
19.03.2021 kl 22:14 1504

Deep value drilling er gjeldsfritt og Bolette dolphin er kjøpt til under 9 prosent av nypris på 750 mill usd (65 mill usd) og en nye bedre deal enn det nodl har gjort. Det er større sannsynlig at Bolette får kontrakt før nodl sine drillship fordi riggen har god track record og kan selges inn til en nye lavere rate enn nodl sine skip. Du må se på rest innbetaling og ikke hva de har innbetalt tidligere og det er minimum 210 mill usd per rigg (pluss mobilisering og aktivering). Da tar jeg heller bollsta til 65 mill usd og reaktivering 45 mill usd, totalt 110 mill usd.
Redigert 19.03.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
HAS
19.03.2021 kl 21:45 1522

Det er alerede innbetalt 180 musd for skipene, noe som sammen med resten av egenkapitalen tilsvarer mer enn 100 kr pr aksje. Det kan kanskje være at selskapet får langsiktige kontrakter på gode rater? Da er det vel ikke utenkelig at skipene kan finansieres gjennom lån og ikke gjennom emisjon?
Redigert 19.03.2021 kl 21:49 Du må logge inn for å svare
R19
19.03.2021 kl 21:26 1540

Kjøp heller deep value drilling til under 8 kroner som eier Bolette dolphin fra 2014, selskapet har cash til å holde riggen i opplagt i 18 måneder og ingen gjeld. Riggen ble kjøpt for 65 Mill usd. Dvd på notc.
Redigert 19.03.2021 kl 21:27 Du må logge inn for å svare
McCartney
19.03.2021 kl 21:09 1549

Svar til Almirante: jeg tenker at det kommer kontrakter på deretter går kursen opp og emisjonskursen blir satt.
Heimen holding er langsiktig og jeg er ikke overrasket hvis de fortsatt beholder majoriteten av aksjene etter emisjon.
Tiden får vise, det er null stress med denne egentlig, oljeprisen går opp og det er alltid positivt for oljerelaterte aksjer.
Almirante
19.03.2021 kl 17:06 1604

Ifølge 4Q20, så har NODL 19MUSD i cash og har forpliktet seg til å betale 412MUSD for levering av West Aquila og West Libra. Kontraktuelt, skulle både West Aquila og West Libra leveres ila 1Q21, men har nå blitt endret til 1H21. Trekker vi fra betalingen for West Cobalt på 49.2MUSD, så blir det ca. 363MUSD. Da er det vel en emisjon rett rundt hjørnet? Og hva ender emisjonskursen på? 8kr-10kr? Hvor mange aksjer kjøper Hemen Holding og Fredriksen?
HAS
14.03.2021 kl 09:20 1821

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/03/14/7641653/analytiker-ser-olje-i-100-dollar-anbefaler-denne-aksjen

Stadig større sannsynlighet for at det plutselig foreligger kontrakter for 2 topp utstyrte boreskip:)
HAS
11.03.2021 kl 10:35 1960

Jeg har forsynt meg uforskammet, så nå sier jeg meg fornøyd og venter med glede på at analytikerne setter lys på den:)
HAS
10.03.2021 kl 21:37 2050

16 mill aksjer, gjeldfri og en egenkapital i Q4 på 250musd, dvs mer enn 120 kroner pr aksje. Og du får den for under 10er'n!
McCartney
10.03.2021 kl 21:22 2071

Mener å huske at det kun er litt over 14 millioner aksjer i NODL!!
Korrigering: det er totalt kun 16 133 017 aksjer i selskapet, hvorav Fredriksen eier 6 357 880 aksjer !
Dvs når denne starter å tikke oppover med et nogenlunde volum, da ser vi rakett.
Store saker skjer i Q2, da skal drillskipene være klar og mye annet kan være i pipeline :-)
Redigert 10.03.2021 kl 21:30 Du må logge inn for å svare
HAS
10.03.2021 kl 21:16 2083

Har ikke regnet på hvor mange aksjer som er i omløp, men det er tydelig at det skal lite volum til i omsetningen før den klatrer høyt. Verdiene ble liggende igjen i selskapet, men bare en brøkdel av aksjene. Det er stor oppside i denne som ikke blir synlig før noen kaster lys over den. Da bestiller vi et bord og inviterer Fredriksen på champagne :)
Redigert 10.03.2021 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
McCartney
10.03.2021 kl 21:04 2099

Fin dag i NODL, og en dårlig dag i NOL.
Mange selgere i NOL og så og si ingen selgere i NODL.
Tipper det blir enda en sterk dag i morn :)
Her vil det smelle opp når som helst nå. Tolmodigheten har gitt eierne mer styrke.
Stay strong. (Dvs jeg, HAS, Fredriksen og kanskje et par til)
danmark1
06.03.2021 kl 15:40 2403

Det er ikke umuligt, at NODL på et tidspunkt finder en løsning, men lige her og nu, er der mange andre selskaber, der umiddelbart gavnes af den høje oliepris.
HAS
06.03.2021 kl 15:32 2428

Dette begynner å minne sterkt om dødsdommene som ble lest over NOL for noen måneder siden. Jeg er imponert over engasjementet dere viser overfor et så håpløst selskap😀
Redigert 06.03.2021 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
R19
06.03.2021 kl 15:16 2447

Jeg er helt enig. Nodl trenger altfor mye kapital hvis de skal ta levering av skipene. Hvis man tar levering av skipene i 2023 begynner skipene å bli noen år disse ble bygd fra 2012/2013. Hvordan er tilstanden til skipene? Hvis Fredriksen ønsker eksponering i rigg er det bedre kjøpte gjeld i selskap som er i chapter 11 eksempelvis Pacific drilling, Valaris, Noble og Seadrill. Det er mye mer oppside å kjøpe 200 mill usd i gjeld enn 200 mill usd i ek i nodl.
Redigert 06.03.2021 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Surik
06.03.2021 kl 14:45 2473

Usikker på om de skipene blir levert noen gang.
Tipper kansellering og rettsoppgjør (ref. Cobalt), problemet for verftet er at det er minimalt å hente i nodl.
En grunn til at det gamle selskapet ble splittet i to. Nodl har blitt en søppelkasse.
R19
06.03.2021 kl 12:51 2533

Fakta er at bolette dolhpin hadde en verdi på 300 mill usd i 2018 og ble solgt for 65 mill usd 2021. Nodl drillshipene ble kjøpt for ca 300 mill usd per stykk i 2018 og har en verdi på ca 150 mill usd i 2021. Bolette dolphin får kontrakt før nodl riggene tror jeg.
Redigert 06.03.2021 kl 12:52 Du må logge inn for å svare
HAS
06.03.2021 kl 12:39 2549

Vi har tydeligvis forskjellig oppfatning om hvilke muligheter som kan åpne seg. Ingen har facit, så tiden vil vise hvordan ting vil utvikle seg og hvem som treffer og hvem som bommer. Slik er det med aksjer. Heldigvis:)
R19
06.03.2021 kl 12:19 2569

Du skjønner ikke at nodl har betalt altfor mye for skipene. Kjøpesum ca 300 mill usd og bassoe verdsetter skipene til ca 150 mil usd i dagens marked. Det gjenstår å betale ca 200 mill per skip og verdien er 150 mill usd og da er egenkapitalen i selskapet tapt.

Det selskapet nå må gjøre er å få utsatt levering til ut 2023 og med mulighet for å ta ut tidligere hvis man får kontrakt samt redusere kjøpesum.
HAS
06.03.2021 kl 12:08 2584

NODL har allerede innbetalt 190 musd for skipene, og har ingen gjeld. Det tilsvarer faktisk 80 kroner pr. aksje. De forhandler nå med leverandøren angående levering, og sannsynligvis også pris. Ledelsen har gjort en god jobb for NOL, og har min fulle tillit til å oppnå gode avtaler for NODL. Fredriksen har jo også vært ute en vinterdag før.
Når det gjelder Awilco, kjenner jeg ikke til detaljer. Det er imidlertidig åpenbart at markedet har tatt en helt ny og uventet utvikling etter at de terminerte sin første kontrakt. Kontrakt nr 2 for senere leveranse var det verftet som kansellerte.
Historien til NOL viser at det er ulike oppfatninger om potensiale i en aksje, og det er jo en forutsetning for at det kan foregå aksjehandel. Det er således ikke noe poeng å bli enige :) Jeg fikk NOL for en 6-7 kroner, og nå får jeg NODL til like gunstig pris. Enn så lenge:))
Redigert 06.03.2021 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
R19
06.03.2021 kl 11:46 2622

Nodl har ikke solid egenkapital. De har jo masse forpliktelser som må betales. Drillshipene skal leveres i 2021 (mener folk her). Hvor er pengene til å betale for skipene? Har nodl 500 Mill usd på konto? Nodl sin balanse er elendig den kan sammenlignes med awilco drilling da de hadde to nybygg under bestilling.

Has hvorfor valgte awilco å kansellere nybyggene? Ikke skriv pga de var på etterskudd med levering for det er bare tull. At nybyggene ble litt utsatt var bare en fordel under Corona uansett.
Redigert 06.03.2021 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
HAS
06.03.2021 kl 11:39 2637

Viser igjen til den pessimismen som rådet på NOL- trådene for noen måneder siden. Både det globale markedet og krav som stilles til materiell er i rivende endring, og går mye raskere enn det de fleste kunne forestille seg. NODL er et selskap med solid egenkapital og bare en brøkdel av opprinnelig antall aksjer. Det er bare et tidsspørsmål før markedet oppdager dette, og med såpass få aksjer i omløp blir det trangt inn døra.
R19
06.03.2021 kl 11:05 2682

Ja når et drillship som Bolette doplhin blir solgt for 65 Mill usd så viser det hvor utrolig dårlig dette markedet er. Helt klart det er veldig mange ledige drillship. 65 mill usd er litt over hva bassoe mener markedspris på bolette er. Bolette ble nesten solgt i slutten av 2018 for 340 Mill usd. Det er samme år nodl kjøpte sine drilship. Det viser hvor mye drillshipene til nodl har falt i verdi.

Miljøfokus er det lite av andre steder som bolster skriver. Norge er en av få land som produsert olje som ønsker høyere pris for oljeproduksjonen. Andre land ønsker kostnadene ned. Miljøtiltak koster penger. I Norge blir oljeplattformer tvunget til å elektrifisere pga den høye CO2 avgiften i fremtiden. Hadde det ikke vært for CO2 avgiften ville aldri oljeselskapene vært positivt til dette.
Redigert 06.03.2021 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
HAS
06.03.2021 kl 09:37 2743

Stadig færre mener det er naivt å være opptatt av utslipp, både i Norge og ellers i verden. Ta en titt på anbudsinbydelsen fra Petrobras, så ser du hvilke krav de stiller til materiellet. Vi vil etterhvert få erfare hvem som blir tildelt oppdrag.