Fem grunner for at ArcticZymes står i 200 i løpet av året

JosefK
AZT 14.02.2021 kl 02:09 19657

1. genterapi er en global megatrend

En utmerket eksponering mot den veritable heksegryten av big farma og skogen av startups som rusher utviklingen av genterapi er AZ’s SAN (salt active nuclease). 100ish av dem bruker SAN allerede, men ingen av disse har oppnådd markedsføringstillatelse ennå. ArcticZymes tjener på dette uansett om de lykkes eller ikke. Om man gjør et serviett-regnestykke og anslår at 20 medikamenter kommer på markedet innen 2 år, er det 200 mnok til AZ gitt at hvert legemiddel forbruker for 10 mnok per år. Et enkelt men realistisk anslag.

En fin oversikt over hva som skjer kan man lese her: https://www.nature.com/articles/s41392-021-00487-6

2. PCR strategien bærer frukter

2020 var året PCR kom på alles lepper. Takket være corona hysteriet. For oss som har holdt aksjen en stund så er det ikke noe nytt. Det som blir nytt er at produktspekteret blir komplettert med sentrale produkter som TAQ polymeraser og Reverse transkriptaser. Merk bruken av flertall. Det setter selskapet i en annen divisjon som totalleverandør. Og om de har hodet med seg lager de også master mixer som sine konkurrenter.

3. Økonomien er råsterk

En million fra driften hver uke gjennom 2020. Og balansen er sterk som fy. En annen ting jeg liker er at de gjennom mange år har lært nøysomhet. Og jeg tror ikke Jethro er personen til å begynne med ekspansiv pengebruk uten at det er en plan om å få pengene til å yngle.

4. The Next big thing

AZ har en rekke utviklingsprosjekter vi vet lite om. Horizon 2020, synthetic biology, diverse skreddersøm for kunder kommer fra toppen av hodet. Men ikke bare det, også forretningen åpner for et bredere marked. Stikkord: India og Kina.

5. Oppkjøpskandidat?

Normalt sett ikke noe jeg legger vekt på. Men det er noe jeg har sett modnes over tid. Det er rett og slett mange grunner for å plukke AZ. Spesielt om noen av genterapiene slår gjennom. Med beta glucanene ute av bildet, er også dette et hinder mindre for den rette motparten. Aksjonærstrukturen er også perfekt i så måte siden den er åpen uten noen kontrollerende eiere.


Redigert 14.02.2021 kl 04:35 Du må logge inn for å svare
oppturen
18.02.2021 kl 12:08 4244

Intensjonen med forum må jo være å dele informasjon og tanker slik at en får mer innputt og får tatt bedre beslutninger.
Når det skinner igjennom at noen har intensjon om å villede/lure andre for egen vinning, så skjønner jeg at en reagerer.
Grunnpilar
18.02.2021 kl 12:14 4233

Såpass,hvis det er samme aktør,ser jeg for meg at den kommer inn på Topp20 listen ganske så snart,med disse volumene. Ser AZT oppdaterte den listen 5.feb.21,så da blir den vel oppdatert igjen i morgen.( jeg lagrer topp20 og slenger nye data inn i excel,og slipper det ut her,så får vi en grei porsentvis endringsoversikt) Kan stemme at det er noe Big pharma, noe jeg syntes er negativt, pga dette ser man ofte i helsesektoren, at et lite selskap sammarbeider med et stort, og etter noe tid, så kjøper det store hele det lille selskapet. Og nå når AZT kun har ensymer,er de enda mer attrraktive for rett aktør. Dette er jo ikke gode nyheter for oss, et oppkjøp vil gi et hopp i kurs ihht til tilbudet,men det vil mest sannsynlig utgjøre lite i forhold til hva vi kunne tjent på lang sikt. Får heller håpe på at det er noen som vil ha en plass i styret :) Vanligvis ville slike volumer fått kursen ti å hoppe noe, men ser ut til at de skifter hender til øyeblikketskurs,og derfor mer eller mindre flat kursutvikiing den dagen.
Slettet bruker
18.02.2021 kl 15:04 4060

Det har - så vidt jeg husker - Risch selv. Men spørg ham/hende, hvis du er i tvivl, og det er vigtigt for dig :)
rischioso
18.02.2021 kl 15:45 3996

Skjønner ikke helt denne ståheien - jeg fortalte jo sist jeg var inne at jeg hadde et kursmål på 70nok og annonserte at jeg gikk ut 20 øre under kursmålet og så meg fornøyd med det.

Ingenting er endret om jeg er inne i dette papiret. De befinner seg fortsatt i et megamarked hvor de ikke klarer å ta mer enn smuler og av samme grunn omsetter de for ikke mer enn en grei kebabsjappe noe ingen kan nekte for ....

Så hva er da tingen om at jeg var innom på en snarvisitt og repeterte det jeg sa sist jeg var inne?

Det at dere skal ha det til at ting er annerledes når jeg er ute er jo ikke annet enn oppspinn, men for all del om dere har glede av slikt så skal jeg ikke ta den i fra dere ... ;)
rischioso
18.02.2021 kl 15:50 3988

Har aldri presentert meg selv med kjønn, men nicket er jo maskulint om ikke annet - resten overlater jeg til dere å fantasere om for er det noe dere er gode til så er det akkurat det ... :)
Redigert 18.02.2021 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
18.02.2021 kl 18:13 3834

Du har tydeligvis svært dårlig hukommelse når det gjelder hva du selv har skrevet...for mindre enn to uker siden beskrev du AZT som en god og trygg havn. Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor jeg gidder å bruke tid på deg..slutter med det nå. Til slutt...plukkingen din i Kahoot går jo storveis om dagen...
Slettet bruker
18.02.2021 kl 19:37 3725

Nå ser det ut som Voleon er i ferd med å dekke inn shortposisjonen sin... Redusert noen titusen nå..

Får vi snart et prispress oppover nå???
Dr_Eval
18.02.2021 kl 21:11 3614

Regner med du er tilbake i den trygge havnen når du har solgt Ele. ;p
bj111
18.02.2021 kl 21:44 3556

Enten er du kongen eller dronningen av dette forum for folket er utrolig opptatt av hva du foretar deg. Utrolig at det ikke påvirker kursen. Helt latterlig men og til en viss grad underholdende at det er så interessant og at folk blir så sure over at du velger å selge på et mål du satte da du gikk inn.
rufus01
18.02.2021 kl 22:34 3465

Du har ikke fulgt Risch lenge hvis du tror at det er det at han har solgt eller kjøpt som irriterer. For jeg bryr meg overhodet ikke om hva han foretar seg. Det som irriterer er at han alltid skal proklamere at han selger. Som at det virkelig er noen som bryr seg. Samtidig som at han alltid mener at kursen skal ned etter at han har solgt, noe som sjelden slår til. Og akkurat det motsatte når han har kjøpt, da er alt rosenrødt og kursen skal rett til himmels. Alltid med ett avsluttende.......;). Fyren irriterer på seg gråstein overalt hvor han engasjerer seg. Dere som mener han kommer med interessante pointer som dansken skriver, må gjerne kontakte han på privaten for og få "gode" råd. Jeg skal klare meg godt på egen hånd uten hans positive eller negative syn på AZT, alt etter hvordan han er posisjonert.
Redigert 18.02.2021 kl 22:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2021 kl 22:42 3448

Helt enig her. Og bare lige for at præcisere: Jeg TROR, at Risch kunne have gode pointer, hvis det ikke var fordi, at han er så tydeligt biased i sine udtalelser alt efter, om han er inde eller ude af en aktie. At han ikke selv kan se, hvor utroværdig han fremstår, er mig en gåde. Det er derfor, jeg nu har blokkeret ham. Det er sådan set ikke personligt, og normalt kan jeg godt lide at læse indlæg, der er negative på aktier, som jeg er positive på, da det modvirker min egen confirmation bias. Men når hans indlæg har 0% værdi og bare er 100% støj, så må man sortere det fra ligesom alt øvrigt spam på internettet, desværre. Det er egentlig taget underligt, at nogen, der påstår at være professionel investor, har en så amatør-agtig tilgang til indlæg og analyser, og udviser så tydelig personlig bias. Det ser man som regel mest i nybegyndere.
Redigert 18.02.2021 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Silkepool
18.02.2021 kl 23:01 3415

Det lover godt!! Det var hurtigt, håber det kan hive kursen lidt op.
Slettet bruker
18.02.2021 kl 23:16 3379

Så vidt jeg kan se, så er det 0,03% af den samlede short i AZT, der er blevet dækket ind - så jeg tænker ikke, at champagnen helt skal poppes endnu :)
Silkepool
18.02.2021 kl 23:20 3373

Det har du ret i, men det er jo en start! Champagnen blev åbnet og drukket i 2020, men købte en ny flaske til slut 2021 :-) Men det er vel mere positivt kontra hvis de havde øget deres position!?
Slettet bruker
18.02.2021 kl 23:35 3372

De velger altså å begynne å dekke inn shorten på dagens kursnivå..( +8 eller noe), så de kanskje innser/tror at kursen bare vil stige på lengre sikt.. Ellers hadde de vel ventet???
Nå vil jeg ikke vektlegge Voleon's handlinger veldig mye.. for de er tydeligvis noen surrehuer når det gjelder plasseringer i nordiske selskaper...
bj111
19.02.2021 kl 00:03 3323

Unnskyld men jeg må bare le. Jeg har vært i tottene på han og var dritt lei han da Woulgan kom på markedet, emisjonen på kr 20 ble satt og det hele endre med at Lien hoppet ut av vinduet i forhold til avtalen med SN. Vi var mange som fikk veldig nok av risch den gang, mener du var med så du husker sikkert Argus med fler.

Så ja jeg vet veldig godt hvordan han skriver og forholder meg til det. Den gang var jeg som det du og bogstavdansken er nå. Mektig irritert over fyren. Mulig han har bekreftet det tidligere men for ikke lenge siden leste jeg iallefall at han lever av aksjehandel noe jeg i grunn har forstått for lenge siden.

Ta risch for hva han er og det han skriver eller det jeg eller du skriver har ingen betydning for kursen på selskapet.

Han fikk helt rett når det gjalt Biotec, Svein Lien. Erik Thorsen og Woulgan. Jeg bommet så det suste etter og la vekk aksjer jeg hadde da de nesten ble verdiløse.

Jeg kan se langt frem da jeg jobber med noe helt annet enn aksjer. Hadde jeg måttet hente min lønn fra aksjehandel så hadde jeg vært langt med aktiv og sikkert irriterende for mange som sitter stille.

Bogstavdansken hadde et fornuftig innlegg da han dukket opp etter ek lengre pause fra forumet. Det handler skreiv ser det ut til at han kanskje har glemt litt for det risch skriver har ingen betydning for din investering og er ikke noe angrep på den. Han har sitt syn på aksjekursen og jeg har mitt syn på den.

Kortsiktig er det trolig en short som skal dekkes inn. De må handle aksjer i markedet. Hvem som står for de store handlene vet jeg ikke men mulig en større aktør. Listene vil i så tilfeller vise det. Så er det opp på hovedlisten som kanskje skjer. Totalt tror jeg aksjen skal ligge mellom 70 og 80 kroner en tid fremover.
bj111
19.02.2021 kl 00:07 3274

Det er spot on. Datamaskinen de har programmert er helt ubrukelig. Det hyggelige er at de nå skal kjøpe tilbake alle aksjene i markedet å ta sitt tap😂
Slettet bruker
19.02.2021 kl 00:22 3258

bj111: Jeg har ikke glemt, hvad jeg skrev, da jeg kom tilbage. Som jeg netop skriver flere steder, så har jeg ikke personligt et problem med Risch og jeg er ikke sur på ham eller bange for, at han taler min investering ned - overhovedet ikke. Men jeg må bare konstatere, at hans indlæg er gået hen og blevet 100% nyttesløst støj. Før i tiden skrev han ind imellem nyttige analyser, som hjalp mig med at modvirke min egen confirmation bias. Men de sidste ugers indlæg har desværre været helt uden indhold og har haft så tydelig en dagsorden, at jeg ikke længere kan bruge dem. Derfor skærer jeg dem fra, og jeg vil da også opfordre andre til at gøre det samme. Det handler slet ikke om, at jeg tror, at Risch kan tale min investering ned eller op, eller at jeg tror, han er et dårligt menneske. Det handler om kvaliteten af debatten på dette forum og om at give et rimeligt modspil til en overfladisk og utroværdig trader-dagsorden, som mangler intern logisk sammenhængskraft og skifter i øst og vest alt efter egen positionering. Det er da fair nok, synes du ikke?
Redigert 19.02.2021 kl 00:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.02.2021 kl 00:29 3261

Det virker til, at de mest gør, hvad maskinerne fortæller dem, at de skal gøre. Så på sin vis kunne det jo faktisk have været bedre, at de bare var blevet siddende i deres short-positioner indtil kursen var endnu højere. Men fint, hvis de kvitter sig med deres short-projekt i AZT, så andre ikke får gode ideer. Jeg har det fint med, at AZT bliver en mindre og mindre volatil aktie, som tiden går.
Redigert 19.02.2021 kl 00:38 Du må logge inn for å svare
bj111
19.02.2021 kl 01:26 3259

Det står du da fritt til å gjøre. Syntes det er mer støy i all respons han får på de innlegg du kritiserer. Jeg hadde kanskje skrevet en kommentar til han men ikke laget noen diskusjon om hans motiver eller etisk standard eller kvalitet på innlegg hver gang han foretar seg noe. Så vi definerer kanskje støy forskjellig.
Slettet bruker
19.02.2021 kl 01:32 3280

Det gør vi nok, ja. Jeg ser heller ikke grund til at bruge mere tid på det for nuværende :)
oppturen
19.02.2021 kl 01:33 3339

Siste uken er det handlet over 750.000 aksjer Off book.
Veleon har så smått startet med dekning av sin short på over 300.000 aksjer.

I neste uke blir Obex indexen revidert, AZT logger godt an til å bli innlemmet i den, da skal flere fond kjøpe.(f.eks index fond)

Her skjer da ting. 😀
JosefK
19.02.2021 kl 05:57 3294


Tviler på obx. Til det er volumet for lavt. Sånn sett hadde et par hedgefond til vært bra, selv om det er genuin kjøpsinteresse som er mest sexy. Den kommer nok når det drar seg til med SAN.
Slettet bruker
19.02.2021 kl 09:34 3143

Ja bare ca. 130 NOK endnu, så rammer vi de 200 NOK ;)
bj111
19.02.2021 kl 11:36 3013

Den shorten blir vanskelig å dekke inn uten å øke tapet. Tipper den gamle 386 maskinen fra 1992 står å jobber så det ryker av prosessoren.
xjack
19.02.2021 kl 11:49 2984

Vel, bj111, når kursen karrer seg oppover noen hakk på nokså labert volum, så kryper selgerne frem som maur, og de har faktisk noen poster de vil kvitte seg med.
Vi vet jo så godt hva som må til for å få en bærekraftig oppgang, nemlig gledelige hendelser - eller til dømes utpushing av litt overraskende informasjon fra selskapets side.
rufus01
19.02.2021 kl 12:11 2947

Det har jo ikke vært nyheter av betydning fra selskapet på lange tider, allikevel ser vi en sakte men sikker stigning i aksjekurs. Dette vitner i mine øyne om stor tro på det fundamentale i Arcticzymes. Så kommer det nyheter vil vi se en markert økning i kursen. Men det er klart, de må levere til forventing eller helst over skal kursen holde seg på dette nivået fremover. Og det tror jeg de vil gjøre, satser på et godt Q1 :)
oppturen
19.02.2021 kl 13:06 2839

Handelsmønsteret er ganske likt fjordåret 🥳

Da var det et godt Q1 og strategiomleggingen som førte til at våre svenskevenner tok tak og fikk kjøpt endel aksjer fra aka og ormestad. Etter at de hadde fått kjøpt det de store ville selge og kursen hadde dobblet seg, så fortsatte de å kjøpe i markedet og kursen dobblet seg igjen.

Vi ser nå siste uke at nesten 1 mill aksjer er omsatt «off market» vinterstua og pro har tatt noe gevinst. Men jeg tror her ligger en større aktør å lurer i sivet.

Hvor mye skal de ha ? Og hvor høyt vil de gå ?
Shorten fra Veleon( av omsetning i går på 550.000 aksjer var 400.000 off market, tipper Veleon Max dekket 50-100.000 av shorten)vil også konsumere noen aksjer.

Det fundamentale er jo også at AZT nå er rendyrket enzym leverandør. Det bidrar nok til økt interesse
Redigert 19.02.2021 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.02.2021 kl 13:13 2827

Ja det er vidst meget normalt, at virksomheder skal levere resultater og nyheder for at forsvare deres aktiekurs :)
Slettet bruker
19.02.2021 kl 13:27 2779

Hvor ser man de off book-handler? Findes der en samlet oversigt?
oppturen
19.02.2021 kl 13:56 2727

Tar du opp vinduet på intradag og trykker «hent fler» så kan du få lastet ned alle gandlersiste 2 dager. Trykker du på «type» så kan du sortere OffBook øverst.
Gjekk 68.566 til kurs 75 i dag kl 13:48 også.

Her er noen som soper markedet :-)

I går hadde en
12:07:12. 100.000 til nok 72
10:29:08. 200.000 til nok 72
10:09:14. 100.000 til nok 72,6
Redigert 19.02.2021 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.02.2021 kl 14:37 2685

Tak for svar :)

Tydeligt, at nogen enten positionerer sig og/eller dækker ind short.
oppturen
19.02.2021 kl 14:40 2678

Gir ingen mening at en datamaskin dekker inn Offmarket, det krever nok megler. Så tror ikke det er shorten som dekkes inn, dessuten er samlet volum langt høyere enn short.
Slettet bruker
19.02.2021 kl 14:53 2654

Jeg tænker også, at der er en mægler bag Voleron. Maskinen laver analysen og fortæller mægleren, hvad han/hun skal gøre - men det er stadig et menneske, der eksekverer handlerne. Men jeg ved det ikke, det er blot et gæt. Det ville være godt, hvis det var efterspørgsel fra en større aktør, det er helt sikkert. Det foretrækker jeg langt frem for, at en dum hedgefond inddækker sit hovedløse short.
oppturen
19.02.2021 kl 15:01 2655

Det er vel IA softwaren til «klima modellen» som Valeron fondet bruker. 😂😂
oppturen
19.02.2021 kl 15:50 2574

Ingen short dekket i går 🤗🤗
bj111
19.02.2021 kl 16:10 2544

Dekkes vel mellom 90 og 100 :-)
Slettet bruker
19.02.2021 kl 16:10 2547

Godt, jamen så må de jo fortsætte med at lide indtil prisen korrigerer lidt med gevinst-hjemtagningen, der nok snart må komme.